خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام: Xperia V

بررسی تخصصی جی اس ام: Xperia V

اکسپریایی با دوربین قوی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۲/۲/۱۶

همانطور که می‌دانید در این زمان گوشی‌های با صفحه نمایش فول اچ دی بر روی کار هستند، یکی از این گوشی‌ها Xperia Z است که باعث شده دیگر Xpeira ها به حاشیه بروند، اما هنوز هم کسانی هستند که به خرید اینگونه گوشی‌هایی که در رده متوسط بازار قرار می گیرند تمابل دارند، یکی از این گوشی‌ها Xperia V است که به تازگی از سوی سونی معرفی شده است و قیمتی در حدود یک تا یک میلیون سیصد هزار تومان دارد.

 

تصمیم گرفتیم که این گوشی را برای کسانی که به دنبال خرید آن هستند بررسی کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، با ما همراه باشید.

 

طراحی و راحتی در دست

 

همین اول کار بگوییم گوشی بسیار خوش دست است، طراحی مخصوصی که سونی در گوشی‌های Xperia خود به کار می‌برد یعنی همان انحنای مخصوص گوشی‌ها که در این گوشی نیز به کار برده به راحتی گوشی در دست و لذت بردن از دست گرفتن گوشی بسیار کمک کرده است.

 

image

 

image

 

جنس بدنه نیز از پلاستیک است که به سبک بودن گوشی کمک خواهد کرد.

 

اما بپردازیم به طراحی و ظاهر گوشی، در جلوی گوشی یک صفحه نمایش 4.3 اینچی قرار گرفته است، در بالای صفحه نمایش خروجی صدای مخاطب به همراه دوربین دوم، سنسورهای نور و مجاورت و چراغ LED قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه در زیر خروجی صدای مخاطب آرم سونی جای گرفته است.

 

image

 

image

 

در پایین صفحه نمایش گوشی هیچ چیزی دیده نمی‌شود و از کلیدهای لمسی خبری نیست، این کلیدها به داخل صفحه نمایش منتقل شده‌اند.

 

image

 

 

در سمت راست گوشی دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا قرار دارند و به فاصله کمی در زیر آن نیز دکمه پاور گوشی قرار دارد، متاسفانه در اینجا از دکمه سخت افزاری برای عکاسی خبری نیست.

 

image

 

 

در سمت چپ درگاه اتصالی گوشی که برای شارژ کردن و اتصال آن به رایانه استفاده می‌شود قرار دارد و در زیر آن پین‌های داک قرار دارند.

 

image

 

در بالای گوشی تنها چیزی که دیده می‌شود خروجی جک 3.5 میلیمتری برای اتصال هدفون است، در اینجا باید یک نکته را ذکر کنیم، به دلیل اینکه گوشی ضد آب طراحی شده (نه مانند Xperia Z که بتوان آن را در داخل آب قرار داد، تا حدی که بر اثر تماس آب آسیبی به گوشی نخواهد رسید) بر روی درگاه هدفون و درگاه اتصالی یک کاور قرار دارد که برای دسترسی به آن‌ها باید این کاورها را بر دارید و اگر اهل گوش کردن به موسیقی باشید این کاور که بر روی خروجی هدفون قرار گرفته شما را آزار خواهد داد.

 

image

 

image

 

image

 

در پایین گوشی فقط میروفون گوشی قرار دارد.

 

image

 

در پشت گوشی یک دوربین 13 مگاپیکسلی قرار دارد که به بررسی آن جداگانه خواهیم پرداخت، در زیر این دوربین یک فلاش LED و در زیر آن آرم سونی قرار گرفته است، در پاین ترین قسمت قاب پشتی نیز بلندگوشی گوشی قرار دارد که صدایی متوسط دارد و نباید انتظار زیادی از آن داشت.

 

image

 

image

 

image

 

باتری گوشی قابل تعویض است و به راحتی می‌توان آن را از جای خود خارج کرد، تنها مشکل در اینجا این است که هر زمان بخواهید سیم کارت خود را خارج کنید حتما باید باتری را نیز درآورید. سونی برای سیم کارت در اینجا یک خشاب مخصوص طراحی کرده است که به شما این امکان را می‌دهد به راحتی سیم کارت خود را در داخل گوشی قرار دهید و یا خارج کنید.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش

 

در اینجا سونی از یک صفحه نمایش 4.3 اینچی از نوع TFT استفاده کرده است که این صفحه نمایش کیفیتی برابر 720×1280 پیکسل را دارد و تراکم پیکسلی این صفحه نمایش 342 پیکسل در اینج است، اما اگر بخواهیم تجربه‌ای که از کار کردن با این صفحه نمایش داشتیم را بیان کنیم باید بگوییم که این صفحه نمایش کیفیت خوبی دارد و نسبت به قیمت شما یک گوشی با صفحه نمایشی بسیار خوب را در اختیار خواهید داشت. تنها عیب این صفحه نمایش این است که در زیر نور خورشید و در محیط باز خوانایی صفحه نمایش کاهش داشته و شما را کمی با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

image

 

 

نرم افزار

 

سیستم عامل گوشی اندروید است و نسخه‌ای که از پیش نصب شده نسخه 4.0.4 بستی حصیری است.

 

صفحه قفل گوشی ساده است و تنها ساعت و تاریخ در آن مشاهده می‌شود و اگر مشغول گوش کردن به آهنگ باشید مشخصات آهنگ به همراه کلیدهای کنترلی نیز در اینجا مشاهده خواهند شد.

 

image

 

 

در صفحه اصلی گوشی 4 آیکون در قسمت پایینی صفحه نمایش قرار گرفته‌اند و در بین این آیکون‌ها دکمه مخصوص منو نیز قرار دارد، در اینجا می‌توانید ویجت ها را نیز استفاده کنید و به صفحه‌ها اضافه کنید با نگه داشتن انگشت خود بر روی یک ویجت تمام ویجت‌ها به صورت شناور در خواهند آمد که به شما امکان می دهد ویجت مورد نظر خود را انتخاب و در صورت تمایل آن را حذف کنید.

 

image

 

image

 

یکی از دکمه‌هایی که در زیر صفحه نمایش قرار دارند دکمه تسک منیجر است که با کلیک بر روی آن به برنامه هایی که باز هستند منتقل خواهید شد، در اینجا علاوه بر دسترسی به برنامه‌های باز به 4 گزینه اضافی نیز دسترسی خواهید داشت (همانند انچه در Xperia Z به شما نشان دادیم) یکی از این گزینه‌ها دسترسی سریع به ماشین حساب است که با کیک بر روی آن یک ماشین حساب کوچک بر روی صفحه ظاهر می‌شود؛ گزینه دیگر تایمر است، و دو گزینه دیگر نیز دفترچه یادداشت و ضبط صدا هستند.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

صفحه شماره گیر و صفحه کلید برای تایپ هر دو مناسب هستند و مشکلی در تایپ کردن برای شما به وجود نخواهند آورد، در ضمن اینکه صفحه کلید پارسی نیز وجود دارد.

 

image

 

image

 

تایم اسکیپ که در تمام اکسپریاها آن را دیده بودیم در اینجا هم وجود دارد، بوسیله این نرم افزار شما تمام دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی را مشاهده می‌کنید و از آخرین وضعیت آن‌ها مطلع می‌شوید.

 

قسمت گالری ساده است و مشخصه خاصی که جدید باشد در آن دیده نمی‌شود. پخش کننده موسیقی نیز ساده است و در آن شما کاور آلبوم را به همراه مشخصات دیگر آهنگ مشاهده می‌کنید. کیفیت صدای موزیک در هنگام استفاده از هدفون قابل قبول است و نیاز شما را به یک وسیله اضافی برای گوش کردن به موسیقی از بین خواهد خواهد برد.

 

image

 

image

 

مرورگر نیز همان مرورگر از پیش نصب شده اندروید است و سرعت قابل قبولی در بارگذاری صفحات و زوم کردن دارد.

 

image

 

پردازنده و حافظه داخلی

 

قلب تپنده این گوشی یک پردازنده دو هسته‌ای از نوع کوآلکام است که حداکثر سرعتی برابر 1.5 گیگاهرتز را به همراه دارد، در کنار این پردازنده رم 1گیگابایتی قرار گرفته است که با کمک یکدیگر تمام سعی خود را دارند تا به فرامین شما هر چه سریعتر و بهتر پاسخ دهند.

 

حافظه داخلی گوشی 8 گیگابایت است و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا 32 گیگابایت نیز وجود دارد.

 

دوربین

 

سونی یک دوربین 13 مگاپیکسلی را در این گوشی قرار داده است که این دوربین توانایی تهیه عکس‌هایی با کیفیت  4128x309 را دارد،  همچنین این دوربین توانایی ضبط تصاویر با کیفیت فول اچ را دارد. دوربین دوم گوشی نیز کیفیت VGA دارد. دوربین اصلی امکانات جالبی مانند تشخیص لبخند، تشخیص چهره، تمرکز خودکار، پانوراما  و برچسب گذاری مکانی را دارد.

 

در تجربه‌ای که از کار کردن با دوربین گوشی داشتیم از سرعت بالا آمدن دوربین و سرعت عکسبرداری رضایت داشتیم، اما نباید انتظار داشته باشید که عکس‌هایی که با دوربین Xperia Z گزفته می‌شود را بتوانید با این دوربین نیز تهیه کنید.

 

شما می‌توانید عکس‌هایی که با دوربین این گوشی تهیه شده را در زیر مشاهده کنید.

 

برای اینکه عکس‌ها را با سایز واقعی و بدون تغییر در اندازه و کیفیت مشاهده نمایید، آن‌ها در یک فایل زیپ شده برای شما قرار دادیم که با کلیک بر روی عکس‌ها این فایل زیپ را می‌توانید دانلود و عکس‌ها را مشاهده کنید.

 

image

 

image

 

باتری

 

در اینجا از یک باتری 1750 میلی آمپری برای گوشی استفاده شده است، به ادعای سونی این باتری در شبکه 2G تا 7 ساعت مکالمه و تا 300 ساعت حالت استندبای را پشتیبانی خواهد کرد. اما در تجربه‌ای که ما از کار با این گوشی داشتیم باید بگوییم که از کارکرد باتری  رضایت نسبی داشتیم، این باتری نیاز یک کاربر عادی را در استفاده از گوشی به راحتی برطرف خواهد کرد و اگر از گوشی خیلی کار نکشید برای مثال به مدت طولانی بازی نکنید نیاز شما را برطرف خواهد کرد و مطمئنا تا 1 روز نیاز به شارژ نخواهید داشت.

 

نظر جی اس ام

 

در کل Xperia V را برای کسانی که نمی‌خواهند هزینه خیلی زیادی برای خرید گوشی بپردازند و به دنبال یک گوشی متوسط با دوربین خوب و صفحه نمایش با کیفیت تقریبا خوب هستند می‌توان یک انتخاب مناسب دانست. گوشی در دست بسیار راحت است و به علت وزن مناسب و طراحی انحنادار قاب پشتی حس داشتن یک گوشی خوش دست به شما القاء خواهد شد.

 

اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که با همین هزینه‌ای که برای این گوشی می‌پردازید گزینه‌های دیگری نیز در پیش روی شما قرار دارند، یکی از این گزینه‌ها که شاید شما را در انتخاب بسیار به شک بیاندازد Galaxy SII Plus است که جانشین نسل قبلی Galaxy SII است و با قیمتی مناسب تر از این گوشی ارائه شده است.

 

چیزهایی که ما در این گوشی بسیار دوست داشتیم صفجه نمایش خوب البته در محیط بسته، طراحی خوب قاب پشتی، وزن مناسب و دوربین با کیفیت آن هستند و چیرهایی که ما از آن رضایت نداشتیم خوانایی کم صفحه نمایش در محیط باز، عدم وجود دکمه مخصوص عکاسی و نسخه بستنی حصیری اندروید از پیش نصب شده هستند.

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (227 نظر)

مهدی

۱۳۹۸/۲/۷
سلام
حرف حق که نشد عقده!!!!
آخه خداوکیلی ، جایی که Sony باشه ، خدا رو خوش میاد بری پولتو بریزی تو جیب سامسونگ ، یه ایرادشو فقط داشته باش ، بشتر از 50% فضای داخلی هر سامسونگی برنامه های ، کاملاً بلا استفاده وبدون کار برده ، کا باعث کندی گوشی میشه!!!!
این کارم فقط واسه امسال شماها میکنن که عقلتون به چشمتونه

مهدی

۱۳۹۸/۲/۷
سلام
من ۳ سال با sp کار کردم ، واقعاً بدون تعصب میگم ، زمان خودش غولی بود به خدا

مهدی

۱۳۹۸/۲/۷
سلام
Sp بگیر ، خیرش با تو ضررش پای من ، مردانه

مهدی

۱۳۹۸/۲/۷
سلامSp با V اصلاً قابل مقایسه نی
SP خیلی سرته

r.n.t

۱۳۹۴/۶/۲۸
دکمه پاور رو با کم کردن صدا رو همزمان نگه دار