خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام: آی‌پد ایر

بررسی تخصصی جی اس ام: آی‌پد ایر

اولین تبلت 64 بیتی دنیا

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۹/۱۳


بعد از اینکه اپل در نسل دوم آی‌پد ظاهر این دیوایس را عوض کرد، دیگر شاهد تغییری در ظاهر این گجت پرطرفدار تا این زمان  که نسل پنجم آن معرفی شد نبودیم. اپل درسخت افزار آی‌پد تغییرات زیادی ایجاد کرده بود اما در طراحی و ظاهر آن هیچ تغییری را مشاهده نکرده بودیم. با معرفی نسل پنجم این تبلت بسیار شبیه به آی‌پد مینی شده و طراحی پشت آن کاملا تغییر کرده است تغییرات اساسی دیگری نیز در آین آی‌پد صورت گرفته است که در ادامه آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

 

image

 

 

image

 

محتویات جعبه

اپل هیچگاه به استفاده از لوازم جانبی زیادی اعتقاد ندارد و در جعبه فروش شما تنها لوازمی را که نیاز دارید مشاهده می‌کنید، در این تبلت لوازم جانبی موجود در جعبه عبارتند از:آداپتور، کابل USB، دفترچه راهنما و سوزن مخصوص خارج کردن درگاه سیم کارت.

 

image

 

طراحی و ساخت

 

همانطور که گفتیم ظاهر آی‌پد جدید بسیار شبیه به آی پد مینی شده است، پشت دستگاه کاملا تخت شده  و برش آلومینیومی اطراف دستگاه نمود بسیار زیادی دارد و خود را به خوبی نشان می‌دهد.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

تغییری جدی که از مهمترین تغییرات در ظاهر این تبلت است و نسبت به نسل‌های قبل که از نسل اول دست نخورده باقی مانده بود تغییر در فاصله صفحه نمایش با لبه‌های تبلت است، در آی‌پد ایر کناره‌های صفحه نمایش با لبه‌های دستگاه فاصله زیادی ندارد و این فاصله نسبت به نسل های قبلی بسیار کم شده اما اندازه صفحه نمایش همان 9.7 اینچ است و این امر باعث شده که پهنای دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی بسیار کمتر شود، شاید این کم شدن فاصله لبه‌های صفحه نمایش با لبه‌های دستگاه باعث شود که دستگاه جمع و جور شود اما احتمال لمس تصادفی انگشت با صفحه نمایش را بالا می‌برد، اما بهتر است بدانید صفحه نمایش آی‌پد طوری طراحی شده که از لمس ناخواسته جلوگیری کند و ما در استفاده از آن هیچ مشکلی نداشتیم.

 

image

 

 تغییر دیگر این است که دکمه های کم و زیاد کردن صدا از حالت یکپارچه خارج شده است و این دو دکمه به صورت جدا از هم طراحی شده اند. همچنین اسپیکر تبلت از حالت تکی به دو تایی تغییر کرده است.

 

image

 

اپل تصمیم گرفته که نام این آی‌پد را ایر بنامد زیرا در اینجا وزن دستگاه نسبت به نسل قبل کاهش چشمگیری داشته و چیزی در حدود 200 گرم از نسل قبلی خود سبک تر است در ضمن این گجت از نظر ضخامت نیز کاهش زیادی را تجربه کرده، آی پد سلولار نسل 4 ضخامتی برابر 9.4 میلیمتر و آی‌پد ایر ضخامت 7.5 میلیمتر دارد، تنها تبلت 10 اینچی که از این آی‌پد نازک تر است تبلت سونی با نام Sony Xperia Tablet Z است.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید ضخامت و وزن در اینجا بسیار کم شده و اپل بدون دلیل نبوده که نام این آی پد را ایر نامیده به خصوص اینکه بهتر است بدانید این تبلت از تمام تبلت‌های کلاس خود نیز سبک تر است. جنس بدنه کاملا از آلومینیوم ساخت شده، این آلومینیوم به صورتی است که به راحتی خط نخواهد افتاد و در استفاده روزمره با آن مشکلی پیدا نخواهید کرد مگر اینکه تبلت خود را در کنار کلید و یا وسیله‌های تیز و برنده که به راحتی بر روی وسایل دیگر خط می‌اندازند قرار دهید.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

در مدل سلولار یا همان سیم کارت خور در قسمت بالای قاب پشتی یک پلاستیک سفید رنگ دیده می‌شود که نقش آنتن دستگاه را دارد و در نسل‌های قبلی این پلاستیک به رنگ مشکی بود.

 

image

 

صفحه نمایش

 

بر روی کاغذ اپل از صفحه نمایش 9.7 اینچی با کیفیت 1536×2048 پیکسلی استفاده کرده که به پوشش ضد خش و ضد جذب اثر انگشت مجهز است. این صفحه نمایش از نوع رتینا و تراکم پیکسلی آن مانند نسل قبل 264 پیکسل در اینچ است. اگر بتوان یک قسمت از آی‌پد را که بدون تغییر نسبت به نسل قبل مانده و یا حداقل تغییر بسیار کمی را داشته نام برد تنها می‌توان به صفحه نمایش اشاره کرد، اما با این وجود باز هم اپل بهبودهایی را در صفحه نمایش به وجود آورده است. صفحه نمایش رتینای اپل کیفیت بسیار خوبی دارد و در دنیای تبلت‌ها می‌توان آن را یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها نامید، تنها تبلتی که می‌تواند از نظر کیفیت رقابت نزدیکی با این تبلت داشته باشد نکسوس 10 محصول مشترک سامسونگ و گوگل است.

 

image

 

image

 

پردازنده

 

این آی پد مانند آیفون 5s به پردازنده A7 مجهز است که یک پردازنده 64 بیتی است، اما تفاوت این پردازنده اینجا بسیار بیشتر با پردازنده‌های نسل قبل مشخص می‌شود زیرا در اینجا با یک گجت بسیار بزرگ روبرو هستیم، پردازنده آی‌پد سرعتی برابر 1.39 گیگاهرتز و پردازنده آیفون 5s سرعتی برابر 1.3 گیگاهرتز دارد. با به کار گرفتن این پردازنده فاصله و حلقه گمشده‌ای که بین تبلت‌ها و لپ تاب ها بود بسیار کمتر شده و با کمی اغراق شاید بتوان گفت که این فاصله از بین نیز رفته است. بدون شک در حال حاضر هیچ بازی یا برنامه‌ای در دنیای موبایل نیست که این آی‌پد جدید اپل از عهده اجرای آن برنیاید. ما بازی‌های Asphalt 8 و Infinity Blade2 را بر روی این تبلت اجرا کردیم و علاوه بر اینکه سرعت لود شدن بازی‌ها بسیار خوب بود، بازی‌ها به صورت روان و با سرعت خوبی اجرا شدند. اگر دوست دارید در مورد پردازنده 64 بیتی اطلاعات کاملی داشته باشید این مقاله را در مطالعه کنید.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

در کنار این پردازنده 64 بیتی یک پردازنده کم مصرف به نام M7 قرار دارد که نقش کنترل داده‌های حرکتی و شتاب دهند‌ه‌های آی‌پد را بر عهده دارد. این پردازنده با مصرف کمی که دارد به افزایش عملکرد باتری کمک زیادی خواهد کرد به طور مثال این پردازنده در صورتی که آی‌پد در نقطه‌ای خارج از دسترس سیگنال‌های 4G قرار داشته باشد جستجو را قطع کرده و زمانی که دستگاه جا به جا  شود دوباره به جستجوی سیگنال‌ها خواهد پرداخت.

 

سیستم عامل

 

سیستم عامل نیز iOS 7 است که آخرین نسخه این سیستم عامل به حساب می‌آید در دستگاه‌های قدیمی اپل این نسخه از iOS کمی مشکل آفرین شده و سرعت دستگاه را پایین آورده است، در آی‌پد ایر نیز این سیستم عامل با اینکه بسیار بهتر از نسل‌های قبلی کار می‌کند اما با این جال در هنگام بستن برنامه‌ها کمی کندی را می‌توان درک کرد که ما آن را عیب سیستم عامل iOS7 می‌دانیم و ربطی به آی‌پد ایر ندارد.

 

مهمترین برتری iOS نسبت به رقیبان خود فروشگاه نرم افزاری اپل است که در حال حاضر بالغ بر 475.000 برنامه مخصوص آی‌پد دارد. در تبلتب مانند نکسوس 7 و یا نکسوس 10 شما این برتری را ندارید زیرا بسیاری از برنامه ها در گوگل پلی هستند که برای صفحه نمایش‌های بزرگ بهبود داده نشده‌اند و کاربر را در هنگام نصب برنامه با مشکل مواجه خواهند کرد.

 

iOS7 آخرین نسخه از سیستم عامل پرطرفدار iOS است، ویژگی‌های بسیار زیاد و جدیدی در این نسخه به کار گرفته شده، در اینجا دیگر طراحی 3 بعدی آیکون‌ها را نمی‌بینید و همه آیکون‌ها به صورت تخت طراحی شده‌اند.

 

از جمله تغییرات مهم دیگر می توان به بهبودهایی که در قسمت‌های مختلف انجام شده اشاره کرد. اولین و مهمترین تغییرات در این قسمت ایجاد مرکز کنترل‌ها است، با کشیدن انگشت از سمت پایین صفحه نمایش به سمت بالا مرکز کنترل‌ها نمایش داده می‌شوند. در اینجا شما می‌توانید به تنظیماتی مانند خاموش و روشن کردن وای فای، بلوتوث، Rotation، تنظیمات روشنایی صفحه نمایش، پخش کننده موزیک، استفاده از فلاش به عنوان چراغ قوه، ساعت و آلارم، ماشین حساب و دوربین درسترسی دارید. این امر باعث می‌شود که نیاز شما به رفتن به منوی تنظیمات کمتر شود.

 

image

 

image

 

قسمت ناتیفیکشن بار نیز تغییرات زیادی کرده است، در اینجا دیگر سه قسمت مختلف دارید، در قسمت اول تقویم و رویدادها، در قسمت دوم و سوم ناتیفیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند.

 

image

 

همچنین قسمت تسک منیجر نیز تغییراتی داشته است، این تغییرات فقط از لحاظ ظاهری بوده و از نظر کاربرد همان کارها انجام می‌شود، در اینجا که ظاهر کار شبیه اندروید شده است با کشیدن انگشت به سمت بالا می‌توانید برنامه‌های باز را ببندید.

 

image

 

image

 

رادیوی آیتونز را می‌توان بزرگترین تغییر سیستم عامل iOS7 دانست، اگر یک اینترنت پرسرعت در اختیار داشته باشید به راحتی می‌توانید به آهنگ‌های جدید و پرطرفدار روز گوش کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

 

image

 

image

 

پخش کننده چند رسانه‌ای

 

در کل سیستم عامل iOS از پخش فرمت‌های زیادی پشتیبانی نمی کند، اگر ویدئوهای با فرمت‌های غیر معمول داشته باشید این تبلت نمی‌تواند آن‌ها را برای شما پخش کنید،  بگذریم از این موضوع کع برای داشتن یک ویدئو در این تبلت حتما باید آن ویدئو از طریق رایانه شما به تبلت منتقل شود و یا از آیتونز دانلود شود. اما به لطف برنامه‌های جانبی زیادی که هستند در پخش ویدئوشما مشکلی نخواهید داشت، برنامه ای مانند Good Player می‌تواند به راحتی هر فرمت ویدئویی را برای شما پخش کند در ضمن اینکه این امکان را به شما می‌دهد تا از طریق وایرلس ویدئو و آهنگ‌های خود را به آی‌پد منتقل کنید.

 

image

 

image

 

image

 

دوربین

 

اپل از یک دوربین 5 مگاپیکسلی که توانایی عکاسی با کیفیت 2592×1944 پیکسل را دارد استفاده کرده است. در این تبلت دوربین نیز هیچ تغییری نسبت به نسل قبلی نداشته و اپل تصمیم گرفته این قسمت را ارتقاء ندهد تنها بهبودی که می‌بینیم این است که در نور کم عکس‌ها کمی بهتر و با نویز کمتر گرفته می‌شوند، اما هنوز از فلاش خبری نیست. این موضوع بسیار برای ما عجیب است که با همان امکاناتی که آیفون 5s دارد، یعنی برابر بودن پردازنده و رم در آیفون 5s و آی‌پد ایر، اما هیچ کدام از ویژگی‌های خوب دوربین آیفون 5s مانند فیلمبرداری 120 فریم در ثانیه که حالت Slow Motion نام دارد را در آی پد ایر نمی‌بینیم.

 

image

 

image

 

image

 

با تمام این اوصاف دوربین این تبلت کیفیت بسیار خوبی هم در فیلمبرداری و هم در عکاسی دارد و نیاز شما را به طور کامل به استفاده از دوربین موبایل برطرف می کند، اما اگر قرار باشد عکاسی کنید و موبایل خود را نیز در اختیار دارید به شما توصیه می کنیم که حتما از دوربین موبایل خودتان استفاده کنید.

 

باتری

 

اپل همیشه میزان رم، سرعت پردازنده و ظرفیت باتری دستگاه‌‌های خود را مخفی نگه می‌دارد، اما بعضی از اوقات بعضی از حرفه‌ای‌های دنیای موبایل  با بازکردن دستگاه‌های اپلی و بررسی حرفه‌ای سخت افزار داخلی آن به این مشخصات پی می‌برند، این اتفاق برای پردازنده A7 بسیار زود رخ داد و مشخصات آن توسط افرادی منتشر شد، اما این اتفاق هنوز برای باتری دستگاه نیافتاده و کسی در این مورد نظری نداده است، با تمام این اوصاف اپل ادعا کرده که این باتری تا 10 ساعت از این غول اپلی پشتیبانی خواهد کرد و ما نیز به آن اعتماد داریم زیرا تجربه استفاده از آی‌پدهای قبلی را داریم و می‌دانیم که آن‌ها نیز 10 ساعت را به راحتی پشتیبانی می‌کردند.

 

سایر

 

این تبلت در دو نسخه ارائه خواهد شد، یکی از آن‌ها از سیم کارت پشتیبانی می‌کند که به آن سلولار گفته می‌شود و دیگری از سیم کارت پشتیبانی نمی‌کند که به آن نسخه Wi-Fi می‌گویند این دو نسخه در ظاهر تنها دو تفاوت بیشتر ندارند، یکی اینکه در نسخه سلولار درگاه سیم کارت وجود دارد که در نسخه وای فای دیده نمی‌شود و دیگری اینکه در نسخه سلولار در قسمت بالای قاب پشتی یک نوار رنگی که همان آنتن دستگاه است وجود دارد.

 

نظر جی اس ام

 

آی‌پد ایر بعد از آی‌پد 2 یکی از متحول ترین آی‌پدها است، این تبلت با کاهش وزنی که داشته و تغییر در طراحی به یک تبلت متفاوت از نسل‌های قبلی تبدیل شده، مهمترین برتری این تبلت به رقبا این است که این تبلت در خود یک پردازنده 64 بیتی را می‌بیند که می‌تواند آن را به دنیای رایانه‌ها نزدیک تر کند و فاصله‌ای که بین تبلت‌ها و لپ تاب‌ها است را برطرف کند. ما تصور می‌کنیم که آی‌پد ایر می‌تواند سردمدار یک قدم بلند به سوی دنیای لپ تاب‌ها باشد. اگر دوست دارید قوی ترین و بهترین تبلت بازار را در اختیار داشته باشید آی‌پد یکی از بهترین انتخاب‌های شما است و فروش خوب این تبلت در دنیا نیز این موضوع که هنوز هم آی‌پد پادشاه تبلت‌ها است را تایید می‌کند.

مزایا

 

وزن بسیار کم

ضخامت کم

پردازنده 64 بیتی

 

معایب

 

پشتیبانی نکردن از کارت حافظه خارجی

محدود بودن سیستم عامل iOS

دوربین مانند نسل قبل است

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (153 نظر)

مهسا

۱۳۹۴/۶/۱۶
سلام دوستان من بعد از تحقیق از دوستانم که اپل داشتند متوجه شدم مدل سلولار قابلیت اس ام اس نداره ایپد وای فای ۶۴ خریدم و مودم فور جی هم از ایرانسل خریدم الان براحتی اس ام اس میدم و با هر دستگاه دیگه هم میتونم با این مودم وصل بشم سرعتش عالیه یه فیلم ۸۰۰مگابایتی رو توسط ایپد در ۱۲ دقیقه دانلود کردم گفتم تجربمو بگم شاید بتونه مشکل کسی رو حل کنه موفق باشین

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۱۹
سامسونک اشغاله جلو ایپد .جفتشو دارم

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۱۱
ایپد ایر چند نوع دارد ایپد ایر 2 4G, ایپدد ایر 4G کدام بهتر است؟

مهمان

۱۳۹۳/۹/۳۰
گلکسی تب اس بهترین تبلت جهان

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۶
خیلی خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بدبه پای سامسونگ نمیرسه