Nokia 5230

از زمانی که گوشی های لمسی چشم به بخش های ارزان قیمت بازار دوختند ، قواعد بازی در این بخش تغییر کرد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۱۰/۹
بررسی گوشی Nokia 5230
 

از زمانی که گوشی های لمسی چشم به بخش  های ارزان قیمت بازار دوختند ، قواعد بازی در این بخش تغییر کرد. Nokia 5230 یک گوشی هوشمند است اما تفاوت هایی هم با گوشی های معمول عرضه شده در این بخش دارد. آزمودن جایی که تا به حال تنها گوشی های لمسی ساده به آن پا گذارده اند ، به هر حال می تواند تجربه جدیدی برای نوکیا باشد.

 

image
 
image

 

image

 

قلمروی گوشی های ارزان قیمت آخرین جایی است که گوشی های لمسی در پی تسخیر آن هستند و بنابراین نمی توان آن را خانه ای امن برای گوشی های هوشمند به شمار آورد. شاید این چنین باشد اما نوکیا برای جایی که درهایش به روی همه باز است نیازی به دعوتنامه ندارد. آن ها گوشی هوشمند تمام لمسی ای روانه این بازار می سازند که قطعا موفقیت هایی کسب خواهد کرد. 5530 XpressMusic به نسبت کارآیی و عملکردهایی که ارائه می داد از قیمت بسیار مناسبی برخوردار بود و حالا Nokia 5230 در پی ادامه این روند است.

ارزان بودن بسیار خوب است اما مسلما نمی تواند از رایگان بودن بهتر باشد. تصورمی کنیم Nokia 5230 به هر دو صورت چه از طریق بازارها و چه از طریق اپراتور ها در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اما اجازه دهید نگاهی به مشخصات گوشی و ویژگی های افزوده شده و کاهش یافته آن بپردازیم.

 

ویژگی های کلیدی
 

صفحه نمایش 3/2 اینچی لمسی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و تناسب تصویر 16:9 و پشتیبانی از رزولوشن 640*360  پیکسل

ویرایش پنجم سیمبین

پردازنده 434 مگاهرتزی ARM 11 و 128 مگابایت حافظه RAM

پشتیبانی چهاربانده از GSM

پشتیبانی از 3G و HSDPA با سرعت 3/6 مگابیت بر ثانیه

گیرنده GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS ، نرم افزار Ovi Maps

دوربین 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فیلمبرداری با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه

اسلات کارت حافظه microSD

رادیو FM با RDS

بلوتوث با A2DP و USB v2.0

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار رابط کاربری ، بازی های حرکتی و قابلیت turn to mute

یکپارچگی با Ovi (آپلود مستقیم عکس و ویدیو ، Ovi Contacts)

صفحه کلید QWERTY مجازی افقی

کیفیت صدای عالی

قیمت نسبتا ارزان گوشی

کاورهای باتری قابل تعویض(که دو عدد از آن ها در جعبه گوشی و به همراه آن عرضه می شود)

 

نقاط ضعف اصلی
 

عدم پشتیبانی از Wi-Fi

قابلیت خوانایی ضعیف صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب

اندازه پیش فرض فونت به علت اندازه کوچک صفحه نمایش و پشتیبانی آن از رزولوشن بالا نسبتا کوچک است

هنوز هم نرم افزارهای معدودی برای این سیستم عامل یافت می شود

دوربین بسیار ضعیف و قابلیت های محدود آن

عدم امکان شارژ گوشی از طریق پورت microUSB

نبود شماره گیری هوشمند

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

نبود خروجی تلویزیون

عدم وجود کارت حافظه یا کابل انتقال داده به همراه گوشی

عدم وجود مرورگر اسناد آفیس

صدای نسبتا ضعیف اسپیکرها

بازار هدفی که نوکیا برای Nokia 5230 در نظر گرفته است بسیار مشخص است. در این محدوده قیمت ارائه تمامی قابلیت ها به کاربران غیرممکن است و به همین دلیل است که فنلاندی ها تصمیم گرفته اند که گزینه هایی برای تصمیم گیری در اختیار کاربران قرار دهند.

در بین این گزینه ها ، 5530 XpressMusic و 5230 دیده می شوند و می توانید از بین Wi-Fi و 3G یا GPS دست به انتخاب بزنید. می توانید با پرداخت هزینه ای بیشتر همه این امکانات را با هم در یک گوشی یعنی 5800 داشته باشید. هنوز این امکان به وجود نیامده است که  گوشی های کاملا سفارشی سازی شده در دسترس کاربران قرار گیرند و همانند اتومبیل ها بتوانید سطحی از امکانات را که مایل هستید را انتخاب نمایید. تا زمانی که چنین چیزی قابل دستیابی نیست ، راه حل نوکیا بهترین رویکردی است که می توان برای این منظور در نظر گرفت.

 

image
 
image

 

هزینه های طراحی مجدد و تکمیل ارائه مدل های مشابه احتمالا به قدر کافی کم هستند اما با این حال احتمالا برای بسیاری از کاربران امکانات ارائه شده توسط این گوشی های جدید کافی خواهد بود. تنها چیزی که باید به بررسی آن پرداخت این است که ایا تفاوتی در عملکردهای این سه گوشی هم وجود دارد یا اینکه تفاوت آن ها تنها به سطح تجهیزات شان ختم می شود.

در قسمت بعد بررسی Nokia 5230 را آغاز خواهیم کرد و در آن به بررسی محتویات جعبه گوشی و طراحی سخت افزاری آن خواهیم پرداخت.

 

محتویات جعبه
 

یکی از بهترین ویژگی های گوشی های هوشمند جدید نوکیا ، ارائه لوازم مناسب همراه با خود آن هاست. Nokia 5800 XpressMusic برای مثال ، محتویاتی را در جعبه خود عرضه می کرد که بهای آن ها نیمی از قیمت پرداختی را شامل می شد(البته این فقط یک شوخی بود)

مسلما با توجه به ارزان تر بودن Nokia 5230 لوازم کمتری هم همراه با آن عرضه می شود. اما هنوز هم چیزهایی وجود دارد که قطعا با استقبال کاربران مواجه خواهد شد. 5230 به همراه دو کاور باتری یدکی عرضه می شود و می توانید به سرعت و آسانی به تغییر ظاهر گوشی تان بپردازید.

Nokia 5230 سفیدرنگی که در اختیار ما بود با دو کاور به رنگ های صورتی و آبی عرضه شده بود اما هیچ کدام از آن ها به اندازه کاور اصلی گوشی دوست داشتنی و جذاب نبود.  به هر حال وجود این امکان که به راحتی بتوان ظاهر گوشی را تغییر داد را باید به فال نیک گرفت.

 

image
 
image

 

image

 

با نگاهی به سایر محتویات جعبه دو نقص عمده به چشم می خورد.در بین این محتویات نه کابل انتقال داده و نه کارت حافظه دیده می شود و به همین دلیل فضای ذخیره سازی کافی در اختیار شما قرار داده نمی شود. در بین این لوازم یک شارژر و همین طور یک انگشتانه که به جای قلم از آن استفاده می شود ، دیده می شوند.باید تایید کنیم که اگر شخصا بخواهیم چیزی به گوشی آویزان کنیم ترجیح می دهیم که آن چیز ، چیزی غیر از انگشتانه باشد. در واقع حتی یک قلم هم با Nokia 5230 عرضه نمی شود و حتی شیاری هم برای جای گیری آن روی بدنه گوشی تعبیه نشده است.

آخرین چیز قابل توجهی که در جعبه این گوشی قرار داده شده است یک هدست یک تکه است که در آن هیچ کلیدی برای کنترل پخش کننده موسیقی گنجانده نشده است . ظاهر زیبا، تنها ویژگی هدست عرضه شده به همراه Nokia 5230 است.

 

نمای 360 درجه ای از Nokia 5230
 

Nokia 5230 اندازه ای متوسط با ابعاد15.5 * 51.7 *111 سانتی متر و حجم 83 سی سی خود دارد .این گوشی از Nokia 5530 XpressMusic که حجمی برابر با 68 سی سی داشت بزرگتر است اما صفحه نمایش بزرگتری هم نسبت به آن دارد که باعث می شود این امر را موجه بدانیم.

عجیب است که حتی نبود شیاری برای جای گیری قلم و عدم وجود گیرنده Wi-Fi باعث نشده است که اندازه این گوشی نسبت به Nokia 5800 XpressMusic کوچکتر باشد. حتی وزن گوشی هم به 115 گرم افزایش پیدا کرده است.

 

طراحی
 

در نخستین نگاه به Nokia 5230 این گونه تصور می شود که با یک Nokia 5800 XpressMusic در رنگی جدید طرف هستیم. البته با توجه بیشتر ،تفاوت های اندکی بین این دو گوشی دیده می شود اما هیچ کدام از آن ها ، تغییر عمده ای به شمار نمی رود.

 

image

 

شاید 5230 خیلی زیباتر از برادر بزرگترش نباشد اما می توان حسی جوان پسندانه تر را در آن مشاهده کرد.

 

image

 

نحوه قرارگیری کلیدها هم تقریبا به همان صورتی که در 5800 وجود داشت هنوز هم حفظ شده است و همانطور که ذکر شد تنها یک تفاوت عمده بین این دو به چشم می خورد. فقدان قلم کار کردن با سیم کارت را با مشکل مواجه می کند. همانند طراحی 5800 و 5530 ، شما باید از قلم برای بیرون آوردن سیم کارت از شیار آن کمک بگیرید که متاسفانه در میان محتویات جعبه دیده نمی شود . نبود کابل انتقال داده به همراه گوشی هم بسیار آزار دهنده است.

اجازه دهید به مسیر اصلی بررسی بازگردیم. نمای جلویی Nokia 5230 بوسیله صفحه نمایش 3/2 اینچی آن اشغال شده است .گرچه این ابعاد در دنیای گوشی های لمسی ابعادی متوسط به شمار می آید اما نسبت به محدوده قیمتی گوشی از بسیاری از رقبای آن بهتر است. علاوه بر این ، این صفحه نمایش از صفحه نمایش 2/9 اینچی 5530 XpressMusic هم کمی بزرگتر است.

رزولوشن 640*360 هم مزیت دیگری نسبت به سایر گوشی های هم رده به شمار می رود.

Nokia 5230 از یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی استفاده می کند که به فشار کمی برای ثبت دستورات نسبت به یک لمس کوچک نیاز دارد. حساسیت صفحه نمایش نسبت به 5800 XpressMusic کمی بهتر است اما مطمئن نیستیم این تفاوت به قدری باشد که در استفاده های واقعی هم بتوان آن را حس کرد. به هر حال ، نوکیا هنوز هم با بهترین صفحه نمایش های مقاومتی که تاکنون از آن ها استفاده کرده ایم فاصله زیادی دارد.

صفحه نمایش های مقاومتی امکان استفاده از قلم (یا در این مورد انگشتانه) و همین طور دستکش را فراهم می آورند.

صفحه نمایش بازخورد لمسی مناسبی دارد. می توان شدت این لرزش را از طریق منوی Profiles تغییر داد. نحوه تنظیمات زمان بندی و شدت آن بسیار راضی کننده بود و تاثیر بزرگی بر روی تجربه کاربر از استفاده از گوشی خواهد گذارد.

متاسفانه خوانایی صفحه نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب همانند 5530 یک مشکل جدی است. 5230 در مقایسه با سایر گوشی های نوکیا بسیار کم تر از حد انتظار ظاهر شد.

در بالای Nokia 5230 خروجی صدای مخاطب ، یک کلید Media حساس به لمس و دو سنسور دیده می شوند. کلید Media که با نشان Nokia همراه شده است ، منویی کشویی حاوی میانبرهایی به قابلیت های چندرسانه ای گوشی و وب را باز می کند. اگرچه، این کلید به نسبت صفحه نمایش چندان حساس نیست و باید کمی آن را بفشارید تا دستور شما ثبت شود.

 

image

 

دو سنسوری که در بالا ذکر شدند ، سنسورهای محدود کننده نور و نزدیکی هستند.سنسور نزدیکی در هنگام مکالمات که گوشی را به گوش خودتان نزدیک می کنید ، برای اجتناب از فشارهای تصادفی صفحه نمایش را خاموش می کند.

در زیر صفحه نمایش سه کلیدی که معمولا در گوشی های لمسی نوکیا دیده می شوند به چشم می خورند. این کلید ها شامل کلیدهای آغاز و پایان مکالمه و کلید منو هستند. با فشردن و نگهداشتن کلید menu ،همانند سایر گوشی های سیمبین ، Task Manager گوشی اجرا می شود .کلیدها هم  کاملا راحت هستند ، هم به خوبی قابل لمسند و هم اینکه بازخورد مناسبی دارند.

 

image
 
image

 

Nokia 5230 همانند 5800 XpressMusic از کناره بالایی شلوغی برخوردار است . در این بخش ، کلید خاموش /روشن گوشی ، پورت microUSB ، پورت شارژر و سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری جای گرفته اند.

 

image
 
image

 

پورت microUSB از پوشش محافظی برای محافظت در برابر گرد و غبار برخوردار است. اما سوکت صوتی از چنین امکانی بهره مند نیست. متاسفانه امکان شارژ Nokia 5230 از طریق پورت microUSB وجود ندارد . وجود این امکان می توانست در مواقعی که شارژر در دسترس شما نیست بسیار مفید واقع شود.

کلیدهای تنظیم صدا ، کلید قفل صفحه و کلید مخصوص دوربین همگی در کناره سمت راست گوشی Nokia 5230 قرار داده شده اند. کلید قفل صفحه که قطعا یکی از پرکاربردترین کلیدهای این گوشی است، اندازه بزرگ و مناسب و همین طور بازخورد خوبی دارد. کلید دوربین هم بسیار خوب است اما دوربین 2 مگاپیکسلی گوشی جای سخنی در مورد آن باقی نمی گذارد.

 

image
 
image

 

image

 

متاسفانه ، همه موارد ناخوشایندی که در مورد کلیدهای تنظیم صدا در Nokia 5800 XpressMusic دیده می شد ، در این جا هم به چشم می خورد. این کلید ها مسطح هستند و به همین دلیل هم فشردن آن ها دشوار است.

در کناره پایینی Nokia 5230 غیر از دهنی گوشی چیز دیگری دیده  نمی شود. این بار از شیار مخصوص جای گیری قلم هم خبری نیست.

 

image

 

در کناره سمت چپ گوشی دو کاور پلاستیکی نسبتا بزرگ دیده می شوند . زیر این کاورها اسلات کارت حافظه microSD و شیار جای گیری سیم کارت قرار داده شده اند. در استفاده از کارت حافظه و در آوردن آن از گوشی به هیچ مشکلی برنخوردیم. اما سیم کارت را باید با کمک یک شی خارجی از شیار خودش خارج می کردیم. حتی تصور اینکه به راحتی بتوانید سیم کارت تان را عوض کنید هم باید از سرتان خارج کنید. حتی اگر بدون خارج کردن باتری موفق به انجام این کار شوید ، گوشی تا راه اندازی مجدد موفق به شناسایی سیم کارت جدید نخواهد شد.

 

image
 
image

 

روزنه های مخصوص بند گوشی و اسپیکر هم در کناره سمت چپ قرار گرفته اند. اسپیکر های 5230 از صدای استریو پشتیبانی نمی کنند.

پشت گوشی 5230 کاملا مسطح است و تنها لنز دوربین 2 مگاپیکسلی گوشی در آن دیده می شود. این بار از فلاش هم خبری نیست و رزولوشن نسبتا پایین عکس ها هم این نکته را که اصلا نباید برای عکاسی روی این گوشی حساب باز کنید ، تایید می کند.

با برداشتن کاور باتری ، باتری 1320 میلی آمپری Nokia 5230 که از نوع Li-Ion BL-5J است نمایان می شود . آن طور که گفته شده است این باتری می تواند تا 432 ساعت در حالت آماده به کار ، 7 ساعت در حالت مکالمه و یا 33 ساعت در حالت پخش موسیقی در حالت آفلاین  دوام بیاورد. با استفاده متوسط از گوشی ، تا سه روز نیازی به شارژ مجددا آن احساس نکردیم(این استفاده متوسط شامل نیم ساعت وبگردی ، ثبت چند عکس و چند دقیقه ای مکالمه در طول روز بود).

 

image
 
image

 

کیفیت ساخت Nokia 5230 در کل خوب است. این گوشی از پلاستیک ساخته شده است اما با چنین قیمتی نباید انتظاری جز این هم از آن داشت.

 

image
 
image

 

با در نظر گرفتن ابعاد کاربر پسند گوشی ، 5230 به راحتی با یک دست قابل اداره کردن است و به کاربر تجربه لذت بخشی از این لحاظ می دهد.

 

رابط کاربری
 

علیرغم این که این گوشی در سخت افزار مشابه 5800 XpressMusic است اما در بعد نرم افزاری این گوشی کاملا مشابه 5530 XpressMusic طراحی شده است. پذیرش این امر به دلیل اینکه نوکیا در تمامی گوشی های لمسی سری 60 از رابط کاربری Nokia 5800 XpressMusic استفاده کرده است ، بسیار آسان است. پس اگر تصور می کنید که رابط به کار رفته در Nokia 5230 نسخه محدود شده تری از رابط 5800 است ، کاملا در اشتباهید.

کار کردن با Nokia 5230 بسیار بهتر از 5800 صورت می پذیرد.  برخی از تغییراتی که در این رابط کاربری مشاهده می شود  با به روزرسانی فریم ور 5800 در آن هم قابل دسترس خواهند بود اما به هرحال باز هم 5230 از رابط زیباتری برخوردار است و تجربه لذت بخش تری به کاربر می دهد.

 

image
 
image

 

همانند سایر گوشی های سری 60 ، منوی اصلی Nokia 5230 هم به مانند این منو در سایر گوشی های سیمبین است. آیکن ها در نمای مشبک 3 x 4 و یا لیستی نمایش داده می شوند و می توانید آن ها را به هر نحوی که مایل هستید مرتب کنید. با استفاده از سنسور شتاب سنج می توانید از قابلیت چرخش خودکار در رابط کاربری هم استفاده نمایید . اما صفحه اصلی امکان چرخش خودکار را ندارد.

 

صفحه اصلی
 

صفحه اصلی رابط از بخش هایی است که به دلیل سازگار شدن با رابط کاربری لمسی تا حدی تغییر کرده است. شش بخشی که برای جای گیری میانبرها در نوار Shortcuts تعبیه شده بود اکنون به چهار قسمت کاهش یافته است تا کاربران راحت تر بتوانند آن ها را لمس کنند . در این بخش از ویزارد WLAN خبری نیست و حتی افزوده شدن نوار مخاطبین هم نتوانسته است به گونه ای که باید این صفحه را تغییر دهد.

آیکن های وضعیت در Nokia 5230 به همراه ساعت و تاریخ در بالای صفحه اصلی قرار گرفته اند .با فشاری روی ساعت ، نرم افزار Clock اجرا می شود که به شما امکان تنظیم آسان هشدار ها را می دهد. با ضربه زدن روی تاریخ منویی باز می شود که از طریق آن می توانید نرم افزار Calendar را اجرا نموده یا پروفایل فعال تان را تغییر دهید.

 

image
 
image

 

image

 

نوار مخاطبین یا Contacts bar درست در زیر آیکن های وضعیت قرار گرفته است. هر مخاطب با عکس و نام کوچکش نمایش داده می شود . می توان تا سه مخاطب را به صورت همزمان در این بخش مشاهده کرد اما امکان پیمایش این لیست به سمت چپ یا راست هم وجود دارد.

 

image
 
image

 

با انتخاب یک مخاطب از نوار مخاطبین ، صفحه ای شامل اطلاعات مخاطب نمایش داده می شود (که متفاوت از صفحه ای است که در صورت دستیابی به مخاطب از طریق لیست مخاطبین به آن دست پیدا می کنید). در این صفحه عکس مخاطب ، نام  و شماره تلفن وی نمایش داده می شود.

پایین تر از آن ، ناحیه ای وجود دارد که برای نمایش تاریخچه تماس ها (هم تماس های صوتی و هم پیام ها) در نظر گرفته شده است. در نهایت دو خط هم برای نمایش فیدهای RSS مختص مخاطبین اختصاص داده شده است.

فکر می کنم یک ترفند خوب افزودن مخاطبانی است که حقیقی نیستند و با آنها می توانید به فیدهای وب سایت مورد علاقه تان در صفحه اصلی دست پیدا کنید.

 زیر نوار مخاطبان ، یک نوار Standby با چهار میانبر پیش فرض وجود دارد. تنها یادآور ایمیل یا Email notification با نمایش تعداد پیام های نخوانده ، به همراه نام فرستنده و موضوع ایمیل را در این قسمت دیده می شود.

فضای خالی پایین برای نرم افزار های کوچک رادیو و پخش کننده موزیک در نظر گرفته شده است که در هنگام فعال بودن این نرم افزارها در پس زمینه ، در این بخش نمایش داده می شوند.

در پایین ترین قسمت صفحه اصلی نوار میانبرها قرار دارد . هر دوی نوار مخاطبان و میانبرها را می توانید از طریق منوی تنظیمات پنهان نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کلید Media که در گوشه بالای راست گوشی قرار گرفته است میانبری به نرم افزارهای پخش موسیقی ، گالری ، Ovi Share ، ویدیو ها و مروگر وب فراهم می کند. این کلید برای یک گوشی چندرسانه ای یک کلید عالی و کارآست.این کلید هم از بازخورد لمسی برخوردار است.

 

image

 

گرچه ،حساسیت این کلید کمی پایین تر از صفحه نمایش لمسی است و برای ثبت دستور تان باید آن را بیش از چیزی که به آن عادت کرده اید بفشارید.

 

دیگر قابلیت های رابط کاربری
 

رابط کاربری سری 60 نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارد. پیمایش حرکتی جز قابلیت های بسیار جالبی است که فقدان آن در 5800 آن حس می شد و کاربران مطمئنا بسیار از این قابلیت جالب استقبال خواهند کرد.

پیمایش حرکتی یا Flick Scrolling آنطور که نوکیا آن را نام نهاده است ، در سرتاسر رابط کاربری از مرورگر گرفته تا گالری و لیست مخاطبین قابل استفاده است. در اغلب قسمت های رابط کاربری این امکان به خوبی کار می کند اما در مواقعی هم با مشکل مواجه است.به طور خاص از میان این قسمت ها می توان به مرورگر وب و گالری اشاره کرد که در آن پیمایش حرکتی با مشکلاتی روبروست. در هنگامی که دست خود را با سرعت بیشتری بر روی صفحه می کشید ، این پیمایش گر با سرعت بیشتری به حرکت در نمی آید و علاوه بر این توقف آن هم ناگهانی صورت می گیرد. جلوه متحرک به کار رفته با آن هم همیشه به روانی اجرا نمی شود.

خبر خوب این است که پیمایش با یک انگشت هم به همان خوبی است که در Nokia 5530 به کار رفته بود. با کشیدن انگشت تان به یک سمت ، لیست به سمت  دیگر شروع به پیمایش می کند . نوکیا هنوز این امکان را برای 5800 XpressMusic عرضه نکرده است و می توان این نوع پیمایش را بزرگترین تفاوت بین کاربرپسندی این دو گوشی عنوان نمود.

متاسفانه در منوهایی که به صورت آیکن نمایش داده می شوند ، هنوز هم باید از پیمایش گر موجود در کناره ها استفاده نمایید یا انگشت تان را روی یکی از آیکن ها قرار دهید و آنرا به جهتی که تمایل دارید تمامی آیکن ها حرکت کنند، بکشید که نه تنها در حد انتظار کار نمی کند بلکه به دلیل تفاوت بین پیمایش لیست ها و منوهای آیکن دار ، گیج کننده هم هست.

به امکانات جدید باز گردیم ، نوار مخاطبین در صفحه اصلی بهبود یافته است و اکنون می توانید آنرا به کناره ها پیمایش نمایید و به همین علت می توان میانبرهای بیشتری را در آن جای داد. مشکلات کوچکی که در 5800 XpressMusic به چشم می خورد ، اکنون کاملا رفع شده اند. با چرخاندن گوشی به صورت افقی در حالت درج متن ، صفحه کلید مجازی QWERTY به صورت افقی بر روی صفحه نمایان می شود.

 

و سایر امکانات
 

سیستم عامل S60  ویرایش پنجم ، ترجمه مستقیم صفحه کلید و کلیدهای چهار جهتی به رابط لمسی را در ذات خود فراهم میکند. نتیجه یک رابط کاربری لمسی عالی و روان  است که در 5230 به چشم می خورد. پیمایش و دسترسی به سایر آیتم های گوشی شبیه به گوشی های لمسی ای که تا به حال دیده ایم نیست. به عبارت دیگر، کلیدهای لمسی این گوشی خیلی خوب هستند و در مقایسه با سایر گوشی ها از قابلیت کارآیی بهتری برخوردارند.

بنابراین نوع تجربه کاربران از ویرایش پنجم S60 به خود آنها و اینکه چه پیشینه ای دارند باز میگردد. اگر قبلا با گوشی های دارای سیستم عامل سیمبین کار کرده باشید ، با Nokia 5230 کاملا راحت خواهید بود. اما اگر با  گوشی لمسی دیگری تا به حال کار می کرده اید ، یادگیری استفاده از این رابط کاربری کمی طول می کشد.

باید به موردی اشاره کنیم که در گوشی های لمسی معمولا با آن روبرو نمی شوید. باز کردن هر آیتمی در زیر منوی ها به دو بار کلیک نیاز دارد که با یکی گزینه مورد نظرتان را انتخاب کرده و با کلیک دوم آنرا اجرا میکنید.  گرچه با گذشت زمان به این مورد عادت خواهید کرد اما مشکل اصلی منطق متفاوتی است که در استفاده از آیکن ها به جای لیست ها با آن روبرو می شوید.

اگر به جای لیست ها از منو استفاده کنید ، با استفاده از یک کلیک می توانید برنامه مورد نظرتان را اجرا کنید.

Nokia 5230 ، از یک task manager استفاده می کند که با فشردن و نگهداشتن کلید منو اجرا می شود. Task manager از همان نوعی است که پیش از این در گوشی های با سیستم عامل S60 3.2 دیده بودیم. و مشابه رابط کاربری سابق ، این گزینه در بالای هر منوی بازشونده ای هم وجود دارد. در این گوشی کلید C وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوانید نرم افزارهای در حال اجرا را ببندید و به جای آن باید روی آیکن نرم افزار مورد نظر ضربه ای بزنید تا دو کلید Open و Exit به شما نمایش داده شود.

 

image

 

دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن Nokia 5230 قابلیت ذخیره تعداد نامحدودی از شماره ها را دارد و قابلیت های آن با توجه به به روز رسانی انجام شده ، بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. قابلیت پیمایش حرکتی در لیست مخاطبین 5230 هم وجود دارد.

به راحتی می توانید مخاطبین را براساس نام کوچک یا اسم فامیلی مرتب کنید و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فراهم شده است.علاوه بر این می توانید مخاطبان موجود در سیم کارت ، حافظه تلفن یا هردوی آن ها را مشاهده کنید.

 

image
 
image

 

image

 

وقتی به جستجوی یک مخاطب می پردازید ، از راهنمای هوشمند پویا استفاده می شود تا تنها مخاطبانی که با کارکترهای ورودی شما مرتبط هستند به نمایش در آیند. با تایپ یک کاراکتر ، تعداد کاراکترهای نمایش داده شده به کاراکترهایی محدود می شود که با آن می توان یک مخاطب واقعی از دفترچه تلفن را پیدا کرد(در مثال ما این کاراکترها E و X هستند). شاید کمی پیچیده به نظر برسد اما این ابزار واقعا مفید است.

 

image
 
image

 

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا ایجاد کنید. زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید .  اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

 

image
 
image

 

image

 

گزارش تماس ها یا Call logs   ، گزارشی از  تماس های اخیر گرفته شده را در خود نگه میدارد . این نرم افزار از دو طریق قابل دستیابی است و هم از طریق فشردن کلید تماس و هم از طریق منوی اصلی می توانید به آن دست پیدا کنید.  این نرم افزار 20 تماس اخیر دریافتی ، گرفته شده و یا از دست رفته را به شما نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

اگر از طریق منوی اصلی گوشی این نرم افزار را اجرا کنید ، لیستی از جزئیات اتصال به اینترنت را برای 30 روز گذشته ملاحظه می کنید. که شامل پیام ها ، تماس ها و داده های انتقالی می شود.

 

قابلیت های تلفنی
 

خوشبختانه ، ضعف خروجی صدای مخاطب که یکی دیگر از مشکلات 5800 XpressMusic بود ، در 5230 به ارث برده نشده است. کیفیت صدا در هر دو سمت تماس ها خوب است ، صدای خروجی بسیار واضح است و اختلالی در آن به چشم نمی خورد.

تنها مشکلی که هنوز دیده می شود ، عدم پشتیبانی گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند است. شاید برخی در یک گوشی لمسی این قابلیت را جز ضروریات تلقی نکنند اما به هرحال برای رقابت با سایر گوشی ها وجود چنین قابلیتی لازم به نظر می رسد.گوشی های با سیستم عامل ویندوز موبایل از یک امکان شماره گیری هوشمند استفاده می کنند که نه تنها در دفترچه تلفن بلکه حتی در گزارش  تماس ها نیز به دنبال شماره مورد نظر می گردند.

 

image

 

قابلیت شماره گیری صوتی در Nokia 5230 وجود دارد. این قابلیت نیازی به استفاده از صداهای از پیش ضبط شده ندارد و کاملا به خود اسامی وابسته است. این قابلیت با فشردن و نگهداشتن کلید call فعال می شود. به خاطر داشته باشید که اگر به یک مخاطب چندین شماره تخصیص داده باشید ، با استفاده از این قابلیت با اولین شماره یا شماره پیش فرض مخاطب تماس برقرار خواهد شد .

با استفاده از سنسور شتاب سنج می توانید صدای زنگ گوشی را با چرخاندن آن در هنگام دریافت تماس یا حتی زنگ های هشدار ، قطع کنید.همچنین در هنگام مکالمات سنسور نزدیکی باعث می شود که صفحه نمایش گوشی به صورت خودکار در هنگامی که گوشی را به گوش تان نزدیک می کنید، قطع گردد.

 

image
 
image

 

image

 

با استفاده از کلید سخت افزاری قفل صفحه، نه تنها می توانید صفحه نمایش گوشی را قفل کنید، بلکه امکان قطع صدای گوشی با استفاده از این کلید هم وجود دارد.

متاسفانه Nokia 5230 در تست بلندی صدای قدیمی ما ، نسبتا مایوس کننده عمل کرد و در پایین جدول ما و پایین تر از هر کدام از گوشی های ویرایش پنجم سری 60 که تاکنون تست کرده ایم ، قرار گرفت.

 

پیام رسانی
 

Nokia 5230 از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. همه این پیام ها از یک ویرایشگر مشترک برای ویرایش پیام ها استفاده می کنند که برای همه آشنا است.

 

image
 
image

 

image

 

گزارش تحویل هم می تواند فعال شود و در هنگام تحویل هر پیام به گیرنده به صورت منوی بازشویی به شما در صفحه اصلی نمایش داده شود.  این گزارشات قابلیت ذخیره شدن در یک پوشه جداگانه در بخش پیام ها را هم دارند.اگر بدون ذخیره یا فرستادن یک پیام بخواهید از ویرایشگر خارج شوید ، گوشی پیغامی مبنی بر ذخیره پیام در پوشه drafts یا نادیده گرفتن آنرا را به شما نمایش خواهد داد.

بخش ایمیل کاملا مناسب است و تقریبا تمامی نیازهای مربوط به ایمیل را برآورده می کند. تنظیمات آسان ایمیل که در گوشی های اخیر نوکیا شاهد آن بوده ایم در این گوشی هم قابل ملاحظه اند. با این تفاوت که این بخش در این گوشی لمسی است و بنابراین به ورود اطلاعات کمتری نیازمند است.

اگر شما از هرکدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید.  Nokia 5230 تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما ظرف چند ثانیه دانلود می کند.

بعلاوه در این جا می توانید برای سرویس دهنده هایی که هم از POP و هم از IMAP استفاده می کنند ، یکی از این دو پروتکل را برای دسترسی به ایمیل هایتان انتخاب نمایید. که در نسخه قبلی این امکان وجود نداشت.

آدرس های چندگانه ایمیل و پروتکل های امنیتی مختلف در این گوشی پشتیبانی می شوند و شما می توانید از سازگاری  Nokia 5230 با اکثر سرویس دهنده های ایمیل لذت ببرید.

 

image
 
image

 

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن  دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید. یک قابلیت جالب به شما اجازه می دهد که ارسال ایمیل های تان را برای نخستین باری که یک اتصال اینترنتی در دسترس خواهد بود تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید از هزینه های مربوط به اینترنت خود بکاهید و ارسال ایمیل ها را تا زمانی که یک اتصال بی سیم در دسترس خواهد بود به تاخیر بیاندازید.

اکنون زمان مناسب برای بیان گزینه های درج متن در Nokia 5230 فرا رسیده است . این گوشی از یک صفحه کلید معمولی مجازی استفاده می کند که در هنگام چرخش گوشی به صورت خودکار به یک صفحه کلید QWERTY افقی تبدیل می شود. Nokia 5800 XpressMusic این کار را به صورت خودکار صورت نمی داد و برای این کار مجبور بودید به طور دستی گزینه صفحه کلید QWERTY را انتخاب نمایید.

 

image

 

image

 

گزینه بعدی ، در Nokia 5230، قابلیت تشخیص دست خط است. این قابلیت به خوبی کار می کند و تقریبا تمامی متون نوشته شده را تشخیص می دهد. شما با تمرین می توانید این قابلیت را بهبود ببخشید و  ببینید که گوشی چطور کاراکترهای متفاوت را از هم تشخیص می دهد.

 

image
 
image

 

گالری عکس
 

گالری عکس Nokia 5230 به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است و می توان از کنترل های حرکتی  برای مرور عکس ها در آن بهره گرفت.

عکس ها بوسیله فیلدهایی چون نام ، تاریخ و اندازه قابل مرتب کردن هستند . علاوه بر این امکان کپی ، انتقال یا حذف آنها نیز مهیاست. همچنین به طور مستقیم از گالری می توان عکس ها را با استفاده از MMS و بلوتوث ارسال کرد یا آنها را به طور آنلاین به اشتراک گذارد  .

 

image
 
image

 

حالت نمایش اصلی ، حالت عمودی است اما با استفاده از شتاب سنج می توانید به طور خودکار به حالت افقی بروید. یک اسلاید شو هم در این گوشی وجود دارد اما به اندازه گوشی های سری N قابل سفارشی سازی نیست.

امکان بزرگنمایی روی عکس ها برای واضح تر شدن جزئیات آن ها وجود دارد. بزرگنمایی با استفاده از کلیدهای تنظیم صدا یا کنترل لمسی آن بر روی صفحه انجام می گیرد. در بقیه موارد عکس ها به صورت تمام صفحه نمایش داده می شوند.

 

image
 
image

 

image

 

احتمالا مشکل اصلی این گالری سرعت آن است. حتی برای بار شدن یک عکس 2 مگاپیکسلی که توسط دوربین خود 5230 ثبت شده است ، به چند ثانیه زمان نیاز است. اگر عکس های زیادی در گالری داشته باشید ، شاید سال ها باید برای بار شدن پیش نمایش های آن ها انتظار بکشید!

بزرگنمایی و Panning از سرعت مناسبی برخوردارند. گرچه همانطور که ذکر کردیم پیاده سازی پیمایش حرکتی نقص هایی دارد و به آن اندازه که انتظار دارید سریع حرکت نمی کند ،توقف های ناگهانی را هم به این مورد بیافزایید. این نقص ها به آن معنا هستند که برای حرکت از یک سمت عکسی که روی آن زوم کرده اید به سمت دیگر آن ، به چندین حرکت نیاز دارید.

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی Nokia 5230 قابلیت های خوبی دارد اما طراحی آن می توانست به روز تر باشد. اگر نوکیا به کاربر پسند بودن نرم افزارها در گوشی های لمسی توجه می کرد شاید این نرم افزار می توانست بهبود یابد.

می توانید آهنگ هایتان را با توجه به نام خواننده ، آلبوم ، سبک یا آهنگساز مرتب کنید  و همین طور امکان جستجوی فایل ها هم با تایپ بخشی از نام آن ها وجود دارد. ایجاد Playlist های شخصی هم به راحتی امکانپذیر است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

افزودن آهنگ ها به Library گوشی به سادگی با انتخاب گزینه Refresh انجام می شود و  مجبور نیستید که آهنگ هایتان را حتما بوسیله نرم افزار PC Suite به گوشی منتقل کنید.

با پشتیبانی این گوشی از فرمت های مختلف ، سخت می شود فایلی را پیدا کرد که به وسیله آن قابل پخش نباشد. از امکان Album art هم پشتیبانی می شود .شما مجبور نیستید که از تنظیمات پیش فرض صدای گوشی استفاده کنید و می توانید از اکولایزرهای مختلفی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند ، استفاده نمایید. اگر به نظر ناکافی می رسد ، امکان ایجاد اکولایزرهای اختصاصی نیز در این گوشی تعبیه شده است. مثل همیشه ، امکان پخش موسیقی در حالت پس زمینه هم وجود دارد. در این حالت یک نوار در حالت Standby به نمایش درآمده و مشخصات آهنگ در حال پخش رانمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image

 

در صفحه اصلی می توانید ، حالت های پخش با مکث را انتخاب کرده و یا به آهنگ های بعدی حرکت کنید. با استفاده از کلید Media که در بالای صفحه قرار دارد ، می توانید به حالت اصلی پخش کننده موسیقی بازگردید.

 

کیفیت صدای عالی
 

گوشی های اخیر نوکیا از کیفیت صدای بسیار خوبی برخوردار بوده اند و Nokia 5230 هم از این قاعده مستثنی نیست. اما این بار، این گوشی حتی از انتظارات ما هم بهتر عمل کرد و توانست بهترین عملکرد را در بین همه گوشی های تمام لمسی نوکیا از خود ارائه نماید.

Nokia 5230 در تمامی بخش ها عالی و قابل مقایسه با بهترین گوشی هایی که تا به حال آزموده بودیم ، عمل کرد. این گوشی در تمامی بخش ها فوق العاده بود و بنابراین جای هیچ بحث و سخنی را باقی نمی گذارد.

 

image

 

پخش کننده ویدیویی
 

تماشای ویدیو ها در Nokia 5230 یک تجربه لذت بخش است . گرچه عدم پشتیبانی گوشی از فرمت های DivX/XviD کمی برآورده شدن این امر را دشوار می کند.

نرم افزار Nokia PC Suite ،نرم افزار مخصوصی برای تبدیل ویدیوها به فایل های سازگار با اندازه گوشی و فرمت قابل پخش آن دارد. مبدل خودکار این نرم افزار حتی با باکیفیت ترین تنظیمات ، ویدیوها را خیلی فشرده می کند و آنها را به صورت پیکسل پیکسل در می آورد . اما به هر حال  این راحت ترین راه تبدیل ویدیوها به ویدیوهای قابل پخش در گوشی شماست.

 

image
 
image

 

image

 

پخش کننده ویدیویی تنها در حالت تمام صفحه افقی کار می کند . در حالت تمام صفحه با کلیکی بر روی ویدیو می توانید کنترل های مختص آن را مشاهده نمایید و با کلیکی دیگر می توانید آنها را پنهان کنید.

با استفاده از Real Player  یا Center Videoکه با استفاده از کلید Media در بالای صفحه در دسترس است ، نه تنها می توانید ویدیو هایتان را که در حافظه گوشی یا کارت حافظه ذخیره شده اند تماشا کنید بلکه به طور مستقیم می توانید به بارگذاری ویدیوها از طریق اینترنت هم بپردازید . گزینه مناسب برای این منظور حتما YouTube خواهد بود.

 

رادیو FM با RDS
 

رادیوی اف ام در گوشی Nokia 5230 رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS هم پشتیبانی می نماید.RDS امکان جستجو و ذخیره فرکانس های جایگزین را برای شما فراهم می کند و بنابراین شما در هنگام مسافرت مجبور نیستید به طور دستی به جستجوی ایستگاه های مورد نظرتان بپردازید. نوکیا 5530 اکسپرس موزیک به طور خودکار فرکانس های ثانویه را جایگزین فرکانس های اصلی می کند.

 

image
 
image

 

image

 

نام ایستگاهی که در حال گوش دادن به آن هستید با جلوه ای خاص در تمام صفحه نمایش داده می شود. در حالیکه اطلاعات مربوط به RDS در خط پایین آن موجود است. شاید فونت خط دوم باید کمی بزرگتر بود اما به هرحال نمی شود به دید یک مشکل به این موضوع نگاه کرد.

 

دوربین
 

Nokia 5230 از یک دوربین 2 مگاپیکسلی با قابلیت ثبت عکس هایی با حداکثر رزولوشن 1600 x 1200 پیکسل برخوردار است . این دوربین نه از فلاش LED و نه از امکان فوکوس اتوماتیک برخوردار نیست. مشخصا با این ویژگی ها اصلا نمی توان این گوشی را مختص عکاسی دانست . عملکرد آن هم در حدی است که به سختی می توان مطلبی در مورد آن نوشت.

رابط کاربری دوربین اصلا کاربرپسند نیست و تمامی تنظیمات در منویی معمولی جای داده شده اند که اصلا قابل مقایسه با رابطی نیست که سایر تولیدکنندگان در محصولات تمام لمسی شان عرضه کرده اند(برای نمونه می توانید سامسونگ را در نظر بگیرید).

 

image
 
image

 

اما در سمت مثبت قضیه ، Nokia 5230 تنظیمات فراوانی را در دوربین خود عرضه می دارد . این تنظیمات شامل  تنظیم دستی تراز سفیدی ، ISO ، Exposure Compensation ، وضوح و درخشندگی هستند. همچنین می توانید از جلوه های مختلف ، تون های رنگی و برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر هم استفاده کنید.

منظره یاب کل صفحه نمایش را اشغال نمی کند و نواری در سمت راست شامل کنترل های لمسی دوربین نمایش داده می شود. علت این امر این است که تفاوت تناسب عکس های ثبت شده و منظره یاب تا حدی جبران گردد.

کلید Setting صفحه ای نیمه شفاف که شامل تمامی گزینه های عکاسی و یک کلید مجازی شاتر است را نمایش می دهد. با فقدان فوکوس اتوماتیک می توانید به خوبی یک کلید شاتر معمولی از آن استفاده نمایید.

خوب ، ما انتظاری آن چنانی از کیفیت عکس های ثبت شده توسط Nokia 5230 نداشتیم و نتیجه کار هم بر توقع ما صحه گذاشت. سطح جزئیات عکس ها بسیار پایین است و سطح نویزها هم بسیار بالاست که باعث می شود دوربین Nokia 5230 تنها برای ثبت عکس های مخاطبین مناسب بدانیم.

 

فیلمبرداری
 

مسلما فیلم های ضبط شده توسط Nokia 5230 از عکس های ثبت شده توسط آن بهتر هستند. این گوشی قادر است تصاویر ویدیویی را با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. با در نظر گرفتن دوربین دو مگاپیکسلی گوشی ، این خروجی بسیار خوب است. در این محدوده قیمت هم احتمالا Nokia 5230 بهترین کیفیت فیلمبرداری را ارائه می دهد اما در کل این کیفیت اصلا جالب نیست. فشردگی نسبتا شدیدی که به نتیجه های ضبط شده اعمال می شود باعث می شود که خروجی به صورت پیکسل پیکسل و مصنوعی به نظر بیاید. تراز رنگی هم اغلب به صورت صحیحی ثبت نمی شود.

ویدیوها در فرمت MPEG-4 ضبط می شوند و می توان تراز سفیدی آن ها را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کرد. تنظیمات دیگری چون حالت فیلمبرداری در شب ، نوردهی و جلوه های رنگی هم در دسترس است.

 

امکانات ارتباطی
 

Nokia 5230 از امکانات ارتباطی خوبی برخوردار است و تنها نقص عمده آن در این بخش نبود Wi-Fi است و اگر قصد استفاده از این گزینه برای انتقال داده ها را دارید ، بهتر است که Nokia 5530 XpressMusic روی آورید.

البته با خرید Nokia 5230 قطعا به امکانات ارتباطی خوبی دست پیدا خواهید نمود. این گوشی از GPRS ،EDGE و 3G و HSDPA با سرعت 3/6 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

اتصالات محلی هم به USB v2.0 و بلوتوث محدود می شود. این گوشی از یک اسلات کارت حافظه هم برخوردار است که سریع ترین انتقال داده به گوشی را در اختیار شما قرار می دهد. متاسفانه امکان شارژ گوشی از طریق پورت microUSB وجود ندارد و حتی کابل USB هم به همراه گوشی عرضه نمی شود.

 

مرورگر وب
 

مرورگر وب S60 مخصوصا با افزوده شدن امکان پیمایش حرکتی به آن قابلیت کاربردی بالایی ارائه می دهد. گرچه هنوز هم فاصله زیادی تا رسیدن به بهترین های این رده وجود دارد. مرورگرهای iPhone و Android در قابلیت استفاده و کاربرپسندی مایل ها جلوتر از این مرورگر هستند. مشخصا نوکیا هم از این روند راضی نیست و در آینده ای نزدیک حتما شاهد حرکتی از سوی آن خواهیم بود.

اجازه دهید از موضوع اصلی منحرف نشویم. مرورگر Nokia 5230 از الگوریتم رندر صفحات خوبی استفاده می کند و اغلب سایت ها را به درستی نمایش می دهد. این مرورگر قابلیت های جالبی چون پنج اندازه مختلف فونت ، تکمیل خودکار فرم های وب و مدیر کلمه عبور هم در خود دارد.

 

image

 

image
 
image

 

RSS خوان این مرورگر فیدهای RSS شما را مدیریت می کند و Download manager اجازه دانلود هر نوع فایلی را به شما می دهد. یک مسدود کننده pop up هم در این مرورگر تعبیه شده است .اما باید به خاطر داشته باشید که جز با باز کردن pop up ها قادر به باز کردن همزمان چند صفحه نخواهید بود. تعبیه شدن گزینه ای برای باز کردن لینک ها در پنجره ای جدید بسیار مورد استقبال واقع می شد.

قابلیت minimap که به شما اجازه می دهد لیستی از لینک ها را مشاهده کنید و کار پیمایش صفحات وب بزرگ را آسان می کند هم در این نرم افزار به کار گرفته شده است . تاریخچه تصویری امکان یافتن صفحاتی را که قبلا مرور کرده اید به شما می دهد.و در آخر اینکه، این مرورگر از فایل های فلش و ویدیو های فلش پشتیبانی می کند که به شما اجازه می دهد مستقیما از مرورگرتان به تماشای  ویدیوهای فلش بپردازید.

یکی از مشکلات این مرورگر به امکان پیمایش حرکتی به کار رفته در آن باز می گردد . مسلما این قابلیت بسیار جالب است اما پیاده سازی صورت گرفته در مرورگر وب به انجام اصلاحاتی نیاز دارد. امکان پیمایش صفحات وجود دارد اما این قابلیت در هنگام سریع تر کردن حرکت ، پیمایش را سریع تر صورت نمی دهد و شما به چندین حرکت برای مرور یک صفحه متوسط نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این ، گاهی مواقع این پیمایش گر به نسبت سایر رقبا، از روانی مناسبی در حرکت برخوردار نیست. احتمالا در به روز رسانی میان افزار مشکلاتی این چنینی رفع خواهند شد.

به ادامه بحث می پردازیم . اگر در مرورگر وب ، حالت نمایش افقی را انتخاب کنید و بعد از آن گزینه fit to width را انتخاب نمایید ، می بینید که متن به طور خودکار در مرکز صفحه قرار نمی گیرد و خودتان  باید آنرا در مرکز صفحه قرار دهید .

با کلیک دوگانه روی هر متنی ، روی آن بزرگنمایی صورت می گیرد اما مجددا متن از اندازه کل صفحه تجاوز می کند و برای دیدن همه آن باید صفحه را پیمایش کنید.

خوب ، مرورگرهای لمسی سیمبین در مسیر درستی حرکت می کنند اما هنوز تا کامل شدن آن ها راه زیادی در پیش است. قابلیت استفاده مرورگر افزایش یافته است اما حتی به نزدیکی iPhone یا گوشی های آندروید نمی رسد. و آخرین مورد رزولوشن است که به نسبت رزولوشن QVGA استفاده شده در گوشی های پیشین بسیار خوب است اما تا WVGA راه زیادی در پیش است.

 

سازمان دهنده
 

ویرایش پنجم سیستم عامل سیمبین از نرم افزارهای مدیریت زمان خوبی استفاده می کند اما باید در انها نوآوری هایی مخصوصا برای گوشی های لمسی صورت بگیرد. با ثابت ماندن و پیشرفت نکردن بعضی از نرم افزارها ، انها خسته کننده و قدیمی شده اند و از همان رابط سه سال پیش استفاده می کنند.

همانند  Nokia 5800 XpressMusic و N97 توسعه دهندگان این نرم افزارها در افزودن قابلیت های لمسی مخصوص به این نرم افزارها مردد بوده اند. تنها کاری که در این بخش صورت گرفته است ، بهینه سازی نرم افزارهای ویرایش سوم S60 برای کار با صفحه لمسی است.

در نرم افزار تقویم یا calendar از چهارحالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه ، سالانه و to do می توان استفاده نمود. و چهار نوع حالت در آن برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) و کارهای که باید انجام بدهم (To do) .هر رویداد فیلدهای مخصوص به خود را دارد و برخی از آنها امکان تنظیم زنگ هشدار برای یاددآوری را هم میدهند.

 

image
 
image

 

متاسفانه نرم افزار QuickOffice به طور پیش فرض بر روی گوشی Nokia 5230 نصب نیست . به جای آن باید این نرم افزار را از Nokia Download Center دانلود کنید. بسیاری از کاربران در تماس های شان اعلام کرده اند که چنین مشکلی را با Nokia 5530 XpressMusic هم داشته اند. گمان می کنیم ارائه این امکان هم به منطقه ای که در آن هستید و سیاست های بازاریابی نوکیا باز می گردد. گرچه نمی توان این بهانه را عذر قابل قبولی برای نوکیا دانست چراکه هر گوشی هوشمند باید با یک مرورگر اسناد عالی عرضه شود.

نرم افزار ماشین حساب همان نرم افزار همیشگی است اما نسبت به رقبای خود برخی از عملکردها را ارائه نمی دهد. جذر گرفتن پیچیده ترین عملی است که با استفاده از ماشین حساب این گوشی می توانید انجام دهید.  اگر تمام کاری که میخواهید با این نرم افزار انجام دهید محاسبه صورت حساب هایتان است می توانید جمله آخر ما را نادیده بگیرید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . اگر کمی مشکل به نظر می رسد می توانید از تنظیم سریع هشدار استفاده کنید که فقط نیاز به تنظیم ساعت دارد . با استفاده از سنسور شتاب سنج گوشی می توانید با حرکت دادن گوشی صدای زنگ را قطع کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

GPS
 

Nokia 5230 هم با یک گیرنده GPS داخلی عرضه می شود که همانند نمونه به کار رفته در 5800 XpressMusic از حساسیت بالایی برخوردار است.

رزولوشن نسبتا بالای صفحه نمایش استفاده از گوشی را به عنوان یک ابزار مقصدیابی مناسب تایید می کند. نرم افزار Ovi Maps 3.0 به طور پیش فرض روی Nokia 5230 نصب شده است . این نرم افزار پوشش بسیار خوبی از نقشه ها دارد اما برای فعال شدن قابلیت های اضافی آن چون اطلاعات ترافیکی یا راهنماهای شهری نیاز به پرداخت هزینه ای اضافی دارید.

متاسفانه  برخلاف گوشی های اخیر نوکیا که مجهز به GPS بودند ،مجوز مقصدیابی صوتی به همراه این نرم افزار عرضه نمی شود .اما می توانید با پرداخت هزینه ای این امکان را هم فعال نمایید.

اگر مایل به استفاده از نرم افزار های جایگزین باشید می توانید به دنبال نسخه ای سازگار با 5230 بگردید. برخی منابع از سازگار بودن آخرین نسخه Garmin Mobile XT با ویرایش پنجم S60 خبر می دهند اما در حال حاضر ما نمی توانیم این خبر را تایید یا تکذیب کنیم.

نرم افزار Ovi Maps که اکنون امکان استفاده از کنترل های لمسی را هم فراهم می کند ، قابلیت های بسیار خوبی هم دارد. این نرم افزار از چهار حالت نمایش که شامل حالت های ماهواره ای و ترکیبی هم می شوند برخوردار است. گرچه این حالت ها به اتصال اینترنتی نیاز دارند و نمی توانید نقشه های آن ها را با استفاده از نرم افزار Map Loader از طریق کامپیوتر به گوشی انتقال دهید. حالت های معمول دو و سه بعدی هم در دسترس هستند.

می توانید از Ovi Maps برای مقصدیابی در حین پیاده روی هم استفاده کنید. امکان غیرفعال نمودن GPS و استفاده از گوشی به عنوان نقشه ای الکترونیکی هم وجود دارد.

در کل Nokia 5230 در مقصدیابی GPS  کارآیی خوبی دارد اما به خاطر داشته باشید که مجوز مقصدیابی یک ساله بهایی برابر با یک سوم قیمت خود گوشی دارد و ما مطمئن نیستیم که افراد زیادی از این نرم افزار استفاده کنند. اما با وجود صفحه نمایش قدرتمندی که در Nokia 5230 به کار رفته است ، این گوشی می تواند به راحتی جایگزین ابزارهای مقصدیابی ماهواره ای شود.

 

سخن پایانی
 

شاید این امر به موضوعی عادی بدل شده باشد اما نوکیا موفق شد یکی دیگر از اهدافش را برآورده سازد. 5230 برای تصاحب بخشی از بازار آماده می شود که هیچ گوشی هوشمند دیگری به آن وارد نشده است. کاربران همواره از گزینه های اضافی استقبال می کنند و چه بهتر که با کاهش هزینه های طراحی و توسعه، قیمت گزینه جدید آن ها به طرز قابل ملاحظه ای پایین تر از سایر گزینه ها باشد.

Nokia 5230 گوشی لمسی ارزان قیمتی در برابر گوشی های لمسی S60 محسوب می شود اما کاربران معدودی آن را به Nokia 5530 ترجیح خواهند داد. صفحه نمایش بزرگتر، HSDPA و GPS در صورتی که نیازی به Wi-Fi نداشته باشید ، قابلیت های جالب توجهی هستند.

در کل Nokia 5230 و Nokia 5530 XpressMusic گزینه های نسبتا برابری به شمار می روند و انتخاب میان آن ها به نیازهای شما و اینکه به GPS و 3G نیاز دارید و یا Wi-Fi ختم می شود. دوربین ضعیف تر گوشی را هم شاید بتوان به عاملی تعیین کننده تعبیر کرد اما دوربین چه در Nokia 5530 XpressMusic و چه در 5800 XpressMusic عامل مهمی به شمار نمی رفت.

البته هیچ کدام از گفته های ما به معنای بی ارزش بودن 5800 و 5530 نیستند. درست برعکس ، این سه گوشی را می توان جز بهترین گوشی های به نسبت کارآیی در برابر قیمت به شمار آورد. اگر می توانید با نرم افزارهای محدود شده کنار بیایید هر سه گوشی تقریبا از سخت افزار یکسانی استفاده می کنند. رابط کاربری لمسی S60 جز بهترین نرم افزارهایی نیست که می توان تهیه نمود اما تقریبا محال است که بتوانید گوشی هوشمند تمام لمسی دیگری با این قیمت بیابید.

اجازه دهید نگاهی به سایر رقیبانی که در این محدوده قیمت قرار دارند بیاندازیم.

سامسونگ مرتبا در حال به روز کردن خط تولید گوشی های تمام لمسی خود است و گزینه های خوبی در این محدوده قیمت ارائه می دهد. Samsung S5600 Prestom ، S5230 Wi-Fi و M5650 Lindy از جمله گزینه هایی هستند که قیمت تقریبا یکسان و قابلیت های ارتباطی مشابهی دارند.

هیچ کدام از این گوشی ها نمی توانند با انعطافی که یک گوشی هوشمند ارائه می دهد ، رقابت کنند. اندازه صفحه نمایش و رزولوشن آن نیز به نفع نوکیا هستند.

این گوشی ها برای رقابت در برابر همدیگر طراحی شده اند اما به نظر می رسد که آمادگی تحمل تهاجمی غافلگیرانه در برابر یک گوشی هوشمند لمسی ارزان قیمت را ندارند. گرچه می توان این سخن را عقیده حرفه ای ها دانست و ممکن است برخی با این عقیده موافق نباشند. اما پای گذاردن نوکیا به بازار گوشی های لمسی ارزان قیمت به هرحال تهدیدی جدی برای سایر تولیدکنندگان است. فنلاندی ها امیدوارند که  کاربران نعمت داشتن یک گوشی هوشمند بدون پرداخت هزینه ای زیاد برای آن، با رویی باز بپذیرند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

No name

۱۳۹۵/۹/۲۰
ببخشید یہ سوال از وقتی چندتا برنامہ نصب کردم گوشی کلا قاطی کردہ ینی اوی استور حذف شدہ و ھیچ برنامہ ایی ھم نصب نمیشہ و موزیک نمیارہ ینی کلا فاقد دادہ شدہ چیکار باید بکنم؟

No name

۱۳۹۵/۹/۲۰
ببخشید یہ سوال داشتم از وقتی چند تا برنامہ داخل گوشی نصب کردم گوشی قاطی کردہ ینی اوی استور حذف شدہ و ھیچ برنامہ ایی ھم نصب نمیشہ باید چیکار کنم

sajad9978

۱۳۹۵/۵/۲۱
اینترنت سیمکارتت ببند

sajad9978

۱۳۹۵/۵/۲۱
میشه اندرویدش کنم نوکیا5230

sajad9978

۱۳۹۵/۵/۲۱
سلام گوشی من nokia5230 سیمبین میخام اندرویدش کنم میشه ایا