Nokia N8

ما به دیدن گوشی های ارزان قیمت و میان قیمت نوکیا عادت کرده بودیم و به نظر می رسید آن ها دیگر خون سلطنتی شان را از دست داده و دست به ساخت گوشی های فوق پیشرفته نخواهند زد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۸/۱
بررسی تخصصی Nokia N8 :لـــذت عکاسی
مقدمه

ما به دیدن گوشی های ارزان قیمت و میان قیمت نوکیا عادت کرده بودیم و به نظر می رسید آن ها دیگر خون سلطنتی شان را از دست داده و دست به ساخت گوشی های فوق پیشرفته نخواهند زد. اما بازهم سربازی دیگر از سری N همه چیز را عوض کرد. Nokia N8 درمانی بود که نوکیا مدت ها بود محتاج آن بود. با چنین مشخصات سخت افزاری ، هیچکس نمی تواند این گوشی را نادیده بگیرد. اما بهتر است توقعات تان را خیلی هم بالا نبریم ، ما از قدرت پردازشی لپ تاپ ها یا میزان RAM آن ها سخن نمی گوییم . به جای آن ها نوکیا، N8 را به یک دوربین فوق العاده عالی و قابلیت هایی چون پشتیبانی از HDMI و USB On-The-Go آراسته است.
 

  

image
image

image

 


 

مهندسین فنلاندی هر از گاهی دوست دارند به استفاده بسیار خوب و صحیح سیمبین از منابع اشاره کنند . ما پیش از این اجرای بسیار روان وسریع این سیستم عامل را بر روی پردازنده هایی با قدرت بسیار پایین تر هم دیده بودیم. اما این بار با نسخه جدید این سیستم عامل یعنی Symbian^3 طرف هستیم و برای همین برای ایمان آوردن به این جمله ، باید خودمان آن را بررسی کنیم.
 

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی پنج بانده از 3G با HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

بدنه باریک با پوشش آلومینیومی

صفحه نمایش لمسی خازنی AMOLED با قطر 3.5 اینچی ، قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 360*640 پیکسل

دوربین 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلاش زنون و امکان ضبط ویدیویی 720P با نرخ 25 فریم در ثانیه

ویژگی های دوربین : سنسور بزرگ دوربین 1/1.83  ، شاتر مکانیکی ، فیلتر ND ، برچسب گذاری جغرافیایی و امکان تشخیص چهره

سیستم عامل Symbian^3

پردازنده 680 مگاهرتزی ARM 11 به همراه 256 مگابایت RAM

Wi-Fi 802.11 b/g/n

پورت microHDMI برای خروجی 720p برای تلویزیون

گیرنده GPS به همراه عملکرد AGPS و امکان مقصدیابی صوتی مادام العمر رایگان

قطب نمای دیجیتال

حافظه داخلی 16 گیگابایتی که قابلیت افزایش از طریق اسلات کارت حافظه microSD را هم دارد

پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD

سنسورهای شتاب سنج و مجاورت

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

رادیو اف ام استریو به همراه RDS ، فرستنده FM

پورت microUSB به همراه پشتیبانی از USB on-the-go

پشتیبانی از فایل های فلش و جاوا در مرورگر وب

بلوتوث استریو v3.0

شماره گیری صوتی و هوشمند

سطح ضد خش صفحه نمایش

نقاط ضعف اصلی

Symbian^3 هنوز هم فاصله زیادی با استانداردهای به کار گیری آندروید و iOS دارد

عدم تعبیه نور کمکی برای فیلمبرداری

رابط منسوخ دوربین

تعداد نسبتا کم نرم افزارهای در دسترس

نبود امکان ویرایش اسناد آفیس (بدون پرداخت هزینه)

چند اشکال نرم افزاری در پخش کننده ویدیویی

عمر باتری با بهترین های کلاس قابل مقایسه نیست

باتری قابل جایگزینی توسط کاربر نیست

مشخصا فشارهای زیادی بر روی Nokia N8 متمرکز است. احتمالا مردم بیش از کسانی که آن را طراحی کرده اند از آن توقع دارند. اما N8 اصلا برای رقابت با گوشی هایی چون I9000 Galaxy S یا Apple iPhone 4  ساخته نشده است. حداقل نوکیا می خواهد شما را وادار کند که به این جمله ایمان بیاورید.

Nokia N8 به رقیبانش یا مزایای تجاری گوشی های هوشمند و یا نرم افزارها توجهی ندارد. تنها چیز مهم برای آن بهترین دوربین موجود در دنیای گوشی های تلفن همراست. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی این دوربین خواهیم پرداخت.
 

  

image
image

image

 

  

در آخرین مقایسه ای که انجام دادیم N8 حتی موفق شد که یک دوربین دیجیتال تخصصی را هم مغلوب سازد. اما برای اینکه این گوشی بتواند سربلند از این بررسی بیرون بیاید ، به چیزی بیش از این نیاز دارد. دوربین گوشی عالی است اما توازن کلی و ارزش در برابر هزینه است که بیشتر خوانندگان ما به آن اهمیت می دهند و به همین دلیل بهتر است N8 برگ های برنده بیشتری در آستین داشته باشد.

در قسمت بعد به سراغ محتویات جعبه Nokia N8 و لوازمی که این گوشی به همراه خود دارد ، خواهیم رفت.
 

محتویات جعبه  

Nokia N8 در جعبه ای همراه با لوازم جانبی بسیار خوب عرضه می شود تا هر آنچه برای استفاده از قابلیت های گوشی نیاز است را در اختیار کاربران قرار داده باشد. علاوه بر شارژر ، کتابچه و کابل انتقال داده (که می توان از آن برای شارژ گوشی هم استفاده کرد) ، دو کابل کوتاه دیگر هم در اختیار شما قرار داده می شود.
 

  

image
image

 


نخستین کابل به پورت MicroUSB متصل شده و به یک مادگی USB ختم می شود. همانطور که می دانید Nokia N8 از USB On-The-Go پشتیبانی می کند و می توانید فلش دیسک ها را به آن متصل کرده و به صورت مستقیم به فایل های ذخیره شده بر روی آن ها دست پیدا کنید.

کابل دیگر در یک انتها به پورت microHDMI و در انتهای دیگر به پورت استاندارد HDMI ختم می شود و بنابراین می توانید از این کابل برای متصل کردن N8 به HDTV تان استفاده نمایید.

آخرین آیتم های داخل جعبه ، یک هدست یک تکه و چند بروشور و کتابچه دیگر هستند.

نمای 360 درجه Nokia N8

Nokia N8 برای صفحه نمایشی با چنین اندازه ای به نظر بیش از حد بزرگ می رسد.  اما این اصلا به معنای آن نیست که اندازه بزرگ گوشی مانع از کار کردن راحت با آن می شود.

یک گوشی لمسی ساده و ضخیم ؛ شاید این گوشی از جذابیت و خصیصه های آیفون بی بهره باشد اما این مشکل را با بدنه فلزی و کیفیت ساخت فوق العاده خود و همین طور رنگ های زیبا و غیرمعمولش برطرف می کند.

ما از احساس استحکام بالا و وزن تقریبا سنگین 135 گرمی گوشی نه تنها ناراحت نیستیم، بلکه باید از نوکیا به این دلیل قدردانی هم کرد. N8 نه باریک است و نه وزن کمی دارد اما ویژگی های گوشی های غول پیکر بازار را به همراه خود دارد. این گوشی ، یک گوشی محکم و مطمئن است و قطعا شما را هم به هیجان خواهد آورد.

طراحی

آلومینیوم براق در کناره ها و پشت گوشی و هیمن طور صفحه نمایش لمسی AMOLED بزرگ در کناره جلویی سبب می شوند که هیچ چیزی را در N8 نتوان یافت که دوست داشتنی نباشد. اگر به گوشی های با بدنه فلزی علاقمندید ، مطمئنیم که این گوشی را دوست خواهید داشت.

ما تا زمان نوشتن این بررسی توانستیم چهار رنگ از پنج رنگ موجود گوشی را از نزدیک ببینیم و تنها رنگ آبی گوشی بود که نتوانست به افتخار بودن با ما، نائل شود!

نمی توانیم خودمان را متقاعد کنیم که تمامی این رنگ ها به یک اندازه جذاب هستند. رنگ خاکستری تیره و نقره ای قطعا نسخه های مورد علاقه ما هستند اما ما مطمئنیم که رنگ های سبز و مخصوصا نارنجی گوشی هم طرفداران خود را پیدا خواهند کرد.

قطعا تعداد کاربرانی را که این رنگ ها را دوست خواهند داشت ، کافی خواهد بود. هر کدام از آن ها توانستند موافقت ده درصدی کاربران را در نظر سنجی اخیر نوکیا به دست آورند.
 

image
 
image

image
 
image


قسمت اعظم کناره جلویی Nokia N8 توسط صفحه نمایش 3.5 اینچی AMOLED که قادر به پشتیبانی از رزولوشن nHD است ، اشغال شده است. کناره های باریک و لبه های بالا و پایین شیب دار گوشی سبب می شوند که بتوان آن را هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی به آسانی  در دست گرفت. متاسفانه حاشیه اطراف صفحه نمایش بیش از چیزی است که انتظار داشتیم.

به هر حال ، 3.5 اینچ برای یک گوشی تمام لمسی امروزی اندازه قابل قبولی برای صفحه نمایش به شمار می رود. و این صفحه نمایش چند رتبه اول را در میان کارنامه نوکیا به خود اختصاص می دهد.

فنلاندی ها نخستین صفحه نمایش خازنی شان را در X6 به کار گرفتند اما این تنها صفحه نمایش ارائه شده توسط نوکیاست که قادر به پشتیبانی از مالتی تاچ است.

رتبه نخست دیگر این است که این صفحه نمایش ، نخستین صفحه نمایش AMOLED نوکیاست که در برابر تابش مستقیم نور آفتاب قابل خواندن باقی می ماند. تلاش های قبلی در روزهای روشن و آفتابی عملکرد بسیار ضعیفی داشتند اما این صفحه نمایش این چنین نیست.

کیفیت تصاویر آن در فضاهای بسته ، همان طور که از صفحه نمایش های AMOLED انتظار می رود ، با رنگ های اشباع شده و میزان تیرگی خوب ،بسیار خوب است. البته کیفیت تصاویر به اندازه صفحه نمایش های Super AMOLED سامسونگ نیست اما با دیگر صفحه نمایش های موجود در بازار ، قابل رقابت است.

صفحه نمایش Nokia N8 از رزولوشنی استاندارد پشتیبانی می کند.با رزولوشنی معادل 360*640 پیکسل ، صفحه نمایش Nokia N8 نسبت به صفحه نمایش های آندرویدی ها 480*854 پیکسل ، از 44 درصد پیکسل کمتر برخوردار است و تنها یک سوم پیکسل های صفحه نمایش iPhone 4   را داراست.

گرچه هر کسی به چنین تراکم پیکسلی نیاز ندارد و برخی کاربران حتی به تفاوت آن ها هم دقت نخواهند کرد. اما مطمئن باشید ما چنین کاری می کنیم.

حساسیت صفحه نمایش Nokia N8 بسیار خوب و در حدی است که از صفحه نمایش های لمسی خازنی انتظار می رود.

بازخوردهای لرزشی هم شایان توجه و اشاره است ، چراکه به خوبی تنظیم شده اند و به طور حیرت انگیزی تجربه کاربر را از کار با گوشی بهتر می کنند. حتی در صورت پیمایش شدن لیست ها و رسیدن به انتهای آن ها یا زوم بر روی تصاویر ویدیویی با استفاده از کلیدهای مجازی هم از بازخورد لرزشی استفاده شده است.

دوربین ثانویه مخصوص تماس های تصویری در گوشه بالای سمت راست صفحه نمایش توجه ما را به خود جلب می کند. در نزدیکی آن سنسور های محدود کننده نور و مجاورت و همین طور  خروجی صدای مخاطب به چشم می خورند.
 

image

 

در زیر صفحه نمایش روزنه میکروفن و کلید منو دیده می شوند . بر خلاف گوشی های هوشمند پیشین نوکیا این بار اثری از کلیدهای سخت افزاری دیده نمی شود که کمی سر درگم کننده است. اما  این چیزی نیست که نتوانید به آن عادت کنید. گرچه ما معتقدیم به کارگیری یک کلید سخت افزاری Back می توانست قابلیت به کارگیری گوشی را تا حد زیادی افزایش دهد. استفاده از کلید مجازی که به این منظور در نظر گرفته شده است به تغییر مکان آن در نرم افزارهای مختلف ، چندان آسان نیست.
 

image

 

در کناره بالایی Nokia N8 ، کلید روشن/خاموش آن که برای قفل صفحه نمایش و سوییچ میان پروفایل ها هم به کار برده می شود ، به چشم می خورد. پورت HDMI و سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد هم در این قسمت جای داده شده اند. پورت HDMI در زیر یک پوشش پلاستیکی مخفی شده است تا از گرد و غبار در امان باشد.
 

image
 
image

image

 

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد پشتیبانی پورت HDMI گوشی Nokia N8 از خروجی 720p تلویزیون است. با پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD ، N8 می تواند جای پخش کننده خانگی شما را بگیرد.

کناره سمت چپ Nokia N8 دو اسلات کارت حافظه و سیم کارت را در کنار پورت بدون محافظ microUSB در خود جای داده است. شارژ گوشی از طریق USB به خوبی انجام می پذیرد و بنابراین نیازی نیست که همیشه شارژر را به همراه خود داشته باشید.
 

image
 
image

image
 
image

 

کناره پایینی Nokia N8 ، پورت اختصاصی شارژر نوکیا را در خود جای داده است. N8 در شارژ گوشی از گزینه های مختلفی پشتیبانی می کند. می توانید از شارژر معمولی یا هر شارژ microUSB که در اختیارتان هست ، برای این مقصود بهره بگیرید.

در کناره سمت راست گوشی کلید های تنظیم صدا ، لغزنده قفل گوشی و کلید اختصاصی دوربین جای داده شده اند. استفاده از دو کلید اول  به دلیل قابلیت لمس بالا و برجستگی شان بسیار آسان است.
 

image
 
image

 

اما از طرف دیگر کلید دوربین کمی سفت است و فشردن آن به کمی تلاش اضافی نیاز دارد. ممکن است این کار به تار شدن تصویر ثبت شده در سرعت های پایین شاتر منجر شود.
 

image
 
image

image

 

لنز دوربین 12 مگاپیکسلی چیزی است که در کناره پشتی گوشی همه توجهات را به خود جلب می کند. این لنز از پوشش محافظ که ممکن بود به افزایش ضخامت گوشی منجر شود ، برخوردار نیست. و به جای آن از یک شیشه محکم که نوکیا ادعا می کند در برابر تمامی خطراتی که ممکن است گوشی با آن ها مواجه شود ، مقاوم است ، بهره می گیرد.
 

image
 
image

image

 

آیتم های قابل توجه دیگر در این قسمت ، فلاش زنون و اسپیکر گوشی هستند.

Nokia N8 به یک باتری 1200 میلی آمپری از نوع Li-Ion که از نوع BL-4D است مجهز است و اعلام شده است که این باتری می تواند تا 400 ساعت در حالت آماده به کار و تا دوازده ونیم ساعت در حالت مکالمه، انرژی مورد نیاز Nokia N8 را تامین نماید. در زندگی واقعی و در عمل این باتری تنها تا دو روز و تحت استفاده متوسط تا شدید دوام آورد.

Nokia N8 هم از نظر طراحی ظاهری و هم از نظر کیفیت ساخت توانست ما را تحت تاثیر قرار دهد. گوشی برای جاودانه ماندن ساخته شده است و Nokia پیش از این هم دوام و مانایی بدنه های آلومینیومی اش را در چند مورد دیگر به رخ کشیده بود. N8 خیلی باریک یا ضخیم نیست . و درست برعکس محکم و مطمئن است.
 

image
 
image

image
 
image


تنها چیزهای  قابل توجه در این قسمت نبود کلید سخت افزاری Back و باتری غیر قابل جایگذاری توسط کاربر هستند.
 

رابط کاربری Symbian^3

Nokia N8 پیشگام گوشی های مبتنی بر Symbian^3 است که باید نخستین گام نوکیا در آغاز نبرد جدید این شرکت بر علیه iOS و آندروید باشد. ما امیدواریم که این سیستم عامل به نحوی بتواند این دو را مغلوب کند اما  قطعا این اتفاق یک شبه نخواهد افتاد.

البته آن ها می توانستند همانند کاری که مایکروسافت انجام داد، انجام دهند و  از پایه به ایجاد سیستم عامل جدیدشان بپردازند اما این کار به معنی از دست رفتن کارآیی بود و به همین دلیل بود که نوکیا به جای یک حرکت کاملا انقلابی به تکامل فکر کرد.

سیستم عامل جدید هنوز هم با بهترین ها قابل رقابت نیست اما می توان آن را گامی در جهت صحیح دانست. مهندسین نرم افزار فنلاندی سرانجام پی بردند که کاربران به رابط های ساده و سرراست علاقمندند و این بار دیگر رویکرد قبلی شان را که Symbian^1 را بسیار ناسازگار می کرد به کار نگرفتند.

هنوز هم اثراتی از این رابط غیر منطقی در رابط دوربین به چشم می خورد اما امیدواریم این اثرات هم به زودی محو شوند.

سیستم عامل جدید طرح های جدید و عملکردهای جدیدی به همراه خود به ارمغان می آورد.صفحه اصلی بهترین گواه این مدعاست و اکنون به سه بخش مجزا تقسیم شده است. می توانید هر طور که می خواهید ، این صفحات را پر از ویدجت ها کرده و آن ها را به ترتیب دلخواه مرتب نمایید. اگر فکر می کنید ، سه صفحه اصلی برای شما زیاد است ، می توانید تا دو عدد از آن ها را حذف کنید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

صفحه اصلی تنها بعد از اینکه حرکت انگشت تان بر روی صفحه کامل شود ، تغییر می کند اما این به نحوه طراحی باز می گردد و هیچ ارتباطی به کندی سیستم عامل ندارد. به دلیل اینکه امکان پیمایش برخی از ویدجت ها به طرفین هم وجود دارد گوشی منتظر می ماند تا ببیند آیا شما می خواهید به مرور آن ها بپردازید و یا اینکه به صفحه اصلی دیگری حرکت کنید.
 

image
 
image

 

ساختار منوی اصلی دست نخورده و به همان شکل پوشه ای باقی مانده است. این درست در مقابل آندروید و iOS است که از منویی با ساختار مسطح استفاده می کنند و تمامی آیکن ها در بخش های قابل پیمایش منوی اصلی جای گرفته اند.می توانید آیکن ها را در هر جایی که می خواهید قرار دهید و حتی می توانید با جای دادن همه آن ها در منوی اصلی ساختاری مسطح شکل ایجاد کنید. نمای لیست مانند هم در دسترس است اما کار کردن با این نما به پیمایش های فراوانی نیاز دارد و به همین دلیل ما استفاده از نمای مشبک را به آن ترجیح دادیم.
 

image
 
image
 
image

 

Task Manager هم تغییر کرده است و اکنون تصاویری از نرم افزارهای در حال اجرا را به نمایش می گذارد. برای بستن هر یک از آن ها تنها یک ضربه کفایت می کند.
 

image
 
image

 

کارایی سیمبین هم با استفاده از نسخه 3 تا حدی ارتقا پیدا کرده است. Nokia N8 در بسیاری از مواقع عملکرد سریعی دارد و کندی رابط تنها در مواقع اجرای نرم افزارهای سنگین یا مواقعی که تعداد نرم افزارهای زیادی در حال اجرا هستند ، به چشم می آید.

و با اینکه حتی گوشی هایی که به خوبی از چند وظیفه گی پشتیبانی می کنند ، با 256 مگابایت حافظه RAM عملکرد مایوس کننده ای دارند اما ما حتی در زمان هایی که Need For Speed ، دوربین و مرورگر وب را با دولبه فعال در پس زمینه در حال اجرا داشتیم ، با پیغام کمبود حافظه روبرو نشدیم.

متاسفانه قابلیت های ضعیف Symbian^1 در درج متن در این نسخه هم دست نخورده باقی مانده اند و احتمالا به همراه مرورگر وب که بعدا به آن خواهیم پرداخت ، عمده ترین نقاط ضعف سیستم عامل به شمار می آیند.

ما در مورد صفحه کلید QWERTY  مجازی صحبت می کنیم که برای تایپ شما را به صفحه ای جدید منتقل کرده و بعد از پایان تایپ شما را به همان صفحه پیشین باز می گرداند. با این کار باید یک گام اضافی را برای تایپ متن طی کنید . به همان سادگی که ما می خواستیم نیست ،درست است؟

و در آخر ، Symbian^3 بر خلاف پیشینیانش چندین قابلیت چشم نواز و خیره کننده عرضه می کند. لرزیدن و چرخش آیکن ها ، برزگنمایی بر روی آن ها در هنگام باز شدن و محو شدن آن ها چند مورد از این نورآوری ها هستند.

شاید این جلوه ها با بهترین های موجود قابل مقایسه نباشند اما با در نظر گرفتن جلوه های آزار دهنده پیشین ، باید امتیازات زیادی را در این مورد برای Symbian^3 در نظر گرفت.

پس در کل Symbian^3 را باید رقیبی برای آندروید و iOS و N8 را بهترین نماینده آن بدانیم. با اینکه سیمبین یک گام دیگر به آن ها نزدیک شده اما هنوز هم با آن ها فاصله دارد. گرچه بار دیگر با توجه به قیمت گوشی باید قابلیت های آن را کافی بدانیم.
 

دفترچه تلفن عالی

Nokia N8 به یک دفترچه تلفن کامل مجهز است که می تواند به آسانی با حساب کاربری Exchange همگام سازی شود. سیمبین فضایی نامحدود برای ذخیره شماره تلفن ها در اختیار کاربران می گذارد و علاوه بر این به طرزی عالی اطلاعات مخاطبین را مدیریت می نماید. و اکنون این دفترچه تلفن در حال یکپارچه سازی با برخی از سرویسهای شبکه های اجتماعی هم هست.
 

image
 
image

 

مخاطبین را می توان بر حسب نام کوچک یا خانوادگی مرتب کرد. می توانید تعیین کنید که مخاطبین ذخیره شده در سیم کارت ، گوشی و یا شماره های خدمات به نمایش در آیند.

با انتخاب برخی از مخاطبین و افزودن آن ها به لیست علاقمندی ها ، آن ها در لیست دفترچه تلفن به بالای فهرست انتقال می یابند. با این کار به میزان زیادی از پیمایش این بخش آسوده خواهید شد.
 

image

 

در ویرایش مخاطبین ، فیلدهای متنوعی در دسترس هسند و میتوانید هر یک از آن ها را تا هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.
 

image
 
image
 
image

 

می توانید به مخاطبین  زنگ های صوتی و تصویری اختصاصی تخصیص دهید. اگر بخواهید می توانید به گروه بندی مخاطبین پرداخته و به هر گروه زنگ اختصاصی تخصیص بدهید.

یکی از امکانات جالب توجه در هنگام ویرایش مخاطبین امکان درج آدرس آن ها با انتخاب از روی نقشه است.

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی شامل FaceBook و Twitter می شود که برای اغلب کاربران کافیست. گرچه برای چک کردن وضعیت مخاطبین باید یک گام اضافی بردارید و به یک گام اضافی هم بعد از آن برای دیدن پروفایل آن ها نیازمندید. با این موضوع که اضافه شدن آن به لیست بلندبالای دفترچه تلفن چندان جالب نبود موافقیم اما حذف یکی از این گام های اضافی کار چندان غیرممکنی نبود.
 

image
 
image

 

قابلیت های تلفنی : شماره گیری هوشمند و هر چیزی که فکرش را بکنید

ما در حین مکالمات تلفنی با Nokia N8 به هیچ مشکلی برنخوردیم. سیگنال ها به خوبی دریافت می شوند ، صدا به اندازه کافی واضح است و در کل هیچ نوع اختلالی در مکالمات به چشم نمی خورد.

شماره گیری صوتی هم در Nokia N8 در دسترس است و با فشردن و نگاه داشتن کلید مجازی تماس در صفحه اصلی فعال می شود. این بخش کاملا مستقل از اسپیکر عمل می کند و در شناسایی دستورات و اسامی انتقال داده شده به آن عملکرد فوق العاده ای دارد.
 

image
 
image

 

گرچه در محیط های پر سر و صداتر ، کارآیی آن کمی تحت تاثیر قرار می گیرد. همین طور باید به یاد داشته باشید که اگر چند شماره به یک مخاطب تخصیص داده باشید ، سیستم به شماره گیری نخستین شماره ذخیره شده و یا شماره پیش فرض مخاطب خواهد پرداخت.

شماره گیری هوشمند هم در اینجا در دسترس است و مثل همیشه کاربردی است. تنها کافی است چند حرف از نام مخاطب مورد نظرتان را تایپ کنید و آن را برای برقراری تماس یا ارسال پیام از لیست به نمایش در آمده انتخاب نمایید.
 

image

 

آخرین گزینه برای آغاز تماس ، استفاده از یکی از ویدجت های موجود بر روی صفحه اصلی است. این ویدجت به شما اجازه می دهد که مخاطبین مورد علاقه تان را به آن افزوده و بدون نیاز به مراجعه به دفترچه تلفن ، به پروفایل های آن ها دسترسی داشته باشید.

این ترفند در مورد حالت چرت هشدارها هم کار می کند.

به لطف وجود سنسور مجاورت صفحه نمایش در هنگامی که گوشی را به گوش تان نزدیک می کند ، به صورت خودکار خاموش می شود.
 

image

 

بعد از دیدن عملکرد فوق العاده Nokia N8 در بخش قابلیت های تلفنی ، ما بخشی را به آزمون قدیمی بلندی صدای مان اختصاص دادیم. گوشی در این بخش هم عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست امتیاز «خیلی خوب» را به دست آورد. به نظر می رسد بلندی صدای گوشی برای هر شرایطی مناسب است. اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون و همین طور نتایجی که سایر گوشی ها در این آزمون بدست آورده اند ، را می توانید در این قسمت بیابید.
image
پیام رسانی عالی ، البته به غیر از صفحه کلید

Nokia N8 به آسانی می تواند تمامی احتیاجات شما را در بخش پیام رسانی مرتفع سازد اما احتمالا صفحه کلید مجازی گوشی را آزار دهنده خواهید یافت. مشکلی در اندازه کلید ها و صفحه کلید QWERTY این گوشی حس نمی شود اما مشکل این است که برای تایپ به صفحه ای جدید هدایت می شوید. و علاوه بر این ، این قسمت از مالتی تاچ پشتیبانی نمی کند و بنابراین تایپ با سرعت بالا مسلما سبب رخداد اشتباهاتی نیز خواهد شد.
 

image

 

و آزار دهنده تر اینکه این مشکلات تنها به بخش پیام رسانی گوشی محدود نمی شود. در هر جایی از رابط کاربری که باید به صفحه کلید دسترسی پیدا کنید ، این مشکل خودنمایی می کند.
 

image
 
image

 

به پیام رسانی باز می گردیم. تمامی پیام های کوتاه شما در یک صندوق ورودی مشترک دریافت می شوند. اگر دوست داشته باشید می توانید آن ها را به صورت حباب وار چون حالت مکالمه  هم مشاهده کنید.

Nokia N8 از یک ویرایشگر مشترک برای تمامی انواع پیام ها بهره می گیرد. نیازی به اشاره به قابلیت هایی چون شمارشگر کاراکتر ها در بخش SMS و ... نیست.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

اگر محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید ، پیام مربوطه به صورت خودکار به یک MMS تبدیل خواهد گشت. اگر یک آدرس ایمیل را به عنوان گیرنده تایپ کنید ، پیام به یک ایمیل تبدیل می شود. در هر دو حالت ، شمارشگر کاراکتر ها به شمارشگر داده تبدیل شده و به جای تعداد کاراکترها ، کیلوبایت ها را به شما نمایش خواهد داد.

بخش ایمیل Nokia N8 به ما اجازه داد تا به آسانی به تنظیم حساب کاربری Gmail مان و همین طور همگام سازی آن با یک سرور Exchange ActiveSync بپردازیم . در بسیاری از موارد تنها نیاز به درج نام کاربری و کلمه عبور دارید و نیاز به انجام تنظیمات دیگری نیست.

از چندین حساب کاربری و پروتکل های امنیتی مختلف در این قسمت پشتیبانی می شود و بنابراین می توانید تقریبا از تمامی سرویس های ایمیل به آسانی و بدون درد سر در Nokia N8 بهره مند شوید.

پیام ها می توانند با توجه به تاریخ ، فرستنده ، موضوع ، اولویت و حتی ضمایم مرتب شوند. جستجو در میان ایمیل ها از دیگر قابلیت های در دسترس در این بخش است.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن  دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید. یک قابلیت جالب به شما اجازه می دهد که ارسال ایمیل های تان را برای نخستین باری که یک اتصال اینترنتی در دسترس خواهد بود تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید از هزینه های مربوط به اینترنت خود بکاهید و ارسال ایمیل ها را تا زمانی که یک اتصال بی سیم در دسترس خواهد بود به تاخیر بیاندازید.

از ضمایم ، امضاها و تقریبا هر چیزی که در مورد ایمیل ها در یک گوشی تلفن همراه بدان نیاز است ، در این قسمت پشتیبانی می شود.
 

File Manager

برخلاف برخی از دیگر پلت فرم ها ، گوشی های مبتنی بر سیمبین ، به داشتن یک File Manager توانمند می بالند. نرم افزاری که بدین منظور در Nokia N8 در نظر گرفته شده است نرم افزار قدرتمندی است که می تواند تقریبا هر کاری که از آن انتظار داشته باشید به انجام برساند. این نرم افزار امکان انتقال فایل ها ، کپی کردن آن ها ، تغییر نام ؛ مرتب سازی و ارسال آن ها را برای شما فراهم می آورد. می توانید در صورت نیاز بر روی کارت حافظه تان هم کلمه عبور بگذارید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

با توجه به پشتیبانی Nokia N8 از USB On-The-Go می توانید از File Manager برای دسترسی به فلش دیسک ها و سایر گوشی هایی که از طریق کابل مخصوص به گوشی متصل شده اند ،هم استفاده کرد. N8 توانست با موفقیت تمامی فلش دیسک هایی را که به آن متصل کردیم را مدیریت نماید ، در حالیکه گوشی هایی که توسط نوکیا ساخته نشده بودند ، اجازه به اشتراک گذاری حافظه شان را با N8 نمی دادند.

ما یک گوشی مبتنی بر آندروید ، یک آیفون و یک گوشی مبتنی بر بادا را به این منظور به N8 متصل کردیم ، با اینکه تمامی آن ها شروع به شارژ شدن کردند اما هیچ یک در حالت mass Storage به N8 متصل نشد. گرچه وقتی یک انتهای کابل را به Nokia E71 متصل کردیم ، کارت حافظه آن بدون وفقه در File Manager گوشی Nokia N8 به نمایش در آمد.
 

گالری عکس نه چندان جالب

شاید Symbian^3 بسیاری از چیزها را در رابط کاربری بهبود داده باشد اما مثل اینکه گالری در لیست ارتقا قرار نداشته است. Nokia N8 از همان نرم افزاری که برای مرور تصاویر در گوشی های پیشین نوکیا استفاده می شد ، برای این منظور استفاده می کند و اگر بخواهیم صادق باشیم ، از نظر استانداردهای پیشرفته امروزی تنها می توان سطح قابل قبول را به آن منتسب کرد.

البته ، کنترل های حرکتی اکنون در دسترس هستند و می توانید از pinch Zooming هم برای بزرگنمایی بهره بگیرید ، پس این گالری چندان هم بد نیست اما افزوده شدن چند جلوه بصری جذاب می توانست با استقبال کاربران روبرو شود.
 

image
 
image
 
image

 

قابلیت هایی چون پیمایش حرکتی و Panning در هنگام بزرگنمایی در دسترس نیستند که سبب می شود چند امتیاز ناقابل دیگر در این قسمت از Nokia N8 کم کنیم.

علاوه بر روش pinch Zooming می توانید از ضربات دوگانه ، کلیدهای تنظیم صدا و همین طور لغزنده مجازی موجود بر روی صفحه هم برای این منظور استفاده کنید.
 

image
 
image

 

میتوانید به صورت مستقیم در گالری به انتخاب چند عکس به صورت همزمان برای حذف یا به اشتراک گذاری بپردازید. متاسفانه به اشتراک گذاری تنها از طریق MMS ، بلوتوث و ایمیل در دسترس است و خبری از یکپارچگی با سرویسهای شبکه های اجتماعی در این قسمت به چشم نمی خورد. البته این کار به آسانی و با نصب نرم افزارهای اختصاصی سرویس هایی که مایل هستید ، امکانپذیر خواهد بود. حداقل این روش در گوشی های غیرلمسی سیمبین کار می کرد.

آخرین قابلیت گالری عکس ، برچسب گذاری تصاویر برای آسان تر شدن مرتب کردن آن ها، پخش اسلاید شو و سازمان دهی آلبوم هاست .

در کل مرور تصاویر و حتی تصاویر 12 مگاپیکسلی نسبتا سریع است اما بزرگنمایی کمی کند است. برای شروع بزرگنمایی بر روی هر عکس باید یک یا دو ثانیه منتظر بمانید.
 

پخش کننده موسیقی و آلبوم آرت

سیمبین هیچگاه در مورد عملکرد پخش کننده موسیقی با مشکلی روبرو نبوده است اما این نرم افزار هیچگاه ظاهر خیلی جذابی نداشته است. گرچه Symbian^3 رابطی مشابه Cover Flow را عرضه می دارد که زیبایی ظاهری این رابط را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

 این نرم افزار امکان مرتب کردن آهنگ ها بوسیله خواننده ، آلبوم ، سبک را دارد و گزینه ای هم برای ساخت لیست های پخش سفارشی سازی شده به صورت مستقیم در گوشی در نظر گرفته شده است.
 

image
 
image
 
image

 

از فرمت های بسیاری در این نرم افزار پشتیبانی می شود و حالت های مختلف اکولایزر و جلوه های در دسترس این نرم افزار را کامل تر از همیشه می کنند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

مثل همیشه این نرم افزار امکان اجرا در پس زمینه را هم دارد. در این حالت شما می توانید کنترل آن را از طریق ویدجت اختصاصی که بدین منظور در نظر گرفته شده است در دست بگیرید. این ویدجت عنوان آهنگ در حال پخش را هم به شما نمایش می دهد.
 

خروجی صدای بسیار عالی

موفقیت بخش چند رسانه ای Nokia N8 نمی تواند بدون کیفیت بالای خروجی صدا تضمین شود. خوشبختانه گوشی عملکرد فوق العاده ای در این بخش هم دارد و توانست امتیازات بسیار بالایی در آزمون قدیمی ما به دست بیاورد.

هنگامی که گوشی را به یک تقویت کننده صوتی (چون سیستم صوتی خانه یا اتومبیل) متصل می کنید ، Nokia N8 عملکرد خارق العاده ای دارد و هیچگونه نقطه ضعفی در آن مشاهده نمی شود.

هنگامی که گوشی را به هدست ها متصل می کنید هم تغییر چندانی در کیفیت صدا به وجود نمی آید. مطمئنا تغییرات بین فرکانسی و سطوح سیگنال های ناخواسته کمی تغییر می کند اما آن ها آنقدر جدی نیستند که به جز در شرایط آزمایشگاهی قابل تشخیص باشند.
 

image

 

پخش کننده ویدیویی بسیار عالی بدون پشتیبانی از زیرنویس

در بخش پخش ویدیویی گوشی های هوشمند مبتنی بر سیمبین ، Nokia N8 روزنه های جدیدی باز می کند. این نخستین گوشی پس از Omnia HD است که به صورت ذاتی توانایی پشتیبانی از فرمت های  ویدیویی DivX و XviD را دارد اما امکانات این قسمت در اینجا خاتمه نمی گیرد.

پخش کلیه فایل ها و حتی ویدیوهای با رزولوشن بالا که شامل رزولوشن 720p هم می شود ،  به روانی صورت می پذیرد. در ترکیب با پورت HDMI گوشی ، این قابلیت می تواند Nokia N8 را به یک پخش کننده خانگی مطمئن بدل کند.
 

image
 
image

 

نرم افزار Media Player تنها قابلیت کار کردن در حالت تمام صفحه را دارد اما به دلیل اینکه هر چیزی جز این سبب بی استفاده ماندن بخشی از این صفحه نمایش واید می شد ، دلیل آن به آسانی قابل درک است. در  حالت تمام صفحه با فشردن صفحه نمایش می توانید به کنترل هایی که در حالت عادی پنهان هستند ، دست پیدا کنید. اندازه بزرگ صفحه نمایش سبب خواهد شد که از تمامی کلیپ های تان کاملا لذت ببرید.
 

image
 
image

 

گرچه محدودیت هایی هم در این نرم افزار دیده می شود . برای مثال گوشی امکان پخش فایل هایی با حجم بیش از دو گیگابایت را ندارد و امکان حرکت به جلو و عقب در فایل هایی با حجم بیش از 1.5 گیگابایت هم وجود ندارد. اگر بتوانید فایل های تان را با چنین محدودیت هایی انطباق دهید (که در کل شما را از تماشای فیلم های کامل HD با رزولوشن 720p محروم می کند)  می توانید بدون مشکل از این نرم افزار بهره بگیرید.

یکی دیگر ازمشکلاتی که در پخش کننده ویدیویی به چشم می خورد ، عدم توانایی آن در پشتیبانی از هر نوع زیرنویس است.

در کل Nokia N8 عملکرد فوق العاده ای در پخش ویدیویی دارد اما این نرم افزار هم کاملِ ِ کامل نیست. نوکیا به آسانی می تواند این محدودیت ها را در به روز رسانی های بعدی از میان بردارد.
 

رادیو اف ام با RDS

رادیو اف ام موجود در Nokia N8 از همان رابط ساده و مرتبی استفاده می کند که در گوشی های پیشین سیمبین دیده بودیم. می توانیم همانند قبل از کلیدهایی که برای حرکت در بین ایستگاه ها در نظر گرفته شده اند ، برای این منظور استفاده کنید  و یا اینکه از پیمایش های حرکتی برای این کار بهره بگیرید.
 

image
 
image
 
image

 

Nokia N8 از RDS پشتیبانی می کند و امکان جستجوی خودکار فرکانس های جایگزین را هم دارد. نام ایستگاه رادیویی با جلوه های جذابی بر روی صفحه نمایش به نمایش در می آید و بقیه مشخصه های RDS همان در متنی خوانا و در خطی در زیر آن نمایش داده می شود.
 

فرستنده اف ام

Nokia N8 جزو معدود گوشی هایی است که به همراه فرستنده اف ام عرضه می شوند. این قابلیت خوب به شما اجازه می دهد که آهنگ های تان را بر روی هر گیرنده رادیو اف امی که در نزدیک تان قرار دارد و در فرکانسی دلخوه گوشی کنید.
 

image

 

تمام کاری که باید بکنید یافتن یک فرکانس بدون استفاده در محدوده فرکانسی 88.1 مگاهرتز تا 107.90 مگاهرتز است. یافتن فرکانس هایی بدون اختلال با فرکانس های رادیویی در برخی از مکان ها از برخی از مکان های دیگر (و مخصوصا در شهرهایی که ایستگاه های رادیویی زیادی دارند) دشوارتر است.

اما شرایط فرکانس های در دسترس به هر نحوی که باشد ، فرستنده اف ام از یک رابط بسیار ساده استفاده می کند که سهولت استفاده از آن را برای شما تضمین می کند.

باید گوشی و گیرنده را در فاصله ای نزدیک هم نگاه دارید تا سیگنال ها از دست نروند. در آزمونی که ما برای این منظور به انجام رساندیم ، نتوانستیم گوشی را به فاصله ای بیش از دو متر از گیرنده انتقال دهیم اما ممکن است این میزان برای شما کمی متفاوت باشد.
 

اعجوبه 12 مگاپیکسلی

و اکنون به یکی از مهم ترین بخش های این بررسی می رسیم. دوربین دوازده مگاپیکسلی Nokia N8 یکی از دلایل تبدیل شدن این گوشی به یکی از محبوب ترین گوشی ها در چند ماه گذشته در وب سایت ماست.

نوکیا سر و صدای زیادی در مورد عکسهای فوق العاده ای که N8 ثبت می کند به راه انداخته بود اما آن ها از تکلیف شان هم غافل نشده اند و این گوشی را به بزرگترین سنسور موجود در گوشی های تلفن همراه (1/1.83 اینچ) مجهز کرده اند. سطح بزرگتر سنسور سبب می شود که در نورهای کم هم بتوان از آن بهره گرفت و علاوه بر این بر روی دامنه پویا هم تاثیر فوق العاده می گذارد.

اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود ، Nokia N8 به یک شاتر مکانیکی ، یک فلاش پرقدرت زنون ، یک لنز واید 28 میلی متری و محافظی شیشه ای  که از شیشه ای بسیار سخت ساخته شده  هم مجهز است. فیلتر ND تعبیه شده سبب می شود تا نبود برخی از گشادگی دیافراگم های خاص در شرایط روشن که امکان افزایش سرعت شاتر را ندارید ، جبران شود.

متاسفانه ، این دوربین فوق العاده عالی از رابط تقریبا نامناسب که چندان هم کاربرپسند نیست ، استفاده می کند.

تنها سه میانبر در کناره منظره یاب دیده می شوند . این میانبرها اجازه سوییچ بین دوربین عکاسی و فیلمبرداری ، روشن و خاموش کردن فلاش و به نمایش در آمدن دیگر گزینه های در دسترس را فراهم می کنند.
 

image
 
image

image
 
image

 

اگر چندی از این تنظیمات در کنار منظره یاب قرار داده می شدند و سبب صرفه جویی در وقت کاربران می شدند ، بسیار بهتر بود اما مهندسین نوکیا چنین عقیده ای نداشته اند. نباید از ذکر این نکته هم غافل بود که این بخش تنها بخشی از رابط کاربری است که هنوز هم همان رویکرد دو گام برای انتخاب آیتم ها،که در نسخه های پیشین سیمبین به کرار شاهد آن بودیم، در آن دیده می شود.

اما از سوی دیگر ، Nokia N8 اجازه تنظیم تراز سفیدی ، تن رنگی ، نوردهی ، ISO ، کنتراست و وضوح را برای شما به ارمغان می آورد. میتوانید از حالت های پیش فرض صحنه ها هم استفاده کنید و از گزینه ای هم که برای ساخت یک حالت صحنه سفارشی سازی شده در نظر گرفته شده است ، بهره بگیرید.

تشخیص چهره هم در Nokia N8 در دسترس است و به شما اجازه می دهد که تصاویر چهره ها را در فوکوس کامل ثبت کنید.

برچسب گذاری جغرافیایی به شما امکان می دهد که بااستفاده از گیرنده GPS داخلی ، اطلاعات مکان ثبت عکس را در داخل اطلاعات EXIF آن جای دهید.

در آزمونی هم که ما پیش از این صورت دادیم و Samsung Pixon 12 و Sony Cyber-Shot HX5 را با  N8 مقایسه کردیم ، این گوشی توانست نظر شما را به خود جلب کند. متاسفانه تمامی عکس های موجود در آن بررسی در شرایط متغیر آب و هوایی ثبت شده بود.

گرچه این بار هوا روشن و آفتابی بود و تصمیم گرفتیم بار دیگر مبارزه ای بین Samsung Pixon 12 و Nokia N8 صورت دهیم.

نخستین چیزی که Nokia N8 توانست ما را با آن تحت تاثیر قرار دهد ، کیفیت اپتیکال آن بود. البته این اولین باری نیست که ما یک لنز Carl Zeiss را مشاهده می کنیم اما این یکی عملکرد فوق العاده ای دارد. هیچ یک از عکس هایی که با این دوربین ثبت کردیم مشکلی در ارتباط با لبه های بنفش یا صورتی و یا انحراف (که در Pixon 12 بسیار قابل توجه است) یا هر نوع نقش دیگری را نداشتند.

میزان جزئیات ثبت شده بسیار عالیست و هر چه از مرکز عکس به سمت لبه ها می رویم ، میزان آن ها کاهش پیدا می کند. اگر خیلی سخت گیر بودیم ، می شد به محوی بیش از حدی که در گوشه ها دیده می شود ، هم اشاره کرد اما این جلوه واقعا جالب است.

میزان جزئیات ثبت شده توسط دوربین Nokia N8 برای یک دوربین 12 مگاپیکسلی واقعا خیره کننده است و ما اینجا تنها در مورد گوشی های تلفن همراه صحبت نمی کنیم.

چیزی که در مورد عکس های ثبت شده توسط دوربین Nokia N8 واقعا قابل توجه بود ، رویکرد آن در پردازش تصاویر بود – سنسور بزرگتر سبب می شود که به وضوح سازی بیش از حد ، تصحیح لبه ها و یا کاهش شدید نویزها برای ثبت عکسی خوب نیازی نباشد. و این همان دلیلی است که N8 به شما اجازه می دهد از طبیعی بودن تصاویر ثبت شده لذت ببرید.

اندازه سنسور سبب می شود که عکس های Nokia N8 دامنه پویای بسیار بهتری نسبت به رقبا داشته باشند.
 

عکاسی در شرایط کم نور

جای دیگری که وجود سنسور بزرگتر بسیار به چشم می آید ، عملکرد دوربین در شرایط کم نور است. Nokia N8 به توقعات بالای ما در این بخش هم جامه عمل پوشانید و عکس هایی خارق العاده با ISO 400 و ISO 800 تولید کرد. البته این بار کمی نویز در عکس ها دیده می شود اما کاهش اندک نویزها سبب می شود که میزان جزئیات دست نخورده باقی بماند. در مقابل ، در نمونه های Pixon 12 به دلیل کاهش شدید و بیش  از حد نویزها ، میزان زیادی از جزئیات از دست می رود.

باید به خاطر داشته باشید در شرایط کم نور با خاموش بودن فلاش ، Nokia N8 از سرعت های بسیار کم تر شاتر چون (1/8 ثانیه) استفاده می کند. در چنین سرعتی ، ثبت بدون لرزش عکس ها بدون استفاده از یک سه پایه یا هر نوع تکیه گاه دیگری برای دوربین ، تقریبا ناشدنی است. اگر چنین امکاناتی در اختیار ندارید ، به شما پیشنهاد می کنم از ISO های بالاتر در هنگام ثبت عکس های استفاده نمایید.
 

عکاسی با فلاش

یا می توانید در صورتی که سوژه ها به اندازه کافی به شما نزدیک هستند ، فلاش زنون را روشن کنید . بهتر است ببینیم این بار دوربین چه عملکردی دارد.

ماژول فلاش به کار رفته در Nokia N8 نسبت به Nokia N82 ، حدود 30 درصد کوچکتر است که مسلما سبب تولید میزان نور کمتری می شود. گرچه عملکرد بهتر در ISO  بالاتر  سبب می شود که میزان برد محدود فلاش جبران شود.Nokia N8 از تنظیمات ISO بالاتری استفاده می کند و بنابراین در زمانی که نور کمتری از فلاش بیرون می آید هم می تواند به همان نوردهی دست یابد.

نمونه های ثبت شده با فلاش ، نکته ای را که به آن اشاره شده ، به خوبی اثبات می کنند. در این صحنه Nokia N8 از ISO 383 ، Samsung Pixon 12 از ISO 160 و Sony Ericsson HX5 از ISO 200 استفاده کرده اند.

علیرغم تفاوت زیاد ISO ،عکس ثبت شده توسط Nokia N8  تنها کمی از دیگر عکس ها بدتر است اما این مشکل با توجه به حاشیه های کوچک عکس قابل چشم پوشی است.

چیزی که ما را بیشتر آزرد ، ته رنگ آبی است که در بیشتر عکس های ثبت شده با فلاش روشن دیده می شود که نشان از آن دارد که چیزی با تنظیم خودکار تراز سفیدی سازگار نیست و امیداوریم که مهندسین نوکیا این مشکل را هم در اینده ای نزدیک حل کنند.
 

عکاسی ماکرو

می توانید با استفاده از منوی Scenes در رابط کاربری دوربین Nokia N8 به حالت ماکرو دست پیدا کنید. این حالت با عنوان Close-up مشخص شده است اما حقیقت این است که به اندازه دیگر گوشی ها نمی توانید به سوژه نزدیک شوید. در بهترین حالت ،نزدیکترین  فاصله به 13 سانتی متری سوژه به صورت افقی می رسد. کیفیت عکس ها مثل همیشه عالیست.
 

نظر نهایی

مشخصا زمان آن فرارسیده است که Samsung Pixon 12 سلطنت قلمروی دوربین گوشی های تلفن همراه را به کس دیگری واگذارد. این گوشی توانست بیش از یک سال این مقام را با سنسور بسیار کوچکتر 1/2.5 خود که در نوع خودش موفقیت بسیار خوبی به شمار می رفت ، حفظ کند . اکنون زمان تاجگذاری پادشاه جدیدی برای این قلمرو فرا رسیده است.

با دامنه پویای عالی و عملکرد فوق العاده در شرایط کم نور ، سطح بالای جزئیات ثبت شده ، لنز کاملا هندسی ، رنگ های دلپذیر و اما دستکاری نشده ؛پیشروی فنلاندی ها جای هیچ تردیدی نمی گذارد که تنها سزاوار واقعی این تخت و تاج است. تنها مشکلی که می توان در مورد دوربین به آن اشاره کرد ، رابط کاربری نه چندان راحت و نتایج نه چندان خوب عکاسی با روشن بودن فلاش است.

ضبط ویدیویی 720p

با داشتن عنوان قهرمانی بخش عکاسی ، Nokia N8 سعی دارد جام قهرمانی بخش فیلمبرداری را هم از آن خود کند. این گوشی می تواند ویدیوهایی با رزولوشن 720p پ و نرخ 25 فریم بر ثانیه که برای موفقیت به نظر خوب می رسند ، ضبط نماید.

مسلما شما این حق را دارید که بگویید که ضبط ویدیویی 720p با نرخ  30 فریم بر ثانیه بهتر از آن است اما باید به یاد آورید که فیلم های سینمایی هم با  نرخ 24 فریم بر ثانیه ضبط می شوند و هیچ شکوه ای هم در این مورد به گوش نمی رسد. علاوه براین باید به اهمیت این نکته توجه داشته باشید که Nokia N8 حتی در شرایط پویا هم نرخ فریم خودش را حفظ می کند و بنابراین در اینجا خبری از پرش در فیلم ها نیست.

image

 

اما با اینحال اگر باز هم در جستجوی خصیصه ای هستید که ضبط ویدیویی Nokia N8 را از سایر رقبا ممناز و متمایز کند ، باید به زوم دیجیتال 3x آن اشاره کنیم. برخلاف سایر رقیبان ؛ N8 از همه رزولوشن سنسور 12 مگایپکسلی اش برای این منظور استفاده می کند و حتی در حداکثر بزرگنمایی هم ویدیوها HD باقی می مانند. شاید زوم دیجیتال در بخش عکاسی اصلا جالب نباشد اما در بخش ویدیویی عملکرد فوق العاده ای دارد و آنقدر خوب هست که کاربران بتوانند استفاده مفیدی از آن کنند.

ما زوم دیجیتال Nokia N8 را به شدت آزمودیم و در پایان ، این امکان جز در فضاهای کم نور که بزرگنمایی سبب افزایش نویز می شد ، همان طور که نوکیا قول داده بود ، عمل می کرد.

با توجه به اینکه ماژول هایی که توانایی زوم اپتیکال را داشته باشند ، برای گوشی های تلفن همراه بسیار بزرگ به نظر می رسند ، این رویکرد می تواند روش مناسبی باشد. تنها نکته بدی که می توان در مورد این قابلیت به آن اشاره داشت ، عملکرد نه چندان خوب آن در فاصله 1x-2x به دلیل محدودیت های سنسور 12 مگاپیکسلی Nokia N8 است. میتوانید بررسی اولیه Nokia N8 را برای اثبات این مدعا و بحث جزئی تر در مورد این مشکل مورد مطالعه قرار دهید.

یکی دیگر از قابلیت های منحصر بفرد در مورد ضبط ویدیویی Nokia N8 ، ضبط صدای استریو آن است. این بخش از میکروفن دوم که مخصوص خنثی سازی نویز است استفاده می کند و صدای استریوی بسیار خوبی ضبط می کند.

نرخ فریم ویدیوهای ضبط شده توسط Wave ، 29.97 فریم بر ثانیه است که سبب می شود Nokia N8 کمی به عقب رانده شود. همین طور باید توجه داشته باشید که فشردگی صورت داده شده توسط YouTube هم ممکن است به افزوده شدن برخی جلوه های مصنوعی انجامیده باشد که در ویدیوهای اصلی خبری از آن ها نبوده است.

Nokia N8 میدان دید وسیع تری دارد و به همین دلیل ساده تر قاب مورد نظر را در خود جای داده و سبب می شود که اشیا کوچکتر به نظر برسند. علیرغم این نکته رزولوشن بهتر و دامنه پویای بسیار بهتر ویدیوی آن به خوبی قابل درک است. رنگ ها به سلیقه شخصی شما باز می گردند اما ما رویکرد Nokia N8 را در ثبت آن ها کمی بیشتر دوست داریم.

تفاوت میدان های دید حتی این بار بزرگتر است  و به همین دلیل اشیای موجود در ویدیوی ضبط شده توسط iPhone 4  تقریبا نیمی از اشیای مشابه در ویدیوی دیگر بزرگترند. خوشبختانه ما رزولوشن ویدیوها را در بررسی اولیه مان آژمودیم و به این نتیجه رسیدیم که iPhone 4  در این بخش هم نسبت به N8 برتر است.

گرچه وقتی در مورد ویدیو حرف می زنیم ، باید توجه کنیم که باید نکات دیگری غیر از رزولوشن را هم مد نظر قرار دهیم. رنگ های ویدیوهای Nokia N8 بسیار طبیعی ترند و با اینکه ممکن است رنگ های بیش از حد اشباع شده iPhone 4  که در هوای آرام و ابری بسیار دلپسند تر باشند اما در مورد سوژه های رنگارنگ با مشکل روبرو می شوند. این جلوه سبب ایجاد یک ته رنگ زرد بر روی تمامی سوژه ها و اشیای زرد رنگ شده و سبب می شود که نوردهی از حد لزوم فراتر رود.رنگ آسمان هم در این ویدیوها دچار مشکل می شود و رنگ آبی آن به شکل غیرمعمولی ثبت می گردد.

Nokia N8 دامنه پویای بسیار بهتری دارد و تقریبا هیچ ناحیه ای را در ویدیوی بالا نمی توانید بیابید ،که نوردهی آن بیش از حد صورت گرفته باشد. از طرف دیگر در نمونه های ضبط شده توسط iPhone 4  ، نوردهی بیش از حد ،یکی از مشکلات رایج است.

یک نکته دیگر هم در مورد این نمونه وجود دارد که باید به آن اشاره کرد. به نحوه عکس العمل هر دو دوربین در برابر تغییر صحنه در ابتدای ویدیوها دقت کنید (این حرکت فقط به منظور بررسی دو دوربین با هم انجام شده است وگرنه ما اینقدر هم فیلمبردارهای بدی نیستیم). به وضوح قابل مشاهده است که Apple iPhone 4  واکنش بسیار کندتری نسبت به N8 دارد و نوردهی آن به یکباره تغییر می کند که چندان جالب به نظر نمی رسد. از سوی دیگر Nokia N8 عملکرد بهتری دارد و نوردهی را طوری تغییر می دهد که به سختی می توانید آن را حتی تشخیص دهید.


گرچه ضبط ویدیویی N8 هم بی نقص نیست. همان طور که می دانید ، Nokia N8 از فوکوس خودکار در ضبط ویدیویی استفاده نمی کند. و به جای آن فنلاندی ها از سیستمی به نام Active Hyper Focal Distance System (سیستم فاصله ای کانونی فعال) استفاده کرده اند . در تئوری، این سامانه باید تمامی ویدیوها را از آغاز تا پایان و تا زمانی که سوژه از فاصله 60 سانتی متری به دوربین نزدیک تر نشده است ، در فوکوس حفظ کند.

گرچه آزمون های ما نشان از فوکوس کامل از یک متر تا بی نهایت دارند و این امر با توجه به لنزی اینچنین واید سبب ایجاد تفاوت می شود. برای اینکه نقاط منفی این رویکرد را مشاهده کنید ، ویدیوی دیگری برای شما آماده کردیم.

در آغاز ،تصویر سوژه خیلی واضح ثبت نشده است. می توان به آسانی و با استفاده از حداکثر بزرگنمایی دیجیتالی که دوربین قدرت پشتیبانی از آن دارد ، این نکته را به اثبات رساند. در اواخر ویدیو ما یک گام به عقب بر می داریم و سوژه سریعا به حالت واضح در می آید.

البته این روش زوم دیجیتال برای حداقل فواصل فوکوس دیگر هم کار می کند. باید به سادگی و به جای نزدیک تر شدن به سوژه بر روی آن زوم کنید .این کاملا منطقی است اما برای عادت کردن به آن نیاز به زمان است. اگر نوکیا به جای آن از فوکوس خودکار استفاده می کرد ، بسیار بهتر بود. نیازی نبود که فوکوس خودکار در سرتاسر ویدیو ادامه پیدا کند و تنها فوکوس خودکار قبل از ضبط ویدیو بر روی سوژه کفایت می کرد.

درکل Nokia N8 در بخش ضبط ویدیویی هم توانست ما را راضی نگاه دارد. کیفیت HD حتی در زوم های دیجیتال مختلف هم ثابت می ماند اما Nokia N8 به همین جا بسنده نمی کند. رزولوشن بالای ویدیوها و دامنه پویای فوق العاده هم از دیگر خصیصه های آن هستند. واکنش دوربین نسبت به تغییرات سریع ، خوب و سریع است و به آسانی می توان N8 را از این نظر بهترین گوشی تلفن همراه دانست. اگر گزینه ای برای فوکوس خودکار یا لمسی در نظر گرفته شده بود ، دوربین Nokia N8 به دوربینی کامل بدل می شد.

 

امکانات ارتباطی فوق العاده

امکانات ارتباطی عالی حتی در گوشی های هوشمند میان قیمت هم این روزها به امکانی رایج تبدیل شده است و بنابراین نوکیا هیچ عذری برای کم گذاشتن در این قسمت نداشته است. خوشبختانه پادشاه فنلاندی از هر روش انتقال داده ای که بتوانید تصور کنید ، پشتیبانی می کند.

این گوشی از تمامی امکانات ارتباطی شبکه ای چون GPRS ، EDGE و 3G با HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. پشتیبانی از GPRS/EDGE چهاربانده و پشتیبانی از 3G پنج بانده و شامل تمامی باندهای پشتیبانی شده در سطح دنیا یعنی 850/900/1700/1900/2100 مگاهرتزی است. تصور نمی کنم پیش از این هیچ گوشی پنج بانده دیگری را بررسی کرده باشیم.

 از USB 2.0 هم به همراه پورت استاندارد microUSB پشتیبانی شده و علاوه بر انتقال داده از این طریق می توانید به شارژ گوشی هم بپردازید. پیش ازاین به قابلیت USB On-The-Go اشاره شد اما تنها باید اشاره کنم که گوشی در شناسایی فلش دیسک ها و گوشی های نوکیای متصل شده به آن موفقیتی 100% به دست آورد . Nokia N8 نتوانست به کارتخوان ها و یا گوشی های سایر سازندگان متصل شود.

از بلوتوث نسخه 3.0 در این گوشی پشتیبانی می شود و طبیعتا بلوتوث استریو با A2DP هم جزو موارد پشتیبانی شده است.

آنتن Wi-Fi توانایی پشتیبانی از WirelessN را هم دارد.

و بعد به اسلات کارت حافظه microSD می رسیم که می تواند برای انتقال داده از/به Nokia N8 مورد استفاده قرار گیرد. گرچه در هنگام اتصال گوشی در حالت Mass Storage به کامپیوتر ، هم کارت حافظه و هم حافظه گوشی در دسترس هستند و در هنگام اتصال گوشی به این روش ، توانستیم به سرعتی حدود ده مگابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنیم. این به معنای آن است که به ندرت به استفاده از کارتخوان ها نیاز پیدا خواهید کرد.

و در آخر ، پورت MicroHDMI می تواند برای پخش ویدیوهای 720p با صدای چندکاناله به کار گرفته شود. حتی تبدیلی هم به این منظور در درون جعبه گوشی جای داده شده است.

گوشی به سرعت شروع به پخش تصویری مشابه در تلویزیون می کند . هنوز هم برای کنترل تمامی بخش ها به غیر از صدا که مدیریت آن اکنون بر عهده دستگاه تلویزیون است ، باید از Nokia N8 کمک بگیرید.

اگر قصد نشان دادن برخی از تصاویر 12 مگاپیکسلی ثبت شده توسط گوشی را با استفاده از تلویزیون HD به دوستان تان دارید  ، باید بدانید که در این حالت به بزرگنمایی دسترسی نخواهید داشت. یک نسخه با حجم کاهش یافته (حدود یک مگاپیکسل) در اختیار شما قرار داده می شود که حتی توانایی بزرگنمایی بر روی آن را هم ندارید.
 

مرورگر وب نسبتا ناامید کننده

متاسفانه ، Symbian^3 تحول بنیادینی را که مرورگر وب پلت فرم نیازمند آن بود ، به ارمغان نیاورده است. علیرغم افزوده شدن قابلیت هایی چون مالتی تاچ و پشتیبانی از Flash Lite 4.0 ، Nokia N8 تنها با چهره ای درمانده تماشاگر سرعت بی نظیر آندروید در بهبود دادن مرورگر وب است.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

از جنبه های مثبت این نرم افزار شروع می کنیم ، مرورگر وب Nokia N8 الگوریتم رندر خوبی دارد و قابلیت های خوبی چون اندازه قلم های متفاوت (در پنج اندازه) ، تکمیل خودکار فرم های وب و یک مدیر کلمه عبور را در خود دارد.

با اینکه پشتیبانی از Flash Lite 4.0 برای پخش ویدیوهای فلش کافیست اما نمی توان آن را با Adobe Flash 10.1 که در Froyo به کار گرفته شده است ، قابل مقایسه دانست. همچنین امکان غیرفعال نمودن نمایش فایل های فلش برای کاهش هزینه مصرفی هم در نظر گرفته شده است.

image
 
image
 
image

 

قابلیت Find On Page به شما اجازه می دهد که در درون محتویات یک صفحه به دنبال کلمه یا عبارت مورد نظرتان بگردید. تاریخچه تصویری هم قابلیتی است که به شما در یافتن آنچه که قبلا مشاهده کرده اید ، کمک شایان توجهی می کند. یک Pop Up Blocker هم در این مرورگر تعبیه شده  است.

مرورگر وب امکان پشتیبانی از لبه ها را دارد اما هیچ راهی جز کلیک بر روی Pop Up ها برای باز کردن لبه ای جدید در اختیار کاربر نیست. وجود گزینه ای که اجازه باز کردن لینک ها را در صفحات جدید برای کاربران مهیا می ساخت ؛ بسیار عالی بود.

با ضربات دوگانه بر روی هر قسمت از متن ، روی آن زوم می شود اما به دلیل عدم امکان چینش خودکار متن، برای خواندن آن باید به طرفین پیمایش کنید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

یکی از بدترین قسمت های مرورگر وب Nokia N8 درج آدرس های وب است که به چهار گام نیاز دارد در حالیکه بسیاری از پلت فرم های رقیب این کار را تنها با یک کلیک به انجام می رسانند. حتی برخی از آن ها از فرمان های صوتی هم دراین قسمت پشتیبانی می کنند.

بنابراین در کل مرورگر وب Symbian^3 را به سختی می توان کپی بهتری از مرورگر پیشین سری 60 دانست و این سبب می شود که N8 چند امتیاز دیگر از دست بدهد. مرور اینترنت هیچگاه از زمانی که در آن هستیم محبوب تر نبوده است و تا زمانی که نوکیا کاری در مورد سهولت استفاده مرورگر وب در گوشی های هوشمندش انجام ندهد ، از همین طریق لطمه خواهد خورد.

اگر بتوانیم توصیه ای به شما بکنیم ، آخرین نسخه نرم افزار Opera Mobile را به شما پیشنهاد می کنیم و از شما می خواهیم تنها هنگامی که نیازمند دسترسی به محتویات فلش هستید از مرورگر پیش فرض گوشی بهره بگیرید. دردسر استفاده از دو نرم افزار برای یک منظور هنوز هم بهتر از سر و کله زدن با نواقص مرورگر وب Symbian^3 است.
 

سازمان دهنده

Symbian^1 از سازمان دهنده بسیار خوبی استفاده می کرد و بنابراین تمام کاری که نوکیا در این قسمت می بایست انجام می داده ؛ تقویت این بخش و ایجاد برخی تغییرات بصری برای سازگاری بهتر با صفحه نمایش لمسی بوده است و این دقیقا همان کاری است که فنلاندی ها انجام داده اند . آن ها رابط این بخش را هم همانند سایر بخش های رابط کاربری تا حد امکان ساده تر کرده اند.

در نرم افزار تقویم یا calendar از چهارحالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه ، سالانه و to do که فهرست درج شده در لیست To-DO را بدون توجه به تاریخ آن ها نمایش می دهد ،می توان استفاده نمود. و سه نوع حالت در آن برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، سالگردها (Anniversary) و کارهای که باید انجام بدهم (To do) .هر رویداد فیلدهای مخصوص به خود را دارد و برخی از آنها امکان تنظیم زنگ هشدار برای یاددآوری را هم می دهند.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

Nokia N8 با استفاده از نرم افزار از پیش نصب شده Quick Office امکان مرور فایل های آفیس را هم برای شما فراهم می کند . Adobe PDF Reader هم برای مرور فایل های PDF مورد استفاده قرار می گیرد و ZIP Manager اجازه مدیریت فایل های فشرده را برای کاربران مهیا می سازد.

image
 
image

 

متاسفانه نسخه نصب شده Quick Office از ویرایش فایل های آفیس پشتیبانی نمی کند اما تردید داریم که تعداد زیادی از مخاطبین هدف N8 هم به آن نیاز داشته باشند. به  هر حال اگر به داشتن چنین قابلیتی علاقمندید می توانید با پرداخت هزینه و دریافت نسخه کامل نرم افزار ، امکان ویرایش فایل ها را هم فعال کنید.

image
 
image

 

نرم افزار ماشین حساب بسیار آشناست اما از نظر عملکردها نمی تواند با برخی از رقبا رقابت کند. جذر گرفتن پیچیده ترین عملی است که این ماشین حساب قادر به انجام آن است و این را دیگر نمی توان یک موفقیت دانست. اگر تمامی کاری که می خواهید با آن انجام دهید ، محاسبه صورت حساب تان باشد ، می توانید جمله آخرم را نادیده بگیرید.

image
 
image

 

سازمان دهنده به یک دیکشنری ، ضبط کننده صدا و نرم افزار Notes مجهز است.اثری از مبدل خوبی که در Symbian^1 شاهد آن بودیم دیده نمی شود اما می توانید از نرم افزارهای موجود در Ovi Store به این منظور بهره بگیرید.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . می توانید با استفاده از شتاب سنج و با چرخاندن گوشی صدای آن را در هنگام به صدا در آمدن زنگ بیدارباش قطع نمایید.
 

image
 
image
 
image

 

Ovi Maps 3.04  و امکان مسیریابی مادام العمر رایگان

Nokia N8 به یک گیرنده GPS مجهز است که با غیرفعال بودن AGPS به زمانی طولانی و حدودا دو دقیقه ای برای قفل شدن بر روی ماهواره ها نیازمند است. بعد از قفل شدن بر روی ماهواره ها ، حتی در خیابان های شلوغ هم مشکلی نخواهید داشت و گوشی ماهواره ها را گم نخواهد کرد.

همانطور که احتمالا می دانید نوکیا از ابتدای سال جاری میلادی مسیریابی با استفاده از Ovi maps را برای تمامی گوشی های هوشمندش که طبیعتا N8 را می توان برترین آن ها دانست ، رایگان اعلام کرد. راهنمای صوتی در حال حاضر در بیش از هفتاد کشور و در بیش از 40 زبان متفاوت در دسترس است و حتی در ده کشور اطلاعات ترافیکی هم در اختیار کاربران قرار داده می شود.

علاوه بر این نوکیا کاری تحسین برانگیز در مورد نرم افزار Ovi Maps به انجام رسانده و با بخشیدن ظاهری جدید و سازگار با رابط لمسی ، قابلیت هایی نظیر راهنمای شهرهای Lonely Planet ، هتل های HRS و راهنمای رستوران های Michelin را به آن اضافه کرده است. یک راهنمای رخداد هم در ایننرم افزار تعبیه شده است که تمامی رویدادهایی را که تا شعاع سه کیلومتری از محل در حال به وقوع پیوستن است ، با جزئیات شان به اطلاع شما می رساند.

 با استفاده از ovi Maps 3.04 به نماهای متفاوتی چون نمای ماهواره ای و زمینی دست می یابید. گرچه این نماها با اتصال اینترنتی نیازمند هستند. نماهای عادی تر دو و سه بعدی هم در دسترس هستند و می توانید با استفاده از نقشه های پیش فرض از آن ها بهره بگیرید.

image
 
image
 
image
 
image

 

الگوریتم مسیریابی هم برای تطابق یافتن با نیازهای شما ، به آسانی قابل سفارشی سازی است. می توان آن را طوری تنظیم نمود که از نمایش دادن جاده های مسدود یا یک طرفه ، و همین طور تونل ها و جاده های دارای عوارضی اجتناب نماید.

Ovi Maps برای راهنمایی در حین پیاده روی هم مفید است . همین طور این امکان را دارید که با خاموش کردن گیرنده GPS از آن بعنوان یک نقشه الکترونیکی بهره بگیرید.
 

رابط جدید در Ovi Store
گوشی های سیمبین هنوز هم پرفروش ترین گوشی های هوشمند در دنیا هستند اما با مروری بر فروشگاه های نرم افزاری پلت فرم های مختلف به چنین نتیجه ای نخواهید رسید. Ovi Store فاصله زیادی با Android Market و همین طور App Store پیشتاز دارد.

اما نشانه هایی دیده می شود که گواه این نکته است که نوکیا به اهیمت نرم افزارها برای کاربران گوشی های هوشمند پیشرفته پی برده است. شرکت رابط Ovi Store را تغییر داده و آن را کاربرپسند تر کرده است و علاوه بر آن تلاش جدیدی را برای جذب توسعه دهندگان نرم افزاری بیشتر آغاز کرده است. با توجه به میزان کاربران ، ما مطمئنیم که این تلاش های نوکیا موفقیت آمیز خواهند بود.

در حال حاضر تنها چند هزار نرم افزار در این قسمت در دسترس هستند و خوشبختانه نام اکثر نرم افزارهای در درون آن ها به چشم می خورد. رقابت با سایر رقبا ، حتی اگر نرخ رشد آن ها کندتر شده باشد و هیچ نشانه ای هم از تهدیدهای مشابه به چشم نخورد ، باز هم آسان نخواهد بود.
 

image
 
image
 
image
 
image

 

می توانید نرم افزارهای موجود در Ovi Store را با دسته بندی هایی چون نرم افزارها ، بازی ها ، محتویات صوتی و تصویری و یا شخصی سازی مشاهده نمایید . روش دیگر برای انجام این کار استفاده از مجموعه هایی چون Go Green ، Tools For Professional ، Home screen Apps ، Highly Addictive Games و Web TV است.

image
 
image
 
image
 
image

پروفایل حساب کاربری شما در بخش My Stuff ردی از تمامی نرم افزارهایی که نصب کرده اید را نگاهداری می کند. همین طور می توانید جای نصب نرم افزارها و بازی ها و جای قرارگیری محتویات صوتی و تصویری را هم تعیین کنید. این امکان بسیار خوب است و آرزو داشتیم آندروید هم از روز نخست چنین امکانی داشت.

سخن پایانی

Nokia N8 بهترین محصول نوکیاست. تا چند سال پیش بسیاری از مردم این جمله را به معنای بهترین گوشی بازار تفسیر می کردند. اما اوضاع امروزه به این سادگی نیست و نوکیا هم این را با مشقت بسیاری فراگرفته است.

نوکیا مدت زمان زیادی در بازی گوشی های لمسی بازنده میدان بوده است. نمی توانید انتظار داشته باشید که به یکباره بازی برگشته و نوکیا تمامی رقیبانش را از میدان به در کند. آن ها باید تلاش بیشتری کرده و هر بار یک گام به جلو بردارند. بهترین دوربین موجود در گوشی های تلفن همراه تنها یکی از این گام هاست.

ما به دنبال یک گوشی هوشمند کامل بودیم اما Nokia N8 نمی خواهد خودش را درگیر این بازی کند. و با اینکه Symbian^3 بهبود قابل توجهی نسبت به ویرایش پنجم S60 پیدا کرده است باز هم نمی تواند بهترین تجربه لمسی را در میان رابط ها به کاربران عرضه دارد. و با اینکه تلاش های بسیاری برای بهبود پیدا کردن Ovi Store صورت گرفته است ، اما باز هم نمی توان آنرا  بهترین فروشگاه نرم افزاری موجود دانست.

سیمبین در گوشی های لمسی عملکرد فوق العاده ای نداشته است اما از قابلیت های چندرسانه ای خوبی بهره می برد. مرورگر وب خیلی خوب نیست اما در عوض قابلیت USB On-The-Go در اختیار شماست. صفحه نمایش های بهتری را هم می توان در  بازار دید اما در مورد دوربین اصلا این چنین نیست .

به نظر می رسد که N8 توانسته است توازنش را به خوبی حفظ نماید. حداقل در یک بخش ، این گوشی برنده ای بی چون و چراست. اما در باقی قسمت ها و با در نظر گرفتن تمامی نقاط قوت و ضعف موجود در لیست مشخصاتش می توان آن را متوسط دانست. البته مثل همیشه این موضوع به ترتیب بندی اولویت های شما بستگی دارد.

بهتر است برای دورنمای بهتر نگاهی به رقبای گوشی بیاندازیم.

Samsung S8500 Wave از نظر رده قیمتی چند امتیاز بیشتر از Nokia N8 می گیرد و علاوه بر این صفحه نمایش بسیار بهتری (اما کمی کوچکتر) نسبت به آن دارد.  سیستم عامل بادا تجربه لمسی بهتری نسبت به Symbian^3 عرضه می دارد . اما باز هم این دوربین است که سبب می شود Nokia N8 بدرخشد و حتی این بار تعداد نرم افزارهای در دسترس هم اوضاع را به نفع آن رقم می زند.علاوه بر این نباید از ذکر این نکته غافل شد که بر خلاف گوشی بادای سامسونگ ، گوشی های هوشمند سیمبین نوکیا به لطف وجود Nokia Maps از مسیریابی ماهواره ای رایگان برخوردارند.

Motorola MILESTONE XT720  بهترین گوشی تمام لمسی این شرکت آمریکایی است و ناگزیر N8 با آن هم مقایسه خواهد شد. MILESTONE با قابلیت های HDMI محصول نوکیا برابری می کند و از صفحه نمایش بهتری هم برخوردار است (گرچه نه AMOLED). متاسفانه MILESTONE XT720  در بخش کیفیت عکس و ضبط ویدیویی اصلا با N8 قابل مقایسه نیست. نباید از میزان کم حافظه در دسترس برای نصب نرم افزار ها هم غافل شد. این یکی از ضعف های رایج گوشی های هوشمند مبتنی بر آندروید است که از آخرین نسخه آن یعنی v2.2 استفاده نمی کنند.

می توانید Sony Ericsson XPERIA X10  را هم به عنوان یکی از جایگزین های محتمل Nokia N8 در نظر داشته باشید. با صفحه نمایشی بزرگتر و رزولوشن بالاتر ، این گوشی به یک دوربین خوب هم مجهز است (که در حال حاضر توانایی ضبط ویدیویی HD را ندارد) که به احتمال زیاد توانایی بهتر شدن را در آینده دارد. گرچه این گوشی هنوز هم از نسخه 1.6 سیستم عامل آندروید استفاده می کند و XPERIA X10  هم قیمت بالاتری دارد و هم خبری از پشتیبانی از HDMI و یا فرمت های ویدیویی DivX یا XviD در آن دیده می شود.

بنابراین با توجه به امکان مقصدیابی رایگان مادام العمر ، برخی قابلیت های ویژه چندرسانه ای ، کیفیت ساخت فوق العاده و خصیصه هایی چون USB On-The-Go و HDMI ، Nokia N8 می تواند به خوبی در این رقابت سرش را بالا نگهدارد. این امکانات تنها به عرضه گوشی باز می گردد چراکه نوکیا به ارائه بسته های به روز رسانی نرم افزاری متعدد برای تمامی گوشی هایش شهره است.

ترکیب تمامی امکانات بالا سبب یک امتیاز منحصر بفرد در فروش گوشی می شود اما دوربین گوشی Nokia N8 را در رده ای متفاوت قرار می دهد که ذات این رقابت را هم به کل دگرگون می سازد. این گوشی همواره با بهترین گوشی های موجود مقایسه خواهد شد.

N8 توانست سری N را به جایگاه واقعی خود و جایی که به آن تعلق دارد ، باز گرداند. نوکیا می تواند برای این کار به خودش ببالد اما این تازه آغاز راه است. در حال حاضر بهترین گوشی دوربین دار بازار به آن ها تعلق دارد . مدتی طول خواهد کشید تا آن ها محصولی تولید کنند که بتواند در تمامی رده ها فرمانروایی کند .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (30 نظر)

دوره گرد

۱۴۰۱/۹/۲۴
من تازه لای خرت و پرت ها پیداش کردم بعد چن سال?
چرا ب نت وصل نمیشه و بلوتوثش هم میزنم پیدا میکنه ولی وصل نمیشه نه اون به این و نه این به اون

فاطیما

۱۳۹۹/۱۰/۲۱
سلام وقت بخیر
میخواستم ببینم ایا میشه قفل صفحه مثل پین هم گذاشت رو این گوشی یا نه ؟ اگه هست چجوریه من پیداش نکردم .ممنون میشم بگین

کورش

۱۳۹۹/۱/۶
من اینو در زمان خودش ۶ ماه داشتمش و بعد با آیفون۴ ۳۲ که جدیترین آیفون اون زمان بود جایگزینش کردم فقط روی کاغذی این گوشی خوبه و استایلشو شخصا دوست داشتم اما بد بودن سیبینش باعث میشه از همه چیز چشم پوشی کنی یادمه ۱ آنتی ویروس که روی گوشی اندروید دوستم بود روش نصب کردم فقط گوشی ری استارت میشد که مجبور شدم گوشی رو فلش کنم اما رابط یواس بی و اچ دی ام آی اون در زمان خودش خیلی خوب بود که حتی دیگه اونا روی گوشی آیفون ۱۱ هم باشه کارساز نیست چون خیلی وقته با دنیای آنالوگ خدافظی کردیم.

میلاد

۱۳۹۸/۱/۹
من الان این گوشیوخریدم سیم کسی دیگه روش بود میخوندولی سیم منو نمیخونه میشه کمکم کنید علت چیه وچکارکنم ممنون

حسین

۱۳۹۷/۵/۱۸
آقا سلام.2 ساعت مطب گذاشتی من برنامه راه اندازی گوشی نوکیا N800رو میخوام چون دوستم همه فایل ها را ریست کرده خیلی از چیز های گوشی کار نمی کنه وبه اینترت هم وصل نمیشه اگر ممکنه فایل بدونه نیاز به زیپ وغیره را برام ارسال کنید تا از روی این گوشی به نوکیا بفرستم تا راه بیفته
ممنون فراهانی