خانهبررسی‌ها
Nokia 6700 Classic

Nokia 6700 Classic

این گوشی به بازار آمده تا خاطره 6300 که با ظاهری جذاب و باریک بر سر زبانها افتاد را زنده کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۵/۲۴
                                  
مروری بر گوشی نوکیا 6700
 

این گوشی به بازار آمده تا خاطره 6300 که با ظاهری جذاب و باریک بر سر زبانها افتاد را زنده کند. ظاهرا در حال حاظر گوشی­های سری باریک از جذابیت بیشتری برخوردارند و توجه مردم را بیشتر جلب می­کنند.

همه کاربران به دنبال صفحه­کلید QWERTY، صفحه­نمایش بزرگ یا آخرین فناوری دوربین نیستند. همه از قابلیتهای بیشتر استقبال می­کنند اما ظاهر یک گوشی هم خیلی مهم است. نوکیا 6700 کلاسیک، مانند پیشینیانش می­داند چگونه باید یک جماعت عظیم را به وجد بیاورد.

 

image
 
image

ویژگی­های کلیدی

-          پشتیبانی از چهارباند EDGE/ GPRS/ GSM

-          3G سه بانده و HSDPA با سرعت 10 مگابیت در ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت در ثانیه

-          باریک و هوشمند

-          قاب فلزی محکم و طراحی زیبا

-          صفحه­نمایش QVGA، 2.2 اینچ با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و خوانایی واضح در نور آفتاب

-          دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED

-          ضبط ویدئو با سرعت 15 فریم در ثانیه

-          گیرنده داخلی GPS

-          اینترفیس کاربری S40 نسخه 6

-          شتاب­سنج داخلی

-          امکان نمایش ساعت با یک ضربه روی صفحه و قطع صدای زنگ با چرخاندن گوشی (Turn-To-Mute)

-           رادیو FM استریو با RDS

-          بلوتوث با A2DP و پورت Micro USB

-          اسلات کارت حافظه Micro SD (که کارت یک گیگابایتی آن در بسته خرید موجود است و تا 16 گیگابایت را هم پشتیبانی می‏کند)

-          بسته غنی برنامه­های از پیش نصب شده

-          نقشه­های Ovi و Ovi Share

-          اعلان­های رسمی به صورت Push (ورود خودکار)

-          کلید مخصوص دوربین و کیفیت خوب تصاویر

 
معایب اصلی

-          قرار گرفتن اسلات کارت در زیر درب پشت گوشی

-          صفحه نمایش نسبتا کوچک

-          اینترفیس S40 از مد افتاده و قدیمی جلوه می­کند

-          شماره­گیری هوشمند، اجرای همزمان چند برنامه (Multi-Tasking) ندارد.

-           جک صوتی 3.5 میلی­متری وجود ندارد

-          گالری عکس ضعیف است

نگاهی سرسری به قابلیتهای نام برده به هر کاربر نشان می­دهد که 6700 فقط یک رخ زیبا نیست. البته شک داریم که افرادی که مثل بچه­ها برای قابلیتهای بیشتر پا بر زمین کوبیده و گریه می­کنند این گوشی را در بالای لیست انتخاب قرار دهند. از طرف دیگر قابلیتهای اضافه شده به این گوشی می­تواند کاربران نوکیا 6500 کلاسیک را متقاعد کند که 6700 آنقدر به روز شده که ارزش خریدن را داشته باشد.

از اینها هم که بگذریم یک گوشی S40 مجهز، می­تواند آن دسته از طرفداران اسمارت­فونها که به دنبال قابلیتهای بیشتر هستند را جلب کند. تا همین اواخر هم LG، سونی­اریکسون و سامسونگ از یکه تازی در این وادی لذت می­بردند اما با ورود Nokia 6600i و Nokia 6700، بخشی از بازار را از دست می­دهند.

image
 
image
 

بسته خریداری شده

6700 در بسته خریداری شده به همراه وسایلی می­آید که مناسب قیمت آن است. در این بسته یک کارت حافظه Micro SD یک گیگابایتی و یک کابل کوچک Micro USB(حدود 5 سانتی­متر) هم قرار دارند. یک شارژر و هندزفری یک تکه هم داخل جعبه خریداری شده موجود است.

 

image
 
image

طراحی و ساختار

بدون شک یکی از بهترین ویژگیهای نوکیا 6700 کلاسیک فشرده بودن آن است. ابعاد این گوشی 11.2× 45× 109.8 میلی­متر است که حتی از 6500 هم کوچکتر است. حتی فوق­حرفه­ای­هایی هم که معمولا به دیدن گوشی­های بزرگ و پر قابلیت عادت دارند هم بی اراده عاشق این گوشی خوش اندام می­شوند.

آنچه در اینجا حسابی تعجب برانگیز است وزن سنگین این گوشی با وجود اندازه کوچکش است که احساس قرص و محکم بودن گوشی را در دست کاربر ایجاد می­کند. تا بحال هیچ گوشی در دستان ما این احساس را ایجاد نکرده بود.

همه این واقعیت را می­پذیرند که تمام بدنه نوکیا 6700 که از استیل ضدزنگ ساخته شده تحسین­برانگیز است.

در ابتدا صفحه­نمایش 2.2 اینچ بر نیمه بالایی 6700 توجه ما را جلب کرد. LCD این گوشی از نوع TFT، دارای رزولوشن QVGA بوده و 16 میلیون رنگ را نمایش می­دهد.

image

رقم 2.2 اینچ صفحه نمایش گویای این است که این صفحه­نمایش نمی­تواند یک صفحه­نمایش بسیار خوب باشد. البته کیفیت تصویر عکس با توجه به کنتراست مناسب و روشنایی عکس عالی است. از طرف دیگر وضوح تصویر این گوشی در نور آفتاب بی­نقص است.

 بزرگترین مشکل ما با صفحه نمایش نوکیا 6700 اندازه آن است. همه می­دانند که صفحه­نمایشهای بزرگتر باعث می­شوند گوشی هم بزرگتر باشد و در نتیجه از جذابیت گوشی بکاهد. اما ای کاش که حداقل صفحه نمایش آن 2.4 اینچ بود.

در زیر صحفه نمایش چهار کلید وجود دارد که دوتای آنها کلیدهای چندمنظوره هستند. به علاوه دکمه­های برقراری و قطع تماس. از آنجا که اندازه و پاسخ­گویی این دکمه­ها مناسب هستند، هرگز در کار با آنها هیچ مشکلی نداشتیم.

image

در زیر این کلیدها یک صفحه ­کلید حرفی- عددی 12 کلیده وجود دارد. خطوط باریک بین ردیفهای مختلف نوعی مرزبندی به وجود می‏آورد که کلیدهای متناسب تایپ راحتی را فراهم می­کند.

بازخورد این کلیدها هم بدون مشکل هستند و اگر نوعی مرزبندی بین کلیدهای موجود در یک ردیف وجود داشت، دیگر تایپ هیچ ایرادی نداشت.

image
 
image

تنها عوامل کاربردی موجود روی پانل جلویی، حسگر نوری و خروجی صدای مخاطب در بالای آن هستند.

image

کناره­های این گوشی کلیدهای کنترلی کمتری از روال معمول دارد، البته این تعداد درمورد 6500 کمتر از 6700 بود. در سمت راست گوشی یک کلید کنترل صدا و دکمه مخصوص عکسبرداری دوربین وجود دارد. البته کلیدها بسیار باریک بوده و استفاده از آن کار آسانی نیست. کلید دوربین دوحالته است.

image
 
image

 

image

در پایین نوکیا 6700 محل اتصال کابل Micro USB، ورودی شارژر و سوراخ میکروفون وجود دارند. البته از راه ورودی Micro USB هم می­توان گوشی را شارژ کرد. متاسفانه هیچ پوششی برای محافظت وروردیها از ورود گرد و غبار وجود ندارد.

image
 
image

در کناره سمت چپ و کناره بالای نوکیا 6700 هیچ وجود ندارد. و البته این بخشهای گوشی هر چقدر هم که ساده­تر باشند زیباترند.

image
 
image

قاب پشتی گوشی هم میزبان دوربین 5 مگاپیکسل به همراه کوچکترین فلاش LED است که تا به حال دیده­ بودیم. سوراخهای پوشش بلندگو هم در آن طرف دوربین قرار دارند.

image
 
image

لنز دوربین که به خوبی کارش را انجام می­دهد ولی هیچ محافظی دربرابر خدشه ندارد. این بدان معناست که شما باید برای کار با آن بسیار مراقب باشید تا کیفیت تصویر در اثر خدشه وارد شدن به لنز کمتر نشود.

با برداشتن درب پوشش باتری، اسلات کارت حافظه Micro SD، اسلات سیم کارت و نیز باتری 960 میلی آمپری دیده می­شوند. البته گرچه اسلات کارت حافظه در این قسمت واقع شده اما به راحتی می­توان با آن کار کرد و بدون خاموش و روشن کردن گوشی می­توان به آن دسترسی پیدا کرد.

ظرفیت باتری یکی از پیشرفتهای این گوشی نسبت به 6500 است. باتری نوکیا 6700 تقریبا یک پنجم از باتری 6500 بزرگتر است و با این اوصاف اگر به صورت متوسط با آن کار شود، نیازی به شارژ تا 4 روز ندارد.

image

کیفیت ساخت نوکیا 6700 کلاسیک عالی است. تمام مواد به کار رفته در گوشی بادوام به نظر رسیده و این طور که از شواهد بر می­آید برای مدتی طولانی همدم شما خواهد بود. اگر موشکافانه دقت کنید متوجه می­شوید که یک فاصله بسیار ناچیز بین شیشه صفحه­نمایش و قاب گوشی وجود دارد اما این فاصله مشکلی ایجاد نمی­کند.

image

در پایان بررسی سخت­افزاری گوشی می­توانیم بگوییم که نوکیا 6700 یکی از خوش­دست­ترین گوشی­هایی است که تا به حال دیده­ایم.

 

اینترفیس

نوکیا 6700 کلاسیک از یک اینترفیس نسخه 6 سری 40 استفاده می­کند. محیط این اینترفیس کاملا آشناست و نوآوری موجه در آن یک جفت آیکن منو و کمی تغییرات ظاهری در این طرف آن طرف منو هستند. اکثر تغییرات در زیر پوسته آن اعمال شده­اند که بعدا به آن می­پردازیم.

image

صفحه استندبای نوکیا 6700 دارای یک تصویر پس­زمینه از پیش نصب شده است که اطلاعاتی مثل قدرت سیگنال، وضعیت باتری، آیکن پروفایل زنگ و زمان در آن دیده می­شوند.

دکمه وسط کلید چهارجهته، منوی اصلی را باز می­کند و این در حالی است که کلیدهای چهارجهته را می­توان به هر عملکردی که بخواهید اختصاص دهید. از کلیدهای چهارجهته می­توان به عنوان میانبر استفاده کرد اما به صورت تنظیم کارخانه­ای سمت چپ کلید جهارجهته، منوی پیامک و سمت راست آن تقویم را نشان می­دهد. فونت روی صفحه اصلی را می­توان به هر رنگ دلخواه درآورد.

حالت استندبای فعال ، چهار قسمت دارد که می­توان آنها را ویرایش کرد. در معمولترین حالت، محدوده­ی بالای تصویر برای دسترسی به عملکردهای موردعلاقه اختصاص داده شده است. قسمت دوم صفحه­نمایش رخدادهای روز جاری را از تقویم نشان می‏دهد.

image
 
image

 

image

ویژگی روی صفحه ضربه زده و زمان را ببینید(Tap For Time) که روی گوشی­های آخرین مدل به عنوان یک ویژگی لوکس قرار گرفته بود هم در این گوشی قرار دارد. در این قسمت می­توانید مشخص کنید که ساعت نمایش دهنده دیجیتال باشد یا عقربه­ای و با دو بار ضربه شدن روی صفحه نمایش به مدت 2 ثانیه ساعت پدیدار می­شود. این قابلیت از شتاب­سنج بهره می­گیرد. این ویژگی را می­توان طوری تنظیم کرد که با لرزش هم فعال شود اما در این صورت تنها هنگامی کار می­کند که گوشی در دستانتان باشد.

image

آیکن­ها تغییر کرده و انیمیشن سه بعدی حذف شده است. در صورتی که ترتیب آنها مورد علاقه کاربر نباشد می­تواند در یک ترتیب جدولی آنها را مرتب کند.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

اینترفیس، پاسخگویی مناسبی دارد و هنگام کار با آن هیچ مکث یا توقف یا مشکلی نداشتیم.

هفت پروفایل زنگ ازپیش تعریف شده برای نوکیا 6700 کلاسیک وجود دارند. می­توان آنها را طوری تنظیم کرد که در زمان خاصی غیر فعال شده و به پروفایل قبلی بازگردد. حالت پرواز هم موجود است که تمام ارسال و دریافتها را قطع کرده و این امکان را حاصل می­کند که بدون سیم کارت بتوان کارهای دیگر با گوشی انجام داد.

به نظر ما تنها نقطه ضعف S40، نبودن مالتی تسکینگ است یعنی همان کاری که سونی­اریکسون مدتها پیش برای گوشیهایش تعریف کرد. هنگام کار با S40، کاربر نمی­تواند یک برنامه جاوا را به پایین صفحه فرستاده و پیامک جدید را بخواند.

  S40 یک پلت­فورم بالغ است (که الان به ششمین نسخه­اش رسیده است) اما به نظر می­آید که نوکیا قصد ندارد آن را تغییر دهد. شاید هم نوکیا می­خواهد مالتی تسکینگ مختص اسمارت­فونهایش باشد.

 

موارد جدید ششمین نسخه S60

بزرگترین تغییر این اینترفیس، مرورگر جدیدش می­باشد. این برنامه که بر اساس Web kit بوده و از اسمارت­فونهای سیمبین قدیمی قرض گرفته شده است، تغییر بزرگی در فیچر فونهای نوکیا هستند.

برخی از موارد داخلی آن به روز شده­اند تا به سرویسهای منطقه-اساس کمک کرده و برخی موارد دیگر هم برای کارکردن راحت­تر جاوا در S40 تغییر کرده­اند.

Flash Lite Player هم به نسخه 3 ارتقا یافته و محتویات آن می­توانند به عنوان یک صفحه پس زمینه ارگانیک استفاده شوند. نکته جدیدی در اینجا وجود ندارد، اما مسلما هرچه گزینه­های انتخابی بیشتر باشند بهتر است.

در اینترفیس کمی ظریف­کاری صورت گرفته، نسخه 1.3 برنامه MMS تا 600 کیلوبایت را پشتیبانی کرده و از WMV و WMA هم پشتیبانی بهتری می­شود.

 

دفترچه تلفن فراتر از حد انتظار

دفترچه تلفن 6700 می­تواند تا 2000 مخاطب را ذخیره کند که از کافی هم بیشتر است. برای هر مخاطب زمینه­های توصیفی زیادی وجود دارد اما شماره تلفنهای هر یک از این مخاطبها نهایتا به 5 شماره تلفن محدود می­شود. اسم کوچک از نام خانوادگی جداست و به این وسیله مشکلاتی که در سینک کردن گوشی به وجود می­آیند از بین می­روند. برای هر مخاطب می­توان زنگ مخصوص تعریف کرد.

طبیعتا می­توانید عکس یا ویدئوی خاصی را برای تماس هر مخاطب تعریف کنید. 3 حالت مختلف برای لیست مخاطبهای شما وجود دارند: لیست نامها، نام و شماره، نام و عکس. این گوشی می­تواند مخاطبین سیم کارت، گوشی یا هر دو را با هم نمایش دهد. مخاطبین را می­توان با نام یا نام خانوادگی مرتب کرد.

image
 
image

 

image

اندازه فونت دفترچه تلفن باید معمولی یا بزرگ بوده و این یک گزینه انتخابی است که همه آن را دوست دارند. در حالت فونت معمولی یا بزرگ، فرقی ندارد به یک اندازه مخاطب روی صفحه دیده می­شوند.

و در آخر گزینه انتخابی گروه­بندی کردن نیز وجود دارد. این یعنی مخاطبها را می­توان در گروههایی دسته­بندی کرد و از آن به عنوان یک فیلتر هم می­توان استفاده کرد.

image
 
image
 

image

یک گزینه شماره­گیری صوتی هم تعبیه شده که نیازی به ضبط کردن صدا پیش از شماره­گیری ندارد. گزینه دیگر در رابطه با مخاطبین (Find on Map)است که آدرس مخاطبین را روی نقشه Ovi در برنامه S40 پیدا می­کند.

Call Log هم در 6700 از برنامه­های مشهور S40 است. این بخش تماسهای دریافتی، بی­پاسخ، گرفته شده را جداگانه نمایش داده و در هریک از این بخشها بیش از 20 تماس با جزئیات زمان، تاریخ و مدت آن ذخیره می­شود.

 

image
 
image

 

image

برقراری تماس

دریافت سیگنال عالی بوده و صدای مکالمه واضح و رسا شنیده می­شود. مانند بیشترگوشی­های S40 متوسط نوکیا 6700 هم دارای کاهش نویز صدا می­باشد که در طول مکالمه به نوعی نویز را در مکالمه از بین می­برد. صدا بلند است و هر دو طرف مکالمه مشکلی با وضوح صدا ندارند. قدرت ویبره 6700 هم بسیار خوب است. نوکیا در این گوشی هیچ گونه ویژگی شماره­گیری هوشمندی را اعمال نکرده است.

image

آزمایش بلندگوی مخصوص GSM را هم روی 6700 انجام دادیم و این گوشی روسفید بیرون آمد. مسلما همه چیز را نمی­توانید با هم داشته باشید و در یک محیط شلوغ ممکن است صدای زنگ را نشنوید. اطلاعات آزمایش صوت این گوشی و چن گوشی دیگر در زیر آورده شده است:

 

پیام­رسانی

این گوشی تمام انواع پیام­رسانی­های معمول یعنی SMS، MMS، ایمیل و پیامهای صوتی را پشتیبانی می­کند. SMS و MMS از یک ویرایشگر بهره می­گیرند و برای تبدیل SMS به MMS کافی است یکی از انواع مدیا را در یک SMS جای دهید. به محض اینکه ویرایشگر را فعال کنید، یک فیلد برای وارد کردن شماره مخاطب نمایش می­دهد که می­توانید در آن شماره را بنویسید. از لیست مخاطبها، از گروههای مخاطبها و یا لیستی که بیشترین تماسهای اخیر از آنها بوده است انتخاب کنید. یک گزینه بسیار پرکاربرد هم هست که می­توانید یک لیست مخاطبهای مورد علاقه برای SMS هم تعریف کنید.

همه چیز در این ویرایشگر قابل فهم و تقسیم­بندی شده است و در زمان صرفه­جویی می­کند. چند حرف اول نام مخاطب را وارد کرده و سپس گزینه Match را بزنید. به این وسیله لیستی از مخاطبهای همخوان بالا می­آید و از آنجا می­توانید انتخاب کنید که شماره موبایل یا آدرس ایمیل را در آن وارد کنید سپس به صورت خودکار به بخش نوشتن پیام می­رود. هشدار تحویل پیام هم که نیازی به ذکر ندارد.

طول پیام به 1000 کاراکتر محدود است. تمام پیامها از حافظه گوشی استفاده می­کنند. عکس، کارت مخاطب و رخدادها را می­توان با استفاده از MMS فرستاد.

پیامهای صوتی ویرایشگر جداگانه­ای دارند که هم می­تواند پیام صوتی را ضبط کند و هم می­تواند از کلیپهای صوتی قبلی استفاده کند.

 

image
 
image
 

image

ایمیل

اشتراک ایمیل بیشتر نیازهای یک مخاطب را برآورده می­کند. ایمیل با پروتکلهای POP3، SMTP و IMAP4 کار کرده و انواع اشتراک ایمیل را پشتیبانی می­کند. اشتراک ایمیل از SSL پشتیبانی می­کند که ایمیل را قادر می­سازد برای مثال اشتراک Gmail هم استفاده کند.

وقتی که یک پیام قرار است فرستاده شود، آدرس ایمیل مخاطب موردنظر را در دفترچه تلفن پیدا می­کند. می­توان عنوان و هم ایمیل کامل را دانلود کرد که بستگی به انتخاب شما دارد. همچنین می­توان توسط یک گزینه ارتباط را فعال کرد که بدان وسیله درمورد پیامهای جدید به شما اطلاع­رسانی شود.

 

image
 
image

گالری عکس

گالری S40 هرگز توجه ما را جلب نکرد، حتی در نسخه ششم، عمدتا همه چیز مانند قبل است. بهتر است به جای گالری عکس به آن مدیریت فایل بگوییم.

قابل فهم است که اضافه کردن زرق و برق می­توانست سرعت کار را پایین بیاورد اما بهتر است حل کردن این مشکل مدنظر نوکیا در نسخه 7 باشد.

سه وجه نمایش برای گالری عکس تعریف شده است. به قرار لیست با جزئیات، لیست عکسها، شبکه­ای. وقتی یک عکس را انتخاب کردید می­توانید در آن زوم کنید. زوم این گوشی نسبت به گوشی­های قبل سریعتر است اما متاسفانه هنوز هم فقط دوبرابر می­توانید یک عکس را بزرگ کنید که به درد نمی­خورد.

image
 
image

عکسها را می­توان به صورت تمام صفحه نمایش داده و توسط ویرایشگر عکس موجود در گوشی ویرایش کرد که در این بخش گزینه­های محدودی وجود دارد. پس کاربران نوکیا 6700 کلاسیک، زیاد علاقه­ای به ویرایش عکس روی این گوشی نخواهند داشت. دیگر قابلیتهای گالری عکس، نمایش یکی پس از دیگری عکسها و گزینه جستجو هستند که این آخری برای یافتن عکس در پوشه­های متعدد بسیار کاربردی است.

image

 

image

 

image
 
image

موزیک­پلیر

بدون شک موزیک پلیر از بهترین برنامه­های 6700 Classic است. ظاهر مناسب، قابلیتهای بی­نقص شامل Album Art و پشتیبانی از فرمتهای فراوان. تم موزیک پلیر با تم گوشی و به اینترفیس هم همحوانی کامل دارد.

موزیک­پلیر توسط کلید چهارجهته کنترل شده است. علاوه بر تمام قابلیتهای معمول، موزیک­پلیر این گوشی آهنگها را بر اساس هنرمند، آلبوم و ژانر تقسیم­بندی می­کند. فرمتهای زیر در گوشی پشتیبانی می­شوند: AAC، AAC+، eAAC+، MP3، MP4، WMAو AMR-NB موزیک­پلیر با هدفونهای بلوتوث استریو هم کار می­کند.

تنها یک تم برای موزیک­پلیر وجود دارد(علاوه بر 5 تم از پیش نصب شده برای اینترفیس). این تم­ها، طرح رنگ و پس­زمینه را تغییر می‏دهند.

5 اکولایزر از پیش تعریف شده هم در این بخش محدود است. به علاوه می­توانید دو اکولایزر دیگر را هم خودتان برای آن تعریف کنید.

طبق روال معمول، نام خواننده و آهنگ روی صفحه اصلی نمایش داده می­شوند. این ویژگی در رادیو و موزیک وجود دارد. البته باید بخش نمایش اطلاعات را در گوشی فعال کنید.

 
  
  
رادیو FM، RDS دارد اما بلندگو ندارد.
 

رادیو FM مانند موزیک­پلیر 6700 تم استاندارد و گزینه Set by Theme را دارد. این گزینه از همان تم اینترفیس استفاده می­کند. اطلاعات RDS و فرکانس رادیو مانند موزیک­پلیر روی صفحه اصلی نمایش داده می­شوند.

همانطور که در عنوان هم گفته شد این رادیو را نمی­توان با بلندگوی گوشی شنید که انگشت تعجب را بر دهان ما برد.

 

image
 
image

ویدئوپلیر

ویدئوپلیر این گوشی با فرمتهای 3GP و MP4 سازگاری دارد. امکان نمایش تمام صفحه، rewind و Fast Forward که حرکت رو به عقب و نمایش سریع اکیپ می­باشند هم وجود دارد. می­توان در حالت تمام صفحه گزینه­های کلیدهای چندمنظوره را هم از روی صفحه نمایش حذف کرد و از تمام صفحه برای تماشا استفاده کرد.

ما سعی کردیم فایل WMV را هم نمایش دهیم اما فقط صدای آن پخش شد و حتی یک نمونه هم ا زMicrosoft پخش کردیم که آن را هم اجرا نکرد. گویا پشتیبانی از کدهای WMV هنوز مراحل پایانی را طی نکرده است.

 

image

image

دوربین یکی از بهترین 5 مگاپیکسل­هاست

نوکیا 6700 کلاسیک به یک دوربین 5 مگاپیکسل دارای فوکوس اتوماتیک مجهز است و رزولوشن تصویر آن نهایتا 1944×2592 پیکسل می­شود. همانطور که در دیگر گوشی­های سری 40 هم دیدید تنظیمات این دوربین محدود اما منطقی است. تنظیمات موجود شامل تنظیمات نور سفید، سه سطح کیفی و افکتهای مختلف­اند. گرفتن عکس با فواصل زمانی و در حالتهای Land Scape و Portrait هم امکان­پذیر هستند.

image
 

image
 
image

استفاده از فلاش LED تنها در فواصل بسیار کم کارایی داشت و فقط می­توان از آن به عنوان فلاش استفاده کرد. یعنی به عنوان چراغ قوه دوربین کاربرد ندارد. کلید مخصوص گرفتن عکس هم می­توان به صورت نیمه فشار داد تا زوم کند و پس از آن با فشار کامل عکس را گرفت.

حالت ماکرو هم غایب است اما دوربین می­تواند روی هر متنی که از فاصله 9 تا 10 سانتی­متری دور است فوکوس کند که دیگر نیاز به حالت ماکرو خود به خود حذف می­شود.

دوربین زیاد سریع کار نمی­کند و زمان متوسطی را برای ذخیره کردن عکس لازم دارد. یک عکس 5 مگاپیکسلی این دوربین، 1.5 مگابایت حافظه می­گیرد پس نمی­توانید یک عکس با حداکثر رزولوشن را با ایمیل بفرستید.

کیفیت عکس این گوشی در مقایسه با دیگر 5 مگاپیکسل­های موجود در بازار بسیار خوب است. رنگ عکسها، راضی­کننده بوده، کنتراست خوب و میزان نویز عکسها هم بسیار خوب است. علاوه بر اینها جزئیات عکس هم در مقایسه با دیگر دوربینهای 5 مگاپیکسل، از بهترینهاست.

 

مقایسه رزولوشن

ما همچنین این گوشی را با چارت رزولوشن خودمان آزمودیم و در اینجا می­توانید نتیجه را ببینید.

به صراحت می­توانیم بگوییم که دوربین 6700 از نظر وضوح جزئیات و الگوریتم کاهش نویز یک سر و گردن از N97 بالاتر است.

 

ضبط ویدئو: VGA و کم بودن تعداد فریم­ها

این گوشی ضبط ویدئو را با رزولوشن VGA و فرمت 15 فریم در ثانیه انجام می­دهد. طول ویدئوکلیپهای 3GP به حافظه موجود روی گوشی محدود می­شود. متاسفانه کیفیت ویدئو با خیره­کننده بودن فاصله بسیاری دارد که بیشتر این موضوع به علت کم بودن فریم­ها در حین ضبط است.

از آن طرف هم می­توان گفت که رنگها بسیار عالی هستند. همچنین اگر مایل باشید که با رزولوشن CIF کار کنید، آن وقت گوشی به شما اجازه ضبط 30 فریم در ثانیه را هم می­دهد.

 

image

برقراری ارتباط

نوکیا 6700 برقراری ارتباط را هم به بهترین نحو ممکن انجام می­دهد و تنها چیزی که باعث می­شود این گوشی در این زمینه کامل نباشد نداشتن Wi-Fi است که البته در برخی کشورها حتی به بود و نبود آن توجه هم نمی­شود.

HSDPA، 10 مگابیت در ثانیه و HSUPA، 2 مگابیت در ثانیه سرعت دارند که به زبان ساده­تر یعنی خیلی خیلی سریع. البته این مشکل هم هست که این سرعت تنها در محیط آزمایشی قابل دستیبابی هستند و در محیط واقعی سرعت خیلی از این جمله تئوریک پایین­تر است. اما با توجه به اینکه اپراتورها همواره شبکه­هایشان را به روز می­کنند بهتر است گوشی ما آمادگی سرعت بالاتر را داشته باشد تا مجبور نشوید در آینده گوشی را به خاطر سرعت پایین این قابلیتها عوض کنید.

در رابطه با فرکانس هم در این گوشی چهار باند GSM و 3 باند 3G پشتیبانی می­شود که این یعنی گوشی در همه دنیا کار می­کند.

بلوتوث به همراه A2DP و ورودی Micro USB به عنوان شارژر جزو دارایی­های گوشی هستند. ورودی Micro USB به عنوان جک صوتی هم کاربرد داشته و هدست گوشی هم یک تکه است. پس کسانی که بخواهند از هدست خودشان استفاده کنند در این قسمت ناامید می­شوند.

در پایان اسلات کارت حافظه با پشتیبانی 16 گیگابایتی قرار دارد که برای انتقال داده­ها سریعترین راه است.

 

مرورگر وب

نوکیا 6700 کلاسیک از مرورگر HTML بهره می­گیرد که بر اساس Web Kit ساخته شده است. مرورگرهای زیر هم بر اساس Web Kit ساخته شده­اند: Safari شرکت Apple، Mobile Safari، Google Chrome، مرورگر پلت­فرم آندروید و Palm.

این مرورگر به هیچ وجه شما را ناامید نمی­کند چرا که کدهایش با بهترینها مشترک است.

البته مرورگر 6700 هنوز هم نواقصی دارد. سخت­افزار آن سریعتر کار می­کند یا به عبارتی دیگر در نرم­افزار آن بهینه سازی شده است. این یعنی بالا و پایین کردن صفحات وب نسبت به 6303 بسیار سریعتر است. فقط به اندازه iPhone از آن انتظار روان بودن نداشته باشید. در صورتی که بیش از یک ثانیه صفحه را بالا و پایین کنید یک نقشه کوچک از صفحه را در اختیارتان قرار می­دهد که به شما اجازه می‏دهد با صفحه به راحتی کار کنید.

image
 
image

 

image

فلش در این مرورگر پشتیبانی نمی­شود، البته نوعی پشتیبانی ابتدایی وجود دارد منتهی فقط بنرها را نمایش می­دهد و نه ویدئوهای You Tube را. برای تماشای ویدئوهای فلش باید از نسخه­های موبایل سایت و نمایش در مدیا پلیر استفاده کنید. کلا حس زیاد خوبی به کاربر دست نمی­دهد. از آنجا که 6303 تنها EDGE را پشتیبانی می­کرد می­شد این نقطه­ضعف آن را نادیده گرفت اما از HSDPA با سرعت 10 مگابیت در ثانیه بیش از این انتظار می­رفت.

عدم امکان کار در حالت Land Scape و جستجوی گوگل هم از دیگر نواقص مرورگر Web Kit است. مشکل نحوه نمایش فونتها هم مایه دق و عذابی می­شود. در چشمان کاربر چرا که حتی زوم 75 درصد هم باعث ناخوانا شدن فونت می­شود. با زوم 50 درصد هم که حتی عنوانها هم همین مشکل را پیدا می­کنند.

Opera Mini به عنوان یک رسم قدیمی روی گوشی نصب است و علی­رغم ارتقاهای صورت گرفته در مرورگر، هنوز جای خود را در گوشی حفظ کرده است. Opera Mini به این صورت کار می­کند که صفحه وب روی سرورهای اپرا ارائه شده و سپس برای استفاده گوشی به فرمت سبک­تری تبدیل می­شود و عکسهای آن هم فشرده می­شوند. از آنجا که این کار تا حدی کیفیت را ضایع می­کند روی یک صفحه موبایل کوچکتر تفاوت آن را با دیگر مرورگرها حتی متوجه هم نمی­شوید.

 

Organizer؛

Organizer گوشی 6700 بسیار ارتقا یافته و برنامه­های مدیریت زمان بسیاری به علاوه ویژگی­های خوب و یک اینترفیس کاربرپسند را ارائه کرده است. تقویم، حالتهای ماه، روز و هفته را در اختیار کاربر گذاشته و 5 رخداد را هم می­توان در آن تعریف کرد.

شروع هفته را می­توان شنبه، یکشنبه یا دوشنبه تعریف کرد. انواع رخدادها به این شرح هستند: یادآوری کننده، ملاقات، تماس، تولد و Memo.

علاوه بر آنچه گفته شد هرکدام از رخدادها، زمینه­های خاص خود را دارند و در برخی از آنها می­توان هشدار ساعت را به عنوان یادآوری کننده به کار برد.

پس از این بخش مدیریت کارهایی که باید انجام شوند (To-Do) قرار دارد که شما را قادر می­سازد کارها را در سه سطح ارجحیت تقسیم کنید. می­توان برای این کارها زنگ هشدار تعریف کرد و پس از انجام زنگ آن را غیرفعال کرد. همچنین می­توان آنها را با برنامه تقویم سینک کرد.

یادداشت هم می­توان نوشت که به 3000 حرف محدود است.

زنگ هشدار قابل تکرار است و زنگ هر روز هفته را که مایل باشید می­توانید خاموش کنید. حتی در صورتی که تلفن خاموش هم باشد زنگ هشدار کار می­کند. همچنین پس از زنگ زدن می­توان زنگ هشدار را به تعویق انداخت.

دیگر کاربردهای Organizer شامل ضبط صدا با محدودیت 60 دقیقه­ای، کرونومتر و شمارش معکوس هم در این قسمت آماده به کارند. در آخر ماشین­حساب نوکیا 6700 کلاسیک دو نسخه دارد یکی ساده و دیگری پیشرفته. یک ماشین­حساب نگهدارنده حساب وام هم در گوشی تعبیه شده است.

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image

برنامه تا دلتان بخواهد

تبدیل­کننده واحد، پرکاربرد در اول لیست برنامه­های متفرقه قرار دارد. این تبدیل­کننده همه گزینه­های تبدیل واحدها را ارائه داده و اگر اطلاعات کافی درباره نرخ­ها به آن داده شود، تبدیل نرخ­های روز را هم انجام می­دهد.

برنامه دانلود هم همینجاست. این برنامه مستقیما با مرکز دانلود نوکیا ارتباط برقرار کرده و بسیاری از مطالب قابل دانلود را برای شما فراهم می­کند که بسیاری از آنها مجانی هستند. نگران نباشید چرا که علی­رغم اینکه این سرویس در Ovi ادغام شده بازهم کار می­کند.

برنامه جستجو در ابتدا جستجوی گوگل را ارائه کرده است البته ممکن است با توجه به کشوری که در آن هستید جستجوگرهای دیگری هم در گوشی شما باشد.

Windows Messenger در نیازهای پیام­رسانی سریع شما گنجانده شده است. در صورتی که این برنامه را دوست ندارید به راحتی می­توانید یک برنامه جایگزین آن را دانلود کنید.

دیگر برنامه خوب این قسمت، ساعت جهانی است که فهمیدن ساعت در هر محدوده زمانی تنها چند کلیک هزینه دارد.

شاید جالب باشد که در پوشه مجموعه برنامه­ها Face Book و My Space را بیابید. اما آنها هم مثل آیکن You Tube فقط لینکهایی هستند که نسخه موبایل سایت را لود می­کنند.

همچنین برنامه Flickr هم به شما اجازه می­دهد عکسهایتان را روی محبوبترین سایت تقسیم عکس ارائه کنید. برای این کار می­توانید اندازه عکس را در گوشی کم کنید. این برنامه کامل نیست اما مرورکردن عکسها  در نسخه موبایل Flickr در مرورگر موجود است.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

مخاطبها و Share در Ovi

در بخش بعدی نگاهی به نقشه­های Ovi خواهیم انداخت. Ovi Share به شما امکان می­دهد که تصاویر، ویدئو و فایلهای صوتی را با دیگران تقسیم کنید. این نوع خدمات امروزه بسیار محبوب هستند و Ovi Share شیوه نوکیا در وارد شدن به این عرصه است. این خدمات مجانی بوده و شما به منبعی غیرمحدود دسترسی خواهید داشت. سپس از انجام یک فرآیند سریع ثبت­نام، انتخاب و آپلود فایلها ساده خواهد بود.

image
 
image

 

image
 
image

این برنامه تقریبا محدود عمل می­کند اگرچه در آن می­توانید آپلودهای خود و دوستانتان را مرور کنید. برای مرور معمولی اینترنت به یک مرورگر نیاز دارید. به یاد داشته باشید که حتی عکسهای 3 مگاپیکسل هم در پایان ماه می­توانند هزینه بالایی در اینترنت روی دست شما بگذارند. مخاطب­های Ovi دسترسی کاربر را به یکی از دیگر خدمات اینترنتی زمان­بر ممکن می­کند. مخاطب­های Ovi با دفترچه تلفن همکاری صمیمانه­ای دارد و به عنوان یک گزینه جدید کارکرده و اشتراک پیام­رسانی سریع را هم در خود دارد. شما می­توانید کسانی را که در Ovi ثبت­نام کرده­اند را جستجو کنید و یا با استفاده از Gmail به هر کس دعوت­نامه بفرستید چرا که مخاطب­های Ovi، GTalk و پیام­رسانی سریع گوگل را هم پشتیبانی می­کند.

image
 
image

 

image

با استفاده از این خدمات می­تواند بلادرنگ با آن دسته مخاطبهایتان که در Ovi/Goolge Talk در حال کار هستند چت کرده، پیامهای وضعیت و حالت را تغییر داده و تمام کارهای شبکه اجتماعی را انجام دهد.

به علاوه شما می­توانید موقعیت GPS خود را با دیگران تقسیم کنید تا دوستانتان هر لحظه بدانند کجا هستند.

image
 
image

 

image
 
image

همه اینها موارد خوبی بود اما S40، مالتی تسکینگ را پشتیبانی نمی­کند. و از آنجا که مخاطبهای Ovi بیشتر یک برنامه جاواست تا یک برنامه بومی، شما می­توانید بر تمام امیدهایتان برای رفتن از یک برنامه به برنامه دیگر یا باقی اینترفیس سرپوش بگذارید.

نوکیا برای این قضیه فکری کرده است، شما می­توانید وقتی که برنامه را بستید بازهم Online بمانید و هنگامی که پیامی­ می­رسد با یک هشدار روی صفحه به شما اطلاع دهد. اگر گزینه پاسخ دادن را انتخاب کنید برنامه مخاطب­ها دوباره شروع به کار می­کند.

صفحه اصلی یک هدیه دارد، شما می­توانید مخاطبین را روی آن قرار دهید که تعدادی از دوستان را به صورت Online نشان می­دهد و حتی هنگام رسیدن پیام از آنها با یک هشدار صوتی شما را آگاه می­کند.

گفتیم که نوکیا فکری برای این قضیه کرده است چون این راه حل تا یک راه حل کامل راه زیادی در پیش دارد. در صورتی که پیام بلند باشد شما تنها بخشی از آن را روی صفحه خواهید دید و خواندن تمام آن، نیازمند فعال کردن برنامه است که فقط یک کلیک هزینه دارد اما چند ثانیه طول می­کشد تا مخاطبین شروع به کار کند. در صورتی که بخواهید یکی از مخاطبان را حذف کنید برنامه شروع به کار کرده و پس از تایید شما دوباره خود بخود بسته می­شود. همه این کش­مکش­ها بخاطر عدم وجود مالتی­تسکینگ است.

 

نقشه­های Ovi در S40

نقشه­های Ovi همان نقشه­های نوکیا با برندی دیگر هستند. در نقشه­های Ovi، نوکیا همه خدماتش را در یک برنامه قرار داده است. البته این برنامه بسیار ساده است و نمایش سه بعدی، نقشه­های ماهواره­ای، اطلاعات ترافیکی یا راهنماهای شهری وجود ندارد و فقط می­توانید آدرسها و راهها را از روی نقشه انتخاب کنید. در گوشی 6700 کلاسیک، GPS داخلی این نقشه را از حالت یک نقشه کاغذی الکترونیک شده خارج کرده و امکانات راهنمای صوتی، راهنمایی نقطه به نقطه را به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی و روسی از پیش روی گوشی نصب است و بسیاری زبانهای دیگر را هم می­توان برای آن دانلود کرد.

نکته قابل توجه این است که این برنامه مجانی نیست و پس از استفاده مجانی از آن به مدت 3 ماه در صورت تمایل به استفاده بیشتر باید حق استفاده از آن را خریداری کنید.

با استفاده از برنامه Map Loader کامپیوتر می­توانید اطلاعات نقشه را روی کامپیوتر ذخیره کرده و برای استفاده بهینه از هزینه داده­ها آن را ذخیره کنید.

image
 
image

 

image
 
image

الگوریتم طراحی مسیر را به راحتی می­توانید با تنظیمات موردعلاقه­تان همسان کنید طوری که از تونلها، پلها و عوارضی­ها دوری کنید. می­توانید تنظیم کنید که مسیر کوتاهترین یا سریعترین باشد. از نقشه برای راهنمایی پیاده نمی­توان استفاده کرد. ذخیره مناطق در بخش Favorites هم امکان دارد. محتویات Favorites می­تواند آیکن­های مختلفی داشته و توسط MMS هم فرستاده یا منتقل شود.

6700 کلاسیک حتی پس از چند دقیقه هم نتوانست روی یک ماهواره قفل کند پس ما از پشتیبانی A-GPS کمک گرفتیم.

 

بازیها از معما گرفته تا شلیک

5 بازی روی گوشی نصب است که از سریع و ساده در آنها هست تا سخت­تر. کلا بازیها می­توانند کمی از وقت شما را پر کنند.

اولین بازی Bounce tales است که یک بازی لذت بخش و کارتونی است و در این بازی یک توپ حرکت کرده و بالا و پایین می‏پرد و ماجراهایی دارد.

image
 
image

Brain Champ هم مجموعه­ای از معماهای ساده است مانند سوالات ساده ریاضی. شاید این معماها ساده باشند اما از آنجا که محدودیت زمانی وجود دارد، بازی رقابتی می­شود.

image
 
image

Seasweeper هم نوعی از بازی مین یابی روی ویندوزکامپیوتر است که در آن صخره­ها جای مین را گرفته­اند. در این بازی با راهنمایی کشتی­ها در بین آبهای خروشان به شما پول پرداخت می­شود.

image
 
image

یک بازی کلاسیک هم هست که همان نسخه 3 بازی مار است. این بازی دارای حالتهای کلاسیک و ماجراجویانه است که تفاوت کمی با هم دارند و می-توان با بلوتوث آن را چندنفره هم انجام داد.

image
 
image

بازی Tomb Raider از بقیه بازیها جدی­تر است. دنیای زیرزمینی که در آن باید معماهای سر راه را حل کنید.

 

image
 
image

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم از لحظه­ای که درب جعبه آن را باز کردیم عاشق این گوشی شدیم. گوشی درست و حسابی و کارآمد. یک استیل کلاسیک که جذبه جالبی به گوشی می­بخشد.

این گوشی، از لحاظ قیمت بسیار بهتر از 8800 Sirocco نوکیاست اما ازنظر ظاهر کاملا همسنگ آن است. ویژگی­های این گوشی در چنین اندازه­ای قابل تحسین است. علاوه بر همه این ویژگی­ها حس فلز محکم آن در دستان شما احساس قابل اطمینان بودن آن را القا می­کند.

ویژگی­های این گوشی برای یک گوشی پرقابلیت خوب تعریف شده­اند. این گوشی با قابلیتهای پیام­رسانی سریعش بیشتر به مخاطبین جوان گرایش دارد. از طرف دیگر به خاطر وجود راهنمای مسیر و ایمیل که به راحتی مورد استفاده قرار می­گیرند افراد مسن­تر را مخاطب خود قرار می­دهد.

نبودن Wi-Fi کمی آزاردهنده هست اما محدودیت واقعی نبودن نمایش­دهنده فایلهای document است که بدون آن استفاده از ایمیل گوشی برای استفاده­ی حرفه­ای ناقص می­شود. این گوشی از جیب هر کس دربیاید، صاحبش می­تواند سرش را بالا نگه دارد.

از سوی دیگر وصل کردن گوشی به لپ­­تاپ به عنوان مودم، نرم­افزار مخصوص یا هزینه اضافی غیر از هزینه داده­های جابجا شده ندارد. نمی­توان مطمئن بود که این یک ویژگی پر استفاده باشد اما راه­اندازی آن به هیچ زمانی نیاز ندارد. حداقل ارزش آن را دارد که این موضوع را هم در ذهن داشته باشید.

اکنون بیایید بیشتر به رقبای این گوشی نگاهی بیندازیم.

اولین گزینه ارزانتر است. نوکیا 6303 کلاسیک که در آن قابلیتهای انتقال پرسرعت داده­ها حذف شده و رزولوشن دوربین هم پایین است. نقشه­های Ovi هم GPS داخلی ندارند. فقط این دو گوشی از نظر ظاهر به هم شبیهند و لا غیر.

سامسونگ S7220 Ultra b بیشتر قابلیتهای 6700 را دارد به علاوه نمایش­دهنده فایلهای آفیس. اما نرم­افزار هدایت مسیر را ندارد و به جای آن با نقشه­های گوگل کار می­کند.

با توجه به طراحی خاص S7220 به نظر می­رسد که رقیب قدری برای گوشی باشد. دیگر گوشی سامسونگ که در بین گوشی­های مدگرایانه همیشه حضور دارد M7500 Emporio Armani است. تفاوت دو گوشی در قیافه است و به تفاوت در ویژگیهای آنها نمی‏پردازیم که از نظر قیافه هم به نظر ما 6700 بهتر است.

همه این موارد دست به دست هم می­دهند تا این گوشی فروش خوبی داشته باشد مخصوصا برای کسانی که به سادگی وارد یک مغازه شده و یک گوشی می­خرند. این گوشی با توجه به کیفیت عکسی که دارد طراحی شده تا دل شما را به دست آورده و به خرد شما نزدیک شود.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)