خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ تبلت لنوو یوگا 2 هشت اینچی (Lenovo Yoga 2 Tablet 8)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ تبلت لنوو یوگا 2 هشت اینچی (Lenovo Yoga 2 Tablet 8)

جی اس ام: در دنیای امروز که تقریبا طراحی تمامی تبلت ها شبیه به یک دیگر است، شرکت چینی لنوو تصمیم گرفته است با استفاده از یک طراحی خاص وارد بازار تبلت ها بشود. تبلت مورد بررسی ما Lenovo Yoga 2 Table 8" نام دارد و با صفحه نمایش ۸ اینچی، کوچکترین عضو خانواده تبلت های Yoga است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۹/۲۹

جی اس ام: در دنیای امروز که تقریبا طراحی تمامی تبلت ها شبیه به یک دیگر است، شرکت چینی لنوو تصمیم گرفته است با استفاده از یک طراحی خاص وارد بازار تبلت ها بشود. تبلت مورد بررسی ما Lenovo Yoga 2 Tablet 8" نام دارد و با صفحه نمایش ۸ اینچی، کوچکترین عضو خانواده تبلت های Yoga است.

 

image

 

این تبلت علاوه بر طراحی از یک جنبه ی دیگر نیز تبلتی خاص به حساب می آید. بازیگر مطرح هالیوودی آقای اشتون کوچر در طراحی و ساخت نسل دوم تبلت های یوگا نقش مستقیمی داشته است. او که نقش استیو جابز را در فیلم جابز بازی کرده است، اخیرا به شرکت لنوو ملحق شده و به عنوان Product Engineer فعالیت می کند.

طراحی

همانطور که اشاره شد طراحی این تبلت متفاوت با دیگر تبلت های موجود در بازار است. در سمت راست این تبلت یک استوانه از بالا تا پایین کشیده شده است که این تبلت را شبیه به کیبورد و یا ترک پد کامپیوتر های اپل می کند.

 

 

image

 

در جلوی این استوانه و در بالا و پایین دو بلندگو که از تکنولوژی Dolby  هم استفاده می کنند وجود دارد. قسمت میانی این استوانه نیز یک پایه وجود دارد که در دو حالت باز می شود و می توانید به کمک آن، یوگا ۲ را در حالت های مختلف استفاده کنید. در زیر پایه نیز محل قرار گیری سیم کارت و کارت حافظه قرار دارد.

 

image

 

یکی از مزایای وجود این استوانه این است که می توان به کمک آن به راحتی از این تبلت استفاده کرد اما این استفاده راحت احتمالا زمان زیادی طول نخواهد کشید. زیرا این قسمت سنگین تر از دیگر بخش های تبلت بوده و پس از مدتی باعث خستگی دستان کاربر می شود. این مشکل دقیقا برای نسل اول این تبلت که پیش از این بررسی تخصصی آن در منتشر شد هم وجود داشت. البته در این نسل این مشکل کمتر به چشم می آید و نسبت به نسل اول گرفتن تبلت راحت تر است.

image

 

 

در سمت بالای استوانه دکمه ی بزرگ روشن و خاموش کردن تبلت قرار گرفته و در سمت پایین هم جایگاه ۳/۵ میلی متری هدفون قرار دارد. در پشت این استوانه و در سمت پایینی تبلت، دوربین ۸ مگاپیکسلی این تبلت قرار گرفته است.

 

image

 

image

 

image

 

 

جنس بدنه نیز همچون نسل قبل پلاستیکی و به رنگ کرومی است و تنها بخش فلزی تبلت همان پایه ‌ی موجود در کناره تبلت است. تغییر دیگری که نسبت به نسل اول در این تبلت رخ داده است، اضافه شدن یک سوراخ به وسط این پایه است که برای آویزان کردن تبلت به یک آویز تعبیه شده است.

 

image

 

image

 

image

صفحه نمایش

بر خلاف نسل اول این تبلت ها که یک صفحه نمایش معمولی داشت، ما این بار با یک صفحه نمایش با کیفیت و با رزلوشن Full HD روبرو هستیم که ۲۸۹ پیکسل را در هر اینچ خود جای داده است.

کیفیت این صفحه نمایش بسیار خوب است و به هیچ وجه چشم های کاربر را اذیت نمی کند. رنگ ها نیز گرم و روشن هستند و بسیار خوب نمایش داده می شوند.

 

image

 

اما این صفحه نمایش آنقدر ها هم بدون نقص نیست. اگرچه صفحه نمایش یوگا ۲ تبهر خاصی در نمایش رنگ سفید دارد اما در مورد رنگ مشکی چنین چیزی صادق نیست و رنگ مشکی این تبلت بیشتر مایل به خاکستری است.

ولی باز هم در حالت کلی ما با یک صفحه نمایش خیلی خوب روبرو هستیم که تمامی جزئیات را به دقت نمایش می دهد و نقصی از این بابت ندارد.


 

سخت افزار

این تبلت از سخت افزار نسبتا قوی بهره می برد. قلب تپنده این دستگاه یک پردازنده ساخت Intel است که مدل دقیقا آن Intel Atom Z3745 است.

 

image

 

این پردازنده ۴ هسته ای و ۶۴ بیتی عملکرد مناسبی در تبلت ارائه می دهد و کلاک پردازشی آن نیز روی ۱/۳۳ گیگاهرتز تنظیم شده است.

حافظه داخلی این تبلت ۱۶ گیگابایتی است ولی می توانید با استفاده از یک کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت، این فضا را افزایش دهید.

 

image

 

بلندگو های این تبلت یکی دیگر از نقاط قوت این تبلت است. دو بلندگو در جلوی این تبلت قرار گرفته است که از تکنولوژی Dolby هم بهره می برند و کیفیت صدای خیلی خوبی ارائه می دهند.

یوگا ۲ که در دو نسخه WiFi و WiFi + 3G ارائه می شود، ابعادی معادل ۲۱۰ در ۱۴۹ در ۷ میلیمتر دارد و با وزن ۴۱۹ گرمی، در رده تبلت هایی که حمل و نقل آنها آسان است قرار می گیرد و به راحتی می توانید آن را درون کیفتان گذاشته و با خود حمل کنید.

سخت افزار این تبلت همچنین امکانات ارتباطی بلوتوث نسخه ۴ و چیپست وایرلس با پشتیبانی از WiFi a/b/g/n را داراست.


 

نرم افزار

نسل اول تبلت های یوگا رابط کاربری تقریبا مشابه اندروید خام داشتند. اما در نسل دوم تغییرات جدیدی اعمال شده است که این رابط کاربری را بسیار شبیه به رابط کاربری iPad شرکت اپل کرده است.

 

image

 

image

 

از صفحه خانه گرفته تا صفحه اعلان ها و Multi Tasking. اما این کپی کاری به همین جا ختم نشده و این شرکت حتی ویژگی کنترل سنتر موجود در iOS را هم کپی برداری کرده است و دقیقا همانند iPad تنها کافی است انگشت خود را از پایین صفحه نمایش به سمت بالا بکشید تا وارد این بخش شوید.

 

image

 

یکی دیگر از مواردی که لنوو در طراحی رابط کاربری این تبلت از iOS تقلید کرده است، بخش ساخت پوشه ها در صفحه خانه است که این بخش نیز بسیار شبیه به iOS است.

از نظر عملکرد این تبلت را می توان در رده میان رده ها قرار داد زیرا رابط کاربری یوگا ۲ در عمل کمی لگ دارد و به روانی تبلتی مانند نکسوس ۷ نیست. برای مثال وقتی دکمه Multi Task را می زنید، این صفحه کمی کند باز می شود.

 

image

 

سیستم عامل دستگاه نسخه ۴.۴.۲ اندروید است و همانطور که مشاهده می کنید این سیستم عامل و پردازنده ۴ هسته ای اینتل رکورد خوبی را ثبت کرده اند.

 

image

 

 البته اگر سیستم عامل دستگاه به جای اندروید ۴.۴.۲، اندروید ۵ بود نتیجه بهتری در برنامه AnTuTu ثبت می شد زیرا اندروید ۵ بهتر می تواند از پردازنده ۶۴ بیتی این دستگاه استفاده کند.

اگر اندروید استفاده شده در یوگا 2 نیز اندروید خام بود، تجربه کاربری بسیار بهتری نسبت به رابط کاربری کنونی یوگا 2 برای کاربران فراهم می شد.

 

image

 

برخی نکات ریز نیز در رابطه با این تبلت وجود دارد که نشان از توجه خاص لنوو به تجربه کاربری این تبلت است. به عنوان مثال وقتی در حالت عمودی از این تبلت استفاده میکنید، دکمه کم و زیاد کردن صدا دقیقا همانند نوار کم و زیاد کردن صدا در سیستم عامل کار می کند. یعنی وقتی که در صفحه ای که مشاهده می کنید، صدا از چپ به راست زیاد می شود، دکمه کم و زیاد کردن صدا نیز دقیقا به همین شکل کار می کند و وقتی که تبلت را 180 درجه بپرخانید، درون نرم افزار صدا از راست به چپ زیاد خواهد شد و دکمه کم و زیاد کردن صدا نیز به همین ترتیب کار خواهد کرد.

دوربین

دوربین اصلی این دستگاه ۸ مگاپیکسلی است و دوربین دوم که در جلو قرار گرفته نیز ۱/۶ مگاپیکسلی است. هردوی این دوربین ها کیفیت خوبی دارند اما این به این معنی نیست که عکاسی با دوربین یوگا ۲ لذت بخش باشد و نتایج فوق العاده ای به ثبت برسد. کیفیت عکس برداری این دوربین در روز خوب و قابل قبول است و رنگ ها طبیعی نمایش داده می شوند.

 

image

 

image

 

در عکس برداری در نور کم نیز دوربین یوگا ۲ خیلی خوب تر از آنچه از یک تبلت ۲۵۰ دلاری انتظار داشتیم عمل کرد. عکس هایی که در نور کم با این دوربین گرفته می شوند دارای رنگ های طبیعی و کانتراست بالا هستند ولی متاسفانه همانند بیشتر دوربین ها اینجا نیز نویز نسبتا زیادی در عکس وجود دارد.

در زمینه فیلم برداری یوگا ۲ می تواند با رزلوشن های Full HD و 720P برای شما فیلم برداری کنند. رابط کاربری نرم افزار دوربین این تبلت هم خیلی ساده طراحی شده و امکانات زیادی در دسترس کاربر قرار نمی دهد.

 

image

 

image

 

image

 

باتری

عملکرد این تبلت در زمینه باتری نیز قابل قبول است. طبق اعلام رسمی لنوو این تبلت می تواند تا 18 ساعت کاربری داشته باشد که رقم فوق العاده ای است. طبق تست های انجام شده این تبلت توانست به مدت ۱ ساعت ۲۵ دقیقه یک انیمیشن را با نور صفحه متوسط و صدای متوسط پخش کند و در طول این زمان تنها ۲۵ درصد از باتری این تبلت کم شد. در مورد استند بای هم بعد از ۱۲ ساعت تنها ۲ درصد از میزان باتری کم شد که فوق العاده است. در مدت این ۱۲ ساعت نیز WiFi تبلت روشن بوده و نوتیفیکیشن های مختلف نیز دریافت می شدند.

image

 

در استفاده معمولی از این تبلت که شامل کمی بازی کردن، وب گردی زیاد، گشت و گذار در YouTube و پخش آهنگ است، بعد از ۳ الی ۵ روز دوباره نیاز به شارژ مجدد دستگاه پیدا خواهید کرد. در حالت استند بای هم به راحتی تا روزها دوام خواهد آورد.

 

نظر جی اس ام

تبلت یوگا 2 نسخه 8 اینچی هنوز به صورت گسترده وارد نشده و قیمت مشخصی هم ندارد. اما قیمت جهانی این تبلت 249 دلار است که دقیقا هم قیمت ساده ترین نسخه نسل اول آیپد مینی است در صورتی که این تبلت با پردازنده 64 بیتی خود بسیار بهتر از نسل اول آیپد مینی اپل است. تنها ایراد بزرگی که به این تبلت می توان گرفت رابط کاربری آن است که در واقع بسیار شبیه به iOS است.

image

 

در هر صورت اگر به دنبال تبلتی با کیفیت و خوش دست با صفحه نمایش عالی و عمر باتری خیلی خوب و در عین حال در رنج قیمتی حدود 1 میلیون تومان می گردید، ما این تبلت دوست داشتنی را به شما پیشنهاد می کنیم.

image

 

مزایا:

صفحه نمایش عالی

عمر باتری مناسب

بلندگوهای Dolby

ظاهر دستگاه که کار با این تبلت را ساده تر می کند

پردازنده 4 هسته ای

معایب:

رابط کاربری شبیه به آیپد

عدم روان بودن دستگاه

وزن نسبتا زیاد دستگاه

رقبا

آیپد مینی نسل اول

image

 

نکسوس 7 نسل 2

 

image

گلکسی تب 4 هشت اینچی

image

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (63 نظر)

بابک

۱۳۹۶/۷/۲۱
ایا لنوو یوگا ۲ رابط otg را قبول میکند و میشود از ان استفاده کرد

Taymaz

۱۳۹۶/۷/۴
این تبلت یک اشغال به تمام ایاره پیشنهاد میکنم کسی این اشغال را نخرید پولتان را بیخودی هدر ندید

علی اکبر

۱۳۹۶/۲/۱۸
سلام
من ابدیت کردم ولی الان وای فای نمیشناسه دوستان میشه کمک کنید یا از کجا میتونم ببینم چطور میتونم حلش کنم

ali

۱۳۹۵/۱۰/۱۱
نظر شما ...بنظر من این تبلت عالی من از این خیلی راضی هستم هیچ وقت هم هنگ نمی کنه

ملی

۱۳۹۵/۹/۴
سلام عزیزم این تبلت فوق العاده عالیه فقد باید هنگام خربد دقت کنی ک چینیشو بهت نندازن
این تبلت من ازش استفاده میکنم با وجود اینکه شیشه اش شکسته و ضربه های زیادی خورده
تاحالا یه بارم هنگ نکرده
اگر ۱۰ اینچش رو بگیری و یایز مهم نباشه برات این نمونه خیلی عالیع