خانهبررسی‌ها
مقایسه سه سیستم عامل اندروید،ویندوزفون و iOS و اعلام برنده

مقایسه سه سیستم عامل اندروید،ویندوزفون و iOS و اعلام برنده

جی اس ام: شاید برای شما هم این مشکل پیش آمده باشد که در انتخاب یک سیستم عامل بین چند سیستم عامل موبایلی موجود سردرگم شده باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۵/۱۲

جی اس ام: شاید برای شما هم این مشکل پیش آمده باشد که درانتخاب یک سیستم عامل بین چند سیستم عامل موبایلی موجود سردرگم شده باشید. شاید هم شما جزو کسانی باشید که قصد دارند اولین گوشی موبایل هوشمند خود را خریداری کنند و از جزئیات سیستم عامل‌ها اطلاع ندارید. من امروز می‌خواهم در این مقاله به شما کمک کنم که سیستم عامل مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 

برای این کار بین 3 سیستم عامل پر مصرف و پر استفاده این روزهای بازار یعنی اندروید، ویندوزفون و iOS یک مبارزه به راه انداخته‌ام و در هر مرحله برنده را به شما معرفی خواهم کرد.

 

 

image

 

قیمت

 

اپل دیوایس‌های ارزان قیمت تولید نمی‌کند و آخرین گوشی این کمپانی یعنی آیفون 5s در حال حاضر گران ترین گوشی موجود در بازار است. حتی آیفون 5c که قرار بود مدل ارزان آیفون باشد هنوز هم یک گجت گران به حساب می‌آید.

 

شریک سخت افزاری مایکروسافت یعنی نوکیا که اکنون دارایی مایکروسافت به حساب می‌آید همیشه به تولید موبایل‌های با کیفیت و قیمت متعادل معروف بوده است. در بازار مدل‌های مختلفی از ویندوزفون ساخت نوکیا قرار دارند که می‌توانید با قیمت‌های متفاوت آن‌ها تهیه کنید.

 

اما از نظر تنوع قیمتی هیچ سیستم عاملی در حال حاضر به پای اندروید نمی‌رسد، تعداد بی شماری گوشی ارزان قیمت ساخت کمپانی‌های مختلف مجهز به سیستم عامل اندروید در بازار وجود دارد. علاوه بر این برنامه‌های اندروید در همه جا به راحتی و به صورت رایگان موجود است که این موضوع باعث می‌شود برای کسانی که دنبال قیمت ارزان در گوشی موبایل هستند مناسب تر باشد.

 

برنده: اندروید

 

 

رابط کاربری

 

بعد از اینکه مایکروسافت سیستم عامل ویندوزفون خود را با طراحی ساده شده ارائه کرد، دو کمپانی گوگل و اپل نیز راه آن را در پیش گرفتند و سیستم عامل‌های اندروید و iOS را به سمت سادگی بردند. تفاوتی اندروید با دیگران در این زمینه این است که کمپانی‌های مختلف سازنده گوشی رابط کاربری مورد نظر خود را بر روی نسخه خالص اندروید پیاده کرده و سپس بر روی گوشی ساخت خودشان استفاده می‌کنند.

 

گوگل با معرفی نسخه جدید اندروید که نام آن را L گذاشت، این سیستم عامل را به سمت سادگی و سبک تر بودن پیش برده است.

 

اپل نیز  پس از معرفی iOS7 به طور کامل طراحی سیستم عامل خود را عوض کرد و طراحی تخت را به این سیستم عامل آورد. اما اساس کار همان iOS ای است که در سال 2007 معرفی شد.

 

ویندوزفون نیز از کاشی‌ زنده برای سیستم عامل خود استفاده کرد که کاربر می‌تواند با توجه به سلیقه خودش رنگ و اندازه این کاشی‌ها را تغییر دهد.

 

هر سه سیستم عامل در اینجا معایب و مزایای خود را دارند و روش‌های متفاوتی برای جذب کاربر در خود دارند.

 

برنده: هر سه سیستم عامل

 

image

 

 

برنامه‌ها

 

در اینجا ویندوزفون به طور حتم از رقبا جا خواهد ماند، اما بین اندروید و iOS سیستم عامل iOS طبق معمول برای توسعه دهندگان مناسب تر است و نرم افزارها و بازی‌های به طور معمول ابتدا برای این سیستم عامل ارائه می‌شوند. اخیرا گوگل به تازگی توانسته به خوبی گوگل پلی را راه بیاندازد اما از نظر تنوع و کیفیت باید در این قسمت کلاه خود را به احترام iOS برداریم.

 

Android apps – 1.2 million

iOS apps – 1.2 million

Windows Phone apps – 245,000

 

برنده: iOS

 

 

image

 

 

کارآیی بازار اپلیکیشن‌ها

 

هیچ کدام از بازارهای گوگل پلی و ویندوزفون تجربه‌ کاری خوب آیتونز را برای کاربر به ارمغان نمی‌آورند. اگر به بازار اپلیکیشن‌های آیتونز مراجعه کنید پیدا کردن بهترین برنامه، یا پیدا کردن جدیدترین برنامه کار بسیار آسانی خواهد بود زیرا در صفحه اصلی راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که بتوانید برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

برنده: iOS

 

بازارهای جانبی و نصب راحت برنامه بر روی گوشی

 

در این زمینه هیچ سیستم عاملی به گرد پای اندروید نمی‌رسد، علاوه بر اینکه به راحتی و با استفاده از کابل و بلوتوث می‌توانید برنامه مورد نظر خود را بر روی گوشی نصب کنید، بازارهای جانبی بسیار زیادی نیز وجود دارند که می‌توانند جایگزین بازار اصلی یا همان گوگل پلی شوند. اندروید در این زمین راحت ترین سیستم عامل است.

 

برنده: اندروید

 

عمر باتری و مدیریت

 

یکی از مهمترین دغدغه‌های کاربران موبایلی عمر باتری است. مقایسه سه سیستم عامل در این زمینه کار سختی است زیرا هر یک از این سیستم عامل‌ها از سخت افزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند.

 

در طراحی iOS سعی شده تا میزان کمتری باتری مصرف شود، اما شما به راحتی می‌توانید یک گوشی اندروید بزرگ با یک باتری با ظرفیت بسیار بالا را خریداری کنید. در اندروید شما در یک نگاه می‌توانید ببینید که کدام برنامه‌ها میزان بیشتری از باتری شما را مصرف می‌کنند و با همین روال مصرف تا چه زمان دیگری شارژ باتری شما به طور کامل تمام خواهد شد. علاوه بر اینکه امروزه بسیاری از کمپانی‌ها ویژگی‌های battery saving جدیدی را در گوشی‌های خود قرار دادند که اگر شما با کمبود شارژ باتری مواجه شدید به راحتی بتوانید با بهینه سازی گوشی خود از بیشترین زمان ممکن برای استفاده از میزان شارژ باقی مانده استفاده کنید.

 

اندروید L اولین سیستم عاملی است که در داخل خود ویژگی battery saving را دارد. در سیستم عامل ویندوزفون ویژگی ذخیره باتری به کاربر زمان تقریبی تمام شدن باتری را اعلام می‌کند و در ضمن به کاربر اجازه می‌دهد که مصرف دیتاهایی که در زمینه دانلود می‌شوند را محدود کند. اپل در iOS8 نیز به باتری بیشتر اهمیت داده است اما هر دو سیستم عامل کمبود یک ویژگی کامل ذخیره باتری مانند اندروید را حس می‌کنند.

 

برنده: اندروید

 

 

image

 

بروزرسانی سیستم عامل

 

بروزرسانی برای هر سه سیستم عامل ارائه می‌شود. تقریبا هر سال یک بروزرسانی بزرگ که تغییرات زیادی در سیستم عامل ایجاد می‌کند ارائه می‌شود و در طول سال بروزرسانی‌های کوچک برای رفع باگ‌ها ارائه می‌شوند.

 

مایکروسافت و اپل کنترل بیشتر و راحت تری بر روی برنامه‌های خود دارند به همین خاطر بنابراین برای آن‌ها راحت تر است که بتوانند یک بروزرسانی کامل را برای بیشتر دستگاه‌های خود ارائه کنند.

 

متاسفانه هر سال که سیستم عامل iOS بروز می‌شود تعدادی از گجت‌های قدیمی از این لیست خارج می‌شوند، اما اپل در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

 

برای مثال بسیاری از دستگاه‌هایی که بر روی خود سیستم عامل ویندوزفون 7 را دارند نتوانستند به ویندوزفون 8 بروز شوند، و در سیستم عامل اندروید اگر شما گوشی‌های نکسوس را داشته باشید با سرعت می‌توانید بروزرسانی‌ها را دریافت کنید اما اگر گوشی نکسوس را نداشته باشید تا زمانی که کمپانی سازنده گوشی شما در ارائه بروزرسانی جدید اقدام نکند شما امکان دریافت آخرین نسخه اندروید را نخواهید داشت که در اغلب موارد نیز کمپانی برای فروش آخرین پرچمداران خودشان این بروزرسانی را ارائه نمی‌کنند.

 

برنده: iOS

 

قابلیت شخصی سازی

 

تعاریف زیادی از شخصی سازی وجود دارد اما باید به این نکته اعتراف کرد که در این زمینه اندروید از دیگر رقبا جلوتر است. یکی از امکانات جادویی اندروید این است که شما می‌توانید لانچرهای زیادی را که برای این سیستم عامل وجود دارند بر روی گوشی خود نصب کنید و به طور کامل ظاهر گوشی خود را تغییر دهید.

 

در ویندوزفون تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اندازه و رنگ کاشی‌ها را تغییر دهید، و در ویندوزفون 8.1 عکس پس زمینه این کاشی‌ها نیز قابل شخصی سازی است.

 

iOS در این زمینه از دیگر رقبا عقب تر است و محیط بسته‌ای را برای کاربر فراهم می‌کند.

 

برنده: اندروید

 

 

image

 

تماس و پیامک

 

هر سه سیستم عامل در این زمینه فعال هستند و خوب عمل می‌کنند. گوگل برنامه Hangouts را دارد که به شما اجازه می‌دهد تمام پیام‌های خود را در یکجا داشته باشید. در iOS نیز اپل دو برنامه مشهور iMessage و FaceTime را دارد که با هم هماهنگ هستند.  پاسخ مایکروسافت به این دو برنامه Skype است که البته از دو برنامه دیگر عمومی تر است و بر روی دو سیستم عامل دیگر وجود دارد. Hangouts بر روی ویندوزفون کار نمی‌کند و iMessages و FaceTime تنها برای iOS طراحی شده‌اند.

 

برنده: هر سه سیستم عامل

 

لوازم جانبی

 

کاربران آیفون و آی‌پد بیشتر از کاربران اندروید و ویندوزفون بعد از خرید گوشی برای دستگاه خود خرج می‌کنند، اپل یک اکوسیستمی قوی از لوازم جانبی را به وجود آورده است. در بازار تعداد کیف‌ها، کاورها و لوازم جانبی آیفون از دیگر محصولات موبایلی بیشتر است. اما دیگر کمپانی‌ها مانند سامسونگ با محصولاتی مانند گلکسی اس 5 در حال نزدیک تر شدن به این اکوسیستم هستند.

 

برنده: iOS

 

سرویس‌های کلاد

 

سرویس کلاد امروزه به بخش مهمی از گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است، دیگر نیازی نیست که فضای اضافی بر روی گوشی خود را اشغال کنید. اما تمام این سرویس‌ها پولی هستند. سرویس کلاد اپل به نام آی کلاد است که تنها 5 گیگابایت فضای رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای داشتن فضای 50 گیگابایتی باید سالانه 100 دلار پول پرداخت کنید. کلاد مایکروسافت OneDrive است که 15 گیگابایت فضای رایگان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای داشتن فضای 100 گیگابایتی باید 50 دلار درسال پرداخت کنید. و در نهایت کلاد گوگل Google Drive نام دارد که در ابتدا 15 گیگابایت فضای رایگان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای اینکه بتوانید 100 گیگابایت فضا در اختیار داشته باشید باید سالانه 24 دلار پرداخت کنید.

 

بنابراین فضای کلاد اندروید به صرفه تر است.

 

برنده: اندروید

 

 

image

 

دستیار صوتی

 

سه دستیار صوتی معروف در دنیای موبایل وجود دارند که نام آن‌ها Cortana، Siri و Google Now هستند. هر سه دستیار می‌توانند کارهای زیادی را با فرمان صوتی انجام دهند.

 

در این بین کورتانا از دو دستیار صوتی دیگر قوی تر عمل می‌کند و علاوه بر کارهایی که این دو دستیار صوتی انجام می‌دهند، کارهایی انجام می‌دهد که باعث می‌شود آن را بهترین دستیار صوتی موجود در سیستم عامل‌ها بدانیم.

 

برنده: ویندوزفون

 

 

image

 

امنیت

 

اندروید یک سیستم عامل باز است، بنابراین هر لحظه باید منتظر این موضوع باشید که اگر برنامه‌ای را از خارج از بازار این سیستم عامل نصب کنید این برنامه بتواند اطلاعات شما را به سرقت ببرد.

 

اما اپل در این زمینه بسیار محتاط است، هیچ مشکلی در برنامه‌های نصب شده بر روی آیفون و یا آی‌پد خودتان ندارید زیرا تمام برنامه‌ها به طور کامل توسط اپل کنترل می‌شوند.

 

ویندوزفون عمومیت این دو سیستم عامل را ندارد به همین خاطر کمتر در معرض خطر قرار دارد اما با این وجود مایکروسافت مشغول افزایش امنیت این سیستم عامل است.

 

برنده: iOS

 

 

دوربین

 

اینجا جایی است که اپل بهتر از رقبا عمل می‌کند، دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 5s می‌تواند برابر با دوربین گوشی‌های گلکسی اس 5 و لومیا 1020 عمل کند. این نشان می‌دهد که همه چیز مگاپیکسل نیست و اپل در زمینه رنگ‌ها، ضبط نورها و دیگر جزئیات بهتر عمل کرده است.

 

علاوه بر این سرعت بالا آمدن دوربین در iOS از دیگر رقبا بهتر است.

 

برنده: iOS

 

نتیجه گیری

 

همانطور که مشاهده کردید در هر کدام از زمینه‌ها برنده را اعلام کردم، هر کدام از این زمینه‌ها برای افراد خاصی مناسب هستند به همین خاطر با توجه به اینکه شما چه نیازی دارید می‌توانید فیلدهای بالا را بررسی کنید. من نمی‌توانم در مورد اینکه کدام سیستم عامل به طور قطعی برنده است نظری اعلام کنم اما اینکه کدام سیستم عامل برای چه افرادی بهتر است کاملا سلیقه‌ای و شخصی است.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (495 نظر)

mohammadshvn

۱۳۹۷/۸/۱۳
چرا بلکبری نیس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
4 تا سیستم عامل و تجربشو داشتم Blackberry10 OS واقعا عالی بود به شدت سرعت خوب و جذاب بعد windows10 و ios و بعد هم android که انگار اسباب بازی بابا چیه

mohammadshvn

۱۳۹۷/۸/۱۳
امنیت که همه میدونن دیگه بلکبری دیگه

فرزاد

۱۳۹۷/۳/۱۵
سلام بین سه سیستم عامل برنده ویندوز فون کیفیت بازی هاا بیشتر از اندروید هست بروز رسانی هر یک هفته ماکروسافت معرفی میکنه و در استورش تخفیف میده بعدم بدون هنگ و لگ هست صدای بلند و باکیفیتی داره من خودم lumia 930 دارم با ایفون 6s مقایسه کردم سرعت ایفون بهتر اما کیفیت تصویر و دوربین ویندوز بهتره فقط تنها مشکلات ویندوز فون اینه ک نرم افزار های کمی داره در باره امنیت هم باید بگم ویندوز فون بهترین سیستم عامل امنیتی معرفی شده این راهنمایی برای افراد ویندوز فونى بود

امیر

۱۳۹۶/۷/۲۰
آقای بست اچ تی سی.
میدونم که در پست های دیگه هم از سامسونگ بد گفتی.
سامسونگ با آقای اندروید یعنی گوگل قرارداد های زیادی داره و بهترین سیستم های اندروید رو داره.
برو با اچ تی سی حال کن که جز یه گند بزرگ چیزی نیست.

سعید

۱۳۹۶/۵/۲۶
باید بگم بعضی از اعلام برنده ها شبیه لطیفه هست.
از نظر نرم افزاری اندروید برندس با یک میلیون و چهار صد و سی اپ و اپل یک میلیون و ۲۰۰ هزار داره.
برای مصرف بهینه از منابع بهترین مربوط به ویندوز فون هست و بدترین مربوط به اندروید هست این رو همه میدونن و خیلی‌ها که چیزی از گوشی حالیشونه برای همین هست که اپل و مایکروسافت محدود رو ترجیح میدن به گوگل.
دوربین های لومیا و مایکروسافت هم بهتر از بقیه هست ولی شما نوشتید آیفون.
در ضمن این که نوشتید کارایی بازار اول بهتر از اندروید هست اشتباه هست. امکانات تو اپ استور بسیار محدوده.
از نظر کارایی که میشه کرد اپل روز به روز داره محدودتر می‌کنه مصرف کننده رو. آیتونز،اوثورایز کردن حساب و اپل آی دی، آنلاک نشدن یا به ریسک بن شدن، نداشتن بلوتوث، جدیدا نداشتن جک هنذفری و... اپل دوست داره همه چی اورجینال اپل باشه. تی وی اپل، پی سی مک، هدست اپل، تبلت آی پد وداره مردم رو به این سمت می‌بره البته ازونجایی که سازنده سخت افزار و نرم‌افزار خودش هست گوشی روونی می‌ده به بازار اما اکثرا حتی در آمریکا هم بخاطر چشم و هم چشمی خریداری میشه.
در مقابل مایکروسافت انقد جیبش از محصولات دیگش پره که اصلا براش مهم نیست که پروژه لومیا و ویندوز فون شکست حتمی هست و با اینکه می‌تونه در مورد نرم‌افزار کاری بکنه ولی اهمیتی نمیده.
اینها رو بعنوان کسی گفتم که هم آیفون داشته و اندروید و واقعا از اندروید خیلی خسته شده اما نباید واقعیت ها رو عوض کرد!!!!
چند سالی هست ک سونی و سامسونگ دارم. فقط بخاطر اینکه خسته شدم اندروید نمیخرم و فقط به خاطر فراوانی نرم افزار به جای ویندوز فون ممکنه اپل بخرم.