خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ مقایسه Note4 با Note 3 کدام‌یک برای خرید مناسب‌تر است؟

بررسی تخصصی جی اس ام؛ مقایسه Note4 با Note 3 کدام‌یک برای خرید مناسب‌تر است؟

سید جی اس ام: اگر شما به دنبال یک گوشی هوشمند تمام‌عیار هستید گوشی‌های زیادی در بازار خواهید یافت. Samsung Galaxy S5، iPhone 6، LG G3، HTC One و یا Samsung Galaxy Note 3 و بالاخره جدیدترین پرچم‌دار گوشی‌های سری نوت سامسونگ یعنی Note4.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۸/۲۷

جی اس ام: اگر شما به دنبال یک گوشی هوشمند تمام‌عیار هستید گوشی‌های زیادی در بازار خواهید یافت. Samsung Galaxy S5، iPhone 6، LG G3، HTC One و یا Samsung Galaxy Note 3 و بالاخره جدیدترین پرچم‌دار گوشی‌های سری نوت سامسونگ یعنی Note4.

 

اما به‌راستی نسخه جدید نوت چه برتری‌هایی نسبت به نسخه قبلی دارد و آیا می‌توان به‌جای آن همان نسخه قبلی یعنی Note3 را خرید؟

 

در این بررسی قصد داریم این دوگوشی را با یکدیگر مقایسه کنیم و در انتهای این مقایسه نظر کارشناس‌های را نیز در مورد این دوگوشی درج خواهیم کرد.

 

image

 

طراحی

 

یکی از انتقادهای متداول در مورد گوشی‌های سامسونگ این بود که گوشی‌های این شرکت حس یک گوشی گران‌قیمت را به کاربر انتقال نمی‌دهند، درنتیجه سامسونگ تصمیم گرفت این نیاز کاربران را با تولید گوشی‌هایی مانند Galaxy Alpha و Galaxy Note 4 که دارای فریم آلومینیومی هستند برطرف سازد. Note 3 دارای فریم کروم رنگ پلاستیکی است Note 4 قابی از آلیاژ آلومینیوم دارد و هنگامی‌که آن را در دست می‌گیرید، کاملا متوجه استحکام بالای گوشی خواهید شد. همین موضوع باعث شده تا وزن Note4 حدود 8 گرم بیشتر از Note 3 باشد. پوشش پلاستیکی قاب پشتی نیز کمی تغییر پیداکرده است و اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم تنها طرح آن کمی عوض‌شده است. تفاوت جزئی دیگر انحنایی است که در لبه پایین Note4 دیده می‌شود که جلوه زیباتری به آن داده است. از دیگر تغییرات جابجا شدن اسپیکر از لبه پایینی به قاب پشتی است.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

پیشرفت‌های سخت‌افزاری

 

همان‌طور که میدانید نخستین گزینه‌ای که قابلیتی جدید در Note 4 به‌حساب میاید سنسور اثرانگشت است این سنسور پیش‌ازاین در S5 استفاده‌شده و زیر کلید Home قرارگرفته است. این ویژگی باعث شده تا کلید Home در Note4 کمی بزرگ‌تر باشد. با این ویژگی می‌توانید به‌جای رمز قفل گوشی را با اثرانگشت بازکنید. تفاوت دیگر حسگر ضربان قلب است که در پشت‌گوشی در کنار فلاش دوربین تعبیه‌شده است؛ اما به‌راستی این دو ویژگی نمی‌تواند برتری‌های Note4 نسبت به Note3 باشد.

 

هر دوگوشی با نسخه‌های مختلفی از پردازنده‌های ساخت کوالکام و سامسونگ به بازار عرضه‌شده‌اند. Note 3 با دو نوع پردازنده 4 هسته‌ای Snapdragon 800 و 8 هسته‌ای Exynos 5420 در بازار موجود است بااینکه اسم هشت هسته یادآور قدرت بیشتر در یک گوشی است اما باید بدانید هشت هسته این پردازنده به‌صورت همزمان پردازش نمی‌کند. در Note4 نیز شاهد دو نسخه با پردازنده‌های متفاوت هستیم. نسخه ارائه‌شده با پردازنده ساخت کوالکام Snapdragon 805 و نسخه ارائه‌شده با پردازنده ارتقا یافته سامسونگ Exynos 5433.

 

پردازنده گرافیکی Adreno 420 که در Note4 موجود است حدود 40 درصد از Adreno 330 که Note3 دارد قدرتمندتر است. این بدان معناست که Note 4 بازی‌های گرافیکی سنگین را بدون از دست دادن کمترین کیفیتی در رزولوشن 2560×1600 پیکسل نمایش می‌دهد.

 

اما در مورد مقایسه نسخه‌های هشت هسته‌ای این دوگوشی باید گفت برخلاف Exynos 5420 در Exynos 5433 هر هشت هسته به‌صورت همزمان پردازش می‌کنند و شاهد یک پردازنده واقعی 64 بیتی هستیم. به علت عدم پشتیبانی سیستم‌عامل این گوشی یعنی کیت کت از پردازنده 64 بیتی، نسخه 8 هسته‌ای Note 4 روی کارکرد 32 بیتی تنظیم‌شده است نکته دیگر اینکه نرم‌افزارهای 64 بیتی هنوز ارائه نشده‌اند. علاوه بر این پردازنده‌های 64 بیتی با گوشی‌های دارای RAM چهار گیگابایت به بالا، قدرت خودشان را نشان می‌دهند حال اینکه Note4 مانند Note3 دارای 3 گیگابایت حافظه RAM است.

 

 

image

 

image

 

 

سیستم‌عامل و ویژگی‌های نرم‌افزاری

 

مانند دیگر گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، Note4 نیز از اینترفیس کاربری Touch Wiz استفاده می‌کند؛ اما رابط کاربری Note4 جدیداست و مانند S5 رنگ و لعاب بیشتری دارد و از رابط کاربری Note3 زیباتر است. در کنار این رابط کاربری علاوه بر اینکه حساسیت قلم نسبت به فشار از 1024 به 2048 رسیده است شاهد ویژگی‌های جدیدتری هستیم. ویژگی‌های جدید قلم در بررسی تخصصی note4 ذکرشده است. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این نسخه کاملاً طراحی جدیدی پیداکرده، برنامه ضبط صدا است، این برنامه از 3 میکروفن تعبیه‌شده درگوشی به‌صورت همزمان استفاده می‌کند و صداها را ضبط می‌کند، در زمان پخش دوباره صدا این نرم‌افزار نشان می‌دهد که هر صدایی توسط کدام میکروفن ضبط‌شده است.

 

 

image

 

image

 

image

 

دوربین

 

سال گذشته در Note3 شاهد دوربینی مشابه با دوربین استفاده‌شده در S4 بودیم اما امسال دوربین Note4 از دوربین S5 کمی بهتر است.

 

Note3 دارای دوربین 13 مگاپیکسلی و Note 4 مجهز به دوربین 16 مگاپیکسلی است. سامسونگ سنسور 1.2 با دیافراگم 2.2 و سایز پیکسل 1.12 میکرون را برای Note4 استفاده کرده است که بسیار شبیه به سنسور S5 است. این در حالی است که در Note3 از سنسور 1.3 اینچ و اندازه پیکسل 1.12 میکرون استفاده‌شده است. حسگر دوربین هر دوگوشی ساخت شرکت سونی است اما حسگر دوربین S5 ساخت خود سامسونگ است. شاید 3 مگاپیکسل اختلاف برای خیلی از کاربران مهم نباشد اما به‌هرحال کیفیت دوربین بالاتر از Note 3 است. تصاویر گرفته‌شده با دوربین Note4 دارای سایز بزرگ‌تر، شفافیت بیشتر و جزییات بیشتر نسبت به تصاویر گرفته‌شده با دوربین Note3 هستند. دوربین Note4 مجهز به لرزش گیر اپتیکال تصویر نیز است؛ اما در Note3 این ویژگی با استفاده از نرم‌افزار صورت می‌گیرید و طبیعتاً ضعیف‌تر از لرزش گیر اپتیکال است. این سیستم باعث می‌شود تا لرزش دست باعث تار شدن عکس‌ها نشود. هر دوگوشی قابلیت فیلم‌برداری باکیفیت 4k دارند اما فیلم‌برداری 4K در هر دوگوشی محدودیت 5 دقیقه‌ای دارد.

 

Note4 دارای دوربین دوم بهتری نسبت به Note3 است. یک دوربین 3.7 مگاپیکسلی در برابر دوربین 2 مگاپیکسلی. به‌علاوه اینکه با نگه‌داشتن انگشتتان روی سنسور ضربان قلب می‌توانید سلفی بگیرید.

 

 

image

 

image

 

صفحه‌نمایش

 

همان‌طور که در بررسی Note4 گفته شد هر دوگوشی دارای صفحه‌نمایش 5.7 اینچی هستند اما Note4 اولین صفحه‌نمایش AMOLED را دارد که کیفیت آن QHD است. تراکم پیکسلی این صفحه‌نمایش برابر با 515 پیکسل بر اینچ است که حدود 78 درصد بیشتر از تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش Note3 است. صفحه‌نمایش Note4 روشنایی بیشتری نسبت به صفحه‌نمایش Note 3 دارد. کیفیت QHD در نگاه اول و از فاصله نزدیک به چشم نمی‌آید اما هنگامی‌که از فاصله دورتر (حدود 40 سانتی‌متری) از چشم به این دو نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد که وضوح صفحه‌نمایش Note3 پایین‌تر از وضوح صفحه‌نمایش Note4 است. این بدان معنا نیست که صفحه‌نمایش Note3 کیفیت پایین دارد و تنها در مقایسه با Note4 این صفحه‌نمایش وضوح پایین‌تری دارد.

 

 

image

 

image

 

 

 

image

 

و درنهایت

 

ویژگی‌های جدید Note4 و البته فریم فلزی آن باعث می‌شود تا وسوسه شوید گوشی خود را تعویض کنید اما Note3 هم یک گوشی پرقدرت در بازار محسوب می‌شود و نباید گفت در مقایسه با Note4 یک گوشی منسوخ‌شده است. صفحه‌نمایش QHD و سنسورهای اضافی باعث شده تا قیمت گوشی بالاتر برود پس‌نیاز است قبل از خرید به این نکته توجه داشته باشید که این ویژگی‌های اضافی، به‌طور روزمره مورداستفاده شما قرار می‌گیرید یا خیر.

 

 

نظر کارشناسان جی اس ام:

 

حجوانی: 

 

نوت 3 در مجموع همان کارهایی را می کند که نوت 4 هم برایتان انجام خواهد داد. بنابراین اگر دنبال کارایی هستید، نوت 3 محصولی بسیار خوب و قابل اتکاست. نوت 4 اما برای چند گروه مناسب است: آنهایی که داشتن جدیدترین گوشی ها برایشان مهم است، آنهایی که دوست دارند گوشی شیک تری داشته باشند و در مجموع آنهایی که قیمت گوشی برایشان اولویت نیست. در اینکه نوت 4 بهترین فبلت بازار است شک نکنید اما نوت 3 به لحاظ کارایی، امتحان خود را به خوبی پس داده است.

 

:

 

اگر طرفدار خانواده محبوب نوت هستید خرید این گوشی می‌تواند شمارا به اوج لذت استفاده از گوشی‌های نوت برساند، اما اگر طرفدار خانواده نوت نیستید و پیش‌ از این گوشی نوت 3 داشته‌اید لازم نیست پول خود را خرج کنید، چون این دو نسل تفاوتی زیادی با هم ندارند که بتوان خرید نسل جدید را الزامی دانست؛ اما اگر نوت 3 نداشته‌ اید و می‌خواهید یک فبلت بخرید نوت 4 تنها انتخاب خوب شما در بازار پرزرق‌ و برق موبایلی است.

 

میلاد احرام پوش:

 

 اگر اولین بار است که قصد پیوستن به خانواده Note رادارید پیشنهاد من Note4 است اما اگر از Note3 استفاده می‌کنید و قصد ارتقا به Note4 را دارید شاید برای ارتقا کمی زود باشد.

 

:

 

انتخاب بین گلکسی نوت ۳ و نوت ۴ کار تقریبا ساده ای است. گلکسی نوت ۴ تقریبا از هر جهت نسبت به نوت ۳ پیشرفت داشته و یک فبلت ایده آل به حساب می آید. صفحه نمایش QHD، پردازنده قوی تر، دوربین بهتر و قلم با حساسیت دو برابر مواردی هستند که به راحتی نمی توان از کنار آنها گذشت. در کل اگر به دنبال تهیه یک فبلت باشید بدون شک می توان گفت انتخاب بهتری از گلکسی نوت ۴ وجود ندارد.

 

 

 

 

image
image
image
image
image

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (118 نظر)

عمران

۱۳۹۵/۹/۲۵
نوت ۳قیمتش چنده زود تر جواب بدید

عمران

۱۳۹۵/۹/۲۵
نوت ۳قیمتش چنده زوذ تر جواب بدید

وحید

۱۳۹۵/۹/۲۱
سلام ببخشید پیشه در مورد این رام بیشتر توضیح بدی رام امارات رام عراق ... اصلا رام یعنی چی با تشکر

v....p

۱۳۹۵/۶/۱۴
سلام من یک سال هست ک خریدم نوت3 اصلا هیچ مشکلی نداشته .از روز اول هم ازش کار میکشم .یعنی از صبح زود ب وای فای وصل میشه تا شب .اونم بازی کلش

علی

۱۳۹۵/۳/۵
سلام.من قصد خرید نوت 4 رو دارم .میخواستم بدونم اگر روی نوت 4 رام اندورید 5.1.1 نصب کنم.منو و ایکون برنامه ها مثل نوت 5 میشه؟
و میخواستم بدونم نوت 6 کی میاد تقریبا؟