خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia 5530 XpressMusic

بررسی تخصصی Nokia 5530 XpressMusic

نوکیا خط تولید گوشی های اکسپرس موزیک را با ارائه گوشی های لمسی و گوشی های با صفحه کلید کامل QWERTY متحول کرده است ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۶/۱۴
 

نوکیا خط تولید گوشی های اکسپرس موزیک را با ارائه گوشی های لمسی  و گوشی های با صفحه کلید کامل QWERTY متحول کرده است .  با ورود نوکیا 5530 اکسپرس موزیک شمار گوشی های لمسی اکسپرس موزیک نوکیا از گوشی های لمسی سری N فراتر می رود.

با موفقیت گوشی 5800 اکسپرس موزیک ، نوکیا انتخابی جز این حرکت نداشت. قیمت ها از 5800 تا گوشی های سری N روند صعودی دارد ، پس ارائه ی گوشی ای با امکانات کمتر و همین طور قیمت ارزانتر از آنها ، باعث می شود نوکیا سهم عمده ای از بازار را از آن خود کند. و ایده جالب این است که در این گوشی از صفحه نمایش تمام لمسی و سیستم عامل سیمبین S60 استفاده شود.

 

image
image

  

image

 

نوکیا 5800 اکسپرس موزیک واقعا ارزش هزینه ای که کاربر برای آن می پرداخت ، را داشت . نوکیا 5530 اکسپرس موزیک هم سعی می کند در عین عرضه امکانات خوب ، قیمت پایین تری نیز  داشته باشد .

ابتدا مختصرا به امکانات نوکیا 5530 اکسپرس موزیک نگاهی می اندازیم  سپس  نبود امکاناتی که باعث ارزان تر تمام شدن گوشی می شود را بررسی می کنیم.

 

ویژگی های کلیدی:
 

صفحه نمایش TFT به اندازه 2/9 اینچ و پشتیبانی از 16 میلیون رنگ و رزولوشن 360*640 پیکسل

سیستم عامل سیمبین سری 60 ویرایش پنجم

پردازنده ARM با قدرت پردازش 434 MHz و 128 مگابایت حافظه RAM

دوربین 3/2 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED  و قابلیت ضبط تصاویر ویدیویی  VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

پشتیبانی چهار بانده از GSM

پشتیبانی از Wi-Fi

اسلات کارت microSD به همراه یک کارت حافظه 4 گیگابایتی (بسته به محل خرید)

رادیو FM با RDS

بلوتوث با A2DP و همین طور USB 2.0

سوکت استاندارد صوتی 3/5 میلی متری

اسپیکرهای استریو

قلم و جای مخصوص آن که در بدنه گوشی تعبیه شده است

سنسور نزدیکی برای خاموش کردن صفحه نمایش

سنسور شتاب سنج برای :چرخش خودکار صفحه ، بازی های حرکتی و قطع صدا

نرم افزار مرور فایل های آفیس (Office Document Viewer)

نرم افزار های یکپارچه OVI  (ارسال مستقیم عکس  و فیلم ، نرم افزار OVI Contacts)

صفحه کلید مجازی QWERTY با حالت نمایش افقی

کیفیت صدای عالی

قیمت نسبتا پایین

عمر زیاد باتری

 

نقاط ضعف
 

عدم پشتیبانی از 3G

عدم وجود گیرنده داخلی GPS

قابلیت خوانایی ضعیف صفحه نمایش در زیر نور آفتاب

اندازه پیش فرض فونت ها به دلیل صفحه نمایش کوچکتر کمی ریز است

نرم افزارهای محدود قابل نصب (به دلیل نسخ سیستم عامل)

کیفیت دوربین متوسط

کیفیت ضبط صدای پایین

شارژ نشدن بوسیله پورت microUSB

عدم وجود قابلیت شماره گیری هوشمند

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

کیفیت ضعیف ساخت کاور پشت گوشی

نداشتن خروجی تلویزیون

واضح است که برخی از امکانات برای کاهش قیمت گوشی حذف شده است اما  ویژگی های کلیدی گوشی نوکیا 5800 اکسپرس موزیک مانند CPU ، Wi-Fi و دوربین همچنان در این گوشی حفظ شده اند  و علاوه بر این ، نوکیا 5530 اکسپرس موزیک بسیار کوچکتر و فشرده تر از 5800 است.

 

image
 
image

 

علامت XpressMusic معمولا قابلیت های پخش موزیکی چون کیفیت صدا ، نحوه سازماندهی ، پخش و انتقال آهنگ ها را تضمین می کند. با حفظ کیفیت صدای بی نظیر نوکیا در هدست و اسپیکرهای این گوشی می توان 5530 را بعنوان یک پخش کننده کوچک موسیقی تلقی کرد.

مطمئنا عدم پشتیبانی این گوشی از 3G مخصوصا برای کسانی که مدام در حال انتقال اطلاعات هستند ،بزرگترین نقص آن به شمار می رود.  و برخی احتمالا به دنبال یک گوشی هوشمند با رابط  لمسی و پشتیبانی از  WLAN می گردند . مثل همیشه ، وظیفه ما فقط این است که به شما در انتخاب گوشی تان کمک کنیم.

 

image

 

وقت آن رسیده است تا به کشف درون و بیرون  گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک بپردازیم. در بخش بعد به بررسی محتویات جعبه این گوشی می پردازیم.

 

محتویات جعبه خریداری شده
 

محتویات جعبه 5800 اکسپرس موزیک احتمالا یکی از بهترین بخش های آن بود که تعداد زیادی لوازم جانبی را با قیمتی مناسب در اختیار کاربر قرار می داد. اما 5530 تنها به برآورده کردن نیاز های اولیه اکتفا کرده است. احتمالا کارت حافظه microSD  چهار گیگا بایتی با ارزش ترین قطعه موجود در جعبه است.

 

image
image

  

image

 

هدست ارائه شده ، هدست Nokia WH-205  ، هدستی یک تکه است که کیفیت ساخت آن مخصوصا نسبت به هدستی که به همراه  گوشی 5730 ارائه می شود بالاتر از حد استاندارد است . روکش های سفید گوشی های هدست با تم رنگی گوشی سازگاری چندانی ندارد. البته می توانید با توجه به سوکت صوتی  3/5 میلی متری از هدست های دلخواه تان نیز استفاده نمایید اما دیگر نمی توانید از ریموت کنترل استفاده کنید.

کابل microUSB عرضه شده به همراه گوشی خیلی کوتاه است و طول آن تقریبا 20 سانتی متر است. این کابل معمولا در گوشی های ارزان قیمت  نوکیا به کار می رفت .

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک با صفحه نمایش درخشنده اش در ابعادی به اندازه 13*49*104 میلی متر عرضه می شود. کل حجم این گوشی معادل 68 سی سی است که تقریبا 20 درصد کمتر از 5800 اکسپرس موزیک است.  مطمئنا ظاهر فشرده و احساسی که گوشی در هنگام دست گرفتن به شما می دهد شما را  راضی خواهد کرد.  راحتی در دست گرفتن گوشی واقعا حس خوبی در ما ایجاد کرد.

وزن 107 گرمی گوشی در مقایسه با سایر گوشی های لمسی مناسب به نظر می رسد . اگرچه این گوشی به نسبت 5800 اکسپرس موزیک فقط 2 گرم سبک تر از آن است. با توجه به کاهش اندازه و حجم ، انتظار کاهش وزن بیشتری در این گوشی داشتیم.

قبلا فکر می کردیم که 5800 به خوبی در دست و جیب جا می گیرد اما حالا فکر می کنیم 5530 در این مورد خیلی بهتر از  آن است. کار کردن با یک دست با گوشی هم به راحتی امکانپذیر است.

 

طراحی و ساختار
 

بدنه کشیده، یکی از بارزترین مشخصه های طراحی گوشی های  لمسی موزیک اکسپرس است.  دلیل این امر صفحه نمایش 16:9 است که تماشای فایل های ویدیویی را بسیار لذت بخش و جالب توجه می کند.

نوع طراحی گوشی های لمسی به اندازه بزرگ صفحه نمایش آنها محدود می شود . نوکیا در این مورد سعی کرده است تا حد ممکن روی طراحی های سابقش باقی بماند.

 

image

 

در بالای نمای جلویی ، صفحه نمایش تا  حدودی در قاب خودش فرو رفته است اما این تا اندازه ای نیست که دسترسی به لبه های صفحه نمایش را با مشکل مواجه کند.

خطوط رنگی در کناره های گوشی ، جلوه خوبی به آن می دهند . چند ترکیب رنگی متفاوت مانند قرمز و مشکی ، آبی و سفید ، خاکستری و مشکی ، صورتی و سفیدو همین طور  زرد و سفید در این گوشی به کار رفته اند. رنگ صورتی این گوشی از الگوهای نقطه ای استفاده می کند که سایر رنگ ها فاقد آنند.

این گوشی به طرز قابل ملاحظه ای نسبت به 5800 اکسپرس موزیک ، باریک تر است و ضخامت آن به اندازه گوشی های غیر لمسی است و به راحتی در جیب جا می گیرد.

جلوی گوشی کاملا با صفحه نمایش 2/9 اینچی آن پوشانده شده است . کاهش 0/3 اینچی قطر گوشی برای ارزانتر تمام شدن آن بوده است که در کل باعث شده که اندازه گوشی نسبت به 5800 ، 7 میلی متر کوچک تر شود. در قسمت مربوطه به صفحه نمایش ، مفصلا مشخصات آن را بررسی خواهیم کرد.

نمای جلویی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک کاملا لمسی است . حتی کلید های منو و تماس هم کاملا لمسی طراحی شده اند. کلید رسانه (Media) هم در این بخش قرار داده شده است . با استفاده از این کلید منویی حاوی میانبرهای مربوط به موارد چندرسانه ای و وب نمایان می شود. سنسور نزدیکی گوشی هم مقدار کمی از فضای جلوی گوشی را اشغال می کند.

 

image

 

کلید های شروع و پایان تماس و کلید منو در بین آن دو ، درست در زیر صفحه نمایش قرار گرفته­اند. با فشردن و نگهداشتن کلید منو مثل گوشی های پیشین سیمبین ، Task manager گوشی نمایش داده می شود و می توانید از آن برای سوییچ به برنامه های در حال اجرای دیگر یا بستن برنامه های در حال اجرا استفاده کنید.

شاید نکته منفی این باشد که کلیدهای لمسی تعبیه شده در پایین گوشی نسبت به سایر قسمت های LCD به فشار بیشتری برای فعال شدن نیاز دارند و این مورد می تواند مخصوصا برای کاربرانی که انتظار پاسخ دهی یکسانی از تمام نواحی صفحه نمایش خود دارند ، کمی گیج کننده باشد.

 

image

 

در قسمت بعدی به بررسی کناره های بالایی و پایینی گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک می پردازیم که اسپیکرهای گوشی را در خود پنهان کرده اند و باعث می شوند زمینه ای مناسب برای تماشای ویدیو ها در حالت افقی فراهم شود.

کناره بالای گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک کاملا صاف است و فقط کلید Power را در خود دارد. این بخش به قدری صاف است که کار کردن با آن ، مثلا  روشن و خاموش کردن گوشی بسیار سخت است. ما از این کلید برای تغییر پروفایل ها استفاده نکردیم. گمان می کنیم تغییر پروفایل ها یا قفل کردن گوشی با استفاده از این کلید فقط هدر دادن وقت باشد.

 

image
 
image

 

کناره پایینی 5530 شلوغ تر از کناره بالایی آن است . از راست به چپ به ترتیب  محل اتصال شارژر ، سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری ، و پورت microUSB میباشد.همین طور روزنه مخصوص بند و محل مخصوص قلم گوشی در قسمت های چپ و راست کناره پایین گوشی قرار می گیرند.

 

image
 
image

 

محل اتصال کابل microUSB بوسیله یک محافظ برای جلوگیری از پر شدن غبار در آن ، محافظت می شود.اما سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری هیچ محافظی ندارد.

متاسفانه ، گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک از طریق پورت microUSB قابل شارژ نیست.

در کناره راست گوشی کلیدهای تنظیم صدا ، کلید قفل صفحه نمایش و کلید دوربین قرار دارند. کلید قفل صفحه نمایش یکی از میانبرهای ضروری است که طراحی خوب و ارگونومیکی دارد . قفل شدن یا باز شدن قفل صفحه نمایش با یک ویبره کوتاه نشان داده میشود.

 

image
 
image

 

کلیدهای تنظیم صدا که بعنوان کلیدهای بزرگنمایی هم به کار می روند ، بسیار باریک و نسبت به فشار حساس هستند. کلید شاتر کمی بهتر است . اگر آنرا تا نیمه بفشاریم هنوز کمی برجسته است اما با فشردن کامل آن ، کلید کاملادر بدنه گوشی فرو میرود.

در سمت چپ گوشی اسلات کارت حافظه microSD به همراه قسمت مربوط به سیم کارت در زیر یک پوشش مشترک قرار دارند. سیم کارت از سمت چپ گوشی  وارد و خارج می شود اما مسلما شما نمی توانید در هنگام کار با گوشی و بدون وقفه سیم کارت تان را عوض کنید.

 

image
 
image

 

برای این منظور باید از ابزار تیزی مثل قلم گوشی تان بهره بگیرید . سیم کارت فقط با اندکی فشار از سمت داخل از اسلاتش خارج می شود. کارت حافظه microSD را هر زمانی می توانید با کارت دیگری جایگزین کنید . گرچه به دلیل تورفتگی کارت حافظه خارج کردن آن کمی سخت انجام می شود . در این مورد هم می توان از قلم تان به عنوان ابزاری مفید استفاده کنید.

در پشت گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک قرار گرفته است که با یک فلاش LED دوگانه عرضه شده است. بخش جالب توجه دیگر بخش مربوط به قلم است . قلم پلاستیکی مشکی به راحتی درون این بخش حرکت کرده و در آن جا می گیرد.

 

image

 

با برداشتن کاور پشتی گوشی باتری 1000 میلی آمپری گوشی نمایان می شود که از نوع Nokia Li-ion BL-4U است. برای برداشتن کاور ناخن تان را روی شکاف کوچک قرار داده و به آرامی فشار داده و آنرا به بالا بکشید تا کاور برداشته شود.

آنطور که بیان شده است این باتری تا 336 ساعت قابلیت کار در حالت Standby و 4 ساعت و 54 دقیقه در زمان مکالمه و همین  طور 27 ساعت در زمان پخش موسیقی دوام می آورد و احتمالا شما را راضی نگاه خواهد داشت.

درتست های ما گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک حدود 5 روز با یک بار شارژ دوام آورد . استفاده های ما از گوشی در این 5 روز شامل یک ساعت مکالمه ، 30 دقیق گشت و گذار در اینترنت بوسیله Wi-Fi و ثبت 20-30 عکس به همراه کارهای عادی و روزمره کار با گوشی می شد.

 

image
 
image

 

کیفیت ساخت کلی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک به غیر از کاور پشتی گوشی واقعا خوب است. به نظر می رسید که کیفیت ساخت این گوشی بهتر از 5800 اکسپرس موزیک باشد. اما  کاور پشت گوشی این موضوع را تحت تاثیر قرار می دهد. در زمان کار با گوشی این کاور همواره لق می زند و به نظر می رسد که به طور مطمئنی در جایش قرار نگرفته است.

به هرحال همان مشکلات ساخت 5800 در 5530 هم به چشم می خورد اما به دلیل قیمت پایین 5530 می توان به مشکلات آن به دیده اغماض نگریست. این گوشی کوچک تر است و بعلاوه قسمت جلویی با استیل پوشانده شده است که باعث دوام بیشتر گوشی می شود و نسبت به سایر گوشی های پلاستیکی اکسپرس موزیک از مقاومت بیشتری هم در برابر ضربه برخوردار است.

 

صفحه نمایش
 

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک به یک صفحه نمایش 2/9 اینچی مجهز است. در رده گوشی های لمسی این قطر ، نسبتا کوچک است . این صفحه نمایش مانند HTC Touch Diamond  و LG Arena  از رزولوشن بالایی پشتیبانی می کند.

در مقایسه با 5800 اکسپرس موزیک صفحه نمایش این گوشی اندکی کوچکتر است . با به کارگیری همان رزولوشن در صفحه نمایش کوچک تر ، رابط کاربری و فونت های گوشی تا حدی ریز نمایش داده می شوند. این مورد در باره صفحه کلید QWERTY لمسی گوشی هم صدق می کند. این امکان که اندازه فونت های گوشی با توجه به خواست کاربر تنظیم شود وجود دارد.

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک از صفحه نمایش مقاومتی یا resistive  نسبت به صفحه نمایش های خازنی به کار رفته در Samsung Omnia HD  و Apple iPhone 3G استفاده می کند. این به آن معنی است که برای یک کلیک در این گوشی باید فشار بیشتری نسبت به گوشی های ذکر شده به صفحه نمایش وارد کنید. حساسیت صفحه نمایش نسبت به 5800 اکسپرس موزیک بهتر شده است اما هنوز تا رسیدن به Samsung S8000 Jet که مرزهای صفحه نمایش های خازنی و مقاومتی را کم رنگ کرده است ، فاصله زیادی دارد .

صفحه نمایش های مقاومتی می تواند توسط قلم یا حتی دستکش مورد استفاده قرار گیرند . در هنگام استفاده از قلم ، صفحه نمایش 5530 با تمامی گوشی های لمسی دیگر قابلیت رقابت دارد.

اما در سمت دیگر ماجرا ، استفاده از انگشتان دست برای کار کردن با گوشی ، باعث می شود که خاطره خوب استفاده از قلم را هم به فراموشی بسپارید .

 

image

 

متاسفانه قابلیت خوانایی این صفحه نمایش در زیر نور آفتاب ، یک مشکل جدی به شمار می رود. صفحه نمایش در این مورد بسیار ضعیف است و یافتن زاویه ای برای خواندن گوشی در یک روز آفتابی کار بسیار سختی است.

بازخوردهای لرزشی برای کنترل های صفحه نمایش از طریق رابط کاربری در دسترس هستند. با اینکه قدرت ویبره از طریق پروفایل ها قابل تنظیم است ، اما بالاترین سطح ویبره هم به نظر ناکافی میرسد.

 

ساختار منوی کامل
 

5530 نسخه ارزانتر 5800 اکسپرس موزیک است اما کاملا از محاسن پیشرفت هایی  که از زمان ارائه اولین گوشی لمسی مجهز به سیمبین ایجاد شده اند ، بهره گرفته است .به هرحال اگر 5800 اکسپرس موزیک هم از همان روز اول از رابط کاربری 5530 استفاده می کرد ، مطمئنا کاربران در هنگام کار با آن احساس بهتری داشتند. البته امکان افزودن این رابط کاربری به 5800 با ارتقای میان افزار یا Firmware آن وجو دارد اما با این وجود ، نمی توان از آن به عنوان یکی از امکانات اصلی 5800 نام برد. رابط کاربری 5530 کمی کامل تر از 5800 است.

اولین نکته ، امکان پیمایش لمسی است که خیلی خوب کار می کند و تقریبا در همه جای رابط کاربری 5530 از مرورگر فایل ها گرفته تا گالری و لیست مخاطبان قابلیت استفاده دارد.

 

image
 
image

 

خبر خوب این است که پیمایش با انگشت در تمامی لیست ها بهبود قابل توجهی کرده است. این قابلیت بسیار شبیه به Apple iPhone کار میکند. انگشت تان را در یک سمت قرار می دهید و لیست در جهت مخالف آن پیمایش می شود. می توان این امکان را یکی از بزرگترین تغییرات نسبت به گوشی 5800 اکسپرس موزیک ذکر کرد.

متاسفانه پیمایش آیکن ها  هنوز به همان روش قدیمی صورت می گیرد . شما باید از نوار پیمایش (Scroll Bar) موجود در کناره آیکن ها استفاده کنید که خیلی بد کار می کند و مرتبا باید آن را فشار دهید .روش دیگر این است که انگشت تان را روی یکی از آیکن ها گذاشته و آیتمی که مشخص شده را به سمتی که می خواهید تمام بلوک حرکت کند ، بکشید. استفاده از دو روش پیمایش متفاوت برای منوها و لیست ها نه تنها جالب نیست بلکه گیج کننده هم هست .

خوب به سراغ پیشرفت های گوشی بر میگردیم. نوار مخاطبان در صفحه اصلی بهبود پیدا کرده و قابل پیمایش شده است و بنابراین می تواند تعداد زیادی از میانبرهای مربوط به دفترچه تلفن را در خودش جای دهد. مشکلاتی که در این بخش در گوشی 5800 اکسپرس موزیک وجود داشت اکنون رفع شده اند. با چرخاندن گوشی و افقی کردن آن در حالت ورود متن ، صفحه کلید QWERTY به طور خودکار در صفحه نمایان می شود.

البته هنوز جای پیشرفت فراوانی وجود دارد و ما باید همچنان منتظر قابلیت هایی چون چرخش خودکار صفحه اصلی ، شماره گیری هوشمند و نوار Standby کامل تر و همین طور یک اسکنر WLAN در صفحه اصلی باشیم. Widget ها از ابزارهای اختصاصی سری N نوکیا هستند و حتی در صفحه اصلی از پنل های چندگانه که در اکثر گوشی های لمسی وجود دارد ، خبری نیست.

نوکیا ادعا کرده است که از نسخه 20.0.12 میان افزار 5800 اکسپرس موزیک به بعد ، این گوشی از پردازنده  434 MHz  استفاده می کند( CPU پیش فرض با فرکانس 369 MHz کار می کرد) ، بنابراین باید شاهد افزایش سرعت 5530 به اندازه 5800 باشیم . نوکیا 5530 اکسپرس موزیک تقریبا سریع است.

سیستم عامل S60  ویرایش پنجم ، ترجمه مستقیم صفحه کلید و کلیدهای چهار جهتی به رابط لمسی را در ذات خود فراهم میکند. نتیجه یک رابط کاربری لمسی عالی و روان  است که در 5530 به چشم می خورد. پیمایش و دسترسی به سایر آیتم های گوشی شبیه به گوشی های لمسی ای که تا به حال دیده ایم نیست. به عبارت دیگر، کلیدهای لمسی این گوشی خیلی خوب هستند و در مقایسه با سایر گوشی ها از قابلیت کارآیی بهتری برخوردارند.

بنابراین نوع تجربه کاربران از ویرایش پنجم S60 به خود آنها و اینکه چه پیشینه ای دارند باز میگردد. اگر قبلا با گوشی های دارای سیستم عامل سیمبین کار کرده باشید ، با نوکیا 5530 اکسپرس موزیک کاملا راحت خواهید بود. اما اگر با  گوشی لمسی دیگری تا به حال کار می کرده اید ، یادگیری استفاده از این رابط کاربری کمی طول می کشد.

باز کزدن هر آیتمی در زیر منوی ها به دو بار کلیک نیاز دارد که با یکی گزینه مورد نظرتان را انتخاب کرده و با کلیک دوم آنرا اجرا میکنید.  حالا به چیزی اشاره می کنم که معمولا در گوشی های لمسی دیده نمی شود . با گذشت زمان به آن عادت می کنید ، اما مشکل اصلی این است که منطق به کار رفته در منوهای حاوی آیکن ها  با لیست ها متفاوت است.

اگر به جای لیست ها از منو استفاده کنید ، با استفاده از یک کلیک می توانید برنامه مورد نظرتان را اجرا کنید.

همانطور که گفته شد عمل پیمایش هم به دلیل استفاده از راهکارهای متفاوت گیج کننده است.  حداقل می توانید در هنگام استفاده از پیمایش لمسی ، احساس بهتری نسبت به کاربران 5800 اکسپرس موزیک داشه باشید.  به علاوه این امر نشان می دهد که نوکیا در مورد ویرایش رابط لمسی گوشی های سیمبین به قدر کافی جدی است.

 

صفحه اصلی و منوی اصلی
 

ساختار منوی اصلی برای تان تردیدی در مورد اینکه با یک گوشی سیمبین روبرو هستید به همراه نخواهد داشت. آیکن ها در یک نمایش مشبک 3 x 4  یا یک لیست قرار گرفته اند و می توانید آنها را به طور دلخواه مرتب کنید. با توجه به وجود سنسور شتاب سنج ، می توانید امکان تنظیم چرخش خودکار صفحه را هم فعال کنید.

اما قابلیت چرخش خودکار در صفحه اصلی تعبیه نشده است.  با وجود این قابلیت در صفحه اصلی ، استفاده از آن بسیار آسانتر می شد و امکان مشاهده تمام میانبرهای موجود در نوار مخاطبان هم وجود داشت. به هر حال نوار مخاطبان قابل پیمایش است . در حالیکه 5730 اکسپرس موزیک یک گوشی لمسی نیست،اما قابلیت چرخش خودکار صفحه اصلی را فراهم می کند.

همانطور که ذکر شد ، تطبیق دادن یک صفحه لمسی با سیستم عامل سیمبین ویرایش سوم باعث شده است تا تغییراتی در آن ایجاد شود. یکی از نمونه های خوب برای این مورد نوکیا 5730 اکسپرس موزیک است . هر دو گوشی رابط کاربری یکسانی دارند و به خوبی از محاسن سیستم عامل سیمبین از جمله چرخش خودکار صفحه اصلی ، شش میانبر مخصوص که در ویرایش پنجم این سیستم عامل به چهار میانبر کاهش یافته که البته باعث راحت تر شدن کلیک روی آن می شود و ویزارد WLAN که در نوار Standby در صفحه اصلی نمایش داده می شود (در مقابل یادآور ایمیل که در 5530 نمایش داده می شود) استفاده می کنند.

به غیر از این ، چینش صفحه اصلی 5530 همان طرح همیشگی سیمبین است و شباهت بسیاری به نوع به کار رفته آن در 5800 اکسپرس موزیک دارد. تمامی نشانگر ها به همراه ساعت و تاریخ در بالا نمایش داده می شوند.

با یک کلیک روی آیکن ساعت در صفحه اصلی نرم افزار ساعت اجرا می شود که گزینه ای برای تنظیم زنگ هشدار دارد. با ضربه زدن به تاریخ در صفحه اصلی یک منوی کشویی باز می شود که شما می توانید با استفاده از آن پروفایل فعالتان را تغییر بدهید( که این امکان از طریق کلید روشن خاموش کردن گوشی هم فراهم است ) یا اینکه نرم افزار تقویم یا Calendar را اجرا کنید .

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نوار مخاطبان درست زیر ساعت و تاریخ قرار دارد : هر مخاطب با نام کوچک و یک عکس مشخص می شود و امکان نمایش همزمان سه مخاطب در این بخش وجود دارد . این نوار به راست و چپ قابل پیمایش است.

برای هر مخاطب می توانید یک فید RSS هم تخصیص دهید . فکر می کنم یک ترفند خوب افزودن مخاطبانی است که حقیقی نیستند و با آنها می توانید به فیدهای مورد علاقه تان در صفحه اصلی دست پیدا کنید.

با انتخاب یکی از مخاطبان در نوار مخاطبان ، صفحه ای همراه با مشخصات مخاطب نمایش داده می شود که با صفحه ای که می توانید از طریق انتخاب آن مخاطب از طریق دفترچه تلفن مشاهده کنید متفاوت است. این صفحه شامل عکس مخاطب ،نام و  شماره تلفن وی است و در زیر آن ها چهار کلید تماس ، ارسال پیام ، به روز رسانی فید و تنظیمات نمایش داده می شود.

بعلاوه در زیر آن ها ناحیه ای برای نمایش تاریخچه پیام ها و تماس های برقرار شده با مخاطب وجود دارد. و بالاخره در پایین همه آنها ، دو خط برای نمایش فیدهای RSS در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

زیر نوار مخاطبان ، یک نوار Standby با چهار میانبر پیش فرض وجود دارد. شما تنها یادآور ایمیل را با نمایش تعداد پیام های نخوانده ، به همراه نام فرستنده و موضوع ایمیل را مشاهده می کنید. فضای خالی پایین برای نرم افزار های کوچک رادیو و پخش کننده موزیک در نظر گرفته شده است که در هنگام فعال بودن این نرم افزارها در پس زمینه ، در این بخش نمایش داده می شوند.

در پایین ترین قسمت صفحه اصلی نوار میانبرها قرار دارد . هر دوی نوار مخاطبان و میانبرها را می توانید از طریق منوی تنظیمات پنهان نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کلید Media که در گوشه بالای راست گوشی قرار گرفته است میانبری به نرم افزارهای پخش موسیقی ، گالری ، Ovi Share ، ویدیو ها و مروگر وب فراهم می کند. این کلید برای یک گوشی چندرسانه ای یک کلید عالی و کارآست. این کلید هم مثل سایر کلیدهای این گوشی لمسی است.

 

image

 

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک ، از یک task manager استفاده می کند که با فشردن و نگهداشتن کلید منو اجرا می شود. Task manager از همان نوعی است که پیش از این در گوشی های با سیستم عامل S60 3.2 دیده بودیم. و مشابه رابط کاربری سابق ، این گزینه در بالای هر منوی بازشونده ای هم وجود دارد. در این گوشی کلید C وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوانید نرم افزارهای در حال اجرا را ببندید و به جای آن باید روی آیکن نرم افزار مورد نظر ضربه ای بزنید تا دو کلید Open و Exit به شما نمایش داده شود.

 

image

 

دفترچه تلفن
 

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک از دفترچه تلفنی شبیه به آن چه درگوشی های قبلی سیمبین شاهد آن بوده ایم استفاده می کند. تنها تفاوت آن ، وفق دادن دفترچه تلفن با صفحه نمایش لمسی گوشی است. دفترچه تلفن محدودیتی ندارد و عملکردهایی مشابه آنچه که پیش از این شاهدش بوده ایم ارائه می دهد.  امکان پیمایش لمسی در 5530 اکسپرس موزیک فراهم شده است که قابلیت سودمندی به شمار می رود.

تماس ها به راحتی می توانند براساس اسم کوچک یا اسم فامیلی مرتب شوند و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فراهم شده است.علاوه بر این می توانید مخاطبان موجود در سیم کارت ، کارت حافظه یا هردوی آن ها را مشاهده کنید.

 

image
 
image

 

image

 

وقتی به جستجوی یک مخاطب می پردازید ، از راهنمای هوشمند پویا استفاده می شود تا تنها مخاطبانی که با کارکترهای ورودی شما مرتبط هستند به نمایش در آیند. با تایپ یک کاراکتر ، تعداد کاراکترهای نمایش داده شده به کاراکترهایی محدود می شود که با آن می توان یک مخاطب واقعی از دفترچه تلفن را پیدا کرد(در مثال ما این کاراکترها E و X هستند). شاید کمی پیچیده به نظر برسد اما این ابزار واقعا مفید است.  اگر نوکیا نامی برای این موتور  جستجوی خارق العاده انتخاب می کرد ، حدس می زنیم نامی شبیه به جستجوی هوشمند را برای آن بر می گزید.   اگر از بدون نام بودن این قابلیت نوکیا 5530 اکسپرس موزیک ، ناراحتید ، می توانید هر نامی را که میخواهید بر آن بگذارید.

 

image
 
image

 

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که شما می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا ایجاد کنید. زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید .  اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

 

image
 
image

 

image

 

گزارش تماس ها یا Call logs   ، گزارشی از  تماس های اخیر گرفته شده را در خود نگه میدارد . این نرم افزار از دو طریق قابل دستیابی است هم از طریق فشردن کلید تماس و هم از طریق منوی اصلی می توانید به آن دست پیدا کنید.  این نرم افزار 20 تماس اخیر دریافتی ، گرفته شده و یا از دست رفته را به شما نمایش می دهد.

اگر از طریق منوی اصلی گوشی این نرم افزار را اجرا کنید ، لیستی از جزئیات اتصال به اینترنت را برای 30 روز گذشته ملاحظه می کنید. که شامل پیام ها ، تماس ها و داده های انتقالی می شود که حتی شامل ارتباط WLAN نیز هست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قابلیت تلفنی گوشی
 

در کارکرد تلفنی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک ما به هیچ مشکلی برنخوردیم. مشکلات 5800 در این جا وجود نداشت و کیفیت صدا در طول مکالمات خوب بود و به هیچ وجه مشکلی در این مکالمات بوجود نیامد.

تنها نقطه ضعف این بخش را می توان عدم وجود قابلیت شماره گیری هوشمند دانست .  شاید برخی در یک گوشی لمسی این قابلیت را جز ضروریات تلقی نکنند اما به هرحال برای رقابت با سایر گوشی ها وجود چنین قابلیتی لازم به نظر می رسد.گوشی های با سیستم عامل ویندوز موبایل از یک امکان شماره گیری هوشمند استفاده می کنند که نه تنها در دفترچه تلفن بلکه حتی در گزارش  تماس ها نیز به دنبال شماره مورد نظر می گردند.

قابلیت شماره گیری صوتی در نوکیا 5530 اکسپرس موزیک وجود دارد. این قابلیت نیازی به استفاده از صداهای از پیش ضبط شده ندارد و کاملا به خود اسامی وابسته است. این قابلیت با فشردن و نگهداشتن کلید call فعال می شود. به خاطر داشته باشید که اگر به یک مخاطب چندین شماره تخصیص داده باشید ، با استفاده از این قابلیت با اولین شماره یا شماره پیش فرض مخاطب تماس برقرار خواهد شد .

 

image

 

با استفاده از سنسور شتاب سنج می توانید صدای زنگ گوشی را در هنگام دریافت تماس یا حتی زنگ های هشدار ، قطع کنید. در این مورد 5530 با N97 قابل مقایسه است و کمی از 5800 اکسپرس موزیک بهتر است.

 

image
 
image

 

image

 

پیام رسانی تطبیق داده شده با صفحه لمسی
 

منوی پیام ها نسبت به چیزی که در 5800 اکسپرس موزیک شاهد آن بوده ایم ، هیچ تغییری نداشته است. اما مشکلاتی که باید در این نسخه حل می شدند کاملا رفع شده اند.

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. همه این پیام ها از یک ویرایشگر مشترک برای ویرایش پیام ها استفاده می کنند که برای همه آشنا است.

 

image
 
image

 

image

 

گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک همچنین از یک ویرایشگر مخصوص برای ضبط پیام های صوتی استفاده می کند. همانند نسخه های قبلی در این جا هم می توانید از صداهای آماده استفاده کنید یا اینکه صدای جدیدی را ضبط کرده و آنرا به کار گیرید. رابط تمامی ویرایشگرها شبیه به هم است.

گزارش تحویل هم می تواند فعال شود و در هنگام تحویل هر پیام به گیرنده به صورت منوی بازشویی به شما در صفحه اصلی نمایش داده شود.  این گزارشات قابلیت ذخیره شدن در یک پوشه جداگانه در بخش پیام ها را هم دارند.

اگر بدون ذخیره یا فرستادن یک پیام بخواهید از ویرایشگر خارج شوید ، گوشی پیغامی مبنی بر ذخیره پیام در پوشه drafts یا نادیده گرفتن آنرا را به شما نمایش خواهد داد.

وقت آن رسیده است تا در مورد گزینه های وارد کردن متن در نوکیا 5530 اکسپرس موزیک صحبت کنیم.  گوشی یک صفحه کلید حرفی/عددی به شما نمایش می دهد که با استفاده از شتاب سنج  ، در هنگام افقی کردن گوشی به طور خودکار به یک صفحه کلید QWERTY تبدیل می شود.  5800 اکسپرس موزیک در ابتدای عرضه اش این قابلیت را نداشت.

 

image

 

image

 

گزینه بعدی ، در نوکیا 5530 اکسپرس موزیک، قابلیت تشخیص دست خط است. این قابلیت به خوبی کار می کند و تقریبا تمامی متون نوشته شده را تشخیص می دهد. شما با تمرین می توانید این قابلیت را بهبود ببخشید و  ببینید که گوشی چطور کاراکترهای متفاوت را از هم تشخیص می دهد.

 

image
 
image

 

بخش ایمیل کاملا مناسب است و تقریبا تمامی نیازهای مربوط به ایمیل را برآورده می کند. تنظیمات آسان ایمیل که در گوشی های اخیر نوکیا شاهد آن بوده ایم در این گوشی هم قابل ملاحظه اند. با این تفاوت که این بخش در این گوشی لمسی است و بنابراین به ورود اطلاعات کمتری نیازمند است.

اگر شما از هرکدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید. نوکیا 5530 اکسپرس موزیک تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما ظرف چند ثانیه دانلود می کند.

بعلاوه در این جا می توانید برای سرویس دهنده هایی که هم از POP و هم از IMAP استفاده می کنند ، یکی از این دو پروتکل را برای دسترسی به ایمیل هایتان انتخاب نمایید. که در نسخه قبلی این امکان وجود نداشت.

 

image

 

آدرس های چندگانه ایمیل و پروتکل های امنیتی مختلف در این گوشی پشتیبانی می شوند و شما می توانید از سازگاری نوکیا 5530 اکسپرس موزیک با اکثر سرویس دهنده های ایمیل لذت ببرید.

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن  دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید. یک قابلیت جالب به شما اجازه می دهد که ارسال ایمیل های تان را برای نخستین باری که یک اتصال اینترنتی در دسترس خواهد بود تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید از هزینه های مربوط به اینترنت خود بکاهید و ارسال ایمیل ها را تا زمانی که یک اتصال بی سیم در دسترس خواهد بود به تاخیر بیاندازید.

این بخش از ضمیمه ها و امضاها هم پشتیبانی می کند و به سختی می توانید فقدان کارآیی خاصی را در این بخش حس کنید. علاوه بر این رزولوشن صفحه بالاتر و اندازه بزرگتر صفحه نمایش ، خواندن ایمیل ها را به تجربه ای بهتر از گوشی های سری E مبدل می کند.

 

مدیریت فایل قابل توجه
 

File manager این گوشی هم از جمله بخش هایی است که سابقه زیادی در گوشی های نوکیا دارد. با کلیدهایی که در پایین صفحه قرار گرفته اند ، حتی این نکته را که با یک گوشی جدید  کار می کنید باید فراموش کنید.

مدیریت فایل سیمبین در حال حاضر تثبیت شده است و شما به کمتر چیز قابل تغییری در این بخش می توانید فکر کنید. این نرم افزار تقریبا تمامی کارهایی را که فکر می کنید می توانید با فایل ها یتان انجام دهید از قبیل کپی کردن ، انتقال ، تغییر نام در حین انتقال و مرتب کردن آن ها را برای شما انجام می دهد. امکان قفل گذاری روی کارت حافظه نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

image

 

جستجو برای یک فایل یا پوشه مشخص در گوشی امکانپذیر است.  تنها چیزی که شما نیاز دارید این است که بخشی از نام فایل  و محل ذخیره شدن آن (کارت حافظه یا حافظه داخلی گوشی) رابدانید . نوکیا 5530 اکسپرس موزیک در زمان کوتاهی آن فایل را برای شما پیدا می کند.  این امکان در حقیقت میانبری به نرم افزار Search است که در زیر منوی وب یافت می شود.

 

image
 
image

 

پخش کننده موسیقی
 

پخش کننده موسیقی این گوشی که همان پخش کننده گوشی 5800 اکسپرس موزیک است، بسیار شبیه به این نرم افزار در ویرایش سوم سیستم عامل سیمبین است.  فقط چند تغییر جزئی در جهت سازگاری بهتر با صفحه نمایش لمسی انجام گرفته است.

این مساله به معنی آن نیست که پخش کننده موسیقی به اندازه کافی توانمند نباشد. مسلما این پخش کننده ، بیش از حد مورد نیاز توانایی دارد. اگرچه اندکی تغییر ، لازم به نظر می رسید. گذشته از این ها ، رابط کاربری لمسی به جذابیت کار با این بخش می افزاید و باعث زیباتر شدن  آن می شود.

می توانید آهنگ هایتان را با توجه به نام خواننده ، آلبوم ، سبک یا آهنگساز مرتب کنید  و همین طور امکان جستجوی فایل ها هم با تایپ بخشی از نام آن ها وجود دارد. ایجاد Playlist های شخصی هم به راحتی امکانپذیر است.

افزودن آهنگ ها به Library گوشی به سادگی با انتخاب گزینه Refresh انجام می شود.  مجبور نیستید که آهنگ هایتان را حتما بوسیله نرم افزار PC Suite به گوشی منتقل کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با پشتیبانی این گوشی از فرمت های مختلف ، سخت می شود فایلی را پیدا کرد که به وسیله آن قابل پخش نباشد. از امکان Album art هم پشتیبانی می شود .شما مجبور نیستید که از تنظیمات پیش فرض صدای گوشی استفاده کنید و می توانید از اکولایزرهای مختلفی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند ، استفاده نمایید. اگر به نظر ناکافی می رسد ، امکان ایجاد اکولایزرهای اختصاصی نیز در این گوشی تعبیه شده است.

 

image
 
image

 

image

 

مثل همیشه ، امکان پخش موسیقی در حالت پس زمینه هم وجود دارد. در این حالت یک نوار در حالت Standby به نمایش درآمده و مشخصات آهنگ در حال پخش رانمایش می دهد.در صفحه اصلی می توانید ، حالت های پخش با مکث را انتخاب کرده و یا به آهنگ های بعدی حرکت کنید. با استفاده از کلید Media که در بالای صفحه قرار دارد ، می توانید به حالت اصلی پخش کننده موسیقی بازگردید.

 

image

 

کیفیت صدای خوب
 

شاید اصطلاح اکسپرس موزیک در ابتدا یک ترفند تبلیغاتی بود اما قطعا اکنون معنای بخصوصی دارد. کیفیت صدای گوشی های نوکیا دائما در حال افزایش است و این گوشی ها در این زمینه به اوج خود نزدیک می شوند.

صرفنطر از کمی تحریف فرکانس ها ، نوکیا 5530 اکسپرس موزیک در تست های مربوط به صدای ما عالی عمل کرد. در پاسخ دهی به فرکانس ها این گوشی امتیازات بالاتری نسبت به رقیبان خود ثبت کرد .

در مقایسه با 5800 اکسپرس موزیک 5530 در  مکالمه متقابل(Crosstalk) استریو برتری زیادی داشت در حالی که در موارد دیگر این دو گوشی تقریبا برابر بودند .

 
image

 

پخش کننده ویدیویی پایین تر از حد انتظار
 

تماشای ویدیو ها در نوکیا 5530 اکسپرس موزیک یک تجربه لذت بخش است . پخش کننده ویدیویی نصب شده روی این گوشی کارآیی خوبی دارد اما از فرمت های محدودی پشتیبانی می کند که شامل فرمت های XviD و DivX نمی شود.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار Nokia PC Suite ،نرم افزار مخصوصی برای تبدیل ویدیوها به فایل های سازگار با اندازه گوشی و فرمت قابل پخش آن دارد. مبدل خودکار این نرم افزار حتی با باکیفیت ترین تنظیمات ، ویدیوها را خیلی فشرده می کند و آنها را به صورت پیکسل پیکسل در می آورد . اما به هر حال  این راحت ترین راه تبدیل ویدیوها به ویدیوهای قابل پخش در گوشی شماست.

پخش کننده ویدیویی تنها در حالت تمام صفحه افقی کار می کند . در حالت تمام صفحه با کلیکی بر روی ویدیو می توانید کنترل های مختص آن را مشاهده نمایید و با کلیکی دیگر می توانید آنها را پنهان کنید.

با استفاده از Real Player  یا Center Videoکه با استفاده از کلید Media در بالای صفحه در دسترس است ، نه تنها می توانید ویدیو هایتان را که در حافظه گوشی یا کارت حافظه ذخیره شده اند تماشا کنید بلکه به طور مستقیم می توانید به بارگذاری ویدیوها از طریق اینترنت هم بپردازید . گزینه خوب برای این منظور حتما YouTube خواهد بود.

 

رادیو اف ام با RDS
 

رادیوی اف ام در گوشی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS هم پشتیبانی می نماید.

RDS امکان جستجو و ذخیره فرکانس های جایگزین را برای شما فراهم می کند و بنابراین شما در هنگام مسافرت مجبور نیستید به طور دستی به جستجوی ایستگاه های مورد نظرتان بپردازید. نوکیا 5530 اکسپرس موزیک به طور خودکار فرکانس های ثانویه را جایگزین فرکانس های اصلی می کند.

 

image
 
image

 

image

 

نام ایستگاهی که در حال گوش دادن به آن هستید با جلوه ای خاص در تمام صفحه نمایش داده می شود. در حالیکه اطلاعات مربوط به RDS در خط پایین آن موجود است. شاید فونت خط دوم باید کمی بزرگتر بود اما به هرحال نمی شود به دید یک مشکل به این موضوع نگاه کرد.

 

گالری عکس خوب
 

گالری نوکیا 5530 اکسپرس موزیک بسیار شبیه به گالری گوشی 5800 اکسپرس موزیک است. این گالری به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است و می توان از حرکت دادن برای مرور عکس ها استفاده کرد.

عکس ها بوسیله فیلدهایی چون نام ، تاریخ و اندازه قابل مرتب کردن هستند . علاوه بر این امکان کپی ، انتقال یا حذف آنها نیز مهیاست. همچنین به طور مستقیم از گالری می توان عکس ها را با استفاده از MMS و بلوتوث ارسال کرد یا آنها را به طور آنلاین به اشتراک گذارد  .

 

image
 

image

 

حالت نمایش اصلی ، حالت عمودی است اما با استفاده از شتاب سنج می توانید به طور خودکار به حالت افقی بروید. یک اسلاید شو هم در این گوشی وجود دارد اما به اندازه گوشی های سری N قابل سفارشی سازی نیست.

 

image

 

image
 
image

 

امکان بزرگنمایی روی عکس ها برای واضح تر شدن جزئیات آن ها وجود دارد. بزرگنمایی با استفاده از کلیدهای تنظیم صدا یا کنترل لمسی آن بر روی صفحه انجام می گیرد. در بقیه موارد عکس ها به صورت تمام صفحه نمایش داده می شوند.

در کل مرور عکس ها خوب و سریع صورت می گیرد و بزرگنمایی سریع تر از 5800 اکسپرس موزیک انجام می شود. بازهم مشکلاتی در این گالری به چشم می خورد اما مطمئنا از نسخه قبلی قابل قبول تر است.

 

دوربین
 

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک به یک دوربین 3.2 مگاپیکسلی با قابلیت پشتیبانی از ماکسیمم اندازه 2048x1536 پیکسل مجهز است.  مسلما دوربین 5530 بهتر از 5800 اکسپرس موزیک نیست و تقریبا با آن برابری می کند. کلید مخصوص دوربین کمی صاف است اما در استفاده از آن زیاد دچار مشکل نخواهید شد.

رابط کاربری دوربین به  رابط کاربری دوربین گوشی های N97 و 5800 اکسپرس موزیک شبیه است.  تمامی تنظیمات غیر از فلاش در منوی مشترکی جا داده شده اند . فلاش یک میانبر جداگانه بر روی صفحه دارد. قابلیت استفاده این رابط ، قابل مقایسه با رابط هایی نیست که تولید کنندگان دیگر بویژه سامسونگ در محصولات لمسی شان گنجانده اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

جنبه مثبت این بخش تنظیمات متنوعی است که نوکیا 5530 اکسپرس موزیک در اختیار کاربر می گذارد. از تراز سفیدی گرفته تا ISO و مقدار Exposure ، وضوح و درخشندگی همگی قابل تنظیم هستند.  از افکت های مختلف هم می توانید استفاده کنید.

ما از اینکه نوکیا 5530 اکسپرس موزیک ، امکان برچسب گذاری جغرافیایی در عکس ها را فراهم می کرد واقعا شگفت زده شدیم. ما حدس می زنیم نوکیا با کپی کردن نرم افزار 5800 اکسپرس موزیک زحمت خود را کم کرده است و حتی فراموش کرده که 5530 گیرنده GPS ندارد تا از این امکان استفاده کند.

منظره یاب گوشی تمامی صفحه را اشغال نمی کند و نواری در سمت راست برای استفاده از کنترل های لمسی درنظر گرفته  شده است.  با این روش شما تمامی قاب تان را می بینید که نسبت به حذف قسمتی از آن مسلما گزینه  بهتری به شمار می رود.

یک کلید setting یا تنظیمات در این بخش وجود دارد  که نمایشی نیمه شفاف از کنترل های مخصوص عکاسی به شما ارائه می دهد . در این بخش یک کلید مخصوص فلاش و یک کلید شاتر هم وجود دارد و در این مورد شما مجبور نیستید که کلید شاتر را تا نیمه برای فوکوس بفشارید بلکه با یک کلیک عکس تان ثبت می شود. این قابلیت ، قابلیت جالبی است.

کیفیت عکس های نوکیا 5530 اکسپرس موزیک در حدی نیست که ما را تحت تاثیر قرار دهد.  عکس های این دوربین مخصوصا در نواحی مربوط به آسمان واقعا دارای نویز بالایی هستند. در کل سطح جزئیات مربوط به عکس ها خوب است اما درخشندگی آنها در سطح پایینی قرار دارد. به دلیل اینکه اکثر کاربران مستقیما از خود گوشی اقدام به اشتراک گذاری آنلاین عکس می کنند ، تصور می کنم نوکیا باید خروجی با کیفیت تری در اختیارشان می گذاشت.

ما همچنین نمودار رزولوشن ترکیبی مان را با  نوکیا 5530 اکسپرس موزیک محک زدیم. در مقایسه با گوشی نوکیا 5630 اکسپرس موزیک ، 5530 اندکی عملکرد بهتری هم در رزولوشن افقی و هم در رزولوشن عمودی بر جای گذاشت . باید توجه داشت از آنجایی که 5630 از مکانیزم کاهش نویز خوبی برخوردار است و این مسئله مهمی است.

در کل دوربین نوکیا 5530 اکسپرس موزیک یک دوربین متوسط به شمار می رود. دوربین های 3.2 مگاپیکسلی بهتری هم در بازار وجود دارند اما نوکیا از آنها استفاده نکرده است.

 

فیلمبرداری VGA  ضعیف
 

فیلمبرداری نوکیا 5530 اکسپرس موزیک از قابلیت های عکاسی آن بهتر است . این گوشی می تواند ویدیوهای VGA با نرخ 30 فریم در ثانیه را ضبط کند که برای گوشی ای در این رده یک مزیت به شمار می رود. در این طیف قیمت احتمالا این گوشی ، بهترین فیلمبرداری را ارائه می دهد اما باید بدانیم هنوز هم کیفیت ویدیوها پایین هستند. فشرده سازی به کار رفته در ویدیوها ، آنها را کمی مصنوعی نشان می دهد.

 

قابلیت های ارتباطی خوب نسبت به قیمت
 

فقدان ارتباطات داده ای پر سرعت در نوکیا 5530 اکسپرس موزیک احتمالا عرضه این گوشی را در بازارهای 3G با مشکل مواجه می کند اما در کشورهایی که این امکان وجود ندارد یا گران است ، احتمالا قابلیت Wi-Fi این گوشی مورد توجه قرار خواهد گرفت. GPS هم در مشخصات این گوشی جای ندارد اما سایر امکانات ارتباطی در آن به خوبی پوشش داده شده اند.هم امکان بلوتوث و هم  USB  از استانداردهای نسخه 2 استفاده می کنند و واضح است  بلوتوث از A2DP هم پشتیبانی می کند. متاسفانه 5530 بر خلاف گوشی های اخیر نوکیا از طریق پورت microUSB شارژ نمی شود.

Wi-Fi و UPnP هم در دسترس هستند . در واقع امکان ارتباطی Wi-Fi یکی از بهترین قابلیت های نوکیا 5530 اکسپرس موزیک به شمار می رود و این گوشی را به یکی از ارزان قیمت ترین گوشی های مجهز به Wi-Fi بازار مبدل می کند.

در غیاب شبکه های 3G شما مجبورید که به GPRS و EDGE  برای انتقال داده های شبکه ای اعتماد کنید . پشتیبانی چهار بانده از GSM امکان استفاده از گوشی را در سرتاسر دنیا امکانپذیر می سازد.

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک با یک اسلات کارت حافظه کامل می شود. با استفاده از کارت خوان می توانید داده هایتان را با سرعت بالاتری انتقال دهید.

و در پایان باید به سوکت صوتی 3/5 میلی متری اشاره کنم که به شما اجازه می دهد از هدست های دلخواه تان در این گوشی استفاده کنید . خروجی تلویزیون در این گوشی در نظرگرفته نشده است.

 

پیشرفت مرورگر وب
 

مرورگر وب نوکیا 5530 اکسپرس موزیک نسبت به اولین نسخه آن که در 5800 اکسپرس موزیک معرفی شد ، پیشرفت هایی را نشان می دهد. پیمایش لمسی احتمالا بزرگترین تغییر این مرورگر نسبت به نسخه قبل بوده است و علاوه بر آن سرعت کلی مرور صفحات وب هم افزایش یافته است. متاسفانه ، سرعت پایین تر EDGE نسبت به 3G امکان استفاده از تمامی پتانسیل های این مرورگر را از ما سلب  می کند.

همانطور که در زیر می بینید این مرورگر ویژگی های پیشرفته ای را ارائه می دهد:

·         الگوریتم رندر صفحات بسیار خوب است

·         پنج اندازه مختلف برای تنظیم فونت های مرورگر در نظر گرفته شده است

·         امکانی برای ذخیره کردن نام کاربر و کلمه عبور در فرم های وب و قابلیت تکمیل خودکار فرم های وب با نام auto-filling  در نظرگرفته شده است.

·         یک RSS خوان خوب در این مرورگر به کار رفته است

·         امکان مدیریت دانلودها وجود دارد و در هنگام مرور صفحات وب می توانید به دانلود فایل ها بپردازید.

·         یک مسدود کننده PopUp وجود دارد

·         قابلیت minimap که به شما اجازه می دهد لیستی از لینک ها را مشاهده کنید و کار پیمایش صفحات وب بزرگ را آسان می کند.

·         امکان Find که به شما اجازه می دهد در یک صفحه به دنبال عبارت مورد نظرتان بگردید.

·         امکان باز کردن همزمان چندین صفحه وب

·         تاریخچه تصویری که امکان یافتن صفحاتی را که قبلا مرور کرده اید به شما می دهد.

·         و در آخر مرورگر از فایل های فلش و ویدیو های فلش پشتیبانی می کند که به شما اجازه می دهد مستقیما از مرورگرتان به تماشای  ویدیوهای فلش بپردازید.

 

image

 

image
 
image

 

در هنگام کار کردن چندین نرم افزار به طور همزمان و به دلیل محدود بودن فضای RAM مرورگر در باز کردن صفحات با مشکل مواجه می شود. با بستن نرم افزارها می توانید راحت تر به مرور صفحات بپردازید اما مطمئنا این عمل مخصوصا زمانی که اکثر کاربران نرم افزارهایشان را در پس زمینه در حال اجرا باقی می گذارند ،  نمی تواند آنان را راضی نگه دارد.

مشکل دیگر مربوط به امکان پیمایش لمسی است که جدیدا معرفی شده است و به نظر می آید که به  کار بیشتری برای استفاده در مرورگر وب نیاز دارد. این پیمایش گر کار می کند اما حتی در صفحات متوسط نیز به چندین تکرار  آن نیاز دارید. بعلاوه این پیمایش گر نسبت به همین امکان در گوشی های رقبا اصلا قابل مقایسه نیست. احتمالا مشکلات این پیمایشگر در بسته های بروز رسانی آتی میان افزار این گوشی رفع خواهند شد.

به ادامه بحث می پردازیم . اگر در مرورگر وب ، حالت نمایش افقی را انتخاب کنید و بعد از آن گزینه fit to width را انتخاب نمایید ، می بینید که متن به طور خودکار در مرکز صفحه قرار نمی گیرد و خودتان  باید آنرا در مرکز صفحه قرار دهید . این قابلیت هم خیلی غیر هوشمند عمل می کند.

 با کلیک دوگانه روی هر متنی ، روی آن بزرگنمایی صورت می گیرد اما مجددا متن از اندازه کل صفحه تجاوز می کند و برای دیدن همه آن باید صفحه را پیمایش کنید. علاوه بر این ضربات دوگانه همیشه کار نمی کنند.  هر بار باید سه یا چهار ضربه بزنید تا بالاخره بتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

و در آخر اینکه واقعا دوست داشتیم گزینه ای را برای باز کردن لینک ها در صفحات جدید  ببینیم.

خوب ، مرورگرهای لمسی سیمبین در مسیر درستی حرکت می کنند اما هنوز تا کامل شدن آن ها راه زیادی در پیش است. قابلیت استفاده مرورگر افزایش یافته است اما حتی به نزدیکی iPhone یا گوشی های آندروید نمی رسد. و آخرین مورد رزولوشن است که برای صفحه نمایش های غیر لمسی QVGA مناسب تر بود .

 

نرم افزارهای مدیریت زمان
 

ویرایش پنجم سیستم عامل سیمبین از نرم افزارهای مدیریت زمان خوبی استفاده می کند اما باید در انها نوآوری هایی مخصوصا برای گوشی های لمسی صورت بگیرد. با ثابت ماندن و پیشرفت نکردن بعضی از نرم افزارها ، انها خسته کننده و قدیمی شده اند .

درست مثل 5800 اکسپرس موزیک و N97 توسعه دهندگان این نرم افزارها در افزودن قابلیت های لمسی مخصوص به این نرم افزارها مردد بوده اند. تنها کاری که در این نرم افزارها صورت گرفته است ، بهینه سازی آن ها برای کار با صفحه لمسی است.

در نرم افزار تقویم یا calendar از چهارحالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه ، سالانه و to do می توان استفاده نمود. و چهار نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) و کارهای که باید انجام بدهم (To do) .هر رویداد فیلدهای مخصوص به خود را دارد و برخی از آنها امکان تنظیم زنگ هشدار برای یاددآوری را هم میدهند.

 

image
 
image

 

خیلی عجیب است که نرم افزار QuickOffice به طور پیش فرض بر روی نوکیا 5530 اکسپرس موزیک نصب نیست . به جای آن ما باید این نرم افزار را از Nokia Download Center دانلود کنیم. با در نظر گرفتن اینکه این نرم افزار رایگان است ، می توانیم از این مسئله چشم پوشی کنیم.

با نرم افزار QuickOffice می توانید فایل های Word ، Excel و Powerpoint را مشاهده کنید اگرچه برای امکان ویرایش این فایل ها باید هزینه ای هم پرداخت کنید. PDF Viewer هم در ابتدا وجود نداشت اما این مشکل هم با وجود Nokia Download Center حل شد.

 

image

 

image
 
image

 

نرم افزار ماشین حساب همان نرم افزار همیشگی است اما نسبت به رقبای خود برخی از عملکردها را ارائه نمی دهد. جذر گرفتن پیچیده ترین عملی است که با استفاده از ماشین حساب این گوشی می توانید انجام دهید.  اگر تمام کاری که میخواهید با این نرم افزار انجام دهید محاسبه صورت حساب هایتان است می توانید جمله آخر من را نادیده بگیرید.

 

image

 

همچنین سازمان دهنده این گوشی شامل نرم افزارهای مبدل واحد ، ضبط صدا و نرم افزار Notes است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی زنگ هشدار با نام ، زمان و الگوی تکرار مخصوص به خودشان را می دهد . اگر کمی مشکل به نظر می رسد می توانید از تنظیم سریع هشدار استفاده کنید که فقط نیاز به تنظیم ساعت دارد . با استفاده از سنسور شتاب سنج گوشی می توانید با حرکت دادن گوشی صدای زنگ را قطع کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بازی ها
 

دو بازی مبنی بر شتاب سنج در این گوشی از پیش نصب شده اند که همان بازی هایی هستند که در 5800 اکسپرس موزیک وجود داشتند. اولین بازی، بازی slightly childish bounce و بازی دیگر ، بازی شبیه ساز مسابقه  Racing Thunder GT است .

شما می توانید بین صفحه لمسی یا شتاب سنج یکی را انتخاب کنید. اداره کردن بازی ها بسیار عالی و دقیق انجام می گیرد.و تجربه خوبی برای کاربر به همراه دارد.

اگر از بازی های ارائه شده به همراه گوشی راضی نیستید می توانید از بازی هایی که در Nokia Download Center قرار دارد یا بازی های شرکت های دیگر استفاده کنید.  نوکیا 5530 اکسپرس موزیک در حال حاضر از N-Gage  پشتیبانی نمی کند .

 

image
 
image

 

image
 
image

 

سخن پایانی
 

نوکیا 5530 اکسپرس موزیک مشخصا هم یک گوشی ارزان و هم کارآست. این گوشی تلاشی عمده برای رواج دادن ویرایش پنجم سیستم عامل سیمبین است و ارایه این گوشی برای ایجاد انگیزه در  توسعه دهندگان نرم افزارها برای ارائه نرم افزار  برای این پلت فرم صورت گرفته است که باعث روی آوردن بیشتر کاربران به سمت گوشی های نوکیا و درنتیجه  برگشت سرمایه این شرکت خواهد شد.  اما از طرفی  باتوجه به جذاب بودن گوشی می توان آنرا تلاشی برای ارائه یک گوشی لمسی با سیستم عامل سیمبین  در رقابت با سایر گوشی های لمسی موجود در بازار دانست.

بعلاوه نوکیا 5530 اکسپرس موزیک برای پر کردن شکاف بوجود آمده در محصولات لمسی شرکت نوکیا عرضه شده است. و اکنون این گوشی توانسته  رده این گوشی ها را که با ارائه گوشی میان قیمت 5800 اکسپرس موزیک و گران قیمت N97 شروع شده بود ، تکمیل کند.

این گوشی ، گوشی جالبی به نظر می رسد  و می تواند پس از دو گوشی اخیر نوکیا به عنوان یک انتخاب چند رسانه ای خوب مطرح باشد . اما به هرحال استفاده این گوشی از ویرایش پنجم سیستم عامل سیمبین می تواند نوید بخش روزهای خوبی باشد.

در حال حاضر نوکیا بیشتر روی حل مشکلات سیستم عامل جدید خود برای ارائه گوشی های بعدی متمرکز شده است و به نظر می رسد که در مسیر درستی حرکت می کند . در اول راه ، نواقص این سیستم عامل قابل بخشش است و می توان آنها را نادیده گرفت. گوشی N97 حرکت مهم تری در ارایه این سیستم عامل  به شمار می رود و احتمالا اگر به دلیل وجود صفحه کلید QWERTY آن  نبود این گوشی با شکست تحقیرآمیزی روبرو میشد.

بنابراین چند حرکت هوشمندانه از سوی شرکت معروفی مانند نوکیا می تواند راه را برای ارائه چنین گوشی هایی آماده کند. اما مطمئنا باقی ماندن در مسیر موفقیت خیلی سخت تر از قرار گرفتن در آن خواهد بود.

به هرحال اگر مک لارن توانست با کاهش سه ثانیه زمان در هر دور به پیروزی برسد ، چرا نوکیا نتواند حرکت مشابهی انجام  دهد. آنها به کمی زمان نیاز دارند تا عملکرد گوشی های لمسی شان را برای رقابت با رقیبان پر قدرت خود آماده سازند. اجازه دهید به گوشی هایی که رقبا در این طیف قیمت ارائه می دهند نگاهی بیاندازیم.

گوشی های LG KP510 Cookie  و Samsung S5230 Star دو گوشی ارزان قیمت لمسی از دو شرکت هموطن هستند.فقدان Wi-Fi و قابلیت های گوشی های هوشمند با تقویت و گیرا کردن رابط کاربری و قیمت ارزان تا حدودی آنرا جبران کرده اند اما به نظر می رسد برنده این رقابت 5530 باشد و حدس می زنیم با کنار زدن این دو گوشی 5530 بازار خوبی را برای خود دست و پا کند.

گوشی Samsung S5600 Preston با پشتیبانی از نسل سوم رقیب قدرتمندتری به شمار می رود. افزوده شدن GPS و دسترسی پرسرعت به اینترنت باید به حد کافی فقدان  قابلیت های گوشی های هوشمند و رزولوشن پایین صفحه نمایش را جبران کند.

انتخاب بعدی در این رده گوشی LG KU990 Viewty است که برای دوربینش معروف است اما به نظر میرسد رابط لمسی آن هم مانند ظاهر آن تاریخ گذشته شده باشد.

 

در پایان به برادر بزرگتر نوکیا 5530 اکسپرس موزیک یعنی 5800 اکسپرس موزیک می رسیم . پیشگام گوشی های لمسی سیمبین ، مجهز به صفحه نمایشی بزرگ و GPS است و علاوه بر آن با پشتیبانی از 3G ، قابلیت های بیشتری را در اختیار کاربر می گذارد. با توجه به هزینه تقریبا یکسان هر دوگوشی، نوکیا 5530 اکسپرس موزیک تنها می تواند به ظاهر زیباتر و بدنه فشرده ترش برای بردن این رقابت متکی باشد.

با تمام حرف هایی که زده شد ، می توان به کاهش قیمت گوشی 5800 در دو ماه آینده امیدوار بود ، چرا که گوشی های لمسی جدیدی ارایه خواهند شد که در نتیجه منجر به کاهش قیمت این گوشی در بازار می شود.

 اما خانمها و آقایان در نهایت ما در اینجا فقط می توانیم نام یک برنده را اعلام کنیم  و این برنده نهایی، برنده ای است که به دلیل طراحی ظاهری زیباو با ارزشش انتخاب شده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۱۴
واقعاگوشی خوبیه .من ۵ساله این گوشی رودارم.اماحیفم میادبذارمش کنار

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۴
وقتی برایم اس مس میاید صفحه گوشی روشن نمیشه چکار کنم وقتی هم کسی بهم زنگ میزنه صفحه قفل میشه چکار کنم

مهمان

۱۳۹۳/۹/۲۰
سلام فرمت mp4 واسه این گوشی هست؟اگه هست لینکشو بفرستین

مهمان

۱۳۹۳/۷/۶
زمان خودش گوشی فوق العاده ای بود من 4سال ازش استفاده کردم و خیلی عاشقش بودم اگه اون زمان بود دوباره 5530میخریدم.

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۰
سلام گوشی من نوکیا 5530 هست چند روزه که اس ام اس دریافت نمیکنه وقتی خاموش و روشن میکنم اس ام اس ارسال میشه گوشی را با سیمکارتهای دیگه هم امتحان کردم همین طور بود لطفا راهنمایی کنید ممنون