Nokia 6760 Slide

شاید این را یک اغراق بدانید اما واقعا چیزی در مورد Nokia 6760 Slide وجود دارد که با روند طبیعی همخوانی ندارد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۹/۹
بررسی گوشی Nokia 6760 Slide
 

شاید این را یک اغراق بدانید اما واقعا چیزی در مورد Nokia 6760 Slide  وجود دارد که با روند طبیعی همخوانی ندارد.صفحه کلید کامل QWERTY هر روزه در تعداد بیشتری از گوشی های سیمبین استفاده می شود ، پس این مورد نمی تواند عامل مدنظر ما باشد. Nokia 6760 Slide  یک پیام رسان است که در میان گوشی های سری E ، سری N یا XpressMusic جای نمی گیرد.

ثانیا، 6760 Slide  برای بار اول در آمریکا با عنوان Surge عرضه شد. مدتی طول کشید تا نوکیا این گوشی را در سایر نقاط دنیا هم عرضه کند و این هم یکی از نکاتی است که 6760 یا Surge  را جالب تر می کند. این گوشی در آمریکا توسط AT&T به کار گرفته شد و اکنون راهی سرزمین های نزدیکتری برای فنلاندی ها شده است. حالا نوکیا پیام رسان هوشمندی دارد که می تواند  در میان محصولات میان قیمت، خودنمایی کند.

 

image
 
image

 

image

 

6760 Slide  جدید یک گوشی بسیار فشرده با صفحه کلید کامل QWERTY است و هیچ صفحه کلید عددی در آن دیده نمی شود. میانبرهای Internet و Messaging هم در نمای جلویی گوشی قرار گرفته اند و استفاده از آن ها چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی بسیار اسان است. این گوشی پیام رسان با متوازن نگاه داشتن امکانات ، ظاهر و ارگونومی سعی می کند که در همه جوانب با قیمتی مناسب ویژگی های خوبی عرضه کند. البته عدم وجود Wi-Fi باعث ناامیدی است اما سایر ویژگی های گوشی خوب هستند.

 

ویژگی های کلیدی
 
پشتیبانی چهاربانده از GSM و 3G با HSDPA صفحه نمایش 2/4 اینچی از نوع TFT با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 320*240 پیکسل صفحه کلید کامل QWERTY وزن کم ، اندازه کوچک و فشرده رابط سریع سنسور شتاب سنج ، چرخش اتوماتیک رابط کاربری و قابلیت Turn to mute دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فیلمبرداری با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه سیستم عامل Symbian 9.3  با FP2 GPS با پشتیبانی از AGPS بلوتوث نسخه   2.0 با A2DP و پورت microUSB اسلات کارت حافظه microSD با پشتیبانی از microSDHC رادیو FM استریو با RDS کیفیت صدای خروجی متوازن ظرفیت بالای باتری   Li-Ion 1500 mAh  از نوع BP-4L

 

نقاط ضعف اصلی
 
لق بودن کاور باتری و لولای کشوی گوشی عدم پشتیبانی از Wi-Fi نبود صفحه کلید عددی که سبب می شود در هنگام بسته بودن گوشی هیچ راهی برای  شماره گیری وجود نداشته باشد دوربین ساده با فوکوس ثابت که حتی قابلیت هایی چون برچسب گذاری جغرافیایی را هم ندارد عدم شارژ از طریق پورت USB عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند(البته می توان از نرم افزارهای جداگانه برای حل این مشکل استفاده نمود)

 

6760 Slide  به سیستم عامل سیمبین مجهز است و رابط کاربری خوب و سریعی دارد که با سرویس های شبکه های اجتماعی یکپارچه شده اند. یک مروگر وب خوب و قابلیت های پیام رسانی بالا، مورد استقبال برخی کاربران واقع خواهد شد.

ما این گوشی را یک پیام رسان بالفطره می نامیم اما واقعا ایده جدیدی در پشت این گوشی نیافتیم . مگر اینکه تا به حال گوشی هایی مانند E75 یا 5730 XpressMusic را ندیده باشید. البته  N97 mini را هم جز دسته پیشین در نظر بگیرید.

اما هنوز هم یک گوشی کوچک که به سیستم عامل سیمبین و صفحه کلید کامل QWERTY مجهز است ، قابل ملاحظه است. Nokia 6760 Slide  فاقد برخی ویژگی های خاص است اما می تواند جای خود را در میان اپراتور ها باز کند. انتقال پر سرعت داده ها ، پیام رسانی خوب و اندازه مناسب می تواند اغلب کاربران را به نادیده گرفتن نبود WLAN متقاعد نماید. علاوه بر این به نظر می رسد که Nokia 6760 Slide  سعی دارد فاصله خالی بین گوشی های سری E و گوشی های XpressMusic را پر کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این گوشی واقعا فشرده و کوچک است و در نگاه اول سخت می توان پذیرفت که مجهز به سیستم عامل سیمبین است. یک PocketPC بزرگ نظیر Samsung B7610 OmniaPRO باعث می شود که 6760 Slide  مانند یک اسباب بازی به نظر بیاید. شاید سیمبین هیچ چیز جدیدی برای عرضه نداشته باشد اما باید ببینیم کار کردن با این پیام رسان چگونه صورت می گیرد و این گوشی چه کارهایی می تواند انجام دهد.

 

image

 

محتویات جعبه
 

در جعبه 6760 Slide  لوازم زیادی را نمی توانید بیابید. در این جعبه یک شارژر ، یک کابل USB کوتاه . یک هدست با کنترل موزیک دور و میکروفن ارائه شده است. تنها نکته جالب در این بخش کارت حافظه microSD با ظرفیت دو گیگابایتی است.

 

image
 
image

 

Nokia 6760 Slide  جز فشرده ترین گوشی های دارای صفحه کلید QWERTY است  که تا به حال دیده ایم و اندازه آن مشخصا برای برخی کاربران مزیت قابل ملاحظه ای به حساب خواهد آمد. وزن 123 گرمی گوشی هم به اندازه کافی کم است اما توازن گوشی در هنگام کار کردن با آن را باید نکته قابل توجهی دانست.

 

طراحی
 

اولین نکته قابل توجه در مورد 6760 Slide  غیر از فشرده بودن اندازه آن ، صفحه کلید کاملا راحت آن است. طرح بندی چهار سطری صفحه کلید ، کلیدهای بزرگی را موجب شده است که کار کردن با آن ها بسیار راحت است. دو کلید Shift در دو سمت کلید بزرگ Space قرار دارند و کار کردن با صفحه کلید را آسان تر می کنند. دو کلید بزرگ دیگر اجازه روشن و خاموش کردن Num Lock و Sym Lock را فراهم می آورند.

اگرچه، مکانیزم کشویی گوشی بسیار ضعیف طراحی شده است و صدای نابهنجاری در هنگام باز شدن دارد. پلاستیک استفاده شده در بالای نمای جلویی گوشی هم ظاهر ارزان قیمت و نامطلوبی دارد و جنبه دیگری از گوشی است که جالب به نظر نمی رسد. پشت گوشی جلوه ای لاستیک مانند دارد و از این بخش بسیار بهتر است.

در کل کار کردن با 6760 Slide  بسیار خوب است و کلیدهای میانبری مثل Messaging و Internet که در قسمت بالایی گوشی قرار دارند، هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی به راحتی در دسترس هستند.

 

image
 
image

 

Nokia 6760 Slide   از صفحه نمایش TFT  نسبتا کوچک 2/4 اینچی برخوردار است که نسبت به ابعاد گوشی کوچک است و استفاده کاملی از فضای نمای جلویی گوشی به عمل نمی آورد. رزولوشن QVGA صفحه نمایش هم با وجود این که در سری E کاربرد فراوانی دارد اما چندان خوشایند نیست.

صفحه نمایش قابلیت خوانایی بالایی در برابر تابش نور آفتاب دارد و نور پس زمینه هم که در مورد صفحه کلید هم وجود دارد ، بسیار خوب است. صفحه نمایش هم در فضاهای بسته و هم در فضاهای باز کارآیی خوبی دارد. یک سنسور محدود کننده نور در داخل خروجی صدای مخاطب قرار گرفته است و در زمان مورد نیاز نور پس زمینه صفحه کلید و صفحه نمایش را روشن می کند.

 

image
 
image

 

image

 

کلیدهای آغاز و پایان مکالمه و دو کلید کنترلی دیگر در نمای جلویی گوشی به چشم می خورند و کلید 4 جهته هم در بین آن ها به چشم می خورد.نمای جلویی گوشی جذاب است اما اگر کلیدهای جدا از هم به کار گرفته می شدند هم بازخورد بهتری داشتند و هم بهتر قابل لمس کردن بودند. کلیدچندجهته کمی محکم و سفت به نظر می رسد و در هنگام فشردن کلیدهای بالا و پایین صدای بلندی ایجاد می کند.

در سمت چپ صفحه نمایش سه کلید میانبر سخت افزاری تعبیه شده اند . کلیدهایی برای دسترسی به مرورگر ، منوی اصلی و بخش پیام رسانی در این بخش دیده می شوند. این کلیدها طوری قرار داده شده اند که مخصوص استفاده از گوشی در حالت افقی هستند اما استفاده از آنها در حالت عمودی هم بسیار راحت است. این کلیدها بسیار کاربردی هستند اما ظاهر مایوس کننده ای دارند. آنها ظاهری ارزان قیمت دارند و نور پس زمینه نامناسب و ضعیفی دارند.ظاهر این کلیدها می تواند اولین عامل ناموفقیت گوشی به حساب بیاید.

نکته قابل توجه دیگر این است که عملکرد تخصیص داده شده به آن ها را نمی توانید تغییر دهید . علاوه بر این عملکردهایی مانند کلیک های دوگانه ، فشردن و نگهداشتن که در سری E به کار می رفتند دراین جا وجود ندارند.

قاب نامتقارن اطراف صفحه نمایش کمی به سمت داخل خمیدگی دارد و گودی کوچکی هم در این بخش ایجاد می کند. در هنگام باز بودن گوشی می توانید از این قسمت برای استراحت دادن به انگشتان تان استفاده کنید.

 

image
 
image

 

صفحه کلید کشویی QWERTY در Nokia 6760 Slide  جزو بهترین نمونه هایی است که تا کنون دیده ایم. کلیدهای که با رنگ زرد نشانه گذاری شده اند به دلیل نبود صفحه کلید عددی در 6760 Slide  بسیار پرکاربرد خواهند بود.

در هنگام وبگردی یا نوشتن پیام ها باید از کلید زرد رنگ Num Lock برای فعال کردن حالت عددی کلیدها استفاده نمایید. در صفحه اصلی می توانید بدون نیاز به این کار به طور مستقیم به درج ارقام و شماره گیری بپردازید.

 

image
 
image

 

در سمت راست گوشی ، کلیدهای تنظیم صدا و کلید شاتر دیده می شوند. کلید اختصاصی دوربین پاسخ دهی بسیار خوبی دارد اما کلید های تنظیم صدا در پایین گوشی قرار گرفته اند و دسترسی به آن ها کمی دشوار است. اسلات کارت حافظه در زیر کاور باتری قرار گرفته است.

 

image
 
image

 

در مرکز کناره سمت چپ پورت MicroUSB که با پوششی پلاستیکی پوشانده شده است ، دیده می شود. در حالت اتصال Mass Storage به کامپیوتر 6760 Slide  قادر به شارژ گوشی از طریق پورت microUSB نیست.

 

image
 
image

 

image

 

در پایین گوشی دهنی کوچک آن و اهرم کاور باتری قرار گرفته اند.

 

image

 

در مقایسه با سایر کناره های گوشی ، کناره بالایی آن تا حدودی شلوغ است . یک سوکت صوتی 2/5 میلی متری ، اسپیکر و پورت شارژر در این بخش قرار دارند.

 

image
 
image

 

image

 

پشت مسطح گوشی ظاهری لاستیک مانند و جالب دارد و تنها دوربین 3.2 مگاپیکسلی گوشی در آن  قرار دارد. هیچ چیز دیگری غیر از لوگوی نوکیا در این قسمت دیده نمی شود.

 

image
 
image

 

image

 

با برداشتن کاور پشتی گوشی ، باتری 1500 میلی آمپری Li-Ion که از نوع BP-4L است نمایان می شود. این باتری در سایر گوشی های نوکیا از جمله  Nokia N97 هم به کار گرفته شده بود. نوکیا اعلام داشته است باتری این گوشی تا 500   ساعت در حالت آماده به کار و 5 ساعت در حالت مکالمه در شبکه های 2G و تا 4 ساعت در شبکه های 3G دوام می آورد . بر حسب تجربه، این گوشی در صورت استفاده  متوسط از آن، تا چهار روز احتیاج به شارژ مجدد نخواهد داشت.

 

image
 
image

 

کار کردن با گوشی کوچک و فشرده Nokia 6760 Slide  بسیار راحت است و این گوشی تقریبا صفحه کلید QWERTY کاملی دارد. البته بخشی از لذت کار با گوشی به سبب کشوی لق و ظاهر ارزان قیمت آن از بین می رود. در مواقعی که نیاز دارید سریعا با شماره ای تماس برقرار نمایید ، نبود صفحه کلید عددی خودنمایی می کند. البته نبود قابلیت شماره گیری هوشمند را هم باید به این مورد بیافزاییم.

به هر حال ،باید با توجه به  محدوده قیمتی 6760 Slide  کمی از توقعات مان بکاهیم. شاید برخی از این معایب در برابر اندازه مناسب و فشرده گوشی و صفحه کلید عالی آن قابل بخشایش باشد. اما با اینحال هم بسیاری از گوشی های ارزان قیمت و میان قیمت سری 40 وجود دارند که کیفیت ساخت بهتری از Nokia 6760 Slide  دارند و در این مورد نمی توان به سادگی گذشت کرد.

 

image
 
image

 

رابط کاربری
 

Nokia 6760 Slide  به سیستم عامل سیمبین 9.3 و ویرایش سوم رابط کاربری S60 مجهز است. این گوشی هم مانند اغلب گوشی های سری E از قبیل E52 ، E75 و E72 از Feature Pack2 استفاده می کند.

 

image
 
image

 

6760 Slide  از آیکن های جدیدی که در ویرایش پنجم سری 60 به کار رفته بود ، استفاده می کند. با استفاده از سنسور شتاب سنج ، امکان چرخش خودکار صفحه در هنگام چرخاندن گوشی و نیز قطع صدای گوشی در هنگام دریافت تماس ها یا به قطع صدای  زنگ بیدارباش وجود دارد.

چرخش خودکار صفحه با باز و بسته کردن صفحه کلید QWERTY گوشی هم به طور خودکار انجام می گیرد.

 

image
 
image

 

image

 

حالت Active Standby روشی آسان و مناسب برای افزودن میانبرهای نرم افزارهای مورد علاقه تان به صفحه اصلی مهیا می کند. حتی می توان میانبرهایی را به وب سایت ها اختصاص داد و به سرعت از طریق صفحه اصلی به آنها دسترسی پیدا کرد. امکان تخصیص میانبر به وب سایت های مورد علاقه نیز وجود دارد.

بعلاوه می توانید یادآورهای مختلفی را از صندوق ورودی ایمیل و صندوق صوتی گرفته تا تقویم و لیست To do و همین طور رادیو یا پخش کننده موسیقی که در پس زمینه در حال اجرا هستند ، در صفحه اصلی مشاهده نمایید.

Nokia 6760 Slide  دارای حافظه  داخلی به گنجایش 128 مگابایت است که میزان قابل قبولی است. کارت حافظه microSD با ظرفیت دو گیگابایت هم با گوشی عرضه می شود و می توانید از آن برای توسعه مقدار حافظه در اختیارتان استفاده کنید. از ظرفیت های بالاتر تا 16 گیگابایت هم توسط 6760 Slide  پشتیبانی به عمل می آید.

دست یابی به هر کدام از نرم افزارها یا هر فایلی روی کارت حافظه به سرعت انجام می گیرد و احتمالا متوجه تفاوت سرعت آن با دست یابی به حافظه داخلی خود گوشی نخواهید شد.

مثل سایر گوشی های سیمبین ،سیستم تشخیص فرمان های صوتی در Nokia 6760 Slide   هم وجود دارد. این امکان کاملا مستقل از اسپیکر است و قادر به شناسایی درصد زیادی از دستورات کاربر است.

و در آخر ، یک امکان امنیتی جالب به نام Remote Lock هم در این گوشی تعبیه شده است. اگر گوشی 6760 Slide  شما به سرقت برود یا گم شود ، می توانید از یک SMS کدگذاری شده برای قفل کردن آن استفاده کنید. بعد از سه بار تلاش ناموفق برای گشودن قفل گوشی ، گوشی تمامی اطلاعات شخصی و حساس را از میان می برد. شاید نتوانید گوشی Nokia 6760 Slide   خود را پس بگیرید اما با این روش حداقل کسی به اطلاعات شخصی شما دست نمی یابد.

 

قابلیت های تلفنی
 

ما در مکالمه با Nokia 6760 Slide  با هیچ مشکلی مواجه نشدیم. دریافت سیگنال ها به خوبی صورت می گرفت و تداخلی در آن ملاحظه نمی شد. متاسفانه 6760 Slide  از شماره گیری هوشمند پشتیبانی نمی کند.

سیستم تشخیص صدای این گوشی کارش را به خوبی انجام می دهد و اغلب دستورات را تشخیص می دهد. این سیستم مستقل از اسپیکر عمل می کند و بنابراین نیازی به ضبط دستورات وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که اگر چندین شماره به یک نام تخصیص دهید ، شماره گیری صوتی ، با شماره پیش فرض تماس برقرار می کند. هیچ راهی برای تغییر دادن این حالت وجود ندارد.

Nokia 6760 Slide  از نظر بلندی صدا خیلی خوب است و  صدای خروجی متوازنی دارد اما در تست ما موفق به کسب امتیاز «خوب» شد . نگران نباشید ، برای یک گوشی با کارکردی غیر چند رسانه ای چنین امتیازی واقعا خوب است.

 

دفترچه تلفن
 

گوشی های مجهز به سیمبین به دفترچه تلفنی مجهز هستند که می توانند هر کاری را که تصور کنید بر روی مخاطبین صورت دهند. فضای ذخیره سازی را می توان با تنظیم آن به حافظه داخلی گوشی توسعه داد که پر شدن آن تقریبا غیرممکن است . اگرچه Nokia 6760 Slide  در این بخش قابلیت هایی بیش از این ارائه می دهد.

حالا این دفترچه تلفن با Windows Live یکپارچه شده است و آنرا در لبه ای جداگانه در کنار لبه Ovi به نمایش می گذارد. با وارد شدن با شناسه کاربری Windows Live می توانید به صورت مستقیم به Messenger ، Hotmail ، Spaces ، Search و msn.com دست پیدا کنید که گام بزرگی در جهت یکپارچه سازی با سرویس های Windows Live به شمار می رود. البته این بخش با Ovi  هم به خوبی یکپارچه شده است.

 

image
 
image

 

مخاطبان را می توان با توجه به نام کوچک یا اسم فامیلی آنها مرتب کرد و با تایپ تدریجی اسامی به جستجوی اسامی پرداخت. می توانید تنها شماره های موجود بر روی سیم کارت یا بر روی حافظه تلفن  و یا شماره های سرویس ها را مشاهده کنید.

در ویرایش مخاطبین طیف وسیعی از فیلد های اطلاعاتی ارائه می شود که می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا بیافزایید.زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار داده و سپس زنگ خاصی را برای آن گروه در نظر بگیرید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گزارش تماس ها یا Call logs   ، گزارشی از  تماس های اخیر گرفته شده را در خود نگه میدارد . این نرم افزار از دو طریق قابل دستیابی است هم از طریق فشردن کلید تماس و هم از طریق منوی اصلی می توانید به آن دست پیدا کنید.  این نرم افزار 20 تماس اخیر دریافتی ، گرفته شده و یا از دست رفته را به شما نمایش می دهد.

اگر از طریق منوی اصلی گوشی این نرم افزار را اجرا کنید ، لیستی از جزئیات اتصال به اینترنت را برای 30 روز گذشته ملاحظه می کنید. که شامل پیام ها ، تماس ها و داده های انتقالی می شود که حتی شامل ارتباطات  WLAN نیز هست.

 

پیام رسانی
 

Nokia 6760 Slide  از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. با یکپارچگی صورت گرفته با Windows Live ، یک صندوق ورودی Hotmail به طور پیش فرض در منوهای فرعی بخش پیام رسانی ایجاد شده است . 6760 Slide  از سرویس Nokia Push Messaging هم به خوبی پشتیبانی به عمل می آورد.

 

image
 
image

 

همه این پیام ها از یک ویرایش گر مشترک برای ویرایش پیام ها استفاده می کنند که برای همه آشنا است.در هنگام ارسال SMS ، شمارنده ای تعداد کاراکترهای باقی مانده تا پر شدن محدودیت 160 کاراکتری را نشان می دهد. شمارنده دیگری درون پرانتز تعداد پیام هایی را که پیام جاری برای ارسال به آن ها تقسیم خواهد شد را نمایش می دهد.

با افزودن محتوای چندرسانه ای به یک SMS می توانید آنرا به MMS تبدیل نمایید. در صورتی که عکس های تان برای ارسال با MMS بزرگ باشند ، گوشی به شما یاددآوری خواهد کرد که اندازه آن ها را کاهش دهید.

 

image
 
image

 

image

 

گزارش تحویل هم می تواند فعال شود و در هنگام تحویل هر پیام به گیرنده به صورت منوی بازشویی به شما در صفحه اصلی نمایش داده شود.  این گزارشات قابلیت ذخیره شدن در یک پوشه جداگانه در بخش پیام ها را هم دارند.

بخش ایمیل کاملا مناسب است و تقریبا تمامی نیازهای مربوط به ایمیل را برآورده می کند. تنظیمات آسان ایمیل که در گوشی های اخیر نوکیا شاهد آن بوده ایم در 6760 Slide  هم قابل ملاحظه اند.

اگر شما از هر کدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید. Nokia 6760 Slide  تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما ظرف چند ثانیه دانلود می کند.

آدرس های چندگانه ایمیل و پروتکل های امنیتی مختلف در این گوشی پشتیبانی می شوند و شما می توانید از سازگاری Nokia 6760 Slide  با اکثر سرویس دهنده های ایمیل لذت ببرید.

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن  دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید.

Nokia 6760 Slide  از ضمیمه ها و امضاها هم پشتیبانی می کند و به سختی می توانید فقدان کارآیی خاصی را در این بخش حس کنید.

بخش ایمیل اختصاصی نوکیا نسبت به گذشته کارآیی و ظاهر بهتری دارد. می توانید هر کدام از پوشه های موجود در آن را بر حسب فیلترهایی مرتب کنید و سپس در صورت نیاز در میان آن ها به جستجو بپردازید.

 

image
 
image

 

image

 

می توانید نحوه نمایش هر پوشه را هم تنظیم نمایید . برای مثال می توانید تنظیم کنید که از هر آیتم چند خط به نمایش در اید و یا از چه جداکننده هایی برای تیترها استفاده شود.

 

image
 
image

 

پخش کننده موسیقی
 

برای یک گوشی که کارکرد اصلی آن پیام رسانی است نباید توقع زیادی در ارائه نرم افزار پر قدرت موسیقیایی داشته باشیم اما هنوز هم پخش کننده موسیقی در Nokia 6760 Slide  علیرغم نبود سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد  عالی عمل می کند.

کلیدهای اختصاصی برای موسیقی تعبیه نشده اند و تنها می توانید از کلید 4 جهته برای کنترل پخش کننده موسیقی استفاده نمایید. از فرمت های بسیاری مثل Mp3،AAC ، eAAC+ و WMA پشتیبانی به عمل می آید.لیست های پخش M3U هم بدون نقص در 6760 Slide  پشتیبانی می شوند . با انتخاب گزینه refresh در Library ، آهنگ های انتقال داده شده به گوشی به سادگی به این بخش اضافه می گردند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توان آهنگ ها را بر اساس خواننده ، آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد . امکان جستجو در بین آهنگ ها با تایپ تدریجی عنوان آن ها وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر و تقویت کننده bass  وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

مثل گوشی های اخیر نوکیا ، Nokia 6760 Slide  از A2DP هم حمایت می کند که به کاربر اجازه گوشی دادن به موسیقی از طریق هدست های بلوتوث را می دهد.

 

پخش کننده ویدیویی
 

Nokia 6760 Slide   از Real player برای پخش کلیپ های ویدیویی استفاده می کند و قادر به پخش این کلیپ ها در هر دو حالت معمولی و تمام صفحه است.با استفاده از سنسور شتاب سنج امکان چرخش خودکار صفحه در این نرم افزار وجود دارد.

در حالت تمام صفحه ، متن مربوط به کارکرد کلیدهای اصلی مخفی شده و شما نمی توانید آنرا ببینید . به محض فشردن یک کلید منوی مربوط به آن کلید باز می شود .البته انتخاب حالت نمایش پیش فرض به انتخاب شما بستگی دارد.

 

image

 

از ویدیوهای Mp4 به خوبی پشتیبانی به عمل می آید اما احتمالا استفاده از پخش کننده دیگری را ترجیح خواهید داد. دلیل این امر بسیار ساده است. 6760 Slide  قادر به پشتیبانی از فرمت های DivX/XviD نیست. خوشبختانه ، یافتن نرم افزارهایی این چنین برای این سیستم عامل ، بسیار ساده است . گرچه ممکن است مجبور به پرداخت هزینه ای اضافی شوید.

 

کیفیت صدا
 

Nokia 6760 Slide  جز گوشی های خوبی است که در بخش کیفیت صدا بررسی شده اند. گرچه این گوشی هیچ کدام از رکوردها را نمی شکند اما  خروجی صدای آن به قدری متعادل است که امتیازی خوب کسب نماید.

سطح نویز ، دامنه پویا و مکالمه متقابل در حدود متوسط به بالا هستند اما پاسخ دهی به فرکانس ها و تغییر شکل آن ها واقعا عالی است. عملکرد این گوشی تفاوت کمی با کارایی E75 دارد اما همین مقدار هم برای کاربران این گوشی کافی خواهد بود.

 

image

 

رادیو اف با RDS
 

Nokia 6760 Slide به یک رادیو FM با RDS هم مجهز است که با همان رابط همیشگی عرضه می شود. در شروع نرم افزار محل فشما را می پرسد و فرکانس ها را بر اساس آنها تنظیم می کند.

رادیو FM می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را شناسایی و ذخیره نماید. می توان نرم افزار را برای جستجوی فرکانس های جایگزین در هنگام مسافرت تنظیم نمود. امکان ذخیره پنجاه ایستگاه رادیویی در این نرم افزار وجود دارد. گزینه ای برای پخش رادیو از طریق اسپیکر هم در نظر گرفته شده است.

 

image

 

دوربین 3.2 مگاپیکسلی
 

مسلما دوربین یکی از اولویت های نوکیا در Nokia 6760 Slide  نبوده است .دوربین 3.2 مگاپیکسلی گوشی که فوکوسی ثابت دارد به تنهایی و بدون فلاش LED و یا حتی یک آینه سلف پرتره در گوشه بالای سمت چپ پشت گوشی قرار گرفته است.

رابط کاربری دوربین هم بسیار ساده است و گزینه های تنظیماتی محدودی در اختیار کاربر می گذارد. حالت عکاسی ، سلف تایمر ، تنظیم تراز سفیدی و تون رنگی تنظیمات در دسترس در این دوربین هستند. حتی نوار ابزار هم تنها شامل چهار آیکن سیاه و سفید است. علیرغم تعبیه شدن گیرنده GPS در گوشی ، دوربین از قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی پشتیبانی نمی کند.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کیفیت عکس
 

کیفیت عکس های Nokia 6760 Slide  عالی است. درخشندگی عکس ها خوب است اما دامنه پویا را نمی توان جز بهترین ها به شمار آورد. رنگ ها هم کمی کم رنگ تر از آنچه واقعا هستند به نمایش در می آیند. سطح نویزها پایین است اما می توانید اثراتی از وضوح بیش از حد را تقریبا در تمامی عکس ها مشاهده نمایید.

فیلمبرداری هم نظر ما را در مورد دوربین 6760 Slide  تغییر نمی دهد . این دوربین می تواند فیلم هایی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه ضبط نماید. کیفیت واقعی فیلم های ضبط شده هم خوب نیست  و میزان جزئیاتی هم که ثبت می گردند ، تحت الگوریتم فشرده سازی شدید این دوربین از بین می روند.

 

image
 
image

 

image

 

گالری عکس
 

Nokia 6760 Slide  از یک گالری بسیار معمولی برخوردار است. این گالری گزینه های معدودی دارد و برای مدیریت تعداد زیاد عکس ها مناسب نیست. تغییراتی در قابلیت های این بخش ملاحظه نمی شود . تصاویر را می توانید هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی مشاهده کنید و سطح بزرگنمایی می تواند تا 2x افزایش یابد. هنگامی که از File Manager به عکس ها دست پیدا می کنید، دقیقا عین این عملکرد را شاهد خواهید بود.

 

image
 
image

 

image

 

امکانات ارتباطی
 

Nokia 6760 Slide  از قابلیت های ارتباطی مهمی نظیر سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد یا Wi-Fi بی بهره است. اگر بتوانید نبود این دو را تحمل کنید ، سایر امکانات معقولانه هستند. این گوشی از بلوتوث نسخه 2.0، USB 2.0 پشتیبانی می کند و از پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE و پشتیبانی دوبانده از HSDPA برخوردار است.

 

مرورگر وب
 

Nokia 6760 Slide  با یک مرورگر وب برای استفاده از مجموعه امکانات ارتباطی و کلید سخت افزاری اختصاصی که در نمای جلویی گوشی تعبیه شده است ، کامل می شود. مروگر صفحات وب را به خوبی رندر می کند و قادر به کار در هر دو حالت افقی و عمودی  و چرخش خودکار صفحه با استفاده از سنسور شتاب سنج است.سطح بزرگنمایی به آسانی قابل کنترل است و می توانید اندازه فونت را هم تغییر دهید تا میزان محتویات بیشتری در صفحه مشاهده گردد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

اشاره گر مجازی موس در مرورگر یکی دیگر از نقاط قوت آن است. کنترل کردن آن هم راحت است و کارآیی فوق العاده ای هم دارد. می توانید در سایت های بزرگ و صفحاتی که به پیمایش زیادی نیاز دارند از mini map استفاده کنید.

 

سازمان دهنده و نرم افزارها
 

گوشی های هوشمند ابزارهای مدیریت زمان خوبی ارائه می دهند . حتی اگر نرم افزار مورد نظرتان را در میان نرم افزارهای Nokia 6760 Slide  نیافتید می توانید از بسیاری از نرم افزارهای موجود استفاده کنید. اگرچه برای استفاده های روزمره مجموعه نرم افزارهای ارائه شده می تواند نیازهای شما را برآورده سازد.

تقویم سه حالت مختلف نمایش روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد و چهار نوع حالت برای ثبت رویدادها در آن در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) وکارهای که باید انجام بدهم (To do) . هرکدام از این رویدادها تنظیمات خاص خود را دارند و می تواند به آن ها زنگ هایی را هم بعنوان یادآور اختصاص دهید.

 

image
 
image

 

image

 

Mobile office از جمله نرم افزارهای نصب شده است که به شما اجازه می دهد تا فایل های word ، Excel و PowerPoint را مشاهده نمایید. گرچه با استفاده از نسخه موجود Quick office نمی توانید به ویرایش فایل های آفیس بپردازید و برای دسترسی به این امکان باید هزینه ای جداگانه بپردازید و آنرا از Nokia Download Center خریداری نمایید.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار ZIP Manager هم در این گوشی از پیش نصب شده است و با استفاده از آن می توانید به طور مستقیم از گوشی محتویات فایل های آفیس را مشاهده نمایید.

برخی دیگر از نرم افزار های همراه گوشی ، نرم افزار های مبدل واحد(unit converter) ، ماشین حساب(calculator) و همین طور voice recorder و نرم افزار Notes هستند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . اگر کمی مشکل به نظر می رسد می توانید از تنظیم سریع هشدار استفاده کنید که فقط نیاز به تنظیم ساعت دارد . این آسانترین راه برای ایجاد یک هشدار بیدار باش است.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار Search هم کار خود را به خوبی انجام می دهد . با استفاده از این قابلیت می توانید عبارت مورد نظر خود را در تمام گوشی از پیام ها گرفته تا آهنگ ها ، نرم افزار ها ، ایمیل ها ، نشان گذاری های جغرافیایی و ... را  بیابید. این نرم افزار با استفاده از Google می تواند به جستجوی آنلاین هم بپردازد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Ovi
 

همانند گوشی های اخیر نوکیا ، Nokia 6760 Slide  یکپارچگی عمیقی با Ovi دارد و Ovi Contacts هم روی گوشی نصب شده است.می توان تمامی فایل های چندرسانه ای  را با استفاده از Ovi Share  با دوستان تان به اشتراک بگذارید و هر آنچه آنها به اشتراک گذارده اند را مشاهده کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با استفاده از این سرویس می توانید با مخاطبینی که که از طریق Ovi یا Google Talk آنلاین هستند ، چت کنید ، وضعیت تان را تغییر دهید و به ابزارهای شبکه های اجتماعی دست یابید. بعلاوه می توانید موقعیت تان را هم با دوستان تان به اشتراک بگذارید  و به دوستان تان اجازه دهید از طریق Ovi Maps موقعیت فشما را مشاهده کنند(چیزی شبیه به سرویس Google Latitude).

می توانید نام آهنگی که در حال گوش دادن به آن هستید و خواننده آن را به اشتراک بگذارید. البته این کار نوعی تبلیغات هم به شمار می آید. اگر دوست شما یک گوشی مجهز به Ovi ندارد می تواند از Google talk برای اتصال به شما استفاده نماید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Nokia 6760 Slide  با بازی های Asphalt4 و Marbleعرضه می شود. هر دوی این بازی ها بسیار معروف هستند و نوکیا آن ها را در بسیاری از گوشی هایش به کار برده است.

 

Ovi Maps و GPS
 

Nokia 6760 Slide  به گیرنده داخلی GPS مجهز است و نرم افزار Ovi Maps هم از پیش روی آن نصب شده است.نرم افزار ارائه شده در نمونه در اختیار ما نسخه 3.01 بود . با فعال بودن AGPS کمتر از یک دقیقه زمان برای قفل شدن روی ماهواره ها مورد نیاز است.

Ovi Maps چهار حالت نمایش مختلف که شامل ترکیبی و ماهواره ای هم هستند ، در خود دارد. گرچه این حالت ها همیشه نیاز به یک اتصال اینترنتی دارند  و نمی توانند به طور آفلاین و مانند مواقعی که با استفاده از نرم افزار Map Loader نقشه ها را به گوشی منتقل می کنید ، به نقشه ها دسترسی بیابند.

علاوه بر حالت های معمول دو بعدی یک حالت سه بعدی نیز در دسترس است.

 

image

 

image
 
image

 

هرچند Nokia 6760 Slide  از قطب نمای دیجیتال برخوردار نیست اما گزینه ای دارد که نقشه را در جهت مسیری که در آن در حرکت می کنید ، قرار می دهد . می توانید نقشه را همانند مسیری که پیش می روید مشاهده نمایید یا اینکه آنرا به صورت شمالی تنظیم کنید.

 

image

 

الگوریتم مسیریابی را هم می توانید طور تغییر دهید که با نیازهایتان تطبیق داشته باشد. می توانید آن را برای استفاده از راه های فرعی تنظیم کنید و انتخاب مسیرها می تواند بر اساس سریع ترین یا کند ترین انجام گیرد. می توانید در حین پیاده روی هم از این گوشی به عنوان ابزار مقصدیابی استفاده

کنید. در این حالت گیرنده GPS گوشی را غیرفعال کرده و از آن بعنوان نقشه استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قابلیت های اضافی چون اطلاعات ترافیکی و راهنماهای شهری را می توانید با پرداخت هزینه ای اضافی فعال نمایید.

اگر در استفاده از ovi maps هنوز تردید دارید و این نرم افزار نتوانسته است رضایت شما را فراهم سازد می توانید از نرم افزارهای متعدد موجود یکی را انتخاب نمایید. به دلیل صفحه نمایش نه چندان بزرگ Nokia 6760 Slide  نمی تواند تهدیدی برای دستگاه های مقصدیابی ماهواره ای به شمار برود. گرچه هنوز هم می تواند بسیاری از نیاز هایتان را در این مورد برآورده سازد.

نرم افزار جداگانه GPS Data می تواند تمامی اطلاعات مربوط به مسیر جاری بین نقاط A و B را نمایش دهد.

 

سخن پایانی
 

یک پیام رسان کوچک و فشرده مانند Nokia 6760 Slide  بدون تردید جایگاهی ویژه در کارنامه نوکیا دارد. گرچه این گوشی با بالاترین سطح فاصله دارد و نوکیا مسلما گزینه های بهتری برای آنانی که به سخت افزار بهتر و کارآیی بالاتر نیاز دارند ، عرضه می کند.

فقدان Wi-Fi می تواند با وجود سایر ابزارهای انتقال داده تا حدودی جبران شود اما صفحه نمایش کوچک و کیفیت ساخت گوشی سوال برانگیزند.پیام رسانی خوب و صفحه کلید QWERTY ، 6760 Slide  را در کانون توجهات قرار خواهد داد. اما این گوشی بوسیله سایر گوشی های  سیمبین تهدید خواهد شد.

اگرچه قرار دادن E75 و 6760 Slide  در یک رده کاملا غیر معقول است اما 5730 XpressMusic می تواند با این هزینه انتخاب خوبی باشد. با تقریبا قیمتی برابر، این گوشی قابلیت هایی چون سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد ، کلیدهای اختصاصی موسیقی ، Wi-Fi ، دوربین با لنز کارل زایس که به فوکوس خودکار و فلاش LED مجهز است ارائه می دهد.

البته Nokia 6760 Slide  ازمحصولات معمول این شرکت فنلاندی نیست. شاید آینده آن در جایی دورتر از خانه رقم بخورد. نوکیا و AT&T از عملکرد Surge در آمریکا بسیار خشنودند  . پس امکان دارد نوکیا  تصمیم به ساخت گوشی پیام رسان دیگری گرفته باشد که مجهز به سیستم عامل سیمبین باشد و مورد پسند اپراتور های اروپایی واقع گردد.البته در بازار جایگاه ویژه ای برای این محصول وجود ندارد اما به هر حال این کار ارزش آزمودن را داشته است.

Samsung B5310 CorbyPRO احتمالا یکی از جدی ترین رقیبان 6760 Slide  است که در حال عرضه به بازار است. تنها کمبود این گوشی نسبت به 6760 Slide ، فقدان کارآیی گوشی های هوشمند است اما این گوشی صفحه نمایش 2/8 اینچی بزرگتر لمسی دارد ، به سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد مجهز است و از Wi-Fi ، HSDPA سریع تر و پخش ویدیوهای DivX پشتیبانی می کند.

LG GW520 گوشی پیام رسان دیگری است که به صفحه کلید QWERTY و صفحه نمایش لمسی مجهز است و به کمک سایر اپراتورها برای فروش امیدوار است. مثل Nokia 6760 Slide  این گوشی هم از 3G پشتیبانی می کند اما از Wi-Fi پشتیبانی نمی کند و بیشتر توجه خود را به سرویس های شبکه های اجتماعی معطوف کرده است. GW520 به صفحه لمسی مجهز است اما نمی تواند بر قابلیت های هوشمندی 6760 Slide  غلبه کند.

در پایان باید بگوییم 6760 Slide  به دلیل فقدان برخی امکانات و قابلیت ها نمی تواند بعنوان محصولی مستقل در بازار خودنمایی کند اما در صورت استقبال اپراتورها از آن می تواند به محبوبیت دست یابد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)