خانهبررسی‌ها
Nokia 6303 Classic

Nokia 6303 Classic

نوکیا 6303 کلاسیک مثل ماشینی است که شما را از نقطه الف به نقطه ب بدون اتلاف وقت پشت چراغهای راهنمایی می‏رساند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۵/۱۸
مروری بر گوشی نوکیا 6303 کلاسیک
 

نوکیا 6303 کلاسیک مثل ماشینی است که شما را از نقطه الف به نقطه ب بدون اتلاف وقت پشت چراغهای راهنمایی می‏رساند. این گوشی قابلیت­های خاص خود را دارد اگرچه در دنیای گوشی های 8 مگاپیکسلی جایگاهی ندارد.

در این بررسی می­خوانیم که این گوشی اگرچه قابلیتهای گوشیهای هوشمند را ندارد اما در گروه خود، گوشی مناسب و معقولی است که نیازهای معمول و شاید بیشتر از معمول کاربر را مرتفع می­کند.

 

image
 
image

قابلیتهای کلیدی

-          پشتیبانی از 3 باند GSM، GPRS و EDGE

-          نمایشگر QVGA 2.2 اینچ با قدرت نمایش 16 میلیون رنگ و خوانایی در زیر نور آفتاب

-          دروبین 3.2 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED

-          ضبط تصویر با کیفیت VGA با سرعت 15 فریم در ثانیه

-          صفحه ارتباطی کاربر S40، ویرایش ششم

-          رادیو FM استریو با RDS

-          بلوتوث با A2DP و ورودی Micro USB

-          جایگاه کارت حافظه Micro SD با قابلیت ارتقا تا 4 گیگابایت

-          سوکت هدفون 3.5 میلی­متری استاندارد

-          بسته کامل نرم­افزارهای ازپیش نصب شده غنی

-          نقشه­های Ovi و Ovi Share

-          قاب فلزی بادوام و ظاهری بیضی شکل و زیبا

-          باتری BL-5CT (باتری Li – Ion 1050mAh)

 

معایب اصلی

-          فقدان 3G

-          جایگاه کارت حافظه در زیر درب باتری تعبیه شده است

-          کلید عکسبرداری جداگانه و مشخصی برای دوربین درنظر گرفته نشده است

-          کیفیت زیر متوسط تصاویر عکس

-          فقدان شماره­گیری هوشمند

-          توانایی انجام چندکار به طور همزمان را ندارد

-          مرورگر اسناد و مستندات آفیس را ندارد

 

image

با نگاه به 6303 بدون معطلی به یاد گوشی Slide 6600 و Fold 6600 می­افتیم. بدون اغراق می­توان گفت که این گوشی بیضی شکل با بدنه فلزی قوی و امکانات خوبی که دارد، گوشی بسیار خوبی است.

 

محتویات بسته ی خریداری شده

 

در جعبه گوشی تمام موارد استانداردی که در گوشیهای دیگر هم هست، وجود دارد. از شارژر گوشی گرفته تا کابل داده، هدفونهای استریو به همراه کنترل جداشدنی، باتری 1050 میلی آمپر و راهنمای استفاده درون این جعبه وجود دارند.

امتیاز خوبی که 6303 دارد، کارت Micro SD 1 گیگابایت است. که همراه گوشی عرضه شده است.

اندازه این گوشی 11.7× 46.2× 108.8 میلی­متر با وزن 96 گرم می­باشد. 6303 کلاسیک بسیار خوش­دست است. نه خیلی بزرگ است نه خیلی کوچک به همین دلیل راحت در دست می­نشیند و به راحتی هم در جیب جا می­گیرد.

بدنه 6303 کلاسیک بسیار بادوام بوده و بسیار محکم و قابل اطمینان است.

 

image
 
image

طراحی ظاهری و ساختار

 

خروجی صدای مخاطب در قسمت بالای گوشی تعبیه شده است که حسگر نوری هم درست در کنار آن قرار دارد. نمایشگر این گوشی در بین گوشی‑های نوکیا تقریبا بهترین است. هم از لحاظ کنتراست تصویر و هم از لحاظ شفاف و زنده بودن رنگها. در ضمن اینکه زاویه دید صفحه­،گسترده نیز هست. این نمایشگر 2.2 اینچ که کیفیت QVGA دارد، قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را داراست.

image
 
image

در زیر نمایشگر دو دکمه چند منظوره در دو طرف کلید چهارجهته به همراه کلیدهای قطع و وصل تماس دیده می­شوند. در وسط این کلید چهارجهته یک کلید بزرگ تایید کار گذاشته شده که عملکرد همه آنها بسیار خوب و روان است و مسلما کاربر در استفاده از آنها مشکل نخواهد داشت.

image

بخش رویی قاب تا اندازه­ای به طرف داخل خمیدگی دارد که ردیف اول کلیدها را خیلی کم به سمت بالا آورده است. این مسئله موجب شده که کارکردن با این کلیدها تاحدی مشکل باشد. اما خیلی مسئله مهمی نیست که بشود آن را جدی گرفت.

کلیدهای ستاره و مربع کمی کوچکتر هستند و کار با آنها تاحدی مشکل است که به نظر می­رسد قربانی طراحی گرد و منحنی گوشی شده­اند. با این حال ساختار محکم و قابل قبولی دارند.

image
 
image

نور پس­­زمینه آبی رنگ صفحه­کلید چهره­ای زیبا به 6303 بخشیده است که در تاریکی بیشتر خود را نشان می­دهد.

image

قسمت بالای قاب گوشی تقریبا خالی از هرگونه امکاناتی است. گویی نوکیا شدیدا مصمم بوده است که همه­چیز را در پایین گوشی جای دهد. تنها کلیدی که در قسمت بالای گوشی می­بینید، کلید روشن /خاموش است که به اندازه کافی فرورفته و مخفی است که به طور ناگهان فشرده نشود و باعث خاموش شدن گوشی گردد.

image
 
image

سمت راست و چپ گوشی هم مطلب خاصی برای بیان ندارند. در سمت چپ گوشی اصلا هیچ موردی نیست ولی در سمت راست یک کلیدهای کنترل صدا کارگذاشته شده است.

image
 

image
 
image

در قسمت پایین 6303، می­توان ورودیهای اتصالات، پورت مخفی USB در زیر درپوش پلاستیکی، ورودی هدفون 3.5 میلی­متری سوکت شارژر و محل اتصال بند گوشی را مشاهده کرد. وقتی تمامی این پورتها و ورودیها در پایین است یعنی اینکه موقتی هدست را وصل کردی باید گوشی را سر و ته درون جیبتان بگذارید.

image
 
image

در پشت قاب 6303 کلاسیک هم یک فلاش LED درست زیر لنز دوربین3.2 مگاپیکسل، بلندگوی صدا و یک لوگوی چاپی نوکیا وجود دارد.

ایرادی که در اینجا به آن وارد است این که وقتی گوشی را به پشت روی سطح صاف قرار می­دهید صدای گوشی کم میشود چون بلند گو ها در پشت گوشی قرار گرفته اند.

image
 
image

با درآوردن درب باتری، یک باتری 1050 میلی آمپر (BL.5CT) و جایگاه سیم­کارت را ملاحظه خواهید نمود.

جایگاه کارت حافظه Micro SD نیز در زیر باتری است که البته نیاز نیست خیلی نگران باشید چون از کنار گوشی هم می­توان به آن دسترسی داشت.

image
 
image

قاب فلزی امتیاز بزرگی است برای گوشیهای تلفن همراه، اما نمی­توان به راحتی گفت که 6303 کلاسیک شیک و زیباست. قاب پشتی کلیدهای پلاستیکی آن، تاحدی رقاب با دیگر گوشی­های کلاس بالا را مشکل ساخته­اند.

image

درضمن اینکه قاب فلزی طوری است که اثر انگشت روی آن باقی می­ماند.

 

صفحه ارتباطی کاربر (اینترفیس)

 

اینترفیس 6303 کلاسیک نسخه 6 سری 40 است. اینترفیس این گوشی نیز همچون دیگر گوشی­های نوکیاست، تنها نوآوری این گوشی در این قسمت، آیکن­های منو و تغییرات جزئی پراکنده است. بیشترین تغییراتی که در این بخش نسبت به دیگر گوشیها صورت گرفته در قسمت سخت­افزاری است.

image

صفحه استندبای 6303 طوری تعریف شده که اطلاعاتی درمورد وضعیت گوشی را دراختیار کاربر قرار می­دهد. ازجمله وضعیت آنتن، وضعیت شارژ باتری، آهنگ یا زنگ موبایل که آیا قطع است یا در وضعیت صدا قرار دارد و زمان.

با فشار دادن دکمه وسط کلیدهای چهارجهته به منوی اصلی می­رسیم. کلیدهای چند منظوره را براساس سلیقه و نیاز خود میتوانید تعریف کنید. کلیدهای چهارجهته را هم می­توان به عنوان میانبر تعریف کرد. پیش­فرض گوشی برای این کلید به این صورت است، سمت چپ صفحه پیغام جدید را باز می­کند و سمت راست تقویم است. کاربر می­تواند رنگ نوشته­های منوی اصلی را به دلخواه تغییر دهد.

یک مشخصه جالبی که اینجا قابل ذکر است این که وقتی گوشی قفل است، با فشار دادن کلید قطع تماس، ساعت و تاریخ روی صفحه نمایش داده می­شود.

6303 کلاسیک، حالت استندبای فعال نیز دارد که شامل 4 بخش می­باشد. کاربر می­تواند بنا به دلخواهش این چهار بخش را یا جابجا کند یا ویرایش کند.

حالت معمول آن، این است که بالاترین قسمت آن را برای دسترسی سریع به برنامه­های موردعلاقه و موردنیاز تعریف کنید. دومین قسمت نیز به نمایش رویدادهای امروز از تقویم می­پردازد.

عملکرد اینترفیس بسیار سریع و دقیق است. به جز درمورد نقشه Ovi در بقیه جاها این صفحه اصلا کند یا مشکل­دار نیست.

در 6303 کلاسیک 6 نوع پروفایل از قبل روی گوشی نصب شده است میتوان آنها را جوری تنظیم کرد که هرکدام در زمان معینی به حالت قبلی باز گردد. یکی از این حالتها، حالت پرواز است که تمام فرستنده و گیرنده­های گوشی را خاموش می­کند.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

تنها ایرادی که می­توان به این صفحه ارتباطی گرفت این است که نمی­توان چند کار را باهم به طور همزمان انجام دهد. در صورتی که از مدتها قبل، سونی­اریکسون این قابلیت را در تمام گوشی­های خود اجرا کرده بود اما متاسفانه با اینترفیس S40 نمی­توانید برنامه جاوا را کوچک کرده و بروید پیغام جدید رسیده به شما را بخوانید. یعنی وقتی موزیک گوشی می­دهید، نمی­توانید به طور همزمان پیغام هم بنویسید و ارسال کنید.

 

تازه­های نسخه 6 اینترفیس S40 چیست؟

 

بزرگترین تغییر اینترفیس S40 نسبت به نسخه­های قبلی خود، مرورگر وب آن است. این مرورگر الهام­گرفته از گوشیهای هوشمند قدیمی­ای است که مجهز به سیستم­عامل سیمبین بودند.

 یکی دیگر از تغییراتی که شاید زیاد به چشم نیاید، عملکرد آسانتر و سریعتر برنامه­های جاوا است. با این تغییر خوب، کاربر راحت­تر می‏تواند با برنامه­های کاربردی آن کار کند.

سیستم پخش Flash Lite به نسخه 3 ارتقا یافته است و می­توان برنامه­های آن را به عنوان بکراندهای ارگانیک هم استفاده کرد.

از دیگر مواردی که می­توان به آن اشاره کرد، ارتقا سیستم MMS به نسخه 1.3 ، پشتیبانی از حداکثر 600 کیلوبایت پیغام و پشتیبانی بهتر از قبل از فرمتهای WMV و WMA است.

 

شخصی­سازی برنامه­ها

 

رنگ پس زمینه منو را می­توان تغییر داد. همچنین میتوان برای صفحه مربوط به موزیک و رادیو هم تم موردعلاقه خود را تعریف کرد..

پیش­فرض گوشی فقط 5 تم دارد که روی آن نصب است اما تمهای جدید بیشتری هم می­توان دانلود کرده و به آنها اضافه کرد. حتی از برنامه­های Flash Lite هم می­توان به عنوان تم استفاده کرد.

 

دفترچه تلفن

 

دفترچه تلفن نوکیا 6303 کلاسیک قابلیت ذخیره 2000 شماره تماس را دارد که می­توان گفت بیشتر از حد معمول است. برای هرکدام از تماسها می­توان گزینه­های مختلفی تعریف کرد که حداکثر این گزینه ها 5 عدد است.

در این دفترچه، اسم کوچک و اسم فامیل از هم جدا نوشته می­شود.

کاربر قادر است برای هرکدام از شماره­های تماس یک زنگ و آهنگ مجزا تعیین کند. همچنین می­توان برای هرکدام از مخاطبین یک عکس یا ویدئو تعیین کرد که در هنگام زنگ خوردن روی صفحه ظاهر شود. عکسی که برای هرکدام از مخاطبین تعریف می­کنیم د رهنگام ایجاد و دریافت تماس متفاوت است. در هنگام دریافت تماس، عکس مخاطب تمام صفحه را پر می­کند اما در هنگام ایجاد تماس، عکسی کوچکتر روی صحفه ظاهر می­شود.

لیست تماسها را می­توان به 3 صورت تماشا کرد: به صورت نرمال(اسم و فامیل) ، اسم و شماره یا اسم و عکس. در این گوشی می­توان شماره تماسهای سیم­کارت را به صورت جداگانه از شماره­های موجود روی گوشی و همچنین به طور همزمان ملاحظه کرد.مخاطبان را میتوان به گروههای مختلف اضافه کرد.

اندازه فونت دفترچه تلفن هم قابل تغییر است. 6303 کلاسیک، 2 اندازه نرمال و بزرگ را برای فونت نوشتاری دفترچه تلفن تعیین نموده است. شماره­ های تماس مخاطبین را می­توان به صورت انفرادی یا گروهی در دفتر تلفن تعریف کرد.

نوکیا 6303 کلاسیک مجهز به شماره­گیری صوتی نیز هست که نیازی هم نیست از قبل صدایی ضبط شده باشد.

یک قابلیت جالب دیگر که در این بخش قابل اشاره است، برنامه Find-on-map است که آدرس مخاطب را روی نقشه Ovi نمایش می­دهد.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

لیست تماسهای برقرار شده، دریافت شده و تماسهای از دست رفته هم به صورت جداگانه و هم یک جا قابل دستیابی است. این لیست حداکثر تا 20 تماس را می­تواند همراه با تاریخ و ساعت و طول مکالمه نمایش دهد.

 

image
 
image

قابلیت های تلفنی :

 

کیفیت صدا و سیگنالهای دریافتی در نوکیا 6303 خالی از اشکال است. صدا کاملا بلند و شفاف است و مسلما کاربر در حین تماس هیچ مشکلی در این رابطه نخواهد داشت. این گوشی مجهز به شماره­گیری هوشمند نیست به همین دلیل با تایپ تدریجی شماره ، سیستم جستجوی گوشی فعال نمی­شود . سیستم کاهش نویز نیز در این گوشی موجود است.

 

image

دریافت و ارسال پیام

 

 نوکیا 6303 تقریبا به همه انواع ارسال و دریافت پیام مجهز است. از پیام کوتاه گرفته تا MMS، ایمیل، پیامهای صوتی و فلش. SMS و MMS هردو از یک ادیتور مشابه استفاده می­کنند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که از SMS به MMS بروید تا بتوانید فایلهای مالتی مدیا را ارسال نمایید. به محض فعال کردن ادیتور، صفحه­ای باز می­شود که از شما می­خواهد شماره تلفن موردنظر را وارد کنید هم می­توانید آن را تایپ کنید و هم از دفترچه تلفن آنرا پیدا کنید.

راحت­ترین راه، تعریف شماره­هایی است که بیشتر از بقیه از آنها استفاده می­کنید. یعنی اینکه آنها را در گروهی به نام شماره­های مورد علاقه ذخیره کنید تا برای ارسال پیام، همیشه در دسترستان باشد.

image
 
image

 

image

مزیت کار با این ویرایشگر، صرفه­جویی در وقت است چون همه چیز به خوبی سازمان­دهی شده است. کافیست تنها چند حرف از شماره تماس مخاطب موردنظر را تایپ کنید تا خودش حدس بزند و بقیه­اش را به صورت خودکار وارد کند. با تایپ هر حرف لیستی از مخاطبینی که با آن حروف تطابق دارند برای کاربر نمایش داده می­شود و او می­تواند به راحتی، هرکدام که مدنظرش است را انتخاب کند. این کار موجب صرفه­جویی در وقت می­شود و سرعت عمل کاربر را افزایش می­دهد. این مساله هم در رابطه با شماره تلفن مخاطب صورت می­گیرد هم آدرس پست الکترونیک او.

دیکشنری T9 و گزارش ارسال پیام به صورت خودکار فعال هستند و نیازی بر فعال کردن آنها نیست. حداکثر طول پیامهای ارسالی 100 کاراکتر است.

ارسال عکس، کارت تماس یا یک رویداد از تقویم از طریق MMS صورت می­گیرد. اما پیامهای صوتی ویرایشگر مجزایی دارند که هم می­تواند همان لحظه ضبط شود یا پیامهای ضبط شده قبلی را ارسال نماید.

سرویس ایمیل

سرویس ایمیل نوکیا 6303 کلاسیک تقریبا هم نیازهای کاربران را برآورده می­کند. این سرویس با پرتکلهای POP3، SMTP و IMAP4 کار می­کند و از اکانتهای چندگانه نیز پشتیبانی می­کند. این سرویس همچنین از SSL هم پشتیبانی می­کند که به موجب آن می­توان اکانت GMAIL را کنترل کرد.

ساختن یک سرویس ایمیل بسیار ساده است. فقط کافیست یک آدرس ایمیل بسازید و به آن کلمه رمز بدهید. همین. بقیه کارها را خود گوشی انجام می­دهد.

 

image
 
image

گالری عکس

گالری عکس 6303 کلاسیک تغییری نسبت به گوشی­های قبلی نوکیا ندارد. نحوه نمایش عکسها در این بخش به سه صورت است: فهرست کردن عکسها با جزئیات آنها، فهرست کردن آنها و نمایش آنها به صورت چرخشی. با انتخاب هر عکس می­توانید روی آن زوم کنید و جزئیاتش را با دقت بیشتر ببینید.

سیستم بزرگنمایی روی عکسها زیاد پرسرعت و خوب نیست مخصوصا در مورد عکسهای بزرگ که حجم بیشتری دارند. بزرگنمایی عکسها مرحله به مرحله صورت می­گیرد که کمی وقت­گیر است.

علاوه بر نمایش تمام صفحه عکسها، کاربر می­تواند با ابزاری که در بخش ویرایش عکس وجود دارد، به ویرایش آنها بپردازد. اما متاسفانه ابزار این ویرایشگر بسیار محدود است به همین دلیل بسیاری از کاربران گوشی 6303 کلاسیک علاقه­ای برای ویرایش عسکهایشان با این گوشی ندارند.

در قسمت گالری عکسها می­توان آنها را به صورت اسلاید هم نمایش داد. این بخش گزینه جستجو نیز دارد که به کاربر کمک می­کند راحت­تر به دنبال فولدر موردنظر خود بگردد.

در کل این گالری مطلب چشمگیر و جالبی ندارد و امیدواریم که در آینده کمی تغییرات مثبت داشته باشد.

image

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

پخش موسیقی

بدون شک بهترین بخش گوشی نوکیا 6303 کلاسیک، سیستم پخش موسیقی آن است. علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارد از فرمتهای مختلفی هم پشتیبانی می­کند. تم این بخش را می­توان متناسب با رنگ و تم بقیه بخشهای گوشی تغییر داد. این سیستم از فرمتهایی همچون AAC، AAC+، eAAC+، MP3، MP4، WMA، ARM-NB پشتیبانی می­کند.

این گوشی مجهز به سیستم A2DP برای گوشی دادن به موسیقی از طریق هدفون های بلوتوث استریو میباشد.

image
 
image
 

image

برای سیستم پخش موزیک فقط یک تم وجود دارد البته به غیر از 5 تم دیگر گوشی که می­توانند پس زمینه و رنگ اینترفیس را تغییر دهند.

تعداد اکولایزرهایی که از قبل روی گوشی نصب شده­اند، 5 عدد می­باشد اما کاربر می­تواند به راحتی تعداد بیشتری از آنها را بسازد.

طبق معمول اکثر سیستم­های پخش، در هنگام پخش موسیقی، اسم آهنگ و نام خواننده آن روی صفحه ظاهر می­شود. این اتفاق در مورد رادیو هم صادق است اما برای دانستن اطلاعات بیشتر باید روی گزینه بیشتر کلیک کنید.

نوکیا 6303 کلاسیک، ذاتا گوشی­ای نیست که برای موزیک و موسیقی ساخته شده باشد اما صدای خوبی دارد.

 

image

رادیو FM به اضافه RDS

اینترفیس رادیو هم از لحاظ امکانات همانند بخش موزیک است. این بخش نیز گزینه­ای دارد به نام تنظیم تم که به کاربر اجازه می­دهد اینترفیسی را که بیشتر دوست دارد انتخاب کند. رادیو FM نوکیا 6303، RDS هم دارد.

 

image
 
image

ویدئوپلیر

سیستم پخش ویدئوی نوکیا 6303 با فرمتهای 3GP و MP4 سازگاری دارد. فیلم ها را می­توان به صورت تمام صفحه هم تماشا کرد که در این حالت نیز قابلیت عقب و جلو بردن فیلم ممکن است. برای تماشای بهتر فیلم ها، می­توان گزینه­های نمایش کلیدهای متغیر را پنهان کرد . نوکیا 6303 قابلیت نمایش فیلم های WMV را ندارد و فقط صدای آنها را  پخش میکند.

 

image
 

image

دوربین

دوربین نوکیا 6303 کلاسیک 3.2 مگاپیکسل است و وضوح تصویر عکسهای گرفته شده حداکثر 1536×2048 پیکسل می­باشد. کارایی دوربین گوشی­های سری 40 تقریبا محدود است اما این دوربین بد نیست.

قابلیت تنظیم نور سفید، تنظیم کیفیت تصویر از کم به زیاد و افکتهای متفاوت از تنظیمات موجود در نوکیا 6303 می­باشند.

عکسبرداری مداوم و عکسبرداری در دوحالت عمودی و افقی ... از دیگر قابلیتهای دوربین این گوشی است.

فلاش LED خیلی خوب عمل نمی­کند و تنها درمورد سوژه­هایی که از نزدیک گرفته می­شوند خوب است. ایراد دیگری که به آن وارد است نداشتن کلید اختصاصی دوربین یا همان شاتر است برای عکسبرداری باید از کلیدهای چهارجهته استفاده کرد. با یک بار فشار کوچک و کوتاه مدت کلید وسط، دوربین روی سوژه فوکوس می­کند و با رها کردن کلید، عکس گرفته می­شود. . یعنی وقتی فوکوس کردید، بلافاصله عکس هم گرفته می­شود.

دوربین 6303 را نمی­توان در ردیف دوربین­های 3.2 مگاپیکسل قرار دارد. کیفیت عکسهای این دوربین بیشتر در رده متوسط قرار دارند تا بالا. کیفیت رنگها بد نیستند اما تا حدی غیر زنده هستند عکسها. یکی دیگر از ضعفهای عکسها دیده نشدن جزئیات تصویر است مخصوصا درمورد مناطق و صحنه­های تیره­تر.

image

 

image
 
image

سرعت دوربین خیلی خوبی نیست و سرعت ذخیره عکسها هم متوسط است. درمورد ضبط تصویر و ویدئو، باید بدانید که کیفیت تصاویر VGA با سرعت 15 فریم در ثانیه است. طول مدت تصاویر  بستگی به ظرفیت کارت حافظه دارد. کیفیت VGA چندان کیفیت خوبی نیست و نمی­توان ادعا کرد که تصاویر ضبط شده با این دوربین عالی و چشمگیر هستند. متاسفانه ویدئوهای ضبط شده با 6303 نویزهایی دارند که کاربر ناچار به قبول آنهاست.

 

image

اتصالات

اتصالات نوکیا 6303 گزینه جدید و تازه­ای ندارد. 3G هم دیگر قابلیت نوظهور و تازه­ای نیست. اما تقریبا به هرنوع اتصالاتی مجهز است. از EDGE گرفته تا GPRS و بلوتوث نسخه 2 که آنها بسیار خوب عمل می­کنند.

ورودی کارت حافظه نیز دیگر گزینه­ای است که در اینجا باید به آن اشاره کرد . کارت حافظه راحتترین روش برای انتقال داده است اما جابه جایی این کارت در نوکیا 6303 تاحدی مشکل است.

مرورگر وب

نوکیا 6303 کلاسیک مجهز به یک مرورگر وب درونی به نام Web Kit است که برپایه HTML نوشته شده است. مرورگرهای سافاری اپل و موبایل نیز بر اساس Web Kit ساخته شده­اند. درست مثل گوگل کروم در گوگل آندروید و پالم. باید اعتراف کرد که نوکیا در این مورد عالی عمل کرده است.

image

 

image
 
image

این مرورگر بسیار بهتر از Opera Mini عمل می­کند. اگرچه تاحدی باگ دارد اما بی اهمیت هستند و در اجرای برنامه تاثیر خاصی ندارند.

image
 
image

این مرورگر علاوه بر خوبی­هایی که دارد، اشکالاتی نیز دارد که باید اشاره کرد و آن سرعت پایین گشت­وگذار، عدم پشتیبانی از فلش و نمایش ندادن ویدئوهای یوتیوب است.

عدم نمایش تصاویر ویدئویی از طریق EDGE هم گزینه­ای است که باید به آن توجه داشت.

ایرادی که می­توان به این مرورگر در مقایسه اپرامینی گرفت عمکرد کند آن است. عملکرد Opera Mini به این صورت است که سرورهای اپرا را می­گیرد و بعد آنها را در صفحه­هایی با حجم کمتر به گوشی می­فرستد. این کار باعث می­شود که حتی گوشی­های ضعیف هم همچون گوشیهای هوشمند و پرسرعت، بسیار خوب عمل کنند.

قابلیت مثبت دیگری که Opera دارد این است که عکسهای صفحه را فشرده می­کند به همین دلیل هم سرعت انتقال سریعتر می­شود و هم شارژ کمتری مصرف می­شود. هردوی این نرم­افزارها روی گوشی نصب هستند و می­توانید هرکدام را که دوست دارید انتخاب کنید.

 

Organizer

سازمان بخش نوکیا 6303 خیلی ماهرانه ساخته شده است. این برنامه یک مدیریت زمان بسیار کارآمد با اینترفیس جذاب را به کاربر هدیه می­کند. تقویم این سیستم، ماه، هفته و روز را به خوبی نمایش می­دهد و 5 نوع رویداد در آن قابل تنظیم هستند.

روز اول هفته بنا بر دلخواه کاربر می­تواند از روز یکشنبه یا شنبه باشد. 5 نوع رویداد ذکر شده هم شامل: یادآوری، قرار ملاقات، تماس، روز تولد یا یادداشتهای کوتاه است. هرکدام از این رخدادها، زمینه­های خاص خود را دارند و حتی برای برخی از آنها می­توان زنگ اخبار هم تنظیم کرد که در تاریخ مشخصی واقعه­ای را به شما یادآوری می­کند. حداکثر میزان حروف متون نوشتاری نیز 3 هزار حرف است.

زنگ اخبار یا همان آلارم را می­توان به صورت تکرارشونده هم تنظیم کرد. مثلا در طول تمام روزهای هفته در ساعت مشخصی فعال شود. این سیستم حتی وقتی گوشی خاموش است نیز عمل می­کند. فاصله زمانی بین دو زنگ را نیز خود کاربر می­تواند تنظیم کند.

گزینه قابل ذکر دیگر، سیستم ضبط صداست که تا 60 دقیقه ظرفیت دارد. ماشین­حساب نوکیا 6303 هم به دو صورت پیشرفته و ابتدایی است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image

نرم­افزارها و برنامه­های کاربردی گوشی

اولین گزینه جالب توجهی که در این بخش باید به آن اشاره کرد، برنامه تبدیل واحدهاست. این برنامه تمام گزینه­های تبدیلی را دارد. از اندازه و وزن گرفته تا تبدیل واحدهای ارزی و پولی کشورهای مختلف. حتی نرم­افزاری وجود دارد که اندازه و سایز کفش و لباس را که در کشورهای مختلف متفاوت است، تبدیل می­کند و این اندازه­ها شامل واحدهای همه کشورهای جهان است.

برای دانلود کردن هر برنامه، کاربر می­تواند مستقیما به مرکز دانلود نوکیا رفته و موارد زیادی برنامه در آنجا پیدا کند که اکثر آنها رایگان و بدون هزینه هستند.

کاربر می­تواند با استفاده از Ovi Maps و Ovi Share به آپلود عکس و فیلم بپردازد. البته این برنامه محدودیتهایی دارد. شما شخصا می­توانید آپلودهای خودتان و دوستانتان را ببینید. البته خوب است توجه داشته باشید که این گونه کارها ممکن است در آخر ماه با دیدن قبض موبایل شما را از کرده خود پشیمان کند.

صفحه اصلی نرم افزار جستجو گوگل میباشد. از مسنجر هم برای ارسال پیغامهای کوتاه و فوری می­توانید استفاده کنید.

نرم­افزار قابل ذکر دیگر، ساعت جهانی است که باتوجه به موقعیت جغرافیایی قابل تغییر و تنظیم است.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

Ovi Maps در سری 40

نقشه Ovi یک علامت تجاری مخصوص نوکیاست. یعنی اینکه این نقشه فقط در گوشی­های نوکیا وجود دارد.

با اینکه نوکیا 6303 کلاسیک GPS ندارد، اما این نقشه به شما کمک خواهد کرد که مسیرتان را پیدا کنید. فقط هدایتگر صوتی ندارد! البته فراموش نکنید که مثل نقشه گوگل نمی­تواند موقعیت شما را بر اساس Cell-ID مشخص کند. با دانلود نقشه روی کامپیوتر، می­توانید آن را از اینترنت گرفته و بعد با استفاده از کابل به گوشی منتقل کنید.

اگر برای گوشی یک GPS بلوتوث تهیه کنید می­توانید از مزیتهای GPS شامل مثل هدایت صوتی و لحظه به لحظه آن بهره­مند شوید.

ثبت موقعیت، دیگر گزینه­ای است که 6303 کلاسیک به آن مجهز است و کاربر می­تواند یک موقعیت را در بخش مطالب موردعلاقه ذخیره کند یا آنها را از طریق MMS برای دوستان خود ارسال نماید.

 

image
 
image

 

image
 
image

سرگرمی

 

نوکیا 6303 کلاسیک چهار بازی متنوع دارد که هر کاربری را می­تواند برای مدتی سرگرم نماید. این چهار بازی شامل: Bounce، بازیهای فکری همچون پازلهای ساده، Simon Says و معادلات ابتدایی ریاضی است. City Bloxx یکی دیگر از این بازیهاست که کاربر را معتاد خود می­کند. جدول سودوکو نیز چهارمین آنهاست که تقریبا برای همه آشناست.

 

image
 
image

 

image
 
image

سخن آخر

همه گفتنی­های 6303 را در اینجا مطرح کردیم و قابلیتها، ضعف و نقاط قوت آن را با هم بررسی نمودیم. از نگاهی اجمالی، برای دوره آنها باید بگوییم اینترفیس خوبی دارد اما گاهی اذیت می­کند و نمی­تواند چندکار را با هم انجام دهد. اما مروگر وب این گوشی عالیست . 6303 یک گوشی متعادل و قابل قبول است.

اگر بخواهیم گوشی هایی در این محدوده قیمت و با این امکانات معرفی کنیم ، سونی­اریکسون K770 سایبرشات هم مشخصات مشابهی دارد اما قیمتش ارزانتر است. دوربین 3.2 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و 3G هم دارد. اگر یک گوشی متالیک باریک مثل 6303 بخواهید، سونی­اریکسون W980 یا حتی سامسونگ U800 با قیمت ارزانتر که هردو قابلیتهای مشابه با 6303 دارند گزینه­های خوبی هستند. این گوشیها مجهز به HSDPA و دوربین 3.2 مگاپیکسل می­باشند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ناشناس

۱۴۰۰/۶/۴
اگر میشد بخری بعد هنگام تحویل دادن پولش رابدی بهتر بود

جلیل

۱۳۹۵/۲/۱۰
سلام خسننه باشین من یک مشکلی دارم تو گوشی ۶۳۰۳ میشه اس ام اس یا تماسشو کانتول کرد یا نه اگر میشه لطفا بهم بگین ممنون میشم

بهزاد

۱۳۹۴/۱۱/۱۶
از سال 88 دارم.خیلی جون سخته!!

علی

۱۳۹۴/۱۰/۱۱
سلام گوشی راخریدم ولی بعداز چندمدت گوشی آنتنش خراب شد یعنی کارنمی کرد.

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۹
خیلی خیلی عالی است