Nokia E75

گوشی E75 عضو جدیدی از خانواده سری E نوکیا است که مانند دیگر اعضای این خانواده قابلیت­های جدیدی ندارد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۴/۱۰
مروری بر گوشی Nokia E75
 

گوشی E75 عضو جدیدی از خانواده سری E نوکیا است که مانند دیگر اعضای این خانواده قابلیت­های جدیدی ندارد. این گوشی دارای صفحه کلید QWERTY است که بطور کشویی از کنار آن باز می‌شود . بطور کلی می‌توان گفت که جدیدترین ویژگی گوشی طراحی آن است .

 

image
 
image
 

image

مشخصات اصلی :

-          صفحه‌نمایش 2.4 اینچ TFT با وضوح QVGA و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ

-          صفحه کلید کشویی QWERTY در چهار ردیف

-          پشتیبانی از چهار باند GSM و سه باند 3G و HSDPA

-          سیستم عامل سیمبین نسخه 9.3 سری 60

-          پردازنده 369 مگاهرتزی

-          سوکت هدفون 3.5 میلی‌متری

-          درگاه کارت حافظه microSD

-          دوربین 3.2 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک به همراه کلید اختصاصی، ثبت موقعیت جغرافیایی روی عکس (ژئوتگینگ) و فیلمبرداری با وضوح VGA با سرعت 30 فریم در ثانیه

-          Wi-Fi 802.11 b/g

-          گیرنده داخلی GPS و نرم‌افزار نقشه نوکیا با 3 ماه راهنمای صوتی رایگان

-          USB و بلوتوث استریو ( A2DP )

-          پوشش فلزی درب باتری

-          رادیو FM با RDS

-          ویژگی Remote Wipe

-          پشتیبانی VOIP مستقل از اپراتور

-          ویرایشگر آفیس

-          قابلیت سوییچ کردن بین دو صفحه اصلی

-          شماره‌گیری هوشمند

 

معایب :
 

-          گران بودن گوشی

-          کوچک بودن کلیدهای اطراف کلید چهارجهته

-          عملکرد متوسط دوربین

-          باقی ماندن اثر انگشت بر روی قاب جلوی گوشی

-          عملکرد نامناسب کلید دوربین

-          عمر کوتاه باتری در مقایسه با E71

 

image
 
image

محتویات بسته ی خریداری شده
 

نوکیا E75 دارای لوازم بسیاری است که احتمالا برچسب قیمت آن را برای ما توجیه می‌کند . در جعبه گوشی می‌توانید یک کارت حافظه 4 گیگابایت  microSD، کابل USB و شارژر پیدا کنید که متاسفانه هم چون E71 جلد چرمی ندارد . هندز فری گوشی که در جعبه موجود است یک سره است یعنی نمی‌توان آن را با هدست دیگری استفاده کرد . دفترچه راهنما و CD نرم‌افزار سینک کردن نیز به همراه سایر موارد در جعبه نوکیا E75 قرار دارند .

این گوشی کمی بزرگ دیده می‌شود و آن هم  بدلیل وجود صفحه کلید کشویی QWERTY است . ابعاد گوشی 4/14× 50× 8/111 میلی‌متر می‌باشد که تقریبا باریک‌تر  و با 12 گرم افزایش وزن نسبت به E71، سنگین تر از آن چیزی است که انتظار داشتیم.

 

image
 

image
 
image

طراحی و ساختار  :
 

نوکیا E75 در واقع دو رخ دارد؛ اولین رخ آن قاب فلزی پشت گوشی است که بسیار شیک است و نظر هر کاربری را جلب می‌کند و دیگری قاب جلوی گوشی است که ساختار خاص خود را دارد ولی به زیبایی پانل پشتی نیست. متاسفانه صفحه کلید عددی از پلاستیک ساخته شده است که زیبایی و دوام دیگر گوشی‌های سری E را ندارد.

صفحه کلید کشویی QWERTY دارای حاشیه کروم است و ظاهری بسیار مقاوم دارد. اگر به نکات مثبت این صفحه بخواهیم اشاره کنیم باید گفت کار با آن بسیار راحت و مطمئن است و هنگام باز بودن صفحه کلید نیز اندازه گوشی هم‌چنان جمع‌و‌جور به نظر می‌رسد.

image
 
image

حسگر نور محیط و دوربین مکالمه تصویری در بالای گوشی و در کنار خروجی صدای مخاطب قرار دارند .

image

بخش اعضم پانل جلویی گوشی را صفحه نمایش 2.4 اینچ و در زیر آن کلید چهارجهته پر کرده‌اند. یک لامپ LED که قابل برنامه‌ریزی است در کلید چهارجهته تعبیه شده است که نمایشگر رویدادهای ناموفق و نور استندبای است.

image

هشت کلید سیستم در کنار کلید چهارجهته قرار گرفته‌اند که چهارتای آنها کلیدهای معمول نوکیا یعنی دو کلید قطع و وصل و دو کلید سافت (کلیدهایی که برنامه‌ی خاصی برای آنها تعریف نشده است و برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند) می‌باشد. کلید قطع در این گوشی بر‌خلاف نوکیا E71 بعنوان کلید روشن/خاموش نیز به‌کار می‌رود .

image

سایر کلید‌های اطراف کلید چهارجهته شامل کلید منو، backspace (کلیدی که یک حرف به عقب بر می‌گردد) و کلید‌های تک‌لمسی سری E برای تقویم و پیام‌رسانی است . به این دو کلید آخر  می‌توان برنامه داد و فرمان‌های مختلفی برای آنها تعریف کرد . نخستین فرمان با یک اشاره کوچک و دومین فرمان با فشار دادن و نگه داشتن آن اجرا می‌شود.

اشکالی که تمام هشت کلید اطراف کلید چهارجهته دارند کوچک بودن و فشردگی آنهاست و دوتا یکی با یک غلاف پلاستیکی پوشیده شده‌اند که امکان کلیک اشتباه را به همراه دارد.

کار با پد چهارجهته کمی سخت است اما از حق نگذریم آن‌قدر هم بد نیست و کاربر بعد از مدت کوتاهی به آن عادت خواهد کرد و کنترل برایش آسان خواهد شد.

image

پورت microUSB و محل کارت حافظه microSD در سمت چپ گوشی کار گذاشته شده‌اند. این دو پورت دارای درپوش پلاستیکی هستند که مانع ورود گرد و غبار می‌شود و در محل خود به خوبی محکم شده‌اند.

image
 

image
 
image

پایین گوشی هم محل استقرار پورت شارژر است که درست در لبه گوشی کنار میکروفن قرار دارد.

image

در طرف راست E75 چهار کلید به اضافه محل بند گوشی وجود دارد. این کلید‌ها شامل دو کلید کنترل صدا ، کلید میانبر فرمان صوتی و کلید دوربین است. با اینکه عملکرد کلید دوربین که شامل فوکوس اتوماتیک و دسترسی به دوربین است، خوب می‌باشد اما طراحی آن واقعا نامناسب و ضعیف است.

image
 
image

وقتی کلید دوربین را فشار می‌دهید با پاسخگویی ضعیف آن مواجه می‌شوید که برای کاربر بسیار آزار دهنده است. اینکه برای گرفتن عکس باید حدود 4 تا 5 ثانیه پیش از فعال شدن دوربین باید کلید را فشار دهید اصلا مناسب لحظه‌هایی نیست که می‌خواهید یک لحظه زیبا و جالب را عکس‌برداری کنید.

تنها گزینه‌ای که در قسمت بالای گوشی نوکیا E75  دیده می‌شود سوکت هدفون 3.5 میلی‌متری است که پوشش محافظ ندارد.

image

قاب پشت گوشی نوکیا E75 ساده و شیک است که شامل درب فلزی باتری و پلاستیک مات اطراف آن می‌شود. تقریبا می‌توان گفت این پانل یکی از زیباترین قاب‌های پشتی گوشی‌های موجود در بازار است. بلندگو و لنز دوربین 3.2 مگاپیکسل نیز در این قسمت دیده می‌شوند که در کنار فلاش LED و آینه کوچکی که برای عکاسی شخصی است کارگذاشته شده‌اند.

image
 
image

باز کردن درب باتری به آسانی صورت می‌گیرد و برای این منظور کافیست کلید زیرقاب را فشار دهید و به‌طور کشویی باز کنید.

image

با باتری 1000 mAh برای استفاده از قابلیت‌هایی مانند وای‌فای و GPS و برقراری چند تماس ، باید هر روز عصر دوباره گوشی را شارژ کنید چون عمر آن کوتاه است.

در ادامه سخن در رابطه با طراحی Nokia E75  می‌توان گفت که متاسفانه اثر انگشت بر روی پانل جلوی گوشی باقی می‌ماند در‌حالی که قاب پشت آن جز نادر قاب‌های زیبای گوشی‌هاست. ساختار کلی گوشی از استحکام کافی برخوردار است و کار کردن با آن آسان می‌باشد.

 

عملکرد خوب نمایشگر

صفحه نمایش نوکیا E75 دارای نشان تجاری کیفیت عالی تصویر است. نمایشگر گوشی‌های نوکیا همیشه خوب بوده و مسلما این کمپانی در این زمینه پسرفت نخواهد کرد و همیشه شاهد نمایشگرهای با کیفیت بالا و شفاف خواهید بود که در زیر نور مستقیم خورشید هم باز خوانا هستند. میزان روشنایی صفحه نمایش و کنتراست آن رضایت‌بخش است اما به پای آیفون 3G یا مدل‌های جدید بلک‌بری نمی‌رسد. اندازه صفحه نمایش لمسی 2.4  اینچ و وضوح آن QVGA می‌باشد .

 

image
 
image

صفحه کلید عددی به پای کیبورد QWERTY نمی رسد
 

یکی از اشکالاتی که می‌توان به کی‌پد نوکیا E75 گرفت اندازه کوچک کلیدهاست. به جای کلیدهای جداگانه‌ای که باید وجود داشته باشد شما در واقع چهار صفحه پلاستیکی نازک را  بر روی E75 شاهد هستید که باعث شده کلیدها بخوبی واکنش نشان ندهند‌. ردیف پایین کلید‌ها نیز از فضای کافی برخوردار نیست و به این منظور انگشت کاربر هنگام استفاده از آنها سر می‌خورد.

image
 
image

در عوض از آنجاییکه صفحه کلید QWERTY ساختار مناسبی دارد کاربر اشتیاق کمتری برای استفاده از کی‌پد خواهد داشت. صفحه کلید QWERTY دارای چهار ردیف با کلید‌های بزرگ است که واکنش بهتری نسبت به کلیدهای کی‌پد دارند. نقطه، ویرگول و @ هر یک دارای کلید های اختصاصی و جداگانه هستند.

image
 
image

یکی از ویژگی‌های بسیار جالب این صفحه کلید این است که با باز کردن آن صفحه‌ای برای تایپ بر روی صفحه باز می‌شود که مسلما کار تایپ را برای کاربر بسیار راحت‌تر کرده است و تعداد گوشی‌هایی که بتوانند با آن رقابت کنند بسیار کم است. E75 از نظر سهولت تایپ مانند مدل‌های E90 نوکیا و HTC Touch Pro است.

در این گوشی گزینه‌های قابل تنظیم بسیاری برای ویژگی کشویی وجود دارد. می‌توان گوشی را طوری تنظیم کرد تا با باز کردن درب کشویی آن یک برنامه کاربردی اجرا شود و با بستن درب، دوباره به صفحه اصلی برگردد .

 

نسخه سوم سیمبین سری 60

نوکیا E75 دارای سیستم عامل سیمبین 9.3 با سومین نسخه اینترفیس سری 60 است که بر خلاف نوکیا E71 که فقط تعدادی از قابلیت این نسخه را داشت این گوشی به تمام قابلیت‌های  Pack 2 تجهیز شده است. نوکیا E75 دارای پردازشگر 369مگاهرتزی است که در گوشی‌های سیمبن نشان دهنده سرعت بالای مرور در منو‌ها است و به این معنی است که فرمان کلید‌ها سریعا اجرا می‌شود .

image
 
image

E75 با کوله‌باری از آیکن‌های جدید سری 60 آمده است که شبیه آیکن‌های پنجمین نسخه سری 60 می‌باشند که عملکرد آنها خوب است. این قابلیت‌های نو شامل چرخش اتوماتیک صفحه‌نمایش ، قطع صدای زنگ تماس و آلارم با برگرداندن گوشی یا ضربه زدن به نمایشگر می‌باشد. از دیگر قابلیت‌های اضافه شده، تنظیمات مختلف حالت کشویی گوشی است که می‌توان برای آن عملکردهای متفاوتی تعریف کرد.

image
 
image

نمایش منوی اصلی گوشی را می‌توان به دو حالت تنظیم کرد، یکی به صورت شبکه چرخشی 4×3 آیکن‌ها و دیگری بصورت لیست. این گوشی نیز مانند سایر مدل‌های نوکیا آیکن‌های انیمیشینی ندارد که در این جا نیز به نوعی دوباره بر کاربرد تجاری و کاری گوشی تاکید شده است. اندازه فونت گوشی بنا به دلخواه کاربر قابل تغییر است.

image
 
image

با باز و بسته کردن درب کشویی یا استفاده از حسگر حرکتی می توان بین حالت عمودی و افقی سوئیچ کرد. باید در نظر داشته باشید که حسگر حرکتی طبق پیش‌فرض گوشی غیر فعال است و باید از منوی تنظیمات آن را فعال نمایید.

image
 
image

دایره‌ای که در کنار آیکنِ برنامه کاربردیِ در حال اجرا نمایش داده می‌شود در واقع نشان معروف دیگری از سیمبین است که به کاربر یادآوری می‌کند برنامه‌های غیر ضروری را که در زمینه در حال اجرا می‌باشند، ببندد.

ساده‌ترین روش برای داشتن میانبر به تمامی برنامه‌های کاربردی مورد نظر در صفحه اصلی، استفاده از استندبای فعال است. به منظور دسترسی سریع‌تر می‌توان میانبرهایی برای وب سایت‌های دلخواه تعریف نمود. همچنین کاربر امکان فعال کردن حداکثر 14 نوع هشدار متفاوت را از باکس‌های ایمیل و پست صوتی گرفته تا تقویم و لیست To-do و برنامه‌های پخش موسیقی و رادیو FM که در حال اجرا هستند را دارد . اینکه چه تعداد از این 14 هشدار نشان داده شود بستگی به خود کاربر دارد.

image
 
image
 

image

هر دو کلید تک‌لمسی (پیام رسانی و تقویم) این قابلیت را دارند که برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند یعنی مشابه کلیدهای چندمنظوره می‌توان برای آنها برنامه‌های مختلف تعریف کرد و استفاده‌های مختلفی داشت.

اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از حالت استندبای نیستید می‌توانید به تم اصلی برگردید یا به تم جدید سوئیچ کنید. تم اصلی به کاربر امکان می‌دهد تا میانبرهایی را برای هر یک از جهت‌های کلید چهارجهته تعیین کند در حالی که تم سخنگو با شما سخن می گوید، چگونه؟ خوب این تم جدید چهار میانبر را به صفحه اصلی می‌آورد و به کاربر می‌گوید که انتخاب فاو چیست. پس از وارد شدن به هریک از منو‌ها به شما می‌گوید کدام منو را باز کرده‌اید و گاهی هم اطلاعات مفید دیگری در رابطه با آن منو به شما می‌دهد. برای مثال پس از وارد شدن به برنامه ساعت، زمان فرا اعلام می‌نماید.

image
 
image

کار با تم سخنگو بسیار آسان است و اصلا نیازی به نگاه کردن به گوشی نیست.  مثلا در هنگام رانندگی استفاده از آن بسیار مناسب است و موجب کاهش استرس کاربر می‌گردد.

ویژگی جالب دیگر گوشی‌های جدید سری E دو تنظیم مختلف گوشی به‌طور همزمان است. هریک از این تنظیمات برنامه‌های کاربردی، صفحه اصلی و تم خاص خود را دارند که عملکرد مناسبی هم دارند. با این قابلیت کاربر می‌تواند هم  یک پروفایل شخصی داشته باشد و هم یک پروفایل کاری که تنها با یک کلیک، بین آنها سوئیچ کند.

حافظه داخلی گوشی 50 MB است که از دید ما بد نیست البته یک کارت حافظه 4 گیگابایت microSD نیز در جعبه موجود است. دسترسی به هر یک از فایل‌ها و برنامه‌های کاربردی روی کارت حافظه با سرعت کافی انجام می‌گیرد و تفاوتی با دسترسی به فایل‌های موجود در گوشی ندارد.

در تمام گوشی‌های سیمبین سیستم داخلی تشخیص صدا وجود دارد که با کلید اختصاصی موجود در کنار گوشی فعال می شود و کاملا مستقل از بلندگو است. این ویژگی درصد بالایی از فرمان‌های کاربر را تشخیص می‌دهد.

در آخر باید به قابلیت قفل از راه دوراشاره کرد که البته ویژگی تازه‌ای نیست اما به موجب آن کاربر این امکان را دارد تا در صورت گم شدن گوشی یا به سرقت رفتن آن با فرستادن یک پیام کوتاه کد‌گذاری شده گوشی را از راه دور قفل کند. پس از سه بار تلاش ناموفق برای باز کردن قفل آن، تمامی اطلاعات مهم و حساس گوشی به صورت اتوماتیک پاک می‌شود و کسی به آنها دسترسی پیدا نمی‌کند. ممکن است هیچ‌وقت دوباره گوشی خود را پیدا نکنید اما حداقل می‌دانید که کسی به اطلاعات شخصی شما دستبرد نمی‌زند.

دسته‌بندی گزینه‌های موجود در اینترفیس (رابط کاربر) Nokia E75 به عملکرد آن محدود شده است. این گوشی متمایز از اطلاعات بسیار زیاد قابل طبقه‌بندی، تنها دو تم از پیش نصب شده دارد که در نتیجه به منظور تغییر رنگ و آیکن‌ها باید تم‌های جدید را از اینترنت دانلود کنید.

 

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن نوکیا E75 تفاوت خاصی نسبت به مدل E71 ندارد. این دفترچه هم‌چنین قابلیت ذخیره تعداد نامحدودی از شماره‌های تماس و اطلاعات مربوطه را دارد. زمینه‌های مختلفی برای ذخیره اطلاعات مربوط به شماره مخاطب وجود دارد که برخی از آنها جالب است و برخی ناخوشایند می‌باشند.

image
 
image
 

image

شماره‌های تماس را می‌توان بر اساس اسم کوچک یا اسم فامیل شخص مورد نظر مرتب کرد و با تایپ کردن تدریجی نام مخاطب، به جستجوی آن پرداخت. این امکان برای کاربر مهیاست که شماره تماس‌های ذخیره شده را از سیم‌کارت یا حافظه گوشی مشاهده کند و یا تمام آنها را به‌طور همزمان در یک جا ملاحظه نماید.

image
 
image

از دیگر امکانات این بخش، امکان بک‌آپ گرفتن از اطلاعات تماس‌ها و گروه‌ها به اضافه جستجوی پیشگویانه می‌باشد. گزینه جالب دیگر، تنظیمات برای جستجوی تماس روی یک سرور راه دور است (مانند Mail for Exchange یا Intellisync).

برای ویرایش یک تماس زمینه‌های از قبل تنظیم شده بسیاری وجود دارد که کاربر می‌تواند هر یک از آنها را هرچند بار که دوست دارد تکرار کند. اگر فکر خلاقی دارید می‌توانید زمینه‌های جدید نیز ایجاد کنید. برای هر یک از تماس‌ها هم می‌توان زنگ و ویدئوی شخصی تعریف کرد. در صورت تمایل می‌توان مخاطبین را گروه‌بندی کرد و برای هر گروه یک زنگ خاص تعیین نمود.

image
 
image

 

image
 
image

برنامه ثبت تماس‌ها، قابلیت ذخیره حداکثر 20 تماس برقرار شده، رسیده و ناموفق را دارد که با فشار دادن کلید Call در حالت  استندبای می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

image

اگر از منوی اصلی به برنامه ثبت اطلاعات بروید، لیستی از تمامی ارتباطات شبکه در 30 روز گذشته را خواهید داشت. این لیست شامل پیام، تماس و انتقال داده است. کاربر می‌تواند ورودی‌های دفترچه تلفن را بر اساس شماره مخاطب یا نوع تفکیک کند که این ویژگی در زمان جستجوی یک تماس خاص، سودمند می‌باشد.

قابلیت های تلفنی

در برقراری تماس با نوکیا E75 مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد چون کیفیت صدای گوشی در طول مکالمه بسیار واضح و شفاف است. از قابلیت‌های ویژه این گوشی می‌توان به شماره‌گیری هوشمند اشاره داشت که به موجب آن کاربر می‌تواند به جستجوی سریع یک مخاطب به‌طور مستقیم از صفحه استندبای بپردازد. برای استفاده از این قابلیت کافی است تا چند حرف از اسم مخاطب (اسم کوچک یا بزرگ) را تایپ کنید تا تمامی شماره‌هایی که دارای آن حروف هستند نشان داده شوند. استفاده از صفحه‌کلید و کی‌پد روی بهترین روش برای دسترسی به تماس‌ها است که دیگر نیاز به باز کردن دفترچه تلفن نیز ندارد.

image
 

image

نوکیا E75 هم‌چون  E71 قابلیت پیشرفته مدیریت تماس‌ها را ندارد اما می‌توانید آن را از مرکز دانلود نوکیا به طور رایگان دانلود کنید. با استفاده از این برنامه می‌توان تنظیمات مختلفی را انجام داد به طور مثال برنامه را طوری تعریف کرد که فقط تماس‌هایی که در گوشی ذخیره هستند، شماره‌های غیر خصوصی و یا تمام تماس‌های موجود و غیر موجود را جواب داد. همچنین می‌توانید برای عملکرد رد تماس گوشی نیز برنامه تعریف کنید که مثلا بوق اشغال بزند، پیام کوتاه بفرستد. نوکیا E75 از VOIP (تماسی که به جای خطوط مخابراتی از طریق خطوط اینترنتی برقرار می‌شود) نیز پشتیبانی می‌کند که فقط کافی است تا اطلاعات اکانت خود را وارد نمایید تا برنامه نصب شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

ارسال و دریافت پیام

گوشی‌های سری E نوکیا عموما به منظور پیام‌رسانی و بر قراری ارتباط طراحی شده‌اند پس تعجبی ندارد که E75 نیز این نقش را به خوبی ایفا کند. اما مسئله‌ای که تعجب ما را برانگیخته، عملکرد بسیار بهتر سرویس ایمیل این گوشی نسبت به E71 است. صفحه کلید QWERTY این گوشی و پشتیبانی نرم‌افزاری، آن را با یک دستگاه پیام‌رسان تبدیل کرده است. از ویرایشگر خوب و درونی گرفته تا حدس کلمات و تصحیح خطا همه و همه در این قسمت وجود دارد.

نوکیا E75 هم‌چنین به سه ویرایشگر پیام برای SMS و MMS ، پیام‌های صوتی و ایمیل تجهیز است. ویرایشگر SMS یک برنامه آشنا برای تمامی گوشی‌های هوشمند سری 60 سیمبین است که شمارشگر آن تعداد کاراکتر‌های باقیمانده از حد 160 کاراکتر را به کاربر نشان می‌دهد. شاخص داخل پرانتز نیز تعداد بخش‌های جداگانه‌ای را که پیام برای ارسال به آن تقسیم می‌شود، نشان می‌دهد.

image
 
image

گزارش تحویل پیام را نیز از دیگر گزینه‌هایی است که می‌توان فعال کرد. پس از رسیدن پیام به مخاطب، گزارش آن به صورت یک پنجره کوچک روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود و در فولدر جداگانه‌ای در زیر منوی پیام ذخیره می‌گردد. اگر بدون ارسال پیام از ویرایشگر خارج شوید، ویرایشگر فورا از شما خواهد خواست که آن را یا در فولدر Drafts ذخیره کنید یا آن را حذف نمایید.

با اینکه پیام صوتی نوعی از فناوری MMS است اما باز یک ویرایشگر اختصاصی دارد. وظیفه این ویرایشگر، ضبط پیام در همان لحظه یا استفاده از یک کلیپ صوتی از پیش ضبط شده است.

image

بارزترین قابلیت E75 ایمیل آن است و نوکیا در کنگره جهانی موبایل 2009 برای نخستین بار سیستم پیشرفته ایمیل خود را به نمایش گذاشت. از آنجایی که این یک برنامه قابل دانلود است، کاربر می‌تواند برنامه‌های گوشی خود را هروقت خواست ارتقا بخشد.

image
 
image

 

image
 
image

سیستم ایمیل جدید هم ظاهر بهتری دارد و هم سازماندهی بیشتری در پیام‌رسانی دارد. کاربر می‌تواند هر یک از فولدرهای صندوق پستی را به دلخواه خود مرتب کند و در صورت نیاز آنها را جستجو نماید. همچنین می‌توان پیش‌دید فولدر ها را هم به  دلخواه انتخاب کرد؛ مثلا تعداد خط‌های هر ورودی را تعیین بکنید. این سیستم به‌طور گسترده‌ای از ایمیل‌های شخصی و کاری هم چون جیمیل، یاهو میل و IBM Lotus Notes Traveller Microsoft Exchange پشتیبانی می‌کند.

رمزدار کردن و پشتیبانی از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) موبایل برای برقراری ارتباط با سازمان‌های اینترانت مطمئن نیز از دیگر قابلیت‌های E75 است.

تنظیمات ایمیل نوکیا E75 ساده‌ترین نوعی است که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم. در صورت استفاده از سرویس عمومی ایمیل فقط کافی است تا آدرس ایمیل و رمز خود را وارد کنید تا این سیستم راه بیفتد. نوکیا E75 تمامی تنظیمات مربوطه را در کوتاهترین زمان ممکن دانلود می‌کند و به شما امکان می‌دهد بدون صرف زمان زیاد وارد این برنامه شوید و از آن لذت ببرید.

 

همه ساکت وقت موزیک است!

از یک گوشی تجاری انتظار نمی‌رود که دارای امکانات پیشرفته موسیقایی باشد اما پخش موسیقی این گوشی عالی عمل می‌کند. اینکه یک گوشی سیمبین این‌قدر در زمینه موزیک رشد کرده باشد واقعا هیجان انگیز است و نوکیا این هیجان را با E75 کامل کرده است.

کلید چهارجهته گوشی تا حدی کمبود کلید‌های اختصاصی موسیقی را جبران کرده است.E75  فرمت‌های صوتی بسیاری را پشتیبانی می‌کند که شامل MP3، AAC ، eAAC و WMA است. کار با لیست‌های M3U بسیار آسان است و با انتخاب گزینه refresh فایل‌های منتقل شده به آسانی به فهرست موزیک‌ها اضافه می‌شوند.

image
 
image

 

image
 
image

قطعات موسیقی به طور اتوماتیک بر اساس خواننده، آلبوم، نوع و آهنگساز طبقه‌بندی می‌شوند و قطعات موزیک را می‌توان با تایپ کردن تدریجی جستجو کرد. از طریق بلوتوث، USB یا با دانلود ساده می‌توان موزیک را به نوکیا E75 آپلود کرد. راه مستقیم و ساده‌تر دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از کارت‌خوان است که داده‌ها را مستقیما به کارت حافظه انتقال می‌دهد. بعد از تکمیل انتقال USB ، گوشی به طور اتوماتیک قطعه‌های جدید موسیقی را جستجو می‌کند و در صورت تایید کاربر، آنها را به فهرست موسیقی اضافه می‌کند.
برنامه پخش موسیقی دارای پنج گزینه برای پیش تنظیمات اکولایزر، تشدید باس و جلوه ویژه استریو است. در صورت تمایل می‌توان پیش تنظیمات جدید برای اکولایزر ایجاد نمود.

image

این گوشی پرامکانات نوکیا، از پروفایل A2DP بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند که امکان گوش دادن به موسیقی با هدست استریوی بلوتوث را فراهم می‌نماید.

 

پخش تصویر

نوکیا E75 مجهز به Real Player برای پخش کلیپ‌های ویدئویی است. این برنامه هم در حالت عمودی هم افقی تمام‌صفحه قادر به پخش تصاویر می‌باشد. وقتی تصویر تمام صفحه است گزینه‌های کلیدهای چندمنظوره مخفی هستند که با فشار دادن یک کلید در صفحه ظاهر می شوند. به لطف صفحه نمایش نسبتا بزرگ و پشتیبانی از کلیپ‌های ویدئویی MP4 کاربر تجربه خوبی را در زمینه تماشای برنامه‌ها در گوشی دارد اما متاسفانه از آن‌جایی که این گوشی از فرمت‌های از Divx و XViD پشتیبانی نمی‌کند مسلما کاربر مجبور به استفاده از پلیر دیگری خواهد بود.

  

image
 
image

image

رادیو  FM

نوکیا E75 به رادیو اف‌ام استریو با RDS مجهز است و مانند سایر گوشی‌های FP2 با همین برنامه کنترل می‌شود. با وارد شدن به سیستم رادیو از کاربر خواسته خواهد شد که موقعیت مکانی خود را مشخص نماید تا این برنامه به طور اتوماتیک فرکانس‌های مناسب آن محل را تنظیم نماید. رادیو اف‌ام ایستگاه های موجود در منطقه را به طور اتوماتیک اسکن و ذخیره می کند. می‌توان رادیوی گوشی را طوری تنظیم کرد تا در طول مسافرت به طور اتوماتیک فرکانس‌های دیگر را نیز جستجو نماید. با اتصال به اینترنت نیز به کمک میانبری که در برنامه رادیو وجود دارد می‌توان به رادیو گوش کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

کیفیت صوتی

کیفیت صدای نوکیا E75 بسیار بهتر از E71 است. بهینه‌سازی‌های متعددی در زمینه‌های مختلفی هم‌چون میزان نویز، حوزه جنبشی صدا و هم‌چنین واکنش بسامدی دراین گوشی صورت پذیرفته است. تنها نقطه ضعف این سیستم وجود سیگنال‌های ناخواسته و نوسانات درونی فرکانس‌هاست.

 

image

گالری عکس- ساده و زیبا

متاسفانه گالری عکس نوکیا E75 قابلیت نمایش سه‌بعدی عکس‌ها را در حالت افقی ندارد. این گالری هیچ تفاوتی با گالری عکس E71 ندارد و کاربر می‌تواند به آسانی بر روی عکس زوم کرده و یا به جستجوی آنها بپردازد.

 

image
 
image

 

image

دوربین واقعا ضعیف و ناکارآمد

اصلا انتظار نداشتیم که چنین گوشی خوبی چنین دوربین ناکارآمدی داشته باشد. متاسفیم، اما عملکرد دوربین نوکیا E75 چیزی از فجیع کم ندارد. شاید همین‌طوری، زبانی بتوان گفت نوکیا E75 به یک دوربین 2/3 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و فلش LED مجهز است و به نظر هم خوب بیاید اما واقعیت کاملا متفاوت از این حرف‌هاست. حقیقت این است که فلاش LED قدرت کافی ندارد و محدوده کوچکی را روشن می‌کند. اولین اشکال واضح این است که لنز دوربین پوشش محافظ ندارد در فاصله زمانی بسیار کوتاه شیشه روی لنز خراشیده می‌شود.

اگرچه اضافه شدن کلید اختصاصی دوربین بسیار ایده جالبی است اما اصلا ساختار مناسبی ندارد و دوربین را با تاخیر فعال می‌کند.

تنها  بخش خوب دوربین در نوکیا E75 اینترفیس آن است. دوربین دارای منوی نواری است و تنظیمات بسیاری دارد که شامل تنظیم دستی رنگ سفید، حساسیت نوری، میزان نوردهی، تنظیمات کنتراست و شدت نور، جلوه های ویژه مختلف است.

 

image
 
image

 

image
 
image

از خطوط شطرنجی در منظره‌یاب می‌توان در کادر‌بندی عکس‌ها استفاده کرد تا به کاربر کمک کند تا عکس‌های حرفه‌ای تر و زیبا‌تری بگیرد. حالت عکس گرفتن متوالی و Self-Timer هم که چیز تازه‌ای نیست که در این دوربین وجود دارد . فلاش چهار وضعیت قابل تنظیم دارد که شامل: اتوماتیک، همیشه روشن، کاهش قرمزی چشم و همیشه خاموش می‌شود. کاربر به لطف پنجره‌های کوچکی که با فونت ریز ظاهر می‌شوند در جریان عملکرد هر لحظه گوشی قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند نوار ابزار و میانبرها را به دلخواه خود تنظیم کند.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین E75 بسیار پایین است. جزییات تصاویر اصلا واضح نیستند، تصاویر کنتراست لازم را ندارند و رنگ‌ها به رنگ واقعی خود دیده نمی‌شوند. در کل هیچ ‌چیز خوبی در مورد عکس و کیفیت آنها نمی‌توان گفت.

ضبط تصویر یکی از موارد مثبتی است که می‌توان در مورد دوربین E75 اظهار کرد. کیفیت  فیلم‌برداری VGA با سرعت 30 فریم در ثانیه است که بدون شک ویدئو‌ها در مقایسه با عکس‌ها کیفیت بهتری دارند.

 

Connectivity

بعد از بحث دوربین که تا حدی ناامید‌کننده بود خوب است به قابلیت‌های اتصالی نوکیا E75 بپردازیم.  این گوشی گزینه‌های مختلفی در زمینه اتصالات دارد. نسخه دو بلوتوث،  USB 2.0، وای‌فای و 3G که البته انتقال سریع داده شبکه از نسل سوم با HSDPA.

جایگاهی برای کارت حافظه، که سریعترین روش برای انتقال داده است، در نظر گرفته شده است که در زمان روشن بودن گوشی هم می‌توان این کارت را جابجا کرد.

 

Web browser

گشت زدن در اینترنت با یک تلفن هوشمند نوکیا تجربه بسیار خوبی است. نوکیا E75 اکثر صفحات وب را درست مانند آنچه در صفحه کامپیوتر می‌بینید نشان می‌دهد. کنترل مکان‌نمای مجازی ماوس آسان است و خوب هم کار می‌کند.

کار با کلید چهارجهته نوکیا E75 به راحتی کار با جوی استیک سامسونگ یا بلک‌بری نیست اما با این حال کارایی آن رضایت‌بخش است.

با فعال کردن یک نقشه کوچک که نقش راهبری کاربر را در سایت‌ها دارد کاربر می‌تواند در سایت‌های بزرگ به راحتی و سریع‌تر به آن چیزی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند. میزان زوم نیز فقط با چند بار فشار دادن کلید قابل تنظیم است و مرورگر وب قابلیت نمایش تمام صفحه  نیز دارد.

آخرین نکته در مورد مرورگر E75 اینکه از جاوا و فلش نیز پشتیبانی می‌کند که به موجب آن کاربر می‌تواند بدون اشکال نسخه‌های کامل یوتیوب را با فلش مشاهده کند. که این از مهمترین مزایای نوکیا در مقایسه با رقبای دیگر هم‌چون بلک بری محسوب می‌شود .

 

image
 
image

 

image
 
image

مدیریت عالی زمان

مدیریت زمان از دیگر ویژگی‌های گوشی‌های تجاری است. مطلب بسیار جالبی که در اینجا مطرح است اینکه نوکیا E75 یکی از بهترین بسته‌های مدیریتی را در بین گوشی‌های تلفن همراه با خود دارد.

برای تعریف از این بسته از تقویم شروع می‌کنیم که چهار حالت دارد: to-do، هفتگی، روزانه و دستور کار. پنج نوع رویداد را می‌توان در تقویم تنظیم کرد که عبارتند از جلسه، درخواست جلسه، یادداشت، سالروزهای مختلف و To- do . گزینه دستور کار مطلب جدیدی در بین گوشی‌های نوکیا است و این امکان را فراهم می‌کند تا تاریخ‌های ماه و رویدادهای همان‌روز به طور همزمان روی صفحه نمایش ظاهر شوند.

image
 
image

 

image
 
image

هر رویداد زمینه‌های خاص خود را دارد که بعضی از آنها امکان فعال شدن آلارم را در زمانِ از پیش تنظیم شده فراهم می‌کنند تا به صورت یاد‌آوری عمل کند. کاربر می‌تواند نوع هماهنگی را بصورت خصوصی یا عمومی تعریف کند.

نرم‌افزار آفیس گوشی از وورد، اکسل و پاورپوینت پشتیبانی می‌کند و بر خلاف دیگر گوشی‌های نوکیا، ویرایش مستندات خارج از باکس صورت می‌گیرد. با Nokia E75 دیگر لازم نیست که هزینه اضافی برای خریداری امکان ویرایش مستندات بکنید.

یک سری QuickOffice های جدید هم وجود دارد که برای نصب باید آنها را خریداری کنید که البته بسیاری از کاربران نیازی به آن نخواهند داشت. خواننده PDF یکی از برنامه‌های از پیش نصب شده در نوکیا E75 است و Zip Manager نیز امکان باز شدن فایل‌های آرشیو شده در گوشی را فراهم می‌کند.

image
 
image

  

image

 

image
 
image

سایر برنامه‌های سازماندهی و مدیریت زمان شامل تبدیل واحد، ماشین‌حساب، ضبط‌صدا و یادداشت است که دیگر وارد جزییات قابلیت و عملکرد آنها نمی‌شویم چون تقریبا برای همه مشخص است. با استفاده از برنامه کاربردی ActiveNotes کاربر امکان اضافه کردن فایل‌های مالتی‌مدیا را به یاداشت‌های خود خواهد داشت.

با برنامه زنگ اخبار نوکیا E75 امکان تنظیم تعداد زیادی آلارم  وجود دارد که هر یک نام و زمان اجرای خاص خود را دارند. هم‌چنین می توان وقفه‌های زمانی آلارم را از منوی تنظیمات به دلخواه خود تنظیم نمود.

نوکیا E75 هم چنین به گزینه "جستجو" نیز مجهز است که در منوی استندبای مستقر شده و قابلیت جدیدی هم نیست. این برنامه بر اساس کلمه کلیدی که به آن می‌دهید تقریبا همه آیتم‌های مرتبط را برای شما لیست می‌کند. تمام داده‌ها از پیام گرفته تا تنظیمات چک می‌شوند و نتایج آن بصورت فهرست به کاربر نمایش داده می‌شود.

در آخر بد نیست اشاره کنیم که نوکیا E75 مجهز به یک فرهنگ لغت با پایگاه اطلاعاتی غنی دارد. زبان پیش‌فرض گوشی انگلیسی است که کاربر می‌تواند زبان‌های بسیار دیگری را بطور رایگان از وب سایت نوکیا دانلود کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

عملکرد خوب مسیریاب GPS

نسخه 2.0 نقشه نوکیا و A-GPS از قبل بر روی نوکیا E75 نصب شده‌اند اما لیست قابلیت‌های گوشی با گیرنده داخلی GPS کامل‌تر می‌شود. با خرید گوشی کاربر امکان سه ماه استفاده رایگان از مسیریاب صوتی را خواهد داشت. این نقشه تعدادی زیادی از کشورها را شامل می‌شود و گزینه‌هایی مانند اطلاعات ترافیک، راهنمای شهر و ... را نیز به همراه دارد. امکانات دیگر گوشی را باید به طور جداگانه خریداری کرد. راهنمایی صوتی نیز پس از دوره آزمایشی غیر فعال می‌شود.

این برنامه امکان تغییر و تنظیم الگوریتم‌های برنامه‌ریزی مسیر را برای کاربر مهیا می‌سازد. می‌توان از جاده‌های دارای عوارضی، تونل‌ها و گذرگاه‌ها چشم‌پوشی کرد. با استفاده از این برنامه کاربر امکان انتخاب سریعترین یا کوتاه‌ترین مسیر را دارد. از نقشه نوکیا برای تعیین مسیر در پیاده‌روی نیز می‌توان استفاده کرد، کاربر می‌تواند گیرنده GPS را غیر‌فعال کند و از گوشی به عنوان یک نقشه الکترونیک استفاده نماید.

اگر تمایلی به استفاده از این نقشه ندارید می‌توانید هرگونه نقشه دیگری که در بازار موجود است را خریداری کرده، نصب و استفاده کنید. به طور‌کلی می‌توان گفت که کارایی GPS در نوکیا E75 مثبت است و حساسیت آن نیز در حد مطلوب می‌باشد و اکثر کاربران از آن راضی هستند و دلیلی برای تغییر آن نمی‌بینند.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

سخن پایانی

از آن جایی‌که E75 یکی از گوشی‌های سری E نوکیاست پس می‌توان گفت ایراد خاصی ندارد و اشکال بزرگی نمی‌توان به آن گرفت. البته به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم مطلب جدیدی وجود نداشت و در واقع یک گزینه و پیشنهاد دیگر از سری E است که  با یک صفحه کلید کامل QWERTY  همراه شده است.

در بحث مقایسه هم می‌توان E75 نوکیا را با HTC S740 و E71 هم ردیف دانست.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۱۲/۱۸
من این گوشی رو به روز رسانی کردم حالا مشکل پیدا کرده ودوربین خودبخود فعال میشه گاهی موقع تماس فعال میشه وبا فلشکردن وکد دادن هم مشکل حل نشد کلی کلافه ام کرده.