خانهبررسی‌ها
Nokia 3120classic

Nokia 3120classic

با اینکه در بازار امروز بیشتر گوشی های موبایل در رقابت برای شبیه تر شدن به N95 تلاش می کنند اما هنوز هم در طبقه متوسط، گوشی ها یی تولید می شوند ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۱۲/۱۴
                                  

 

نوکیا 3120 کلاسیک

 

با اینکه در بازار امروز بیشتر گوشی های موبایل در رقابت برای شبیه تر شدن به  N95 تلاش می کنند اما هنوز هم در طبقه متوسط، گوشی ها یی تولید می شوند که فقط نیازهای اصلی یک موبایل یعنی مکالمه و ارسال پیام و ... را برآورده می کنند.

image
 

image
 
image

ویژگی های اصلی

-          صفحه نمایش QVGA، 2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ

-          دوربین 2 مگاپیکسلی با فلاش LED

-          اینترفیس کاربری سری 40

-          ساختار جمع وجور و سبک

-          پشتیبانی از 4 باند GSM

-          پشتیبانی از  شبکه 3G

-          امکانات ارتباطی USB و بلوتوث

-          رادیو FM استریو

-          اسلات کارت حافظ microSD

-          باتری خیلی خوب و با دوام

-          جک صوتی 2.5 میلیمتری

معایب اصلی

-          دوربین کند و کیفیت نا مناسب تصاویر

-          درپوش نامناسب باتری

-          نور پس زمینه ضعیف

-          وجود اسلات کارت حافظه در زیر پوشش باتری

 نوکیا  3120 کلاسیک از گوشی های طبقه متوسط بازار است که قیمت آن نسبت به دیگر گوشی های نوکیا و تولیدکنندگان دیگر بسیار مناسب تر می باشد.

image
 
image

 اگر هدف شما خرید یک گوشی 3G با قابلیت های خاص پخش موزیک و جک صوتی 3.5 میلیمتر است 5310  Xpress نوکیا گزینه مناسبی برای انتخاب است و می توان به جای 3120 از آن استفاده کرد. یک گزینه ارزان تر دیگر 6233 است که مهمترین تفاوت های آن با 3120، عدم پشتیبانی از 4 باند GSM و تماس های ویدیویی است و علاوه بر این فقط از microSD تا 2 گیگابایت پشتیبانی می کند در حالیکه 3120 به راحتی می تواند تا 8 گیگابایت را پشتیبانی کند. گزینه های مناسب تر و ارزان تر دیگر 5300 و 6300 هستند. U700 نیز از جمله باریک ترین های سامسونگ قیمتی مشابه 3120 دارد با این تفاوت که دارای دوربین 3 مگاپیکسلی، صفحه نمایش مناسب هر سیستم  HSDPA است اما فقط از سه باند GSM پشتیبانی می کند. D900i نیز گزینه مناسب و ارزان تری است که 3G ندارد. یکی از محبوب ترین های بازار سونی اریکسون در حال حاضر K770 است که هم 3G است و هم دارای دوربین 3.2مگاپیکسلی مناسب است اما صفحه نمایش آن 1.9اینچ می باشد.

 

 

محتویات بسته خریداری شده

 

3120 نوکیا کوچکترین و جمع وجورترین بسته بندی های موبایل را دارد که در آن فقط یک شارژر DC و هندزفری و یک راهنمای کاربر کوچک دیده می شود.

 

طراحی و ساختار ظاهری

3120 دارای ابعاد 13×45×111 میلیمتر و وزنی معادل 85 گرم است که مطمئناً بسیار سبک بوده و حمل آن به هر صورت راحت است. از لحاظ طراحی ظاهری تلاش زیادی برای آن انجام شده و ظاهر ساده ای دارد. در گوشه بالای سمت چپ دوربین دوم ویدیویی و در زیر آن صفحه نمایش QVGA قرار دارد. در کناره سمت راست گوشی دکمه تنظیم ولوم قرار گرفته است. در کناره زیرین گوشی اسلات microUSB اسلات اتصال شارژر و جک صوتی 2.5 میلیمتر است. در پشت گوشی نیز دوربین 2 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED قرار گرفته و در زیر آن درب باتری دیده می شود که به راحتی باز می شود. اسلات کارت microSD در زیر درب باتری است که در جای مناسبی قرار نگرفته است. این گوشی می تواند تا 8 گیگابایت کارت حافظه را پشتیبانی کند. باتری گوشی از نوع لیتیومی مدل BL-4U با ظرفیت 1000mAh است که قابلیت 290 ساعت ماندگاری در حالت آماده به کار و 3.5 ساعت مکالمه مداوم را دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image
 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

صفحه نمایش

3120 دارای صفحه نمایش QVGA با سایز 2 اینچ و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ است. قابلیت خوانایی صفحه در زیر نور مستقیم خورشید در این گوشی وجود دارد اما رنگ ها در نور مستقیم خورشید کمی تار می شوند.

 

image
 
image

صفحه کلید

صفحه کلید این گوشی بسیار مناسب بوده و کار با آن خیلی راحت است و به خصوص خطوط مرزی بین دکمه ها امکان تایپ را به راحتی فراهم می کند. کلید 4 جهته گوشی کمی باریک بوده و در هنگام کار با آن امکان اشتباه خوردن دکمه ها وجود دارد. کار با دکمه های اطراف کلید 4 جهته نیز گاهی اوقات سخت است. نور پس زمینه صفحه کلید 3120 ضعیف بوده و برخی از کاربران بخصوص کاربران مسن را ناراحت می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

قابلیت های تلفنی

قابلیت دریافت سیگنال مخابراتی و نیز قدرت و کیفیت پخش صدا در هر دو طرف خط بسیار عالی بوده و هیچگونه مشکلی از لحاظ کیفیت صوتی و یا دریافت نویز وجود ندارد. قدرت ویبره و لرزش گوشی نیز متوسط است. از لحاظ بلندی صدای زنگ نیز آزمایشی انجام شده که در آن 3120 در سطحی بالاتر از بسیاری از گوشی های متوسط دیگر قرار می گیرد. و قابل مقایسه با صدای K770 سونی و 6233 نوکیاست.

 

image
 
image

اینترفیس کاربری

3120 نوکیا دارای نسخه پنجم اینترفیس کاربری سری 40 نوکیا است که کار با آن با نسخه قبلی اینترفیس S40 تفاوتی ندارد و فقط در برخی جاها ساختار منو و برنامه ها تفاوت دارد. در نمای استندبای می توان برخی آیکن های نشان دهنده وضعیت مثل وضعیت باتری، زنگ، پروفایل، سیگنال مخابراتی، زمان و ... رادید و در نوار پایین صفحه نیز توضیح عملکرد دکمه وسطی کلید 4 جهته و دکمه های چند منظوره زیر صفحه دیده می شود. در صورتیکه از حالت فعال استندبای استفاده شود. روی صفحه 4 بخش اصلی دیده می شود که در بخش بالا آیکن های مربوط به برنامه های خاص دیده می شود. بخش وسط برای دسترسی به پخش موزیک و بخش پایینی مربوط به تقویم است. قابلیت انیمیشنی برای آیکن های منوی اصلی وجود دارد. امکان کار بامنوی اصلی از طریق دکمه های صفحه کلید به عنوان کلید میانبر وجود دارد. پروفایل های مختلفی در این گوشی وجود دارد که یکی از آن ها Flight mode است که در آن کلیه سیگنال های مخابراتی قطع می شود و می توان با گوشی بدون حضور سیم کارت، کار کرد.

image

 

image
 
image

 

image
 
image

4 نمای مختلف برای منوی گوشی وجود دارد که از جمله آن ها شبکه ای از آیکن ها با زیر نویس یا بدون آن، لیستی و بصورت تب های جداگانه را می توان نام برد. رنگ پس زمینه منو نیز با تغییر تم مربوط تغییر می کند.

 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن این گوشی قابلیت ذخیره تا 2000 مخاطب را دارد که برای هرکدام می توان 5 شماره تلفن مختلف و اطلاعات مختلف دیگر را ذخیره کرد. همچنین می توان زنگ یا تصویر خاصی را برای هر فرد در نظر گرفت امکان نمایش شماره های روی سیم کارت، یا کارت حافظه و یا کلیه شماره ها همزمان وجود دارد. یک امکان دیگر این بخش شماره گیری صوتی است که برای آن لازم نیست از قبل صدایی ضبط شود و یک برنامه صوتی به اجرای آن کمک می کند.

 

image
 

image
 
image
 

image
 
image

ارسال پیام

دربخش ارسال و دریافت پیام ها هیچ تفاوتی نسبت به سری های قبلی S40 وجود ندارد و امکان کار با انواع پیام مثل SMS، MMS و email را دارد. برای SMS و MMS باید از یک ویرایشگر یکسان استفاده می شود که برای MMS ها از مولتی مدیا مثل موزیک یا ویدیو یا تصویر استفاده می شود. امکان ارسال پیام برای یک گروه از مخاطب ها وجود دارد. دیکشنری T9، دریافت Report یا گزارش رسیدن پیام و ...وجود دارد. سایز MMS محدود به 300 کیلوبایت است. ایمیل این گوشی از پروتکل های POP3، SMTP، Imap4 پشتیبانی می کند. برای ارسال ایمیل می توان از فایل های ضمیمه نیز استفاده کرد که برای آن محدودیتی وجود ندارد.

 

image

بخش موسیقی

بی شک یکی از بهترین و جالب ترین برنامه های این گوشی پخش کننده موزیک است که هم ظاهر جذابی دارد و هم کارایی های خوبی دارد. کنترل پخش کننده موزیک توسط کلید 4 جهته  انجام می شود. انواع فرمت های مختلف مثل mp3، MIDI، WAV، WMA، AAC و AAC+ توسط این گوشی پشتیبانی می شود. تنظیماتی مختلفی مثل مرتب کردن و دسته بندی آهنگ ها در زمینه های مختلف مثل خواننده، ژانر، آلبوم و ... نیز وجود دارد.

image
 
image
 

image
 
image

رادیو FM

یکی از ویژگی های خوب این گوشی وجود رادیو FM است که از اینترفیس music player استفاده می کند و دو تم مختلف برای رادیو وجود دارد. تنها نکته منفی این بخش عدم وجود قابلیت RDS است.

پخش ویدیویی

پخش کننده ویدیوی  3120 از فرمت های MP4 و 3GP پشتیبانی می کند و امکان نمایش فیلم در حالت تمام صفحه وجود دارد. همچنین می توان فیلم ها را جلو و عقب زد و امکانات اولیه برای نمایش فیلم در این بخش وجود دارد.

 

image

کیفیت صوتی

با توجه به این که 3120 از گوشی های متمرکز پخش موزیک نیست نمی توان انتظار زیادی از آن در زمینه کیفیت و بلندی صدا پخش موزیک داشت اما با این حال با مقایسه ای که صورت گرفته در بین چند گوشی، 3120 کیفیت نسبتاً مناسب و متوسطی دارد. اما فراموش نکنید که بسیاری از گوشی های متوسط بازار در زمینه کیفیت پخش موزیک در رده های بسیار بالاتری نسبت به 3120 قرار می گیرند.

 

مدیریت فایل ها

در این بخش نسبت به گوشی های دیگری که از اینترفیس S40 استفاده می کنند تفاوتی دیده نمی شود. گالری تصاویر همچنان در زیر مجموعه file manager قرار دارد امکان زوم روی تصاویر با اندکی تاخیر وجود دارد. تصاویر گالری را می توان بصورت تمام صفحه دید و یا بصورت Slide Show نمایش داد.

 

image
 

image
 
image

دوربین

3120 نوکیا دارای یک دوربین اصلی 2 مگاپیکسلی است که ماکزیم رزولوشن تصاویر آن 1200×1600  پیکسل است. مثل بسیاری دیگر از گوشی های S40 امکانات و تنظیمات مختلفی نظیر تنظیم نور، سفیدی عکس mode مورد نظر، تنظیم رنگ و ... وجود دارد. با وجود فلاش LED امکان تصویر برداری در نور کم میسر می شود اما کیفیت تصاویر تا حدی پایین می آید. امکان ماکرو زوم در هنگام عکس برداری وجود ندارد. برای گرفتن عکس باید از دکمه وسطی کلید 4 جهته استفاده شود و دکمه ی مخصوص دوربین وجود ندارد. از دیگر نکات منفی دوربین، سرعت کم آن در هنگام عکس گرفتن است و بخصوص بعد از گرفتن عکس زمان نسبتاً زیادی طول می‏کشد تا تصویر ذخیره شود. برای ذخیره و ضبط فیلم از کیفیت رزولوشن CIF استفاده شده و فیلم ها با فرمت 3GP ذخیره می شوند. طول فیلم برداری فقط بستگی به میزان حافظه خالی کارت حافظه دارد.

image
 
image

 

image
 
image
 
image

قابلیت های ارتباطی

از مهمترین ویژگی های این گوشی متوسط، امکانات ارتباطی خوب آن است. با اتصال کابل USB مدهای ارتباطی مختلف مثل Mass Storage برای ذخیره فایل روی کارت حافظه و ... روی صفحه ظاهری می شوند. بلوتوث نسخه 2.0 این گوشی از پروفایل A2DP پشتیبانی می کند که یک ارتباط بی سیم استریو را فراهم می آورد. همچنین این گوشی از ارتباط 3G برای ارتباطات سریع و انتقال دیتا با سرعت زیاد و نیز GPRS و EDGE پشتیبانی می کند. همچنین کارت حافظه microSD نیز با قابلیت ارتقا تا 8 گیگابایت وجود دارد.

 

مرورگر وب

3120 دارای یک مرورگر WAP است که صفحات HTML را باز می کند. تغییرات خاصی در زمینه کارآیی آن نسبت به نسخه سوم S40 وجودندارد.

 

Organizer

در این بخش برنامه های بسیار مفیدی جهت صرفه جویی در زمان و افزایش کارایی گوشی وجود دارد که از جمله آن تقویم با قابلیت نمایش های متفاوت و تنظیم رویدادهای مختلف برای روزهای خاص است همچنین در لیست To Do می توان کارها را ذخیره کرده و دسته بندی کرد و به آن ها اولویت داد. امکان تنظیم چند Alarm و زنگ بیداری وجود دارد یک ضبط صوت با محدودیت 60 دقیقه ضبط کرونومتر، شمارنده معکوس و ماشین حساب از دیگر امکانات این بخش می باشند.

 

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

برنامه های جانبی  

برنامه های جانبی پر کاربردی در این بخش وجود دارند. Widsets شامل گروهی از برنامه های تحت وب مثل برنامه آب و هوایی، دیکشنری و ... است. برنامه تبدیل واحد، برنامه جستجوگر برای جستجو در گوشی برنامه Download برای دانلود از اینترنت، yahoo Go برای دسترسی به سایت های اینترنتی دلخواه World Clock با ساعت جهانی از دیگر برنامه های این بخش اند. همچنین 6 بازی جالب و پر طرفدار مثل بازی های تخته ای نظیر Backgammon، Snake، Golf، Sudoko و ... وجود دارند.

 

image
 

image
 
image
 

image
 
image
 

image
 
image

کلام آخر

اولین نکته جالب این گوشی کارایی بالا ومناسب آن است. امکاناتی نظیر پشتیبانی از 4 باند GSM، 3G و صفحه نمایش مناسب از ویژگی های مهم و مطلوب بسیاری از کاربران می باشد. علاوه بر این، امکانات مناسب دیگری نیز در این گوشی وجود دارند که شاید در بازار موبایل امروز حرف اول را می زند اما گوشی های دیگری در بازار موجود است که امکانات بهتری از این گوشی دارند.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲
سلام می خواستم ببینم که این گوشی هنوز موجود هستش یاخیر؟

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۱
سلام خسته نباشید می خواستم ببینم که این گوشی هنوز موجود است؟باتشکر

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۱۹
آیا این گوشی در بازار موجود است؟