خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی اس 5 مینی (Galaxy S5 Mini)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ گلکسی اس 5 مینی (Galaxy S5 Mini)

جی اس ام: سامسونگ نسخه‌های مینی را برای گوشی‌های گلکسی اس 3 و گلکسی اس 4 ارائه کرده بود بنابراین انتظار می‌رفت که نسخه مینی گلکسی اس 5 را نیز ببینیم، هدف از معرفی نسخه مینی این است که همان تجربه کاربری نسخه پرچمدار برای کاربر در یک گوشی کوچکتر و ارزان تر ارائه شود. امروز در این بررسی با هم می‌بینیم که آیا گلکسی اس 5 مینی می‌تواند تجربه کاربری گلکسی اس 5 را برای کاربر همراه بیاورد یا خیر؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۷/۸

 جی اس ام: سامسونگ نسخه‌های مینی را برای گوشی‌های گلکسی اس 3 و گلکسی اس 4 ارائه کرده بود بنابراین انتظار می‌رفت که نسخه مینی گلکسی اس 5 را نیز ببینیم، هدف از معرفی نسخه مینی این است که همان تجربه کاربری نسخه پرچمدار برای کاربر در یک گوشی کوچکتر و ارزان تر ارائه شود. امروز در این بررسی با هم می‌بینیم که آیا گلکسی اس 5 مینی می‌تواند تجربه کاربری گلکسی اس 5 را برای کاربر همراه بیاورد یا خیر؟

 

 

image

 

image
image

 

 

 

 

طراحی گلکسی اس 5 مینی

 

ظاهر گوشی دقیقا مانند نسخه پرچمدار و برادر بزرگتر خودش است اما اندازه گوشی کوچکتر شده که با توجه به نام مینی این اندازه را باید انتظار می‌داشتیم.

 

اصلی ترین تفاوت این نسخه با نسخه بزرگتر این است که بر روی درگاه شارژ گوشی یا همان microUSB  خبری از درپوش نیست، شاید تصور کنید که چون این درگاه پوشش ندارد پس ویژگی ضد آب و ضد گرد و غبار بودن در نسخه مینی از بین رفته است، اما اگر اینطور تصور می‌کنید باید به شما بگوییم که کاملا در اشتباه هستید، گلکسی اس 5 مینی IP67 را دارد بنابراین با خیال راحت از این گوشی در زیر آب استفاده کنید.

 

 

image

 

image

 

image

 

image

 

درب پشت گوشی که ظاهر آن مانند گلکسی اس 5 است قابلیت باز شدن دارد بنابراین باتری 2100 میلی آمپری گوشی قابل تعویض است، علاوه بر این زمانی که درب پشتی را بردارید به درگاه سیم کارت و کارت حافظه دسترسی پیدا خواهید کرد، اما برای اینکه بتوانید سیم کارت و کارت حافظه را خارج کنید باید باتری را از جای خود دربیاورید.

 

 

image

 

image

 

ضخامت گوشی 9.1 میلیمتر است که از برادر بزرگ خودش 1 میلیمتر ضخیمتر است. گلکسی اس 5 گوشی بسیار خوش دستی است، اما این نسخه به علت اینکه اندازه کوچکتری دارد راحت‌تر در دست جای می‌گیرد و به نوعی خوش دست تر از نسخه بزرگ تر خودش است.

 

دکمه کم و زیاد کردن صدا در سمت چپ گوشی و دکمه پاور در سمت راست قرار دارند و زمانی که با یک دست با گوشی کار می‌کنید دسترسی به آن‌ها کار بسیار آسانی است. علاوه بر این امکان استفاده از دکمه‌های لمسی و فیزیکی که در زیر صفحه نمایش قرار دارند کار راحتی است و تمام این‌ها از مزایای صفحه نمایش کوچک است.

 

 

image

 

image

 

 

در بالای گوشی جک 3.5 میلیمتری صدا و در کنار آن درگاه اینفرارد قرار دارد. با استفاده از اینفرارد می‌توانید تمام دستگاه‌های کنترل از راه دور خود را کنترل کنید که این کار توسط برنامه‌ای به نام Smart Remote که از قبل بر روی گوشی نصب است انجام خواهد گرفت (برنامه کنترل از راه دور سامسونگ از محصولات زیادی پشتیبانی می‌کند و حقیقتا کارآمد است).

 

 

image

 

با تمام این تفاسیر و تمام خوبی‌هایی که از طراحی گوشی گفتیم نباید فراموش کنید که هنوز جنس گوشی از پلاستیک است و شاید در مقایسه با One Mini 2 و Xperia Z3 compact حس بدی را در نگاه اول به کاربر القاء کند.

 

سنسور اثر انگشت گلکسی اس 5 مینی

 

چند ویژگی خوب در گلکسی اس 5 مینی وجود دارد که از برادر بزرگتر آن به ارث رسیده است، و جالب است که این ویژگی‌های خوب را در یک نسخه مینی ببینیم. یکی از این ویژگی‌ها سنسور اثر انگشت است که در زیر دکمه Home قرار دارد، برای فعال کردن اثر انگشت باید ابتدا اثر انگشت خود را برای گوشی تعریف کنید بعد از اینکه اینکار را انجام دادید و یک رمز نیز به عنوان نسخه پشتیبان تعریف کردید از این پس می‌توانید برای باز کردن قفل گوشی خود از سنسور اثر انگشت بهره ببرید.

 

بزرگترین مشکل این سنسور این است که خیلی خوب کار نمی‌کند، سنسور اثر انگشت در آیفون 5s و آیفون 6 از تمام زوایا اثر انگشت کاربر را می‌شناسد و با سرعت می‌توانید قفل گوشی را باز کنید اما در گلکسی اس 5 و گلکسی اس 5 مینی انگشت شما باید به صورت مستقیم بر روی  دکمه home قرار بگیرد، که در استفاده از گوشی هیچ زمان انگشت شما (به خصوص انگشت شست) در حالت کاملا مستقیم بر روی گوشی قرار نخواهد گرفت. مطمئن باشید اگر از سنسور اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید به علت کارکرد ضعیف این سنسور بعد از چند روز از آن خسته شده و آن را غیر فعال خواهید کرد.

 

 

image

 

image

 

S health و سنسور ضربان قلب گلکسی اس 5 مینی

 

ویژگی خوب دیگری که از گلکسی اس 5 به این گوشی رسیده، سنسور ضربان قلب است که به همراه برنامه S Health کار می‌کند. برای اینکه بتوانید از سنسور ضربان قلب گلکسی اس 5 مینی استفاده کنید، باید با برنامه S Health کار کنید، این برنامه در حدود 15 تا 20 ثانیه زمان لازم دارد تا اندازه ضربان قلب شما را اندازه بگیرد، اما برخلاف سنسور اثر انگشت، این سنسور به خوبی کار می‌کند. برنامه S Health تنها برای نشان دادن ضربان قلب کاربر نیست و می‌تواند تمام حرکات شما مانیتور کند و وضعیت سلامتی شما را دنبال کند.

 

Pedometer نیز در گکلسی اس 5 مینی وجود دارد که تعداد قدم‌های شما را می‌شمارد و یک ویجت کاربردی نیز در صفحه قفل دارد که به صورت مرتب به روز می‌شود.

 

صفحه نمایش گلکسی اس 5 مینی

 

در جلوی گوشی شما یک صفحه نمایش 4.5 اینچی را مشاهده می‌کنید که کیفیت 720×1280 پیکسل دارد، تراکم پیکسلی این صفحه نمایش 326 پیکسل در اینچ است، که یک حرکت خوب نسبت به گلکسی اس 4 با صفحه نمایش 4.3 اینچی و تراکم پیکسلی 256 پیکسل در اینچ است، اما در برابر نسخه‌های دیگر مینی صفحه نمایش کیفیت کمتری دارد.

 

اما به لطف استفاده از صفحه نمایش نوع سوپرآمولد عمق رنگ مشکی در صفحه این گوشی بسیار خوب است، زاویه دید نیز در حد و اندازه گوشی‌های رده بالا است. روشنایی صفحه نمایش مانند گوشی‌های دیگر سامسونگ نیست اما در حدی است که به راحتی و بدون هیچ مشکلی بتوانید در زیر نور خورشید با آن کار کنید.

 

 

 

image

 

image

 

کارآیی گلکسی اس 5 مینی

 

اگر داخل گلکسی اس 5 مینی را بررسی کنیم، به یک پردازنده چهار هسته‌ای خواهیم رسید که ساخت سامسونگ است، این پردازنده Exynos 3 نام دارد که سرعتی برابر 1.4 گیگاهرتز را به همراه دارد.

 

قدرت این پردازنده توسط اندروید نسخه 4.4 کیت‌کت مورد استفاده قرار می‌گیرد، رابط کاربری معروف سامسونگ که تاچ ویز نام دارد، مانند لباسی زیبا بر روی اندروید این گوشی کشیده شده است. در کل رابط کاربری و سیستم عامل هماهنگی خوبی با هم دارند و کندی در انجام فرامین مشاهده نمی‌کنید.

 

البته توجه کنید که هر چه تعداد بیشتری برنامه بر روی گوشی نصب کنید و بعد از مدتی استفاده به صورت طبیعی کندی‌هایی را در اجرای برنامه‌ها مشاهده خواهید کرد که این از معایب سیستم عامل اندروید است.

 

در مجموع گوشی از پس وظایف خودش به خوبی بر می‌آید، ما بازی Fifa 2014  را بر روی گوشی نصب کردیم، گوشی بدون هیچ مشکلی بازی را اجرا کرد.

 

 

image

 

دوربین گلکسی اس 5 مینی

 

دوربین امروزه یکی از مهمترین قسمت‌های یک گوشی هوشمند به حساب می‌آید و بسیاری از افراد این ویژگی را یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های گوشی هوشمند می‌دانند. سامسونگ در این گوشی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده کرده و دوربین دوم را نیز 2.1 مگاپیکسلی در نظر گرفته است.

 

دوربین گوشی به یک فلاش تکی مجهز است که در کنار سنسور ضربان قلب جای گرفته است. بر خلاف بردار بزرگترش در اینجا قابلیت فیملبرداری با کیفیت 4K وجود ندارد.

 

 

image

 

image

 

دکمه شاتری در کنار گوشی وجود ندارد اما می‌توانید این وظیفه را به دکمه ولوم بسپارید، به علاوه می‌توانید در صفحه قفل گوشی با انتخاب دکمه‌ای که برای دوربین قرار گرفته دوربین را فعال کنید.

 

علاوه بر منوی تنظیمات که برای خاموش و روشن کردن فلاش، تنظیم کیفیت دوربین و... وجود دارد، یک گزینه به نام Mode دیده می‌شود که در آن می‌توانید عکاسی پانوراما، HDR و تعدادی دیگر از حالت‌های مختلفی عکاسی را انتخاب کنید، علاوه بر گزینه‌هایی که از پیش در این قسمت نصب شده‌اند می‌توانید گزینه‌های بیشتری را نیز از سرورهای سامسونگ دانلود کنید.

 

 

image

 

image

 

از تمام این امکانات که بگذریم، گلکسی اس 5 مینی عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد، روشنایی در عکس‌های چه در حالتی که از سوژه دور عکس تهیه می‌کنید و چه زمانی که در حالت ماکرو عکس می‌گیرد خوب است، رنگ‌ها نیز به خوبی نشان داده می‌شوند. البته کیفیت عکس‌هایی که در محیط باز تهیه می‌کنید خیلی بهتر از عکس‌هایی است که محیط بسته می‌گیرید.

 

نمونه عکس‌هایی که با دوربین این گوشی گرفتیم را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

 

 

image

نمونه تصویر بدون HDR

image

نمونه تصویر با HDR

باتری گلکسی اس 5 مینی

 

باتری‌ای که سامسونگ در گلکسی اس 5 استفاده کرده ظرفیت 2100 میلی آمپر دارد، یعنی از ظرفیت باتری رقبایش به اندازه‌ای جزئی کمتر است. اما نگران عمر باتری نباشید در استفاده معمولی در طول روز باتری تا 1 روز برای شما کار خواهد کرد که در حال حاضر تمام گوشی‌های هوشمند بازار تا همین اندازه زمانی را از نظر شارژ باتری دوام می‌آورند.

 

رقبای گلکسی اس 5 مینی

 

HTC One Mini 2 به طور حتم قوی ترین رقیب این گوشی است، اگر دوست دارید که گوشی موبایل شما به جای پلاستیک از فلز ساخته شده باشد، وان مینی 2 بهترین انتخاب شما خواهد بود. از برتری‌های وان مینی 2 به این گلکسی اس 5 این است که دوربینی 13 مگاپیکسلی در پشت آن قرار دارد و به علاوه اسپیکرهای دو تایی در جلو جلوه صدایی خاصی به آن می‌بخشد.

 

رقیب دیگر Xperia Z1 Compact است، دوربین این گوشی 20.7 مگاپیکسل است و شاید این موضوع را بتوانیم تنها برتری این گوشی به گلکسی اس 5 مینی بداینم. شباهت این دو گوشی این است که هر دو به ویژگی ضد آب و ضد گرد و غبار بودن مجهز هستند، اما بر خلاف سونی که باید درگاه شارژ آن را با کاور بپوشانید در این گوشی نیازی به این کار ندارید.

 

مزایا

 

سنسور ضربان قلب

صفحه نمایش سوپر آمولد

عمر خوب باتری

 

معایب

 

کیفیت پایین سنسور اثر انگشت

بدنه پلاستیکی

 

نظر جی اس ام

 

گلکسی اس 5 مانند نسل قبلی یعنی گلکسی اس 4 یک گوشی خوش دست است، این گوشی امکانات خوب گلکسی اس 5 را با خود همراه دارد، اما در کنار آن از گلکسی اس 5 خیلی ضعیف تر است و به معنای واقعی می‌توانیم آن را یک نسخه مینی بنامیم. اما سونی در ساخت Xperiz Z1 اینطور عمل نکرده و تنها چیزی که باعث می‌شود آن را نسخه مینی بدانیم اندازه کوچک آن است. در مجموع گلکسی اس 5 مینی یک گوشی خوب است اما اگر می‌خواهید از گوشی خود زیاد کار بکشید شاید بهتر است برادر بزرگترش را خریداری کنید. 

 

با تشکر از فروشگاه آل دیجیتال (alldigitall.ir) که این گوشی را برای بررسی در اختیار ما قرار داد.

 

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (80 نظر)

ل

۱۴۰۲/۳/۳۰
فقط میشه گفت عالیه
از حد خودش خیلی خیلی بیشتره
من ده ساله یکیشو دارم، به خدا دلم نمیاد بزارمش کنار و یه گوشی دیگه بگیرم

Mahdispd

۱۳۹۵/۷/۱۴
من حدود نه ماهه ک دارمش البته نسخه بزرگشو گوشی عالیه حرف ندازه رنگ طلاعیش فوق العده زیباست فقط سرعتش نمیدونم چرا کمه تتها مشکلم همینه اثر انگشتشم باس هواشو داشته باشی کلی امکانات داره

حامد

۱۳۹۵/۶/۱۷
خوب از اول خود اس 5 رو می گرفتی

شهریار

۱۳۹۵/۲/۲۷
سلام جی اس ام، خسته نباشید.
من این گوشیو دارم و ازش راضیم.
مسدونم انرروید لالیپاپ براش اومده ولی آپدیت نمیشه اصلا می زنه بروز ترین نسخه نصبه.لطفا راهنماییم کنید

Abbas

۱۳۹۵/۲/۱۱
اس 5 مینی