خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی آلفا (Galaxy Alpha)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی آلفا (Galaxy Alpha)

جی اس ام: وقتی سامسونگ پا در کفش اپل می‌کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۸/۱۸

جی اس ام: سامسونگ اخیرا توجه بیشتری به طراحی گوشی‌های هوشمند خودکرده است این شرکت در سال‌های گذشته تنها از پلاستیک در تولید گوشی‌های خود استفاده می‌کرد اما با توجه به انتقادهایی که به این شرکت وارد می‌شد سرانجام تصمیم به استفاده از فلز درگوشی‌های خود گرفت.

 

گلکسی آلفا اولین گوشی گلکسی است که با قابی فلزی ارائه‌شده. این گوشی علاوه بر اینکه قابی فلزی دارد یکی از زیباترین گلکسی‌هایی است که تا امروز معرفی‌شده است.

 

 

image

 

image

 

image

 

 

 

طراحی گلکسی آلفا

 

آلیاژ آلومینیومی جایگزین پلاستیک کروم رنگی شده است که دورتادور گوشی را احاطه کرده بود این تفاوت به‌محض اولین تماس شما با گوشی کاملا احساس می‌شود.

 

طراحی این گوشی ما را به یاد آیفون 4 می‌اندازد و اگر در کنار هم باشند شباهت‌های زیادی را خواهید دید. گوشی آلفا یک گوشی خوش‌دست است و اگر دستان متوسطی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی با یک دست با آن کارکنید. فاصله صفحه‌نمایش با لبه‌های گوشی بسیار کم است و ضخامت 6.7 میلی‌متری این گوشی آن را در زمره گوشی‌های بسیار باریک قرار می‌دهد. این گوشی حدود 30 درصد کوچک‌تر و 30 گرم سبک‌تر از S5 است مانند گوشی‌های جدید آیفون دکمه پاور در این گوشی در سمت راست آن قرار دارد و دسترسی به آن کار آسانی است. جنس بدنه پشتی گوشی از پلاستیک نرم است که به‌راحتی می‌توانید برای دسترسی داشتن به باتری آن را از جای خود خارج کنید. لنز دوربین و فلاش LED به همراه سنسور ضربان قلب در پشت‌گوشی قرارگرفته‌اند. برخلاف S5 و Note4 سنسور ضربان قلب در سمت چپ لنز دوربین قرارگرفته است این جایگیری باعث می‌شود تا کار با سنسور بدون نگاه کردن به قسمت پشتی مشکل باشد. درمجموع همانند گکلسی اس 5، آلفا نیز یکی از خوش‌دست‌ترین‌های بازار است اما شاید یک گوشی فلزی از سامسونگ می‌توانست یک ویژگی خوب یعنی ضد آب بودن را در خود جای دهد که سامسونگ این موهبت را از این گوشی دریغ کرده است.

 

 

image

 

در قسمت جلویی گوشی علاوه بر صفحه‌نمایش 4.7 اینچی که با پوشش Gorilla Glass محافظت‌شده است کلید Home که مانند S5 مجهز به سنسور اثرانگشت است و دو کلید لمسی همیشگی سامسونگ مشاهده می‌شود.

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

در بالای صفحه‌نمایش هم خروجی صدای مخاطب و دوربین دوم و البته سنسورهای مجاورت و نور و LED هشداردهنده قرار دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های این گوشی با دیگر گوشی‌های خانواده گلکسی سامسونگ این است که پشتیبانی از حافظه خارجی در آن وجود ندارد و نمی‌توانید حافظه 32 گیگابایتی آن را افزایش دهید. برای استفاده از Alpha باید سیم‌کارت خود را به سیم‌کارت نانو تبدیل کنید گویا سامسونگ قصد داشته تا همه ویژگی‌های iPhone 5S را در این گوشی بگنجاند. اسپیکر گوشی نیز در قسمت پایین گوشی قرارگرفته و بازهم در اینجا می‌توانید شباهت با آیفون 4 را مشاهده کنید.

 

image

 

image

 

image

 

 

دوربین گلکسی آلفا

 

گلکسی اس 5 یکی از بهترین دوربین‌ها را در اختیار دارد، گلکسی آلفا نیز تقریبا همان کیفیت را باکمی نزول برای گوشی به همراه دارد. گلکسی آلفا از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با تکنولوژی ISOCELL سامسونگ بهره می‌برد و این تکنولوژی تنها تکنولوژی‌ای است که از گلکسی اس 5 به این گوشی به ارث رسیده است. وقتی از این تکنولوژی جدید استفاده می‌شود بدین معنی است که دوربین گلکسی آلفا قابلیت phase detection autofocus را دارد و می‌توانید بعد از عکس گرفتن از چند سوژه فوکوس را به اختیار خود تغییر دهید. عکس‌هایی که با این دوربین در حالت خودکار تهیه کنید کیفیت بالا و رنگ‌های طبیعی را در کنار روشنایی مناسب برای شما فراهم خواهد کرد. علاوه بر این سنسوری که در دوربین قرار دارد باعث می‌شود مانند گلکسی اس 5، گوشی گلکسی آلفا نیز بتواند به‌صورت 4K فیملبرداری کند، بنابراین اگر لپ تاب یا تلویزیون با پشتیبانی از صفحه‌نمایش 4K داشته باشید می‌توانید به فیلم‌برداری این گوشی اعتماد کنید. تنها نکته منفی این است که حدود 4 دقیقه می‌توانید باکیفیت 4k فیلم‌برداری کنید این زمان در Note 3 حدود 5 دقیقه بود. امکاناتی از قبیل Dual Camera، HDR، گرفتن عکس در هنگام فیلم‌برداری و افکت‌های ویدئویی هم در این حالت فیلم‌برداری از دسترس خارج می‌شوند. HDR دیگر ویژگی خوب این دوربین است که در محیط‌های با نور کم می‌تواند به کمک کاربر آمده و برای گرفتن عکس‌های باکیفیت به دوربین کمک کند. در کنار دوربین یک فلاش نیز قرار دارد که به گرفتن عکس در محیط‌های تاریک کمک خواهد کرد، اما اگر از فلاش استفاده کنید نویز عکس‌ها زیاد خواهند شد.

 

image

 

image

 

image

 

 

صفحه‌نمایش گلکسی آلفا

 

برخلاف گوشی‌های امروزی که از صفحه‌نمایش Full HD و بالاتر بهره می‌برند سامسونگ برای آلفا یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی HD در نظر گرفته است. کیفیت و اندازه این صفحه‌نمایش بسیار شبیه به صفحه‌نمایش SIII است که در سال 2012 معرفی شد. اندازه و کیفیت صفحه‌نمایش در حد مطلوبی است اما سامسونگ تصمیم گرفته تا باز به چیدمان PenTile بازگردد. درزمینهٔ طراحی گلکسی آلفا یک گوشی چشم‌نواز است اما متاسفانه صفحه‌نمایش به چشم‌نوازی طراحی گوشی نیست، صفحه‌نمایش اچ‌دی در یک گوشی امروزه آن را در رده گوشی‌های میان رده قرار می‌دهد که باقیمت بالای این گوشی نمی‌توانیم آن را جزو گوشی‌های میان رده بدانیم. در محیط باز صفحه‌نمایش به‌خوبی خود را نشان می‌دهد، در کنار کارآیی خوب در محیط باز زاویه دید نیز بسیار خوب است. تنها جنبه ناامیدکننده این صفحه‌نمایش HD بودن آن است که در برابر گلکسی اس 5 چیزی برای گفتن ندارد درحالی‌که قیمت گوشی در حال حاضر از گلکسی اس 5 بیشتر است.

 

 

image

 

image

 

image

 

 

سیستم‌عامل و پردازنده گلکسی آلفا

 

مانند گلکسی اس 5 و گلکسی نوت 4، گلکسی آلفا در دو نسخه 4 و 8 هسته‌ای ارائه خواهد شد، برای بازار ایران نسخه رسمی نسخه 8 هسته‌ای است، این پردازنده 8 هسته‌ای را یک رم 2 گیگابایتی همراهی می‌کند. از این 2 گیگابایت RAM حدود 1.1 گیگابایت خالی است. درمجموع کار آیی پردازنده خوب است و مشکلی در انجام بازی‌ها و برنامه‌های سنگین با آن نخواهید داشت. نکته‌ای که کمی ما را دچار نگرانی کرد داغ شدن فریم فلزی دور گوشی بعد از اجرای بازی بود. بعد از حدود 5 دقیقه بازی کناره‌های فلزی گوشی به‌شدت شروع به گرم شدن می‌کند اگرچه گرمای گوشی‌ها براثر کار مداوم امری طبیعی است اما داغ شدن آلفا بیشتر از سایر گوشی‌ها توجه کاربر را جلب می‌کند و این به دلیل جنس آلومینیم کناره‌ها است. سیستم‌عامل اندروید نسخه 4.4.4 است که توسط رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ تزئیین شده است. اگر از کاربران گوشی‌های گلکسی باشید زمانی که با گوشی کارکنید گویی که در خانه خودتان هستید. البته تفاوت‌هایی در کارکرد با گلکسی نوت 4 و گلکسی اس 5 را خواهید دید اما این تفاوت‌ها تا جایی نیستند که موجب سردرگمی شما شوند (به‌استثنای ویژگی‌هایی که قلم گوشی نوت 4 دارد). صفحه‌کلید کاملی که برای تایپ پیام‌ها استفاده می‌شود کار آیی خوبی دارد، شاید صفحه‌کلید گوشی‌های سامسونگ جزو بهترین صفحه‌کلیدهای بازار نباشد اما با ویژگی پیشنهاد کلمه و به علت کیفیت خوب صفحه‌نمایش گوشی‌های این کمپانی تایپ بر روی این صفحه‌کلید بسیار راحت خواهد بود.

 

 

image

 

امکانات ارتباطی گلکسی آلفا

 

آلفا دارای امکانات ارتباطی کاملی نظیر WiFi با پشتیبانی از استانداردهای a/b/g/n/ac و Wi-Fi Direct، بلوتوث نسخه 4 با پشتیبانی از A2DP, EDR, LE و البته NFC است. متاسقانه از اینفرارد خبری نیست اما درگاه microUSB قابلیت پشتیبانی از OTG را دارد. بدین ترتیب می‌توانید حافظه‌های فلش را به گوشی متصل کنید.

 

 

سایر امکانات گلکسی آلفا

 

برنامه گالری جایی است که ویدیوها و عکس‌ها در آن قرار دارند، این برنامه مانند تمام گوشی‌های گلکسی عمل می‌کند و می‌توانید با اعمال فیلترهایی که در آن وجود دارد محتوای موردنظر خود برای نمایش را مشخص کنید.

 

برنامه پخش موزیک در این گوشی مانند تمام گوشی‌های گلکسی دو برنامه است، یکی از این برنامه‌ها مخصوص گوگل است که از طریق آن می‌توانید خریدهای خود را نیز انجام دهید، اما پخش‌کننده دیگر ساخته خود سامسونگ است، رابط کاربری پخش‌کننده گوگل بهتر از پخش‌کننده سامسونگ است اما اگر قصد داشته باشید تا از امکاناتی مانند All Share برای پخش موزیک استفاده کنید مجبور به استفاده از پخش‌کننده موزیک سامسونگ هستید. اسپیکر گوشی که در قسمت زیر آن قرار دارد صدایی برابر 72.2 دسی بل را تولید می‌کند که این قدرت صدا برای پخش زنگ در محیط‌های شلوغ بسیار خوب است اما در صداهای بلند صدا تیز شده و شاید گوش شمارا آزار دهد. امکان استفاده از کارت حافظه خارجی برای گوشی وجود ندارد و سامسونگ بر این تصمیم گرفته تا از درگاه کارت حافظه خارجی در این گوشی استفاده نکند، اما حافظه داخلی گوشی 32 گیگابایت در نظر گرفته‌شده تا کمبود حافظه نداشته باشید، از 32 گیگابایت حافظه داخلی 6 گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی است، بنابراین در اصل شما 26 گیگابایت حافظه داخلی را در اختیاردارید. کیفیت صدای مکالمه با گوشی در حد متوسط است، خروجی صدای مخاطب قدرت خوبی دارد و سامسونگ برای اینکه کیفیت صدای مکالمه بهتر شود ویژگی کاهش صداهای اضافی را قرار داده که از میکروفون دوم برای درک صداهای اضافی محیط استفاده و آن‌ها را حذف می‌کند.

 

 

image

 

باتری گلکسی آلفا

 

سامسونگ در این گوشی از باتری 1860 میلی‌آمپری استفاده کرده است، این باتری حدود 34 درصد از باتری 2100 میلی‌آمپری گلکسی اس 5 مینی کوچک‌تر است. سامسونگ از ویژگی Ultra Power Saving در این گوشی نیز استفاده کرده، اما این ویژگی کمکی به افزایش عمر باتری در هنگام تماشای ویدیو و یا بازی کردن نخواهد داشت. اگر یک استفاده عادی مانند وبگردی، بازی و تماشای ویدیو را با گوشی انجام دهید مانند تمام گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانید 1 تا 1 روز نیم را با گوشی کارکنید اما اگر بخواهید از گوشی استفاده سنگین، مانند تماشای ویدیوهای HD، داشته باشید گوشی بیشتر از 10 ساعت را نمی‌تواند پاسخگو باشد که این زمان در حدود 1 ساعت کمتر از مدت‌زمانی است که گلکسی اس 5 پاسخگو خواهد بود. اگر باتری کاملا خالی‌شده باشد با 30 دقیقه شارژ می‌توانید به 25 درصد شارژ دسترسی پیدا کنید.

 

 

image

 

نظر جی اس ام

 

گلکسی آلفا در هنگام استفاده احساسات متفاوتی را به کاربر القاء می‌کند، ازیک‌طرف طراحی گوشی بسیار زیبا است و ادغام آلومینیوم در اطراف با پلاستیک در پشت‌گوشی ظاهری زیبا را برای آن به همراه آورده‌اند، اما از طرف دیگر صفحه‌نمایش اچ‌دی گوشی باعث خواهد شد که شما از پول زیادی که برای آن پرداخت کرده‌اید پشیمان شوید. درنهایت گلکسی آلفا گوشی زیبایی است اما کمبود ویژگی‌های خوب گلکسی اس 5 در آن به‌خوبی احساس می‌شود.

 

رقبا

iPhone 6

 

 

image

 

 

Galaxy S5

 

image

 

 

Galaxy Note 4

 

image

 

مزایا

 

طراحی جذاب و لوکس

بدنه باریک

استفاده از آلیاژ آلومینیم در بدنه

کیفیت رضایت‌بخش دوربین

 

معایب

 

گرم شدن کناره‌های آلومینیومی در هنگام بازی

کیفیت صفحه‌نمایش پایین‌تر از سایر رقباست

قیمت بالا

نداشتن درگاه کارت حافظه

 

با تشکر از فروشگاه آل دیجیتال (alldigitall.ir) که این گوشی را برای بررسی در اختیار ما قرار داد.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (161 نظر)

MJX6

۱۳۹۶/۴/۵
سلام من بین این گوشی و گوشی سامسونگ A3 و سامسونگ C5 موندم کدوم بهتر از همه است..

Mr. question

۱۳۹۶/۳/۱۱
با سلام
من دنبال موبایلی که دارای حسگر اثر انگشت سریع و خوب ، در عین حال کمی ارزون باشه میگردم مثلا تا ۸۰۰-۹۰۰ تومن اگه میشه راهنماییم کنید.
سوال بعدی من اینه که آیا به هوآوی میشه اعتماد کرد منظورم اون لگ هاش هست که توی بعضی از سایت ها نوشته بود که داره .
ممنون میشم که راهنماییم کنید
تشکر

حامد حسینی

۱۳۹۵/۱۲/۱۹
من 4ساله یه گلکسی اس4 9500 کد شرکتی05(امریکا)دارم دوربینش و دیگر امکاناتش توی عمل از الفا سرتره میتونید امتحانش کنید به نظر خیلی ها اس4 داغ میکنه ولی این مدلی که من دارم در حد گوشی های معمولی داغ میکنه
فقط تنها مشکلی که داره هر دو سه سال باید یه باطری روش بندازید.

رضا

۱۳۹۵/۸/۵
سلام من خیلی از گوشیم راضیم نمیدونم اگه اندرید 5 بکنم بهتره یا همون 4 بمونه

حامد

۱۳۹۵/۷/۲۴
سه ساله دارمش ؛ فوق العاده راضیم