خانهبررسی‌ها
Nokia 6720 Classic

Nokia 6720 Classic

نوکیا 6720 کلاسیک قصد دارد تا به عمر 6220 کلاسیک پایان دهد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۵/۳۱
مروری بر  نوکیا 6720 کلاسیک

 

نوکیا 6720 کلاسیک قصد دارد تا به عمر 6220 کلاسیک پایان دهد.تنها یک سال تفاوت زمانی در ارائه این دو مدل وجود دارد و با یک بررسی جزئی میتوان فهمید که یک سال فاصله برای ارائه گوشی های هوشمند سیمبین زمانی بسیار کوتاه است . به هر حال ما حدس می زنیم که این به پسوند کلاسیک ربط پیدا می کند.

 همانطور که می دانید سیستم عامل سیمبین در تعداد زیادی از گوشی های نوکیا به کار رفته است . سری N ، سری E ، برخی از کلاسیک ها و همین طور گوشی هایی که اخیرا با صفحه لمسی عرضه شده اند که این امر کاربر را به خرید ترغیب کرده و  همچنان سکوی نخست بازار را برای نوکیا حفظ می کند.گوشی هایی نظیر 6720 کلاسیک در رده پایین این گوشی های هوشمند قرار می گیرند و شما نمی توانید جهش قابل توجهی در امکانات آنها را مشاهده نمایید. پوشاندن ایده های قدیمی در ظاهر های جدید امری عادی در گوشی های رده متوسط قیمت بازار محسوب میشود.

در 6720 نسبت به 6220 کلاسیک فقط شاهد چند تغییر هستیم.بعضی از آنها مانند پردازنده سریعتر ، باتری قوی تر و سوکت  3.5  میلیمتری و همینطور مجوز دائمی استفاده از مقصدیاب حین پیاده روی در جای خودشان شایان تقدیرند و برخی از مشکلات 6220 هم در این گوشی رفع شده اند.

image
 
image

 

image
 
image

بنابراین نوکیا 6720 کلاسیک نسبت به خصوصیات پایه ای، یک گوشی هوشمند گوشی کامل و جالبی به نظر می رسد.مطمئنا 6720 کلاسیک یک گوشی رویایی نیست اما برای کسانی که با توجه به سرمایه شان بهترین خرید را انجام می دهند انتخاب خوب و کاملی است. 6720 کلاسیک خوشبختانه بسیار جمع و جور و کوچک است و با توجه به پردازنده 600 مگاهرتزی اش خیلی هم سریع هست.طراحی منحنی گونه این گوشی ، آنرا از سایر پیشینیان خود متمایز می سازد.

 

ویژگی های کلیدی

پردازنده ARM 11 با سرعت 600 مگا هرتز

سیستم عامل سیمبین S60 rel 3.2

پشتیبانی از 4 باند GSM ، GPRS ، EDGE

پشتیبانی از باند HSDPA با سرعت 10Mpbs و باند HSUPA با سرعت 2Mpbs

صفحه نمایش QVGA با اندازه 2.2  اینچ و پشنیبانی از 16 میلیون رنگ

دوربین 5 مگاپیکسلی با لنز Carl Zeiss و فوکوس اتوماتیک با فلش LED

کیفیت عکس بالا

ضبط ویدیو با سرعت 15fpbs

دریافت کننده GPS

مجوز دائمی استفاده از مقصدیاب حین پیاده روی

سنسور شتاب سنج

قابلیت های Turn-to-mute و  turn-to-snooze

رادیو FM با پشتیبانی از RDS

بلوتوث(با AD2P ) ، خروجی تلویزیون و جک صوتی 3.5 میلیمتری

پشتیبانی از کارت حافظه microSD (تا سقف 16 گیگابایت ، به همراه یک کارت 1 گیگابایتی که در برخی کشورها عرضه می شود)

نرم افزارهای Ovi Maps و Ovi Share

پشتیبانی از بازیهای Ngage

کاور استیل برای باتری

 

معایب اصلی

فقدان Wi-Fi

اندازه کوچک صفحه نمایش ، درخشندگی پایین و کیفیت کم

کیفیت بدنه سوال برانگیز

محافظ لنز ، فلاش xenon  6220 کلاسیک به LED تنزل پیدا کرده

حداکثر کیفیت 15fps برای ویدیوهای ضبط شده

 با توجه به خصوصیاتی که در بالا ذکر شد نوکیا 6720 کلاسیک انتخاب خوبی برای آنهایی که در فکر ارتقای گوشی خودشان هستند به حساب می آید. در حقیقت ، صادقانه بگویم که 6720 کلاسیک برای دارندگان 6220 کلاسیک به عنوان یک گزینه برای ارتقا محسوب نمی شود . فلاش زنون به فلاش LED تبدیل شده  ، کیفیت صفحه نمایش هیچ رشدی از خود نشان نمی دهد و همین طور کیفیت ضبط تصاویر ویدیویی هم افت کرده است . بنابراین این گوشی را می توان انتخابی مناسب برای دارندگان گوشی های سری 40 نوکیا به حساب آورد.

image
 
image

نوکیا 6720 کلاسیک مشخصا نمی تواند آنقدر مجهز باشد که در خیال ما نگنجد اما خوب 6720 ادعا می کند که سریع و قدرتمند است و احتمالا امکاناتی دارد که می توان آنرا به عنوان یک گوشی هوشمند تصور کرد.

ما قصد نداریم که مهربانانه برخورد کنیم اما خوب باتوجه به امکاناتی که نسبت به گوشی های رده متوسط بازار انتظار داریم این بینش منصفانه است . در این مورد همیشه کاربران حرف آخر را می زنند  و به نظر می رسد که 6720 فقط به راضی کردن مخاطبانش می اندیشد .ضرب المثلی هست که می گوید : قولی که داده نشده شکسته نمی شود پس بهتر است که 6720 را در عمل ببینیم.

در ابتدا نگاهی به محتویات بسته خریداری شده می اندازیم .

 

محتویات بسته خریداری شده

تجهیزات همراه نوکیا 6720 کلاسیک حتی در این رده قیمت هم واقعا کم به نظر می رسند .غیر از خود گوشی ، یک کارت حافظه یک گیگابایتی و یک سیم کوتاه microUSB در جعبه قرار دارند.

البته به شما یک شارژر و یک هدست استریو همانند همان هدست گوشی E61 نیز داده می شود . گرچه این هدست خوب به نظر می رسد اما نسبت به E61 کیفیت صدای مایوس کننده ای دارد.به هرحال نوکیا 6720 کلاسیک یک جک صوتی 3.5 میلی متری هم دارد و شما می توانید از هر هندزفری که بخواهید استفاده کنید.

نوکیا همچنین در این بسته کتابچه ای قرار داده است که به شما یادآوری می کند که نرم افزار Ovi Maps و مجوز دائمی استفاده از راهنمای حین پیاده روی را فعال نمایید  که کاملا رایگان است . همچنین به شما یک مجوز ده روزه استفاده از مقصدیاب هنگام رانندگی نیز عرضه می شود.

image
 
image

 

image

شاید یکی از بهترین ویژگی های 6720 کلاسیک اندازه کوچک آن باشد . ابعاد 110x45x14 میلی متری و حجم64 سی سی این گوشی را حتی از گوشی 6220 کلاسیک هم کوچکتر و فشرده تر می کند .گوشی در هر جیب یا کیفی که بخواهید ، براحتی جای می گیرد.

چیزی که به نظر ما یک حسن بزرگ برای 6720 به حساب می آید وزن آن است که حدود 110 گرم است . احساس راحتی در هنگام در دست گرفتن گوشی ، یکی از بزرگترین محاسن 6720 کلاسیک است .

 

طراحی و ساختار

نکته ای که باید در مورد نوکیا 6720 کلاسیک ذکر کنیم ،  تنوع رنگی آن است اما رده گوشی کاملا شکل آنرا توجیح می کند. با اینکه تنوع رنگ طوسی در این گوشی مورد توجه قرار گرفته است اما هر کسی نمی تواند براحتی از کنار رنگ قهوه ای بلوطی آن بگذرد .منحنی زیرکانه ای که در پایین گوشی قرار گرفته است ، باعث بهترجای گرفتن آن در دست می شود.همچنین این منحنی یک طرح ویژه به گوشی  می دهد که آنرا به نظر برجسته می سازد.

صفحه نمایش 2.2 اینچی نوکیا 6720 کلاسیک از کیفیت QVGA و تا 16 میلیون رنگ را پشتیبانی می کند.

image

وضعیت صفحه نمایش از نخستین چیزهایی است که می تواند بر علیه 6720 کلاسیک استفاده شود . نه تنها این صفحه نمایش همان اندازه صفحه نمایش 6220 کلاسیک قدیمی را دارد بلکه در بعضی جهات از جمله در کیفیت عکس ها از آن عقب می ماند .

در بالای صفحه نمایش یک سنسور محدود کننده نور وجود دارد اما شما می توانید درخشندگی صفحه نمایش را به طور دستی هم تنظیم کنید . اما بیشترین درخشندگی که می توان تنظیم کرد هم ناکافی به نظر می رسد(مخصوصا برای شرکتی که در زمینه صفحه نمایش صاحب سبک است).

رندر رنگ ها هم نادرست به نظر می رسد، اما خوب تم ها را به درستی نمایش می دهد . تماشای عکس ها در نوکیا 6720 کلاسیک با توجه به نمایش ضعیف رنگ ها و متمایل به آبی جلوه دادن آنها ، یک تجربه ناامید کننده است .

قابلیت خوانایی در مقابل نور آفتاب در این گوشی هم عالی است و مانند سایر گوشی های نوکیاست.

در پایین صفحه نمایش مجموعه کنترل های ویژه سیمبین دیده می شوند. سه کلید در هر سمت کلید چهارجهته وجود دارد . این کلیدها شامل کلید های کنترلی ، کلید های menu و clear و همین طور کلید های شروع و پایان مکالمه هستند . این کلیدها چینش مناسبی دارند.

image

زیر کلیدهای چهارجهته صفحه کلید استاندارد 12 کلیدی قرار دارد. اعداد و الفبا به اندازه کافی بزرگ هستند تا در هنگام تایپ کردن با مشکلی مواجه نشوید. طرحی که در صفحه کلید به کار رفته ما را به یاد گوشی نوکیا 6233 می اندازد با این تفاوت که اکنون کار کردن با آنها ساده تر و راحت تر است. به هرحال به نظر می رسد این بخش نسبت به 6220 پیشرفت مناسبی داشته است.

منحنی به کاررفته در پایین بدنه گوشی برای آسانتر شدن کنترل بر گوشی و بخصوص کلیدهای ردیف اخر طراحی شده است.

image
 
image

چیزهای دیگری که در نمای جلویی این گوشی نظر را به خود جلب می کند سنسور محدود کننده نور ، دوربین دوم جهت مکالمه تصویری و در نهایت خروجی صدای مخاطب در بالای آنهاست.

image

دو طرف گوشی کمی منحنی وار است و باعث برجسته تر دیده  شدن کنترل های استاندارد می شود.

کلید شاتر و کلیدهای تنظیم صدا در سمت راست گوشی قرار دارند . کلید دوربین درخشان و صیقلی است در حالیکه کلیدهای تنظیم صدا از همان پلاستیک ماتی ساخته شده است که بدنه از آن ساخته شده است. هر دوی این کلیدها کاملا راحت هستند و نیازی به توضیح در مورد آن ها نیست . درست بالای کلیدهای تنظیم صدا یکی از دو بلندگوی گوشی قرار دارد.

image
 
image

 

image

در سمت چپ گوشی پورت microUSB و درگاه کارت حافظه microSD در زیر یک پوشش قرار دارند . با بالا بردن پوشش تمامی پنل کناری شروع به لرزیدن می کند که واقعا وحشتناک است.

image
 
image

 

image

در پایین نوکیا6720 کلاسیک سوکت صوتی 3.5 میلی متری و دهنی گوشی قرار دارند . پورت مخصوص شارژر هم در این بخش قرار دارد. و آخرین چیز هم یک LED است که در هنگام شارژ شدن گوشی روشن می شود.

image

بالای نوکیا 6720 کلاسیک کاملا تهی از کنترل است و به دلیل صافی سطح آن این لبه از گوشی زیباترین لبه آن است.

image

پشت گوشی  یک دوربین 5 مگا پیکسلی با فلاش LED خودنمایی می کند . اطراف لنز و فلاش سطحی با نگاره جواهر مانند وجود  دارد . استفاده از چنین طرحی در گوشی 6720 کلاسیک جای تعجب دارد.

image

تنها تفاوت دوربین های 6220 کلاسیک و 6720 کلاسیک ، فلاش زنون نیست . تفاوت دیگر این است که در گوشی 6720 کلاسیک هیچ محافظی برای لنز در برابر خراش ها وجود ندارد.اگر می خواهید که آسیب و خدشه ای به کیفیت عکس هایی که می گیرید وارد نشود باید کاملا مواظب گوشی تان باشید.

قسمت بهتر پشت گوشی نوکیا 6720 کلاسیک ، کاور باتری گوشی است که از استیل ساخته شده است . با برداشتن این قسمت بخش مربوط به سیم کارت و البته باتری گوشی را خواهید دید. باتری 900mAh گوشی نوکیا 6220 به 1050mAh ارتقا پیدا کرده است . شما براحتی می توانید روی سه تا چهار روز استفاده متوسط از گوشی حساب کنید.

image
 
image

 

image

در کل کیفیت ساخت گوشی 6720 کلاسیک خوب است ، اما به خاطر داشته باشید که وقتی کاور باتری را بر می دارید لبه کناری گوشی می لرزد و این تنها اتفاق ناخوشایند است . در بقیه موارد گوشی به خوبی طراحی و سازمان داده شده و بسیار کلاسیک تر از نوکیا 6220 کلاسیک است.

 

رنگ های جدید برای موتور قدیمی

بر روی نوکیا 6720 کلاسیک سیستم عامل سیمبین سری 60 ویرایش سوم با سرویس پک دو وجود دارد.

طرح بندی صفحه standby  با وجود آیکن ها در بالای صفحه کاملا آشناست . طبیعتا نوکیا 6720 کلاسیک صفحه Standby با دو طرح بندی متفاوت را پشتیبانی می کند.

اگر تجربه کار کردن با گوشی های هوشمند سری 60 نوکیا را داشته اید آیکن های منو توجهتان را جلب خواهند کرد.این طرح بندی مانند 5800 XpressMusic که لمسی است ، N86 وN97  از محاسن ویرایش سوم سیمبین سری 60 به اندازه کافی استفاده می کند.شکل و طرح بندی صفحه standby و منوی اصلی تفاوت زیادی نکرده است.

image
 
image

صفحه Standby سه طرح بندی آشنا دارد که می توانید از میان آنها یکی را برگزینید. یک نوار عمودی ، یک نوار افقی و نمایش اصلی که در هر کدام شما می توانید میانبرهای خاصتان را بسازید.

صفحه standby یکی از محاسن سیمبین است که به شما اجازه می دهد به راحتی میانبرهای نرم افزارهای مورد علاقه تان را به صفحه اصلی منتقل کنید. شما همچنین می توانید میانبرهایی را به وب سایت های مورد علاقه تان اختصاص دهید.

این صفحه می تواند در لبه های افقی یا عمودی سازمان دهی شود که می توانید با استفاده از کلیدهای 4 جهته آنها را پیمایش نمایید. اگر حالت standby را غیر فعال کنید، می توانید هر یک از کلیدهای 4 جهته  گوشی را هم به میانبر دلخواهتان متصل کنید.

اگر صفحه standby را فعال کنید یا آنرا غیر فعال نمایید، همیشه می توانید میانبرهای مخصوص دو کلید اصلی را تغییر دهید تا به بهترین نحو ممکن نیازهایتان را برآورده سازند.

با استفاده از سنسور شتاب سنج ، نوکیا 6720 کلاسیک به طور خودکار منوها را می چرخاند اما کارکردهای دیگری هم بر مبنای این شتاب سنج وجود دارند. شما می توانید صدای گوشی را هنگام زنگ زدن یا اینکه در زمان هشدار با چرخاندن گوشی قطع نمایید.

image
 
image

چهار تم برای شخصی سازی گوشی در نظر گرفته شده اند: ما تم Blue Reef را ترجیح دادیم . به هرحال شما می توانید تعداد زیادی از این تم ها را که اکثر آنها رایگان هستند دانلود نمایید.

image
 
image

 

image
 
image

نوکیا 6720 کلاسیک همچنین از نسخه بهینه سازی شده و جدیدتر task manager هم استفاده می کند . اکنون task manager شکیل تر شده و در بالای هر منوی بازشونده ای نمایش داده می شود. کلید میانبری که در نسخه های قبلی این سیستم عامل برای این منظور قرار داشت یعنی فشردن ونگهداشتن کلید menu هنوز هم به خوبی کار می کند.

image

نوکیا 6720 کلاسیک از یک پردازنده ARM 600 MHz استفاده می کند و هیچ پردازنده گرافیکی مجزایی ندارد . بدون پردازنده گرافیکی هم گوشی به خوبی منو را پشتیبانی می کند و به درخواست های کاربر از طریق منوها به سرعت واکنش نشان می دهد.

نوکیا 6720 کلاسیک حافظه داخلی در حدود 50 مگابایت در اختیار کاربر می گذارد و در بسته این گوشی یک کارت حافظه microSD به ظرفیت یک گیگابایت هم عرضه می شود.گرچه یک گیگابایت مقدار فضای مناسبی در اختیار شما می گذارد اما گاها مقدار 50 مگا بایت حافظه داخلی برای شما محدودیت ایجاد می کند.برای مثال در هنگام دانلود فایل ها 6720 کلاسیک آنها را درون حافظه داخلی گوشی ذخیره می کند که باعث می شود شما بیش از آن که فکرش را هم بکنید به مشکل بخورید.

 

مکالمه عالی

مکالمه با 6720 کلاسیک لذت بخش است. کیفیت اسپیکر فوق العاده است و صدا نیز بدون هیچ اختلالی واضح و روشن است . ویبره این گوشی به اندازه کافی قدرتمند است تا شما مطمئن باشید که هیچگاه تماس هایتان را از دست نمی دهید.

نوکیا 6720 کلاسیک تست صدای ما را با نمراتی بالا پشت سر گذاشت.

image
 
image

دفترچه تلفن که با Ovi یکپارچه شده است

گوشی های سیمبین یک دفترچه تلفن عالی دارند که قابلیت های زیادی در اختیارتان می گذارد. به طور پیش فرض تعداد شماره ها و تماس هایی که می توانید در این دفترچه ثبت کنید تنها به حجم حافظه تان محدود می شود و شما می توانید از تمام حافظه تان برای این منظور استفاده کنید.تماس ها به راحتی می توانند براساس اسم کوچک یا اسم فامیلی مرتب شوند و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فرهم شده است.

image
 
image

 

image

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که شما می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا بیافزایید.به هرحال ، ما با توجه به گزینه هایی که نوکیا در این بخش تعبیه کرده بود از قبیل لقب شخص تا نام دستیار شخص و شماره تلفن وی ، هیچ کمبودی پیدا نکردیم.

زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

image
 
image

 

image

همزمان سازی هم به خوبی و به راحتی انجام می گیرد گرچه شما به Nokia PC Suite یا Ovi suite برای این کار نیاز دارید. همین طور می توانید که هر کدام از شماره­های تماس را از طریق پیام کوتاه یا بلوتوث هم ارسال کنید.

Ovi contacts به طور پیش فرض روی گوشی 6720 کلاسیک نصب شده است و لی با بیشتر گوشی های نوکیا سازگاری دارد. Ovi contacts به خوبی با لیست مخاطبان شما یکپارچه سازی شده و در یک لبه جدیدی یک سرویس IM را برای هر مخاطب پیشنهاد می کند. شما می توانید در میان افرادی که در Ovi عضو هستند جستجو نمایید یا اینکه به هر کسی که از Gmail استفاده می کند دعوتنامه بفرستید ، این امر به این دلیل است که Ovi Contacts به خوبی از G-talk که سرویس IM خود Google  است پشتیبانی می نماید.

image
 
image

 

image

با توجه به این سرویس شما می توانید به راحتی چت کنید و تقریبا هرکاری را که در مسنجرتان می کردید در اینجا هم انجام دهید.

بعلاوه شما می توانید موقعیت  GPS تان را نیز با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها براحتی بتوانند از طریق Ovi Maps شما را ردیابی کنند. یا اینکه می توانید نام آهنگ مورد علاقه و هنرمند آن را هم که در حال گوش دادن به آن هستید ، را هم به اشتراک بگذارید.

چیزی که ما می توانیم بگوییم این است که این امکانات همانطوری که در تبلیغات این گوشی نشان داده می شد به خوبی کار می کنند.برای چت کردن لازم نیست که گوشی طرف مقابل هم به Ovi  مجهز باشد بلکه دوستان شما می توانند از Google talk برای این منظور استفاده نمایند.

 

ارسال پیام

نوشتن در 6720 کلاسیک واقعا عالی و بی نقص است . صفحه کلید این گوشی راحت است و پشتیبانی نرم افزاری خوبی هم از این بخش در این گوشی وجود دارد.تنها چیزی که می توانیم بگوییم عدم وجود صفحه کلید QWERTY است.

نوکیا 6720 کلاسیک تمامی انواع رایج پیام ها را از قبیل SMS ، MMS و Emial را پشتیبانی می کند. SMS و MMS از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند.این ویرایشگر که در نسخه های قبلی هم به کار رفته است به خوبی شناخته شده است. در این ویرایشگر یک شمارنده وجود دارد که تعداد کاراکترهای باقی مانده تا 160 کاراکتر را برای شما می شمارد.همچنین نشانگری در این ویرایشگر هست که تعداد قسمت های پیام را که به طور جداگانه ارسال خواهد شد درون پرانتز نشان می دهد.

image
 
image

 

image
 
image

قابل ذکر است که شما می توانید گزارش تحویل پیام را هم فعال کنید. گزارش بصورت یک منوی بازشونده در صفحه اصلی نمایش داده می شود و سپس در یک پوشه خاص در بخش پیام ها ذخیره می گردد. اگر شما بدون ارسال پیام از بخش ویرایشگر خارج شوید ، ویرایشگر پیغامی مبنی بر اینکه می خواهید پیام تان در پوشه Drafts ذخیره شود یا خیر به شما نمایش می دهد.

تمام کاری که باید برای تبدیل SMS به MMS انجام دهید این است که کمی محتوای مالتی مدیا (چندرسانه ای) به متن تان بیافزایید. یک ابزار جالب به به طور خودکار عکس هایتان را برای ارسال توسط MMS تغییر اندازه می دهد.

نوکیا 6720 کلاسیک یک ویرایشگر اختصاصی پیام های صوتی هم دارد. اگرچه از لحاظ فنی پیام های صوتی هم نوعی از MMS به شمار می روند اما ویرایشگر ویژه ای برای این منظور اختصاص داده شده است. شما می توانید در همان لحظه پیامتان را ضبط کنید یا اینکه از صداهایی که قبلا ضبط شده اند استفاده نمایید.

image
 
image

بخش ایمیل بسیار شبیه به این بخش در گوشی های قدرتمند سیمبین قبلی است. اگر شما از هرکدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید. نوکیا 6720 کلاسیک تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما انجام می دهد.

این سرویس می تواند تمام پیام ها یا فقط سرتیترهای آنها را دانلود نماید و می توان آنرا برای چک کردن ایمیل ها در وقفه های زمانی خاصی تنظیم نمود. در اینجا نیز از تمامی امکانات ایمیل ها از قبیل ضمیمه ها ، امضا ها و ... می توانید استفاده نمایید.با توجه به نرم افزار QuickOffice  شما می توانید ضمیمه هایی که در فرمت های Microsoft Office هستند را هم مشاهده نمایید.

image
 
image

 

image

در اینجا هم گزینه ای تعبیه شده که این امکان را برای شما فراهم می کند تا گوشی ایمیل هایتان را برای شما بخواند.نرم افزار Message reader با پشتیبانی از یک زبان (انگلیسی) و دو صدای پیش فرض (یک صدای زن و یک صدای مرد) ارائه شده و شما می توانید زبان یا صدای دیگری هم  دانلود نمایید. در حالیکه صدا خیلی طبیعی به نظر نمی رسد ،این نرم افزار  به خوبی قابل مدیریت است . و می توان آنرا برای خواندن یا نخواندن آدرس های اینترنتی و یا کلمات مشکل تنظیم کرد.

image
 
image

 

image

پخش کننده موسیقی

پخش کننده موسیقی همان پخش کننده ای است که در بیشتر گوشی های سیمبین موجود در بازار یافت می شود و تعداد زیادی از فرمت های صوتی را پشتیبانی می کند که شامل Mp3،AAC ، eAAC+ و WMA است.

image
 
image

کاملا طبیعی است که این پخش کننده را هم می توان برای پخش در پس زمینه گوشی تنظیم نمود.بعد از این کار سطر جدیدی در صفحه اصلی نمایش داده می شود که نشان می دهد در حال حاضر چه آهنگی در حال پخش است.

می توان آهنگ ها را بر اساس خواننده ، آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد یا اینکه به طور دستی با وارد کردن نام مورد نظر به جستجو پرداخت.آهنگ ها را می توان با بلوتوث ، USB یا دانلود به گوشی منتقل نمود . همینطور برای این منظور می توانید از از یک کارتخوان استفاده نمایید و آهنگها را مستقیما به کارت حافظه تان انتقال دهید.

image
 
image

 

image

بمحض اینکه انتقال از طریق USB تکمیل شد یا اینکه کارت حافظه را در جایگاهش قرار دادید ، گوشی به طور خودکار از شما برای یافتن فایل های موسیقی وصوتی اجازه می گیرد. اگر اجازه این کار داده شود ، آیتم های یافت شده به موزیک های قبلی افزوده خواهد شد.

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر وجود دارد. اگر گمان می کنید که آنها برای شما کافی نیستند می توانید حالتهای جدیدی هم بسازید.

image
 
image

 

image

کیفیت صدای عالی

کیفیت صدای نوکیا 6720 کلاسیک عالی است و کم و کاستی در این مورد وجود ندارد. در تمام تست های ما ، این گوشی در برابر رقبا و همین طور پخش کننده های موسیقی عالی عمل کرد.

از هر جنبه ای خروجی صدا کاملا نزدیک به صدای Apple Iphone 3Gs است  و کاملا به چیزی نزدیک است که امروزه باید باشد.

خودتان نگاهی به نتایج بیاندازید . همانطوری که از نمودار پیداست پاسخ دهی نوکیا 6720 کلاسیک به فرکانس ها کاملا بی نقص است .

image

Real player کافی نیست

نوکیا 6720 کلاسیک از Real player برای پخش کلیپ های ویدیویی استفاده می کند و قادر به پخش این کلیپ ها در هر دو حالت معمولی و تمام صفحه است. در حالت تمام صفحه ، متن مربوط به کارکرد کلیدهای اصلی مخفی شده و شما نمی توانید آنرا ببینید . به محض فشردن یک کلید منوی مربوط به آن کلید باز می شود .

با توجه به اندازه کوچک صفحه نمایش این گوشی ، نمی توان به آن به عنوان یک پخش کننده ویدیویی نگریست . و برای تایید این حرف ، باید بگویم که اگر می خواهید فیلم هایی با فرمت های DivX/XviD ببینید باید نرم افزار مخصوصی را برای این منظور نصب نمایید.

 

رادیو FM

رادیوی FM در گوشی نوکیا 6720 کلاسیک رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS هم پشتیبانی می نماید.

image
 
image

گالری عکس

گالری عکس بسیار جالب و خوشایند است و همانی است که در گوشی های سری N نوکیا به کار رفته است. اگر یکی از جهت های کلید 4جهته را نگهدارید عکس ها با سرعت بیشتری به حرکت در می آیند .اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که عادت ندارید فایل هایتان را مرتب کنید ، این کار به شما اجازه می دهد که براحتی از چندین عکس بگذرید تا به فایل مورد نظر خود برسید.

image
 
image

 

image
 
image

بزرگنمایی در این گوشی با توجه به پردازنده 600MHz بسیار سریع صورت می گیرد.وقتی بزرگنمایی در حالت 100% قرار دارد کمی کند به نظر می آید اما با افزایش بزرگنمایی سرعت هم بالاتر می رود. بزرگنمایی در ابعاد کوچک(حدود 10%) انجام می شود و عمل Panning هم به سرعت انجام می شود.

در این گالری همین طور از یک سیستم خوب برای برچسب گذاری یا tagging تصاویر استفاده شده است. علاوه بر برچسب های جغرافیایی موقعیت که به طور خودکار توسط دوربین به عکس ها افزوده می شود شما می توانید به هر عکس هر تعدادی که بخواهید برچسب نسبت دهید و سپس از آنها به عنوان فیلتر استفاده نمایید. همین طور گزینه ای برای چینش عکس ها در آلبوم های مجزا هم در گالری تعبیه شده است.

image
 
image

 

image

دوربین عالی ، تصاویر ویدیویی با کیفیت پایین

نوکیا 6720 کلاسیک به یک دوربین 5 مگا پیکسلی با فوکوس اتوماتیک مجهز است و عکس هایی تا اندازه 2592x1944 پیکسل را پشتیبانی می کند. تنظیماتی که می توانید انجام دهید عبارتند از :تراز سفیدی ، وضوح ، exposure ، روشنایی ،ISO  ،سه نوع کیفیت و همین طور افکت های مختلف. البته عکاسی پیاپی و عکاسی در هر دو حالت Portrait و Landscapeو همین طور پانوراما  هم توسط این گوشی پشتیبانی می شود.

image
 
image

 

image

فلاش LED واقعا فقط در فواصل کوتاه قابل استفاده است و فقط به عنوان یک فلاش عمل می کند و در هنگام فیلم برداری نمی توانید به عنوان منبع نور به آن نگاه کنید.کلید شاتر را می توانید تا نیمه برای فوکوس کردن فشار داده و سپس آنرا برای ثبت عکس کاملا فشار دهید. هیچ گزینه ای برای تنظیم دستی فوکوس وجود ندارد.

عمل فوکوس در این دوربین سریع انجام نمی شود و ذخیره عکس ها هم نسبت به زمان متوسط ، وقت بیشتری می برد. عکس هایی که توسط این دوربین گرفته می شوند حدود 5/1 مگابایت برای یک عکس 5 مگاپیکسلی فضا اشغال می کنند ، بنابراین شما نمی توانید چنین عکس هایی را باتوجه به محدودیت ها از طریق ایمیل ارسال نمایید.

کیفیت عکس های دوربین 6720 کلاسیک آنقدر خوب است که به راحتی می توان آنرا جز پنج گوشی 5 مگاپیکسلی بازار جای داد.عکس های این دوربین رنگ هایی زنده دارند و از درخشندگی مناسب و نویز کمی هم برخوردارند .جزیئات در عکس های این گوشی فوق العاده است و واقعا میتوان در این زمینه آنرا برترین 5 مگاپیکسلی بازار دانست. در واقع نوکیا 6700 و نوکیا 6720 کلاسیک از یک سنسور استفاده می کنند و کیفیت عکس قابل ستایشی هم ارائه می دهند.

نوکیا 6720 کلاسیک در جنبه های کاهش نویز و افزایش جزیئات با پیشرو گوشی های مالتی مدیا یعنی N97 قابل مقایسه است.این باعث می شود که ما بر روی گفته قبلی مان که این گوشی به همراه 6700 یکی از بهترین 5 مگاپیکسلی های بازار است پافشاری کنیم.

 

فیلمبرداری:VGA با نرخ فریم پایین

 

برای ضبط ویدیویی ، نوکیا 6720 کلاسیک با سرعت 15 fps فیلمبرداری می کند.طول کلیپ های ضبط شده فقط به حجم حافظه تان محدود می شود. متاسفانه ، کیفیت ویدیوهای ضبط شده بسیار پایین است که به دلیل تعداد فریم پایین است.

جنبه مثبت این است که رندر رنگ ها در ویدیوهای ضبط شده توسط 6720 کلاسیک واقعا عالی است.البته اگر بخواهید که با کیفیت CIF فیلمبرداری نمایید ، تعداد فریم فیلم برداری را می توانید تا 30fps افزایش دهید.

حقیقتا  ما نمی توانیم علت این کار نوکیا که یک پسرفت نسبت به گوشی سال قبل یعنی 6220 کلاسیک که مجهز به ضبط VGA با سرعت 30 fps بود ، را درک کنیم.

 

امکانات ارتباطی متوسط

 

گزینه های انتقال داده متعددی در 6720 کلاسیک وجود دارند.هر شبکه انتقال داده رایجی که وجود دارد توسط آن پشتیبانی می شود و همین طور امکانات اتصالی مثل USB2.0 و بلوتوث با AD2P هم تعبیه شده اند.سرعت انتقال داده در حالت دریافت تا حدود 10.2 mbps و در حالت ارسال حدود 2mpbs است.

همین طور یک کارت حافظه در این گوشی وجود دارد که اگر کارتخوان در اختیار دارید می توانید داده هایتان را مستقیما به کارت حافظه منتقل سازید.

اتصالات سیمی دیگری که در این گوشی تعبیه شده اند ، یک سوکت صوتی 5/3 میلی متری و یک کابل خروجی تلویزیون دوگانه است.گرچه کابل تلویزیون همرا با گوشی ارائه نمی شود و خودتان باید آن را تهیه نمایید.

 

مرورگر اینترنت

 

گشت و گذار در اینترنت توسط نوکیا 6720 کلاسیک مثل سایر گوشی های هوشمند نوکیا تجربه ای لذت بخش است.حتی پیچیده ترین صفحات به درستی تفسیر شده و شما می توانید براحتی به آنچه که به دنبالش هستید دست یابید.

اشاره گر مجازی که در این مرورگر قرار داده شده به شما کنترل بیشتری بر روی صفحه می دهد.همچنین می توانید در وب سایت های بزرگ که پیمایش آنها کسل کننده است از mini map استفاده نمایید که لیستی از لینک ها را نشان می دهد.میزان بزرگنمایی به راحتی قابل تنظیم است و جستجوی متون هم در صفحات به راحتی انجام می گیرد.

حجم زیاد حافظه RAM می تواند یکی از بهترین چیزها برای مرورگر وب باشد که طبیعتا از RAM زیاد استفاده می کند.خوب حالا اگر صفحات سنگینی باز کنید و چندین نرم افزار در حال اجرا هم داشته باشید ، بعید است که با کمبود منابع سیستمی روبرو شوید.

مرورگر وب به خوبی از محتوای فلش و جاوا در صفحات وب حمایت می کند و بعید است که شما در این زمینه به مشکلی بربخورید.اگر برای مثال در حال تماشای یک کلیپ ویدیویی از سایت Youtube هستید می توانید روی آن کلیک کنید و آنرا به صورت تمام صفحه ببینید. این امکان همیشه با کلیک کردن کار نمی کند چراکه برخی از سایت ها از کلیک بر روی ویدیو برای مکث و پخش کلیپ استفاده می کنند . اما به هر حال همیشه می توانید از منو به این امکان دست پیدا نمایید.از این امکان هنگامی که ویدیو ها آنقدر بزرگ هستند که در صفحه جای نمی گیرند هم می توانید استفاده نمایید.

به هر حال ممکن است وضوح تصویر به قیمت گوشی مرتبط باشد اما صفحه نمایش 2/2 اینچی واقعا کوچک است و شما نمی توانید فونت های ریز را در گوشی ها تشخیص دهید. این امر باعث محدود کردن نمایش متون در صفحه می شود و کاربر را به پیمایش صفحات وادار می کند.

 

سازمان دهنده و نرم افزار ها

 

نوکیا 6720 کلاسیک مثل سایر گوشی های هوشمند سیمبین ، طیف گسترده ای از امکانات را برای مدیریت زمان ارائه می دهد. فقط لازم است که بدانید به چه ابزاری نیاز دارید و حتما آنرا در گوشی تان خواهید یافت.

ما بررسی نرم افزارها را با نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم . در این نرم افزار از سه حالت مختلف نمایش هفتگی ، ماهانه و سالانه می توان استفاده نمود. و چهار نوع حالت برای ثبت رویدادها در نظر گرفته شده اند که عبارتند از قرار ملاقات (meeting )، یادداشت(memo)، سالگردها (Anniversary) و همین طور کارهای که باید انجام شود (To do).هر کدام از رویدادهای بالا ویژگی های مخصوص به خودش را دارد و برخی از آنها اجازه می دهند که یک زنگ هشدار برای یاددآوری زمان آنها هم ، تنظیم شود.

image
 
image

 

image
 
image

Mobile office از جمله نرم افزارهای نصب شده است که به شما اجازه می دهد تا فایل های word ، Excel ،PowerPoint و همین طور فایل های PDF را مشاهده نمایید.امکان ویرایش فایل هادر این گوشی وجود ندارد(حتما می دانید که ما در مورد سری E صحبت نمی کنیم).

اگر می خواهید که از امکان ویرایش فایل ها هم استفاده کنید می توانید نسخه کامل نرم افزار را از Nokia Download Center خریداری نمایید.جز بعدی در نرم افزارها نرم افزار ZIP manager است که به شما اجازه می دهند تا فایل های فشرده را بر روی گوشی خود باز کنید.

image
 
image

 

image
 
image

برخی دیگر از نرم افزار های همراه گوشی ، نرم افزار های مبدل واحد(unit converter) ، ماشین حساب(calculator) و همین طور voice recorder و نرم افزار Notes هستند.چون با کاربرد این نرم افزارها آشنا هستید پس زیاد وارد جزئیات کار آنها نمی شویم. امکان جدید ، ActiveNotes است که به شما اجازه می دهد که به یادداشت های تان محتویات چندرسانه ای هم بیافزایید.

image
 
image

 

image

نرم افزار alarm به شما اجازه تنظیم تعداد زیادی هشدار ، با نام های جداگانه ، روزهای مجزا و همین طور الگوی تکرار مجزا را می دهد.

image
 
image

 

image

اگر از مدیریت فایل ها در گالری ناراضی هستید(که حتی ، امکان ارسال چندین آیتم با هم را فراهم می کند) شما می توانید از نرم افزار file manager استفاده کنید که هر امکانی از قبیل کپی فایل ها ، انتقال فایل ها به پوشه های دیگر و ایجاد پوشه های جدید با نام دلخواهتان را ممکن می  سازد .

image
 
image

 

image

در نوکیا 6720 کلاسیک هم نرم افزار مفید search  تعبیه شده است .با استفاده از این نرم افزار می توانید تقریبا هر آیتمی را که در گوشی با کلمه کلیدی داده شده مطابقت کند بیابید.از پیام های گرفته تا نشان گذاری ها(landmark) ،تمامی بیت های داده ها چک شده و سپس نتایج روی صفحه نمایان خواهد شد.

image
 
image

 

image

در پایان ، باید به دیکشنری اشاره کنم که نوکیا 6720 کلاسیک از آن استفاده می کند و دارای گستره وسیعی از واژگان است. زبان انگلیسی زبان پیش فرض این دیکشنری است ، اما شما می توانید از دوازده زبان دیگری که در سایت نوکیا وجود دارد هم استفاده کنید.

 

image
 
image

بازی های N-Gage

و اما یکی از بزرگترین امکانات گوشی به جز مکالمه و به صرفه بودنش ، پشتیبانی از بازی های N-gage است.نوکیا معمولا این امکان را در گوشی های چندرسانه ای خود قرار می دهد و حتی گوشی N97 در زمان عرضه به N-Gage مجهز نیست و باید با استفاده از یک ارتقای نرم افزاری N-Gage را بدان افزود.

بازی هایی که در این گوشی قرار دارند همگی نسخه آزمایشی هستند و شما می توانید با پرداخت هزینه ای از تمامی امکانات آنها استفاده نمایید.

به غیر از این بازی ها بازی های دیگری هم وجود دارد که می توانید آنها را تهیه نموده و بر روی 6720 کلاسیک نصب کنید.

دو بازی جاوا هم به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب شده اند.bounce tales و Brain champ

Bounce tales یک بازی جالب کارتونی است که به پیگیری ماجراهای یک توپ می پردازد.Brain champ مجموعه ای است از بازی ها معمایی ساده ، پازل ها و مسائل ریاضی ساده.پازل ها ممکن است ساده به نظر بیایند اما به هر حال چون زمان محدودی برای سرهم کردن آنها دارید ، شما را به جنبش وا می دارند.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

Ovi maps و سیستمهای راهنمای حین پیاده روی

در گوشی نوکیا 6720 کلاسیک یک دریافت کننده GPS وجود دارد که به همراه ده روزمجوز استفاده از  مقصدیاب حین رانندگی و مجوز دائمی استفاده از مقصد یاب  حین پیاده روی عرضه شده است .مجوز دوساله راهنمای مقصدیاب پیاده روی حدود 9 یورو ارزش دارد اما خوب ، همانطور که شما هم می دانید قیمت گذاشتن روی یک هدیه کار خوبی نیست.

 

نرم افزار به کار رفته در گوشی 6720 کلاسیک آخرین نسحه این نرم افزار یعنی نسخه 3 است .تفاوتی بین دو  نسخه دو و سه  به جز اسم آنها وجود ندارد و نرم افزار به کاررفته در 6720 هم همان کارآیی نسخه قبلی را از خود نشان می دهد.یقینا شما از کارآیی فوق العاده آن مخصوصا در هنگام فعال بودن راهنمای صوتی لذت خواهید برد.

در مقایسه با گوشی های N79 و N86 ، 6720 فقط به یک دقیقه زمان برای وصل شدن به ماهواره ها نیاز دارد.

نقشه های Ovi چهار نمای مختلف را به شما پیشنهاد می کند که از آن جمله می توان به حالت های ماهواره ای و ترکیبی اشاره نمود.اگرچه این نرم افزار همواره باید به اینترنت متصل باشد و شما نمی توانید بوسیله نرم افزاری که در گوشی تعبیه شده به امکانات پیشرفته ای که در هنگام دسترسی به اینترنت وجود دارد دست یابید.

image
 
image

 

image
 
image
 

علاوه بر حالت دو بعدی یک حالت سه بعدی نیز وجود دارد.

نوکیا 6720 کلاسیک همچنین می تواند به عنوان یک قطب نمای دیجیتال نیز عمل نماید. این قابلیت در نرم افزار Ovi maps وجود دارد و برای استفاده از آن شما باید توسط GPS ابتدا موقعیت فعلیتان را مشخص نمایید.فراموش نکنید که سنسور مغناطیسی گوشی را از طریق منوی setting فعال نموده و سپس از فعال شدن آن مطمئن شوید .

اگر همه کارهایی را که در بالا ذکر شد به درستی انجام دادید باید یک آیکن قطب نمای سبزرنگ و کوچک  نمایان شود. در این حالت نقشه به طور خودکار هنگامی که شما جهت تان را تغییر می دهید می چرخد . البته باید ذکر کرد که این امکان در حالت مسیریابی وجود ندارد .

امکانات اضافی مانند اطلاعات ترافیکی و راهنماهای شهری نیز وجود دارند که برای استفاده از آنها باید مبلغی را پرداخت نمایید.

به هر حال اگر شما هنوز هم از نرم افزار Ovi maps ناراضی هستید می توانید از نرم افزارهایی که شرکت های دیگر با امکانات فراوان تهیه می کنند استفاده نمایید.

کوچکی صفحه 6720 کلاسیک برای گوشی که اصلی ترین قابلیت آن امکانات مسیریابی ماهواره ای است جداً جای سوال دارد.اما خوب هنگامی که شما در موقعیت خاصی قرار دارید با توجه به قطب نمای دیجیتال این گوشی حتما به کار می آید.

 

سخن پایانی

 

نوکیا 6720 کلاسیک گوشی دیگری از نوکیاست که مجهز به سیستم عامل سیمبین است و یک گوشی هوشمند در خط تولید چهار رقمی های نوکیا به شمار می رود.این گوشی که شکلی ساده دارد از گوشی های ویرایش سوم S60 است و امکانات شگفت انگیزی مثل یک دوربین 5 مگاپیکسلی و   GPS دارد .اگر شما می توانید بدون WiFi زندگی کنید و  یا اینکه به راهنمای گویا نیاز دارید  نوکیا 6720 کلاسیک با ویژگی های چون فشرده بودن ، کارایی ، امکانات سرگرمی و دوامش برای شما انتخابی خوب خواهد بود.

شاید برای مشتریان همیشگی سیمبین جاذبه زیادی نداشته باشد اما برای ارتقا از سری 40 یک انتخاب خوب به شمار می رود و همچنین می تواند با سایر گوشی های برجسته نیز رقابت کند.

نوکیا و سیمبین در حال سرمایه گذاری بر روی گوشی های هوشمند با  قیمت متوسط هستند که این امر باعث می شود نتوان آینده 6720 را به خوبی پیش بینی کرد.پس اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به امکاناتی که  همراه با سیستم عامل سیمبین در این طیف قیمت ارائه می شوند.

یک مورد مشابه که تقریبا همزمان با این مدل عرضه می شود نوکیا اکسپرس موزیک5630است که امکانات  ارتباطی کاملی دارد و احتمالا wifi  هم جزیی از این امکانات خواهد بود . نوکیا 5630در مقابل 6720 فشرده تر است  و حجم کمتر و صفحه نمایش کوچکتری داشته و دوربین 3.2مگاپیکسلی آن در مقایسه با 6720از کیفییت پایین تری برخوردار است که این مسئله  در قیمت آن تاثیر می گذارد به نحوی که از 6720کلاسیک  ارزانتر تمام می شود بنابراین اگر عکسبرداری از اهمیت بالایی برخوردار نباشد 5630 انتخاب عاقلانه تری  به نظر می رسد. به همین ترتیب درحالیکه از نظر عکسبرداری با  5800 لمسی برابری می کند اما در مقایسه با آن  از قیمت کمتری برخوردار است .

با این وجود برخی از مدل های قدیمی سیمبین ممکن است بازار 6720را تحت تاثیر قرار دهند که دراین مورد N79  و گوشیهای سری Nمطرح هستند . امکاناتی از قبیل صفحه نمایش های بزرگتر وقطب نما وویرایش بهتر ویدیوها کافی است تا قیمت مورد تقاضای 6720را تحت تاثیر قرار دهد.

 

نوکیاNavigator  6710 به راحتی با 6720 برابری می کند .اگر منصفانه نگاه کنیم تمام شایستگی های آن را دارد ولی اندکی گرانتر تمام می شود. از پلت فرم و پردازنده کاملا مشابهی  بهره می برد اما به شکل کشویی  ساخته شده که صفحه نمایش را عریض تر می کند در حالیکه navigation  و WLAN شکل دیگری به آن داده است .

اما درپایان جد 6720کلاسیک  همان 6220کلاسیک است که قیمت آن کاهش پیدا کرده و روی آن نیز با یک دوربین ویدیویی 30 fps VGA و فلاش زنون تزیین شده است درحالیکه شکل بیرونی گوشی تغییر کرده است  اما دربخش تصویربرداری دوربین همان قابلیت های قبلی را حفظ کرده است .

بنابراین وجود پشتیبانی  فراوان  از گوشیهای سیمبین خبر خوبی برای کاربران است اما درمورد گوشی 6720واقعا این طور نیست و به نظر می آید که گوشی کاملا با تمرکز و آگاهی از وضعیت موجود  ارایه شده است .چنین به نظر می رسد که نوکیا مجبور است که به این سطح از گوشیها وارد شود که  این امر از وضعیت آن درشرکت سیمبیان ناشی می شود  و همین طور مجبور است با کاهش قیمت کاربرانش را جذب کند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)