خانهاخبار
تلفن های هوشمند می توانند تبدیل به یک سیستم هشدار وقوع زلزله شوند

تلفن های هوشمند می توانند تبدیل به یک سیستم هشدار وقوع زلزله شوند

– جی اس ام: سنسورهای حرکتی روی تلفن های هوشمند می توانند فراتر از کارهایی نظیر دنبال کردن فعالیت های ورزشی را برای کاربر انجام دهند. شاید جالب باشد که بدانید این سنسورها می توانند حتی خطر وقوع زلزله را نیز هشدار دهند.
۱۳۹۴/۱/۲۴
– جی اس ام: سنسورهای حرکتی روی تلفن های هوشمند می توانند فراتر از کارهایی نظیر دنبال کردن فعالیت های ورزشی را برای کاربر انجام دهند. شاید جالب باشد که بدانید این سنسورها می توانند حتی خطر وقوع زلزله را نیز هشدار دهند.
استفاده از گجت های شخصی به عنوان بخشی از یک سیستم هشدار وقوع زلزله مدت هاست که مطرح شده اما حالا با میزان پیشرفتی که در سنسور GPS این دستگاه ها بوجود آمده باعث شده که این موضوع حالا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
 
image
 
اخیرا تحقیقات آکادمیک در امریکا مشخص کرده که یک سیستم هشدار براساس جمع آوری داده های محلی چقدر می تواند در مواقع خطر موثر عمل کند. امروز تلفن های هوشمند می توانند زلزله های ۷ ریشتر و بالاتر را به راحتی متوجه شوند و جوامع نزدیک و محلی را در عرض چند ثانیه از وقوع این لرزه ها آگاه کنند. 
خانم Sarah Minson سرپرست این تحقیقات در سازمان زمین شناسی امریکا در گفت و گویی با لس آنجلس تایمز توضیح داده که چگونه ترکیب سنسورهای شتاب سنج و GPS در تلفن های هوشمند می تواند یک سیستم هشدار دقیق و real-time را پایه گذاری کند. "سنسور GPS امروزه در تلفن های هوشمند به طرز شگفت انگیزی خوب عمل می کند. اگر شما تلفن خود را تنها ۶ اینچ به سمت راست حرکت دهید، این سنسور به شکل دقیق و هیجان انگیزی متوجه می شود که ۶ اینچ به سمت راست حرکت کرده است. و این دقیقا قابلیتی است که ما در مطالعات مربوط به زلزله به آن نیاز داریم."
 
مسلما آیفون یا تلفن نکسوس شما نمی توانند به صورت مجزا با یک ابزار علمی منطبق شوند اما کارایی آنها به عنوان یک سیستم هشدار بسیار تأثیر گذار است که حتی می تواند باعث نجات جان انسان ها شود. همه چیز تنها به وجود اپلیکیشن هایی برای جمع آوری این داده ها وابسته است. "هزینه این سرویس کاملا ناچیز است و به صفر میل می کند. بخصوص اینکه مردم تقریبا هر دو سال تلفن های هوشمند خود را برای دستیابی به آخرین تکنولوژی عوض می کنند."
 
این تیم از دانشمندان اطلاعات جمع آوری شده از زلزله سال ۲۰۱۱ در منطقه Tōhoku کشور ژاپن را با اطلاعات زلزله منطقه Hayward در ایالت کالیفرنیا را با یکدیگر مقایسه کرده اند و مشخص شده که این داده ها کاملا هم نوع و یکسان هستند. برای پیشگیری از هشدارهای اشتباه توسط تلفن های همراه (مانند زمانی که داده ها در اثر افتادن در چاله هنگام رانندگی یا اسکیت سواری در یک پارک بدست می آیند) سیستم تنها در صورت وجود اطلاعات یکسان از تکان ها در چندین دستگاه مختلف در یک زمان مشخص، از خود واکنش نشان می دهد.
 
نتایج این تحقیقات در مجله Science Advances در روز جمعه گذشته منتشر شد اما بطور قطع بررسی و تحقیقات بسیار بیشتری لازم است تا به این مرحله برسیم که بتوانیم با تلفن هوشمند خود در یک سیستم هشدار زلزله ثبت نام کنیم. این تیم هنوز به اطلاعات بیشتری از سراسر دنیا نیاز دارد تا بتواند این پتانسیل را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند.
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۱/۲۴
بهانه جدید برای فضولی و جاسوسی از طریق گوشی. آدم بخواد ارتباط امن داشته باشه حتما لازمه دوباره برگرده سراغ کاغذ و مداد؟من نه می خوام بدونم آب و هوای ناحیه اطرافم چیه نه می خوام به گوگل یا اپل کمک کنم که از طریق بررسی"اطلاعات نامحسوس" "سرویس هاشون" رو بهتر کنن.زوره؟؟؟