خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Google Nexus 7

بررسی تخصصی Google Nexus 7

صاعقه 7 اینچی گوگل و ایسوس

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۱/۵/۷

 

بدون تردید از دیدن تعداد زیاد رقبای نه چندان جدی Apple iPad خسته شده‌اید؛ Google امسال در کنفرانس I/O از تبلت هفت اینچی اختصاصی خودش پرده برداری کرد. همانند دیگر ابزارهای با برند Nexus، سخت افزار Nexus 7 را هم Google  نساخته است. همانند همکاری پیشین این غول جستجوی اینترنتی با سامسونگ، HTC و موتورولا، این بار آن‌ها به سراغ طراحان ایسوس رفته‌اند و ساخت تبلت ظریف و جذابشان را به آن‌ها سپرده‌اند.

 

این حرکت Google، بسیار هوشمندانه است؛ چرا که ایسوس سازنده برخی از بهترین تبلت های اندرویدی است. اما رقابت با Amazon Kindle Fire و قیمت 199 دلاری آن، با توجه به عرضه قابلیت‌های بسیار خوب، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. اما اشتباه نکنید؛ Google Nexus 7 بیش از تلاشی برای از میدان به در کردن محصول آمازون است و به قصد رقابت و پشت سر گذاشتن محصول اپل به بازار عرضه شده است.

 

خبر خوب آن است که بر خلاف پیشنهاد آمازون، این بار جای خالی خیلی چیزها احساس نمی‌شود. Google با عرضه اعتباری 25 دلاری و همین طور ارائه ارزان قیمت تبلت خود، نواقص موجود در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری تبلت را جبران می‌کند.

 

اما بهتر است دیگر در مورد چرایی عرضه Google Nexus 7 بحث نکنیم و ببینیم آیا Nexus 7 ارزش 199 دلار پرداختی شما را دارد؟

 

مشخصات کلی

 

بر روی کاغذ، مشخصه‌های Google Nexus 7 عالی به نظر می‌رسند. مجهز شدن به پردازنده چهار هسته‌ای Tegra 3، یک گیگابایت RAM و حافظه داخلی هشت (199 دلار) یا شانزده گیگابایتی (249 دلار)، سبب می‌شود که این تبلت بتواند به راحتی با Kindle Fire یا بسیاری از تبلت ها با بهایی دو برابر، رقابت کند.

 

صفحه نمایش 7 اینچی IPS با پشتیبانی از رزولوشن 1200 x 800 HD، از تراکم قابل قبول 216 پیکسل در هر اینچ برخوردار است. مسلما این صفحه نمایش را نمی‌توان با نسل سوم صفحه نمایش‌های Retina در iPad با تراکم 264 پیکسل در هر اینچ، مقایسه کرد اما با توجه به قیمت، تصور نمی‌شود این تفاوت برای کاربران آنچنان مهم باشد.

 

نمای جلوی Nexus 7 میزبان کلیدهای سخت افزاری آن است اما دوربین 1.2 مگاپیکسلی هم در بالای نمای جلویی آن جلب توجه می‌کند.

 

به نظر می‌رسد Google با روند به کار گیری تناسب افقی در تبلت های محبوب اندرویدی چندان موافق نیست. با اینکه می‌توان تبلت را چرخانده و در حالت افقی از نرم افزارهای آن استفاده کرد، Google صفحه اصلی تبلت را در حالت عمودی فیکس کرده تا کاربران برای کارهایی که اختصاصا برای حالت افقی طراحی نشده اند، همانند تماشای فیلم‌ها، از آن به همین صورت استفاده کنند. صفحه نمایش در حالت عمودی حتی با عینک‌های آفتابی پولاریزه هم دیده می‌شود اما در حالت افقی تنها سیاهی به چشم می‌خورد.

 

image

 

image

 

طراحی

بر خلاف Kindle Fire و وجود تنها یک کلید برای آن، Google سه کلید سخت افزاری در آن تعبیه کرده است. در کناره سمت راست کلید روشن/خاموش /قفل تبلت به همراه کلیدهای تنظیم صدا دیده می‌شود و باقی کار به کلیدهای مجازی اندروید سپرده شده است.

در کناره پایینی Google Nexus 7، پورت Micro USB و سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری آن تعبیه شده‌اند و اما اسپیکر تنها نکته قابل توجه در کناره لاستیکی سمت مقابل است که در کنار نشان ایسوس و نکسوس دیده می‌شود. کناره بالایی تبلت خالی از هر نوع کنترلی است و تنها روزنه‌ای برای بستن بند در آن دیده می‌شود.

با اینکه Nexus 7 از پلاستیک و شیشه ساخته شده است، اما اصلا ارزان به نظر نمی‌رسد؛ و حتی برعکس، همانند محصولات اپل، گران قیمت و با کیفیت به نظر می‌آید و هیچ مشکلی در ساخت آن دیده نمی‌شود.

Nexus 7 از مجموعه امکانات معمولی چون شتاب سنج، مغناطیس سنج، ژیروسکوپ و حتی GPS برای بهره گیری از جدیدترین قابلیت‌های Google Maps در حالت آفلاین برخوردار است.

تا وقتی تبلت را در دستتان نگرفته‌اید، درک اینکه Nexus 7 تا چه حد کوچک است، برای شما دشوار خواهد بود. با ابعادی نزدیک به 10.45×120×198.5 میلی متر و وزنی 340 گرمی، می‌توانید دو نکسوس 7 را در کنار هم قرار دهید تا اندازه‌ای مشابه آیپد را مشاهده کنید.

علیرغم اندازه کوچک، Google و Asus فضای کافی برای تعبیه حاشیه‌ای مناسب در اطراف صفحه نمایش را یافته‌اند. این حاشیه در بالا و پایین به 20 میلی‌متر و در کناره‌های راست و چپ به 14 میلی‌متر می‌رسد. این حاشیه سبب می‌شود تا بدون آنکه مشکلی در کار با تبلت ایجاد شود، بتوانید آن را در دست بگیرید.

کناره پشتی تبلت هم به طرزی طراحی شده است تا استفاده از آن به حد ممکن آسان‌تر باشد. کناره پشتی تبلتی که به حاضران در کنفرانس هدیه داده شد به رنگ سفید بود اما Google تنها رنگ مشکی تبلت ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است. 

 

image

 

image

 

 

صفحه نمایش

 

با اینکه ایسوس و گوگل تمامی نکات لازم را در ساخت صفحه نمایش HD IPS این تبلت رعایت کرده‌اند و صفحه نمایش از رنگ و روشنایی خوبی برخوردار است اما کنتراست مطلوب و آنچه انتظار می‌رفت در آن به چشم نمی‌خورد.

 

شاید آیپد و یا ایسوس با عرضه transformer ها ما را بیش از حد متوقع کرده باشند اما Nexus 7 فاقد عمق کافی در قسمت‌های تیره و سیاه رنگ در مقایسه با آن‌ها است. این مورد در قیاس با Samsung Galaxy Nexus که از صفحه نمایش Super AMOLED استفاده می‌کند نیز نمی‌تواند باعث برتری Nexus 7  شود.

 

اما از این همه که بگذریم، مشاهده عکس‌ها و یا دیگر محتویات بر روی Nexus 7 کاملا لذت بخش بوده و در کل کنتراست در هنگام مشاهده محتویات چند رسانه‌ای خیلی بهتر به نظر می‌رسد. با عدم وجود نمونه دیگری برای مقایسه سطح کنتراست، نمی‌توان این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرد.

 

image

ارائه جدیدترین نسخه اندروید

 

بهتر است به مشخصه درخشان دیگری Nexus 7، یعنی jelly Bean، جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید بپردازیم که با عرضه Nexus 7 کار خود را آغاز می‌کند. ما در همین شماره به بررسی این ویرایش جدید اندرویدی پرداخته‌ایم اما باید بگوییم که google نقاط ضعف جزئی همیشگی را این بار برطرف کرده است.

 

علیرغم تغییر جزئی شماره نسخه، Android 4.1 Jelly Bean  امکانات جدیدی چون Project Butter، که سبب بهبود کار آیی و روان‌تر شدن عملکرد اندروید خواهد شد، را در خود تعبیه کرده است.

 

ستاره اصلی jelly Bean، Google Now است که یک سرویس اطلاعاتی بر مبنای کارت‌هاست و برای این کار از GPS استفاده می‌کند تا یک گام از کاربر جلوتر باشد. با اینکه استفاده از این قابلیت‌ها تنها با Wi-Fi ممکن است، اما ترجیح می‌دهیم در بررسی تخصصی Jelly Bean به آن بپردازیم.

 

در کنار پردازنده tegra 3 و یک گیگابایت RAM، Nexus 7 نمایش فوق‌العاده‌ای از Jelly bean عرضه می‌کند. حرکت بین صفحات حتی در نرم افزارهایی که به روز رسانی نشده اند به سرعت و با روانی انجام می‌گیرد و حالا خواندن مجلات گرافیکی موجود در Google Play هم به آسانی ممکن است. با اینکه این قابلیت نام عجیب و غریبی دارد، اما باید گفت Project Butter از پس انجام کاری که به آن سپرده شده است، به خوبی بر می‌آید.

 

image

 

امکانات ارتباطی

 

با اینکه نمی‌توان Nexus 7 را به آسانی در جیب جای داد -که البته اگر آن را با آیپد مقایسه کنیم، قطعا این امر هم ممکن خواهد بود- تنها نقص این تبلت سبک و کوچک را می‌توان به محدود بودن آن به Wi-Fi نسبت داد. دیدن نسخه‌ای از این تبلت که امکان استفاده از شبکه‌های انتقال داده پرسرعتی چون 4G LTE را داشته باشد (هرچند هنوز امکان استفاده از این فناوری در ایران وجود ندارد) قطعا بسیار هیجان انگیز تر خواهد بود. گرچه دسترسی به شبکه‌های Wi-Fi این روزها اصلا کار سختی نیست. این تبلت از استانداردهای 802.11 b/g/n پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید تنها امکان بهره گیری از باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی را دارد. گرچه همین استانداردها هم برای ارائه سرعتی قابل قبول مناسب هستند.

 

Nexus 7 از بلوتوث هم پشتیبانی می‌کند اما Google نسخه آن را اعلام نکرده است. اما به هر حال در دسترس بودن این قابلیت، در برابر نبود آن که در اکثر تبلت ها مشاهده می‌شود، بهتر است.

 

هرچند Wi-Fi و بلوتوث مشخصه‌های استانداردی هستند اما Nexus 7 با پشتیبانی از NFC پا را یک گام فراتر می‌نهد. این تبلت هم از Android Beam برای انتقال فایل‌ها و هم از Google Wallet برای ذخیره اطلاعات حساب‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

 

در آزمایش ترتیب داده شده برای انتقال عکس میان Nexus 7 وGalaxy NEXUS  با استفاده از Android Beam، تبلت تنها یک پیام و آن هم اینکه دستگاه مقابل امکان انتقال فایل‌های حجیم را ندارد، نمایش داد. گرچه با ارتقای Galaxy Nexus به نسخه 4.1 اندروید این مشکل حل شد و این قابلیت همان‌طور که اعلام شده بود، کار می‌کرد.

 

امکانات ارتباطی بی سیم دقیقا به همان شکلی که از آن‌ها انتظار می‌رفت کار می‌کنند و Nexus 7 در تست‌های آزمایش سرعت توانست اعداد به نسبت مناسبی را نسبت به New iPad و Samsung Galaxy Nexus عرضه کند.

 

دوربین

Google و Asus در nexus 7 تصمیم گرفتند تا از تجهیز آن به دوربین صرف‌نظر کنند. این حرکت بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد، علاوه بر تاثیر عدم به کار گیری آن در کاهش قیمت، آنچه مهم است آن است که کسی از دوربین‌های ضعیف تبلت ها استفاده نمی‌کند.

 

و به جای آن،Nexus 7  از یک دوربین بسیار بهتر 1.2 مگاپیکسلی در نمای جلویی خود بهره می‌برد، گرچه Google  تصمیم گرفته است تا نرم افزار اختصاصی Camera را از آن حذف کند. با وجود جایگزین‌های بسیار زیاد این موضوع به خوبی قابل درک است اما این کار برای کسانی که تنها به فکر استفاده از دوربین پس از خرید آن هستند، آن را بی ارزش می‌کند.

 

گالری در نسخه جدید اندروید بهتر از همیشه است و عکس‌ها با اندازه بزرگ‌تر و در کنار هم به نمایش در می‌آیند. عکس‌ها با سرعت بالایی لود شده و Nexus 7 با رنگ‌ها و جزئیاتی فوق‌العاده آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

 

نرم افزار گالری امکانات زیادی برای ویرایش و برش زدن عکس‌ها پیش از به اشتراک گذاریشان با استفاده از NFC و به سادگی، در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

و در آخر، Nexus 7، با فراهم آوردن امکان ثبت عکس از صفحه، با فشردن کلیدهای کاهش صدا و قفل گوشی، زندگی را برای کاربران و به خصوص برنامه نویسان آسان‌تر می‌کند. احتمالا سایر تولید کنندگان محصولات اندرویدی هم این روند را دنبال خواهند کرد.

 

image

 

image

 

باطری

 

احتمالا شما هم به پاشنه آشیل تبلتی سبک، باریک، با صفحه نمایشی عالی و پردازنده چهار هسته‌ای فکر می‌کنید. این‌طور نیست؟ عمر باتری بخشی است که انتظار می‌رود ابزارهای امروزی در آن عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته باشند.

 

اما باید گفت در این مورد اشتباه حدس زده‌اید؛ Google و Asus یک باتری عالی 4325 میلی آمپری به همراه Nexus 7 عرضه می‌کنند که 8 ساعت استفاده فعال از آن را تضمین می‌کند. نبود ارتباط‌های 3G یا 4G سبب می‌شود تا تبلت بیش از آنچه انتظار می‌رفت، دوام بیاورد.

 

البته همانند اغلب تبلت ها، باتری در جای خود فیکس شده است و امکان تعویض آن وجود ندارد. از آنجایی که تعداد اندکی از تبلت ها از قابلیت تعویض باتری برخوردارند، به نظر می‌رسد این موضوع پذیرفتنی باشد.

 

کارت حافظه

 

کاربران متوسط با وجود حافظه داخلی کم احتمالا به زحمت بیفتند. Nexus 7 در دو نسخه 8 و 16 گیگابایت و در قیمت‌های 199 و 249 دلاری عرضه شده است.

 

مساله در واقع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بفهمید Google و Asus تصمیم گرفته‌اند همانند بسیاری از تبلت های اندروید، اسلات کارت حافظه microSD را هم نادیده بگیرند که سبب می‌شود تا تنها راه افزایش حافظه داخلی استفاده از هارد های با پشتیبانی از Wi-Fi و یا حافظه‌های فلش قابل تعویضی چون Airstash باشند.

 

گوگلNexus 7 را با وابستگی کامل به Google Play طراحی کرده است و به همین دلیل می‌توانید به جای ذخیره عکس‌ها، آهنگ‌ها و ویدیوها بر روی خود تبلت به صورت آنلاین آن‌ها را تماشا کنید.

 

کسانی هم که از سرویس‌هایی چون Hulu Plus، Netflix و یا سرورهای چند رسانه‌ای خانگی استفاده می‌کنند، نیز مشکلی با این هشت گیگابایت نخواهند داشت. این کار سبب خواهد شد تا فضای بسیاری برای ذخیره سازی نرم افزارها، کتاب‌ها، و مجلات Google Play برای زمانی که اتصال اینترنتی در دسترس نباشد، فراهم شود.

 

اگر در این مورد نگران هستید می‌توانید با پرداخت 50 دلار بیشتر، نسخه 16 گیگابایتی تبلت را تهیه کنید تا مشکلی در ذخیره موارد مورد علاقه‌تان پیش نیاید.

 

 

نرم افزار

 

در بسیاری از موارد نرم افزارها در Nexus 7 همان‌گونه که انتظار می‌رفت کار می‌کنند. Google+ با تبلت ها سازگار شده و ما را به استفاده از این سرویس ترغیب می‌کند. Google Maps هم با مسیریابی رایگان و فوق‌العاده‌اش، بر روی صفحه نمایش بزرگ تبلت عالی به نظر می‌رسد و برای مسیریابی در داخل ماشین کاملا کاربردی است. پیش از این کار باید تمامی نقشه‌ها را به صورت آفلاین ذخیره کرده باشید.

 

با اینکه بسیاری از نرم افزارها با صفحه نمایش هفت اینچی خود را تطبیق می‌دهند اما برخی از وابستگی بیش از حد به گوشی‌ها رنج می‌برند. برای مثال SpeedTest.net تنها بخش کوچکی از صفحه را اشغال کرده و اطراف آن با رنگ سیاه پر می‌شود.

 

Amazon Mobile از طریق Play نصب نمی‌شود اما با استفاده از Amazon AppStore نصب آن بسیار آسان است. سایر نرم افزارهای با این برند چونKindle  و Amazon MP3 هم به خوبی و آسان بر روی تبلت نصب می‌شوند.

 

تنها مزیت Kindle Fire نسبت به Nexus 7 توانایی آن در خرید و تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با استفاده از سرویسInstant Video  است که منحصرا به همین تبلت اختصاص دارد.

 

یکی از نکات شگفت انگیز Groo Ve IP است، نرم افزاری که امکان برقراری تماس‌های VoIP را از طریق شبکه‌های Wi-Fi فراهم می‌کند.

 

در کل اندروید هنوز هم در تبلت ها مشکل دارد، در اغلب موارد به جای آنکه نرم افزار به صورت مجزا برای تبلت ها نوشته شود، تنها سعی می‌کند خود را با بزرگ‌تر شدن صفحه تطبیق دهد. اپل مسلما در اینجا بهتر عمل کرده است اما با وجود اهدای 6000 تبلت از سوی Google به برنامه نویسان با انگیزه و خلاقش آندربه نظر می‌رسد در آینده‌ای کوتاه شاهد تغییر این وضع باشیم.

 

با اینکه Nexus 7 نمی‌تواند با محتویات چند رسانه‌ای iPad برابری کند، و با توجه به بهای دو برابری iPad نباید این‌طور هم باشد، اما قطعا بهترین انتخاب برای کاربرانی است که امکان خرید iPad را ندارند.

image

 

image

 

 

نتیجه گیری

 

شاید بهترین تحسینی که می‌توان از Nexus 7 داشت این است که این تبلت ما را به داشتن یک iPad مینی علاقه‌مندتر می‌کند. نه به دلیل اینکه تبلتGoogle  بد است، بلکه برعکس؛ ما پیش از این تصور می‌کردیم میان یک iPod Touch و یک iPad با صفحه نمایش 9.7 اینچی شکافی احساس می‌شود و Nexus 7 این شکاف را پر می‌کند.

 

بسیاری از افراد توانایی پرداخت مبلغ زیادی برای خرید یک تبلت برای سرگرمی صرف ندارند و همین سبب برتری یافتن Nexus 7 نسبت به iPad است اما با توجه به برتری اپل در بازار تبلت ها، این موضوع نمی‌تواند چندان برای آن‌ها مشکل ساز باشد.

 

به عقیده بسیاری آنچه در این میان بیشترین آسیب را می‌بیند، Kindle Fire است. به غیر از سرویس instant Video، آمازون پیشگام عرضه تبلت های ارزان‌تر از 200 دلار و با ظاهری زیبا و جذاب و توانمندی‌های زیاد است.

 

همانند آب سردی برای خاموش کردن شعله‌های آتش Kindle، گوگل با Nexus 7 می‌خواهد پادشاهی‌اش را بر سرزمین اندروید تثبیت کند. شاید این موضوع چیز جدیدی نباشد اما Nexus 7 عملکردی عالی از خود به جای می‌گذارد و در حال حاضر بهترین تبلتی است که می‌توان با پرداخت بهایی 200 دلاری بدست آورد.

image

 

image

 

image

 

image

 

 

مزایا

 

قیمت مناسب این تبلت با وجود امکانات سخت افزاری آن، برترین مزیت به حساب می‌آید که البته باید صبر کرد تا پس از عرضه آن و رسیدن به بازار ایران در این مورد قضاوت کنیم.

 

همانند بسیاری از تبلت های اخیر سایت ایسوس، کیفیت ساخت Nexus 7 با iPad قابل مقایسه است. Android 4.1 Jelly Bean گام درستGoogle  در این زمینه است که به جای عرضه قابلیت‌ها و امکانات جدید بر بهبود تجربه کاربری تاکید می‌کند.

 

معایب

 

با اینکه Nexus 7 از Wi-Fi برخوردار است و می‌توان از آن برای گشت و گذار در اینترنت استفاده کرد. ما دوست داشتیم تا این شرکت نسخه دیگری را با بهای بیشتر و امکان پشتیبانی از 4G LTE در آینده نزدیک به بازار عرضه کند.

 

اندروید در تبلت ها و سازگاری نرم افزارها با صفحه نمایش‌های بزرگ آن‌ها هنوز هم مشکل دارد و امیدواریم با جذب شدن کاربران به سمت خرید Nexus 7 این اوضاع هم تغییر کند.

 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این تبلت از نظر ما کنتراست صفحه نمایش IPS عالی آن است. با اینکه این موضوع در اغلب اوقات اصلا به چشم نمی‌آید اما امیدواریم تا Google یک به روز رسانی نرم افزاری برای تغییر سطوح گامای آن عرضه کند. البته ممکن است این مشکل تنها به نمونه تستی بازگردد.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (51 نظر)

Amir

۱۳۹۴/۱۰/۱۴
قیمت؟

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۵
Nexus camera starter را نصب کن.

مهمان

۱۳۹۳/۴/۲۹
سلام نظرتون درباره ی لنووa3000hچیه

مهمان

۱۳۹۳/۴/۲۹
سلام من بهت lenovoa3000hیاlenovos5000پیشنهادمیکنم

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۰
Salam dustan sim card nemikhore pas nemishe rush Viber va WhatsApp va... Nasb kard????