Nokia N79

نوکیا همچنان به عرضه گوشی­های چندکاره و پرقابلیت و با کارایی­های فوق­العاده ادامه می­دهد و این بار نیز N79 را که شباهت زیادی به N85 دارد به بازار معرفی می­کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۳/۲
مروری بر گوشی NOKIA N79

 

 

نوکیا همچنان به عرضه گوشی­های چندکاره و پرقابلیت و با کارایی­های فوق­العاده ادامه می­دهد و این بار نیز N79 را که شباهت زیادی به N85 دارد به بازار معرفی می­کند.

 

image

image
 
image

 

ویژگی­های کلیدی

 

 

صفحه­نمایش TFT با سایز 2.4 اینچ، رزولوشن QVGA و قابلیت نمایش 16میلیون رنگ

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک، فلاش LED و چراغ کمکی AF

ضبط فیلم به­صورت VGA با سرعت 30 فریم در ثانیه

سیستم­عامل سیمبین ورژن 9.3 و اینترفیس سری 60 نسخه 3.2

پردازنده ARM11 با سرعت 369 مگاهرتز

پشتیبانی از 3G و HSDPA و Wi-Fi

4 باند GSM

GPS داخلی و AGPS

اسلات کارت حافظه Micro SD و پشتیبانی از Micro SDHC

کارت حافظه 4 گیگابایتی

شتاب­سنج داخلی و امکان چرخش اتوماتیک

جک صوتی 3.5 میلی­متری

خروجی TV

رادیو FM استریو با RDS

فرستنده FM

بلندگوهای استریو

USB و بلوتوث نسخه 2.0

یک بازی N-Gage

دکمه قفل صفحه­کلید

 

 

معایب اصلی

 

 

عدم امکان شماره­گیری هوشمند

عدم امکان ویرایش فایل­های آفیس

کارایی متوسط دوربین

سرعت پایین هنگام زوم روی تصاویر

کارایی متوسط GPS

N79 یکی دیگر از گوشی­های سری N نوکیاست که مهمترین رقبای آن همان سری Nهای خود نوکیا مثل N85، N78 و N82 هستند. البته N82 دارای دوربین فوق­العاده بهتر و دارای فلاش زنون بوده و همچنین وزن کمتری دارد. همچنین N95 و N95 8GB از دیگر مدعیان رقابت در این سری است که با دوربین بسیار عالی و صفحه­نمایش خوب همچنان یکی از بهترین­های بازار است.

از خانواده سامسونگ می­توان i7110 را که ویژگی­های کاملاً مشابه این گوشی را دارد نام برد. تنها تفاوت آن با N79 در داشتن صفحه­نمایش بزرگتر و از نوع OLED است.

 

image
 
image

محتویات بسته خریداری شده

 

 

ازجمله محتویات جالب و مورد ستایش این گوشی وجود کارت حافظه 4 گیگابایتی Micro SD است. همچنین وجود هندزفری دوتکه با رنگ سفید، دکمه­های کنترلی بزرگ و راحت، کابل اتصال USB، شارژر DC، دو پوشش بدنه با رنگ­های قرمز و سفید، راهنمای کاربر و DVD مربوط به نرم­افزارهای لازم از دیگر امکانات جانبی این گوشی هستند.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

طراحی و ساختار

 

 

ابعاد این گوشی 15×49×110 میلی­متر و وزن آن 97 گرم است که به این ترتیب درمیان سری N کمترین وزن را داراست. درپانل جلویی گوشی صفحه­نمایش و دربالای آن سنسور نوری و دوربین دوم جهت مکالمات ویدئویی قرار دارد.

image

 همچنین در پانل جلویی صفحه­نمایش و صفحه­کلید گوشی نیز قرار دارند.

کناره سمت چپ گوشی شامل اسلات Micro SD، اسلات کارت حافظه Micro SD و اسلات اتصال شارژر است که دوتای اول دارای درپوش پلاستیکی هستند.

image
 
image

درکناره بالایی گوشی دکمه خاموش/روشن گوشی و درکنار آن جک صوتی 3.5 میلی­متری دیده می­شود. همچنین دکمه مربوط به قفل صفحه­کلید نیز در اینجا قرار دارد.

image
 
image

در کناره سمت راست گوشی بلند­گوهای استریو، دکمه مربوط به ولوم صدا و دکمه مخصوص دوربین، ابعاد مناسب دیده می­شوند.

 

image
 
image
 

image

 پانل پشتی گوشی از پلاستیک براق می­باشد. در اینجا لنز دوربین 5 مگاپیکسلی در زیر درپوش فعال و هوشمند و در کنار آن لنز LED وجود دارد.

image
 
image
 

image

با برداشتن درپوش، باتری BL-6F لیتیومی با ظرفیت 1200 mAh وجود دارد که تا 5:30 ساعت مکالمه مداوم و 370 ساعت استندبای را تحمل می­کند.

image
 
image
 

صفحه­نمایش

 

 

N79 دارای صفحه­نمایش 2.4 اینچی QVGA با قابلیت پخش 16 میلیون رنگ می­باشد. از این نوع صفحه­نمایش فقط درچند مدل از گوشی­های نوکیا استفاده شده و از لحاظ روشنایی و کنتراست تصاویر بسیار عالی است.

 

image
 
image

صفحه­کلید

 

 

صفحه­کلید این گوشی تفاوت­های زیادی با N78 دارد. به­عنوان مثال بخش دکمه­های حرکتی و جهتی یا همان کلیدچهارجهته در اینجا بزرگتر بوده و کار با آن بسیار بهتر شده است. دکمه­های اطراف کلیدچهارجهته کمی کوچکتر شده­اند اما کار با آنها هنوز هم راحت است. دکمه مخصوص مولتی­مدیای گوشی بزرگترین دکمه این بخش است که در سمت چپ قرار گرفته است. دکمه­های عددی/حرفی این گوشی نیز برخلاف N78، بزرگ و راحت است.

 

image
 
image

اینترفیس کاربری

 

 

N79 دارای سیستم­عامل سیمبین نسخه 9.3 با اینترفیس کاربری نسخه سوم سری 60 و با FP2 است و بنابراین اینترفیس این گوشی بسیار شبیه به اینترفیس N78 است.

 

image
 
image

 

image
 
image

ساختار گرافیکی معمولی با آیکن­های وضعیتی در بالا و دکمه­های چندمنظوره در پایین است. N79 نیز مانند دیگر گوشی­های نوکیا دارای استندبای فعال با دوحالت نمایش است. از این حالت استندبای برای قراردادن دکمه­های میانبر برای برنامه­های کاربردی استفاده می­شود. حتی می­توان میانبربرای وب­سایت­های موردعلاقه نیز تعریف کرد. صفحه­نمایش به­صورت تب­های افقی و یا عمودی قابل نمایش است که توسط کلیدچهارجهته می­توان روی برنامه­ها حرکت کرد. به­دلیل وجود شتاب­سنج داخلی امکان چرخش اتوماتیک صفحه­نمایش وجود داردکه برای این تغییر نیز می­توان افکت­های گرافیکی را تعریف کرد. یکی از ویژگی­های خاص گوشی­های سری N منوی مخصوص مولتی­مدیاست که در اینجا ازطریق دکمه مخصوص نمایش مولتی­مدیا قابل دسترسی است.

 

image
 
image

 

image
 
image

پردازنده این گوشی از نوع ARM11 با سرعت 369 مگاهرتز است که در بیشتر بخش­های گوشی عملکرد و سرعت پاسخگویی مناسبی دارد. در گالری تصاویر کمی سرعت پایین­تر است. به­خصوص هنگام زوم روی عکس­ها باید چند ثانیه تحمل کنید.

حافظه داخلی مورداستفاده­ی کاربر 83 مگابایت است که با وجود کارت حافظه 4 گیگابایتی کلیه نیازهای کاربر برطرف خواهد شد.

 

شخصی سازی

 

 

برای نمایش منوی گوشی 4 حالت مختلف وجود دارد که ازجمله آنها شبکه­ای 3×4، لیست ساده، حالت سه­بعدی V مانند و ساختار نهستند.

image
 
image

 

image
 
image

N79 دارای 8 تم گرافیکی مختلف است که به­طور پیش­فرض روی گوشی نصب شده­اند و با انتخاب هرکدام قالب گرافیکی تغییر می­کند. درحالت استندبای برای پس­زمینه می­توان عکس­ها را به­صورت Slide Show نمایش داد.

 

 

image

قابلیت­های تلفنی

 

 

هیچ مشکل یا نکته منفی برای قابلیت دریافت سیگنال صدا در هنگام مکالمه وجود ندارد و مکالمه بدون هیچگونه اختلالی صورت می­گیرد. تنها مشکل این گوشی عدم وجود امکان شماره­گیری هوشمند است. همچنین سیستم تشخیص صدای داخلی بدون نیاز به صدای ازپیش ضبط شده نیز وجود دارد که بیشتر فرمانهای صوتی را متوجه می­شود. از لحاظ بلندی صدای زنگ و صدای هنگام مکالمه نیز یک تست در میان چند گوشی نوکیا صورت گرفته که در این میان N79 امتیاز متوسط، N82 امتیاز بسیار پایین و N96 امتیاز بسیار خوب گرفته­اند.

 

دفترچه تلفن

 

 

N79 دارای دفترچه­تلفنی با امکانات بسیار خوب و میزان حافظه بسیار زیاد است که به­راحتی مخاطبان زیادی را می­توان روی آن ذخیره کرده و آنها را مرتب کرد. جستجوی میان نام­ها توسط تایپ تدریجی  انجام می­شود. فیلدهای اطلاعاتی مختلفی به­همراه زنگ مخصوص و یا فایل ویدئویی را می­توان به هر مخاطب تخصیص داد. امکان مشاهده تاریخچه­ی تماس­ها از طریق فشردن دکمه Call(نمایش 20 تماس آخر) و یا برنامه Call log در زیرمجموعه برنامه­ها(نمایش کلیه ارتباطات در 30 روز گذشته) فراهم است.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

ارسال پیام

 

 

از انواع پیام­های SMS، MMS و ایمیل توسط گوشی پشتیبانی می­شود که دو مورد اول از یک ویرایشگر مشترک استفاده می­کنند و برای تبدیل SMS به MMS کافیست یک تصویر یا موزیک ضمیمه­ی پیام شود.

N79 دارای یک ویرایشگر مخصوص جهت ارسال صدای ضبط شده یا هرنوع صدای دیگری می­باشد. گزارش رسید پیام­ها به مقصد در یک فولدر مخصوص در زیرمجموعه بخش Messages ذخیره می­گردد. کلاینت ایمیل از پروتکل­های مختلفی مثل IMAP و POP پشتیبانی می­کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

پخش موزیک

 

 

از آنجا که N79 یک گوشی سری N نوکیاست و باید دارای امکانات مولتی­مدیای خوب باشد، بخش موزیک­پلیر این گوشی تقریباً کلیه امکانات لازم را دارد که از فرمت­های صوتی بسیاری پشتیبانی می­کند. دسته­بندی موزیک­ها بر اساس نام خواننده، ژانر و .. صورت می­گیرد و می­توان توسط تایپ تدریجی جستجو کرد. امکان پخش موزیک در پس­زمینه وجود دارد.

image
 

image
 
image

 

image
 
image

کیفیت صدای پخش موزیک نیز تا حد زیادی ارتقا یافته و می­توان گفت در میان سریNها  بهترین کیفیت پخش را دارد.

 

 

image

پخش فیلم

 

 

ویدئوپلیر N79 قابلیت پخش فیلم به­صورت پرتره و یا به­صورت افقی را دارد و می­توان آنها را به­صورت تمام­صفحه دید.

 

 

image
 

image
 
image

رادیو

 

 

N79 دارای یک رادیو FM با قابلیت RDS است. اینترفیس این بخش بسیار ساده و زیباست و می­تواند به­صورت اتوماتیک کانال­های رادیویی را اسکن و دریافت کند.

image
 
image

N79 همچنین یک فرستنده FM نیز دارد که به کاربر امکان می­دهد تا تراک­های صوتی موردعلاقه­اش را از طریق فرکانس­های رادیویی تعریف شده­ای برای گوشی­های دیگری که دریافت­کننده FM را داشته باشند، ارسال می­کند.

 

image

گالری تصاویر

 

 

گالری تصاویر N79 دارای نمای چرخان سه­بعدی است که توسط دکمه­های جهتی می­توان میان آن­ها حرکت کرد و با نگه­داشتن دکمه جهتی سرعت حرکت بین آنها بسیار سریع­تر می­شود. نمایش تصویر به­صورت Land Scape، زوم تا 8 برابر و نمایش تصاویر به­صورت Slide Show به همراه پخش موزیک از امکانات این بخش است. متأسفانه گوشی هنگام زوم روی عکس تأخیر زیادی دارد.

 

 

image
 
image

مدیریت فایل­ها

 

 

دربخش مدیریت فایل­ها کلیه امکانات و کارهایی که با یک فایل می­توان انجام داد وجود دارد که از جمله آنها کپی، تغییرمکان، تغییر نام، ایجاد فولدر جدید، ارسال و ... می­باشند. امکان Search فایل از طریق زیرمنوی مربوطه وجود دارد.

 

دوربین

 

 

N79 دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی با ماکزیمم رزولوشن تصویر 1944×2592 پیکسل است که دارای فوکوس اتوماتیک و نیز فلاش Dual-LED است. با بازکردن درب پوشش لنز دوربین، برنامه مربوط به دوربین به­صورت اتوماتیک فعال می­شود. قابلیت geotagging برای ذخیره موقعیت جغرافیایی محل عکس­برداری به همراه عکس وجود دارد. اینترفیس کاربری این بخش از تب­های مختلفی برای تنظیم نور، رنگ و افکت­های گرافیکی تشکیل شده است. کیفیت تصاویر این گوشی نیز خوب است اما در میان 5 مگاپیکسلی­ها جزو بهترین­ها نیست و این به­دلیل عملیات پردازش تصویر در الگوریتم مربوط به پردازش عکس­هاست. N95 8GB در میان 5 مگاپیکسلی­ها همچنان بهترین کارایی و بهترین کیفیت تصویر را دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

فیلم­برداری

 

 

فیلم­برداری توسط N79 با رزولوشن VGA و سرعت 30 فریم در ثانیه صورت می­گیرد که با این حساب کیفیت فیلم­های این گوشی بسیار خوب است. فرمت فیلم­ها MPEG4 است و تنظیمات آن نیز شبیه به تنظیمات دوربین است.

 

 

image

 

امکانات ارتباطی

 

 

یکی از ویژگی­های مهم این گوشی امکانات ارتباطی متنوع آن است که ازجمله آنها بلوتوث و USB نسخه 2.0 به همراه A2DP، Wi-Fi، 3G و HSDPA و نیز امکانات ارتباطی شبکه GPRS و EDGE می­باشند.

 

مرورگر وب

 

 

N79 دارای یک مرورگر وب داخلی است که پردازش صفحات وب را به­خوبی انجام داده و قابلیت کار درحالت افقی، عمودی و تمام­صفحه را دارد و می­توان روی صفحات زوم کرد. یک پوینتر مجازی موس و یک نقشه کوچک جهت پیدا کردن موقعیت فدر صفحه وجود دارد.

 

Organizer

 

 

اصولاً اسمارت­فون­ها دارای امکانات مدیریتی و برنامه­های جانبی کامل و مناسبی هستند. علاوه بر این برنامه­های جانبی بسیاری توسط کمپانی­های طراحی نرم­افزار تولید شده که می­توان از اینترنت دانلود کرد. برنامه تقویم در این گوشی مثل دیگر گوشی­های نوکیا به سه ­حالت ماهیانه، هفتگی و روزانه قابل نمایش بوده و برای هرروز می­توان رویدادهای مختلفی را تعریف کرد. همچنین برنامه آفیس برای نمایش فایل­های Word، Excel، Power Point و PDF وجود دارد اما نمی­توان این فایل­ها را ویرایش کرد. همچنین نرم­افزار مربوط به مدیریت فایل­های Zip نیز در اینجا وجود دارد.

 

 

image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

N-Gage

 

 

متأسفانه این گوشی دکمه­های مخصوص بازی را ندارد و همچنین یک بازی N-Gage آن هم به­صورت Trial(موقتی) روی این گوشی وجود دارد. اما می­توان نصخه کامل آن و نیز انواع بازی­های دیگر را از اینترنت دانلود کرد.

 

 

image

GPS

 

 

N79 دارای یک گیرنده GPS داخلی به همراه سه ماه راهنمای جهت­یابی صوتی به­صورت مجانی است. از آنجا که این گیرنده GPS جزو بهترین­های بازار نیست، چند نکته منفی کوچک در آن قابل اغماض است. چیزی درحدود 2 دقیقه طول می­کشد تا گیرنده گوشی بتواند ماهواره مربوطه را پیدا کند. این گیرنده با برنامه Nokia Maps کار می­کند که یکی از بهترین نرم­افزارهای جهت­یابی با جزئیات کامل نقشه­یابی است که 4 حالت مختلف برای نمایش نقشه­ها دارد و کار با آن بسیار ساده است. می­توان با استفاده از الگوریتم جهت­یابی که وجود دارد مسیر موردنظر را از لحاظ کوتاهترین یا سریع­ترین مسیر تنظیم کرد. همچنین جهت مسیر­یابی عابر پیاده هم می­توان از این نقشه و از بخش مسیریابی پیاده­روها استفاده کرد. یکی از قابلیت­های خوب این برنامه امکان فعال کردن اطلاعات ترافیکی و راهنماهای داخل شهری است.

البته برنامه­های جانبی زیادی توسط کمپانی­های مختلف جهت استفاده از GPS و مسیریابی طراحی شده و قابل استفاده است.

 

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

کلام آخر

 

 

N79 یکی دیگر از گوشی­های موفق و پرفروش نوکیاست که از لحاظ امکانات و قابلیت­های کاربردی چیزی کم ندارد و می­توان از کلیه جنبه­ها مثل دوربین، قابلیت­های ارتباطی، وب و GPS و ... روی آن حساب کرد. شاید نتوان گفت دوربین یا GPS آن جزو بهترین­های بازار است اما درنوع خود بسیار خوب بوده و رقبای کمی در بازار دارد. البته با توجه به اینکه نوکیا درنظر دارد نسخه پنجم سری 60 را با قابلیت لمسی صفحه وارد بازار کند، گوشی­هایی مثل N79 و دیگر گوشی­های حال حاضر سری N درصدر جدول گوشی‏های نوکیا نخواهند بود.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)