خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی نوکیا لومیا 920

بررسی تخصصی نوکیا لومیا 920

آخرین برگ برنده نوکیا برای بازگشت به گوی رقابت

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۱/۸/۲۱

تقریباً 1 سال پیش بود که اولین نسل ویندوزفون های نوکیا مورد بررسی قرار گرفت و اکنون می‌خواهیم به بررسی Lumia 920 با ویندوز فون8 بپردازیم. از زمان تولید Lumia 800 نوکیا به پیشرفت و گسترش ویندوزفون در بین گوشی‌های هوشمند امروزی نقش به سزایی داشته است. اگر چه پرچم دار اصلی ویندوز فون8 HTC 8X است اما Lumia 920 نیز با بدنه‌ی پلی‌کربنات خود جای صحبت دارد، مخصوصاً وقتی که متوجه شدیم دوربین آن از تکنولوژی PureView و زوم اپتیکال بهره می‌برد، اشتیاق ما چند برابر شد. PureView  تکنولوژِی پیشرفته‌ای در عکاسی است که نوکیا قبلاً در مدل PureView 808 از آن استفاده کرده بود.

 

image

 

image

 

image

 

چند ماه پیش شرکت نوکیا با معرفی 2 مدل Lumia820 و Lumia920 پا به عرصه‌ی ویندوزفون8 گذاشت. Lumia920 با صفحه نمایشی 4.5 اینچی و با کیفیتی بالاتر از HD و با رزولوشن 768×1280، شارژ بیسیم، بدنه‌ی یکپارچه و بسیاری از نرم‌افزارهای منحصر به فرد نوکیا عرضه شده است. این دفعه نوکیا با سخت‌افزار Lumia920 رقیبانی چون سامسونگ Galaxy S III و اپل iPhone5 را هدف قرار داده است. حال باید دید که آیا این گوشی می‌تواند در صدر جدول ویندوزفون‌ها قرار بگیرد و کاربران سیستم عامل‌های آندروید و iOs را به سمت خود جذب کند یا خیر.

image

 

image

 

image

 

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید گفت طراحی بدنه‌ی Lumia920 در عین سادگی بسیار زیبا و جذاب است اما نمی‌توان آن را از نظر راحتی با 8X مقایسه کرد. 8X بر روی بدنه‌ی خود دارای منحنی‌هایی ظریف و وزنی 130 گرمی است اما Lumia920 با وزن 185 گرمی و لبه‌های تخت در دست کاربر حس خیلی خوبی را منتقل نمی‌کند. نمی‌توان برای این اضافه وزن Lumia920 بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش را بهانه کرد زیرا این گوشی با صفحه نمایش 4.5 اینچی تنها 0.2 اینچ از صفحه نمایش 8X بزرگ‌تر است.

 

روی هم رفته کاربر با طراحی بدنه‌ی 8X احساس راحتی بیشتری را خواهد کرد. البته Lumia920 نیز طراحی قابل قبولی را داراست که رغم سایز صفحه نمایش بزرگ کار با یک دست را ممکن می‌سازد.

 

image

 

 

صفحه نمایش از بدنه‌ی اصلی گوشی فاصله‌ی نسبتاً زیادی دارد و دور تا دور آن را حاشیه‌ای مشکی رنگ فرا گرفته است. در قسمت پایین سه کلید لمسی مخصوص ویندوز دیده می‌شود. این کلیدها و صفحه نمایش به انگشت‌های زیر دستکش و یا ناخن‌های مانیکور شده‌ی خانم‌ها هم پاسخ می‌دهد. در بالای صفحه نمایش لوگوی Nokia را می‌بینیم که در گوشه‌ی سمت راست و در کنارش به ترتیب دوربین دوم 1.2 مگاپیکسلی، سنسور تشخیص نور و اسپیکر داخلی قرار گرفته‌اند. در زیر این صفحه نمایش سیستم شارژ بی سیم Qi قرار دارد. برای شارژ باتری 2000 میلی آمپری Lumia920 آن را باید بر روی یک صفحه‌ی مخصوص که به برق متصل است قرار داد و به محض نزدیکی گوشی به صفحه عملیات شارژ شروع می‌شود. این باتری جدا نشدنی وظیفه‌ی انتقال نیرو به سیستم‌هایی نظیر پردازشگر 2 هسته‌ای Snapdragon S4، 1 گیگابایت رم و 32گیگابایت حافظه را بر دوش می‌کشد. البته در کنار حافظه‌ی داخلی، درگاه microSD نیز برای افزایش حافظه تعبیه شده است.

 

image

 

صفحه نمایش

در صفحه نمایش Lumia920 آنقدر تکنولوژی‌های پیشرفته به کار رفته است که نوکیا برای فهماندن این موضوع به سایرین مقاله‌ای 10 صفحه‌ای منتشر کرده که از سایت این شرکت قابل دانلود است. این صفحه نمایش 4.5 اینچی با رزولوشن 768×1280 PureMotion HD+ نامیده شده است که دارای تراکم پیکسلی ppi332 می‌باشد. به لطف این تراکم پیکسلی بالا، گرافیک‌ها و رابط‌های کاربری ویندوزفون8 بسیار تمیز و با جزئیات نشان داده می‌شوند. علاوه بر این موضوع، تکنولوژی به کار رفته در این صفحه نمایش سرعت پاسخ دهی آن را بسیار بالا برده است. سرعت پاسخ دهی در بیشتر صفحه نمایش‌های IPS LCD حدود 23 میلی ثانیه بوده و این در حالی است که سرعت پاسخ دهی در Lumia920 به 9 میلی ثانیه کاهش یافته است.  در Lumia900 یکی از مشکلات صفحه نمایش وضوح کم آن در محیط‌هایی با نور زیاد نظیر نور خورشید بود. اما در Lumia920 این مشکل کاملاً حل شده و کنتراست، میزان روشنایی و ترکیب رنگ‌ها بسیار جذاب‌تر شده‌اند. همچنین یکی از دلایل رفع این مشکل استفاده از سنسور تشخیص نور پیشرفته‌تر است. این سنسور نسبت به قبل بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر شده که علاوه بر تغییر میزان روشنایی صفحه نمایش، کنتراست آن را هم با توجه به محیط تغییر می‌دهد.

 

البته شاید دلیل اینکه ماه نوامبر و هوای همیشه ابری‌اش زمان خوبی برای تست عملکرد صفحه نمایش زیر نور آفتاب نیست، ما هیچ‌گونه مشکلی از آن ندیدیم. اما از یک جهت خوب است زیرا ما در حالی این صفحه نمایش Synaptics را تست کردیم که دستکش به دست داشتیم. حتی با وسایلی نظیر خودکار و ناخن نیز آن را امتحان کردیم و سرعت پاسخ دهی آن هیچ‌گونه تغییری نکرد. نه نترسید به لطف پوشش ضدخش GorillaGlass اشیا تیز به آن هیچ صدمه‌ای این وارد نمی‌کنند. شاید دانستن این موضوع جالب باشد که در زمان رونمایی Lumia820 که از همین صفحه نمایش بهره می‌برد، نماینده‌ی شرکت نوکیا از دست کش بوکس استفاده کرده بود تا قدرت این صفحه نمایش در پاسخ دهی را به رخ دیگران بکشد.

 

image

 

 

دوربین


حال باید از کجا شروع کنیم؟ هنگامی که به برگه‌ی مشخصات دوربین Lumia920 نگاه می‌اندازید با لیست بلند بالایی از تکنولوژی‌های پیشرفته مواجه هستید. دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز CarlZeiss و فاصله کانونی 2، تکنولوژی PureView نوکیا، عملکرد فوق‌العاده‌ در محیط‌هایی با نور کم، فیلم‌برداری با کیفیت 1080 پیکسل، سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر و سیستم لنز شناور که به کمک فنرهای بسیار ریز لرزش‌های موجود را می‌گیرد. این‌ها گوشه‌ای از سیستم‌های به کار رفته در دوربین Lumia920 بود. حال می‌خواهیم ببینیم که سیستم PureView چه کارایی دارد.

 

اول از همه از طریق منوی استارت یا با نگه داشتن کلید عکس‌برداری به  برنامه‌ی دوربین خواهید رفت. رابط کاربری دوربین بسیار شبیه به گذشته بوده و در مقایسه با گوشی PureView 808 از تنظیمات کمتری برخوردار است. البته شما می‌توانید از marketplace مایکروسافت و یا نوکیا بسیاری از این تنظیمات نظیر عکاسی پانوراما، عکاسی پیاپی و عکاسی با فرمت GIF را به گوشی خود اضافه کنید.

 

سراغ عکس‌برداری با Lumia920 رفتیم تا ببینیم عملکرد این گوشی هوشمند با تکنولوژی نسبتاً قدیمی PureView چگونه است. برای تست دقیق دوربین Lumia920 ما عکس‌های گرفته شده را با گوشی‌های قدرتمند بسیاری نظیر PureView 808، HTC OneX، اپل iPhone5، ال‌جی Optimus G، سامسونگ Galaxy S II و Galaxy Note II مقایسه کردیم. در تمامی این غول‌ها مشکل عکس‌برداری در نور کم مشاهده می‌شد و به دلیل اینکه ما از Lumia920 توقع زیادی داشتیم از همین مورد تست را شروع کردیم. Lumia920 در نور کم عملکردی باورنکردنی را از خود نشان داد البته نمی‌گوییم که عکس‌ها کاملاً بدون نویز بود، ولی با پایین آوردن ایزو بسیاری از مشکلات حل شدند. در عکس‌ها هیچ گونه تیرگی و لکه‌ی تار دیده نمی‌شد و تمامی جزئیات از کنتراست گرفته تا ترکیب رنگ‌ها در نور کم همگی فوق‌العاده هستند و عملکرد Lumia920 در نور کم را در رتبه‌ی اول قرار می‌دهد. اما متأسفانه در روز صفت بهترین را نمی‌توان به آن نسبت داد. عکس‌های گرفته شده در روز مقداری تار هستند. ابتدا تصور کردیم که مشکل از لنز است و آن را تمیز کردیم اما مجدداً مشکل سرجای خود باقی بود. برای حصول اطمینان از تستی که انجام می‌دهیم با چهار دستگاه Lumia920 دیگر از یک منظره عکس‌برداری کردیم و نتایج یکسان بودند. تصور ما در این است که لنز نمی‌تواند به خوبی فوکوس کند. این موضوع را با شرکت نوکیا در میان گذاشتیم و این شرکت گفت که پس از بررسی اصلاحیه‌ای را برای شفافیت بیشتر تصاویر بیرون خواهد داد. اما معلوم نیست که چرا در ماه گذشته وقتی Lumia920 در فنلاند تست می‌شد این مشکل وجود نداشت !؟ البته ما با قرار دادن اکسپوژر در 1.3- یا 2.3- مقدار قابل توجهی از مشکل تاری عکس را حل کردیم.

 

این انتقادها به آن معنا نیست که کیفیت عکس‌برداری در روز افتضاح است بلکه کیفیت خوب و قابل قبولی دارد اما در مقایسه با دیگر رقبای بزرگ خود ضعیف است. دیگر مشکل جزئی که دیده شد عملکرد نامطلوب Whitebalance است که در برخی از عکس‌ها هاله‌ای از رنگ زرد دیده می‌شود که این مشکل نیز با خارج کردن آن از حالت اتوماتیک قابل حل است.

 

بی‌صبرانه منتظریم تا آپدیت اصلاح مشکل عکس‌برداری در روز توسط نوکیا عرضه شود اما تا آن زمان باید بین دو گزینه‌ی کیفیت بالای عکاسی در شب یا روز یکی را انتخاب کنید. همچنین دوربین Lumia920 گاهی اوقات در اندازه گیری فاصله‌ی اشیا دچار مشکل می‌شود و شاید دلیل اصلی تار شدن عکس‌ها همین موضوع باشد که به دنبال آن فوکوس اشتباه صورت می‌گیرد. تنها در عکس‌برداری از آسمان یا اشیا مشخص با نور مناسب است که فاصله به خوبی تشخیص داده می‌شود. به دنبال عملکرد خوب دوربین در نور کم، عکس‌برداری HDR نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. فقط مقداری از جزئیات عکس‌ها حذف می‌شود که شاید برای برخی از افراد خوشایند نباشد. حجم عکس‌های گرفته شده خیلی فشرده سازی نمی‌شوند. اما با همه این تفاسیر نمی‌توانیم از مشکل دوربین صرف نظر کنیم زیرا نوکیا با آن همه سر و صدای زیادی که در رابطه با دوربین Lumia920 به راه انداخته بود، توقع ما را بالا برده است.

 

در فیلم‌برداری اوضاع بهتر است و به لطف سیستم OIS تصاویر ضبط شده شفاف و با ثبات هستند. به لطف سیستم لنز شناور و فنرهایی که دور لنز قرار گرفته‌اند، فیلم‌برداری در حال راه رفتن هم با کیفیت و لرزش کمی همراه است و فوکوس اتوماتیک با سرعت بالایی عمل می‌کند. روی هم رفته کیفیت فیلم‌برداری Lumia920 برعکس عکس‌برداری آن از اکثر گوشی‌های هوشمند ذکر شده بهتر است. امیدواریم با نرم‌افزارهایی که قرار است شرکت نوکیا برای این گوشی ارائه کند، اکثر مشکلات حل شوند.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

نرم‌افزار

 

به محض روشن کردن گوشی صفحه خانه‌ی ویندوزفون8 با آیکون‌هایی به شکل مربع و مستطیل ظاهر می‌شود که تنظیمات بیشتری نسبت به ویندوزفون7 را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بیشتر برنامه‌ها نسخه‌های به روز شده‌ی ویندوزفون7 هستند. اینترنت اکسپلورر 10 با صفحه نمایش سریع گوشی کاملاً تطابق داشته و به خوبی هرچه تمام عمل می‌کند. برنامه‌ی مخصوص Nokia Maps نیز همانند گذشته بدون مشکل به انجام وظیفه می‌پردازد.

 

برنامه‌ی LiveTiles به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اندازه و رنگ آیکون‌ها را با توجه به سلیقه‌ی شخصی خود تنظیم کنید. البته هنوز کمبودهایی احساس می‌شود. یکی از این کمبودها زمان طولانی به روز رسانی برنامه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی نظیر گوگل پلاس، توئیتر و فیسبوک است.

 

از برنامه‌هایی که جای خالیشان کاملاً احساس می‌شود می‌توان به Spotify، Probox، Instagram و Flipboard اشاره کرد.

 

نوکیا در Lumia920 بیشتر از نرم‌افزارهای خودش استفاده کرده است. Nokia Music یکی از این نرم‌افزارهاست که قابلیت پشتیبانی از صدای دالبی دیجیتال را داراست و به اکولایزر 7 کاناله‌ی خود نوکیا مجهز است. از دیگر امکانات این برنامه می‌توان به gig finder اشاره کرد. gig finder این امکان را به کاربر می‌دهد تا از نزدیک‌ترین کنسرت‌ها و روز و تاریخ آن‌ها خبردار شود و در صورت موجود بودن بلیت آن را به صورت آن‌لاین خریداری کند. از دیگر امکانات نوکیا موزیک می‌توان به Mix radio اشاره کرد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا موسیقی دلخواه خود را به صورت آن‌لاین گوش داده و یا آن را دانلود کند. البته اگر از قبل در نرم‌افزارهایی نظیر Spotify یا Pandora حساب کاربری داشته باشید، Mix radio خیلی به کارتان نخواهد آمد.

 

نوکیا Lumia920 با تعداد زیادی از برنامه‌های جانبی برای دوربین عرضه می‌شود. یکی از این برنامه‌ها City Lens نام دارد که کاربر به نزدیک‌ترین کافه یا رستوران هدایت می‌کند. به نظر می‌آید این برنامه هنوز برای استفاده‌ی عمومی آماده نشده که نوکیا آن را عرضه کرده است. شما می‌توانید برای معرفی مکانی مناسب از آن عکس گرفته و سپس آن را در SkyDrive آپلود کنید تا دیگران نیز از آن خبر دار شوند.

 

 به دلیل اینکه فایل‌ها به صورت اتوماتیک به فرمت jpeg تبدیل نمی‌شوند ما نتوانستیم عکس‌های گرفته شده با City Lens را از طریق ایمیل، توئیتر با فیسبوک در SkyDrive آپلود کنیم، زیرا مراحل آپلود بسیار سخت و پیچیده بوده و باید در SkyDrive حسب کاربری داشته باشید.

 

image

 

image

 

image

 

 

عملکرد

 

همان‌گونه که سیستم عامل به روز رسانی شده، در کنار آن Lumia920 با سخت افزاری جدید و قدرتمند تر آمده است. پردازشگر Snapdragon S4 با 2هسته و فرکانس 1.5 گیگاهرتز که نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. عملکرد گوشی را توسط برنامه‌هایی نظیر WpBench، AnTuTu و SunSpider مورد تست قرار دادیم. این برنامه‌های benchmark(تست) در سرتاسر دنیا معتبر بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما متأسفانه این برنامه‌ها هنوز برای ویندوزفون8 به روز رسانی نشده‌اند. اما اگر خودمان دقت کنیم می‌بینیم که Lumia920 دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر و با کیفیت‌تری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی 8X است، از طرفی به دلیل دارا بودن باتری 2000 میلی آمپری در تست‌های انجام شده زمان بهتری را نسبت به 8X از آن خود کرد. با شارژ کامل Lumia920 می‌توان بیشتر از یک روز کامل از آن استفاده کرد. شارژ بی سیم باتری اگرچه نسبت به گوشی‌های باسیم از سرعت کمتری برخوردار است اما راحت‌تر بوده و از آسیب‌دیدگی درگاه microUSB جلوگیری می‌کند.

image

 

image

 

image

 

 

جمع بندی

 

نوکیا با Lumia920 و سخت افزارش حرکتی تهاجمی برای بدست آوردن نبض بازار ویندوزفون‌ها انجام داده است. اگرچه یک حریف قدرتمند به نام 8X بر سر راه خود دارد اما Lumia920 جذاب‌تر به نظر می‌رسد. البته هر کدام از این دو گوشی دارای مزایا و معایبی هستند که قضاوت نهایی را بسیار دشوار می‌کند. برای مثال عملکرد دوربین Lumia920 در نور کم و یا ثبات آن در فیلم‌برداری قابل تقدیر است اما از طرفی دیگر آنچه از تکنولوژِی PureView انتظار داشتیم در آن ندیدیم.

 

از سوی دیگر نوآوری‌های بسیاری نظیر شارژ بی سیم، صفحه نمایش پیشرفته که خود مملو از تکنولوژی‌های جدید است و دوربین متفاوت با لرزش گیری کارآمد، همگی Lumia920 را به یکی از متفاوت‌ترین تلفن همراه‌های هوشمند تبدیل کرده است.

 

روی هم رفته Lumia920 گوشی است ایده‌آل که امیدواریم مشکلات کوچک آن با اصلاحیه‌هایی که نوکیا می‌دهد حل شود اما برای دیدن نتیجه‌ی رقابت بین آن و HTC 8X باید صبر کرد تا benchmark معتبری برای آنان منتشر شود و تا آن زمان ما قضاوت را به خود شما واگذار می‌کنیم.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (509 نظر)

حسین

۱۳۹۵/۸/۶
چرا قسمت فروشگاه این گوشی باز نمیشه؟قبلا درست بود اما الان نه

امیر

۱۳۹۵/۵/۱۳
نظر شما ...مدلشه نگران نشو

امیر

۱۳۹۵/۵/۱۳
نظر شما ...بخر عزیزم عالیه دروغه همش من تمام سافرامو رایگان دارم خودش بهم میده چه حالی داره لومیا عاشقشم

حامد

۱۳۹۵/۲/۱۹
سلام دوستان
گوشی نوکیا لومیا 920 یکساله خریدمش صفر الان دوهفته ای میشه دوربین باز نمیشه و یا باز میشه گزینه هاباز نمیشهدوبار تلفن رو کامل ریسیت کردم اما فایده ای نداره .دکمه دوربین رو که فشار میدم مینویسه در حال بارگیری اما باز نمیکنه به نظر شما اشکال کار از کجاست.
ممنون از راهنمایی شما.

وحید

۱۳۹۴/۱۰/۱۰
سلام.تو سایت های مربوطه بصورت انلاین میفروشن.ویا باید بگردی پیدا کنی.من خودم ال جی مگنا دارم.فردا یا پس فردا میرم با لومیا 920 معاوضه کنم.در حده.و واقعا شانسی اتفاق افتاد ک پیدا کردم.سری اوله.و هفت ماه کار کرده.قبلا هم 820 داشتم.وین فون واقعا عالیه.