خانهبررسی‌ها
مقایسه گلکسی اس 5 و اکسپریا زد 2 (Galaxy S5 VS Xperia Z2)

مقایسه گلکسی اس 5 و اکسپریا زد 2 (Galaxy S5 VS Xperia Z2)

Sony Xperia Z2 و Samsung Galaxy S5 برجسته‌ترین اسمارت فون‌های معرفی شده در کنگره موبایل سال 2014 هستند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۳/۲۴

شایستگان پرچمداری

Sony Xperia Z2 و Samsung Galaxy S5 برجسته‌ترین اسمارت فون‌های معرفی شده در کنگره موبایل سال 2014 هستند. این دو گوشی پرچم‌دار، از نظر ویژگی‌های سخت افزاری و قابلیت‌های نرم افزاری فوق‌العاده‌اند و هر دو می‌توانند انتخاب بعدی شما در بازار اسمارت فون‌ها باشند. در ادامه این دو گوشی هوشمند و پرطرفدار را از جنبه‌های مختلف مورد مقایسه قرار می‌دهیم و با تفاوت‌های اندک این دو پرچم‌دار بیشتر آشنا خواهیم شد، در ضمن در هر زمینه برنده را نیز اعلام می‌کنیم اما این اعلام برنده بودن یک گوشی به معنی این نیست که آن گوشی در همه موارد بهتر است.

ظاهر و طراحی

Galaxy S5 از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی به Galaxy S4 دارد. بدنه این گوشی از جنس پلاستیک ساخته و قاب پشت آن شبیه به طرح پیاده شده روی یک توپ گلف است  . ظاهر Xperia Z2 نیز مشابه با Xperia Z1 است. قاب دور این گوشی از جنس آلومینیوم است و دو پوشش شیشه‌ای و مقاوم بر روی پنل‌های جلویی و پشتی آن قرار گرفته‌اند. ضخامت هر دو گوشی تقریبا برابر با 8.1 میلی‌متر است. البته، گوشی Z2 کمی بلندتر و عریض‌تر از رقیبش است. همچنین، وزن Galaxy S5 برابر با 145 گرم و وزن Xperia Z2 کمی بیشتر و برابر با 163 گرم است.

هر دو این گوشی‌ها ضد گرد و غبار و آب هستند. Galaxy S5 در برابر گرد و خاک مقاومت بیشتری دارد و رقیبش در مقابل نفوذ آب مقاوم‌تر است. بدنه Xperia Z2 به شکل یک تکه ساخته شده و به همین دلیل قاب پشت آن قابل جدا شدن نیست. در حالی که، Galaxy S5 همچنان از بدنه دو تکه برخوردار است و دسترسی به باتری آن به سادگی ممکن خواهد بود. به طور کلی، هر دو رقیب طراحی و ظاهر خوبی دارند. Xperia Z2 جلوه ای گران قیمت‌تر و زیباتر دارد، اما در مقابل سنگین‌تر است. Galaxy S5 نیز رغم ظاهر تمام پلاستیکی خود، مزیت‌هایی نظیر وزن کمتر و امکان دسترسی آسان به باتری را به همراه دارد.

برنده: هر دو گوشی

image

صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش Galaxy S5 برابر با 5.1 اینچ است و در مقابل صفحه نمایش رقیبش 5.2 اینچی است. با این وجود، هر دو صفحه نمایش تصاویر را با رزولوشن Full HD نمایش می‌دهند و تنها به دلیل اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش Z2، میزان تراکم پیکسلی آن حدود 8 واحد از رقیب خود کمتر است. شرکت سامسونگ در ساخت صفحه نمایش گوشی پرچم‌دار خود از فناوری AMOLED استفاده کرده است که تصاویر را با رنگ‌های غلیظ و جزئیات درخشان به نمایش می‌گذارد. در مقابل، صفحه نمایش Xperia Z2 از نوع IPS Triluminos است و از همان فناوری بهبود تصویر تلویزیون‌های Bravia سونی بهره می‌برد. به لطف استفاده از فناوری Live Color LED در این صفحه نمایش، تصاویر تولید شده توسط آن رنگ و لعابی جذاب دارند و حتی کمی طبیعی‌تر از تصاویر Galaxy S5 به نظر می‌رسند. به طور کلی، صفحه نمایش هر دو گوشی کیفیت تصویری فوق‌العاده ای دارند و از نظر شفافیت و وضوح جزئیات بی نظیرند.

برنده: هر دو گوشی

image

ویژگی‌های سخت افزاری و ارتباطی

هر دو رقیب از نسل جدید پردازنده‌های 4 هسته‌ای Snapdragon 801 بهره می‌برند. البته قدرت پردازنده Galaxy S5 کمی بالاتر از رقیب خود و برابر با 2.5 گیگاهرتز است، در حالی که پردازنده Xperia Z2، قدرتی معادل با 2.3 گیگاهرتز را در اختیار دارد. البته، Galaxy S5 در یک مدل دیگر نیز عرضه می‌شود که پردازنده آن از نوع Exynos 5 و 8 هسته‌ای است. در عوض، میزان حافظه RAM در Xperia Z2 کمی بیشتر از Galaxy S5 و برابر با 3 گیگابایت است. چیپ پردازنده گرافیکی هر دو گوشی از نوع Adreno 330 است. میزان حافظه داخلی Galaxy S5 16 یا 32 گیگابایت است و Xperia Z2 تنها در یک مدل 16 گیگابایتی عرضه می‌شود. هر دو گوشی از کارت‌های حافظه تا ظرفیت 128 گیگابایت پشتیبانی می‌کنند. هر دو گوشی، مجموعه کاملی از امکانات ارتباطی نظیر Wi-Fi دوبانده، بلوتوث 4.0، NFC و پورت microUSB را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. البته، Galaxy S5 از یک فرستنده اینفرارد نیز برخوردار است که برای کنترل وسایل صوتی و تصویری به کار می‌رود. به طور کلی، هر دو گوشی از ویژگی‌های سخت افزاری به روز و قدرتمندی برخوردارند 

برنده: هر دو گوشی

image

نرم افزار 

شرکت‌های سازنده هر دو گوشی، نسخه 4.4.2 یا کیت‌کت سیستم عامل اندروید را به همراه یک پوسته سفارشی برای پرچم‌داران جدیدشان در نظر گرفته‌اند. نسخه جدید رابط کاربری Touchwiz سامسونگ، ساده‌تر و زیباتر از قبل است و هنوز هم مجموعه کامل و متنوعی از امکانات را به کاربر ارائه می‌دهد. ویژگی‌هایی نظیر نمایش چندین اپلیکیشن در کنار یکدیگر، حالت ترکیبی ترافیک 4G و Wi-Fi برای افزایش سرعت دانلود و حالت خصوصی یا Private Mode تنها بخشی از قابلیت‌های نرم افزاری جدید Galaxy S5 هستند. در مقابل، رابط کاربری Xperia Z2 بسیار ساده و شبیه به رابط کاربری اصیل اندروید است. استفاده از رابط کاربری این گوشی آسان‌تر از رقیب خود است و پیچیدگی زیادی ندارد. در عین حال، Xperia Z2 از قابلیت‌های نرم افزاری متنوع Galaxy S5 بی‌بهره است و بیشتر تمرکز آن بر فراهم کردن محتوا برای کاربر گذاشته شده است. گذشته از قابلیت‌های نرم افزاری اضافی Galaxy S5، امکانات اصلی و اساسی سیستم عامل اندروید بر روی هر دو گوشی در دسترس هستند و هر دو رابط کاربری از نظر ظاهری بسیار جذاب‌اند.

برنده: Samsung Galaxy S5 

image

قابلیت‌های اضافی

Galaxy S5 دو قابلیت ویژه دارد که آن را از رقیبش متمایز می‌کند و می‌تواند خریداران بیشتری را به خود جذب کند. همانند iPhone 5S، این گوشی نیز از سنسور اسکنر اثر انگشت بهره می‌برد. این سنسور کاربردهای متفاوتی دارد و می‌توان از آن برای باز کردن قفل صفحه، دسترسی به حالت خصوصی و پرداخت‌های موبایلی استفاده کرد. دومین قابلیت ویژه S5، داشتن سنسوری برای سنجش ضربان قلب است که در قسمت پایین دوربین آن قرار گرفته است. این سنسور، دقت بالایی دارد و می‌توان از اطلاعات آن در اپلیکیشن S Health سامسونگ استفاده کرد.

برنده: Samsung Galaxy S5

image

دوربین

دوربین اصلی Galaxy S5، 16 مگاپیکسلی است و رقیب آن از یک دوربین 20.7 مگاپیکسل بهره می‌برد. مهم‌ترین نقطه قوت دوربین پرچم‌دار سامسونگ، زمان فوکوس فوق‌العاده سریع آن است که تنها 0.3 ثانیه به طول می‌انجامد. همچنین، چندین حالت عکاسی خلاقانه برای این دوربین در نظر گرفته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان فوکوس انتخابی اشاره کرد که امکان انتخاب نقطه فوکوس را پس از ثبت یک عکس به کاربر می‌دهد. در مقابل، دوربین سونی از موتور پردازش عکس Bionz بهره می‌برد و چندین حالت عکاسی متنوع و قابلیت های در فیلم برداری  نظیر TimeShift را به همراه دارد. یکی از مزیت‌های دوربین سونی این است که یک کلید شاتر سخت افزاری نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در نهایت، دوربین‌های هر دو گوشی قادرند با کیفیت فوق‌العاده بالای 4K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند.

برنده: هر دو گوشی

image

باتری

Xperia Z2 از یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 3200mAh بهره می‌برد که در جای خود ثابت است. در مقابل، باتری Galaxy S5 ظرفیتی کمتری برابر با 2800mAh دارد، ولی در عوض قابل خارج شدن است. شرکت‌های سازنده این دو گوشی، حالت‌های ذخیره انرژی باتری را برای هر دو گوشی در نظر گرفته‌اند، Stamina Mode که بر روی Z2 Xperia در دسترس است، قابلیت‌های پرمصرفی نظیر Wi-Fi را قطع می‌کند تا شارژ باتری کمتر مصرف شود. در مقابل، ویژگی Ultra Power Saving mode موجب می‌شود تا صفحه نمایش Galaxy S5 به صورت سیاه و سفید دربیاید و تنها امکانات ضروری آن قابل استفاده باشند. با فعال کردن این قابلیت، Galaxy S5 می‌تواند تنها با 10 درصد شارژ باتری حدودا تا 24 ساعت دوام بیاورد.

برنده: Samsung Galaxy S5

image

نظر جی اس ام

Sony Xperia Z2 و Samsung Galaxy S5 هر دو شایسته عنوان پرچم‌داری اسمارت فون‌های اندرویدی هستند. هر دو این گوشی‌ها از امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردارند. Xperia Z2 از نظر ظاهری کمی زیباتر از Galaxy S5 است و حداقل بر روی کاغذ از نظر برخی از جنبه‌های سخت افزاری اندکی برتر است. در مقابل، Galaxy S5 مجموعه کامل‌تری از امکانات نرم افزاری و کاربردی را به همراه دارد و از سنسور‌های سنجش ضربان قلب و اسکنر اثر انگشت نیز برخوردار است. دوربین Xperia Z2 رزولوشن بالاتری دارد و در مقابل سیستم فوکوس ترکیبی دوربین Galaxy S5 بسیار نوآورانه است. بنابراین، برتر دانستن یکی از این دو گوشی کار دشواری است و به سلیقه کاربر بستگی دارد. زیرا، هر یک از آن‌ها در بخش خاصی نسبت به دیگری برتری دارد و به طور کلی هر دو گوشی رضایت کاربران را به طور کامل جلب خواهند کرد.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (770 نظر)

Atwieob

۱۳۹۵/۱۲/۲۱
یعنی پدر تعصب در آوردی نصف زد2 هم نیست دقیقا نصفش هم نیس این تیکه پلاستیک

مجتبی

۱۳۹۵/۹/۱۱
خدا وکیلی این چه نظراییه که میدین.یکی چون نتونسته تو استخر زیر آب از خودش عکس بگیره از اس فایو بدش میاد، یکی دیگه چون نمی شد با گوشیش کانال تلویزیونشو عوض کنه از سونی بدش میاد، یکی هم چون دوستش که فلان گوشی رو داشته ولش کرده از اون برند بدش میاد، بعدم خیلی راحت زیر کامنتشون مینویسن بدون تعصب نظر دادم.در کل دوستان وقتی یه تکنولوژی جدید اختراع میشه همه شرکتا حداقل بعد از مدت کوتاهی میتونن ازش استفاده کنن.اما چون سیاستاشون فرق می کنه یکی نیاز میدونه یکی دیگه نه.بعضیا یه ویژگی رو مهمتر میدونن بعضیا یه ویژگی دیگه رو. کاربر باید بسته به نیاز خودش گوشی انتخاب کنه.من چون قراره یه زد تو مفت بهم برسه خواستم ببینم چجوریه.
منم مثه بقیه دوستان بدون تعصب نظر دادم.

پوریا

۱۳۹۵/۸/۲۱
ببین دوست عزیز من هردوتا گوشی رو داشتم اس 5 اشغاله فقط و فقط مشکل زد 2 نداشتن شارژ سریع هست وگرنه سونی معرکه س

علی

۱۳۹۵/۷/۵
من یک ماهه زد2 گرفتم و بدون تعصب بگم که خیلی از این گوشی راضیم با رم 3گیگ و پردازنده ی قویش اصلا هنگی در کارش نیست مطمین باشید،پسرعمم اس5 داره ولی خیلی از زد2 من پایینتره پلاستیکیه و بعضی اوقات حتی رابط کاربریش در حالت عادی تیک میزنه،اپدیت اندروید6 هم که براش اومده صفحه نمایشش خراب کرده،درصورتیکه من الان اندروید 6دارم و هیچ مشکلی ندیدم تاحالا ازش،کلا سامسونگ فقط اسم در کرده

sorousn

۱۳۹۵/۴/۱۶
سلام دوستان خوب هستین من تمام نظر های شما رو خوندم و ی چیزی میگم ناذاحت نشید لطفا ببینین شماها نمیدونین این دو گوشی اصلا گرافیکش چی هست چون بر حسب گرافیک شما ها عکسا رو میبینید ربین اس ۵ خوبه نه اینکه نیست ولی چون تصاوریرش مصنوعی هست چون تصاویر واقعی نشون نمیده به خاطر همین همه میگن اره سامسونگ بهتر ولی سونی تو سری های زد داره تصاویر را واقعی نشون میده درسته نویز داره باید داشته باشه چون تصاویر واقعی است تو تمامی سامسونگا اصلا یز نیست چرا چون گرافیکش واقعی نیست تصاویر انیمیشینی هست کارخونه ی هیچ کدومش ب ای من نیست که طرفداری کنم کلی دارم میگم اگر تنظیمات دوربین سونی را بلد باشی از اپل قشنگ تر عکس میگیره اس۵ خیلی هنگ میکنه و باید حتما ریست بشه ولی من تا حالا ندیدم کسی از هنگی سونی بناله موفق باشی