خانهبررسی‌ها
پردازنده 64 بیتی چیست و اپل چرا در این مورد تا این حد خوشحال است؟

پردازنده 64 بیتی چیست و اپل چرا در این مورد تا این حد خوشحال است؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۶/۲۳

چند روز قبل که اپل گوشی آیفون 5S را معرفی کرد بیشترین تمرکز و مانور این کمپانی در معرفی محصول جدیدش بر روی پردازنده جدید A7 بود که یک نسخه 64-bit است. اپل اعلام کرده که با این پردازنده چیپ‌ها به کاربران معماری کامپیوترهای خانگی را ارائه خواهند داد. چند روز بعد از اینکه اپل آیفون 5S را با این پردازنده معرفی کرد سامسونگ اعلام کرد که در گوشی بعدی خود از این نوع پردازنده‌ها استفاده خواهد کرد.

 

با همه این، به به گفتن‌ها و هیجان زده شدن دیگران، سوالی که برای بسیاری هنوز مطرح است این است که پردازنده 64 بیتی چیست و چرا ما باید به استفاده از این پردازنده در گوشی‌های خود علاقه داشته باشیم؟

 

image

 

امروز در این مقاله به این دو موضوع خواهیم پرداخت.

 

در حواب سوال اول همه با نظر اپل که استفاده از این پردازنده باعث می‌شود سرعت بیشتری برای گوشی به وجود آید موافق هستیم اما در مورد سوال دوم کمی موضوع پیچیده تر خواهد شد و جواب به همین سادگی‌ها هم نخواهد بود.

 

در ابتدا شاید تفاوت استفاده از پردازنده 64 بیتی برای کاربران عادی زیاد به چشم نیاید و تنها خوبی این پردازنده این باشد که iOS7 سریعتر و بهتر عمل می‌کند، اما در طولانی مدت با ورود این پردازنده به تبلت‌های اپلی و دیگر گجت‌های موبایلی تجربه کاربری این دستگاه‌ها به رایانه‌های شخصی بسیار نزدیک خواهد شد.

 

اما برای شروع و برای اینکه بفهمیم اپل چه کرده است اجازه بدهید که از مقایسه بیت‌ها با هم شروع کنیم.

 

32 یا 64: بیت‌ها چه هستند و چرا شما باید به آن‌ها توجه کنید؟

 

در زمینه پردازنده‌ها تعداد بیت‌ها یک مرجع اصلی برای این هستند که پردازنده در یک لحظه چه تعداد اطلاعات را می‌تواند آنالیز کند، به نظر می‌آید که پردازنده 64 بیتی باید دو برابر پردازنده 32 بیتی سرعت داشته باشد اما در اصل اینگونه نیست. اگر بخواهیم این موضوع را روشن کنیم بهتر است که یک مثال واضح برای شما بزنیم، تصور کنید که پردازنده یک کتابدار است و گوشی موبایل شما یک کتابخانه خیلی بزرگ است، این کتابدار 32 کمک کتابدار دارد که کتاب‌ها را برای آن می‌آورند و هر کدام در آن واحد تنها می‌توانند یک نوع کتاب را حمل کنند. اگر یک مشتری وارد این کتابخانه شود و 65 کتاب را بخواهد این کمک کتابدارها باید 3 بار برای آوردن این کتاب‌ها بروند و بیایند، اولین بار این کمک کتابدارها می‌توانند 32 کتاب را بیاورند و در سری دوم 32 کتاب دیگر را خواهند آورد که در مجموع می‌شود 64 کتاب برای بار آخر نیز برای آوردن آن 1 کتاب نیز باید آن راه را بروند و برگردند.

 

اکنون اگر آن کتابدار 64 کمک کتابدار داشته باشد آوردن آن 65 کتاب 3 برابر سریعتر خواهد شد زیرا کمک کتابداران تنها باید دو بار این مسیر را طی کنند، یکبار 64 کتاب را با هم خواهند آورد و یکبار دیگر 1 کتاب باقی مانده را می‌آورند. این وضعیت وقتی بحرانی‌تر می‌شود و 64 کمک کتابدار زمانی مفید تر واقع خواهند شد که مشتری 256 کتاب را از کتابدار بخواهد.

بنابراین پردازنده 64 بیتی سرعت بسیار بیشتری از پردازنده 32 بیتی خواهد داشت.

 

با تمام این تفاسیر 2 مسئله هستند که آیفون 5S را محدود می‌کنند:

 

اول اینکه برنامه‌ها برای اینکه از ظرفیت 64 بیتی پردازنده استفاده کنند باید به روز شوند، بنابراین توسعه دهندگان باید تلاش خود را شروع کنند.

 

دوم اینکه اگر چه پردازنده‌های 64 بیتی این امکان را می‌دهند که کمپانی‌ها بتوانند از رم‌های با ظرفیت بالاتر از 4 گیگابایت استفاده کنند (محدودیتی که پردازنده‌های 32 بیتی داشتند) اما هنوز گوشی‌ها به این میزان رم نیاز ندارند. اپل میزان رم گوشی‌های خود را فاش نمی‌کند و برای آیفون 5S نیز اینکار را نکرد اما حدس‌ها بر این است که آیفون 5 رم 1 گیگابایتی داشت، سامسونگ نیز اخیرا از یک رم 3 گیگابایتی بر روی نوت 3 خود استفاده کرد، بنابراین به نظر نمی‌آید که این موضوع محدودیتی باشد.

 

image

 

با این وجود چرا اپل یک گوشی 64 بیتی را معرفی کرد؟

 

پاسخ سوال در همگرایی که بین دیوایس‌های موبایلی و کامپیوترهای خانگی است نهفته است، اینترنت به شدت فاصله بین کامپیوترها و گوشی‌ها را از بین برده است و باعث شده که تجربه زندگی آنلاین ما از پلتفرم‌های مختلف امکان پذیر شود.

 

در حال حاضر بیشتر کامپیوترهای ویندوزی و مک‌ها با پردازنده‌های 64 بیتی به فروش می‌روند و اکنون اپل با تولید گوشی‌های 64 بیتی در حال آماده سازی آینده گوشی‌های موبایل است که کاربران بتوانند برنامه‌هایی که بر روی لپ تاب خود دارند را نیز بر روی موبایل خود داشته باشند. می‌دانید که اپلیکیشن‌های آیفون برای اپل سود هنگفتی را به همراه دارند پس چرا اپل نباید با یکپارچه سازی اپلیکیشن‌ها برای آیفون و آی مک و مک بوک‌ها این سود را بیشتر نکند؟

 

کارشناسان می‌گویند که با یکپارچه سازی iOS و Mac OS توسط ابزارهای توسعه دهنده Xcode در فضای 64 بیتی، بار دیگر اپل می‌تواند جلوتر از مایکروسافت و گوگل بایستد. شاید استفاده از این پردازنده 64 بیتی انقلابی که اپل همیشه به آن شهرت دارد را به وجود نیاورد اما باعث می‌شود تا اپل رشد زیادی کند با این پیامد که همیشه یک نگاه به سمت آینده دارد و در صدر رقابت ایستاده است.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (130 نظر)

نیما

۱۳۹۴/۹/۱۷
با احترام به دوستانی که آگاهانه نظر میدهند باید گفت اصولا انتظار ما از یک سیستم عامل چیست؟
- رابط کاربری مناسب
- سرعت
-امنیت
- امکانات
- مصرف باطری پایین
- قابلیت اجرای بدون مشکل روی سخت افزار های مختلف
این موارد با شدت و ضعف در سه سیستم عامل مطرح امروز یعنی اندروید ،ios و ویندوز فون وجود دارد
برای مثال اندروید امکانات زیادی در اختیار کاربر قرار میده مثل بلوتوث ، USB و تعداد زیاد نرم افزار اما به نسبت امنیتش پایینه و مشکل هنگ کردن هم زیاد داره مصرف باطری بالایی داره
ios تجربه زیادی در زمینه صفحه لمسی داره ، خیلی کم هنگ میکنه رابط کاربری خوبی داره امنیت خوبی داره اما از طرفی محدودیت های انکار ناپذیر خودش رو داره که نیازی به تکرار اونها نیست
ویندوز فون سیستم عاملیه که سهم کمتری تو بازار داره سرعت و امنیت خوبی داره ، به ندرت هنگ میکنه ،مصرف باطری پایینی داره، رابط کاربری خوبی داره و به خوبی روی سخت افزار های مختف اجرا میشه از طرفی محدودیت های ios رو هم نداره که باعث میشه یک سیستم عامل کامل محسوب بشه. در حال حاضر تعداد نرم افزار های ویندوز فون کمتر از دو سیستم عامل دیگه است که البته با پشتیبانی ماکروسافت و تمایل روز افزون برنامه نویس ها به نوشتن نسخه ویندوزی نرم افزار ها این فاصله به سرعت در حال کم شدن است .

مهمان

۱۳۹۳/۶/۱۶
چه عجب بالاخره یکی پیدا شد نظر کارشناسی بده.واقعا این رابط کاربری که خیلی از جذابیت های یک گوشی را به وجود میاره.ازکسانی که نظر هارا بررسی میکنند میخواهم اگر با نظر من موافقند نظر من را تایید کنند.

مهمان

۱۳۹۳/۶/۱۵
عزیزی که برگشتی گفتی اپل تو ظاهر گوشیاش تغییر ایجد نمیکنه.برای این که دنبال مصرف کننده های ظاهربین نیست.دنبال کسایی هست که واقعن چیزی از تکنولوژی سرشون بشه.وگرنه هیچ شرکتی نیست که طراحی رابط کاربریش مثل اپل باشه.البته چرا sence اچ تی سی خیلی خوبه و تنها مشکل گوشی های htc استفاده از سیستم عامل اندرویده که خیلی سنگینه.یا باید ios باشه یا windows phone

مهمان

۱۳۹۳/۶/۱۴
دوست گرامی بنده همین الان که یکسالی هست محصولات اپل رو ندارم ولی بیش از 600 دلار تو اکانت بنده برنامه هستش میتونم تقریبا بگم برنامه های گلچین وبدرد بخور ایتونز رو بطور قانونی خریدم و بنابراین از محصولات اپلی که داشتم کاملا مثل یک شهروند قانونمدار و کامل استفاده کردم و همه نوع استفاده رو. بردم باید به عرضت برسونم من اهل کوبیدن الکی یک مارک نیستم در اینکه اپل خوبه شکی نیست اما راستش فعلا اندروید کمی بهتره اولا شما انتخاب دیوایسهات اشتباه بوده(گرچه گرون و قوی انتخاب کردی اما میتونم به جرات بگم بدترین انتخابها رو داشتی اولا نوت3 و زد1 نسبت به ایفون بزرگ و بدقلق بحساب میان ضمنا شما باید علاوه براینکه نزدیکترین گوشی به ایفون رو میگرفتی کمی هم تجربه ودانش اندرویدی خودت رو بالا میبردی و با معانی ای ازقبیل کاستوم رام و روت و بوتالودر و... خودت رو بیشتر آشنا نگه میداشتی چون درکل بعکسایفوکه با جیبریک نعا شما دیوایس بدتر(دست کم غیر بروزتر)پیدا میکنی اما کاستومایز و روت برای اندرو.ید از نون شب واجبتره که بدون اونا آجره.من بهت پیشنهاد میدم اچ تی سی وان ام8 رو هم تست کنی قطعا نظرت عوض میشه البته با دانش کافی

مهمان

۱۳۹۳/۶/۱۴
دقیقا دوست من 4s داشت و نوت 3 گرفت میگفت خیلی بهتر از 4s هست. هم صفحه عالی و بهتر و بزرگتر هم بلوتوث سازگار هم usb3 و هم شارژ خیلی سریع تر و امکانات بیشتر اصلا هم کم نمیوورد تو هیچ برنامه ای حالا من نمیدونم چرا الکی هی میگین اپل یه چیز دیگس با این کمبودهایی که داره. برادر خودم هم 5s داره من که چیز خاصی ندیدم ازش جز اینکه به هر لپ تاپی میخواد وصل کنه لپ تاپو میریزه بهم و باید 2 تا برنامه بریزه. جون هر کی دوست دارین بی تعصب صحبت کنید اینجوری دیگران رو گمراه میکنیدا. من میخواستم note 4 بگیرم ولی منتظر Iphone6 هم هستم ببینم کدوم بهتره کلا با قیافه سامسونگ حال نمیکنم ولی به نظرم کاراییش بیشتره و کاملتره دنبال کلاس و اینچیزا هم نیستم چون آدم خیلی باید بی ارزش باشه که با گوشی کلاسش بالا پایین بشه. حالا اگه میخواین بگین بهتره لطفا دلیل درست حسابی بیارین و حقیقت رو بگین نکه از رئی تعصب الکی بگین بهتره