خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia 500

بررسی تخصصی Nokia 500

نسل جدید گوشی های سیمبیان(Symbian) یک گیگا هرتزی میتوانند ما را به دوردستها ببرند. برای شروع گوشی نوکیا 500 مورد مناسبی است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۰/۸/۲۸

مرور نوکیا 500؛ در جستجوی Anna

معرفی

نسل جدید گوشی های سیمبیان(Symbian) یک گیگا هرتزی میتوانند ما را به دوردستها خواهد برد. برای شروع گوشی نوکیا 500 مورد مناسبی است. باور عمومی اینست که با همین مقدار بودجه، چیزهای هیجان انگیز تری نسبت به سیمبیان وجود دارد؛ اما نوکیا 500 شما را وا میدارد تا در این مورد دوباره فکرکنید.

image
  
image

نوکیا500 در محیط Anna وارد فروشگاه ها میشود نسخه ی Belle که در آینده عرضه میشود به آن ارزش ویژه ای خواهد بخشید. به نظر می رسد نوکیا 500 حتی بدون جدیدترین نرم افزار هم به اندازه ی کافی مورد توجه قرار بگیرد. 
image

نکات کلیدی:

·         پشتیبانی چهارگانه ی باند GSM/GPRS/EDGE·         3G 5 بانده و پشتیبانی 14.4 Mbps HSDPA و5.76 Mbps HSUPA·         صفحه نمایش 3.2 اینچی با 1 ملیون رنگ و ظرفیت TFT.رزولوشن تصویر 640 x 360 پیکسل·         دوربین 5 مگا پیکسلی با فکوس ثابت و ظبط ویدئو VGA، 15 فریم در ثانیه؛ و قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی·         سیستم عامل Symbian Anna·         پردازنده (CPU ) 1 GHz ARM 11 و 256 MB RAM·         دارای Wi-Fi 802.11 b/g·         دریافت کننده ی GPS با پشتیبانی A-GPS و جهت یاب صوتی مادام العمر·         قطب نمای دیجیتالی·         ورودی کارت microSD  ·         ساپورت ویدئوهای DivX and XviD·         شتاب سنج داخلی و حس گر مجاورت·         جک 3.5 میلیمتری صوتی استاندارد·         پورت  USBمیکرو·         ساپورت برنامه های فلش Flash و Javaبرای مرورگر وب·         امکان شماره گیری سریع·         بوتوث استریو نسخه ی 2.1

·         یکپارچگی شبکه های اجتماعی

·         کاور پشتی قابل تعویض 

معایب اصلی:

·         سیمبیان Anna همچنان رسیدن به آندروید و iOSفاصله دارد.·         فکوس دوربین ثابت و دوربین بدون فلاش است و کیفیت تصویر پایینی دارد.·         کیفیت  ضبط ویدئو ضعیف است.·         امکان نسبتا محدودی برای استفاده از نرم افزار شرکتهای دیگر3rd party software)) دارد.·         عدم امکان جابجایی کارت حافظه در حالت گوشی روشن Non-hot-swappable·         عدم امکان رویت فایلهای آفیس·         پخش نامناسب ویدئو·         تاخیرهای چشمگیر در مرورگر نوکیا در مورد سخت افزارها چیزی کم نگذاشته تا تپشی در پردازنده و سرعت داده های مدل 500 بوجود بیاورد.بسته ی اتصالی عالی با مواردی مثل پوشش دهی پنج باند HSPA و جهت یاب ماهواره ای   SatNavبسیار عالی است.از طرف دیگر آنها باید با افزایش قدرت در نتیجه ی کاهش در قسمتهای دیگر هماهنگ شوند.

image
image

 پرداخت کاملا پلاستیکی ونمایشگر TFT قوی چیزهایی هستند که میتوانند با هم سازگاری داشته باشند. فکر میکنیم که کاور قابل تعویض به هدف مخاطبین کمک میکند.ابزارهای چند رسانه ای و تصویربرداری بی کیفیت چیزهایی هستند که باید در موردشون اعلام هشدار کرد اما فکر میکنیم لیست بلندی از محدودیت ها برای یک اسمارت فون تعجب برانگیز نباشد.به هر حال  تلف کردن وقت با معرفی طولانی نکته ی خاصی ندارد.این اولین دفعه نیست که به نوکیا 500 برمیخوریم. میدانیم که چه چیزی باید انتظار داشته باشیم اما این دفعه تمرکز روی قابلیتهای واقعی خواهد بود و نمیتوانیم بدون بررسی معمول سخت افزارها اینکار را انجام بدهیم. 

محتویات داخل بسته بندی گوشی نوکیا500

در این مدل کارت حافظه از جعبه حذف شده. بسته بندی ابتدایی است و تنها شامل موارد ضروری میشود: یک شارژر جمع و جور، یک کابل میکرو یو اس بی و یک هدست تک.

image
image

نگاهی 360 درجه به نوکیا 500

نوکیا500 با اندازه های 111.3 x 53.8 x 14.4 mm گوشی جمع و جوری به حساب می آید تا وقتی که نوکیا 700 در میان نباشد.این دو گوشی صفحه ی نمایشگر های یک اندازه و ارتفاع و عرض نسبتا یکسان دارند اما نوکیا 500  به طرز چشمگیری چاق تر است. 

طراحی و ساخت

ترتیب قوی کاورهای رنگارنگ به نوکیا500 ظاهر جوان میدهد اما به جز این مورد، گوشی طراحی محافظه کارانه ای دارد. یک دستگاه لمسی با ظاهر طراحی ساده و پرداخت ارزان قیمت که چیز فوق العاده ای در مورد آن وجود ندارد.منحنی عقب آن را برای نگه داشتن راحت می ​​کند و پرداخت پلاستیکی منعطف و نرم آن لمس دلپذیری دارد اگرچه احتمالا چندان با دوام نخواهد بود. متاسفانه شیشه ی روی صفحه نمایش و قاب براق سیاه بسرعت با اثر انگشت پوشیده میشود. اگر شما بخواهید نوکیا500  ظاهر خوبی داشته باشد، نیاز به تمیز کردن منظم دارد. پرداخت پلاستیکی نرم قاب پشت خیلی با استقامت نیست- به نظر می رسد بسادگی با قرار دادن در جیب یا گذاشتن روی میز روی ان خراش میفتد.نمای این گوشی را صفحه ی نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچی(360x640)  گرفته است. این رزولوشن متناسب با اندازه صفحه نمایش است وصفحه نمایش با رنگ زنده و جزئیات کافی خوب به نظر می رسد اما مانند تکنولوژی ClearBlack نیست. متاسفانه، قابلیتهای گوشی در محیطهای خارجی در حد متوسط رو به ضعیف هستند. روشنایی باید در حد ماکسیمم  تنظیم شده باشد، تا در اکثر موقعیت ها جوابگو باشد.

image
image

زیر صفحه نمایش دو دکمه ی تماس و در بین آنها دکمه ی فهرست قرار دارد. میکروفون نوکیا 500 درست بالای آنها در قاب صفحه نمایشگر  است. خروجی صدای گوشی بالای صفحه ی نمایشگرجایی که محیط یابنده ی نور و حسگر برای از کار انداختن نمایش در هنگام مکالمه وجود دارد.سمت راست گوشی ویژگی هایی مانند دکمه قفل ، که جایگزین قفل کشویی است که-معمولا بر روی گوشی های سیمبین دیده میشود- دارد .کلید صدای نازک و لمسی بالای آن است.

image
image

چیزی در قسمت چپ نوکیا 500 وجود ندارد.
image
قسمت بالا جایی است که ورودیهای اتصالات قرار دارند.ورودی پورت میکرو یو اس بی برای شارژ کردن و ارتباطات داده ها طراحی شده است. ورودی دو میلیمتری استاندارد شارژر و جک 3.5 میلیمتری صوتی  هم در این قسمت  قرار دارند. تمام ورودیها بدون محافظ هستند و امکان ورود ذرات ریز در هنگام استفاده ی معمولی وجود دارد.

image
image

 کف دستگاه تنها شامل روزنه آویز است.
image
نوکیا 500 کاملا مشکی است اما با یک جفت کاور پشتی اضافی به رنگهای آبی و قرمز همراه است. کاور مشکی سرتاسر کف گوشی را میپوشاند تا تاکید رنگ زیبایی ایجاد کند.در پشت گوشی لنز دوربین 5 مگا پیکسلی و بلندگو وجود دارد. نوکیا 500 فلاش و دکمه ی دوربین ندارد. در مورد دوربین تنها شامل شاتر مجازی است. لوگوی نوکیا به زیبایی در زمینه ی پلاستیکی نرم آن حک شده.
image
قدرت باتری این گوشی از نوع لیتیم 1110 میلی آمپر /ساعت است، محفظه سیم کارت و اسلات کارت حافظه microSD  زیر آن قرار دارد. گفته میشود که نوکیا 500در حدود 500 ساعت با دو گیگ حالت آماده باش و 455 ساعت با سه گیگ. زمان مکالمه به ترتیب هفت ساعت و 5 ساعت است.نوکیا 500 در دست احساس راحتی میدهد و برای حمل بی دردسر است. در واقع دستگاهی است که بسادگی طراحی شده و ما سطح براق نهایی پلاستیکی آنرا در نظر نمیگیریم. کاور های قابل تعویض پشتی تنها نکات طراحی قابل ذکر هستند.

image
image

در حالت تعلیق با Anna ، در انتظار  Bell گفته شده است که نوکیا 500 به سیمبین Belle  برسد، هر چند که باید تا پایان سال منتظر این اتفاق باشیم. سیمبیان Anna از آن است که برای هم بودن  و شما ام فکر آن حس بی نقص در ورود به سطح گوشی های هوشمند ساخته شده است حداقل این چیزی است که ما فکر.میکنیم. فعلن باید به امید این باشیم که شاید Symbian Belle بتواند چیزی برای بهتر کردن وضعیت داشته باشد.مسئله ای که وجود دارد اینست که نوکیا 500 خیلی خوب عمل نکرده است. مثلا تاخیر در اجراها بسیار زیاد وجود دارد حتی در امور ساده ای مثل اسکرول کردن پانل های صفحه ی اصلی که مسئله ی بزرگی نیست اما موجب میشود کمتر تحت تاثیر قرار بگیریم و البته فکر میکنیم این همان چیزی است که از یک گوشی 1GHz انتظار می رود.صرف نظر از این نسخه Anna تغییرات جدیدی را معرفی میکند که باعث میشود Symbian بهتر از پیشینیان خود باشد نوکیا نهایتا ورودی متن ها را ثابت کرد (هرچند کار را بطور کامل و درست انجام نداده) و همینطور مرور گر و اپلیکیشن های دیگر به روز شده اند. اما هنوز چندین مسئله وجود دارند که نیازمند ورود Belle و جانشینان آن هستند.صفحه اصلی آنا سیمبین متشکل از سه پانل است. میتوانید انها را با  با widget ها پر کنید و همانطور که میخواهید بر بزنید و جابجا کنید. شما می توانید مواردی را که لازم ندارید، حذف کنید، اما نمیتوانید بیش از سه مورد داشته باشید.

image
image
image

پیمایش پانل صفحه اصلی بصورت لوپ است، بنابراین نیاز نیست از آخرین مورد به عقب برگردید. چرخش اتومات صفحه ی اصلی نیز فعال است. در حقیقت نوکیا چرخش اتومات رو خیلی جدی گرفته است حتی شماره گیر هم در  حالت افقی میچرخد.اما تبدیل به چیزی مثلا کیبورد QWERTY نمیشود که منطقی بنظر نمیرسد.

image
image
image
image

سیمبیان Anna سبک جدیدی در منوی اصلی برای آیکن ها ایجاد کرده- اکنون به شکل مربع با گوشه های گرد هستند. این تغییر بیشتر از نظر زیبایی است، چرا که فشردن آنها با انگشت شست درست مانند مدلهای قدیمی است.ساختار منوی اصلی بدون تغییر، با حفظ ساختار دایرکتوری سلسله مراتبی است. قدمت این به نسخه های قدیمی سیمبیان میرسد و ما مایدوار بودیم که تغییر خواهد کرد- برای رسیدن به اپلیکیشن هایتان باید دکمه ی منو را فشار دهید و به قسمت اپلیکیشن ها بروید. تلفن های هوشمند مدرن و روز  ده ها اپلیکیشن دارند، بنابراین وجود امکان دسترسی آسان تر به آنها بسیار خوب بود.شما درتنظیم مجدد آیکون ها آزاد هستید.میتوانید انها را در قسمتهای مختلف منو قرار بدهید و یک سیستم منوی تخت داشته باشید اما مجبورید بصورت دستی این کاررا انجام بدهید و امکان حرکت دادن گروهی وجود ندارد.

image
image
image

شما می توانید به دلخواه فولدر ایجاد کنید، به این ترتیب می توانید اپلیکیشن های خود را سازماندهی کنید. تمام ظاهر یکسانی دارند و سرنخی از چیزی که در آنهاست نمایش نمیدهند. حالت نمایش لیستی نیز ممکن است اما باعث اسکرول کردن بیشتر میشود و به همین علت ترجیح میدهیم به حالت grid آنها را مشاهده کنیم.task manager همانند اجرای سیمبین ^3 است که تصویر اپپلیکیشنهای درحال اجرا را تا سه تصویر در یک زمان امکان میدهد( بدون توجه به جهت صفحه). شما می توانید به کناره ها ضربه بزنید تا اپلیکیشن ها را مرور کنید و با یک ضربه ی کوچک هم متوقفشان کنید.

image
image

یک ویژگی شسته رفته پنجره ای است که با ضربه زدن به گوشه ی بالای صفحه دیده میشود.به کمک آن میتوانیم ساعت را بزرگتر ببینیم. همچنین میانبر منوی اتصالات و دکمه ی باتری و یک میانبر به حالت ذخیره ی قدرت گوشی بعلاوه ی اخطارها (مثلا تماسهای بی جواب پیغام های جدید) وجود دارند.این قسمت فقط تعداد رویدادها را نمایش میدهد و آغاز یک پیام متنی جدید را مانند منطقه ی اخطارها و پیغام های آندروید نمی بینیم. این فرست پنجره ای از طریق طراحی رابط گوشی ممکن است و میتوانیم تنظیمات USB و Wi-Fiرا از اینجا تغییر دهیم.
image
یک تغییر مثبت این است که همیشه یک کلید مجازی برگشت دیده میشود ، که باعث مرور ساده اپلیکیشن ها میشود.از سوی دیگر، گزینه های منو هنوز به ساختار منو / زیر منو  تکیه دارد که یادگار دوران سیمبین غیر لمسی است و نیازمند راه حل هایی مانند آندروید است( دکمه ی منو که یک پانل با 6،8 دکمه را برای معمول ترین عملکردها نشان می دهد.

گالری تصاویر

اپلیکیشن گالری  تصویر در نوکیا 500 به روز شده ی گالری از نسخه ی سیمبین^3   PR1.2است و چیز کاملا جدید نیست اما همین تغییرات هم مارا خوشحال میکنند. عکس ها بصورت grid نماایش داده میشوند ( سه ستون) و میتوانید به بالا و پایین اسکرول کنید.

image
image
image
image

هنگامی که شما بر روی یک تصویر زوم میکنید، پیمایش جنبشی (kinetic scrolling) هنوز هم وجود دارد اما براه انداختن آن گاهی سخت میشود. همین نکته برای نوکیا 500 چند امتیاز منفی ایجاد میکند. از نظر جنبه های مثبت، انتخاب بین حالت افقی و عمودی به لطف شتاب سنج در داخل گوشی بصورت اتومات صورت میگیرد. شما می تواند با دوبار ضربه زدن یا با دکمه ی تنظیم صدا یا لغزنده ی گوشی روی صفحه زوم کنید.

image
image

امکان مستقیم انتخاب چند عکس های برای حذف یا به اشتراک گذاری در گالری وجود داردگزینه ارسال تنها امکانMMS  ، ایمیل یا بلوتوث  را میدهد اما سرویس یکپارچه سازی اشتراک تصویر  وجود ندارد.کلید Share شما را به اپلیکیشن  شبکه های اجتماعی میبرد که در آن شما می توانید فیس بوک و توییتر را انتخاب کنید.ویژگی های دیگر گالری عکس شامل سیستم برچسب گذاری تصویر برای مرتب سازی ساده ترتصاویر، نمایش اسلاید و سیستم آلبوم می باشد(بازهم  برای مرتب سازی داده های تصویری) .مرور کلی تصویر و زوم نسبتا سریع است، و شکایتی در مورد گالری نداریم.

پخش کننده ی آشنای موسیقی

سیمبین هرگز با ویژگی های نرم افزار پخش موسیقی، مشکل نداشت ، اما به نظر می رسد ظاهر آن تاثیر گذاری نبود. با این حال با سیمبین ^ 3 نوکیا پوشش رابط اینترفیس جریان مانندی را معرفی کرد که جذابیت مورد نیاز را ارائه میدهد. نوکیا چیز دیگری را تغییر نداده است.

image
image
image

امکان مرتب سازی اتوماتیک بر اساس خواننده ، آلبوم، سبک و گزینه برای ایجاد لیست پخش موسیقی مستقیما بر روی تلفن وجود دارد.با استفاده از تعداد زیادی از فرمت های پشتیبانی شده، ایستگاه از پیش تنظیم اکولایزر و افکت ها مجموعه امکانات کامل است.

image
image
image

پخش کننده ی موسیقی می تواند در پس زمینه  کوچک شود.در این حالت شما می توانید آن را از طریق نرم افزار پخش موسیقی بر روی صفحه اصلی که آهنگ در حال پخش را هم نمایش میدهد،کنترل کنید.

پخش کننده ی ویدئو محدودیت های بسیاری دارد

پخش ویدئو ی نوکیا 500 روی کاغذ بنظر میرسد که قابلیتهای زیادی داشته باشد اما عملکرد حقیقی آن موجب تاسف است. پخش کننده از  DivX, XviD و MP4  پشتیبانی میکنداما فایلهای بزرگتر را را بخوبی نمایش نمیدهد و قابلیت باز پخش ندارد. کلیپ های WVGA هم محدودیت پخش دارند.

image
image

خود اپلیکیشن پخش چند رسانه ای تنها در حالت افقی صفحه ی کامل کار میکند. یه ضربه روی صفحه کنترلها را نمایش میدهد که مخفی هستند.

image
image

پخش کننده ی ویدئو در پخش ویدئوهای 720p یا  فایلهای بزرگتر از 1.5GB ناتوان است که البته مشکل محسوب نمیشود چون حتی فایلهای Xvid هم با نوکیا 500 دچار مشکل میشوند –صدا های با وقفه، فریم های حذف شده، ویدئو های متلاطم.زیرنوسها پشتیبانی نمیشوند.قسمت ویدئوها شامل اپلیکیشنها مختلفی  است.  یکی ا زآنها یک ویرایشگر است که به شما اجازه میدهد که ویدئوها و نماشهای اسلایدی خودتان را بسازید. مابقی اپلیکیشنهای YouTube, CNN Video, E!, National Geographic, وa Paramount Movie Teasers هستند. اینها نیازمند به اتصال به اینترنت هستند و هیچکدام رایگان نیست. 

رادیو اف ام با RDS

رادیو اف ام در نوکیا 500 به مانند پیشینیانش سیمین 1 و 3 ، محیط ساده و تمیزی دارد. میتوانید عبور از پیش تنظیمات یا ایستگاه های مشابه را با حرکات رفت و برگشتی یا با استفاده از دکمه های مجازی جستجو کنید.نوکیا 500 به پشتیبان RDC و جستجوی خودکار برای فرکانسهای جایگزین مجهز است. به این معنا که اگر شما سفر کنید این گوشی قادر است خود را با ایستگاه رادیویی که شما از قبل انتخاب کرده بودید تنظیم کند.

image
image
image

RDCبهترین قسمت اپلیکیشن رادیویی 500 است. نام ایستگاه رادیویی با جلوه ای بامزه هنگامی که بقیه مطلب با فونتی خوانا در پایین صفحه درج شده، در صفحه ی نمایش نشان داده میشود.

کیفیت بسیار خوب صدا

نوکیا 500 در آزمون کیفیت صوتی نا امید کننده نبود. در حقیقت با عملکردی بهتر از نوکیا 701 ما را شگفتت زده کرد.هنگامی که از یک آمپلی فایر اکتیو خارجی استفاده نمیشود نوکیا 500 امتیاز بی نظیری را در همه ی زمینه ها کسب کرد و نسبتا بهتر از همتایان گرانقیمت تر ش بود. ممکن است شما تفاوت را تنها با گوش ( بدون وسیله ای) متوجه نشوید ولی به هر حال این یک دستاورد خوب محسوب میشود.وقتی که شما یک جفت هدفون رامتصل کنید، نوکیا 500 با افتی جزئی مواجه میشود. مکالمه ی استریو کمتر از زمانی که اعوجاجهای تغیرات داخلی پرش داشتند، افزایش می یابد. اما باز هم در سطح خوبی باقی میماند و این تقریبا عملکردی بهتر از آن چیزیست که انتظارش را داشتیم.در اینجا نتایج به صورت کامل آورده شده است تا خودتان بتوانید ببینید.
image
 دوربین 5 مگاپیکسلی fixed-focus نا امید کننده نوکیا 500 به یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای حداکثر وضوح تصویر مجهز است. متاسفانه کمبود او فوکوس روندی نه چندان خوش یمن را در بیشتر تلفن های همراه هوشمند سیمین که ما تا حالا دیده ایم دنبال میکند. در ضمن از فلش LED  هم خبری نیست.

image
image

image
image

تنها چند میانبر در تصویریاب در دسترس است به اضافه ی یک  slider برای زوم دیجیتالی. میانبرها به شما این امکان را میدهند تا بتوانید دوربین و دوربین فیلمبرداری را تاگل کنید ( ضامن آن را بزنید) و به بقیه تنظیمات دسترسی پیدا کنید( در میانه ی پایین)ترجیح ما بر این است که میانبرهای بیشتری در سمت راست منظره یاب وجود میداشت. همچنین عوض کردن تنظیمات ما را به روزهایی برمیگرداند که برای انتخاب یک بار لمس میکردیم و برای فعال سازی دوبار که مدتهاست فراموش شده. برای مثال،  تغییر ISO چهار لمس طول میکشد.- اولی برای باز کردن منوی تنظیمات، یکی برای باز کردن منوی ISO، یکی برای انتخاب یک گزینه ی ISO و دیگری برای فعال کردن آن.  میتوانید انتخاب کنید که کدام مرحله اضافه است؟از سویی دیگر، قابلیتهای بیشتری هم وجود دارد. شما امکانات white balance, color tone, exposure, ISO, contrast and sharpness. را در اختیار دارید . همچنین گزینه هایی وجود دارد که شما میتوانید از تصویر حاضر تصویری  دلخواه بسازید.تشخیص چهره نیز در نوکیا 500 وجود دارد.همچنین برای مشخص کردن مکان ، به شما این امکان را میدهد که مکان فخود را با استفاده از built-in GPS در اطلاعات EXIF تصویر ضبط کنید .عکس در نمایشگر nHD گوشی عالی به نظر میرسد که این برای بسیاری از کاربران اهمیت بالایی دارد. هنگامی که در یک نمایشگر بزرگتر کشیده میشود تصاویر نوکیا 500 تاثیر گذار نیستند. رنگها هستند . کنتراست بسیار خوب است و مقدارقابل قبولی جزئیات وجود دارد.اتصال                                  نوکیا 500 یک جهان پیمای واقعیست. همه ی مدلهای انتخابی اتصال شبکه در کنترل شماست. quad-band GPRS و EDGE با باند penta 3G با HSPA. شما میتوانیداز جایی که سیگنال  GSM or UMTS  وجود دارد و متصل است به هر جای دنیا که میخواهید بروید . 3G با دریافت 14.4Mbps و ارسال  5.76Mbps واقعا سریع است.USB  از مدل 2.0 است که با یک ورودی میکرو   USB استاندارد این امکان را دارد که در زمان انتقال داده گوشی را هم شارژ کند. گرچه پشتیبانی USBوجود ندارد. گوشی  قابلیت شارژ با یک شارژر  استاندارد میکرو USB را دارد اما  با یک کابل میکرو USB که به کامپیوتر وصل است شارژ نمیشود.اتصال بلوتوث ورژن 2.1 با پشتیبانی استریو ست و همچنین یک رادیوی Wi-Fi b/g هم دارد.جای کارت مموری SDمیکرو میتواند برای انتقال داده ها استفاده شود. متاسفانه جای کارت مموری زیر باتری ست که تعویض آن زیاد راحت نیست.ورودی صوتی 3.5mm اتصال را کامل میکند.مرورگر وب: ویژگیهای بهتر، اداره ی ضعیفتر مرورگر وب  در سیمبین touch-enabled یک نقطه ی ضعف جدی دارد ولی در سیمبین Anna بسیاری از مسائل حل شده است.مرورگر نوکیا 500 نمایش صفحهی خوبی دارد و ویژگیهای خوبی مثل اندازه ی قلم های مختلف، پرکننده ی خودکار فرمها و مدیریت کننده ی گذرواژه ها را ارائه میکند.حرکت دادن نسبتا نرم انجام میشود ولی بزرگنمایی کمی کند پیش میرود. و در هنگام کوچک نمایی زمانی صرف دوباره کشیدن محتوای صفحه میشود.

image
image
image

بعضی از مسائل آزاردهنده  مرورگر  برطرف شده است. حالا شما میتوانید یک زبانه ی جدید را به راحتی باز کنید.( چرا انجام اینها برای نوکیا اینقدر طول کشیده را ما هم نمیدانیم)  و برای رسیدن به منوی پاپ آپ و دسترسی به گزینه های مفید مرورگر تنها یک لمس کافیست. ( قبلا دو لمس طول میکشید که زیاد بود)موازی با میانبر منوی popup در سمت راست نمایشگر همیشه یک دکمه ی بازگشت قابل مشاهده است. آنها به اندازه ی مناسب کوچک هستند وهمه ی صفحه ی نمایش را پر نمیکنند. دو لمس طول میکشد تا شما بتوانید به یک صفحه برگرید. یکی برای قابل مشاهده کردن دکمه ی بازگشت و دیگری برای فشردن آن.در بازگشت از یک دسته ی سه بعدی نمایش کوچک صفحات استفاده میشود که به شما این امکان را میدهد که انتخاب کنید که چند گام میخواهید به عقب برگردید. ( این یک گزینه است که اگر ترجیح میدهید مستقیما و در یک حرکت به عقب برگردید میتوانید خاموشش کنید) .

image
image
image

یکی دیگر از چیزهایی که از دین آن راضی هستیم این است که صفحه کلید QWERTY با مرورگر هماهنگ شده است. شما میتوانید پرتره ی QWERTY را برای شروع  وارد کردن یک URL استفاده کنید و لیست سایتهای پیشنهادی فورا ظاهر میشود. نمایشگر قبلی نیاز داشت که بین نما ها به جلو و عقب برود که بسیار غیر قابل استفاده بود.دوبار لمس روی قسمتی از متن آرن را بزرگ میکند. ولی دوباره، نوشته به صورت خودکار در دید کوچکتر جایگزین نمیشود و شما مجبورید که یک طرفه اسکرول کنید.با پشتیبانی With Flash Lite 4.0، 360p ویدئوهای یوتیوب در مرورگر اجرا میشود ولی با کیفیت تصویری و صدایی پایین. بازیهای فلش کار نمیکنند.ممکن است شما بخواهید که برای کاست زمان بارگزاری و ذخیره ی حجم ترافیک فلش را خاموش کنید.
image
مرورگری در وب در نوکیا 500 یک تجربه ی ناامید کننده است. کند و laggy است ، چه بزرگنمایی، جابجایی یا اسکرول کردن. رغم بهینه سازی Anna اصلا حسی مانند یک وسیله ی  1GHz به ندارد.برنامه ریز یک مرورگر اسناد را حذف میکند. سیمبین سبکی در بخش برنامه ریز دارد و نوکیا 500 با سیمبین Anna استثنا نیستند.نوکیا تنها یک یا دو مورد را عوض کرده است.تقویم چهار حال دید مختلف دارد- ماهانه، هفتگی، روزانه و لیست وظایف- که به شما این امکان را میدهد که همه ی وظایف وارده را صرف نظر از تاریخشان مشاهده کنید. سه مدل مناسبت  برای تنظیم کردن وجود دارد._ ملاقاتها، سالگردها و وظایف_ هر مناسبت زمینه ی مشخص خود را داردو بعضی از آنها آلارم را در یک زمان مشخص فعال میکند تا به عنوان یادآوری کننده عمل کند.نرم افزار ماشین حساب بسیار آشنا است، اما  فاقد عملکرد برخی از رقبای خود است ریشه دوم تابع،  پیشرفته ترین کاریست که انجام میشود. اما اگر تمام کاری که با ماشین حساب دارید محاسبه ی صورت حساب خود در رستوران است ناراضی نخواهید بود.

image
image
image
image
image


بسته ی طبقه بندی کننده شمل یک دیکشنری، ضبط کننده ی صدا و همچنین اپلیکیشنها ی متنی نیز هست. تبدیل کننده ی خوبی که ما در سیمبین 1 سراغ داشتیم به طرز عجیبی  ناپدید شده ولی شما میتوانید خودتان آن را به صورت رایگان از فروشگاه اپلیکیشن Ovi تهیه کنید. همچنین یک مدیریت کننده ی ZIP هم وجود دارد.اپلیکیشن هشدار دهنده به شما این امکان را میدهد که به هر تعدادی که میخواهید، آلارم تنظیم کنید. هر کدام با اسم و موعد مجزا  و الگوی تکرار. همانطوری که اشاره کردیم به لطف شتاب سنج داخلی شما تنها با یک لمس کوچک میتوانید آن را به حال اسنوز ببرید.

image
image
image
image

یکپارچه   سازی   شبکه های اجتماعی نوکیا500 با یکپارچه سازی شبکه های اجتماعی که قسمتی از آن را در دفترچه تلفن نیز دیدیم ارائه شده است.اپلیکیشن اجتماعی  برای پیوند هر چیز اجتماعی است. که دو شبکه ی پرطرفدار نوئیتر و فیسبوک را پشتیبانی میکند. شما میتوانید چندین حساب در هر شبکه داشته باشید اما فقط یکی از آنها میتواند در یک زمان فعال باشد.

image
image
image
image

قسمت فیسبوک امکانات گسترده ای را استفاده ی آسان وفضای کاربری لمسی بهینه شده  ارائه  میدهد. به روز رسانی شرح وضعیت همانقدر ساده است که ضمیمه کردن یک ویدئو یا عکس ( یا ارسال نمونه ای جدید) یا اضافه کردن اطلاعات مکانی.توئیتر نیز از طریق یک فضای کاربری آسان در دسترس است. یک دکمه ی قابل اسفاده برای کوتاه کردن لینکها وجود دارد و شما میتوانید عکس و ویدئو را به راحتی به توئیتتان ضمیمه کنید.

image
image
image
image

فضای ورودی متن برای به روزرسانی شرح وضعیت هم برای فیسبوک هم برای توئیتر ، تنها فضای بالای صفحه را پر میکند و تصویر QWERTY تنها نیمه ی پایینی صفحه را پرمیکند که یک جاگذاری هوشمندانه بوده است.یک ویژگی جالب این است که وقتی که شما هم فیسبوک و هم توئیتررا اضافه میکنید همه ی قسمتهای فعالیت در دسترس قرار میگیرد. و به روز رسانی شرح وضعیت را در هر دو شبکه را در یک لیست قرار میدهد. همچنین شما میتوانید یک به روزرسانی وضعیت را در هر دوشبکه به طور همزمان داشته باشید. متاسفانه امکانی برای ارسال به تنها یک  شبکه موجود نیست و برای انجام این کار شما باید به طور مجزا به هر یک از شبکه ها بروید.

image
image
image

جستجوی دوستان نیز در هر دوشبکه فعال است. که برای یک اسم ورودی هر دو حساب کاربری را جشتجو میکند.Ovi store به شما امکان تهیه اپلیکیشن ها را میدهد سیمبین  هنوز هم یکی از محبوبترین تلفنهای هوشمندOS  در دنیاست. اما فروشگاه اپلیکیشنهایش در مقایسه با سایت های فروشگاه عظیم اپل و آندروید ضعیف است.شرکت ،محیط فروشگاههای Ovi Symbian^3  را برای دوستانه تر شدن کاربری تغییر داده است. و این چیزیست که در مدل Anna هم اتفاق افتاده و هنگامی که UI در مجموع بساری مناسب برای استفاده است تعداد اپلیکیشنها مشکلی دیگر است.
image
image
image
image

نمایش صفحه ی پیشفرض لیستی از اپلیکیشنها را نشان میدهد یا شما میتوانید اپلیکیشنهای موجود در فروشگاه Ovi را با طبقه بندی جستجو کنید.  اپلیکیشنها، بازیها، محتوای صوتی وتصویری، شخصی سازی _ یا با مجموعه ها  هدیه های تابستانی بازیها، مجموعه ی چت، بسته ی مقدماتی اپلیکیشنها، سفر، ابزار برای حرفه ای ها و اپلیکیشن برای بچه ها مجموعه هایی هستند که در موقع نوشتن این متن موجود هستند.حساب کاربری شما همه ی اپلیکیشنهایی را که شما زیر ( وسایل من) نصب کرده اید را ضبط میکند. حالا شما میتوانید انتخاب کنید که بازیها و اپلیکیشنها کجا باید نصب شوند و صدا ها و تصویرها کجا باید بروند. این خوب است – ما میخواستیم که آندرویید این امکان را از اول داشته باشد.

image
image
image

جهت یابی رایگان با نقشه های Ovi نوکیا 500 با یک گیرندهی GPS داخلی به بازار آمد که میتواند رسیدن به یک قفل ماهواره ای را از نقطه ی شروع سرد ( با A-GPS خاموش) در دو دقیقه مدیریت کند.  نگه داشتن قفل از قبل حتا در یک محیط پرترافیک شهری برای 500 کاری ندارد.

image
image
image

همانطور که ممکن است بدانید در ابتدای سال قبل نوکیا جهت یابی نقشه های Ovi  رایگان را برای همه ی تلفنهای هوشمندش ساخت. که به طور طبیعی 500 را هم شامل میشود. راهنمای صوتی اخیرا در 70 کشور و بالای 40 زبان مختلف در دسترس است حتا اطلاعات ترافیکی بیشتر از 10 کشور.در مجموع،  نوکیا کاری کاملا قابل قبول را در اپلیکیشنهای نقشه های Ovi انجام داد به لطف یک محیط کاربری راحت و دوست داشتنی به خوبی راهنمای شهری   Lonely planet و هتلهای HRS و راهنمای رستورانهای Michelinهمچنین اطلاعات آب و هوای  5 روزه برای شهرها در Map Reporterدر دسترس است که میتواند برای  گزارش اشتباهاتی روی نقشه استفاده شود.  میتوانید انتخاب کنید که کدام یک در منو قابل مشاهده باشد که از شلوغ شدن جلوگیری شود.

image
image
image
image

با نقشه های Ovi  3.06   شما سه حالت دید مختلف شامل ماهواره ای و زمینی دسترسی دارید. آنها  به اتصال اینترنت نیز نیازمندند.حالتهای  دید 2D و3D معمولتر نیز در دستند و میتوانند با نقشه های از پیش بارگزاری شده استفاده شوند. شروع با v3.06 میتواند نقشه ها را مستقیما و بدون نیاز به کامپیوتر دانلود کند.الگوریتم برنامه ریزی مسیر نیز به آسانی میتواند برای عملکرد شما شخصی شود. از جاده و مسیرهای موتوری و همچنین تونلها ومعبرها  میتواند اجتناب شود . مسیرها میتواند بر اساس سریعترین و کوتاهترین تنظیم شوند. نقشه های Ovi همچنین برای جهت یابی عابران پیاده نیز میتواند استفاده شود. یا میتوانید گیرنده ی GPS را خاموش کنید و از گوشی مثل یک نقشه ی دستی استفاده کنید. نقشه های Ovi 3.06 همچنین در موقعیتهای منفصل، متصل میشوند و لیستی طولانی از شبکه ها را پشتیبانی میکنند. ( طبعا به جز Foursquare)سخن آخر نوکیا ما را با احساسی پیچیده روبرو میکند. مرورگر وب پر از نقصش و عملکرد ضعیف دوربین تاثیر ناخوشایندی به جا میگذارد و به سختی میشود UI را به عنوان یک جریان یا واکنش شرح داد.در حقیقت، بسیار وقتها کاملا کند است.دیدیم که این پلت فرم سخت افزاری جدید 1GHz در موارد دیگر بسیار بهتر عمل کرده پس مقصر را نرم افزار بهینه نشده ای که عجولانه به بازار وارد شده میدانیم. البته اینجا جاییست که ما  وسیله مورد بررسی مان را میبینیم _ پایین قفسه های فروشگاهها. و باید بگوئیم که  این دستگاه از نمونه های پیش از بازارش که قبلا مرور کرده بودیم عملکرد بدتری داشته است.حتا جهت یابی turn-by-turn رایگان و پوشش قابل تعویض با رنگی درخشان نتوانست تاثیراحساسی ضعیف آن را بهتر کند.و اینکه قیمت درخواستی نوکیا 500 آنقدرها هم منطقی به نظر نمیاید. اخیرا نوکیا 500 با مبلغی حدود 170 تا 200 یورو  پیدا میشود، حدود قیمتی که با آن میشود یک گوشی هوشمند آندروید مثل آخرین مدل Sony Ericsson Xperia mini خرید. ما حتا راجع به چاشنی X10 صحبت نمی کنیم.
image

خوانده ها را که کنار بگذاریم، خود نوکیا C6-01   حالا  سیمبین  Anna را راه اندازی کرده ( که مقدمه­ ای برای ارتقا است) C6-01 قیمتی مشابه با نوکیا 500 دارد که مبتنی بر  بر سخت افزاری ضعیفتر  است ولی به طور عجیبی عملکرد بسیار بهتری دارد و با نمایشگر AMOLED ClearBlack و شیشه ی Gorilla آمده است. مسائلی نظیر USB در حال حرکت و یک دوربین 8 مگاپیکسلی و یک دوربین فیلمبرداری 720p ارائه میکند.

image
مشکلاتی اساسی در نوکیا 500 وجود دارد که ممکن است به دلیل عجله ای بودن نرم افزار  باشد و یا اینکه از عمد برنامه ریزی شده باشد که بتواند جایگاه خودش را در بازار حفظ کند. هنوز، ما هنوز مشتاقیم که مزایا ی نکته های مورد تردید یا پرامید  نوکیا 500 را بهتر کند از زمانی که the Belle به روز شده منتشر شد . هم از لحاظ عملکرد هم از لحاظ قیمت .GSMARENA 
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

سمیه

۱۴۰۱/۱۰/۲۷
اگه بخوام شماره ای تو لیست سیاه بزارم چطور باید این کارو بکنم

zzz

۱۴۰۰/۳/۱۶
سلام گوشی نوکیا ۵۰۰دارم ولی قفل صفحه اش یادم نیست هر چی ۱۲۳۴۵میزنم باز نمیشه تمام کد زدم باز نمیشه
اصلا نمیتونم کد دستوری بهش بزنم تا باز شه
چون فقط صفحه قفل نشان میده باید فقط عدد بنویسی تا رمز باز شه
هر چی عدد میزنم مینویسه کد امنیت مسدود شده بعد از ۵دقیقه باز میشه ولی نمیشه لطفا کد بگین تا بازش کنم راهی بگین

محمد

۱۳۹۴/۹/۱۶
سلام اینترنت شو چطوری فعال کنم؟

مهمان

۱۳۹۳/۵/۲۵
ااگه جواب نظراتو بدين واقعا ممنون ميشم اگه هم نميدونيدكه هيچ !!!!!!

مهمان

۱۳۹۳/۳/۲۵
چراجواب نظراتونميدين؟؟؟؟؟؟؟؟