خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ آیفون 6 پلاس رو در روی گلکسی نوت 4

بررسی تخصصی جی اس ام؛ آیفون 6 پلاس رو در روی گلکسی نوت 4

جی اس ام: سخت ترین مبارزه سال 2014

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۸/۲۸

جی اس ام: به بزرگترین رقابت سال 2014 خوش آمدید. اپل برای اولین بار بعد از 7 سال آیفونی به اندازه 5.5 اینچ را روانه بازار کرد، این آیفون رقیبی سر سخت برای گلکسی نوت 4 است. گلکسی نوت 4 قوی ترین گوشی خانواده سامسونگ است که قرار است در این بررسی با آیفون 6 پلاس مبارزه کند. با هم ببنیم برنده این مبارزه چه گوشی ای خواهد بود.

 

image

طراحی: کارآمد در برابر زیبا

 

آیفون 6 پلاس: 7.1×77.8×158.1میلیمتر، وزن 172 گرم

گلکسی نوت 4: 8.5×78.6×153.5میلیمتر، وزن 176 گرم 

 

بهترین قسمت برای شروع مبارزه این دو محصول برتر بازار طراحی آن ها است، زیرا اولین چیزی که نظر هر کسی را در انتخاب یک محصول به خود جلب می کند، ظاهر آن محصول است. اپل سال هاست که گوشی های زیبا را تولید می کند و از حق نگذریم آیفون ها زیباترین گوشی های بازار بوده اند، اما در عوض سامسونگ به تولید گوشی های با طراحی متوسط شهرت دارد. اپل در این نسل زیبایی طراحی را به اوج خود رساند و یک گوشی کاملا فلزی را معرفی کرد که لبه های آن گرد است و به خوبی در دست جای می گیرد. در کنار این لبه های گرد، ضخامت بسیار کم این فبلت به خوش دست بودن آن کمک بسیاری می کند، اما به علت اندازه بزرگ مطمئن باشید که با یک دست به راحتی نمی توانید با آن کار کنید. تنها نکته منفی این فبلت را می توان دوربین آن دانست که از پشت گوشی بیرون زده و به آیفون 6 پلاس اجازه نمی دهد تا به راحتی در یک سطح صاف قرار بگیرد.

 

در نوت 4 سامسونگ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا یک فبلت زیبا را روانه بازار کند، فریم گوشی را به صورت کامل از فلز ساخته و قاب پشتی را نیز طوری طراحی کرده که حالت چرم مانند به خود بگیرد. اما با این وجود به هیچ عنوان نمی توان آن را از نظر زیبایی با آیفون یکسان دانست. تفاوت گلکسی نوت 4 با گلکسی نوت 3 این است که نوت 4 یک ظاهر مربعی و ارزان دارد در حالی که نوت 3 یک ظاهر منحنی و ارزان داشت.

 

جمع بندی: آیفون 6 با جنس تمام فلزی و ظاهر زیبا، به خوبی خود را در دستان کاربر نشان می دهد و خودنمایی می کند. گلکسی نوت 4 اگرچه نمی تواند خودنمایی آیفون 6 پلاس را داشته باشد اما حس خوبی را در دست به کاربر القاء می کند در کنار اینکه با باتری قابل تعویض و پشتیبانی از کارت حافظه خارجی کارآمدتر از آیفون 6 پلاس است.

 

برنده: آیفون 6 پلاس

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش: خیره کننده در برابر آرام بخش

 

آیفون 6 پلاس: 5.5 اینچ، از نوع IPS، کیفیت 1080×1920 پیکسل و تراکم پیکسلی 401 پیکسل در اینچ

گلکسی نوت 4: 5.7 اینچ، از نوع سوپر آمولد، با کیفیت 1440×2560 پیسکل و تراکم پیکسلی 515 پیکسل در اینچ

 

در این زمینه هر دو فبلت خاص هستند. برای اولین بار است که اپل صفحه نمایشی به این اندازه و با این کیفیت را در یک گوشی موبایل استفاده می کند. سامسونگ نیز با اینکه همان اندازه صفحه نمایش 5.7 اینچی که در نوت 3 دیده بودیم را به کار گرفته است اما کیفیت آن را از Full HD به QHD ارتقاء داده است. هر دو صفحه نمایش چشمان شما را خیره خواهند کرد و کاربران آن ها هر زمانی که به این صفحه نمایش ها نگاه کنند از خرید خود راضی خواهند بود.

 

اما در اینجا ما یک مبارزه را داریم و باید برنده را اعلام کنیم. سامسونگ از صفحه نمایش های سوپر آمولد در نوت 4 استفاده کرده که روشنایی بهتری دارد و رنگ ها را زنده تر از صفحه نمایش IPS نشان می دهد در حالی که عمق رنگ مشکی در صفحه نمایش های آمولد سامسونگ به نهایت خودش رسیده و صفحه نمایشی در جهان نیست که چنین عمق رنگ مشکی ای را داشته باشد. البته IPS نیز مزایایی دارد و مهمترین آن ها این است که رنگ ها در آن طبیعی تر هستند. یکی دیگر از مزیت های صفحه نمایش نوت 4 نسبت به آیفون 6 پلاس این است که فاصله کمتری با لبه های گوشی دارند و همین امر باعث شده تا با وجود اینکه صفحه نمایش نوت 4 به اندازه 0.2 اینچ بزرگتر از آیفون 6 پلاس است اما اندازه گوشی نوت 4 از 6 پلاس کوچکتر باشد.

 

جمع بندی: صفحه نمایش نوت 4 با اندازه 5.7 اینچی کیفیت بسیار بهتری از صفحه نمایش 5.5 اینچی آیفون 6 پلاس دارد، اگرچه صفحه نمایش آیفون 6 پلاس یکی از بهترین ها است اما در برابر صفحه نمایش نوت 4 حرفی برای گفتن ندارد.

 

برنده: گلکسی نوت 4

 

 

image

 

image

 

image

 

ویژگی های کاربردی: چاقی شدید در برابر سوء تغذیه

 

تمرکز ما در این قسمت بر روی قابلیت ها است، شاید یکی از بزرگترین دلایل انتخاب هر فردی در انتخاب فبلتی به این اندازه قابلیت های کابردی آن باشد.

 

آیفون 6 پلاس یک قابلیت جدید را در خود می بیند که از آی پد به آن به ارث رسیده است، در این گوشی می توانید صفحه اصلی را در حالت افقی نیز مشاهده کنید. در ضمن این ویژگی در بسیاری برنامه های اپلی مانند ایمیل و پیامک نیز وارد آیفون شده اند. حال باید منتظر باشیم ببنیم که توسعه دهندگان آیفون این ویژگی را وارد برنامه هایی که برای آیفون 6 پلاس توسعه می دهند خواهند کرد یا خیر.

 

نوت 4 چهارمین نسل از خانواده محبوب نوت است و پر است از امکانات جذاب. اولین و مهمترین تفاوت این دو فبلت قلم S Pen است که در نوت 4 استفاده شده است. با ارائه اولین آیفون قلم از گوشی های با صفحه نمایش لمسی کنار گذاشته شد، اما سامسونگ با تولید اولین گوشی نوت دوباره این نیاز را در کاربران زنده کرد. دوست داشتنی ترین ویژگی این قلم این است که حس نوشتن واقعی بر روی کاغذ را برای کاربر به همراه می آورد. شاید در یکی دو روز اول نوشتن و کار کردن با این قلم کمی سخت به نظر بیاید اما بعد از اینکه مقداری با آن کار کنید به آن عادت خواهید کرد. بعد از اینکه به آن عادت کردید، نوشتن و یادداشت کردن بر روی آن را بسیار دوست خواهید داشت و متوجه خواهید شد که یک دفترچه یادداشت با ظرفیت نامحدود همیشه همراه شما است.

 

یکی از قابلیت های هوشمندانه نوت 4، قابلیت مولتی تسکینگ آن است، می توانید صفحه نمایش را به دو قسمت تقسیم کنید، یا اینکه برنامه ها را با قلم به اندازه دلخواه خود تغییر دهید. برای مثال اگر در هنگام تماشای یک ویدیو می خواهید ایمیل های خود را نیز چک کنید یا اینکه پیامکی که برای شما آمده را در حین تماشای ویدیو ببینید این امکان برای شما وجود دارد. این روش استفاده از برنامه ها برای استفاده از تمام پتانسیل صفحه نمایشی به بزرگی صفحه نمایش نوت 4 بسیار هوشمندانه است.

 

جمع بندی: هدف از داشتن یک گوشی موبایل با صفحه نمایش بزرگ این است که کاربر بتواند از تمام پتانسیل این صفحه نمایش بهترین استفاده را داشته باشد. سامسونگ در گلکسی نوت 4 این امکان را به کاربر داده تا از تمامی پتانسیل این صفحه نمایش 5.7 اینچی به بهترین صورت ممکن استفاده کند، اما اپل تلاش زیادی نکرده و تنها حرکت مثبت آن برای آیفون 6 پلاس افزودن قابلیت چرخش صفحه نمایش در صفحه اصلی است.

 

برنده: گلکسی نوت 4

 

 

image

 

image

 

 

نرم افزار: اندروید در برابر iOS 8

 

در این قسمت نمی خواهیم تا اندروید و iOS  را روبروی هم قرار دهیم. به همین خاطر ویژگی هایی از نرم افزارهای دو گوشی را مقایسه می کنیم که ارتباط زیادی به سیستم عامل آن ها نداشته باشد.

 

برای آیفون 6 بزرگترین ارتقاء این بود که کاربران آیفون در امریکا می توانند با استفاده از وِیژگی Apple Pay پرداخت های خود را از طریق موبایل انجام دهند، در حالی که سنسور اثر انگشت از قبل در آیفون های قبلی وجود داشت. برای نوت 4 ویژگی های جدید سنسور اثر انگشت و سنسور ضربان قلب هستند.

 

اگر بخواهیم بیشتر به جنبه های نرم افزاری بپردازیم، می بینیم که سامسونگ تلاش بیشتری نسبت به اپل در این زمینه داشته است. سامسونگ توانسته سخت افزار جدید را با نرم افزار سلامتی به خوبی با هم ادغام کند.

 

اپل برای اینکه کاربران بتوانند راحت تر با یک دست با گوشی خود کار کنند ویژگی ای به نام Reachability را وارد آیفون کرده است، با کمک این ویژگی اگر دو بار کلید Home را لمس کنید صفحه نمایش پایین کشیده می شود تا بتوانید به جزئیاتی که در بالای صفحه نمایش هستند دسترسی پیدا کنید. اما سامسونگ در این زمینه بهتر عمل کرده است. با یک حرکت به راحتی می توانید در هر جایی که باشید صفحه نمایش را کوچک کنید و به تمام امکانات صفحه نمایش دسترسی داشته باشید. علاوه بر این در قسمت صفحه کلید نیز برای نوت 4 این امکان وجود دارد که صفحه کلید با توجه به راست دست بودن و یا چپ دست بودن کاربر در یک طرف قرار بگیرد.

 

جمع بندی: سامسونگ در زمینه امکانات نرم افزاری از پیش نصب شده بیشتر از اپل تلاش کرده و سعی بر این داشته تا اگر صفحه نمایش بزرگ در بعضی مواقع کاربر را اذیت می کند، کاربر بتواند با یک حرکت کوچک صفحه نمایش را به اندازه کوچک در بیاورد، البته اپل نیز در این زمینه با یک نوآوری کوچک توانسته تا حدی رضایت کاربر را به همراه داشته باشد اما سامسونگ راه حل کاربردی تری را استفاده کرده است.

 

برنده: گلکسی نوت 4

 

 

image

 

image

 

سرعت و سخت افزار: مشخصات را نادیده بگیرید

 

آیفون 6 پلاس: پردازنده A8، دو هسته ای 1 گیگاهرتزی، رم 1 گیگابایتی

گلکسی نوت 4: پردازنده 8 هسته ای، 4 هسته سرعت 1.3 و 4 هسته سرعت 1.9 گیگاهرتزی، رم 3 گیگابایتی

 

بر روی کاغذ همانطور که مشاهده می کنید، گلکسی نوت 4 بسیار قوی تر از آیفون 6 پلاس است، اما باید یک نکته را بگوییم و آن این است که تمام این ها بر روی کاغذ است. در دنیای واقعی و در هنگام استفاده از دو گوشی متوجه خواهید شد که آیفون 6 پلاس نه تنها ضعیف تر نیست بلکه در اجرای فرامین شما سریعتر از نوت 4 نیز عمل خواهد کرد. این موضوع ربطی به اندروید ندارد بلکه یک عیب برای سامسونگ است زیرا تمام گوشی های سامسونگ این مشکل را دارند و بیشتر تقصیر بر گردن رابط کاربری تاچ ویز است. البته رابط کاربری تاچ ویز خوبی هایی نیز دارد که یک ظاهر زیبا را برای نوت 4 به همراه آورده و امکانات زیادی را نیز برای آن به ارمغان آورده است.

 

مورد دیگر برنامه هایی است که برای این دو گوشی وجود دارد، با اینکه اندروید از نظر برنامه های کاربردی چیزی از iOS کم ندارد، اما هنوز هم اپ استور بهترین بازار موبایلی است که در دنیا وجود دارد و این بازار پشتوانه آیفون 6 پلاس است.

 

جمع بندی: آیفون 6 پلاس چه از نظر سرعت و چه از نظر برنامه ها بهتر از گلکسی نوت 4 عمل می کند که این موضوع را نیز مدیون سیستم عامل iOS است.

 

برنده: آیفون 6 پلاس

 

 

 

image

 

دوربین: بهترین در کلاس خود

 

آیفون 6 پلاس: دوربین 8 مگاپیکسلی با فیلمبرداری Full HD

گلکسی نوت 4: دوربین 16 مگاپیکسلی با فیلمبرداری 4K

 

باز هم بر روی کاغذ، گلکسی نوت 4 دوربین بسیار بهتری دارد. اما توجه داشته باشید که اپل در این نسل شاید مگاپیکسل را افزایش نداده باشد اما بهبودهای خوبی را برای گوشی به همراه آورده است، Focus Pixels برای افزایش سرعت فوکوس، فیلمبرداری حالت آهسته با دو برابر آهسته تر از سرعت قبل،  استفاده از فلاش دو تایی و در نهایت استفاده از OIS یا همان تثبیت کننده اپتیکال تصاویر بهبودهای خوبی هستند که آیفون 6 پلاس در دوربین خود می بیند.

 

گلکلسی نوت 4 نیز از دوربین خود استفاده بسیار خوبی کرده است اما این استفاده در راستای بهبودهای آیفون 6 پلاس نبوده اند. مگاپیکسل زیاد، فیلمبرداری 4K و امکانات خوب نرم افزاری برای دوربین از ویژگی های خوب دوربین نوت 4 هستند.

 

جمع بندی: دوربین گلکسی نوت 4 در نور کم کارآیی بسیار بهتری نسبت به آیفون 6 پلاس دارد، اما آیفون 6 پلاس ویژگی هایی مانند فیلمبرداری 240 فریم در ثانیه را در خود می بیند. علاوه بر این هر دو دوربین در نور کافی بهترین کارآیی را نشان می دهند.

 

برنده: هر دو گوشی

 

 

image

 

image

 

image

 

باتری: استفاده در تمام طول روز

 

آیفون 6 پلاس: 2915 میلی آمپر

گلکسی نوت 4: 3220 میلی آمپر

 

اندازه بزرگ گوشی های بزرگ این قابلیت را به کمپانی می دهد که بتواند از یک باتری بزرگ در گوشی خود استفاده کند. اگر تمام طول روز را با گوشی خود بازی کنید مطمئن باشید که یک روز کامل نمی توانید شارژ باتری را نگه دارید. اما دراستفاده معمولی رو به سنگین به مدت یک روز کامل، باتری گوشی پاسخگوی شما خواهد بود.

 

جمع بندی: هر دو گوشی در زمینه نگه داشتن شارژ باتری خوب عمل می کنند و اینکه باتری کدامیک می تواند بیشتر دوام بیاورد کاملا بستگی به استفاده شما و برنامه هایی که بر روی آن ها نصب کرده اید دارد.

 

برنده: هر دو گوشی

 

نظر جی اس ام: راند آخر

 

اگر بخواهیم دو فبلت را در سه کلمه برای شما خلاصه کنیم می توانیم بگوییم:

 

آیفون 6 پلاس: زیبا، ساده، نه چندان کاربردی

گلکسی نوت 4: نه چندان زیبا، پیچیده، کاربردی

 

آیفون 6 پلاس در دستان شما مانند یک ستاره زیبا خواهد درخشید و شاید نظر خیلی ها را به خودش جلب کند، اما این گوشی دقیقا همان کاری را می کند که آیفون 6 و خیلی از گوشی های بازار قادر به انجام آن هستند.

 

گلکسی نوت 4 در دستان شما زیاد خودنمایی نخواهد کرد و ظاهر آن شاید همه را به اشتباه بیاندازد که با یک گوشی ارزان قیمت سر و کار دارند، اما در عمل گلکسی نوت 4 کارهایی را انجام می دهد که هیچ گوشی ای در بازار قادر به انجام آن ها نیست.

 

جمع بندی: اگر تنها زیبایی و خوش دست بودن یک گوشی برای شما اهمیت دارد، آیفون 6 پلاس بهترین فبلتی است که می توانید خریداری کنید، اما اگر کارآمد بودن یک فبلت بیشتر از ظاهر آن مورد نیاز شما است نباید در خرید گلکسی نوت 4 هیچ شکی به خودتان راه بدهید.

 

نظر کارشناسان جی اس ام:

 

حجوانی:

 

حتی اگر محصولات اپل و سیستم عامل iOS را بیشتر از اندروید دوست دارید و می خواهید بین این دو محصول یکی را انتخاب کنید، باز هم پیشنهاد می کنم نوت 4 بخرید. سامسونگ در زمینه تولید فبلت، شرکتی با سابقه است. در حالی که 6 Plus نخستین تجربه تولید فبلت اپل است و هنوز جای زیادی برای بهبود دارد. همین که ابعاد صفحه نمایش نوت4 از رقیب اپلی بزرگتر است، اما گوشی کوچک تری است، نشان می دهد که سامسونگ به خوبی توانسته محصول خود را به عنوان یکی از بهترین فبلت های سال، معرفی و ارائه کند.

 

:

 

با اینکه علاقه زیادی به محصولات اخیر اپل ندارم اما به نظر من ورود اپل به دنیای فبلت ها یک پیشرفت برای این کمپانی محسوب می‌شود. بهتر بود اپل  آیفون 6 پلاس را با سخت افزار متفاوت تری تولید می‌کرد و یا حداقل ویژگی های آن‌ را پیشرفت می‌ داد تا در مقابل رقیبانی چون نوت 4 حرفی برای گفتن داشته باشد. فروش کم  6پلاس در مقایسه با 6 و عدم رغبت کاربران به خرید 6 پلاس نشان دهنده این است که کاربران علاوه بر خواستن گوشی با برند اپل، نیازمند ویژگی های جدید نیز هستند.

 

میلاد احرام پوش:

 

به شخصه من از طرفداران محصولات اپل و سیستم عامل iOS هستم. طبعا در اینجا هم انتخاب من آیفون 6 پلاس خواهد بود اما اگر نخواهیم سیستم عامل دو گوشی را در نظر بگیریم، نوت 4 از لحاظ سخت افزاری یک سر و گردن از آیفون 6 پلاس قوی تر است و احتمالا شما را تا مدت ها بی نیاز از خرید یک فبلت دیگر می کند ضمنا اگر قصد مهاجرت از iOS به اندروید را دارید، نوت 4 بهترین فبلت بازار برای شما محسوب می شود. در نهایت با توجه به تجربه بیشتر سامسونگ در زمینه ساختن فبلت، انتخاب نوت 4، انتخاب مطمئنی می تواند باشد.

 

:

 

به عنوان کسی که سیستم عامل iOS رو به اندروید ترجیح میدهم طبیعتا علاقه ام به آیفون بیشتر است. اما از طرفی نوت 4 یکی از موفق ترین فبلت های بازار بوده و هست. همچنین اولین تجربه ورود اپل به بازار فبلت ها شاید چندان نتواند با محصولات موفقی مثل گلکسی نوت رقابت کنه. مسلما برای کسی که تعصبی روی برند خاصی ندارد انتخاب گلکسی نوت 4 دربرابر آیفون 6 پلاس انتخاب بهتر و عاقلانه تری است.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (263 نظر)

parsa

۱۳۹۵/۵/۱
اپل مال بچه سوسولاس
خداییش زوره ادم اینقد پول بده که ایفون بخره ولی با نصف همون پول بتونه اس6 یا نوت4 بخره که قابلیت هاشون اپلو قورت میدن ?

کیوان

۱۳۹۵/۱/۵
تو وضعیت الان گوشی ها تفاوت چندانی از نظر امنیت ندارن فارغ از برند تو هرجای دنیا و هر لحظه که بخوان میتونن کل اطلاعات گوشیت رو بدزدن

الهام

۱۳۹۴/۱۱/۳۰
ایفون کلا تو ایران برا خودنمایی خوبه هر کی بخاد بگه من خیلی با کلاسم میره سمتش در حالی که نوت بهترین امکانات را داره

sami

۱۳۹۴/۹/۲۳
با سلام خدمت دوستان
من خودم به شخصه هر دو برند را داشتم ..ولی ازبین این 2 برنمن گلگسی نات4 رو بهتر از ایفون 6میدونم..چون گلگسی نات 4 واقعا گوشی کاملیه.و ایفون 6 فقط پول مارکشو میگیره.

siavash

۱۳۹۴/۷/۲۲
با سلا خدمت تمامی دوستان و جی اس ام چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
کدوم نسخه ی نوت چهار از نظر بازی و سرعت پردازنده و.... (منظورم دو نسخه اگزینوس و اسنپدراگون)؟؟؟
کدوم نسخه بیشتر گرمای (داغ)ازار دهنده تولید میکنه؟
ممنونم از سایت خوبتون