خانهاخبار
خطوط مربوط به میزان سیگنال دریافتی در گوشی های هوشمند چه معنایی دارند؟

خطوط مربوط به میزان سیگنال دریافتی در گوشی های هوشمند چه معنایی دارند؟

نویسنده مهمان: همگی ما زمانی که می خواهیم میزان آنتن دهی گوشی هوشمندمان را بسنجیم سریعاً سراغ شمارش خطوط سیگنال می رویم و گمان می کنیم که با کمک یک معیار کاملاً دقیق از میزان قدرت سیگنال های مخابراتی دریافتی، جوابی دقیق برای سوالمان یافته ایم. اما تا به حال به این فکر کرده اید که این نوارها واقعاً چه معنایی دارند و بر چه اساسی نشان داده می شوند؟
۱۳۹۴/۲/۱۲

نویسنده مهمان: همگی ما زمانی که می خواهیم میزان آنتن دهی گوشی هوشمندمان را بسنجیم سریعاً سراغ شمارش خطوط سیگنال می رویم و گمان می کنیم که با کمک یک معیار کاملاً دقیق از میزان قدرت سیگنال های مخابراتی دریافتی، جوابی دقیق برای سوالمان یافته ایم. اما تا به حال به این فکر کرده اید که این نوارها واقعاً چه معنایی دارند و بر چه اساسی نشان داده می شوند؟

 

image

 

Steve van Skike مدیر عامل بخش تست و رگولاتوری شرکت Nextivity در این باره می گوید: “هیچ استانداری در این زمینه وجود ندارد. البته که این خطوط قدرت سیگنال دریافتی توسط آنتن دستگاه را نشان می دهند، اما هر یک از شرکت های سازنده  گوشی از الگوریتم دلخواه خودشان برای تعیین تعداد خطوطی که باید نمایش داده شود استفاده می کنند. مشخصاً این شرکت ها به دنبال پیاده سازی چیزی هستند که برای استفاده توسط مشتریان مناسب و برای آن ها معنی دار باشد، اما جزئیات نحوه انجام این کار به خود آن شرکت بستگی دارد.”

 

Nextivity در حوزه ساخت پردازنده ها و محصولاتی فعال است که قدرت پذیرش سیگنال گوشی ها را بالا می برند. محصولات تولیدی این شرکت توسط نهاد FCC در آمریکا و ۱۸۰ اپراتور دیگر در سراسر جهان تأییدیه گرفته اند. این شرکت سازنده تقویت کننده هایی است که شرکت T-Mobile در آمریکا برای بهبود کیفیت سرویس دریافتی در اختیار کاربران خود قرار می دهد. بنابراین می توان دریافت که استیو فعالیت بسیاری در زمینه تست سیگنال دارد و از این نظر حرفش معتبر است.

 

او در گفت و گو با Digital Trends در خصوص شیوه کار این سیستم می گوید: “شیوه کار این سیستم به این شکل است که نخست گوشی ها به واسطه یک دکل مخابراتی با شبکه ارتباط برقرار می کنند و پس از این فرآیند، شبکه تلاش می کند که فناوری، باند، کانال و مشخصه های دیگر ارتباط بعدی آن گوشی را حدس بزند. مسأله همواره این نیست که قدرت سیگنال چقدر است. بلکه پارامترهای مختلفی تعیین کننده نتیجه هستند.”

 

برای مثال اگر در یک مکان پر جمعیت نظیر استادیوم باشید، ممکن است گوشی شما به واسطه وجود پشتیبانی سخت افزاری روی دستگاه به یک باند دیگر سوئیچ کند اما در چنین شرایطی حتی اگر گوشی شما متصل به همان دکلی باشد که فرد کنار دستی شما به آن متصل است، هیچ تضمینی وجود ندارد که تعداد نوارهای سیگنالی که برایتان نمایش داده می شود یکسان باشند.

 

طبیعی است شنیدن این که هیچ استانداری در زمینه ارتباط دادن میزان سیگنال دریافتی با میزان خطوط سیگنال نمایش داده شده وجود ندارد تعجب برانگیز باشد. هر یک از شرکت های سازنده گوشی هوشمند از آنتن و چیپ های بخصوصی در محصولات خود استفاده می کنند و همین موضوع یکی از دیگر از عوامل اختلاف در این زمینه است. این که گوشی چگونه به دکلی که با آن در ارتباط است گزارش ارسال کند و چه تعداد خط آنتن بر اساس قدرت سیگنال دریافتی روی صفحه نمایش نقش ببندد موضوعی است که کاملاً به خود شرکت سازنده آن گوشی بستگی دارد.

 

image

 

پس داشتن خطوط سیگنال بیشتر به معنای داشتن سیگنال دریافتی بیشتر است؟

استیو می گوید که در اکثر اوقات می توان گفت بله. “اگر چه ممکن است برخی اوقات بخاطر مشکلات ناشی از ظرفیت و تداخل تعداد خطوط، سیگنال نمایش داده شده کامل باشد، اما داشتن خطوط کامل در چنین شرایطی بدین معنا نیست که ارتباطی بدون هیچ کم و کاست بین گوشی شما و دکل برقرار است. ولی در بسیاری اوقات این ساز و کار دقیقاً همان طور که انتظار می رود کار می کند و داشتن خطوط سیگنال بیشتر معادل می شود با داشتن سیگنال ورودی بهتر.”

 

تمامی گوشی ها ساز و کار یکسانی ندارند

همانطور که گفتیم هر یک از شرکت های سازنده گوشی از الگوریتم های متفاوتی برای محاسبه تعداد خطوطی که به عنوان شاخص قدرت سیگنال دریافتی باید در معرض دید کاربران قرار بگیرد استفاده می کنند. اما در همگی این الگوریتم ها از مفهومی به نام کانال پایلوت استفاده می شود.

 

“می توان شکل موج دریافتی را بسته به این که از نوع LTE یا UMTS است توسط کانال پایلوت که همواره سیگنال ثابتی در آن در حال ارسال و دریافت است شناسایی کرد. بسته به این که چند نفر در حال استفاده از شبکه هستند و بار ترافیک شبکه چقدر است، این سطح بالا و پایین می شود.” اما اگر قضیه به همین سادگی بود شاید این میزان اختلاف در الگوریتم ها پیش نمی آمد. شرکت های گوشی ساز علاوه بر کمک گرفتن از این کانال دست به دامن پارامتر دیگری نیز می شوند.

 

“می توانید یک دستگاه اندرویدی را در کنار یک دستگاه آیفون بگذارید و از این طریق نسبت سیگنال به نویز را کاهش دهید. چنین کاری سبب می شود که با ثابت ماندن سطح سیگنال دریافتی، تعداد خطوط سیگنال نمایش داده شده نیز کمتر شود. با مشاهده چنین پدیده هایی است که گفته می شود شرکت ها از روش های پیچیده ای برای تعیین تعداد خطوط سیگنال استفاده می کنند.”

 

این بدان معناست که برای مثال گوشی آیفون ممکن است به هنگام تعیین تعداد خطوط سیگنال به این موضوع نیز بپردازد که بار موجود روی شبکه چقدر است. ممکن است مسئله وجود یا عدم وجود تداخل که می تواند به طور مؤثری نسبت سیگنال به نویز را تحت تأثیر قرار دهد نیز بررسی شود. گوشی ها برای رسیدن به تعداد خطوطی که باید نشان دهند علاوه بر قدرت سیگنال دریافتی مدام به دنبال پارامترهای مختلف و ارزیابی آن ها هستند. پارامترهایی که همگی می توانند روی کیفیت یک مکالمه تأثیر بگذارند.

 

image

 

خطوط سیگنال چقدر سریع تغییر می کنند؟

استیو می گوید که گوشی ها ابزارهای پیچیده ای هستند و الگوریتم های داخلی آن هاست که به آن ها دیکته می کند در هر لحظه چه عملکردی بر سایرین اولویت دارد. اگر بخواهیم روراست بگوییم، برخی از گوشی ها در آپدیت کردن تعداد خطوط سیگنالی که نمایش می دهند چندان سخت گیر نیستند. “در مواردی دیده ایم که تعداد خطوط سیگنال نمایش داده شده بیش از ۱۵ دقیقه هیچ آپدیتی به خود نبینند. آن چه که شما می بینید با آن چه که واقعیت دارد می تواند دو موضوع کاملاً مستقل از هم باشد و همین موضوعات است که گوشی هوشمند را از مقام ابزار اندازه گیری قدرت سیگنال ساقط می کند.”

 

نتیجه ای که از گفته های استیو می توان گرفت این است که اگر عادت دارید به هنگام رخ دادن اختلال در کیفیت مکالمه یا روند تبادل اطلاعات با اینترنت موبایلی، گوشی را به هوا گرفته و با حالتی خیره به خطوط سیگنال، دور محلی که در آن هستید بچرخید و امیدوار باشید که افزایشی در تعداد خطوط رخ دهد، بهتر است بدانید که این کار چیزی جز تلف کردن وقت نیست. وقفه بین آپدیت های خطوط سیگنال موضوعی است که کاملاً  توسط سازنده گوشی تعیین می شود.

 

“برخی اوقات بخاطر عدم اطلاع از متفاوت بودن وقفه و شیوه آپدیت خطوط سیگنال موقعیت های گیج کننده مختلفی پیش می آید. در نظر بگیرید که یک تقویت کننده را در محلی که تراکم شبکه در آن بالاست قرار می دهیم. در چنین موقعیتی یک دستگاه آیفون بخاطر نسبت سیگنال به نویز کمتر و مشکلات موجود در شبکه ممکن است یک یا دو خط سیگنال نمایش دهد، در حالی که گوشی اندرویدی ای که در کنار آن است ۵ خط سیگنال نمایش می دهد. به موازات این که از تقویت کننده فاصله می گیریم مشاهده می کنیم که با کاهش سطح سیگنال دریافتی تعداد خطوط سیگنال گوشی اندرویدی نیز به تدریج کم می شود. اما همان تعداد خطوطی که دستگاه آیفون در نزدیکی تقویت کننده بخاطر مشکلات یاد شده نشان می دهد با فاصله گرفتن از تقویت کننده ثابت می ماند. زیرا اگر چه سطح سیگنال کمتر می شود، اما مشکلات بارگذاری شبکه نیز با فاصله گرفتن از آن منطقه کمتر شده و این دو تأثیر غیر هم راستا نتیجه را ثابت نگه می دارند. وقتی با الگوریتمی سر و کار دارید که در آن از پارامترهای مختلفی کمک گرفته می شود، تعیین نتیجه به موضوع پیچیده ای بدل می شود.”

 

منبع: DigitalTrends

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

داود

۱۳۹۴/۵/۱۸
سلام
برای من روی همراه اول این اتفاق افتاده بود که با تعویض سیم کارت درست شد.

مهمان

۱۳۹۴/۲/۱۳
احتمال بسیار زیاد از<1> دکل که قدرت سیگنال ان را به خاطر کاهش هزینه برقشان کاهش دادن یا <2>منطقه که هستی بار شبکه (تعداد کاربر یا دیتای مورد استفادشان ) افزایش پیدا کرده،(حدود ساعت 11/5 تا 12 شب برو بیرون ببین 5 تا خطت بر میگرد اگه برگشت به احتمال بسیار زیاد مورد دوم)، مورد الودگی ،پارازیت و تغییر شرایط اب وهوایی و... دخیل میتون باشه،گوشی موردش خیلی پایین(مگر انکه گوشیتا اپ تودیت کرده باشی این مشک را پیدا کرده باشی.)

مهمان

۱۳۹۴/۲/۱۲
دوستان جدید دچار مشکلی شدم /گوشیم تو خونه آنتنش هم میپره هی میاد .ولی بیرون به این شدت نیست .بیرون قبلا خطوط کاملا پر بود الان 3 خط داره .به نظرتون مشکل از گوشیه یا خط ؟؟؟؟؟؟؟؟