Nokia N85

آخرین گوشی سری N نوکیاست که اخیراً وارد بازار شده و یکی دیگر از گوشی­های اسمارت­فون کامل است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
مروری بر گوشی NOKIA N85

 

N85 آخرین گوشی سری N نوکیاست که اخیراً وارد بازار شده و یکی دیگر از گوشی­های اسمارت­فون کامل است. امکانات ارتباطی گسترده و نیز مولتی مدیای غنی به­علاوه وجود صفحه نمایش OLED از ویژگی­های مهم این گوشی است.

 

 

image
 
image

image
 

 

ویژگی­های کلیدی

-        صفحه­ نمایش 2.6 اینچی OLED با رزولوشن QVGA و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ

-        دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش Dual-LED و کمک نورپرداز AF

-        درپوش مناسب لنز دوربین

-        سیستم­عامل سیمبین نسخه 9.3 با اینترفیس سری 60 نسخه 3.2

-        پردازنده ARM II با سرعت 369 مگاهرتز

-        3G و HSDPA

-        پشتیبانی از 4 باند GSM

-        Wi-Fi با تکنولوژی UPnP

-        GPS داخلی با AGPS

-        فرستنده FM

-        طراحی کشویی دوطرفه با دکمه­های مخصوص صوت و بازی

-        اسلات کارت Micro SD و Micro SD HC

-        وجود کارت حافظه 8 گیگابایتی

-        شتاب­سنج داخلی

-        جک صوتی 3.5 میلی­متری

-        خروجی TV

-        رادیو استریو FM با RDS

-        ضبط فیلم با رزولوشن VGA با سرعت 30 فریم در ثانیه

-        USB و بلوتوث نسخه 2.0

-        یک بازی مجانی N-Gage

-        سوئیچ قفل صفحه­کلید

 

معایب اصلی

 

-        عدم امکان ویرایش فایل­های آفیس

-        عدم وضوح و خوانایی در زیر نور مستقیم

-        زوم با سرعت کم

طیف سری N نوکیا که از N70 تا N95 گسترده­ شده با حضور N85 غنی­تر شده است. مسلماً با مرور مشخصات و ویژگی­های این گوشی به سختی می­توان کمبود یا نقصی را در آن یافت چرا که یکی از گوشی­های با قابلیت و کامل نوکیاست.

 

image
 
image

 

 اما نکته جالب اینجاست که N85 کمی دیر وارد بازار رقابت شد چرا که گوشی­هایی نظیر N95 و N82 که دارای امکانات مشابه هستند، مدتهاست بازار را اشباع کرده­اند. مهمترین رقبای این گوشی را می­توان N81  و N78 دانست.

 

 

محتویات بسته

 

یکی از بهترین ویژگی­های این گوشی وجود یک کارت حافظه 8 گیگابایتی Micro SD به همراه گوشی است. علاوه بر این هندزفری به همراه کنترل remote، کابل دیتا و کابل اتصال به تلویزیون، شارژر DC، یک DVD شامل نرم­افزارهای مربوطه و راهنمای کاربر نیز در این بسته­بندی قرار دارد.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 

طراحی و ساختار

 

ابعاد این گوشی 16×50×103 میلی­متر و وزن آن 128 گرم است و از این لحاظ شبیه به N95 است. همچنین ساختار این گوشی کشویی دوطرفه است اما از لحاظ راحتی کار با آن نسبت به N95 بهبود زیادی پیدا کرده است. از لحاظ ساختار و بدنه می­توان این گوشی را با N81 مقایسه کرد.

 

 

image
 
image

 

 

در بالای صفحه نمایش گوشی سنسور نوری و در کنار آن دوربین ویدئویی جهت مکالمات ویدئویی قرار گرفته است.

 

 

image

 

 

 صفحه­نمایش گوشی، 2.6 اینچی و از نوع OLED است. در زیر صفحه­نمایش نیز صفحه­کلید چهار جهته است و دو دکمه Symbian و C با نور خاصی روشن می­شوند شبیه به N81 و N96. برخلاف N81، در اطراف کلید چهارجهته این گوشی دکمه­های مخصوص موزیک نیستند و این نیاز توسط ساختار کشویی دوطرفه گوشی برطرف شده است.

 

 

image

 

 

اسلات کارت حافظه Micro SD در کناره سمت چپ گوشی و در زیر درپوش لاستیکی بوده و قابلیت کار با کارت 8 گیگابایتی را دارد.

 

 

image
 
image

 

 

در کناره بالایی گوشی پورت Micro USB، جک صوتی 3.5 میلی­متری و دکمه Power وجود دارد.

 

 

image

 

 کناره سمت راست شامل بلندگوهای استریو در دو انتها، دکمه قفل صفحه­کلید و دکمه مخصوص دوربین می‏باشد.

 

 

image
 
image
 

image

 

در پشت گوشی لنز دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک در زیر درب مخصوص و در کنار فلاش Dual LED قرار دارد. باتری گوشی نیز که در همین سمت می­باشد، از نوع لیتیومی، مدل BL-5K و ظرفیت 1200 mAh است که تا 360 ساعت استندبای و 7 ساعت مکالمه مداوم ماندگار است.

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 

صفحه نمایش

 

صفحه­نمایش N85 فوق­العاده است. سایز 2.6 اینچ، نوع OLED و رزولوشن QVGA از ویژگی­های اصلی آن است. وضوح و وروشنایی و رنگ­بندی تصویر بسیار عالی است.

 

 

 

image
 
image

 

 

صفحه­کلید

 

با بازکردن کشوی گوشی به سمت بالا دکمه­های صفحه­کلید عددی/ حرفی آن دیده می­شود که از لحاظ ظاهری مناسب است اما نمی‏توان گفت کار با آن بسیار راحت است.

 

 

image
 
image

 

 

در صورتی­که کشوی گوشی به سمت پایین حرکت داده شود دکمه­های مخصوص پخش موزیک/ گالری تصاویر/ بازی نمایان می­شوند. چهار دکمه­ای که در این بخش وجود دارند را می­توان برای کنترل پخش موزیک و نیز زوم کردن و مرور تصاویر گالری استفاده کرد. البته سایز این دکمه­ها کمی کوچک است و کار با آن کمی دشوار به­نظر می­رسد.

 

 

 

image
 
image

 

 

اینترفیس

 

N85 دارای سیستم­عامل سیمبین نسخه 9.3 و اینترفیس کاربری سری 60 نسخه سوم و Feature Pack 2 می­باشد. صفحه­نمایش در حالت استندبای دارای آیکن­های اطلاعاتی مختلف و میانبر به برنامه­های دلخواه است که از طریق کلید چهارجهته می­توان میان منوها و ... حرکت کرد و نیز این میانبرها را می­توان به دلخواه تعویض کرد.

امکان چرخش اتوماتیک صفحه­نمایش یا همان Auto Rotation در اینجا وجود دارد. N85 دارای یک برنامه مدیریت کارها یا Task Manager است که اولین آیتم در کلیه زیرمنوهاست. یک منوی مخصوص فایل­های مولتی­مدیا نیز وجود دارد که از طریق دکمه مخصوص باز می­شود.

 

 

image
 
image

  

image
image

 

image
  

 

image
 
image

 

 

N85 دارای یک پردازنده ARM 11 با سرعت 369 مگاهرتز است. کارایی و پاسخگویی گوشی در بسیاری از برنامه­ها و زیرمنوها مناسب است. اما عملیاتی مثل زوم روی تصاویر، پخش فیلم و ... با کمی تأخیر انجام می­شود.

این گوشی دارای یک کارت حافظه 8 گیگابایتی به همراه آن می­باشد. برای نمایش منوها 4 حالت گرافیکی مختلف وجود دارد که از جمله آنها سه­بعدی V شکل، نو شبکه­ای هستند. همچنین 4 تم گرافیکی مختلف به­طور پیش­فرض روی این گوشی نصب شده است. امکان تغییر فونت هم وجود دارد.

 

 

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 

قابلیت­های تلفنی

 

هیچگونه مشکلی در زمیه دریافت صدا و سیگنال در هنگام مکالمه وجود ندارد. متأسفانه امکان شماره­گیری هوشمند در این گوشی وجود ندارد. اما امکان تشخیص صدا وجود دارد که بیشتر دستورات صوتی را تشخیص می­دهد. از لحاظ بلندی صدای هنگام مکالمه و نیز صدای زنگ این گوشی در حد متوسط است. نتیجه تست و مقایسه­ای که میان چند گوشی انجام شده در جدول زیر آورده شده است:

 

Speakerphone test

Voice, dB

Pink noise/ Music, dB

Ringing phone, dB

Overall score

Nokia N82

70.2

61.2

65.9

Below average

Nokia N79

66.6

65.8

71.7

Average

Nokia N85

67.0

65.5

71.8

Average

Nokia N95 8GB

75.7

66.2

70.2

Good

Nokia N95

77.3

66.6

78.0

Very Good

Nokia N96

73.7

76.0

78.1

Excellent

 

 

دفترچه تلفن

 

اصولاً دفترچه تلفن گوشی­های سیمبین که N85 هم جزو آنهاست کلیه امکانات و قابلیت­های لازم و مورد نیاز را داراست و همچنین برای ذخیره شماره­ها و مخاطبین محدودیتی وجود ندارد و می­توان از کل حافظه برای این منظور استفاده کرد. امکاناتی نظیر مرتب­سازی نام­ها، جستجوی نام­ها توسط تایپ تدریجی، نمایش شماره­های سیم­کارت یا گوشی، ذخیره فیلدهای اطلاعاتی متنوع، تخصیص زنگ و عکس خاص و یا فیلم به مخاطبین، گروه­بندی مخاطبین و ... وجود دارد. از طریق دکمه Call می­توان به log تماس‏های اخیر دستیابی داشت و همچنین از زیربرنامه log در بخش Applicationها می­توان به کلیه تماس­ها و پیام­ها و یا ارتباطات مختلف در یک ماه گذشته دست یافت.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

پیام­ها

 

انواع پیام­های SMS، MMS و ایمیل توسط گوشی ساپورت می­شود. مثل بسیاری از گوشی­ها دونوع اول از یک ویرایشگر یکسان استفاده می­کنند اما کلاینت ایمیل جداگانه است. همچنین بخشی خاص جهت ارسال پیام­های صوتی وجود دارد. گزارشات Delivery پیام­ها در یک تب جداگانه ذخیره می­شود. راه اندازی و کار با ایمیل این گوشی بسیار راحت است و نکته خاصی ندارد و از پروتکل­های POP و IMAP پشتیبانی می­شود.

 

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

 

پخش موزیک

 

از آنجا که N85 جزو سری N نوکیاست، قابلیت­های مولتی­مدیای بسیار خوبی دارد. تقریباً از کلیه فرمت­های فایل­های صوتی پشتیبانی می­شود. امکان تنظیم آلبوم­های خاص، جستجوی موزیک با تایپ تدریجی نام، تنظیم اکولایزر، پخش در پس­زمینه و ... وجود دارد.

 

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 

کیفیت صدای پخش

 

کیفیت پخش صدای گوشی­های اخیر نوکیا نسبت به نسل قبلی­ها ارتقای بسیار زیادی یافته است. بنابراین N85 نیز از این قائله مستثنی نیست و از لحاظ سطح Noise و Dynamic range بسیار خوب عمل می­کند و کلاً می­توان آن را با گوشی­های بسیار بالایی مثل N95 و N96 مقایسه کرد.

 

پخش فیلم

 

Video Player این گوشی هم درحالت افقی و هم عمودی عمل می­کند و می­توان فیلم­ها را به­صورت تمام­صفحه مشاهده کرد. مسلماً مشاهده فیلم در صفحه­نمایش بزرگ و فوق­العاده با کیفیت این گوشی بسیار جذاب بوده و با کمک دکمه­های کنترلی خاص گوشی می­توان فیلم را کنترل کرد.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

رادیو FM

 

رادیو FM این گوشی دارای اینترفیس ساده و بسیار خوبی است و می­تواند ایستگاه­های رادیویی را اتوماتیک پیدا و ذخیره کند. همچنین امکان RDS و رادیوی تصویری نیز وجود دارد.

 

 

 

image
 

image
 
image

 

 

فرستنده FM Transmitter

 

یکی از ویژگی­های جالب توجه این گوشی وجود یک فرستنده FM داخلی است که این امکان را فراهم می­کند که مثلاً کاربر می­تواند تراک­های صوتی مورد علاقه خود را از طریق یک فرکانس رادیویی ازپیش تعریف شده ارسال کند و سپس کسانی که دارنده گیرنده رادیو FM در آن محدوده مشخص­شده باشند می­توانند این تراک را دریافت کنند.

 

 

 

image

 

 

گالری تصاویر

 

گالری تصاویر N85 در حالت سه­بعدی و چرخان نمایش داده می­شود. با نگه­ داشتن کلیدهای­ جهتی روی کلید چهارجهته سرعت حرکت و مرور عکسها افزایش می­یابد. وجود کارت حافظه با گنجایش بسیار بالا و نیز صفحه­نمایش فوق­العاده خوب دیدن تصاویر را لذت­بخش تر می­کند.

امکان مشاهده عکس­ها در حالت افقی یا عمودی و تمام­صفحه، زوم تا 8 برابر، نمایش Slide Show به همراه افکت و پخش موسیقی وجود دارد.

 

 

image
 
image
 

 

File Manager

 

در این بخش کلیه عملیات لازم جهت مدیریت فایل­های گوشی مثل Copy، Move، ایجاد Folder و یا تغییرنام آنها وجود دارد. همچنین در منوهای مربوط به این بخش یک گزینه Search نیز جهت یافتن سریع فایل­ها وجود دارد.

 

 

 

image
 
image

 

دوربین

 

N85 مجهز به یک دوربین 5 مگاپیکسلی با ماکزیمم رزولوشن عکس 1944×2592 پیکسل است که دارای فوکوس اتوماتیک و نیز فلاش LED و همچنین درپوش لنز می­باشد که با بازکردن این درپوش برنامه مربوط به دوربین فعال می­شود. همچنین امکان geo tagging جهت ذخیره اطلاعات جغرافیایی مربوط به عکسی که می­گیرید به همراه عکس وجود دارد.

دکمه مربوط به گرفتن عکس نیز بسیار خوب است و برای گرفتن عکس، باید کمی آن را نگه داشت. همچنین اینترفیس N85 دارای ساختار تب­مانند بوده و امکان تنظیمات گسترده­ای را فراهم می­کند. کیفیت عکس­های این دوربین نیز بسیار عالی است. اما نمی­توان از این لحاظ آن را بهترین در میان 5 مگاپیکسلی­ها دانست و شاید بتوان گفت N95 همچنان سردمدار دوربین­های 5 مگاپیکسلی است.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

فیلمبرداری

فیلمبرداری این گوشی با رزولوشن VGA و سرعت 30 فریم در ثانیه است و بنابراین کیفیت فیلم فوق­العاده­ای دارد. فیلم­ها با فرمت MPEG4 ضبط می­شوند.

امکانات ارتباطی

امکانات ارتباطی این گوشی مثل دیگر گوشی­های سطح بالای سری N نوکیاست. USB نسخه 2.0، بلوتوث نسخه 2.0، GPRS/ EDGE/ 3G و HSDPA و نیز WLAN از جمله امکانات این گوشی هستند.

مرورگر وب

این گوشی دارای یک تب مرورگر وب با قابلیت پردازش صفحات وب بسیار خوب است و می­تواند صفحات را درحالت افقی، عمودی و تمام­صفحه نمایش دهد و می­توان روی صفحات زوم کرده یا فونت را تغییر داد.

همچنین یک نشانگر موس مجازی و یک نقشه کوچک جهت مشخص کردن موقعیت فدر صفحات بزرگ وجود دارد.

Organizer

 

اصولاً اسمارت­فو­ن­ها قابلیت­های زیادی در این بخش دارند که از اتلاف وقت جلوگیری کرده و به مدیریت کارها و وظایف کمک می­کنند و علاوه بر این برنامه­های جانبی زیادی برای این نوع گوشی­ها وجود دارد.

تقویم این گوشی را می­توان در سه نمای ماهیانه، روزانه و هفتگی مشاهده کرده و برای روزهای مختلف، Event های خاصی را تعریف کرد و برای Eventها نیز زنگ Alarm گذاشت. همچنین امکان باز کردن و مرور فایل­های آفیس مثل Word، Excel، Power Point و نیز PDF وجود دارد اما نمی­توان آنها را ویرایش کرد. همچنین برنامه­های Zip Manager، تبدیل واحد، ماشین­حساب، ضبط صوت، ساعت بیداری، Note  و ... در اینجا وجود دارد.

 

 

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

 

بازی

 

امکان دانلود بازی و یا دیگر نرم­افزارها از طریق برنامه مدیریت دانلود امکان­پذیر است اما علاوه بر این یک نسخه آزمایشی از بازی­های  N-Gage نیز در اینجا وجود دارد که می­توان نسخه کامل ان را نیز خریداری کرد.

 

 

image

 

GPS

 

N85 دارای یک گزیده GPS داخلی به همراه سه ماه هدایت راهیبابی به ­صورت مجانی است. تقریباً 2.5 ثانیه طول می­کشد تا گوشی بتواند ماهواره موردنظر را بیابد. همچنین امکان A-GPS نیز برای کمک به کار GPS وجود دارد. این گیرنده داخلی با برنامه Nokia Maps کار می­کند که دارای جزئیات کاربردی بسیاری است. امکان راهیابی و مسیریابی از طریق الگوریتم مسیریابی بسیارخوب گوشی فراهم می­شود. حتی می­توان GPS را غیرفعال کرده و فقط از نقشه آن استفاده کرد.

 

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

کلام آخر

 

N85 نیز مثل بسیاری دیگر از گوشی­های سری N نوکیا دارای قابلیت­های بسیار خوب و کاملی است و تقریباً نمی­توان هیچ ایراد و نقصی را در آن یافت. به­دلیل وجود چندین گشوی مشابه در بازار، N85 فروش خوبی مثل N95 یا N96 نداشته است.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)