خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام: آیفون 5s

بررسی تخصصی جی اس ام: آیفون 5s

اولین گوشی دنیا با پردازنده 64 بیتی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۸/۲۷

باز هم یک آیفون معرفی شد و باز هم سر صدای زیادی در دنیای فناوری به وجود آمد. چه آیفون را دوست داشته باشید چه از آن متنفر باشید اولین آیفون معرفی شده در سال 2007 دید ما و شما و همه دوستداران موبایلی را به دنیای موبایل عوض کرد و کمپانی‌ها را مجبور ساخت تا راه اپل را در پیش گرفته و گوشی‌هایی شبیه به آیفون را تولید کنند. اکنون جدیدترین گوشی این شرکت با نام آیفون 5s (iPhone 5s) معرفی شد، امروز می‌خواهیم با هم ببینیم که این گوشی چگونه است و آیا می‌تواند به مدت یکسال پیروز میدان‌های نبرد باشد یا خیر؟

 

image

 

طراحی و کیفیت ساخت

 

سال گذشته اپل آیفون 5 را معرفی کرد، بر طبق روالی که در اپل وجود دارد مدل جدید این گوشی یعنی آیفون 5s تمام طراحی خود را از نسل قبلی به ارث می‌برد که این امر نیز اتفاق افتاد و در کل هیچ تفاوتی از نظر ظاهری بین هر دو گوشی دیده نمی‌شود. با اینکه ظاهر گوشی تفاوت مشخصی با گوشی نسل قبل ندارد، اما تفاوت‌هایی جزئی دیده می‌شود. این گوشی در سه رنگ ارائه شده است. رنگ‌های این گوشی عبارتند از سفید، خاکستری و طلایی. با وزنی برابر 112 گرم این گوشی از بسیاری اسمارت فون‌های بازار سبک‌تر است.

 

image

آیفون 5s                                      آیفون 5

image

 

در جلوی گوشی یک صفحه نمایش 4 اینچی قرار دارد که در بالای آن خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم و سنسور مجاورت و نور محیط قرار دارند. در پایین این صفحه نمایش بزرگترین تغییر در آیفون دیده می‌شود، در اینجا دکمه Home  قرار دارد که اکنون به عنوان سنسور اثر انگشت هم استفاده می‌شود که به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

 

image

 

در کناره سمت راست گوشی هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود و تنها درگاه سیم کارت قرار دارد که برای خارج کردن آن نیاز به سوزن مخصوص دارید. در کنار سمت چپ گوشی دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و دکمه سایلنت کردن گوشی قرار دارد که از آن به عنوان دکمه مخصوص فعال و غیر فعال کردن چرخش صفحه نمایش هم می توان استقاده کرد.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 


در پشت گوشی که دقیقا شبیه به نسل قبلی است، شیشه در کنار آلومینیوم جای گرفته است، در بالا و پایین گوشی شیشه قرار گرفته و در وسط این دوشیشه آلومینیوم کار شده است. در شیشه بالایی دوربین گوشی به همراه فلاش LED قرار دارند.

 

image

 

در بالای گوشی تنها دکمه پاور و در پایین نیز اسپیکر، درگاه اتصالی و خروجی جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار دارند.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

به هر حال این گوشی از 4 اینچی‌های بازار بسیار خوش دست تر است و کار کردن با یک دست با این گوشی بسیار راحت است. در مورد کیفیت ساخت این اطمینان را به شما می‌دهیم که آن مشکلاتی که در آیفون 5 وجود داشت در این گوشی نخواهید دید و اپل اینبار از آلومینیوم با کیفیت خوب استفاده کرده است.

 

image

 

Touch ID

 

این گوشی به یک سنسور اثر انگشت مجهز است که از آن برای باز کردن قفل گوشی و کارهایی مانند خرید اپلیکیشن از بازار بزرگ اپل یعنی اپ استور می توان استفاده کرد. به نوعی در هر کجا که به پسورد نیاز است این سنسور می‌تواند به عنوان یک گزینه انتخاب شود. برای اینکه از این ویژگی استفاده کنید در ابتدا باید انگشت خود را برای گوشی تعریف کنید برای اینکار به مدت 30 ثانیه باید وقت بگذارید و مراحل کار شامل این است که به طور مکرر باید انگشت خود را بر روی سنسور گذاشته و بردارید تا اثر انگشتی که بر روی صفحه گوشی نمایش داده می‌شود به صورت کامل رنگی شود.

 

image

 

image

 

اثر انگشت بهترین پسوردی است که می‌توان برای یک گوشی استفاده کرد زیرا اثر انگشت تنها برای خود شما است، در ضمن اینکه هیچ موقع آن را فراموش نخواهید کرد. شاید بتوان با کارهای مختلف اثر انگشت افراد را جعل کرد، اما حقیقتا در زندگی روزمره افراد عادی اینگونه اتفاقات نخواهد افتاد که شخصی بخواهد تا این حد خودش به زحمت بیاندازد که اثر انگشت افراد عادی را جعل کرده و قفل گوشی آن‌ها را باز کند؟

 

image

 

علاوه بر امنیت بیشتر اینگونه پسورد برای افراد عادی، باز کردن قفل گوشی با اثر انگشت بسیار راحت تر است زیرا نیازی نیست که 4 عدد را بر روی صفحه تایپ کنید، زمانی که انگشت خود را بر روی این سنسور بگذارید با تشخیص اثر انگشت شما به راحتی و با سرعت قفل گوشی باز خواهد شد.

 

اگرهم تصور می‌کنید که استفاده از اثر انگشت آنچنان هم مطمئن نیست اپل راه حلی برای این موضوع دارد، شما می‌توانید امنیت گوشی خود را دو برابر کنید، می‌توانید تنظیمات گوشی را طوری قرار دهید که بعد از باز شدن قفل گوشی با اثر انگشت از شما پسورد هم پرسیده شود.

 

صفحه نمایش

 

آیفون 5s به صفحه نمایشی با نسبت ابعاد 16:9 و از نوع رتینا مجهز است، این صفحه نمایش 4 اینچ است، کیفیت صفحه نمایش 1136×640 پیکسل و تراکم پیکسلی آن نیز 326 پیکسل در اینچ است. از نظر تراکم پیکسلی، گلکسی اس 4 با تراکم پیکسلی 400 و اچ تی سی وان با تراکم پیکسلی 468 صفحه نمایش‌های با کیفیت تری از آیفون 5s دارند.

 

با این وجود نور صفحه نمایش آیفون 5s از این دو گوشی بیشتر است و رنگ‌ها در آن بهتر نمایش داده می‌شوند. به خصوص اشباعیت رنگ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک تر است.

 

صفحه نمایش آیفون یکی از بهترین ها است، شما با چشم غیر مسلح نمی توانید پیکسل‌ها را در اینجا تشخیص بدهید. در زیر نور خورشید هم خوانایی صفحه نمایش بسیار خوب است و هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت.

 

 

 

سیستم عامل

 

این گوشی به آخرین سیستم عامل اپل مجهز است، اپل در سیستم عامل iOS7 بیشترین تغییرات را داده است. در این سیستم عامل جدید خبری از طراحی 3 بعدی آیکون ها نیست و تقریبا همه چیز مسطح شده است. از جمله تغییرات مهم دیگر می توان به بهبودهایی که در قسمت‌های مختلف انجام شده اشاره کرد. اولین و مهمترین تغییرات در این قسمت ایجاد مرکز کنترل‌ها است، با کشیدن انگشت از سمت پایین صفحه نمایش به سمت بالا مرکز کنترل‌ها نمایش داده می‌شوند. در اینجا شما می‌توانید به تنظیماتی مانند خاموش و روشن کردن وای فای، بلوتوث، Rotation، تنظیمات روشنایی صفحه نمایش، پخش کننده موزیک، استفاده از فلاش به عنوان چراغ قوه، ساعت و آلارم، ماشین حساب و دوربین درسترسی دارید. این امر باعث می‌شود که نیاز شما به رفتن به منوی تنظیمات کمتر شود.

 

image

 

قسمت ناتیفیکشن بار نیز تغییرات زیادی کرده است، در اینجا دیگر سه قسمت مختلف دارید، در قسمت اول تقویم و رویدادها، در قسمت دوم و سوم ناتیفیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند.

 

image

 

همچنین قسمت تسک منیجر نیز تغییراتی داشته است، این تغییرات فقط از لحاظ ظاهری بوده و از نظر کاربرد همان کارها انجام می‌شود، در اینجا که ظاهر کار شبیه اندروید شده است با کشیدن انگشت به سمت بالا می‌توانید برنامه‌های باز را ببندید.

 

image

 

image

 

دوربین

 

در این گوشی دوربین همان کیفیت 8 مگاپیکسلی را که در آیفون 5 دیده بودیم دارد، اما سنسور 15 درصد بزرگ تر شده است که به عکاسی در نور کم کمک زیادی خواهد کرد. به علاوه در کنار دوربین به جای یک فلاش اینبار از 2 فلاش LED که رنگ آن‌ها کمی تفاوت دارد استفاده شده است اینکار باعث خواهد شد که در تاریکی رنگ عکس‌های گرفته شده با فلاش دقت بیشتری داشته باشند.

 

image

 

image

 

اما شاید مهمترین تغییر در این دوربین این باشد که از این پس می‌توانید با کیفیت 120 فریم در ثانیه با گوشی فیلمبرداری کنید، اپل نام این ویژگی را Slow Motion گذاشته است که توسط آن می‌توانید ویدئوهایی با حرکت آهسته فیلمبرداری کنید، در این سطح کیفیت تمام جزئیات به خوبی ثبت خواهند شد و می‌توانید ویدئوهایی جذاب و جالب را توسط گوشی خود تهیه کنید.

 

image

 

کارآیی

 

اپل در این گوشی از یک پردازنده جدید استفاده کرده است این  پردازنده A7 نام دارد و اپل ساخت آن را بر عهده سامسونگ گذاشته است. این پردازنده 2 هسته‌ای است و سرعت 1.3 گیگاهرتزی دارد. رم گوشی هم 1 گیگابایت است. در ضمن اپل برای اولین بار از یک پردازنده 64 بیتی در این گوشی استفاده کرده است که می‌توانید از این قسمت تفاوت پردازنده‌های 32 بیتی و 64 بیتی را مشاهده کنید. این پردازنده بر روی کاغذ از پردازنده‌های گلکسی اس 4 و Xperia Z1 ضعیف تر است.

 

اما همه چیز به پردازنده تنها بستگی ندارد، سیستم عامل iOS بسیار پایدارتر و تواناتر از سیستم عامل اندروید است. به جرات می‌توان گفت که هیچ بازی و برنامه‌ای در اپ استور نیست که این گوشی نتواند از عهده اجرای آن بر آید و به این علت که سیستم عامل iOS و سخت افزار آیفون برای یکدیگر ساخته شده‌اند هیچ مشکلی در استفاده از این گوشی نخواهید داشت.

 

 

پردازنده M7

 

یکی دیگر از مهمترین تغییرات داخلی این گوشی این است که از یک پردازنده که M7 نام دارد درکنار پردازنده اصلی استفاده شده است. این پردازنده اضافی وظیفه اش این است که بارهای اضافی را از دوش پردازنده اصلی بردارد، کارهایی مانند دریافت اطلاعات شتاب دهنده‌ها، ژایروسکوپ و قطب نمای دیجیتال بر عهده این پردازنده قرار خواهد گرفت. علاوه بر اینکه این پردازنده از بار اضافی بر روی پردازنده اصلی کم می کند، در مصرف باتری نیز موثر است و مصرف انرژی را پایین تر خواهد آورد.

 

یکی از روش‌های کاهش مصرف انرژی توسط این پردازنده این است که چنانچه شما در منطقه‌ای باشید که سیگنالی نباشد، M7 تشخیص خواهد داد که گوشی شما حرکتی نمی کند و در آن منطقه نیز سگنالی نیست بنابراین جستجو برای سیگنال توسط گوشی را قطع خواهد کرد که با اینکار مصرف باتری شما به طور چشمگیری پایین خواهد آمد.

 

باتری


یکی از شکایت‌های کاربران در مورد آیفون 5 عمر باتری دستگاه بود، اپل برای اینکه بتواند عمر باتری را در 5S افزایش دهد کارهای مختلفی انجام داده است، یکی از این کارها استفاده از پردازنده اضافی M7 بود که تا حدودی باعث موفقیت اپل در این زمبنه نیز شد. اما تنها راه حل در حال حاضر این است که ظرفیت باتری بیشتر شود، متاسفانه به آن دلیل که اپل از همان بدنه آیفون 5 در اینجا استفاده کرده است امکان اینکه از یک باتری بزرگتر استفاده شود در اینجا وجود ندارد. تنها کاری که اپل توانسته انجام بدهد این بوده که ظرفیت باتری را از 1440 میلی آمپر به 1560 میلی آمپر افزایش داده است.

 

نظر جی اس ام

 

این گوشی در حال حاضر پرچمدار اپل به حساب می‌آید، برای یکسال آینده تمام گوشی‌های اندرویدی باید در برابر آیفون 5s آزمایش شوند و برای اینکه بتوانند به عنوان یک گوشی خوب شناخته شوند باید این آیفون را شکست دهند. آیفون 5s بهترین آیفونی است که تا این زمان ارائه شده و پر از ویژگی های سخت افزاری جدیدی است که به راحتی می‌تواند تمام گوشی‌های دیگر را شکست دهد، اگر طرفدار اپل هستید و یا قصد تجربه iOS را دارید ما به شما خرید این گوشی را توصیه می‌کنیم، اما اگر نمی خواهید iOS دست و پای شما را ببندد و می ‌خواهید به راحتی به گوشی خود فایل‌های مدیا را منتقل کنید این گوشی مناسب شما نیست و با همین قیمت می‌توانید گوشی‌های اندرویدی مانند Galaxy Note 3 را بخرید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (704 نظر)

محمد

۱۳۹۹/۳/۱۸
سلام
ایفون5 اس 16گ هست حدودا1500
خریدش به صرفه هست؟می ارزه ؟یا عمرشو کرده و بدرد ی تماس میخوره و...؟
اگ می ارزه لایک
اگ نمی ارزه دیس لایک

جواد

۱۳۹۸/۴/۹
الآن حدود 1750000 تومان

Amit

۱۳۹۷/۶/۲۶
دسته دو 3500

محمد

۱۳۹۷/۶/۱۶
با سلام ایفون ۵ اس نو تو بازار هست اگه نیست دست دو چقدر می ارزه؟

محمد

۱۳۹۷/۶/۱۶
با سلام ایا الان خوبه که یک ایفون ۵ اس ۳۲ بخرم می ارزه؟ یا آ ۵ ۲۰۱۶ بگیرم؟ لطفا سریع جواب بدید