Nokia 7500Prism

نوکیا 7500 با طراحی منحصر به فرد خود، اشکال هندسی منظم و دکمه های سه گوش مجزا یک گوشی عجیب ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 
       نوکیا 7500 Prism

 

 

 

نوکیا 7500 با طراحی منحصر به فرد خود، اشکال هندسی منظم و دکمه های سه گوش مجزا یک گوشی عجیب و بسیار متفاوت با سایر گوشی هاست که در این بررسی تخصصی به دقت مورد نقد قرار خواهد گرفت.

 

 

image
 

 

 

 

image

 

 

 

ویژگی های مهم:

-          طراحی جالب و منحصر به فرد

-        اینترفیس پر سرعت S40

-          عملکرد پخش موسیقی در سطحی بالاتر از معمول با اکولایزرهای مناسب

-          برنامه های قدرتمندتر از حد معمول

-          صفحه کلید راحت، علیرغم طراحی عجیب

-          قاب های قابل تعویض برای جذاب تر کردن شکل ظاهری گوشی

 

 

معایب اصلی:

-          کیفیت دوربین آن نسبتاً پائین است

-          محلی برای قرار دادن کارت حافظه روی بدنه ی گوشی وجود ندارد.(عدم وجود امکان تعویض سریع کارت حافظه)

-          صفحه نمایش آن روشن و شفاف نیست

-          عمر باتری آن کوتاه است

-          قیمت آن نسبت به میزان کارآیی آن بسیار بالا است

-          برای اینکه به کلید های آن عادت کنید، به زمان زیادی نیاز دارید.

-          اثر انگشت روی بدنه و صفحه نمایش آن می ماند.

 

 

image

 

 

image

 

 

 

 

 از همان ابتدا که 7500 در سایت نوکیا به نمایش درآمد توجه همه را به خود جلب کرد. این گوشی از نظر کارایی کاملاً شبیه به 6300 نوکیاست ولی قیمت بالاتری دارد. بنابراین با توجه به قیمت بالای 7500 نسبت به کارایی های آن و طراحی زاویه دار و الماس مانند گوشی، انتخاب آن تنها به سلیقه ی افراد بستگی دارد.

 

محتویات جعبه ی فروش:

در جعبه ی 7500 علاوه بر کارت حافظه ی 512 مگابایتی یک هندزفری استریوی سیمی هم وجود دارد که از نظر کیفیت به خوبی هندزفری 5700 نیست اما صدای قابل قبولی دارد. شارژر آن هم به جای AC-5 موجود در بسته ی 5700 از نوع AC-3X می باشد. علاوه بر این در داخل جعبه یک بند چرمی، یک کیف، 2 قاب رنگی و دفترچه ی راهنما نیز وجود دارد ولی متأسفانه آداپتور کارت حافظه ی MicroSD و کابل USB در آن دیده نمی شود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

پلاستیک سه گوش

بدنه ی نوکیا 7500  از جنس پلاستک و به رنگ مشکی است، به جز قسمت هایی که از پشت و کناره های گوشی مات است، بقیه ی قسمت ها براق می باشند؛ البته در برخی بخش های جزئی هم فلز به کار رفته است. ابعاد گوشی 10914×44× میلی متر و وزن آن 83 گرم می باشد. به طور کلی 7500 گوشی ای با کیفیت ساختار بالاست. باید اشاره کرد تمیز کردن این گوشی مدت زیادی  طول می کشد زیرا سطح شفاف آن تمام چربی انگشتان را به خود جذب می کند. بلندگوهای 7500 درست در بالای صفحه نمایش 2 اینچی آن قرار دارند.

 

 

image
 

 

 

در قسمت بالای گوشی نیز کلید خاموش/ روشن آن قرار گرفته است.

 

 

image
 

 

 

در لبه ی پایینی گوشی محل اتصال بند و درست در کنار آن محل اتصال شارژر قرار گرفته. در لبه ی پایینی  سمت راست گوشی جک 2.5 میلی متری و در سمت چپ آن محل اتصال USB تعبیه شده است؛ با اینکه کابل USB در جعبه ی فروش وجود ندارد. قسمت کناری سمت چپ گوشی نیز فاقد بخش خاصی می باشد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

علاوه بر این در قسمت راست گوشی دکمه ی مخصوص دوربین و کلید کم و زیاد کردن صدا نیز دیده می شود. نقص بسیار عمده ی 7500 فقدان محلی برای قرار دادن کارت حافظه جانبی روی بدنه می باشد بنابراین برای گذاشتن یا بیرون آوردن کارت حافظه باید گوشی را خاموش کرده و باتری را خارج کنید تا به آن دست پیدا کنید.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

پشت گوشی 7500 پر است از مثلث هایی که برخی از آن ها مات و برخی دیگر براق هستند. در نیمه ی پایینی پشت گوشی لوگوی نوکیا و در نیمه ی بالایی آن دوربین و فلاش سه گوش LED قرار گرفته است.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

در قسمت پشت گوشی باتری BL-4B در زیر یک پوشش قرار گرفته که برای جدا کردن آن کافیست یکی از مثلث ها را فشار دهید. البته باید گفت کیفیت پایین باتری یکی دیگر از نواقص 7500 به شمار می رود. در حقیقت اگر این گوشی دارای تمام ویژگی های پیشرفته بود یا حداقل صفحه نمایش بزرگ با کیفیت بالا داشت می توانستیم این نقص را نادیده بگیریم ولی متأسفانه هیچ یک از این خصوصیات در این گوشی دیده نمی شود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

با خارج کردن باتری، محل قرار گرفتن کارت حافظه و سیم کارت به چشم می خورد که کارت حافظه ی 7500 نیز مثل کارت حافظه ی سایر گوشی های نوکیا برای محکم قرار گرفتن در سر جای خود دارای قفل است. متأسفانه قابلیت تعویض سریع کارت حافظه در این گوشی وجود ندارد.

 

 

image
 

 

 

تمام کلیدهای صفحه کلید 7500  به شکل مثلث است ولی کار با آن بسیار راحت است. درست در بالای صفحه کلید، کلید جهت دار جوی استیک قرار گرفته که البته کمی سفت می باشد، اما پس از کمی استفاده نرم تر می شود. کلید قطع و وصل تماس ها نیز در زیر صفحه نمایش تعبیه شده اند ولی کلید C و منو به جای اینکه بالای کلیدهای قطع و وصل باشند در کنار آن ها قرار گرفته اند که البته خیلی زود به آن عادت خواهید کرد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

 
صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش 7500 خیلی بزرگ نیست ولی قطر 2 اینچی آن نسبتاً مناسب می باشد. اما نکته ی مهمتر اندازه، کیفیت صفحه نمایش است. با اینکه رزولوشن آن QVGA بوده و در نور مستقیم خورشید نیز قابل مشاهده است، ولی شفافیت و کارایی آن در سطحی پائین تر از حد استاندارد گوشی های نوکیا می باشد. نور زمینه و کنتراست تصویر را نمی توان تنظیم کرد ولی می توان Screensaver متحرک روی صفحه گذاشت و یا از یک  Screensaverدیگر حاوی ساعت دیجیتال، تاریخ و آیکون های پیام کوتاه خوانده نشده و تماس های از دست رفته استفاده نمود. تمام این جزئیات در هر شرایط نوری قابل دیدن هستند. همچنین می توانید صفحه نمایش را طوری تنظیم کنید که بعد از مدتی خاص کاملاً خاموش شود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

مکالمات

صدای بلند گوشی و صدای زنگ آن نیز بسیار خوب و بالاست و با این که ممکن است یک یا دو تماس در مناطق بسیار پر سر و صدا از دست برود ولی با جرأت می توان گفت که این امر خیلی کم اتفاق می افتد. لرزاننده ی گوشی نیز نسبتاً خوب کار می کند. صدای مکالمات نیز بسیار خوب است به طوریکه تمام صدای اطراف (نویز) را از بین برده و امکان مکالمات بهتری را در محیط های شلوغ فراهم می کند.

 

 

 

 

 
 
اینترفیس کاربر

گوشی 7500 نیز مبتنی بر نسخه ی پنجم اینترفیس S40 بوده و از این نظر تفاوتی با سایر مدل ها ندارد. در این گوشی امکان تنظیمات گسترده ای برای کاربر فراهم شده است اما متأسفانه این امر منوی گوشی را کمی پیچیده می کند.

 

 

image

 

 

image

 

 

 

صفحه نمایش 7500 در حالت استندبای، قدرت سیگنال، وضعیت باتری، ساعت و برنامه های فعال را نشان می دهد. در زیر آنها لوگوی اپراتور و تاریخ نمایش داده می شود. کلید میانی کیلد های جهت دار،  منوی اصلی را باز می کند.

 کلید کمکی سمت چپ، منوی Go to شامل برنامه های مورد علاقه و پر کاربرد را نشان می دهد که می توانید به دلخواه خود کاربری آن را تغییر دهید. اگر حالت استندبای را فعال کنید آیکون های منو به علاوه ی رادیو و برنامه ی پخش موسیقی در قسمت بالای صفحه نمایش داده می شود.

 ویژگی جالبی که حتی اسمارت فون های نوکیا هم ندارند امکان گذاشتن یادداشت روی صفحه در حالت استندبای است. کلید کمکی سمت چپ نیز برای قفل کردن صفحه نمایش به کار می رود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

منوی 7500 به 4 شکل قابل مشاهده است: به صورت آیکون هایی با نام یا بدون نام، به صورت لیست یا به صورت منوهای افقی. آیکون های فعال به صورت متحرک نشان داده می شوند.

می توانید از میان اعداد برای گزینه های مختلف موجود در منوی گوشی میان بر انتخاب کنید. با تغییر دادن تم گوشی، عکس، رنگ و شکل آیکون های منو نیز عوض می شوند. مهم ترین نکته ی مثبت اینترفیس های سری 40 سریع بودن آن هاست؛ در این گوشی نیز هیچ نوع کاهش سرعت یا خاموش و روشن شدن گوشی مشاهده نشده است. علاوه بر 12 تم موجود در گوشی، 11 تم دیگر نیز برای آن طراحی شده که با شکل و رنگ آمیزی غیر معمول خود گوشی است کاملاً متناسب است.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

 وجود 7 پروفایل گوشی 7500، امکان استفاده از آن در همه ی محیط ها را فراهم می کند. پروفایل Flight این گوشی بدون سیم کارت هم کار می کند و این ویژگی بسیار سودمند است به خصوص اگر بخواهید از آن فقط برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.

دفترچه تلفن

در حافظه ی دفتر تلفن 7500، حدود 1000 ورودی ذخیره می شود که برای هر یک امکان ثبت 5 شماره تلفن، آدرس ایمیل، وب سایت، آدرس منزل، تاریخ تولد، نام شرکت، سمت شغلی و نام مستعار وجود دارد. همچنین برای هر ورودی می توانید زنگ مخصوص، عکس یا کلیپ انتخاب کنید.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

در لیست دفتر تلفن می توانید تعیین کنید که آیا ورودی های موجود در حافظه ی تلفن نمایش داده شود یا اینکه ورودی های موجود در سیم کارت و یا هر دو. در این قسمت فقط از روی نام کوچک می توان جستجو کرد و امکان جستجو از روی نام خانوادگی وجود ندارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

همچنین امکان قراردادن ورودی ها در گروه های مختلف و نیز امکان شماره گیری صوتی بدون نیاز به ضبط صدای کاربر وجود دارد.

در لیست تماس ها در هر یک از بخشهای تماس های گرفته شده، تماس های از دست رفته، و تماس های دریافتی 10 تماس ذخیره می شود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

ارسال پیام

 

در نوکیا 7500 علاوه بر ارسال پیام های عادی، امکان دریافت و ارسال پیام های چند رسانه ای و پیام های صوتی از طریق MMS و ایمیل نیز وجود دارد. تمام امکانات موجود در این بخش بسیار کاربردی و پر سرعت هستند: مثلاً به محض وارد کردن فایل تصویری یا صوتی نوع پیام از SMS به MMS عوض می شود.

 

 

image
 

 

 

هر پیام می تواند حداکثر 1000 حرف یا جزء(مخصوص عکس و صدا) داشته باشد که تعداد آن ها در بالای صفحه ی پیام نشان داده می شود. با استفاده از SMS می توانید عکس، شماره تلفن یا وقایع یادداشت شده در تقویم به دیگران ارسال کنید همچنین MMS ها را تا حجم 300 کیلوبایت می توانید ارسال کنید. نکته ی مهم این است که گوشی به طور اتوماتیک اندازه ی عکس را متناسب با حجم مورد نیاز کاهش می دهد.

 

 

image
 

 

 

برنامه ی ارسال ایمیل این گوشی دیگر از نوع جاوا نیست، بلکه از نوع برنامه های کامل و کاربردی مورد استفاده در گوشی های هوشمند می باشد. این برنامه با پروتکل های POP3، SMTP و IMAP4 کار می کند و دانلود ایمیل هایی تا حجم 300 کیلو بایت را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. ولی برای ایمیل های ارسالی محدودیت حجم وجود ندارد.

 

 

برنامه ی پخش موسیقی Xpress Music Player

برنامه ی پخش موسیقی این گوشی مثل 5300 و 6300 بوده دارای تنظیمات و گزینه های متعددی می باشد. همچنین می تواند آهنگ ها را براساس آلبوم، خواننده و ژانر طبقه بندی کند و فرمت های MP3، MIDI، AAC، AAC+ و WMA را بخواند. با اینکه برنامه ی پخش موسیقی 7500 در کاهش نویز ضعیف است ولی نسبت به قیمت گوشی در حد بالا و حتی بهتر از 5700 قرار دارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

این گوشی دارای یک هدست HS-47 با کیفیت نسبتاً خوب است که از طریق جک 2.5 میلی متری به آن متصل می شود. همچنین دارای صدای استریو و اکولایزری با کیفیت و سرعت بالا و گرافیک جذاب می باشد. تنها بلندگوی 7500 نیز در پشت آن و درست زیر دوربین قرار گرفته.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

اگر از گوش دادن به Mp3 خسته شدید می توانید رادیوی FM را روشن کنید. این گوشی می تواند طول موج 20 ایستگاه رادیویی را در حافظه ی خود ذخیره کند که این طول موج ها را می توان به صورت اتوماتیک یا دستی پیدا کرد. برای اینکه رادیو را روشن کنید ابتدا باید هدفون را به گوشی وصل کنید تا به جای آنتن عمل کند، پس از آن اگر بخواهید می توانید بقیه ی برنامه را از بلندگو گوش کنید.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

این گوشی کلیپ های ویدیویی با فرمت 3GP و MP4 را نمایش می دهد، پیشرفت جالب گوشی امکان پاک کردن کلیدهای کنترلی روی صفحه در حالت تمام صفحه است تا بتوان تصاویر را بهتر مشاهده کرد.

 

 

image
 

 

 

تست کیفیت صدا

 

با توجه به اینکه امروزه از گوشی های تلفن همراه به عنوان دستگاه های قابل حمل پخش موسیقی استفاده می شود تست کیفیت صدای گوشی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین تلاش شده است که کیفیت صدای 7500 به دور از هر گونه اعمال نظر شخصی و کاملاً تکنیکی بررسی شود که نتیجه ی این بررسی در مقایسه با K770 در شکل های زیر نشان داده شده است:

 

 

image
 

 

 

image

 

 

گالری 7500 نوکیا

در گالری این گوشی نسبت به مدل های قبلی تفاوت عمده ای مشاهده نمی شود. از آنجائیکه این بخش مثل سایر مدل های سری 40 به عنوان برنامه ی مدیریت فایل عمل می کند، فایل ها به طور اتوماتیک تقسیم بندی نمی شوند و برای جدا کردن آن ها از یکدیگر خودتان باید فایل ها را تفکیک نموده و در Folder مناسب قرار دهید.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

برای دیدن جزئیات دقیق تر عکس ها می توانید روی آن ها زوم کنید ولی متأسفانه قدرت بزرگنمایی گوشی نیز خیلی بالا نیست؛ علاوه بر این بزرگ کردن تصویر با سرعت پایینی صورت می گیرد. در این بخش همچنین می توانید عکس ها را ویرایش کنید که البته در این زمینه گزینه های زیادی در اختیارتان نخواهد بود.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

در قسمت دیگری از گالری امکان مشاهده ی پشت سرهم عکس ها و نیز جستجوی فایل های تصویری وجود دارد. به هر صورت اینترفیس این گوشی نسخه ی پنجم S40 است و هنوز جای پیشرفت دارد.

 

 

دوربین

 

گوشی 7500 مجهز به دوربین 2 مگاپیکسلی با رزولوشن 1200×1600 می باشد. در این قسمت امکان تنظیم کیفیت عکس از بین سه گزینه ی پایین، نرمال و بالا وجود دارد. علاوه بر این، امکان تنظیم افکت رنگ، استفاده از فلاش، عکس برداری متوالی و تنظیم اتوماتیک LED فلاش نیز وجود دارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

به طور کلی کیفیت دوربین 7500 نوکیا چندان بالا نیست. کیفیت عکس ها در حد متوسط است و در برخی مناطق عکس ها تار می افتند، ولی اگر هوا و نور مناسب باشد می توان عکس های قابل قبولی گرفت. به علاوه از آنجائیکه این گوشی دارای تکنولوژی فوکوس اتوماتیک نمی باشد بهتر است از نزدیک عکس نگیرید، در غیر اینصورت عکس ها تار و غیر شفاف خواهند شد.

 

 

image
 

 

 

مهم ترین نقص این بخش استفاده از رزولوشن قدیمی QCIF و 176144× پیکسل برای ضبط کلیپهای ویدئویی می باشد. همچنین فرمت کلیپ ها 3GP بوده و زمان آن ها بستگی به میزان حافظه ی خالی گوشی دارد.

 

 

اتصال به سایر دستگاه ها

 

عملکرد این قسمت از گوشی نسبتاً خوب است. اتصال USB بدون هر گونه اشکال صورت می گیرد و برای شروع به کار باید نوع اتصال را تنها با فشردن یک کلید انتخاب نمائید. اگر حالت Mass Storage را انتخاب کنید می توانید تمام محتویات موجود در حافظه ی گوشی را در کامپیوتر ببینید.

همچنین 7500 Prism مجهز به بلوتوث نسخه ی 2.0 بوده و از تکنولوژی A2DP پشتیبانی می کند که به کاربر امکان استفاده از هندزفری استریوی بلوتوث را می دهد. علاوه بر این، 7500 نوکیا، تکنولوژی های GPRS و EDGE را پشتیبانی می کند ولی فاقد پورت اینفرارد می باشد.

 

دسترسی به وب

گوشی 7500 نوکیا از یک جستجوگر پیشرفته ی WAP برخوردار است که صفحات HTML را نیز اداره می کند. در این قسمت می توانید اندازه ی فونت را نیز تنظیم کنید به طوریکه با انتخاب کوچکترین فونت در هر صفحه 11 خط متن نمایش داده می شود. علاوه بر این امکان استفاده از جستجوگر جاوای OperaMini هم وجود دارد. با اینکه جستجوگر این گوشی در حد جستجوگرهای موجود در اسمارت فون های نوکیا نیست ولی در حد خود قابل قبول می باشد.

 

 

image

 

 

مدیریت زمان

تقویم موجود در بخش Organizer به سه شکل روزانه، هفتگی و ماهانه قابل مشاهده است. همچنین بر حسب نیاز خود می توانید تعیین کنید که هفته با روز دوشنبه، یکشنبه یا شنبه شروع شود. در این قسمت وقایع به 5 نوع قرار ملاقات، تماس، تاریخ تولد، یادداشت و یادآور تقسیم می شوند که برای هر بخش تعیین زمان شروع و پایان، نوع زنگ و تکرار روزانه، هفتگی و ماهانه یا سالانه امکان پذیر است.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

 بخش مدیریت برنامه شما را قادر می سازد وظایف خود را بر حسب اولویت تقسیم بندی کنید و یا آن ها را به تقویم انتقال دهید. همچنین نوشتن یادداشت و متن با گنجایش 3000 حرف امکان پذیر است.

ساعت زنگدار گوشی هم مطابق دلخواه شما قابل تنظیم است و حتی در مواقعی که گوشی خاموش است نیز کار می کند.

علاوه بر برنامه های فوق، تعدادی برنامه ی دیگر نظیر برنامه ی ضبط صدا تا 60 دقیقه، تایمر، کورنومتر و ماشین حساب وجود دارد.

 

 

image
 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

برنامه های متنوع

بخشی از کارت حافظه ی گوشی 7500 نوکیا به برنامه های جاوا اختصاص داده شده است.

در این قسمت برنامه هایی مثل حس گر جهت برقراری ارتباط با بلوتوث، برنامه ی تبدیل سایز و نیز برنامه ی تبدیل واحد دیده می شود.

 

 

image
 

 

 

برنامه ی حس گر 7500 به عنوان یک برنامه ی ارسال پیام فوری (Instant messenger) بلوتوث عمل می کند.

 

 

image

 

 

برنامه ی تبدیل سایز گوشی همه ی سایزها را از کفش گرفته تا لباس، از مقیاس های ژاپنی گرفته تا انگلیسی و آمریکایی به یکدیگر تبدیل می کند. آخرین برنامه ی موجود در این قسمت برنامه ی "ساعت جهانی" است که امکان یافتن ساعت کشورهای مختلف را فراهم می کند.

 

 

بازی
 

گوشی 7500 Prism دارای چهار بازی بسیار جذاب و هیجان انگیز از جمله City Bloxx و 3D Snake می باشد.

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

یکی دیگر از بازی های این گوشی Music Guess نام دارد که در آن هنگامیکه یک موسیقی پخش می شود باید نام آن را حدس بزنید. این بازی انگیزه ی شما را برای درست کردن یک مجموعه ی کامل از آهنگ ها قوی تر می کند. آخرین بازی این بخش نیز یک بازی معروف ژاپنی به نام Sudoku با فرمت جاوا می باشد.

 

 

image
 

 

 

در نهایت

حال پس از یک بررسی دقیق باید سخن خود را اینگونه خلاصه کنیم که بر خلاف ظاهر عجیب و هیجان انگیز گوشی، 7500 نوکیا از کارایی و کیفیت بالایی برخوردار نیست. البته لازم به ذکر است که پس از چند هفته کار کردن با آن، اعجاب و جذابیت ظاهری گوشی برای شما به امری عادی تبدیل خواهد شد. اما اگر معیار اصلی شما در انتخاب یک گوشی زیبایی ظاهری آن است تصمیم شما برای خرید 7500 Prism کاملاً منطقی می باشد، در غیر اینصورت بهتر است به سراغ گوشی هایی با کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر مثل 6300 بروید. اما یادتان باشد هیچ گاه از روی ظاهر اشیا در مورد آن ها قضاوت نکنید.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)