خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ سونی اکسپریا زد وان Xperia Z1

بررسی تخصصی جی اس ام؛ سونی اکسپریا زد وان Xperia Z1

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۸/۲۵

خیلی‌ها بودند که طراحی Xperia Z را دوست داشتند و تمایل داشتند که سونی این طراحی را رها نکند. اما Xperia Z اشکالاتی در بعضی از قسمت‌های خود داشت که سونی سعی کرده است این اشکالات را برطرف کرده و بهترین تجربه کاربری را که می‌توانسته ارائه بدهد. این گوشی به ویژگی‌ها و امکاناتی مجهز است که به راحتی می‌تواند بسیاری از کسانی را که به دنبال یک گوشی هوشمند شیک و لوکس هستند را به سمت خود جذب کند. با هم به بررسی گوشی می‌پردازیم تا ببینیم که چه مزیت‌ها و چه معایبی دارد.

 

طراحی و کیفیت ساخت

 

وقتی از روبرو به گوشی نگاه می‌کنید کاملا احساس می کنید که گوشی Xperia Z را می بینید. در جلوی گوشی یک صفحه نمایش 5 اینچی قرار دارد که بیشتر فضای جلوی گوشی را اشغال کرده است، در بالای این صفحه نمایش دوربین دوم به همراه سنسورها و خروجی صدای مخاطب قرار دارند در داخل خروجی صدای مخاطب LED هشدار دهنده‌ای قرار گرفته که در شرایط مختلف با رنگ‌های متنوع خود شما را آگاه می‌کند. در پایین صفحه نمایش هیچ چیزی نخواهید دید.

 

image

 

اطراف صفحه نمایش یک نوار پلاستیکی قرار گرفته است که تا حدودی باعث تفاوت ظاهر گوشی با Xperia Z می‌شود.

 

یکی از بزرگترین تفاوت‌های این اسمارت فون با نسل قبلی در این است که در اطراف این گوشی فریم گوشی از آلومینیوم ساخته شده است. این فریم جدید علاوه بر اینکه ظاهری زیبا را برای گوشی به همراه می‌آورد باعث می‌شود دوام گوشی نیز بیشتر شود.

 

در سمت چپ گوشی درگاه اتصالی و درگاه کارت حافظه خارجی قرار دارند. در پایین این دو درگاه محل اتصال گوشی به داک تعبیه شده است.

 

image


در سمت راست گوشی در بالاترین قسمت محل قرار گیری سیم کارت قرار گرفته است، کمی پایین تر از آن دکمه پاور، دکمه‌های کم وزیاد کردن صدا و دکمه شاتر قرار دارند. در گوشه پایینی سمت راست محل بستن بند یا وسایل جانبی خاصی که با بند به گوشی متصل می‌شوند قرار دارد.

 

image

 

در پایین گوشی نیز اسپیکر گوشی قرار دارد و در زیر یک پوشش مشبک قرار گرفته است، میکروفون گوشی نیز در زیر این پوشش قرار دارد. در بالای گوشی تنها خروجی جک 3.5 میلیمتری هدفون دیده می‌شود.

 

image

 

image

 

اما در پشت گوشی مهمترین برگ برنده این گوشی قرار گرفته است، در اینجا لنز دوربین در بالاترین قسمت پشت گوشی قرار دارد و در زیر آن یک فلاش LED قرار گرفته است، بعدا به طور مفصل به مشخصات این دوربین خواهیم پرداخت.

 

این گوشی زیبا است درست مانند Xperia Z که زیبا بود، اما یک تفاوت در اینجا است، ما فکر می‌کنیم که این گوشی از نسل قبلی بسیار خوش دست تر شده است و در هنگام دست گرفتن آن راحتی بیشتری را حس خواهید کرد.

 

در ضمن این گوشی تاییدیه IP55  و  IP58را دارد که باعث می‌شود با یک گوشی ضد آب و ضد گرد وغبار روبرو باشید، این گوشی تا عمق 1 متری تا 30 دقیقه دوام می آورد، علاوه بر این در زیر آب می‌توانید با این گوشی عکس بگیرید و فیلمبرداری کنید، اما توجه کنید که در زیر آب صفحه لمسی گوشی کار نخواهد کرد و برای این که دوباره این صفحه نمایش کار کند باید صفحه و دست خود را کاملا خشک کنید.

 

صفحه نمایش

 

در Xperia Z ما هم صفحه نمایش را دوست داشتیم هم از آن خوشمان نمی‌آمد، صفحه نمایش Xperia Z اولین صفحه نمایش فول اچ دی بود که آن را برای شما بررسی کردیم و کیفیت متن‌ها و رنگ‌ها در آن خیلی خوب بود اما زاویه دید و خوانایی در زیر محیط باز بسیار ضعیف بود. اما در این گوشی با این صفحه نمایش، سونی درب صنعت تلویزیون سازی را به روی گوشی‌های موبایل باز کرده است. در اینجا سونی از صفحه نمایش‌های TRILUMINOS  برای موبایل استفاده کرده است که از این تکنولوژی در تلویزیون‌های سری ساخت 2013 خود استفاده کرده بود. تکنولوژی از نورهای LED سه رنگ اصلی قرمز – آبی و سبز برای نور پس زمینه کریستال مایع استفاده خواهد کرد. این عملکرد باعث می‌شود که رنگ‌ها بر روی صفحه نمایش با کیفیت بسیار خوبی و شفافیت عجیبی نمایش داده شوند.

 

در این صفحه نمایش زاویه دید بسیار بهتر از Xperia Z اصلی است اما باز هم در برابر بسیاری از رقبا هنوز زاویه دید یک عیب به شمار می‌رود.

 

image

 

 

پردازنده و حافظه داخلی

 

این گوشی به قوی ترین پردازنده حال حاضر بازار مجهز است، پردازنده گوشی اسنپدراگون 800 است که آخرین پردازنده ساخت شرکت کوآلکام است، این پردازنده 4 هسته در خود دارد که این پردازنده‌ها می توانند در نهایت سرعت خود فرکانس 2.2 گیگاهرتز را برای این گوشی به همراه داشته باشند. رم گوشی 2 گیگابایت و حافظه داخلی گوشی 16 گیگابایت است که از این میزان تنها چیزی در حدود 12 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. به شما اطمینان می‌دهیم که در استفاده روزانه از این گوشی به مشکلی برنخواهید خورد زیرا پردازنده قوی این گوشی از پس تمام کارها برخواهد آمد.

 

 

image

 

بازی و وپخش ویدئو

 

همانطور که گفتیم پردازنده گوشی بسیار قوی است، هیچ بازی یا نرم افزاری نیست که در حال حاضر این گوشی از عهده اجرای آن برنیاید، ما بر روی آن بازی NFS  را که بر روی بیشتر گوشی‌ها تست کردیم نصب کردیم و با آن بازی کردیم، این گوشی به راحتی این بازی را اجرا کرده و توانست از عهده اجرای آن به خوبی بربیاید، همچنین گوشی با پخش ویدئوهای با کیفیت فول اچ دی نیز هیچ مشکلی ندارد و به خوبی این ویدئوها را نشان می‌دهد، علاوه بر این سونی در اینجا از یک موتور با نام X Reality استفاده می‌کند که به بهبود پخش ویدئوها هر چه بیشتر کمک می‌کند.

 

اسپیکر

 

صدای اسپیکرهای گوشی بسیار بلند است اما متاسفانه هنوز هم این اسپیکر کیفیت ندارد، با توجه به اینکه فاصله صفحه نمایش از لبه‌های گوشی در بالا و پایین صفحه نمایش زیاد است، سونی می‌توانست در اینجا از صفحه اسپیکرهای دوتایی برای بهتر شدن کیفیت صدا استفاده کند اما متاسفانه این کار را نکرده است، امیدواریم که سونی در نسل بعدی Xperia Z فکری به حال اسپیکرها کند.

 

باتری

 

باتری این گوشی ظرفیتی برابر 3000 میلی آمپر را دارد در اینجا سونی ادعا کرده که این باتری تا 13 ساعت و 50 دقیقه از گوشی در حالت مکالمه در شبکه 2G پشتیبانی خواهد کرد و تا 880 ساعت نیز از حالت آماده به کار پشتیبانی می‌کند. گوشی‌های سونی همیشه به باتری خوب معروف بوده‌اند، ما از عملکرد باتری رضایت داشتیم و استفاده ترکیبی از گوشی می‌توانید به راحتی تا 1 روز کامل را به گوشی اطمینان کنید.

 

دوربین
 

یکی از ویژگی‌های این گوشی که سونی بسیار برای آن تلاش کرده و در واقع این تلاش نتیجه بسیار خوبی را نیز داشته قسمت دوربین است. سونی در Xperia Z1 از یک دوربین 20.7 مگاپیکسلی استفاده کرده است که این دوربین لنز G دارد، لنز G یکی از بهترین سری لنزهای سونی به حساب می‌آید. در این دوربین سونی سنسور Exmor RS  را با موتور پردازشگر BIONZ ترکیب کرده است و بهترین رابط کاربری را به وجود آورده است.

 

 

image

 

این دوربین چندین ویژگی اضافی دارد که عبارتند از:

 

1 – Superior Auto:

 در این حالت دوربین به صورت خودکار تمام تنظیمات را انجام خواهد داد شما دخالتی در تعیین کیفیت و بقیه کارها نخواهید داشت.

 

2 – Manual:

در اینجا تمام تنظیمات در دست کاربر است و باید بر طبق تجربه و اطلاعات عکاسی بهترین تنظیمات را انتخاب کنید.

 

3 – TimeShift Brust:

در این حالت چندین عکس پیاپی گرفته می‌شود که به کاربر این امکان را می‌دهد از بین عکس‌های گرفته شده بهترین را انتخاب کند.

 

4 – Picture Effect:

با فعال کردن این ویژگی در یک زمان بر روی تصویری که گوشی نشان می‌دهد چندین افکت نشان داده می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد بهترین افکت که مورد نظر شما است را انتخاب کنید.

 

5 – Sweep Panorama:

با این ویژگی همانطور که از نام آن پیدا است می‌توانید عکس‌های پانوراما تهیه کنید.

 

6 – AR Effect:

این ویژگی از تمام این عنوان ها که ذکر کردیم بهتر و جالب تر است، در اینجا بر روی صحنه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، تصاویر انیمیشنی زیبا و جالبی قرار می‌گیرد که می‌توانید نمونه‌های آن را در زیر مشاهده کنید.

 

 

برای دیدن عکس با کیفیت اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید

image

 

image

 

 

 

7 – Info eye:

با این ویژگی شما با استفاده از اتصال به موبایل شما می‌توانید اطلاعات مختلف در مورد مکانی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید به شما نشان داده می‌شود.

 

8 – و اما Social Live:

این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا محتوایی که تهیه می‌کنید را به صورت مسقیم بر روی شبکه‌های اجتماعی خود ارسال کنید.

 

نمونه عکس‌ها و ویدئوهای زیر را که توسط این گوشی تهیه شده در ادامه مشاهده کنید.

 

برای دیدن عکس با کیفیت اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید

 

image

 

نظر جی اس ام

 

چیزهایی که ما در این گوشی دوست داشتیم:

 

صفحه نمایش با کیفیت

جنس بدنه بسیار خوب

ضد آب و ضد گرد و غبار

دوربین فوق العاده

سرعت بالای پردازنده

 

چیزهایی که ما دوست نداشتیم:

صفحه نمایش در برابر گلکسی اس 4 هنوز هم ضعف‌هایی دارد

صدای اسپیکر بی کیفیت

احتمال از حالت برگشت آلومینیوم دور گوشی وجود دارد

قرار گیری جای نامناسب دکمه کم و زیاد کردن صدا

 

Xperia Z1 به طور حتم یک حرکت رو به جلو برای سونی است و می‌تواند سونی را یک قدم به تبدیل شدن به بهترین گوشی‌ساز دنیا نزدیک‌تر کند. ما در استفاده‌ای که از گوشی داشتیم کاملا راضی بودیم، چیزی که متوجه نشدیم این بود که سونی چرا در رابط کاربری خودش هیچ تغییری ایجاد نمی کند، این رابط کاربری در تمام گوشی‌های سونی بسیار تکراری شده است (درست همانند رابط کاربری سامسونگ، تصور می‌کنیم شرکتی که در این زمینه از همه بهتر عمل می‌کند اچ تی سی است که مرتب رابط کاربری خود را بروز کرده و آن را متحول می‌کند). به هرحال اگر بخواهیم بگوییم که گوشی برای چه کسانی مناسب است باید بگوییم که این گوشی می‌تواند تمام سلایق را پوشش دهد، ظاهر شیک گوشی مشکل پسندان را راضی می‌کند و پردازنده قدرتمند می‌تواند رضایت بازی دوستان را در پی داشته باشد، اگر طرفدار سونی هستید و در ضمن به دنبال بهترین گوشی سونی که علاوه بر داشتن ظاهر زیبا و پردازنده قوی بتواند به عنوان یک دوربین حرفه‌ای در جیب شما حضور داشته باشد هستید این گوشی به طور حتم برای شما ساخته شده است.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (499 نظر)

gorji

۱۳۹۷/۶/۲۰
با سلام در مورد گوشی اکسپریا زد وان در مورد شارژر ان مشکل دارم . هر شارژری که میخرم یه مدت کار میکه اما بعد از مدتی دیگه شارژنمیکه چر و به چه علت.؟ شاید بگی شارژر خراب میشه .اما نه چون با گوشی های دیگه کار میکنه

میلاد

۱۳۹۷/۶/۱۵
یه شیشه جلو لنز داره .گوشی من اون خش افتاده بود برا همین تار عکس میگرفت

محمد

۱۳۹۶/۶/۱۶
سلام آگه میشه یه راهنمایی کنید من گوشیمو دادم درست کنن بیرون تاچشو بعد که تحویل گرفتم دوربین کار نکرد یه صفحه سیاه میومد اما بعد یک روز دوربین اومد ولی یه دوربین مبتدی که اصلا نمیشه گفت این دوربین 20 پیکسلیه حس میکنم دوربینمو عوض کردن، میشه راهنمای کنید لنز پشت اصلیش قرمزه یا سبز آون ذره بینه ممنون از سایت خوبتون

مهدی

۱۳۹۶/۴/۹
ببخشید چند روزی هست ک دوربین اصلی گوشی تار عکس میگیره و فاصله دومتر رو اصلا وضوح کامل نداره، اگه میشه کمک کنید

Hossain

۱۳۹۶/۱/۱۱
توهین به این گوشی نکن بهترین و کم دردسر ترین گوشی