خانهاخبار
کمپین سطل یخی که جهانی شد، ویدیوهایی از تیم کوک تا زاکربرگ و بیل گیتس

کمپین سطل یخی که جهانی شد، ویدیوهایی از تیم کوک تا زاکربرگ و بیل گیتس

: اگر در روزهای گذشته وبگردی کرده باشید احتمالا با ویدیوهای ریختن یک سطل آب یخ بر روی چهره های بزرگ وب برخورد کرده اید. اما داستان از چه قرار است؟ این کمپین که Ice Bucket Challenge یا چالش سطل یخ نام دارد از شرکت کننده می خواهد تا یک سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی کند و سه نفر را به این بازی دعوت کند. در صورتی که این دعوت توسط فرد رد شود باید مبلغ ۱۰۰ دلار را برای کمک به بیماری ALS پرداخت نماید. افراد می توانند بعد از ریختن آب یخ بر روی سر خود به صورت داوطلبانه این مبلغ را پرداخت نمایند. اما در این پست به ویدیوهای این کمپین و در کل هدف آن پرداخته ایم.
۱۳۹۳/۵/۲۶

: اگر در روزهای گذشته وبگردی کرده باشید احتمالا با ویدیوهای ریختن یک سطل آب یخ بر روی چهره های بزرگ وب برخورد کرده اید. اما داستان از چه قرار است؟ این کمپین که Ice Bucket Challenge یا چالش سطل یخ نام دارد از شرکت کننده می خواهد تا یک سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی کند و سه نفر را به این بازی دعوت کند. در صورتی که این دعوت توسط فرد رد شود باید مبلغ ۱۰۰ دلار را برای کمک به بیماری ALS پرداخت نماید. افراد می توانند بعد از ریختن آب یخ بر روی سر خود به صورت داوطلبانه این مبلغ را پرداخت نمایند. اما در این پست به ویدیوهای این کمپین و در کل هدف آن پرداخته ایم. ویدیوهایی با شرکت بزرگان وب از بیل گیتس تا تیم کوک و زاکربرگ و ... 

 

image

 

در ابتدا به بیماری ALS بپردازیم و اینکه این بیماری که هدف کمپین سطل یخی است، چیست؟ به نقل از همشهری، بیماری ALS یا به طور کامل آمیوتروفیک لاترال اسکلروز باعث مرگ سلول‌های عصبی کنترل کننده حرکت ماهیچه‌ها می‌شود و موجب ضعف عضلانی عصبی می‌شود ALS یک بیماری پیش رونده است که به تدریج عملکرد تمام عضلات بدن را مختل کرده و ضعف عضلانی بیمار تا جایی پیش می‌رود که منجر به فلج کامل بیمار می‌شود.

 

image

 

این بیماری ممکن است ابتدا موجب فلج دست‌ها، پاها یا هر دو عضو شود و کم کم با اختلال درسیستم عصبی کنترل کننده تنفس، بلع و تکلم بیمار، نفس کشیدن، غذا خوردن و صحبت کردن بیمار را مختل کند به طوری که فرد مبتلا بدون تجهیزات کمکی قادر به تنفس نیست و در مراحل حاد بیماری، علت مرگ و میر ناشی از این بیماری همین مشکلات تنفسی است. با فلج ماهیچه‌های کنترل کننده بلع، ریسک ورود غذا و نوشیدنی‌ها به ریه افزایش یافته و بیمار علاوه بر سوء تغذیه و کم آبی شدید بدن، در معرض خطر خفگی نیز قرار می‌گیرد. بیماری ALS با تمام هجوم وحشتناک و مخربی که روی عضلات حرکتی بدن دارد، هیچ آسیبی را متوجه توانایی‌های مغزی بیمار نمی‌کند و فرد مبتلا کاملا آگاه و هوشیار است.

 

image

 

علایم ALS  :

در مراحل اولیه با گرفتگی و پرش عضلات و ضعف عضلانی خود را نشان می‌دهد و در بیماری پیشرفته، بیمار توانایی حرکت دادن دست‌ها و پاهایش را از دست می‌دهد و به مرور در سخن گفتن و بلع غذا و تنفس بیمار مشکلات جدی به وجود می‌آید. با پیشرفت بیماری، بیمار کاملا فلج می‌شود به طوری که بدون کمک و استفاده از تجهیزات کمکی پزشکی، ادامه زندگی برای بیمار غیرممکن می‌شود. تا جایی که بیماری باعث مرگ فرد مبتلا می‌شود.

 

image

 

علل :

علت مشخصی برای این بیمار تاکنون یافت نشده است اما فرضیه‌های مختلفی از جمله جهش ژنی، حمله سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم و افزایش میزان گلوتامین (گیرنده‌ای شیمیایی در مغز است که افزایش میزان آن برای سلول‌های عصبی سمی است) در سلول‌های عصبی نخاع مطرح شده است. از آنجا که علت بیماری ALS معلوم نشده پیشگیری از آن هم ممکن نیست. این بیماری مسری نیست و شیوع آن در بین هر دو جنس به یک میزان دیده می‌شود اما خبر خوب اینکه تعداد مبتلایان به این بیماری بسیار اندک است. تفاوت MS با ALS این است که در ام اس سیستم عصبی مرکزی در مغز درگیر می‌شود و احتمال درگیری نخاع در مراحل پیشرفته‌تر بیماری وجود دارد اما در بیماری ای ال اس، بالعکس در مراحل اولیه نخاع درگیر می‌شود و درگیری مغز تقریبا غیرممکن است.

 

image

 

اما این کمپین چگونه آغاز شد؟ این کمپین توسط یکی از قربانیان این بیماری به نام پیت فریتز آغاز شد. وی که بازیکن بیسبال تیم کالج بوستون بود، تلاش کرد تا با ایجاد این کمپین دیگران را با این بیماری آشنا کند.وی در یکی از شبکه های اجتماعی در ماه جولای با اجرای این کمپین و دعوت از افراد نامداری چون مارک زاکربرگ این کمپین را استارت زد. اما نقطه عطف این کمپین و در واقع شروع اصلی آن زمانی بود که مارک زاکربرگ سطل آب یخ را بر روی سر خود خالی کرد و از بیل گیتس برای ادامه این کمپین دعوت کرد. شاید بهتر است برای درک بهتر این موضوع ویدیوی زیر که خالی شدن سطل آب یخ بر روی سر زاکربرگ که به دعوت کریس کریستی است را مشاهده کنید:

 

 

اما بیل گیتس که توسط زاکربرگ به این کمپین دعوت شد نیز در این چالش شرکت کرد. ویدیوی بیل گیتس بسیار خلاقانه و جالب است و مراحلی که بیل گیتس برای خلق یک ماشین یخ پاش طی می کند را نشان می دهد تا به صورت سیستماتیک یخ ها را بر روی سر خود خالی کند. دیدن این ویدیو نیز خالی از لطف نیست: 

 

 

اما شرکت در این کمپین به زاکربرگ و گیتس ختم نشد و لری پیج و سرگی برین مدیران گوگل نیز به دعوت ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت در این کمپین شرکت کردند که در زیر می توانید ویدیوی آن را مشاهده کنید: 

 

 

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت که خود مدیران گوگل را به این بازی دعوت کرد به شکل زیر در این کمپین شرکت کرد. ویدیوی شرکت مدیرعامل مایکروسافت در کمپین سطل یخی را در زیر مشاهده می کنید : 

 

 

 

اما تیم کوک نیز توسط فیل شیلر به این کمپین دعوت شد تا به شکل زیر سطل یخ را بر روی سر خود خالی کرده و به گسترش این کمپین کمک کند. تیم کوک بعد از آن Dr.Dre معروف یا همان خالق هدفون های بیتز را به بازی دعوت کرد. 

 

 

اما این داستان ادامه دارد. بسیاری از بزرگان وب همچنان در حال شرکت در این کمپین بزرگ هستند و حالا  پیت فریتز می تواند از این خوشحال باشد که افراد زیادی در سراسر دنیا به وسیله کمپین وی با بیماری ALS آشنا شدند و کمک های بسیاری برای درمان این بیماری انجام داده اند. رقمی که تا به حال بیش از ۴ میلیون دلار تخمین زده شده و همچنان افراد در حال کمک به این کمپین هستند. 

 

image

 

نظر شما درباره این کمپین چیست؟ به نظر شما توانسته افراد را با این بیماری و کمک به آن آشنا کند؟ ویدیوی کدام یک از شخصیت های مشهور جذاب تر بوده است؟

 

+ ویدیوهای این پست به مرور زمان و انتشار ویدیوهای بیشتر از افراد مشهور به روز خواهد شد. با ما همراه باشید. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۶/۵
مارا در غم خود شریک بدانید صمینانه از ته قلب دعا میکنیم تا برادر عزیزتان سلامتی خود را بدست آورد و از همه ی بازدید کنندگان این صفحه التماس دعا از صمیم قلب داریم

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲
هر + یه دعا دوستان

مهمان

۱۳۹۳/۶/۲
برادر من هم چند ماهیه بیماری ALS اش مشخص شده واقعا نمیدونیم چکار کنیم دستها و پاهاش فلج شده خودش نمیدونه داره چه بلایی سرش میاد فقط 19 سالشه بهش هیچی نگفتیم واقعا دردناکه بچه ای که ی دقیقه رو زمین نمی نشست حالا داره ذره ذره جلو چشمامون آب میشه و ما نمیتونیم اونو از غرق شدن نجات بدیم.خدایا نذار هیچ پدر و مادری زجر کشیدن بچه شو ببینه اونا آرزوهای زیادی واسه بچه هاشون دارن.آرزوهاشون با قدکشیدن بچه هاشون قد میکشه ناامیدشون نکن

مهمان

۱۳۹۳/۵/۳۱
سلام. ببخشید می خواستم بدونم اگه تو ایران بخواهیم این کار رو انجام بدیم، پولش رو به کجا باید بدیم؟

مهمان

۱۳۹۳/۵/۲۸
اصلا تو این کمپین پرچم بچه های مایکروسافت و نوکیا و ویندوزفون بالاست با خلاقیت و توجه به شعارشون بیل گیتس که شعارش اختراعه و ساتیا نادلا که شعارش همکاراشن