خانهاخبار
جزئیات مشخصات کامل پردازنده جدید ARM منتشر شد

جزئیات مشخصات کامل پردازنده جدید ARM منتشر شد

– نویسنده مهمان: بدون شک شرکت ARM یکی از معروف ترین و بهترین سازنده های چیپست است و ما محصولات این کمپانی را در گجت های بسیاری می بینیم. اخیرا این شرکت پردازنده جدید خود را با نام Cortex-A72 معرفی کرده و شب گذشته، به طور کامل از جزئیات مشخصات فنی آن پرده برداشت.
۱۳۹۴/۲/۵

– نویسنده مهمان: بدون شک شرکت ARM معروف ترین و بهترین معماری پردازنده های موبایل را تولید می کند و ما محصولات این کمپانی را در گجت های بسیاری می بینیم. اخیرا این شرکت معماری جدید خود را با نام Cortex-A72 معرفی کرده و شب گذشته، به طور کامل از جزئیات مشخصات فنی آن پرده برداشت.

 

این پردازنده جزو پردازشگرهای رده بالا محسوب شده و از سرعت بالاتر و همچنین ابعاد کوچک تری نسبت به نسل قبلی خود یعنی Cortex-A57 برخوردار است. تعداد دستورالعمل ها در هر کلاک پردازنده ARM Cortex-A72 نسبت به Cortex-A57 تا سقف ۶۰ درصد بهبود بخشیده شده و در عین حال از ۱۸ تا ۳۰ درصد انرژی کمتری نیز مصرف می کند.

 

image

 

در بخش ابعاد نیز باید گفت نسل بعدی معماری های ARM مناسب پردازنده های ۱۴ و ۱۶ نانومتری طراحی شده، در حالی که محصولات دیگر شرکت ها نظیر مدیاتک و کوالکام در ابعاد ۲۸ نانومتری تولید شده اند. شایان ذکر است که Coretex-A72 عملکرد به مراتب قوی تر و چشمگیرتری در پردازنده های ۱۴ و ۱۶ نانومتری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

 

اما نکته به مراتب هیجان انگیزی که شرکت ARM به آن اشاره کرده کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا سقف ۷۵ درصد نسبت به پردازشگر Broadwell اینتل است. این موضوع قطعا خبر خوشی برای منتقدان مشکل مصرف بالای باتری توسط گجت های هوشمند امروزی خواهد بود. باید دید این پردازشگر قدرتمند چه عملکردی را از خود به نمایش خواهد گذاشت. 

 

منبع: GSMArena

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

علی

۱۳۹۵/۲/۱
عزیزم تو اصلا نفهمدی این مضوع رو corei7 :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
خودایا چرا ما ایرانی هارو اینجوری عذاب میدی اخههه

معین

۱۳۹۴/۸/۱۱
توروخدا نوصفحه اصلی رقابتی بین پردازنده ها داشته باشین

مهمان

۱۳۹۴/۲/۶
تا همین یکی دوسال پیش بود که اسنپدراگون را میتوانستیم برنده بی‌رقیب میدان پردازنده ها در بخش موبایلی بنامیم اما این بی‌رقیب بودن برای اسنپدراگون زیاد ماندگار نبود و کم‌کم رقیبانی ظاهر شدند که ابتدا چندان قدرتمند به نظر نمیرسیدند اما پس از مدتی زنگ خطر برای اسنپدراگون به صدا درآمد چون از یکسو دیگر پردازنده‌هایش آن قدرت قدیم را نداشتند و از سوی دیگر وجود مشکلاتی در معماری باعث شد که کمپانی‌های تولید کننده از جمله سامسونگ و الجی دست رد به سینه آخرین پردازنده این شرکت بزنند و از پردازنده‌های ساخت خود استفاده کنند.در ادامه با سدیت همراه باشید. طرف دیگر این بازی نیز رقیبی گمنام به نام مدیاتک بود که ابتدا تنها محصولاتش را میشد در گوشی های چینی و ایرانی دید اما سپس با قدرت گرفتن نام برندهای چینی از جمله Meizo و درخشیدن پرچمدار این سازنده تلفن همراه در بنچمارک ها آنهم با استفاده از پردازنده های ساخت مدیاتک این تولید کننده چیپ های الکترونیکی بیشتر سرمایه و زمان خود را برای ارتقای پردازنده هایش صرف کرد و پا به پای کوالکام پیش آمد تا اینکه موفق شد نظر دیگر کمپانی های سازنده از جمله سامسونگ را به خود جلب کند.به تازگی اخباری مبنی بر امضای قراردادی بین سامسونگ و مدیاتک منتشر شده که نشان میدهد سامسونگ قصد دارد تا همکاری خود را با مدیاتک گسترش دهد.البته بنا بر اخبار منتشر شده پردازنده های این سازنده بیشتر روی گوشیهای دارای سیستم‌عامل تایزن قرار خواهند گرفت.اگر این اتفاق بیفتد میتواند نشانی دیگر از بی‌علاقه‌گی سامسونگ به کوالکام دانست.

مهمان

۱۳۹۴/۲/۵
چرا کوالکام به سامسونگ نیاز ندارد؟؟؟؟ :))))))))))

مهمان

۱۳۹۴/۲/۵
کامنت شما چه ربطی به این موضوع داشت ؟ پردازنده های برادول رو با پردازنده های موبایل مقایسه می کنی ؟!