خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛آیفون 6 پلاس

بررسی تخصصی جی اس ام؛آیفون 6 پلاس

جی اس ام: شاید خوش بین ترین طرفداران اپل نیز تصورش را نمی‌کردند که روزی یک آیفون بزرگتر از 4.5 را در دست بگیرند اما در نهایت این اتفاق رخ داد و اپل نه تنها یک آیفون بزرگ را بلکه یک فبلت آیفون را معرفی کرد. آیفونی که امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم آیفون 6 پلاس است که اندازه‌ای 5.5 اینچی دارد، یعنی در خانواده گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت قرار دارد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۷/۱۵

جی اس ام: شاید خوش بین ترین طرفداران اپل نیز تصورش را نمی‌کردند که روزی یک آیفون بزرگتر از 4.5 را در دست بگیرند اما در نهایت این اتفاق رخ داد و اپل نه تنها یک آیفون بزرگ را بلکه یک فبلت آیفون را معرفی کرد. آیفونی که امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم آیفون 6 پلاس است که اندازه‌ای 5.5 اینچی دارد، یعنی در خانواده گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت قرار دارد.

 

اپل دو مدل آیفون 6 را معرفی کرد، یکی از این نسخه‌ها اندازه 4.7 اینچی و دیگری اندازه‌ای 5.5 اینچی دارد، نسخه‌ای مورد بررسی ما در این مقاله گوشی آیفون 6 پلاس است که اندازه‌ای 5.5 اینچی دارد. در این بررسی علاوه بر اینکه به شما کمک خواهیم کرد نسخه مناسب را انتخاب کنید، به شما خواهیم گفت که آیفون 6 پلاس از نظر اندازه و ابعاد آزار دهنده است یا خیر.

 

 

image

 

مزایای آیفون 6 پلاس

 

طراحی زیبا

صفحه نمایش با کیفیت

دوربین قدرتمند

سیستم عامل iOS 8

 

معایب آیفون 6 پلاس

 

اندازه بسیار بزرگ

قیمت بسیار بالا

 

رقبای آیفون 6 پلاس

 

گلکسی نوت 4

آیفون 6

گلکسی نوت 3

ال جی جی 3

 

طراحی آیفون 6 پلاس

 

هر دو نسخه آیفون 6 طراحی یکسانی دارند، تصور ما این است که این دو آیفون زیباترین آیفون‌هایی هستند که تا امروز توسط اپل معرفی شده‌اند، پشت گوشی یک دست از آلومینیوم ساخته شده اما برای اینکه مانند آیفون 4 مشکلی در آنتن دهی گوشی ایجاد نشود اپل در بالا و پایین قاب پشتی و در کناره‌ها از نوار پلاستیکی استفاده کرده است.

 

 

image

 

بیشترین فضای قاب جلویی همانطور که انتظار دارید توسط صفحه نمایش لمسی اشغال شده، که در بالای آن خروجی صدای مخاطب به همراه سنسورهای نور و مجاورت و در پایین آن دکمه هوم که سنسور اثر انگشت هم است قرار دارد.

 

 

image

 

گوشی آیفون 6 پلاس صفحه نمایش 5.5 اینچی دارد که از صفحه نمایش 5.7 اینچی گلکسی نوت 3 کوچکتر است اما ارتفاع آن از نوت 3 بیشتر و عرض آن کمتر است،  ضخامت آیفون 6 پلاس نیز به طور محسوسی کم است و تنها 7.1 میلیمتر ضخامت دارد.همین ضخامت کم باعث شده که اپل نتواند دوربین را به صورت کامل در گوشی جای دهد و دوربین کمی از قاب پشتی بیرون زده است، به همین خاطر اگر آیفون 6 پلاس را از قسمت پشتی بر روی سطحی صاف قرار دهید مانند نسل‌های قبلی آیفون به صورت کامل بر روی سطح صاف قرار نخواهد گرفت.

 

 

 

image

 

image

 

image

 

اما شاید مهمهترین تفاوت این نسخه از آیفون با نسخه‌های قبلی این باشد که دکمه پاور از قسمت بالای گوشی به سمت راست آن منتقل شده است، شاید برای یک گوشی با اندازه بزرگ قرار گرفتن دکمه در کناره‌ها یک مزیت به حساب بیاید اما اگر شما از کاربران آیفون باشید و گوشی قبلی شما هم آیفون بوده باشد این جا به جایی علاوه بر اینکه شما را در ابتدای کار کمی سردر گم خواهد کرد، باعث می‌شود در هنگام عکس گرفتن با گوشی در حالت افقی کمی با این دکمه به مشکل بر خورد کنید تا زمانی که به استفاده از آن عادت کنید.

 

 

image

 

image

 

در قسمت پایین گوشی جک 3.5 میلیمتری هدفون در کنار درگاه شارژ و اسپیکر قرار دارد، سوراخ‌های اسپیکر از نسل‌های قبلی بزرگ تر است و دیگر طراحی قرینه را در اینجا نمی‌بینیم. قرار گرفتن اسپیکر در پایین گوشی بهتر از این است که اسپیکر در پشت آن قرار گرفته باشد. اگر چه اگر اسپیکرها در بالا و پایین صفحه نمایش قرار بگیرند (مانند HTC One M8 و Sony Xperia Z3) بهترین حالت را خواهند داشت.

 

 

image

 

آیفون 6 پلاس به خوبی در دست شما جای می‌گیرد، زیرا لبه‌های گوشی گرد هستند و علاوه بر این ضخامت آن کم است اما کار کردن با یک دست به هیچ وجه با آن امکان پذیر نیست، زیرا به هیچ عنوان انگشت شست شما به قسمت‌های بالایی گوشی نخواهد رسید که این موضوع یکی از معایب گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ است، اگر شما از کار کردن گوشی با دو دست مشکل دارید این گوشی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد.

 

علاوه بر اینکه به راحتی نمی‌توانید با یک دست با گوشی کار کنید، حمل گوشی نیز کار زیاد آسانی نخواهد بود و شاید در جیب شما به راحتی جای نگیرد.

 

 

image

 

سیستم عامل و کارآیی آیفون 6 پلاس

 

سیستم عامل گوشی همانطور که انتظار داریم نسخه 8 آی او اس است، این نسخه تفاوتی با نسخه‌هایی که در آیفون 5s و یا آیفون 6 می‌بینیم ندارد، حتی خبری از دستورات حرکتی آی‌پد (بستن برنامه با پنج انگشت) در آیفون 6 پلاس دیده نمی‌شود.

 

image

 

image

 

 

تنها تفاوتی که رابط کاربری این نسخه با دیگر گوشی‌های آیفون دارد این است که اگر گوشی را در حالت افقی بگیرید صفحه نمایش خواهد چرخید و داک برنامه‌های ضروری در کنار و آیکون برنامه‌ها در سمت دیگر قرار خواهند گرفت. دیگر ویژگی‌ها مانند مرکز کنترل و مرکز نوتیفیکیشن‌ها با دیگر گوشی‌های آیفون یکسان است.

 

image

 

پردازنده آیفون 6 پلاس A8 است که یک پردازنده 64 بیتی است، اپل ادعا کرده که این پردازنده نسبت به نسل قبل 25 درصد کارآمدتر است و کارآیی گرافیکی آن نیز 50 درصد بیشتر شده در عین حال مصرف این پردازنده 50 درصد از نسل قبل کمتر شده است.

 

این پردازنده بر روی یک چیپ 20 نانومتری قرار گرفته است که توسط TSMC ساخته شده است، TSMC جانشین سامسونگ در طراحی چیپ‌های اپل شده است. رم گوشی آیفون 6 پلاس نیز 1 گیگابایت است.

 

پردازنده دیگر که نقش کمک برای پردازنده اصلی را بازی می‌‌کند M8 نام دارد، این پردازنده قرار است کارهایی را که مربوط به برنامه‌های سلامتی در آیفون هستند و علاوه بر این وظایف چند سنسور را بر عهده گرفته تا بار اضافی از دوش پردازنده اصلی برداشته شود.

 

در مجموع کارآیی گوشی‌های آیفون به دلیل اینکه سیستم عامل iOS برای سخت افزارهای اپلی ساخته شده بسیار قابل قبول هستند. بازی‌های مختلف و برنامه‌های سنگین به راحتی و به نرمی بر روی این دستگاه‌ها اجرا می‌شوند.

 

 

image

 

دوربین آیفون 6 پلاس

 

در پشت آیفون 6 پلاس یک دوربین 8 مگاپیکسلی iSight قرار دارد و در جلوی آن نیز دوربین اچ دی 1.2 مگاپیکسلی قرار گرفته است. اپل عدد مگاپیکسل را در این دوربین تغییر نداده است اما ادعا کرده که کارآیی دوربین را بسیار بهتر کرده است.

 

image

 

image

 

image

 

 

رابط کاربری دوربین همان است که در آیفون‌های دیگر و به علاوه در نسل قبلی iOS دیده بودیم. دو ویژگی جدید در اینجا به دوربین اضافه شده که یکی از آن‌ها قابلیت فیلمبرداری با سرعت 240 فریم در ثانیه است و دیگری OIS است.

 

در آیفون 5s دیده اپل دوربین را به فیمبرداری با سرعت 120 فریم در ثانیه مجهز کرده بود اما با ارائه بروزرسانی iOS8 دیدیم که سرعت 240 فریم در ثانیه به منوی دوربین اضافه شده است.

 

ویژگی دیگر OIS یا همان تثبیت کننده اپتیکال تصاویر است.این ویژگی از پردازنده A8، پردازنده M8 و ژایروسکوپ گوشی استفاده می‌کند تا لنز را به صورت شناور نگه دارد و با این حرکت تا آنجا که امکان دارد لرزش فیزیکی حذف شده و باعث کاهش کیفیت عکس نشود. با این ویژگی درب دیافراگم به خوبی باز خواهد ماند و نور زیاد تری به داخل لنز وارد می‌شود.

 

علاوه بر این در دوربین آیفون 6 پلاس از تثبیت کننده دیجیتال تصاویر نیز استفاده شده است تا اینکه به کاهش تاری تصویر کمک کند.

 

با ترکیب این ویژگی‌ها با یکدیگر دوربین آیفون 6 پلاس برای گرفتن عکس‌های با کیفیت بسیار خوب آماده شده تا شاید بهتر از بسیاری گوشی‌های با کیفیت بالای دوربین برای شما عکس بگیرد.

 

دوربین دوم گوشی همان است که در آیفون 6 استفاده شده، یک دوربین 1.2 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD که می‌تواند در حالت HDR هم فیلمبرداری کند هم عکس بگیرد.

 

 

image

 

صفحه نمایش آیفون 6 پلاس

 

هر تکنولوژی که در پنل آیفون 6 دیده می‌شود در آیفون 6 پلاس نیز وجود دارد. یکی از این ویژگی‌ها full sRGB است که برای دقت بهتر رنگ‌ها استفاده می‌شود.

 

کیفیت صفحه نمایش 5.5 اینچی آیفون 6 پلاس 1920×1080 پیکسل است که آن را در رده صفحه نمایش‌های فول اچ دی قرار می‌دهد. صفحه نمایش این گوشی به اندازه صفحه نمایش آی‌پد برای کتاب خواندن و یا فیلم دیدن مناسب نیست اما به هر حال وزن پایینتر آن باعث خواهد شد که در محیط هایی مانند تاکسی و اتوبوس بهتر بتوانید با آن کار کنید.

 

اما این صفحه نمایش بزرگ باعث شده که در نهایت اپل یکسری ویژگی خوب که در آی‌پد دیده بودیم را به دنیای آیفون باز کند.

 

image

 

image

 

یکی از این ویژگی‌ها split view controllers است. تا پیش از این آیفون تنها می‌توانست یک ردیف از یک لیست را نشان دهد، برای مثال تنها نام افراد دفترچه تلفن را نشان می‌داد و برای دیدن جزئیات یک شخص در دفترچه تلفن باید به صفحه دیگری می‌رفتید، اما پس از این در iOS 8 این امکان برای توسعه دهندگان فراهم شده که به دلخواه خود این امکان را داشته باشند که در حالت افقی آیفون دو ستون را نشان دهد اما اپل پیش از همه این ویژگی را تنها در آیفون 6 پلاس خود به کار گرفته است.

 

 

NFC و Apple Pay

 

اپل در نهایت ویژگی NFC را نیز در محصولات خود استفاده کرد، اما زیاد نباید در این مورد خوشحال باشید زیرا اپل در حاضر تنها برای استفاده Apple Pay این ویژگی را فعال کرده و API آن را در دسترس توسعه دهندگان قرار نداده است، Apple Pay نیز یک ویژگی جدید در محصولات اپل است که تنها در برخی کشورها کاربرد خواهد داشت و برای پرداخت‌ها توسط گوشی آیفون و با استفاده از NFC انجام می‌شود.

 

 

 

 

نظر جی اس ام

 

آیفون 6 پلاس اولین گوشی هوشمند بزرگ دنیا نیست، بلکه اولین گوشی هوشمند بسیار بزرگ اپل است، این گوشی اولین تجربه اپل در دنیای فبلت‌ها است.

 

کاربران اندروید به استفاده از گوشی‌های با اندازه بزرگ عادت دارند، اما این اولین بار است که یک کاربر اپلی می‌خواهد یک گوشی به اندازه نوت 3 را در دست بگیرد و تمام روز را با آن کار کند، تصور ما این است که اینکار برای کاربری که تا همین سال گذشته یک گوشی 4 اینچی در دست خود داشته کمی سخت باشد و به همین خاطر در ابتدای کار کمی دچار مشکل شود، البته به طور حتم بعد از مدتی استفاده به کار کردن با آن عادت خواهد کرد.

 

آیفون 6 پلاس طراحی زیبایی دارد (در اصل این فبلت را باید زیباترین فبلت دنیا بنامیم)، جنس بدنه آن از آلومینیوم است و سیستم عامل قدرتمند iOS 8 را بر روی خود دارد ، اما باید این را بدانید که این طرف و آن طرف بردن آن کار راحتی نیست، در جیب شلوار شما جای نخواهد گرفت و باید به صورت دائم یا آن را در دست بگیرید یا آن را در کیف خود قرار دهید. از همه مهمتر اینکه اگر نتوانید با اندازه بزرگ آن کنار بیایید بعد از مدتی استفاده حتما برای شما عذاب آور خواهد شد.

 

 

مقایسه تصویری آیفون 6 پلاس و آیفون 5s

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

با تشکر از فروشگاه آل دیجیتال (alldigitall.ir) که این گوشی را برای بررسی در اختیار ما قرار داد.

 

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (321 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۱/۱۳
سلام من الان فعلا اندروید دارم و میخوام آیفون بخرم چند تا سوال داشتم
اول اینکه اگه کسی آیفون شش پلاس داره کسی سیستم عاملش رو به ای او اس 11 آپدیت کرده؟ بهتر شده؟
دوم از همه اینکه این گوشی برای مثلا یه عمر به کار آدم میاد؟ چون خودم الان قبلا اندرویدی دارم و این سوال رو می پرسم
سوم اینکه ارزش خرید زیاد داره ؟
لطفا جواب بدید ممنون.

مرتضی

۱۳۹۶/۱۱/۵
داداش ۶ پلاس نگیر اصلا بدرد نخور ترین گوشیه. برو 6s بردار

علی

۱۳۹۶/۶/۵
سلام به همگی من یدونه ایفون 6 داشتم سخت افزارش عالی بود نسبت به سامسونگ سربود چون بنده گوشی بازی زیاد کردم از نوت 4 بگیر تا ایفون .کلا به عرضتون برسونم iosاز اندروید سره اونایی که باهاش کار کردن میفهمن چی میگم ایفون کلا باید در نگهداریش خیلی مواظب بود چون قابش زود خم میشه واسه همین اصلا تو جیب برای نگهداریش استفاده نکنید من که داشتم خیلی راضی بودم تا برنا مه هم میخواستم از app store استفاده میکردم و برنامه داخواهمو میگرفتم در کل دوستان سخت افزار ایفون تو دنیا حرفه اولو میزنه یه شرطی که طرزه کارشو بلد باشیم چون بعضی دوستان انتظار دارن که ایفون مثله سامسونگ عمل کنه کلا کسی که ایفون دستش بگیره نمیتونه با سامسونگ کار کنه چون معرکس .البته نظره منه ها نگهداریش واسه اینکه تا نشه خیلی مهمه چون قایش از الومینیومه و خیلی حساس سریع تا میشه .ضمنا راجبه هنگ کردنش باید بگم برخی افرلد گوشیو پر میکنن ار اطلاعات : خوب این عیب نیست ولی باید بدونن که برخی برنامه ها در گوشی میمونه به ظاهر پاک شدن اما این اشتباس که فکر کنیم پاک شده چون خرده های برنامه در واقع در گوشی هستش ولی فکر میکنیم که پاک شده اما اینطور نیست باید یه تنظیمات گوشی رفت و خرده های برنامه قبلی که پاک کردیمو پاک کنیم برای این کار جستجو در اینترنت راهای حلش هست
من یک سال داشتم باور کنید حتتتتی یکبارم هنگ نکرد چون هم زیاد پر نمیکردم فضا شو هم برنامه هایی که کاربرد نداشتو پاک میکردم
تازه ایفونم 6 یود 16 گیگ.کلا اسفاده ازش کمی حساسیت میخواد .ولی واقعا با کمی تحقیق و برسی و طرزه کار از ایفون میشه فهمید چه گوشیه اسیه.تازه گوشی که من خریده بودم تعمیری بود .در کل دوستان گوشی کارکرد ایفون اگه خواستین بخرید حتما ببرید پیشه یه تعمیرکار بذاره زیره لوپ.تا دیده بشه که اچار خورده یا نه چون با چشم دیده نمیشه اچار خورده .بعضی ها پدر گوشیو درمیارن بعدش میفروشن مخصوصا ایفونه کارکرده حتتماااااااااااااا نشون بدین.التماس دعا

حمید

۱۳۹۶/۴/۲
بهت انداختن اخه گوشی رفرش بهت دادن

مهدی

۱۳۹۵/۱۲/۸
سلام من بین نوت۵ و ایفون ۶ پلاس موندم میگن ایفون ۶ پلاس خم میشه ایا درسته من دلم تو ایفونه ولی میگن خم میشه خولهشا کمک کنین خرید من به نظر شما بستگی داره لطفا بگین ممنون