Nokia E55

گاهی اوقات یک گوشی، تقریبا کامل است اما امکاناتی که عرضه می کند ، برای شما کافی نیست...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۷/۱۳
مروری بر  گوشی نوکیا E55
 

گاهی اوقات یک گوشی، تقریبا کامل است اما امکاناتی که عرضه می کند ، برای شما کافی نیست. اگر چنین احساسی نسبت به نوکیا E52 دارید ، نوکیا E55 آن چیزی است که به دنبالش می گردید. اشتباه نکنید ، E52 با طراحی ظاهری جذاب و مشخصات خیره کننده اش ابزاری کامل است . E55 هم همان گوشی است که قابلیتی جدید بدان افزوده شده است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

اگر SMS بازها از صفحه کلیدهای تمام QWERTY استفاده می کنند پس صفحه کلیدهای نیمه QWERTY برای چه گروهی طراحی شده اند؟ استفاده از صفحه کلیدهای نیمه QWERTY موجب افزایش سرعت تایپ متون می شود یا کاهش سرعت آن؟اگر می خواهید پاسخ این پرسش ها را بیابید ، در بخش های بعد هم با ما همراه باشید.

اما غیر از این با E55، با گزینه های متنوع ارتباطی و قابلیت ویرایش اسناد آفیس ، می توانید خارج از دفتر کارتان هم به انجام امور بپردازید. ایمیل ها ، اسلایدها ، صفحات گسترده و یادداشت ها همواره در دسترس شما خواهند بود. با وجود حالت های شخصی و تجاری در نظر گرفته شده برای صفحه اصلی می توانید مطمئن باشید که کارتان را به خانه نخواهید برد.

نیازی به ذکر جزئیات بخش های ایمیل و پیام رسانی در این قسمت نیست ، اما به هرحال نوکیا E55 از بهترین گوشی های سیمبین موجود در بازار است. ویژگی های کلیدی گوشی را با هم مرور می کنیم.

 

ویژگی های کلیدی
 
بدنه فلزی و کوچک و ضخامت کم( 9.9 میلی متر) پشتیبانی چهاربانده از GSM پشتیبانی از 3G با HSPDA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه صفحه کلید نیمه QWERTY صفحه نمایش 2/4 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن QVGA سیستم عامل Symbian ، رابط کاربری سری 60 سرویس پک 2 پردازنده 600 مگاهرتزی ARM 11 و 128 مگابیت RAM پشتیبانی از Wi-Fi با استاندارد 802.11 b/g ، فناوری UPnP و DLNA گیرنده داخلی GPS با عملکرد AGPS و قطب نمای دیجیتال سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه و قابلیت Turn to mute تعبیه شدن میانبری برای دسترسی با یک کلیک با نام Business دوربین 3.2 مگا پیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ویدیویی 60 مگابیت حافظه داخلی ، اسلات کارت حافظه microSD ،که گوشی به همراه یک کارت حافظه دو گیگابایتی عرضه می گردد پورت microUSB 2.0 سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد بلوتوث v2.0 با A2DP رادیو FM با RDS کیفیت صدای بالا در نوع خود پشتیبانی از بازی های N-Gage نرم افزار Ovi Maps با مجوز ده روزه( که می تواند در سه ماه استفاده شود) و مجوز دائمی City Explorer اجازه تنظیم دو صفحه اصلی و پروفایل مرورگر اسناد آفیس (با پشتیبانی از MS Office 2007 ) امکان قفل گوشی و پاک کردن اطلاعات از راه دور صفحه کلید مناسب شماره گیری هوشمند عمر زیاد باتری

 

نقاط ضعف اصلی
 

·         قابلیت های محدود و کارکرد ناامید کننده دوربین

·         محدود شدن فیلمبرداری به رزولوشن VGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه

·         عدم پشتیبانی از فرمت های Divx/XviD

·         نبود خروجی تلویزیون

·         عادت کردن به صفحه کلید نیمه QWERTY مقداری زمان می برد(اما نه خیلی زیاد)

 

image

image

 

نوکیا  E55 از لحاظی یک گوشی دو شخصیتی است. امکانات مدیریتی و تجاری آن کامل است اما نوکیا امکاناتی هم برای اوقات فراغت و تفریح کاربران در نظر گرفته است. پشتیبانی از N-Gage باعث می شود که کاربر طیف انتخاب وسیعی از بازی ها در اختیار داشته باشد، کیفیت صدا و نرم افزار پخش کننده موسیقی هم خوب هستند و عمر بالای باتری موجب می شود که بتوانید زمان زیادی از این امکانات سرگرم کننده لذت ببرید.

برای تعطیلات آخر هفته هم فکری شده است. فقط کافی است مقصد مورد نظر خود را در نرم افزار Nokia Maps مشخص کنید. این نرم افزار حتی جاذبه های محل موردنظرتان را هم نمایش خواهد داد.

در بخش بعد به بررسی محتویات جعبه نوکیا E55 می پردازیم و تجربه کار با صفحه کلید نیمه QWERTY را با شما به اشتراک خواهیم گذارد.

 

محتویات بسته ی خریداری شده
 

به جای یک کارت حافظه یک گیگابایتی که با E52 عرضه می شد ، نوکیا E55 یک کارت حافظه دو گیگابایتی همراه خود دارد. سایر لوازم موجود در جعبه همان لوازمی هستند که در جعبه E52 یافت می شوند. امکانی اضافی که امتیاز بزرگی نسبت به E52 به شمار نمی رود ،مجوز دائمی Nokia Maps City Explorer است که با راهنماهای سه بعدی ، تشریح جزئیات ، پیش بینی وضع آب و هوا و  راهنمای پیاده روی کامل می شود.

 

image
 
image

 

image

 

کابل microUSB با طول نسبتا بلند و یک هدست یک تکه هم از محتویات موجود در این جعبه هستند. یک شارژر و یک مبدل برای استفاده از شارژر های قدیمی هم برای راحتی کاربران در نظر گرفته شده است. یک کتابچه راهنمای کاربر نیز در بین محتویات جعبه است و نرم افزار همگام سازی کامپیوتر روی کارت حافظه ارائه شده است . تصور می کنیم دانلود کردن آن از اینترنت کار آسانتری باشد.

نوکیا E55 ابعادی معادل 116 x 49 x 9.9 میلی متر و حجمی معادل 54 سی سی دارد که دقیقا با E52 برابری می کند.این گوشی به راحتی در جیب جا می گیرد و کار کردن با آن نیز آسان است. به روز هایی بر می گردیم که گوشی E71 باریک ترین گوشی هوشمند بازار به شمار می رفت اما  اکنون باید این رده را به نوکیا   E52 و E55 واگذار کند که به همراه شاهکار تمام لمسی  Toshiba TG01 باریک ترین گوشی های هوشمند به شمار می روند اما منتظر باشید، هنوز هم گوشی ها در حال باریک تر شدن هستند.

با وجود باریک بودن ، نوکیا  E55  استحکام بسیار خوبی دارد و وزن آن تنها 2 گرم از 100 گرم کمتر است. استفاده از فلز در بدنه گوشی یقینا به همین موضوع ربط پیدا می کند . این کار نوکیا بسیار

 جالب است و امیدواریم در سایر گوشی های سری E نیز این کار صورت گیرد..

 

طراحی و ساختار
 

از اینکه از طیف رنگ های سیاه در رنگ بندی گوشی استفاده شده است ، بسیار خوشحالیم. این رنگ ها گوشی را شیک تر جلوه می دهند. E52 و E55 یکسان هستند و تنها صفحه کلید نیمه QWERTY نوکیا E55 آنرا جذاب تر جلوه می دهد.  تصور می کنیم که این تغییر در صفحه کلید برای بسیاری از کاربران مفید خواهد بود. صفحه کلید نوکیا E55 موجب نشده است که این گوشی حجیم تر جلوه کند.

فلز به کار رفته در بدنه گوشی علاوه بر افزایش استحکام آن ، به زیبایی و جذابیت ظاهر آن نیز می افزاید. این بار حتی کلیدهای زیر صفحه نمایش هم فلزی هستند و احساس بسیار خوبی در هنگام کار با گوشی به کاربر می دهند.

E55 در سه رنگ سیاه ، سفید و سرخ در دسترس خواهد بود. در مورد این گوشی ،  بیشتر همکاران ما با رنگ مشکی و مخصوصا کاور پشتی آن موافق تر بودند .

طراحی خاص کاور پشت گوشی احساسی صنعتی بدان می دهد و به کارگیری آن در یک گوشی باریک موجب توازن و وقار بیشتر آن می گردد. قاب نقره ای رنگی که صفحه نمایش را احاطه کرده است با رنگ صفحه نمایش و صفحه کلید هماهنگی کامل دارد.

گوشی خروجی صدای مخاطب در بالای صفحه نمایش قرار دارد و در اطراف آن سنسور محدود کننده نور و دوربین ثانویه تماس های ویدیویی به چشم می خورد.

 

image
 
image

 

image

 

در زیر آن ها ، صفحه نمایش 2/4 اینچی E55 قرار گرفته است که قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را داراست و از رزولوشن QVGA هم پشتیبانی می نماید. این صفحه نمایش روشنایی و درخشندگی مناسبی دارد و کیفیتی عالی از تصاویر ارائه می دهد. رزولوشن QVGA به سختی با رزولوشن هایی که هر روزه رایج و رایج تر می شوند ، می تواند رقابت کند. البته هنوز پیدا کردن گوشی ای با صفحه نمایش بزرگتر و رزولوشن بالاتر و همچنین طراحی ساده با امکانات E55 مشکل است.

 صفحه نمایش E55  قابلیت خوانایی فوق العاده ای در زیر نور آفتاب دارد .این ویژگی کم کم در حال تبدیل شدن به نشانی ویژه از محصولات نوکیاست. شدت نور آفتاب اهمیتی ندارد و در هر شرایطی می توانید محتویات صفحه نمایش را به خوبی ببینید.

در پایین صفحه نمایش با کلید چندجهته فلزی گوشی روبرو می شویم. این کلید هم مثل هشت کلید دیگری که در اطراف آن قرار گرفته اند ، بزرگ است و کار کردن با آن هم آسان است. این کلید ها بازخورد خوبی دارند و جلوه فلزی آن ها نیز به مزیت هایشان می افزاید.

کلید چهار جهته و دو کلیدی که نسبت به سکوی فلزی که کلید های کنترلی و آغاز و پایان تماس را در خود دارد ، کمی برجسته شده اند ، به خوبی قابل کنترل هستند .دو کلید برجسته اطراف کلید چهار جهته ، کلیدهای منو و C هستند که بعنوان میانبرهای ویژه در سری E نیز به کار می روند. کلیدهای اخیر می تواند به چهار نرم افزار تخصیص یابد که دو تا از آنها با فشار کوتاه مدت کلید و دوتای دیگر با فشردن و نگهداشتن بلندمدت تر کلید اجرا می شوند. عملکرد آنها بوسیله یک آیکن روی کلید نمایش داده می شود.

 

image

 

بعد از این ها نوبت به صفحه کلید نیمه QWERTY گوشی می رسد. به دلیل رایج نبودن این صفحه کلید کمی در مورد نحوه کار با آن نگران بودیم. اگر با این نوع صفحه کلید آشنا نیستید ، می توانید صفحه کلید QWERTY را تصور کنید که در آن حروف زوج زوج روی هر کلید مثل QW ، ER ،TY قرار گرفته اند. اعداد در سه ستون میانی قرار دارند و جای آنها نسبت به صفحه کلیدهای معمولی تغییری نکرده است

غیر از داشتن هشت کلید بیشتر از صفحه کلیدE52 تغییر دیگری در  E55 مشاهده نمی­شود. کلیدها بسیار راحت و بزرگ هستند. کلیدها برجسته هستند و براحتی می توان آن ها را لمس کرد. کلید های ترکیبی مثل Shift+M هم در این صفحه کلید در نظر گرفته شده اند و علیرغم مفید بودن آنها ،عادت کردن به آنها به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

 

image

 

دو حالت برای تایپ کردن در نظر گرفته شده است : فعال بودن امکان تایپ پیشگویانه و خاموش بودن آن. در حالت خاموش بودن این امکان ، با اولین ضربه به کلید کاراکتر اول درج می شود و دومین ضربه کاراکتر دوم درج شده روی صفحه کلید را درج می کند. کلید Shift به دو روش عمل می کند. در روش اول ،با ضربه ای به روی آن ، می توانید با حروف کوچک یا بزرگ تایپ کنید وهمچنین می توانید حالت پیش گویانه را فعال یا غیرفعال نمایید. در روش دوم باید این کلید را مدت زمان طولانی تری فشرد و نگهداشت که دقیقا مانند صفحه کلید کامپیوتر کار می کند.

کلیدی هم برای دستیابی به سمبل هایی نظیر اعداد و علائم نشانگذاری استفاده می شود. با کلیک دوگانه بر روی آن ، این حالت تا هنگامی که کلید را مجددا فشار ندهید باقی خواهد ماند. کلید مخصوص سمبل ها هم برای استفاده از سمبل ها و نشانه هایی که کمتر معمول هستند ، در این صفحه کلید تعبیه شده است.

حالت پیشگویانه مثل T9 کار می کند اما در این جا به جای سه یا چهار حرف ، تنها دو حرف وجود دارد که پیش بینی کلمات صحیح را بهتر ممکن می سازد. از کلید مخصوص سمبل ها می توان برای حرکت بین گزینه های پیشنهادی استفاده کرد. این قابلیت امکان کامل سازی کلمات تایپ شده را برای افزایش سرعت تایپ کردن نیز داراست.

 

سرعت تایپ
 

ما از تست هایی برای مقایسه سرعت تایپ با این صفحه کلید نسبت به صفحه کلیدهای معمولی استفاده کردیم. به دلیل عادت نداشتن اوایل تست ، تایپ با این صفحه کلید کمی کند پیش می رفت اما خیلی زود به نحوه قرارگیری کلیدها عادت کردیم.

از متن یکسانی برای انجام تست در هر صفحه کلید استفاده کردیم . نمونه ای از این متن در زیر آمده است:

I bought a new phone - it's great. My new number is 12345678. I'll be late for the meeting on Monday, so start without me.

این متون چارچوب های اساسی تایپ نظیر استفاده از علاثم نقلی ، سوییچ بین حروف و اعداد ، تکرار حروف ، حروف بزرگ و حروفی که در یک کلید مشترک بودند را شامل می شد.

در تست اول از شخصی که زیاد در تایپ کردن مهارت نداشت استفاده کردیم . پس نتایج اولیه تست مربوط به فردی است که مهارت زیادی در تایپ نداشته است. رقابتی در این جا در کار نبوده است و تنها نشان دادن سرعت تایپ با صفحه کلیدها مد نظر قرار گرفته است.

خوب حالا به ادامه بحث معمول مان بر می گردیم. نور پس زمینه سفید قوی است و استفاده کامل از نوکیا  E55  را در مکان های کم نور و تاریک به راحتی امکان پذیر می سازد.

 

image
 
image

 

سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد  و کلید روشن/خاموش در بالای گوشی قرار می گیرند. این بار از کلیدی معمولی نسبت به کلید های نامناسب به کار رفته در E71 و E66 سخن می گوییم.

 

image
 
image

 

در سمت راست نوکیا  E55  علاوه بر کلیدهای تنظیم صدا ، کلیدهای دستور صوتی و کلید اختصاصی شاتر قرار گرفته اند. گرچه این کلید ها کمی کوچک هستند اما در استفاده از آنها مشکلی پیش نخواهد آمد. در نوکیا E51 ، اصلا کلید مخصوصی برای شاتر در نظر گرفته نشده بود . پس باید افزوده شدن این امکان را به فال نیک گرفت.

 

image
 
image

 

پورت microUSB در سمت چپ گوشی قرار دارد. بر خلاف E71 این پورت هیچ پوشش محافظی برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار در آن ندارد . همین طور سوکت صوتی 3/5 میلی متری نیز بدون محافظ است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کاور پشتی استیل گوشی مسلما یکی از بهترین قسمت های آن است. و علاوه بر آن بر خلاف گوشی های پیشین سری E ، کاملا در برابر اثر انگشت مقاوم است. این کاور هیچ گاه چرب نخواهد شد.

در پشت گوشی دوربین 3.2 مگا پیکسلی آن به همراه فلاش LED قرار گرفته اند. تنها با توجه با مشخصات می توان گفت که این دوربین از کیفیت چندان خوبی برخوردار نیست اما این بخش را به تفصیل در قسمتی دیگر بررسی خواهیم نمود.

 

image
 
image

 

با استفاده از اهرمی کوچک ، به راحتی و به سرعت می توان کاور باتری را از جای خود درآورد.تمامی قسمت های فلزی با فشار کمی از  جای خود خارج می شوند و با فشار کوچکی به خوبی در جای خود محکم می شوند. با برداشته شدن این کاور تمام فلزی ، قسمت توانمند دیگری از آن نمایان می شود. در زیر این کاور اسلات کارت حافظه microSD و باتری حجیم آن که قدرت 1500 میلی آمپر دارد  و  از نوع Li-Po BP-4l  است، نمایان می شود.با باتری قدرتمندی چون این باتری ، گوشی در حال آماده به کار تا 672 ساعت و در زمان مکالمه تا هشت ساعت دوام می آورد که واقعا حیرت انگیز است.

 

image
 
image

 

image

 

گوشی جذاب به نظر می رسد و با عملکرد خودش رضایت کاربر را جلب خواهد نمود. گرچه ماهر شدن در تایپ با صفحه کلید نیمه QWERTY به مقداری زمان نیاز دارد ، اما یقینا بعد از عادت کردن به آن ، اروگونومی فوق العاده کلیدها  را تحسین خواهید کرد. نکته خوبی که در مورد E55 وجود دارد این است که استفاده از این صفحه کلید نادر ظاهر گوشی را تحت تاثیر قرار نمی دهد و انرا مانند E52 همچنان جذاب جلوه می دهد. باید بگوییم که ما تقریبا با دو گوشی یکسان مواجه هستیم و انتخاب از میان آنها تنها به تصمیم شما در مورد نوع صفحه کلید بستگی خواهد داشت. ارگونومی خارق العاده ، دوام و طراحی ظاهری زیبا از مشخصه های بارز نوکیا E55 هستند.

 

image

 

ساختار منو
 

همانطور که ذکر شد تفاوت اصلی دو گوشی نوکیا E55 و نوکیا E52 به صفحه کلید آنها خلاصه می شود.تصور می کنیم که با بسته نرم افزاری این گوشی کاملا آشنا هستیم. این یعنی آنکه ما می توانیم به راحتی بنشینیم و استراحت کنیم، چرا که تمامی  این نرم افزار ها را کاملا در E52 بررسی کردیم.

نوکیا  E55  داری سیستم عامل سیمبین 9.3 و رابط کاربری نسخه سوم سری 60 است. این گوشی مثل گوشیهای E75 ،E52 و E72  از سرویس پک 2 استفاده می کند.

مهم تر از آن ، نوکیا  E55  به یک پردازنده 600 مگاهرتزی مجهز است. در بین گوشی های سمبین نوکیا حتی N97 نیز به سختی توان رقابت با آنرا دارد.

 

image
 
image

 

رابط کاربری E55 با آیکن ها جدید ویرایش پنجم سری 60 عرضه می شود. با استفاده از سنسور شتاب سنج ، امکان چرخش خودکار صفحه در هنگام چرخاندن گوشی و نیز قطع صدای گوشی در هنگام دریافت تماس ها یا به صدا درآمدن زنگ بیدارباش وجود دارد.

 

image
 
image

 

منوی اصلی دارای حالت های نمایش مشبک 3 x 4 از آیکن ها و نمایش لیستی است، اما نوکیا  E55  مثل برخی از گوشی های نوکیا از آیکن های منحرک استفاده نمی کند . احتمالا این کار به منظور تاکید بیشتر بر روی کاربرد تجاری گوشی انجام شده است.اندازه فونت ها در چند نوع با توجه به نظر کاربر قابل تنظیم است.

 

image
 
image

 

دایره آبی رنگ در کنار آیکن برنامه در حال اجرا یکی از علائم مشهور سیمبین است که به کاربر نشان می دهد برنامه هایی در حال اجرا دارد و اگر به آن ها نیازی ندارد، می تواند از آنها خارج شود.

 

image
 
image

 

سخنی از حالت Active Standby در نوکیا  E55  به میان نیامد. این امکان روشی آسان و مناسب برای افزودن میانبرهای نرم افزارهای مورد علاقه تان به صفحه اصلی مهیا می کند. حتی می توان میانبرهایی را به وب سایت ها اختصاص داد و به سرعت از طریق صفحه اصلی به آنها دسترسی پیدا کرد.

علاوه بر این امکان نمایش 14 اطلاع از نرم افزارهای مختلف بر روی صفحه نمایش وجود دارد. از صندوق ورودی ایمیل گرفته تا صندوق پیام های صوتی ، از تقویم تا To Do و از پخش کننده موسیقی گرفته تا رادیو FM ، همه و همه بسته به نظر شما می توانند در صفحه اصلی نمایش داده شوند.

 

image
 
image

 

image

 

میانبرهای اختصاص یافته به کلید های اطراف کلید چهار جهته که شامل کلید های کنترلی هم می شوند ، می توانند تغییر داده شوند.

اگر به دلایلی مایل نیستید که از حالت Active Standby استفاده کنید ، دو حالت basic theme و Talk Theme هم برای این صفحه در نظر گرفته شده اند. با استفاده از basic theme صفحه اصلی کاملا خالی می ماند . این حالت به شما اجازه تخصیص چهار جهت کلید چندجهته به میانبرهای مورد نظرتان خواهد داد. حالت talk چهار میانبر را در صفحه اصلی نمایش خواهد داد.

با یکبار وارد شدن به منو ها ، این حالت به شما می گوید که کدام منو باز است و اطلاعات مفیدی در مورد آن به شما نمایش می دهد. برای مثال اگر شما وارد نرم افزار ساعت یا Clock شوید ، ساعت برای شما خوانده می شود. این قابلیت حتی می تواند اسامی مخاطبان را نیز بخواند.

 

image
 
image

 

image

 

Talk Theme در مواقعی که نمی توانید به صفحه نمایش نگاه کنید بسیار مفید واقع می شود. برای مثال در هنگام رانندگی با فعال کردن این حالت در بسیاری از اوقات نیازی نیست به صفحه نمایش نگاه کنید. البته ما استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی را اصلا توصیه نمی کنیم.

امکان جالب دیگری که در گوشی های سری E به چشم می خورد ، اجازه ایجاد دو سری تنظیمات متفاوت را به کاربران می دهد. این امکان Mode Switcher نام دارد . با استفاده از آن می توانید تنظیمات ویژه ای برای محل کار و تنظیمات خاص دیگری برای اوقات فراغت انجام داده و با یک کلیک بین آنها سوییچ کنید.

حافظه داخلی این گوشی 60 مگابیت است که به نسبت مناسب است. عرضه  کارت حافظه microSD دو گیگابایتی همراه گوشی موجب می شود که براحتی بتوانیم میزان  این حافظه را افزایش دهیم.  البته E55 کارت های حافظه های تا 16 گیگا بایت گنجایش را هم پشتیبانی می کند.

نوکیا  E55  در اداره کردن کارت های حافظه 16 گیگابایتی با هیچ مشکلی مواجه نشد. دست یابی به هر کدام از نرم افزارها یا هر فایلی روی کارت حافظه به سرعت انجام می گیرد و احتمالا متوجه تفاوت سرعت آن با دست یابی به حافظه داخلی خود گوشی نخواهید شد.

مثل سایر گوشی های سیمبین ،سیستم تشخیص فرمان های صوتی در نوکیا  E55  هم وجود دارد.

این امکان با استفاده از کلید اختصاصی آن در سمت راست گوشی فعال می شود و کارش را بخوبی انجام می دهد  و قادر به شناسایی درصد زیادی از دستورات کاربر است.

و در آخر ، یک امکان امنیتی جالب به نام Remote Lock هم در این گوشی تعبیه شده است. اگر گوشی E55 شما به سرقت برود یا گم شود ، می توانید از یک SMS کدگذاری شده برای قفل کردن آن استفاده کنید. بعد از سه بار تلاش ناموفق برای گشودن قفل گوشی ، گوشی تمامی اطلاعات شخصی و حساس را از میان می برد. شاید نتوانید گوشی نوکیا  E55  خود را پس بگیرید اما با این روش حداقل کسی به اطلاعات شخصی شما دست نمی یابد.

گزینه های سفارشی سازی رابط کاربری نوکیا  E55  محدود هستند.  سه تم از پیش نصب شده وجود دارند که می توانند به حالت های تجاری یا شخصی اختصاص یابند. می توانید تم های متفاوتی برای این حالت ها برگزینید. این تم ها به قدر کافی با هم تفاوت دارند تا بتوانید تشخیص دهید که در حال استفاده از کدامیک از حالت ها هستید.

ولی اگر می خواهید که رنگ بندی و شکل آیکن ها را نیز تغییر دهید باید تم های جدیدی  از اینترنت دانلود کنید .نگران نباشید ، گزینه های بسیاری در اختیار شماست.

 

دفترچه تلفن
 

دفترچه تلفن نوکیا  E55  وظیفه خود را به طرزی عالی به انجام می رساند و فضای ذخیره سازی نامحدودی برای  مخاطبان و فیلدهای اطلاعاتی متعدد آنها را برای استفاده کامل از حافظه ارائه می کند. تصور نمی کنیم کسی بتواند از تمامی این پتانسیل استفاده کند. فیلدهای اطلاعاتی زیادی در اختیار هر یک از مخاطبان قرار دارد که جای هیچ شکوه و شکایتی را در این بخش باقی نمی گذارد.

 

image

 

image
 
image

 

مخاطبان را می توان با توجه به نام کوچک یا اسم فامیلی آنها مرتب کرد و با تایپ تدریجی اسامی به جستجوی اسامی پرداخت. می توانید تنها شماره های موجود بر روی سیم کارت یا بر روی حافظه تلفن  و همچنین هر دوی آنها را مشاهده کنید.

 

image
 
image

 

جستجوی پیشگویانه ، تهیه فایل پشتیبان از لیست مخاطبان و دسته بندی آنها از امکانات دیگر این دفترچه تلفن هستند. می تواند روی یک سرور مثل Intellisync یا Mail for Exchange از راه دور به جستجوی مخاطبان پرداخت.

در ویرایش مخاطبین طیف وسیعی از فیلد های اطلاعاتی ارائه می شود که می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا بیافزایید.زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار داده و سپس زنگ خاصی را برای آن گروه در نظر بگیرید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار گزارش گیری تماس ها در E55 تا 20 تماس آخر از هرکدام از تماس های دریافتی ، تماس های گرفته شده و تماس های از دست رفته را نگهداری میکند. به تمامی این ها می توان با فشردن کلید مکالمه در صفحه اصلی دست پیدا کرد.

 

image
 
image

 

اگر از طریق منوی اصلی به این نرم افزار دسترسی پیدا کنید ، جزئیات ارتباطات شبکه ای از قبیل پیام ها ، تماس ها و ارتباطات داده ای تا 30 روز گذشته به شما نمایش داده خواهد شد. می توانید موارد موجود در این بخش را با استفاده از نام مخاطب یا نوع ارتباط فیلتر کنید . در هنگام جستجو برای تماس مشخصی،  این امکان حتما به یاری تان خواهد آمد.

 

قابلیت های تلفنی
 

خیلی دور از ذهن است که در برقراری تماس ها با نوکیا  E55 به مشکلی برخورد کنید. صداها در طول مکالمات بسیار واضح و فارغ از هرگونه تداخلی است. گرچه در بلندترین حالت هم صدا خیلی بلند نیست اما اگر در محیط پر سروصدایی نباشید مشکلی برای شما بوجود نخواهد آمد. مانندتعدادی دیگر از گوشی های نوکیا ، E55 هم از یک قابلیت پیشرفته محو سرو صدا و نویز برخوردار است که اغلب مواقع به خوبی کار می کند و  نویزهای محیط در اطراف کاربر را حذف می نماید.

نوکیا  E55  از قابلیت شماره گیری هوشمند نیز برخوردار است که اجازه یافتن مخاطبی خاص را از صفحه اصلی فراهم می کند.

 

image
 
image

 

  E55  از یک مدیر ارتباطات پیشرفته استفاده می کند . با استفاده از این امکان می توانید تنظیماتی از قبیل دریافت تماس از مخاطبان ، از تمامی شماره های غیر شخصی و یا از همه افراد را انجام دهید. همین طور امکان انجام تنظیماتی دیگر چون رد تماس با یک SMS نیز در این بخش در نظر گرفته شده اند.

می توانید پروفایل ها را برای فعال شدن در روزها و ساعات خاصی تنظیم کنید. گزینه ای دیگر امکان ذکر نام تماس گیرنده توسط گوشی را فراهم می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نوکیا  E55  از تماس های VoIP هم پشتیبانی می کند .تنها لازم است که جزئیات حساب کاربری خود را وارد کنید و گوشی سایر تنظیمات را انجام خواهد داد.

ما تست سنتی بلندی صدای اسپیکر را روی نوکیا  E55  هم انجام دادیم .در کل ، این گوشی عملکرد متوسطی از خود نشان داد.

 

پیام رسانی
 

اغلب امکانات گوشی های سری E همواره حول زمینه های پیام رسانی و ارتباطات گردآمده اند و بنابراین خوب بودن آن ها در این بخش جای هیچ تعجبی ندارد.  نوکیا  E55  از تمامی انواع پیام های رایج پشتیبانی می کند و نه تنها امکان مشاهده اسناد آفیس که امکان ویرایش آنها را نیز فراهم می آورد.

بخش ایمیل نوکیا E55 امکان مشاهده و ویرایش فایلهای آفیس را برای کاربران مهیا می کند و به شما اجازه می دهد که خودتان را با تغییرات وفق دهید. مثل E75 و E52 ، نوکیا E55 با نرم افزار Nokia Messaging با امکان استفاده دائمی از نرم افزار عرضه می گردد.

سه ویرایشگر پیام مجزا وجود دارد: یکی از آنها میان SMS و MMS مشترک است، پیام های صوتی و ایمیل هم ویرایشگرهای خاص خودشان را دارند. ویرایشگر SMS ها همان نرم افزار آشنای به کار رفته در سری 60 است.

 

image
 
image

 

image

 

می توانید گزارش تحویل پیام را نیز برای پیام هایتان در این بخش فعال کنید.این گزارش ابتدا به صورت یک منوی بازشونده در صفحه اصلی نمایش داده می شود و سپس در پوشه ای مخصوص ذخیره می گردد.

اگر از ویرایشگر پیام بدون ارسال آن خارج شوید ، ویرایشگر از شما سوالی مبنی بر اینکه پیام جاری را در پوشه Drafts ذخیره نماید یا آن را حذف کند می پرسد.

پیام های صوتی هم نوعی از MMS به شمار می روند اما ویرایشگر ویژه ای برای این منظور اختصاص داده شده است. شما می توانید در همان لحظه پیامتان را ضبط کنید یا اینکه از صداهایی که قبلا ضبط شده اند استفاده نمایید.

 

image

 

بخش ایمیل جدیدی که برای بار اول در E75 به کار رفت ، ظاهری زیباتر و سازماندهی بهتری از آنچه که در گذشته داشت ، دارد. محتویات هر کدام از پوشه ها در صندوق ورودی ایمیل ها می توانند به هر نحوی که شما می خواهید مرتب شوند و در صورت نیاز ، امکان جستجو در میان آنها نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

همچنین امکان تنظیم نحوه نمایش پیش نمایش های ایمیل ها مثل اینکه آیا عنوان به چندخط تقسیم شود یا نه ، نیز در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

image

 

بخش ایمیل از گستره وسیعی از ایمیل های شخصی و استاندارد نظیر IBM Lotus Note Traveller ، Microsoft Exchange ، GMail ، YahooMail و ... پشتیبانی می کند.

کدگذاری پیام ها نیز امکانپذیر است و می توانید از امکان VPN برای اتصال ایمن به اینترانت ها استفاده نمایید.

 

image

 

نوکیا  E55  امکان تنظیم آسان تنظیمات ایمیل ها را هم فراهم می آورد . اگر شما از هر کدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید. نوکیا  E55  تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما انجام خواهد داد.

 

گالری
 

گالری عکس بسیار جالب و خوشایند است و همانی است که در گوشی های سری N نوکیا به کار رفته است. اگر یکی از جهت های کلید چهار جهته را نگهدارید عکس ها با سرعت بیشتری به حرکت در می آیند .اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عادت ندارید فایل هایتان را مرتب کنید ، این کار به شما اجازه می دهد که براحتی از چندین عکس بگذرید تا به فایل مورد نظر خود برسید.

 

image
 
image

 

بر خلاف نوکیا N85 ، با استفاده از پردازنده 600 مگاهرتزی بزرگنمایی در این گوشی با سرعت بالایی انجام می گیرد.وقتی بزرگنمایی در حالت 100% قرار دارد کمی کند به نظر می آید اما با افزایش بزرگنمایی تا 400 %  ، سرعت هم بالاتر می رود. بزرگنمایی در ابعاد کوچک(حدود 10%) انجام می شود و عمل Panning هم به سرعت انجام میگیرد.

گالری ، یک امکان اسلاید شو با افکت های قابل سفارشی سازی و وقفه های زمانی قابل تنظیم بین عکس ها هم ارائه می دهد. می توانید تعیین کنید که اسلاید شو به کدام سمت حرکت کند-قبل از عکس انتخابی یا بعد از آن- و همین طور آهنگی را هم برای پخش با آن می توانید تعیین کنید. البته اگر ترجیح می دهید قابلیت غیرفعال کردن موسیقی هم وجود دارد.

در این گالری همین طور از یک سیستم خوب برای برچسب گذاری یا tagging تصاویر استفاده شده است. علاوه بر برچسب های جغرافیایی موقعیت که به طور خودکار توسط دوربین به عکس ها افزوده می شود شما می توانید به هر عکس هر تعدادی که بخواهید برچسب نسبت دهید و سپس از آنها به عنوان فیلتر استفاده نمایید. همین طور گزینه ای برای چینش عکس ها در آلبوم های مجزا هم در گالری تعبیه شده است.

 

image
 
image

 

image

 

پخش کننده موسیقی
 

برای یک گوشی تجاری لازم نیست که یک پخش کننده موسیقی پیشرفته به کار برد اما هنوز هم پخش کننده موسیقی نوکیا  E55  تحسین برانگیز است و با کیفیت صدای خوب و سوکت استاندارد 3/5 میلی متری ما را امیدوار به داشتن پلیری توانمند می کند.

نبود کلیدهای اختصاصی موسیقی بوسیله کلید چهار جهته جبران می شود. این نرم افزار تعداد زیادی از فرمت های صوتی را پشتیبانی می کند که شامل Mp3،AAC ، eAAC+ و WMA می شود. فایل های انتقال داده شده به گوشی به سادگی و با انتخاب گزینه refresh در نرم افزار به Library آن افزوده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

می توان آهنگ ها را بر اساس خواننده ، آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد . امکان جستجو در بین آهنگ ها با تایپ تدریجی عنوان آن ها وجود دارد.

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر وجود دارد. اگر گمان می کنید که آنها برای شما کافی نیستند می توانید در چند ثانیه حالتهای جدید دیگری هم ایجاد کنید.

 

image
 
image

 

مثل گوشی های اخیر نوکیا ، E55 از پروفایل های A2DP هم حمایت می کند که به کاربر اجازه گوش دادن به موسیقی از طریق هدست های بلوتوث را هم فراهم می کند.

 

پخش کننده ویدیویی
 

نوکیا  E55  از Real player برای پخش کلیپ های ویدیویی استفاده می کند و قادر به پخش این کلیپ ها در هر دو حالت معمولی و تمام صفحه است. در حالت تمام صفحه ، متن مربوط به کارکرد کلیدهای اصلی مخفی شده و شما نمی توانید آنرا ببینید . به محض فشردن یک کلید منوی مربوط به آن کلید باز می شود .

 

image
 
image

 

image

 

پشتیبانی این نرم افزار از MP4 و اندازه نسبتا بزرگ صفحه نمایش موجب تجربه قابل قبولی از تماشای ویدیوها روی گوشی می شود اما به هرحال باید این نرم افزار را کنار بگذارید . دلیل این مطلب پشتیبانی نکردن Real Player از فرمت های ویدیویی DivX/XviD است . خوشبختانه نرم افزار های

زیادی برای سیستم عامل سیمبین ویرایش سوم بدین منظور طراحی شده است و می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. البته اغلب این نرم افزار ها رایگان نیستند و باید برای استفاده از آنها بهایی بپردازید.

 

رادیو FM با RDS
 

نوکیا  E55  به یک رادیو FM با RDS هم مجهز است که با همان رابط همیشگی عرضه می شود. در آغاز، نرم افزار محل فشما را می پرسد و فرکانس ها را بر اساس آنها تنظیم می کند.

رادیو FM می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را شناسایی و ذخیره نماید. می توان نرم افزار را برای جستجوی فرکانس های جایگزین در هنگام مسافرت تنظیم نمود. امکان ذخیره پنجاه ایستگاه رادیویی در این نرم افزار وجود دارد. گزینه ای برای پخش رادیو از طریق اسپیکر هم در نظر گرفته شده است.

 

image
 
image

 

image

 

کیفیت صدا
 

کیفیت صدای نوکیا E55 کاملا با کیفیت صدای نوکیا E52 برابری می کند. شرکت فنلاندی بار دیگر نشان داد که لازم نیست حتما کاربران بین کیفیت صدا و عملکردهای تجاری گوشی یکی را انتخاب کنند.

به صراحت می توان اظهار داشت که گوشی های E52 و E55 بهترین کیفیت صدا را در بین گوشی های خانواده سری E داشته اند.آنها حتی E75 را هم پشت سر می گذارند. پاسخدهی بهتر به فرکانس ها ، مکالمه متقابل استریو و تغییر شکل فرکانسی در  E52 و E55 نسبت به همتای کشویی شان یعنی E75 بهتر است.

 

image

 

دوربین
 

نوکیا  E55  امکانات خوبی دارد اما عکاسی از وظایف اصلی آن نیست. دوربین 3.2 مگا پیکسلی این گوشی تنها یک فلاش LED دارد و متاسفانه از فوکوس خودکار در آن خبری نیست. فوکوس ثابت این دوربین برای تهیه عکس های کلوز آپ بهتر به کار رفته است اما همانطور که در بررسی های پیشین دیده ایم ، این امکان باعث وضوح بیشتر عکس های ثبت شده در  فواصل کم نمی شود.

رابط کاربری دوربین تنها قسمت خوب نوکیا  E55  در این قسمت به شمار می رود. با استفاده از رابط چند لبه ای دوربین می توان به تنظیماتی چون تراز سفیدی ، ISO و exposure  ، روشنایی ، درخشندگی و حالت های رنگی مختلف دست پیدا کرد.

می توانید از خطوط راهنما در منظره یاب برای قاب بندی بهتر تصاویر کمک بگیرید. با استفاده از این خطوط می توانید عکس هایی حرفه ای تر و جذاب تر ثبت کنید.

 

image
 
image
 

image

 

حالت عکاسی پیاپی و سلف تایمر چیز جدیدی ندارند. فلاش را در چهار حالت مختلف می توان تنظیم نمود : خودکار ، روشن ، کاهش قرمزی چشم و خاموش.

عملیات جاری گوشی در عکاسی با فونت های کوچکی در صفحه نمایش داده می شوند و شما می توانید بفهمید گوشی در حال انجام چه کاری است.

می توان میانبر های موجود در نوار ابزار را هم به دلخواه تغییر داد.

 

کیفیت عکس
 

کیفیت عکس ها برای یک دوربین 3.2 مگا پیکسلی عالی است. درخشندگی عکس ها خوب است اما دامنه پویا با ان قابل مقایسه نیست و رنگ ها زیاد جالب نیستند. سطح نویز پایین است اما کاهش سطح نویز ها به واسطه از دست رفتن جزئیات عکس ها صورت می گیرد. الگوریتم واضح سازی هم باعث می شود که عکس ها کمی مصنوعی به نظر بیایند.

 

ضبط ویدیویی
 

فیلمبرداری این دوربین هم نظر ما را در مورد آن تغییر نمی دهد. E55  می تواند ویدیوهایی با رزولوشن VGA و نرخ 15 فریم در ثانیه ضبط کند. گرچه کیفیت این فیلم ها بسیار پایین است اما نسبت به E71 و E66 از کیفیت بهتری برخوردار است.

کیفیت ویدیوهای ضبط شده خیلی خوب نیست و با توجه به کاربرد اصلی E55 نرخ 15 فریم در ثانیه هم قابل قبول است. جزئیات در تصاویر به واسطه شدت فشرده سازی اعمال شده کم هستند.

 

امکانات ارتباطی
 

زمان بررسی قابلیت های ارتباطی نوکیا  E55  فرا رسیده است . نوکیا  E55  در این بخش حرف های زیادی برای گفتن دارد.

نوکیا  E55  از Bluetooth v2.0 ، USB v2.0 تا Wi-Fi و 3G را پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، 3G برای انتقال داده در شبکه های سریع تر از HSPDA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

یک اسلات کارت حافظه microSD در زیر کاور باتری قرار دارد. احتمالا سریع ترین و راحت ترین راه انتقال داده ها به گوشی استفاده از همین کارت حافظه است.

سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد  هم در نوکیا  E55  وجود دارد و تنها چیزی که در این بخش از قلم افتاده است ، خروجی تلویزیون است.

 

مرورگر وب
 

گشت و گذار در اینترنت با گوشی های سری E واقعا تجربه لذت بخشی است. نوکیاE55  هم از این قاعده مستثنی نیست و صفحات وب را همچون نسخه اصلی آن ها رندر می کند.

اشاره گر مجازی براحتی قابل کنترل است و بخوبی کار می کند. کلید چهار جهته به اندازه این کلید در Samsung i7110i یا گوشی های بلک بری راحت نیست اما کار خود را به خوبی انجام می دهد.

 

image

 

image
 
image

 

می توانید در وب سایت های بزرگ که پیمایش آنها کسل کننده است از قابلیت mini map استفاده نمایید که لیستی از لینک ها را نمایش می دهد.میزان بزرگنمایی به راحتی و با چند بار فشردن کلید ها قابل تنظیم  است .  این مرورگر از حالت تمام صفحه نیز پشتیبانی می کند.

غیر از میانبر های معمول ، مرورگر نوکیا  E55  نوار ابزاری هم دارد که با فشردن کلید 1 یا فشردن و نگهداشتن کلید مرکزی  در فضای خالی صفحه نمایش داده می شود. می توانید گزینه های موجود در این نوار ابزار مثل Bookmark manager یا Subscribe To Feeds را بنا به دلخواه خود تغییر دهید.

 

image
 
image

 

image

 

مرورگر نوکیا  E55   امکان پشتیبانی از فایل های فلش را هم دارد . این مرورگر بسیاری از سایت های فلش را به خوبی نمایش داد اما در برخی دیگر مانند بازی ها به مشکل خورد.به نظر می رسد که دلیل این امر ، محتویات فلش مخصوص نسخه 9یا بالاتر هستند.

 

image
 
image

 

ویدیو های فلش در مرورگر نوکیا  E55  مشکلی ایجاد نمی کند و شما می توانید ویدیوهای سایتهایی مانند Youtube را در آن به راحتی تماشا کنید.اگرچه در سایت هایی مثل Dailymotion و  Vimeo در تماشای ویدیو کلیپ ها کمی با مشکل مواجه شدیم.

 

Organizer
 

یکی دیگر از ویژگی های گوشی های تجاری و مخصوصا سری E ، امکانات غنی مدیریت زمان در آنهاست. پس جای تعجبی ندارد که نوکیا  E55  از یکی از کامل ترین بسته های نرم افزاری مدیریت زمان برخوردار باشد. نرم افزارهای متعدد با کارایی بالا و رابط کاربری کاربر پسندی در این قسمت به وفور به چشم می خورد.

بررسی نرم افزارها را با نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم . در این نرم افزار از چهار حالت مختلف نمایش هفتگی ، صورت جلسه ، سالانه و To do می توان استفاده نمود. پنج نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) ، کارهای که باید انجام بدهم (To do) و یک امکان جدید به نام تقاضای ملاقات (meeting request).

 

image
 
image

 

image
 
image

 

حالت صورت جلسه (agenda) برای اولین بار است که در گوشی های نوکیا به کار می رود . این حالت اجازه انتخاب تاریخ مشخصی را به کاربر می دهد و سپس رویدادهای موجود در آن روز را فورا در صفحه نمایش می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 Mobile office از جمله نرم افزارهای نصب شده است که به شما اجازه می دهد تا فایل های word ، Excel و PowerPoint را مشاهده نمایید.امکان  ویرایش فایل های آفیس  هم در این گوشی وجود دارد.

با نوکیا  E55  لازم نیست که هزینه ای اضافی برای ویرایش فایل های آفیس بپردازید. قابلیت جدیدی که به  این نرم افزار افزوده شده است ، پشتیبانی آن از فایل های آفیس 2007 را هم ممکن می سازد.

 

image

 

image
 
image

 

نرم افزارهای PDF Reader و ZIP Manager هم روی این گوشی نصب هستند و اجازه مشاهده فایل های PDF و باز کردن فایل های فشرده ZIP را برای کاربر فراهم می کند.

 

image

 

image
 
image

 

برخی دیگر از نرم افزار های همراه گوشی ، نرم افزار های مبدل واحد(unit converter) ، ماشین حساب(calculator) و همین طور voice recorder و نرم افزار Notes هستند.چون با کاربرد این نرم افزارها اشنا هستید پس زیاد وارد جزئیات کار آنها نمی شویم.

 

image
 
image

 

image

 

 ActiveNotes به شما اجازه می دهد که به یادداشت های تان محتویات چندرسانه ای هم بیافزایید.

نرم افزار alarm به شما اجازه می دهد تعداد زیادی زنگ  هشدار ، با نام های جداگانه ، روزهای مجزا و همین طور الگوی تکرار مجزا ، تنظیم نمایید.

 

image
 
image

 

در Nokia E55  هم نرم افزار مفید search  تعبیه شده است .این نرم افزار اکنون جای ویژه ای در نوار Standby دارد.مفید بودن این نرم افزار ، سزاوار بودن آن را برای قرار گیری در standby نشان می دهد.

با اسفاده از این قابلیت می توانید عبارت مورد نظر خود را در تمام گوشی از پیام ها گرفته تا تنظیمات بیابید. اطلاعات بیت به بیت چک شده و نتایج به شما نمایش داده می شوند.

 

image
 
image

 

در پایان ، باید به دیکشنری ای  اشاره کنیم که Nokia E55 از آن استفاده می کند و دارای گستره وسیعی از واژگان است. زبان انگلیسی زبان پیش فرض این دیکشنری است ، اما شما می توانید از زبان های دیگری که در سایت نوکیا وجود دارد هم، استفاده کنید.

 

image

 

نرم افزار World Traveller در هنگام مسافرت به شهری جدید بسیار مفید واقع می شود. این نرم افزار امکاناتی چون پیش بینی وضع هوا ، ساعت جهانی ، اطلاعاتی در مورد ارزها و اطلاعات پروازها فراهم می کند . یک کره سه بعدی هم در این نرم افزار وجود دارد که اجازه نشانگذاری محل فو خانه تان را به شما دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

با استفاده از نمایش دهنده بی سیم اسلاید ها(WiPresenter) می توانید اسلاید ها را به طور مستقیم از گوشی ارائه دهید.

 

image

 

GPS
 

نوکیا  E55  با گیرنده GPS با عملکردAGPS  و نرم افزار Ovi maps کامل می شود. برای استفاده از راهنمای صوتی مقصد یابی باید مبلغی پرداخت کنید. گرچه یک مجوز ده روزه  مجوز مقصدیابی در حین رانندگی هم همراه گوشی عرضه می شود و شما سه ماه زمان دارید تا از آن استفاده کنید.برای دارندگان E55 مجوزمقصدیابی در حین پیاده روی در دسترس و کاملا رایگان است.

نرم افزار Ovi maps 3.0 به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است . کار کردن با این نرم افزار بسیار جالب است. این نرم افزار نقشه بسیاری از کشورهای دنیا را با جزئیات آنها پوشش می دهد و اطلاعاتی اضافی چون راهنمای ترافیک ، راهنمای شهرها و... را فراهم می کند. برای استفاده از این امکانات اضافی باید هزینه ای جداگانه بپردازید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

این نرم افزار از ظاهر خوبی برخوردار است و برنامه ریزی الگوریتم های مسیریابی آن به راحتی می تواند سفارشی سازی شود.یک امکان جالب حالت نمایش سه بعدی است که متاسفانه در هر بار اجرای نرم افزار باید آنرا دوباره فعال نمود.

از نرم افزار Ovi maps می توان برای مقصدیابی در هنگام پیاده روی هم استفاده کرد . همچنین می توانید گیرنده GPS گوشی را غیر فعال و از گوشی بعنوان یک نقشه الکترونیکی استفاده نمایید.خبر خوب این است که برای استفاده از نقشه ها لازم نیست حتما به شبکه بیسیم دسترسی داشته باشید یا نقشه ها را دانلود کنید .

Nokia E55می تواند به عنوان یک قطب نمای دیجیتال نیز عمل نماید. قطب نما یا سنسور مغناطیس سنج گوشی به طور پیش فرض روشن است اما تا هنگامی که سیستم راهنمای نقطه به نقطه ماهواره ای  روشن است نمی توان از آن استفاده کرد. غیر از این مورد ، هنگامی که در حال پیاده روی هستید قطب نما وسیله بسیار کارآمدی است و برای تطابق در کوچکترین تغییر بوجود آمده در مسیر حرکت شما ، صفحه را می چرخاند.

به هر حال اگر شما هنوز هم از نرم افزار Ovi maps ناراضی هستید می توانید از نرم افزارهایی که شرکت های دیگر با امکانات فراوان تهیه می کنند استفاده نمایید.

در کل کارآیی GPS گوشی Nokia E55 با توجه به حساسیت قابل قبول گیرنده GPS خوب است و نیازهای برخی از افراد و نه همه آنها را برآورده می سازد.

 

بازی ها  
 

روی گوشی نوکیا  E55  دو بازی کلاسیک از پیش نصب شده  وجود دارد .

اولین بازی ، بازی Block Cascade Fusion است که مشابه بازی Tetris است. برای ناپدید شدن بلوک ها باید پنج تا از آنها را به طور افقی یا عمودی در کنار هم دیگر قرار دهید.

 

image
 
image

 

image

 

بازی دیگر ، بازی top Hit Solitaires است که 15 نوع بازی از جمله بازی های klondic  و freecell را ارائه می دهد.

گرچه N-gage از پیش روی نوکیا  E55  نصب نیست اما با مراجعه به سایت www.ngage.com و دنبال کردن دستورات می توانید انرا روی گوشی نصب کنید. برای یک گوشی تجاری ارائه این امکان از سمت نوکیا کمی عجیب به نظر می رسد. همانطور که حدس زدید ، هیچ کد فعالسازی برای بازی ها در بین محتویات جعبه وجود ندارد.

 

سخن پایانی
 

نوکیا E55 نسخه ای دیگر از نوکیا  E52 است. امکان خوبی که نسبت به E52 بدین گوشی افزوده شده است ، صفحه کلید نیمه QWERTY آن است . گرچه ممکن است به دلیل شکل خاص صفحه کلید تقاضاهای این گوشی در بازار کاهش یابد، اما نوکیا باید بداند و حتما هم می داند که E55 هم بازار خاص خودش را دارا خواهد بود. ارائه دو گوشی با قابلیت های تقریبا مشابه و ظاهر متفاوت حرکت خوبی از جانب نوکیاست. برای اولین بار است که نوکیا دست به چنین حرکتی می زند.آینده قابل پیش بینی نیست و به همین دلیل شاید استفاده از صفحه کلید نیمه QWERTY موجب فروش بیشتر گوشی شود و شاید هم دلیلی برای فروش نرفتن آن به شمار برود. هزینه های اضافی طراحی و توسعه مجدد در این گوشی نزدیک به صفر بوده اند  . به هرحال آنها اکنون دو گوشی خوب دارند و مسلما یکی از آنها به خوبی به فروش خواهد رفت.

خانواده سری E هرروزه توانمندتر و قویتر از گذشته می شود. E55 برای پر کردن شکاف گوشی های ساده این سری و  گوشی هایی چون E71 ، E72 و E75 که از صفحه کلید QWERTY برخوردارند عرضه شده است و مطمئنا با این گستره گزینه های سری E ، حتما می توانید گوشی متناسب با نیازتان بیابید. گوشی های سری E به گوشی هایی با قابلیت های مدیریتی و تجاری فراوان مشهور بوده اند و اکنون آن ها تلاش می کنند تا قابلیت های خود را گسترش دهند و انعطاف بیشتری داشته باشند. برخی گوشی های سری E همانندE71 ، E72 و E75 برای کسانی که زیاد با گوشی شان به تایپ متون می پردازند مناسب اند و برخی دیگر از آنها نظیر E51 و E52 قابلیت های تلفنی خارق العاده ای عرضه می کنند. E55 سعی در برقراری پلی بین این دو دنیای متفاوت دارد.

پس E55 جایگاه ویژه ای در میان خط تولید سری E دارد و به دلیل طراحی ویژه اش رقیب خاصی ندارد. با توجه به زیبایی ظاهری ، قابلیت های استثنایی و کیفیت بی نظیر ساخت ، استفاده از صفحه کلید نیمه QWERTY مشکلی ایجاد نمی کند. البته ممکن است هنوز برخی کاربران در انتخاب این گوشی یا گوشی های E71 یا E72 تردید داشته باشند.

نوکیا E52 و نوکیا E55 دو گوشی یکسانند ، پس سری E برای هر دسته ای گوشی مخصوص خود را دارد. گرچه در مورد موفقیت این محصولات در بازارنمی توان با اطمینان قضاوت کرد. مطمئن باشید که استفاده از یک صفحه کلید نیمه QWERTY در یک گوشی از ارزش آن نخواهد کاست.  E55 توانمند و کاربرپسند است و از بدنه محکمی برخوردار است . این گوشی در عرضه قابلیت ها با E52 برابری می کند . به هر حال انتخاب با شماست.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)