Nokia 5320

نوکیا بازهم یک گوشی جدید در سری Xpress Music را با عنوان 5320 معرفی کرد. این گوشی علاوه برقابلیتهای پخش موزیک، دارای سیستم عامل سیمبین بوده ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
                                  

 

مروری بر NOKIA 5320

 

نوکیا بازهم یک گوشی جدید در سری Xpress Music را با عنوان 5320 معرفی کرد. این گوشی علاوه برقابلیتهای پخش موزیک، دارای سیستم عامل سیمبین بوده و قابلیتهای ارتباطی بسیار بهتری که مطابق با شبکه­های ارتباطی پرسرعت حال حاضر است را نیز داراست.

image
 

image
 
image

ویژگیهای کلیدی

- صفحه نمایش 2اینچی با رزولوشن QVGA و قابلیت پخش16 میلیون رنگ

- سیستم­عامل سیمبین نسخه 9.3 همراه با اینترفیس کاربری سری 6.0 نسخه 3.2

- پردازنده ARM II با سرعت 369 مگاهرتز و 128 مگابایت حافظه RAM

- 140مگابایت حافظه داخلی

- اسلات حافظه Micro SD به همراه کارت حافظه 1گیگابایتی با قابلیت ارتقاء حافظه تا 8 گیگابایت

- پشتیبانی از 3G و HSDPA

- بلوتوث و USB نسخه 2.0

- دوربین 2مگاپیکسلی به همراه فلش LED

- جک صوتی 3.5میلیمتری

- رادیوFM به همراه RDS

- کنترلهای مخصوص پخش موزیک

- بلندگوهای پرقابلیت

- ساختار جمع  و جور و سبک

- هندزفری شیک و مدرن

معایب اصلی

- دوربین قابلیت فوکوس اتوماتیک ندارد

- ضبط فیلم با کیفیت QVGA و سرعت 15 فریم در ثانیه

- باتری ضعیف

- صفحه نمایش کوچک

- عدم وجود Wi_Fi

5320 با ساختار معمولی و ظاهر مستطیل شکل مطمئناً مورد توجه موبایل بازهای جوان قرارخواهد گرفت اما به هرحال این گوشی با ویژگیهایی که دارد رقبای بسیاری را نیز در سری گوشیهای متوسط بازار دارد. به عنوان مثال 6120Classic کاملاً شبیه به این گوشی است و فقط چند تفاوت کوچک دارد که از جمله آنها  RAMکمتر، عدم وجود RDSو FP2 است و البته 6120 ارزانتر از 5320 است. 5700 نوکیا نیز آخرین XpressMusic با سیستم عامل سیمبین است که صفحه نمایش و صفحه کلید بهتری از 5320 دارد و در بقیه موارد شبیه به 5320 است.

image
 
image

w550i سامسونگ از لحاظ داشتن صفحه نمایش بهتر و نیز وجود WLAN در سطح بالاتری نسبت به 5320 قرار دارد و البته قیمت بالاتری نیز دارد.

 

طراحی و ساختار ظاهری

 

ابعاد این گوشی 15×46×108 میلیمتر و وزن آن 90 گرم و بسیار جمع و جور و مناسب برای حمل درون جیب یا کیف است. مطمئناً هدف نوکیا از این شکل طراحی 5320 جلب توجه جوانان بوده است. بدنه گوشی کاملاً از جنس پلاستیک است. در بالای صفحه نمایش دوربین دوم جهت مکالمات ویدئویی و نیز دکمه ای به نام "MY OWN" قراردارد که می توان آنرا به هر برنامه دلخواه گوشی تخصیص داد و البته محل قرارگرفتن این دکمه کمی نامناسب است.

image
 

image
 
image

در کناره سمت راست این گوشی دکمه مخصوص دوربین و دکمه های تنظیم ولوم صدا هستند. 3 دکمه مخصوص پخش موزیک در کناره سمت چپ قرار دارد که کار با آنها بسیار راحت است. اسلات کارت حافظه نیز در این بخش قراردارد.

image
 

image
 
image
 

image
 
image

کناره بالایی گوشی محل قرارگرفتن دکمه خاموش/روشن است که همچنین برای تعویض پروفایل گوشی نیز به کار می رود و درکناره پایین گوشی اسلات اتصال کابل MicroUSB ، محل اتصال شارژر و نیز جک 3.5 میلیمتری است.

image
 

image
 
image

در پشت گوشی نیز لنز دوربین 2مگاپیکسلی و فلاش LED است. روی لنز نیز هیچگونه پوشش محافظی قرارندارد . باتری گوشی در زیر درب مخصوص قراردارد که از نوع لیتیومی با ظرفیت 890mAh است و می تواند 250 ساعت در حالت آماده به کار و 3.5 ساعت مکالمه مداوم و 24 ساعت پخش مداوم موزیک دوام بیاورد.

image
 

image
 
image

صفحه نمایش

 

5320 دارای یک صفحه نمایش 2 اینچی TFT، با رزولوشن QVGA است که می تواند 16 میلیون رنگ را نمایش دهد. با اینکه سایز صفحه بسیار کوچک است اما کیفیت پخش تصاویر در آن و نوع رنگ بندی و وضوح تصاویر بسیار خوب است.

image
 
image

صفحه کلید

 

صفحه کلید این گوشی دارای دکمه هایی باسایز و جنس مناسب است که البته شاید تایپ کردن با آن در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما بالاخره پس از چندبار تایپ کردن به آن عادت میکنید. کلید 4 جهته گوشی نیز شامل دکمه های جهتی است و کار با آن راحت است. نور پس زمینه صفحه کلید نیز مناسب و یکنواخت است.

image
 
image

 

image
 
image

محتویات بسته خریداری شده

 

با توجه به اینکه این گوشی در سری متوسط گوشیها قراردارد اما بسته بندی خوبی دارد که بیشتر لوازم جانبی مورد نیاز را شامل می شود. یک کارت حافظه MicroSD با ظرفیت 1 گیگابایت، یک شارژر DC، دفترچه راهنمای کاربر، CD نصب برنامه مربوط به گوشی، کابل Micro USB و هندزفری مخصوص XpressMusic شامل دوبخش جک 3.5 میلیمتری و کنترل remote، از جمله محتویات این بسته بندی هستند.

image
 
image
 

image
 
image

قابلیتهای تلفنی

 

قابلیت دریافت سیگنال این گوشی بسیار خوب است. علاوه بر این کیفیت صدای بلندگوی گوشی در هنگام مکالمه خوب بوده و نویز یا تداخل خاصی ندارد. صدای زنگ گوشی و قابلیت ویبره آن نیز بسیار خوب است.

image
 
image

اینترفیس کاربری سیمبین

 

5320 دارای سیستم عامل سیمبین 9.3 به همراه اینترفیس نسخه سوم سری 60 است که جزو اولین گوشیهایی است که مجهز به FP2 هستند. اولین نکته قابل توجه این اینترفیس، صفحه نمایش آن در حالت استندبای است که دارای 4 مد نمایش مختلف بصورت عمودی یا افقی است که می توان در هرکدام آیکنهای میانبر را جهت برنامه های مختلف و دلخواه قرار داد. همچنین دکمه MY OWN در این گوشی را می توان به هر برنامه دلخواهی نسبت داد تا به سرعت بتوان به آن دسترسی داشت.

image
 

image
 
image

یکی از نقاط قوت این گوشی دارا بودن 128 مگابایت حافظه RAM است که به سرعت، گوشی برای اجرای برنامه ها بسیار کمک می کند. CPU یا همان پردازنده گوشی نیز از نوع ARM II و با سرعت 369 مگاهرتز است که قدرت و سرعت خوبی برای اجرای برنامه های مختلف دارد.

5320 دارای 125 مگابایت حافظه داخلی برای کار کاربر و یک کارت حافظه 1گیگابایتی است که می توان آنرا تا 8 گیگابایت ارتقا داد.

برای منوی اصلی گوشی 4 طرح مختلف وجود دارد که 2 طرح آن بصورت شبکه ای 3×4 بوده و دو طرح دیگر یکی بصورت V شکل سه بعدی و دیگری طرح چرخشی نعل مانند است.

image
 
image

 

image
 
image

 5 تم مختلف نیز بصورت پیش­فرض روی این گوشی قراردارد.

image

دفترچه تلفن

 

گوشیهای سیمبین دارای دفترچه تلفنهای فوق العاده پرکاربرد با ظرفیت ذخیره شماره نامحدود هستند که برای این منظور می توان از همه فضای خالی گوشی استفاده کرد. امکان مرتب سازی شماره­ها ویا جستجوی آنها بصورت تایپ تدریجی حروف وجود دارد. همچنین می توان شماره هارا گروه بندی کرده و برای هرگروه یک زنگ یا تصویر خاص درنظر گرفت. بخش Call log در این گوشی تاریخچه ای از 20 تماس اخیر (ازهرنوع 20تا) را نگهداری می کند. البته برنامه log در منوی اصلی لیستی از جزئیات تماسها، پیامها و یا ارتباطات شبکه ای را که در 30 روز اخیر انجام شده نگهداری می کند.

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

ارسال پیام

 

با وجود صفحه کلید مناسب و راحت و نرم افزار بسیارخوب امکان ارسال پیام به راحتی فراهم است. ازکلیه فرمتهای پیام نظیر SMS،MMS و ایمیل در این گوشی پشتیبانی می شود. می توان از Delivery Report جهت اطمینان از رسیدن پیام به مقصد استفاده کرد که این گزارش در یک فولدر جداگانه در زیر منوی Messaging ذخیره می شود.

برای تبدیل SMS به MMS کافیست یک فایل عکس یا فایل صوتی را به آن اضافه کنیم. کار با کلاینت ایمیل نیز بسیار ساده است و شبیه به بسیاری از گوشیهای سیمبین دیگر است. 5320 امکان دانلود ایمیلها و همچنین اضافه کردن فایل ضمیمه به ایمیلها را فراهم کرده است.

image
 

image
 
image

 پخش موزیک

 

یکی از ویژگیهای مهم 5320 امکانات پخش موسیقی آن است که البته قابل مقایسه با XpressMusic های قبلی نوکیا نیست اما با این حال نسبت به دیگر سیمبین ها از امکانات خاص و بهتری برخوردار است. 5320 از فرمتهای مختلف صوتی مثل MP3،AAC،Eaac+و WMA پشتیبانی می کند. دکمه های خاص پخش موزیک در کناره های گوشی و نیز آیکنهای جدید درحالت استندبای صفحه اصلی از جمله امکانات موردنیاز برای پخش موسیقی هستند. می توان فایلهای موزیک را از طریق USB یا بلوتوث انتقال داد. علاوه بر این وجود قابلیت A2DP، پخش موسیقی را از طریق هدست استریو بلوتوث فراهم می کند.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

از لحاظ کیفیت پخش صوت انتظار می رفت که بتوان این گوشی را با دیگر محصولات XpressMusic نوکیا قیاس کرد اما کیفیت آن هم تراز با دیگر سیمبین های معمولی نوکیاهست. به هرحال وجود جک صوتی 3.5 میلیمتری و امکان پخش فرمتهای مختلف این گوشی را در ردیف گوشیهای مجهز به امکانات پخش موزیک قرار داده است.

image

 پخش ویدیویی

 

5320 دارای نرم افزار Real Player جهت پخش فیلمها و فایلهای ویدئویی است که می توان با استفاده از آن فیلمهارا بصورت نرمال یا بصورت تمام صفحه مشاهده کرد که در حالت تمام صفحه کلیه دکمه­های کنترلی پنهان می شوند.

 

رادیو

 

5320 مجهز به رادیو FM  با پشتیبانی RDS است. اینترفیس این رادیو میتواند بصورت اتوماتیک ایستگاههای رادیویی را جستجو کرده و ذخیره کند. درصورتیکه ارتباط اینترفیسی گوشی مهیا باشد می توان با امکان رادیوی تصویری کلیه ایستگاههای رادیویی تصویری را نیز دانلود و ذخیره کرد.

image

گالری

 

گالری تصاویر 5320 به خوبی گالری سری N نوکیا نیست اما به هرحال کارایی­های خوبی دارد. همچنین اینترفیس 3بعدی جهت نمایش عکسها و یا آیکنهای میانبر جهت ارسال ویا پرینت عکسها وجود ندارد. کلیه تصاویر درحال Land Scape نمایش داده میشوند و می توان تا 8برابر روی آنها زوم کرد. جهت مدیریت فایلها و کارهایی از قبیل کپی، تغییر مکان، ایجاد فولدر جدید و یا تغییر نام فایلها می توان از File Manager استفاده کرد.

image
 

image

علاوه براین نرم افزار Application Manager مثل بقیه گوشیهای سیمبین امکان مدیریت روی نرم افزارهای نصب شده روی گوشی را فراهم می کند.

 

دوربین

 

5320 دارای یک دوربین 2مگاپیکسلی با ماکزیمم رزولوشن تصویر 1200×1600 پیکسل است که امکان فوکوس اتوماتیک ندارد. این گوشی همچنین یک فلاش LED نیز دارد اما لنز دوربین متاسفانه هیچگونه پوششی ندارد. اینترفیس دوربین نیز شبیه به اینترفیس بکاررفته در 6210 است که البته گزینه ها و تنظیمات خاص زیادی ندارد.امکان عکسبرداری در حالت پانوراما و با رزولوشن خیلی کم هم وجود دارد. کیفیت عکسهای گرفته شده با این دوربین نیز درحد متوسط ویا گاهی اوقات پایین تر از متوسط است. به هر حال دوربین 2مگاپیکسل امروزه جزو دوربینهای سطح پایین محسوب می شود که در گوشیهای متوسط به کارگرفته می شود.

image
 
image

 

image
 
image

ضبط فیلم نیز با رزولوشنQVGA  و باسرعت 15 فریم در ثانیه صورت میگیرد که نتیجه جالبی ندارد.

 

قابلیتهای ارتباطی

 

امکانات ارتباطی استاندار نظیر USB 2.0 ، بلوتوث 2.0 با A2DP و HSDPA برای انتقال پرسرعت دیتا فراهم است. بزرگترین نقص این گوشی در این زمینه عدم وجود Wi-Fi است که امروزه در بیشتر گوشیهای اسمارت فون وجود دارد.

 

وب

 

مرور صفحات وب در این گوشی مثل بسیاری دیگر از گوشیهای اسمارت فون نوکیا به راحتی صورت میگیرد و کلیه صفحات به راحتی پردازش شده و قابل مرور است. یک پوینتر ماوس مجازی و نیز یک نقشه کوچک که محل کاربر را روی صفحات پررنگ نشان می دهد از دیگر امکانات این بخش هستند.

یکی از دلایل سادگی کار با بخش مرورگر وب وجود حافظه RAM زیاد است که حتی در باز کردن و آپلودکردن صفحات وب بزرگ و سنگین نیز مشکلی ایجاد نمی شود. همچنین مرورگر وب از پخش فایلهای فلش و جاوا نیز پشتیبانی می کند. تنها مشکل گوشی در این زمینه کوچک بودن صفحه نمایش است که خواند متن را کمی مشکل می کند.

 

ORGANIZER

 

از لحاظ برنامه های جانبی که تاثیر زیادی در مدیریت زمان میگذارند این گوشی فوق العاده است. بطور مثال تقویم این گوشی بسیار خوب و کامل بوده و سه نوع نمای مختلف بصورت روزانه، هفتگی و یا ماهیانه دارد و می توان به روزهای مختلف مناسبتهای مختلف را نسبت داد.

همچنین نرم افزارMobile Office روی این گوشی مرورفایلهایword،excel و PDF را فراهم می کند اما نمیتوان این فایلها را ویرایش کرد. جهت امکان ویرایش فایلها باید نرم افزارکامل را از طریق سایت نوکیا دانلود کرد. با استفاده از نرم افزار Zip Manager می توان فایلهای فشرده را باز کرد.

از دیگر برنامه های این بخش، ماشین حساب، ضبط صوت، notesو PIM جهت تبدیل واحدها هستند. برنامه Search نیز امکان جستجوی در بین برنامه ها و محتویات گوشی را فراهم می آورد.

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

همچنین 4 بازی بصورت پیش فرض روی گوشی قراردارد و نیز یک میانبر جهت دانلود بازیها توسط N-gage در منوی اصلی وجود دارد. همچنین می توان بازیهای جاوای زیادی را روی گوشی نصب و اجرا کرد.

 

کلام آخر

 

5320 را می توان یک اسمارت­فون دانست که قابلیتهای لازم جهت پخش موزیک را نیز دارد. البته با اینکه نمی توان آنرا یک XpressMusic فوق العاده دانست اما قابلیتهای خوبی برای پخش موزیک دارد. وجود ram بالا و امکان FP2 باعث می شود تا کارایی خوبی در زمینه اجرای برنامه ها و نیز مرور صفحات وب داشته باشد اما متاسفانه صفحه نمایش کوچک و نیز عدم وجود قابلیت Wi-Fi از بزرگترین نقیصه های این اسمارت فون جوان پسند هستند.

           

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۵/۲۸
سلام میشه به من یه برنامه ردتماس مخصوص این گوشی بدین؟خیلی گشتم پیدانکردم خیلی ممنونم

مهمان

۱۳۹۲/۱۲/۲۱
من از سال 85 ای گوشی رو دارم تا الان خدارو شکر ازش راضیم و عالیه

مهمان

۱۳۹۲/۶/۶
من 5ساله كه دارمش اخرشه