Nokia E71

در ادامه سری E که سری business گوشی های نوکیاست ،حالE71 به دنبال E51 وارد بازار موبایل می شود ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
مروری بر Nokia E71

 

در ادامه سری E که سری business گوشی های نوکیاست ،حالE71  به دنبال E51 وارد بازار موبایل می شود . به نظر می رسد E71 به عنوان رقیب E61 طراحی شده و دارای همان کیبورد QWERTY می باشد و تنها نکته منفی آن در مقایسه با E61 ،وجود صفحه نمایش کوچکتر است.

 

image
 
image
 

image
 
image

 

ویژگی های کلیدی

 

- پشتیبانی از 4 باند GSM

- پشتیبانی از 3G و HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت در ثانیه

- صفحه نمایش افقی با سایز 2.36 اینچ و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و رزولشن     QVGA

- صفحه کلید کامل  QWERTY

- کلید های میانبر مناسب جهت استفاده های کاربردی

- سیستم عامل سیمبین نسخه 9.2 سری 60

- پردازنده ARM 11 با سرعت 369 مگا هرتز و 128 مگابایت حافظه SDRAM

- WI-FI

- گیرنده داخلی GPS ،A-GPS

- دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و فلاش LED

- 110 مگابایت حافظه داخلی و قابلیت ارتقاء آن با اسلات micro SD به همراه 2GB کارت حافظه 

- باریکترین اسمارت فون حال حاضر

- بدنه استیل ضد زنگ

- جک صوتی 2.5 میلیمتری هدفون

- بلوتوث نسخه 2.0 با پشتیبانی A2DP

- رادیو FM

- پورت اینفرارد

- باطری بسیار خوب و مداوم

- ویرایشگر فایل های آفیس

 

 

معایب اصلی

 

کارایی متوسط دوربین

ضبط فیلم با حداکثر رزولوشن QVGA و سرعت 15 فریم در ثانیه

عدم وجود دکمه مخصوص دوربین

صفحه نمایش گوشی نسبت به مدل های قبلی کوچگتر است

عدم و جود RDS برای رادیو FM

 

 

E71 نوکیا یکی از بهترین اسمارت فون های حال حاضر نوکیاست که ویژگی های فوق العاده خوب ومدرنی داشته و سرعت پردازش و پاسخگویی آن بسیار بالا است.

از لحاظ قابلیتهای ارتباطی نیز از معدود گوشی هایی است که کلیه امکانات ارتباطی لازم برای یک اسمارت فون را داراست.

image
 
image

یکی ازرقبای این گوشی را می توان گوشی Bold 2000 محصول شرکت Black berry  دانست که ویژگی و قابلیتهای مشابهی با E71 دارد اما سیستم عامل آن در بین کاربران موبایل آشنا و معروف نیست .

همچنین p1 سونی اریکسون نیز می تواند یک رقیب برای E71 باشد که البته صفحه کلید QWERTY خاصی دارد. از میان ویندوز موبایلها نیز رقبایی مثل i600 سامسونگ ، Q9h  موتورولا و HP IPAQ 910 قابل توجه اند.

 
بسته خریداری شده

 

بسته خریداری E71 به غیر از گوشی، شامل شارژر بسیار کوچک و پر سرعت ،یک کارت حافظه micro SD ، 2 گیگابایتی و یک کیف چرمی است . همچنین CD مخصوص برنامه های همگام سازی با PC ،هندز فری و نیز راهنمای کاربر نیز در این بسته وجود دارند.

 

image
 
image
 

image

 

ساختار و طراحی ظاهری

 

E71 دارای ابعاد 114×57×10 میلیمتر و وزن 127 گرم که به این ترتیب به راحتی درون هرنوع جیبی جا می گیرد , با وجود صفحه کلید کامل QWERTY ابعاد و سایز، این گوشی را نمی توان باریکترین و جمع ترین گوشی دانست اما در میان اسمارت فون های بازار باریکترین و سبک ترین است.

 

image

E71 از جمله گوشی های چهار گوش معمولی است که مشابه زیادی دارد و بنابر این از نظر طراحی ظاهری ویژگی خاصی ندارد و بسیار ساده است. خروجی صدای مخاطب گوشی ،سنسور نوری و لنز دوربین دومی مربوط به مکالمات ویدئویی درست در بالای صفحه نمایش قرار گرفته اند.در زیر صفحه نمایش نیز صفحه کلید کامل دیده می شود . در کنار سمت چپ گوشی پورت اینفرارد ،اسلات کارت حافظه micro SD و پورت اتصالmini USB با در پوش پلاستیکی قرار گرفته اند.

image
 

image
 
image

کناره سمت راست گوشی نیز شامل جک صوتی 2.5 میلیمتری ،دکمه مخصوص کنترل ولوم و دکمه مخصوص فرمانهای صوتی است.

image
 

image
 
image

در کناره بالایی گوشی دکمه مخصوص خا موش / روشن کردن گوشی که از آن برای تعویض پرو فایل نیز استفاده می شود با رنگ قرمز قرار گرفته است که رنگ آن کمی غیر عادی به نظر می رسد.

image
 

image
 
image

در کناره زیرین گوشی نیز محل اتصال شارژ وجود دارد.

image
 

image

در پشت گوشی علاوه بر درب باطری که طرح نقطه نقطه دارد،لنز دوربین 3.2 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED نیز دیده می شود  که البته پوششی ندارد و ممکن است خش دار شود .

image
 
image

درب باطری گوشی به راحتی باز شده و در زیر آن یک باطری لیتیومی مدل BP-4Lبا ظرفیت 1500 mAh  وجود دارد که تا 10 ساعت قابلیت مکالمه مداوم و تا 410 ساعت حالت آماده به کار را دارد. در واقع با استفاده زیاد از گوشی تا 3 روز می توان بدون شارژ از گوشی استفاده کرد و در صورتی که استفاده کمی از آن شود تا یک هفته هم دوام می آورد.

 

image
 
image
 

image

 

صفحه نمایش

 

صفحه نمایش این گوشی با سایز 2.36 اینچ و رزو لوشن QVGA و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ از جمله صفحه نمایشهای فوق العاده خوب و کار آمد است که کیفیت تصاویر در آن بسیار خوب است.

 

image
 
image

صفحه کلید

 

در مقایسه با E61 هم صفحه نمایش و هم صفحه کلید این گوشی کوچکتر و هم جمع و جورتر است تا ابعاد گوشی کوچکتر شده و حمل آن ساده تر شود . البته با این حال کار با صفحه کلید بسیار راحت بوده و مشکلی ایجاد نمی کندو می توان به سرعت با آن تایپ کرد.در بالای دکمه های تایپی 2 دکمه مخصوص انتخاب گزینه ها ،دکمه برقراری یا قطع مکالمه  ،دکمه منو و سه دکمه one-touch وجود دارد که این سه دکمه را می توان به برنامه ها و بخشهای مختلف به عنوان کلید میانبر نسبت داد.

    
 
قابلیتهای تلفنی

 

با E71 هیچ گونه مشکلی در هنگام مکالمه از لحاظ پخش صدا و یا کیفیت آن نخواهیم داشت صدای زنگ گوشی و نیز قابلیت ویبره آن به اندازه کافی بلند و قوی است که هیچ تماسی از دست نخواهد رفت . برقراری تماس به راحتی وبا تایپ تدریجی نام و یا شماره تلفن فرد مورد نظر در همان صفحه اصلی و اولیه گوشی امکان پذیر است .علاوه بر این امکان فیلتر کردن تماسها نیز وجود دارد مثلآ اینکه فقط تماسهای شماره های داخل دفترچه تلفن پذیرفته شود و بقیه تماسها رد شوند و.... که برای این منظور می توان تعیین کرد که گوشی تماس را رد کند یا بوق اشغال بزند یا توسط یک پیامک تماس را رد کندو ........

در عمل در مقایسه با بسیاری گوشیهای حال حاظر بازار از لحاظ بلندی صدا و کیفیت پخش آن در هنگام مکالمه امتیاز خوبی را کسب کرده است.

 

image
 
image
 

image
 
image

 

اینتر فیس سیمبین سری 60

 

E71 دارای سیستم عامل سیمبین نسخه 9.2 با اینتر فیس کاربری نسخه سوم سری 60 است که Feature Pack 1 به صورت پیش فرض روی آن نصب شده است. E71 نوکیا دارای یک پردازنده 369 مگاهرتزی و 128 مگابایت RAM است. این میزان حافظه و سرعت پردازش نشان دهنده سرعت پاسخ گویی و اجرای مناسب برنامه هاست.

image
 
image

در منوی اصلی 2 نمای شبکه ای 3×4 و لیستی وجود دارد . امکان تنظیم فونت نوشته ها در گوشی امکان پذیر است.دایره ای که در کنار آیکنهای مختلف قرار دارد نشاندهنده این است که آن برنامه در حال اجراست و خروج از آن به درستی صورت نگرفته است. صفحه اصلی گوشی در حالت فعال شامل آیکنهای برنامه های پر کاربرد و مفید است . امکان تنظیم قفل اتوماتیک صفحه کلید توسط کاربر وجود دارد .کارت حافظه هایی که با این گوشی ارائه می شود 2 گیگابایت است که البته قابلیت ارتقاء تا 8 گیگابایت را نیز دارد.

4 تم گرافیکی به صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده است.

 

image
 

image
 
image
 

image
 
image

دفترچه تلفن

 

دفترچه تلفن E71 شبیه به دیگر گوشی های سیمبین است و تفاوت زیادی با دیگر گوشی های سری E نیز ندارد.ظرفیت دفترچه تلفن برای ذخیره اطلاعات و شماره ها تقریبآ نا محدود است و امکاناتی نظیر مرتب سازی و یا جستجو روی آنها به سادگی صورت می گیرد . برای ذخیره اطلاعات فیلد های مختلف زیادی وجود دارد.call log که تاریخچه ای از مکالمات و تماسهای مختلف را نگهداری می کند در بخشی جداگانه قرار دارد که از انواع مختلف تماسها 20 تماس آخر را نگهداری می کند .در برنامه log که در منوی اصلی وجود دارد ریز اطلاعات تماسها و پیامها تا 30 روز گذشته وجود دارد.

 

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

ارسال پیام

 

این بخش با حضور سیستم عامل سیمبین وصفحه کلید کامل QWERTY شبیه به بسیاری از اسمارت فونهای نوکیاست ویرایشگر این بخش نیز بسیار کامل بوده و کار با آن بسیار ساده است.

انواع پیامهایSMS ،MMS،صوتی و ایمیل توسط گوشی امکان پذیر است.ویرایشگرMMS نیز در واقع همان ادیتور  SMSاست که می توان به آن فایل تصویری یا صوتی اضافه کرد. امکان دریافت Report نیز وجود دارد که این حالت پیغامReport در یک فولدر جداگانه ذخیره می شود.پیام صوتی نیز در واقع یک نوع MMS است.

سیستم ایمیل این گوشی کلیه امکانات لازم جهت راه اندازی و استفاده از ایمیل را دارد و کافیست یکبار آن را تنظیم کنید و آدرس مورد نظر را برای آن تخصیص دهید . همچنین از پروتکل SSL نیز پشتیبانی می شود و بنابر این بیشترین سرویسهای ایمیل قابل دریافت اند.

 

image
 
image
 

image
 
image

پخش مولتی مدیا

 

E71 دارای همان music player خاص گوشی های سیمبین سری 60 است که از فرمتهای صوتی مختلف مثل:MP3 ،AAC،eAAC،WMA پشتیبانی می کند.متاسفانه دکمه خاصی برای پخش موزیک وجود ندارد.

فیلتر کردن تراکهای موزیک براساس نام خواننده ،البوم ، ژانر و.....صورت می گیرد .امکان دریافت و ارسال موزیک از طریق USB،بلوتوث و یا کارت حافظه وجود دارد.

 

image
 

image
 
image
 

image
 
image

کیفیت صدا

 

با اینکه E71 یک گوشی مبتنی بر پخش موزیک نیست اما در مقایسه با بسیاری از گوشی های دیگر  نو کیا مثل N81,N78, و ....کیفیت پخش بسیار خوبی دارد و از لحاظ بلندی صدا و وضوح آن و کیفیت پخش جزء گوشی های خوب به شمار می رود .

image
 

پخش ویدئو

 

E71 دارای یک برنامه Real player جهت پخش فایلهای ویدئویی است.پخش ویدئویی فقط در حالت افقی صورت می گیرد که البته پخش آن بصورت تمام صفحه نیز امکان پذیر است.

 

image
 
image

رادیوFM

 

امکان استفاده از رادیو FM در این گوشی وجود دارد که این رادیو به صورت اتوماتیک ایستگاه های رادیویی را اسکن کرده و ذخیره می کند. اگر ارتباط اینترنتی فعال باشد می توان برنامه رادیوی تصویری را دانلود کرد و ایستگاه های تصویر را نیز ذخیره کرد. امکان RDS برای این رادیو وجود ندارد.

 

image

 
گالری تصاویر

 

E71 متآسفانه دارای نمای چرخنده سه بعدی تصاویر که در بیشتر گوشی های سری N دیده می شود نیست اما از لحاظ کارایی کم و کسری ندارد . مرور تصاویر به راحتی صورت گرفته و امکان زوم روی تصاوییر نیز وجود دارد.نمایش اسلایدی تصاویر نیز در این گالری وجود دارد که می توان در پس زمینه آن یک موسیقی را نیز برای پخش تنظیم کرد.

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

دوربین

 

یکی از برجسته ترین نقص های این گوشی دوربین است . لنز 3.2 مگاپیکسلی به همراه فوکوس اتوماتیک و فلاش LED از جمله ویژگی های خوب دوربین هاست اما در عمل کیفیت و کارایی این دوربین بسیار پایین است . یک مشکل بزرگ این بخش عدم وجود درپوش محافظ روی لنز است که این باعث خش دار شدن یا کثیف شدن لنز دوربین می شود .علاوه بر این عدم وجود یک دکمه مخصوص دوربین یک نقص دیگر این گوشی است.در هنگام عکس برداری باید دکمهT نگه داشته شود و سپس از دکمه  وسطی D_Pad یا همان دکمه ok جهت گرفتن عکس استفاده شود.

image
 
image
 

image

اینترفیس بخش دوربین شبه به اینترفیس بکار رفته در گوشی N95 8GB است که تنظیمات زیادی را برای آن می توان انجام داد که از جمله آنها تنظیمات سفیدی و نور ، کنتراست، افکت های گرافیکی ،رنگ بندی و....هستند

از دیگر قابلیتهای آن تایمر اتوماتیک و مدهای عکس برداری مختلف هستند.کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین پایین تر از متوسط است و در آن نویز زیادی وجود دارد و نیز کیفیت رنگ بندی آن مناسب نیست.

ضبط فیلم نیزاز نکته های منفی این گوشی است که قابلیت فیلم برداری با رزولوشن QVGA با سرعت 15 فریم در ثانیه را دارد که کارایی آن از دوربین 2 مگاپیکسلی E61 نیز کمتر است.

 

ارتباطات

 

برخلاف بخش دوربین که بی کیفیت ترین بخش این گوشی است در زمینه قابلیتهای ارتباطی در سطح بالایی قرار دارد. امکانات ارتباطی مختلف نظیر اینفرارد،بلوتوث2.0 ،USB 2-0 ،wih،3G و HSDPA در این گوشی وجود دارند. علاوه بر این کارت حافظه نیز یک ابزار ارتباطی و نیز در جهت انتقال دیتاست.

 

مرورگر وب

 

مرور صفحات وب توسط E71 با صفحه نمایش بزرگ و حالت افقی تمام صفحه بسیار راحت و جالب است و امکان خوانایی صفحه نیز بسیار خوب است. یک اشارگر مجازی ماوس نیز روی صفحه وجود دارد که به مرور صفحات کمک می کند و علاوه بر این، نقشه کوچک در کناره صفحه نشاندهنده محل قرار گرفتن ماوس روی صفحه است. وجودRAM کافی امکان مرور صفحات را راحت تر می کندو حتی صفحات سنگین را نیز می توان به راحتی روی گوشی بار گذاری کرد. همچنین به دلیل پشتیبانی کامل گوشی از فایل های جاوا و فلش کلیه صفحاتی که دارای این فایل ها هستند نیز به راحتی باز می شوند.

 

ORGANIZER

 

برنامه های مدیریت زمانی این بخش شبیه به بسیاری از گوشی های سیمبین است از جمله این برنامه ها تقویم با نمای روزانه ،هفتگی و ماهیانه و نیز لیست to-do جهت کارهایی که باید انجام شوند و ......هستند.

امکان مشاهده و ویرایش فایلهایی آفیس مثل:word,Excel,Power Point در این گوشی وجود دارد.

مشاهده فایلهای PDF و باز کردن فایلهای ZIP نیز امکان پذیر است.همچنین ماشین حساب ،ضبط صوت،Note

و یک Convertor  جهت تبدیل واحد نیز وجود دارد.برنامه ساعت بیداری گوشی نیز بسیار ساده بوده و امکان ذخیره چندین تایم مختلف را میسر می سازد .برنامه Printer جهت گرفتن پرینت از فایلهای متنی و برنامه Scan جهت گرفتن عکس از card  business توسط دوربین می باشد.

یکی از برنامه های پر استفاده این گوشی Search یا همان جستجوی پیشرفته است که در سری آیکنهای روی صفحه اصلی در حالت فعال قرار گرفته است و توسط آن می توان کلیه محتویات درون گوشی را مرور کرد و یا جستجو کرد.

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

GPS

 

E71 دارای گیرنده داخلی GPS است که البته دقت آن نسبت به گوشی های دیگر GPS دار بهترین نیست اما کارایی نسبتآ خوبی دارد.علاوه بر این A_GPS به عنوان کمک کننده GPS وجود دارد.

علاوه بر این برنامه Nokia maps  شامل نقشه های مورد نیاز به صورت پیش فرض نصب شده اند و البته نرم افزارهای جانبی زیادی جهت بکارگیری نقشه ها وجود دارند.

image
 
image
 

image
 
image

این نرم افزار از لحاظ ظاهری بسیار ساده بوده و تعیین نقشه ها و مسیرها در آن بسیار ساده است.

2 بازی به صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده اند که یکی از آنها مجموعه ای از 15 بازی کارتی و تخته ای است و دیگری بازی معروف arcade است.

 

در نهایت

 

E71 یک گوشی قوی و کار آمد در سری E یعنی سری business نوکیاست که از جمله اسمارت فونهای پر قابلیت و مدرن است.ظاهر گوشی فوق العاده شیک بوده و بدنه صیقلی آن به همراه صفحه کلید کامل QWERTY بسیار شیک و جذاب است. قابلیتهای ارتباطی ویژه این گوشی بسیار کار آمد و مدرن است.

با اینکه برخی نقصهای کوچک مثل کیفیت پایین دوربین نیز در آن دیده می شود اما در کل می توان آن را جزو اسمارت فون های برتر و پر طرفدار دانست.

  

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)