خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام: Xperia SP

بررسی تخصصی جی اس ام: Xperia SP

جشن نورهای رنگی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۳/۶

  نویسنده: صابر کریمیان

 

امروز یكی از جدیدترین محصولات سونی را كه در پی ارائه موفق اكسپریا زد به بازار معرفی شده است برای شما بررسی می‌كنیم.

 

این گوشی اكسپریا اس پی نام دارد، از نظر ظاهری تفاوت خیلی زیادی با اكسبریا زد وجود ندارد اما در كل كارآیی و بازار هدف این كوشی با زد متفاوت است.

 

بهتر است این كوشی را یك رقص نور متحرك بنامیم، علت ابن نام‌گذاری را برای شما توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 

image

 

طراحی

 

همان‌طور كه كفتیم الهام اولیه برای طراحی این گوشی همان طراحی زد است، در جلو یک صفحه نمایش 4.6 اینجی با كیفیت 720×1280 قرار گرفته است، در زیر این صفحه نمایش میكروفون گوشی تعبیه شده است در بالای آن خروجی صدای مخاطب به همراه یك ال ای دی هشدار دهنده و دوربین دوم و سنسورها قرار دارند.

 

image

 

در سمت راست گوشی دكمه پاور قرار دارد كه طراحی آن درست همانند طراحی دكمه باور زد است، در زیر این دكمه یك دكمه مخصوص عكاسی قرار دارد كه بسیار کاربردی است.

 

در بالای دکمه پاور در سمت راست دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا قرار دارند، شما در اینجا در حد فاصل دکمه پاور و دکمه دوربین می‌توانید پیچی که برای بستن گوشی به کار رفته شده را نیز مشاهده کنید.

 

image

 

در سمت چپ گوشی تنها گزینه‌ای که تعبیه شده درگاه اتصالی گوشی به رایانه و شارژر است. در این قسمت نیز پیچ دیگری را که باز هم برای بستن گوشی به کار رفته می‌توان دید.

 

image

 

در بالای گوشی تنها خروجی جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد.

 

image

 

در پشت گوشی که از جنس پلاستیک ساخته شده دوربین گوشی و در زیر آن یک فلاش LED قرار دارد، در سمت چپ دوربین اسپیکر و در زیر فلاش میکروفون دوم برای حذف صداهای اضافی قرار گرفته است. در وسط قاب پشتی نیز آرم Xperia  حک شده است.

 

image

 

در پایین‌ترین قسمت وجه تمایز این گوشی با دیگر گوشی‌ها وجود دارد، در اینجا شما می‌توانید یک نوار شیشه‌ای را مشاهده کنید که مانند آن را در دیگر Xperia ها نیز دیده بودید اما این نوار شیشه‌ای در اینجا کارهایی انجام می‌دهد که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

 

image

 

جنس اطراف بدنه از آلومینیوم ساخته شده است، در نگاه اول این آلومینیوم جنس زیاد خوبی ندارد و حس یک گوشی بسیار رده پایین را به شما القاء می‌کند، اما بعد از گذشت مدت زمانی چشم شما به این موضوع عادت خواهد کرد و از جنس آن خوشتان خواهد آمد.

 

گوشی تقریباً در دست راحت جای می‌گیرد و انحنایی که در قسمت پشت گوشی قرار دارد و باعث می‌شود گوشی در داخل کف دست شما قرار بگیرد این راحتی را بیشتر می‌کند، تنها عیب در اینجا این است که ضخامت گوشی کمی زیاد است و وزن آن به خوبی در همه جای گوشی تقسیم نمی‌شود اما در کل آن را نمی‌توان جزو گوشی‌هایی که در دست خوب جای نمی‌گیرند قرار داد.

 

image

 

صفحه نمایش

 

در اینجا شما با یک صفحه نمایش 4.6 اینچی  از نوع TFT، با کیفیت 720×1280 که تراکم پیکسلی 319 پیکسل در اینچ است روبرو هستید، این صفحه نمایش تا بیش از 10 انگشت را به صورت همزمان شناسایی می‌کند و با محافظ گوریلا گلس تقویت شده است.

 

سونی از موتور براویای 2 خود برای بیشتر کردن کیفیت این صفحه نمایش استفاده کرده است، اما در استفاده تجربی باید بگوییم که کیفیت صفحه نمایش بسیار مطلوب است، همان‌طور که می‌دانید سونی یکی از وزنه‌های سنگین در تولید صفحات نمایش است بنابراین دور از انتظار نبود که این گوشی نیز صفحه نمایش با کیفیتی داشته باشد.

 

خوانایی آن در زیر نور خورشید و در محیط باز مطلوب است و شما هیچ مشکلی با آن پیدا نخواهید کرد.

 

پردازنده و حافظه داخلی

 

در داخل گوشی یک پردازنده دو هسته‌ای ساخت شرکت کو آل کام قرار دارد این پردازنده می‌تواند حداکثر سرعت 1.7 گیگاهرتز را داشته باشد. یک رم 1 گیگابایتی نیز پردازنده را در اجرای فرامین کاربر همراهی می‌کند.

 

حافظه داخلی گوشی 8 گیگابایت است که تنها 5.8 گیگابایت از این حافظه در دسترس کاربر خواهد بود. اما اگر قصد گوشی کردن آهنگ و دیدن فیلم را دارید زیاد نگران نباشید این گوشی از حافظه خارجی از نوع microSD تا 32 گیگابایت پشتیبانی خواهد کرد.

 

پردازنده گوشی به خوبی از وظیفه‌ای که به آن محول شده بر می‌آید، در اجرای فرامین شما هیچ کندی دیده نخواهد شد و گوشی به سرعت تمام فرامین شما را اجرا خواهد کرد.

 

image

 

دوربین

 

سونی در اینجا یک دوربین 8 مگاپیکسلی را به کار برده است که توانایی عکاسی در اندازه 3264×2448 پیکسل را دارد، یک فلاش LED این دوربین را در نورهای کم پشتیبانی می‌کند، این دوربین توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 1080p را دارد.

 

علاوه بر کیفیت خوب دوربین به امکاناتی از جمله تمرکز خودکار، تشخیص لبخند، تثبیت کننده تصویر و HDR مجهز است.

 

دوربین دوم گوشی نیز که در جلوی ان قرار دارد کیفیت VGA دارد.

 

کیفیت عکس‌های دوربین قابل قبول هستند، این موضوع نیز به این علت است که سونی این دوربین را تولید کرده و همان‌طور که در ساخت صفحات نمایش خوب سونی حرف‌هایی برای گفتن دارد در ساخت دوربین نیز سونی یک کمپانی بزرگ به حساب می‌آید.

 

 

نرم افزار

 

سیستم عامل گوشی اندروید است، نسخه‌ اندروید این گوشی 4.1.2 است که تقریباً جزو نسخه‌‌های خوب و به روز به حساب می‌آید.

 

image

 

صفحه قفل گوشی دقیقاً مانند صفحه قفل Xperia Z است، زمانی که می‌خواهید قفل صفحه نمایش را باز کنید همان حالت انیمیشنی کرکره‌ای مخصوص که از Xperia Z به گوشی‌های سونی راه پیدا کرد دیده می‌شود.

 

image

 

در اینجا ساعت و تاریخ به همراه دو دایره یکی برای دسترسی سریع به دوربین و دیگری برای دسترسی سریع به پخش کننده موزیک دیده می‌شوند.

 

با کشیدن دایره مخصوص پخش کننده موزیک به سمت راست کلیدهای کنترلی برای کنترل موزیک در حال پخش نمایان خواهند شد و با کشیدن دایره مخصوص دسترسی سریع دوربین به سمت چپ منوی دوربین ظاهر می‌شود و دوربین آماده عکاسی خواهد شد.

 

image

 

image

 

بعد از اینکه قفل صفحه را باز کنید صفحه اصلی نمایان خواهد شد در اینجا هیچ تفاوتی را با گوشی Xperia Z مشاهده نمی‌کنید، آیکون‌ها در دقیقاً به همان شکل هستند و طرز قرار گیری ان‌ها نیز به همان صورت است.

 

image

 

مرورگر پیش‌فرض گوشی گوگل کروم است، سرعت باز کردن صفحات و زوم کردن در این مرورگر مطلوب است و اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید به راحتی می‌توانید با مرورگر گوشی کار کنید.

 

image

 

image

 

 

 

قسمت ناتیفیکیشن بار گوشی گزینه‌‌های دارد که کار شما را راه می‌اندازد، در اینجا می‌توانید بلوتوث گوشی، وای فای و دیتاهای گوشی را خاموش و روشن کنید. همچنین می‌توانید گوشی را سایلنت کنید و یا گوشی را حالت سایلنتی در بیاورید.

 

image

 

همچنین یک سوئیچ برای دسترسی به قسمت تنظیمات وجود دارد.

 

در اینجا تاریخ و ساعت به همراه اخطارها قابل مشاهده هستند، شما می‌توانید از صفحه قفل گوشی نیز به راحتی به این گوشی دسترسی داشته باشید.

 

اما می‌رسیم به وجه تمایز این گوشی با دیگر اکسپریاهای بازار، در زیر گوشی یک نوار شیشه‌ای قرار دارد که باعث می‌شود این گوشی از دیگر گوشی‌های بازار متمایز شود. در داخل این نوار چراغ‌هایی تعبیه شده‌اند، این چراغ‌ها در شرایط مختلف خاموش و روشن خواهند شد و رنگ‌های مختلفی را نشان خواهند داد.

 

برای مثال زمانی که به موزیک گوش می‌دهید و صفحه نمایش گوشی روشن است این نوار شیشه‌ای به رنگ صورتی که تم مخصوص پخش کننده موزیک است خواهد شد.

 

image

 

همچنین زمانی که عکس‌های گالری خود را مرور می‌کنید گوشی رنگی را که در عکس شما از همه بیشتر است تشخیص خواهد داد و نوار شیشه‌ای را به همان رنگ در خواهد آورد برای مثال تصور کنید که عکسی را می‌بینید که رنگ قرمز در آن بیشتر است، در این نوار شیشه‌ای چراغ قرمز روشن خواهد شد، اما جالب‌ترین قسمت موضوع اینجا بود که اگر یک عکس ترکیبی برای مثال ترکیبی از رنگ‌های نارنجی و قرمز را مشاهده کنید، گوشی ترکیب این دو رنگ را با هم در نوار شیشه‌ای به شما نشان خواهد داد.

 

image

 

image

 

image

 

صفحه کلید گوشی برای شماره‌گیری و تایپ کردن همان‌هایی هستند که در دیگر Xperia ها مشاهده کرده‌اید.

 

image

 

image

 

 

برای قرار دادن سیم کارت و کارت حافظه خارجی باید قاب پشتی گوشی را باز کنید اما نمی‌توانید به باتری دسترسی داشته باشید.

 

image

 

باتری

 

سونی تصمیم گرفته تا در این گوشی یک باتری 2370 میلی آمپری را استفاده کند، به ادعای شرکت سونی این باتری تا 635 ساعت در حالت استندبای در شبکه 2G و تا 10 ساعت و 25 دقیقه مکالمه را در شبکه 2G پشتیبانی خواهد کرد. اما اگر بخواهیم از کارکرد خودمان با این گوشی برای شما بگوییم باید ابراز رضایت خود از این باتری را بیان کنیم. مطمئن باشید که در استفاده از باتری گوشی به هیچ مشکلی برنخواهید خورد و اگر کار زیادی از آن نکشید به راحتی تا 2 الی 3 روز را برای شما پاسخگو خواهد بود.

 

image

 

نظر جی اس ام

 

ما عقیده داریم که اگر قصد پرداخت هزینه زیادی را برای گوشی ندارید این اکسپریا می‌تواند یک گزینه خوب برای خرید شما باشد، این گوشی از جنس خوبی در بدنه برخوردار است و صفحه نمایش آن کیفیت قابل قبولی دارد در ضمن اینکه دوربین آن نیز کیفیت خوبی را برای عکاسی فراهم کرده است. به عنوان یک گوشی رده متوسط بازار اگر طرفدار سونی باشید در حال حاضر این یک گزینه بسیار مناسب برای شما خواهد بود.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (516 نظر)

امیر

۱۳۹۵/۱۲/۲۴
سلام . داداش اصلا معلومه چی میگی تو داری یک گوشی 2.400.000 هزار تومنی رو با یه گوشی 700.000 هزار تومنی با هم مقایسه میکنی
من خودم سونی sp دارم اونم 3 ساله که دارم هیچ کدوم از اون مشکلاتی که شما گفتین رو ندارم مثل بولدوزر دارم ازش کار میکشم شما اولش خوب اومدی گفتی که صفحهش قهوه ای میشه که درست گفتین ولی این یه مشکل نرم افزاریه تو اندروید 4.3 .بعد این که سرعتش توکار های سنگین میاد پایین که خوب این طبیعیه برای این که cpu این گوشی دو هسته ایه تازه اینا مشکل نیست نسبت به پولی که ما دادیمه ولی اگه سونی یه آپدیت تکمیلی دیگه میداد عالی میشد

Kamyab

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
باسلام
من نسخه C5303 رو دارم گوشی خوبه اما با یک مشکل مواجه شدم
صفحه نمایش سیاهه ولی گوشی صدا داره وقتی هم روی صفحه رو لمس میکنم گوشی میلرزه که نشون میده تاچش سالمه ولی صفحه سیاهه.
آیا با فلش کردن درست میشه یا ال سی دی سوخته
لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
با تشکر

امیر

۱۳۹۵/۹/۲۸
سلام دوستان من الان چهار ساله این گوشیو دارم از زمین خوردن وحشتناک روی سرامیک تا استفاده توی جاهای پر گرد وغبار و حتی مربوط، استفاده همزمان از نت و خیلی چیزهای دیگر، خداوکیلی ازش راضیم بخدا نه خرجش کردم نه چیزی روزانه هم حدود. ده ساعت گوشی دستمه یا نتم یا بازی یا کارای دیگه. دوربینشم راضیم ازش. البته دوربین جلوش خداییش ضعیفه
ولی در کل گوشیم فوق العاده ایه
من خیلی راضیم این مشکلاتم که شما میگوید که تاچش قهوه ای میشه دوباره خوب میشه رو من اصلا نداشتم حتی دوستم موبایلی داره میگه من مثل این گوشی دیگه ندیدم ومحصولات جدید سونی هم این کیفیت رو نداره. من فقط یه گلستان وقار ژله ای انداختم روش

امیر

۱۳۹۵/۹/۲۸
سلام دوست عزیز
برای رفع این مشکل برو توی تنظیمات صفحه حوالت دستکش رو غیر فعال کنید.
خداوکیلی باگوشی بلد نیستی کار کنی عیب روش نذار. من چهار ساله تمامه دارمش حرف نداره از سرعت و کیفیت ودوام

علی

۱۳۹۵/۶/۲۵
سلام
دوستان گوشی ی مشکلی داره اونم اینه که گاهی وقتا ی تاچش جوری میشه که هرجا رو لمس میکنی یک حلقه ی سفید میاد رو صفحه ک از فاصله ی یک سانتی. هم عمل میکنه...کسی میدونه باید چیکارش کنم؟تروخدا اگه میدونین کمکم کنین...گوشیم XPERIA SP خیلی بده این اتفاق بارها برای همه پیام ناخواسته عکس های ناخواسته و غیره فرستاده شده...همش بخاطر این قابلیت مزخرف... ادمین تروخدا کمک کن