Nokia 8600Luna

یکی از گوشی های برتر نوکیا که در حال حاضر در بازار وجود دارد 8800 است که دارای قیمت بالا و ساختار ظریف و جالبی است...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia 8600 Luna
 
 
 
محتویات بسته خریداری شده :

 

-         گوشی موبایل

-         باتری از نوع BP-5M

-         شارژر AC-6, Micro USB))

-         هدست استریو مدل HS-47 که با پورت Micro USB سازگار است.

-         تبدیل صوتی جک 3/5 میلیمتری نوکیا مدل  AD-55

-         کابل دیتای Micro USB  مدل CA-101

-         CD نصب برنامه Nokia  PC Suite  نسخه 6/83

-         راهنمای کاربر

-         بروشور گوشی 8600 Luna

-         دستمال مخملی

-         بند پارچه ای

-         بند دورگردنی

 

 

    توجه:

این متن یک مرور مختصر در مورد برخی خصوصیات کلی این گوشی می باشد و بررسی تخصصی کامل آن هنوز در دسترس نیست اما به محض دریافت بررسی کامل، این متن نیز تکمیل خواهد شد. یکی از گوشی های برتر نوکیا که در حال حاضر در بازار وجود دارد 8800 است که دارای قیمت بالا و ساختار ظریف و جالبی است، اما جالب اینجاست که با توجه به نقص ها ی فنی گوشی مثل عمر نسبتاً کم باتری و برنامه ها و قابلیت های ناچیز هنوز هم عدد زیادی در صدد خرید این گوشی گرانقیمت و بسیار پر طرفدار هستند.اما بد نیست بدانید بسیاری از این افراد به زودی 8800 خود را با یک گوشی دیگر که دارای پوشش فلزی و طراحی فوق العاده زیبا باشد عوض خواهند کرد.

 

image

 

 

شروع طراحی 8600 Luna و قرار گرفتن آن در دسته ی Live Premium   گوشی های نوکیا با هدف پاسخگویی به در خواست مشتریان صورت گرفت اما این کار به این سادگی ها هم صورت نگرفت. با اینکه قیمت 8600 کمتر از 8800 سایروکو است، اما کلیه قابلیت های 8800 را دارا می باشد، به علاوه اینکه ابعاد آن مناسب تر از 8800 است. این پائین تر بودن قیمت فقط به دلیل این است که کمی دیرتر از 8800  سایروکو وارد بازار شد و از نظر قابلیت های جانبی در ردیف پائین تری قرار گرفته است. برای افرادی که گوشی 8800 دارند با تعویض آن با 8600 ضرر نمی کنند اما پیشنهاد می کنیم هرگز 8800 خود را با 89XX تعویض نکنید چون کاملاً یکسان بوده و در یک خانواده هستند و احتمالاً ضرر خواهید کرد. 

 

 

    نام گذاری این مدل

خیلی از مردم تا قبل از اعلام رسمی نوکیا، فکر می کردند Luna  نام کد تجاری این گوشی است، اما این نام اصلی گوشی برای برجسته کردن ومشخص شدن آن در میان انبوه محصولات نوکیاست، البته نوکیا قبلاً هم از نام های اشخاص برای محصولاتش استفاده کرده بود. این شکل نامگذاری در مدت زمان خاصی صورت می گیرد و پس از آن به صورت سری ها یا دسته بندی های عددی نامگذاری صورت می گیرد. البته یک نوع دسته بندی هم براساس مشخصات گوشی است مثلاً  6500 Classic  که با 6500 Slider کاملاً متفاوت است. این کار نوکیا از جهاتی شبیه طبقه بندی و نامگذاری گوشی های سونی اریکسون است مثلاً سری W یا سری Walkmanهای سونی اریکسون قابلیت های خاص پخش موسیقی را دارند که یکی از ویژگی های خاص این گوشی هاست.

 

image

 

 

Luna"" بر اساس تاریخچه ی یونان، نام الهه مهتاب است که اغلب با نام Selena شناخته می شود. این افسانه ماجراهای جالبی را برای دوستداران اسطوره های یونانی که نسبت به اتفاقاتی که برای Latonia  و دخترش افتاد و یا داستان عشق Endymion  وLuna چوپان، کنجکاو وعلاقه مندند، به همراه دارد. همچنین Luna  به عنوان نماد ابراز عشق و قدرت در زیر نور ماه شناخته شده است. وقتی Selena به دلیل عارضه قلبی می میرد، تصاویر زیبایی با نور ماه در چشمانش نقش می بندد. احتمالاً طراحان 8600 هدفشان انعکاس درخشش نور ماه در این گوشی زیبا بوده است.

 

 

image

 

 

image

 

 

روز مقدس الهه Luna  روز دوشنبه است و درلاتین این روز با نام Lunae dies نام گذاری شده است. شاید یکی از دلایل نامگذاری Monday (دوشنبه) در انگلیسی برگرفته از Moon d ay یا روز ماه باشد. البته اکثر روزهای هفته در زبان لاتین و انگلیسی با نام الهه ها ی مختلف نامگذاری شده اند. این گوشی با نام یک الهه نام گذاری شده و به همین دلیل بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیرد و زنانه تر از8800 است. بنا براین می توان انتظار داشت گوشی های دیگری از سری 8000 نوکیا با نام خدایان و الهه های باستان نام گذاری شوند.

 

طراحی، ساختار و شباهت ها

بزرگترین مشکل 8800، عمر کم باتری آن است که به دلیل پوشش فلزی گوشی، انرژی زیادی از باتری صرف دریافت و ارسال سیگنال های مخابراتی می شود. در ساختار 8800 امکان استفاده از ماده دیگری بجای فلز امکان پذیر نبود، اما این مشکل در 8600 به شکل جالبی حل شده بطوریکه قسمت پائینی Luna از جنس شیشه بسیار فشرده است. در نگاه اول به نظر می رسد این بخش مانند 8800 از استیل ضد زنگ است اما هنگامی که گوشی شروع به زنگ خوردن می کند درخشش دکمه های صفحه کلید در زیر این بخش شیشه دیدنی است. سختی این شیشه قابل قبول است و با زمین افتادن نمی شکند. تا قبل از این موتورولا هم در گوشی KRZR از شیشه استفاده کرده بود اما این لایه ی شیشه ای فقط صفحه نمایش را پوشانده و به عنوان یک خصوصیت تزئینی و زیبایی گوشی بود.

 

 

 

 

image

 

 

بدون شک باید منتظر عکس العمل کاربران Luna در مورد سادگی استفاده از بخش شیشه ای و دوام آن باشیم اما تاکنون نکته ی منفی ای در مورد آن دیده نشده است. بدنه اصلی گوشی از جنس استیل ضد زنگ است که با جنس بخش پائینی شیشه ای گوشی که خیلی نرم ولطیف است کاملاً متفاوت به نظر می رسد. علت این تفاوت پوشش جلوگیری کننده از ایجاد لکه روی آن است. بخش فلزی داخلی عرق صورت یا لکه اثر انگشت را جذب نمی کند اما بخش شیشه ای رویی به شدت اثر انگشت را جذب می کند وشما را مجبور می کند دستمال مخملی درون جعبه را بیرون آورده و آن را تمیز کنید.

 

 

image

 

 

image

 

 

 

image

 

 

در حال حاضر گوشی دیگری با این نوع پوشش و استیل در بازار موجود نیست و فقط یک مورد آن هم mobiado luminoso را می توان نام برد که سطح آلومینیومی آن با ماده پودر مانندی پوشیه شده است. این گوشی و Luna از لحاظ فنی اشتراک زیادی دارند ومبنای هر دوی آن ها مدل 6233 نوکیاست.

 

image

 

جزئیات طراحی 8600 بسیار چشمگیر و جذاب است و آن را هر چه بیشتر مورد توجه قرار می دهد. پوشش فلزی بلندگوهای گوشی و دکمه تنظیم صدای آنکه با یک لایه کروم پوشیده شده بسیار چشم نواز است. در حال حاضر 8600 فقط در رنگ مشکی ارائه می شود و آن هم به دلیل وجود بخش شیشه ای آن است، اما اگر نوکیا بتواند راه حلی برای ارائه این گوشی بخصوص در رنگ های جذاب و تک بیاید، بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت. برای فهمیدن اینکه جنس بدنه از استیل ضد زنگ است فقط یک راه وجود دارد؛ و آن هم دیدن این بخش است باید درب پشت باتری برداشته شود که البته دکمه باز کننده آن درست چپ قرار گرفته و کافیست کمی فشرده شود. برای دوباره بستن درب باتری حتماً باید حالت کشویی گوشی باز باشد.

 

 

image

 

 

ابعاد این گوشی 15/9×45×107 میلی متر بوده و وزنی در حدود 140 گرم دارد. این در حالیست که ابعاد 8800 در حدود 17/5×45×107 میلی متر و وزن آن 138 گرم است. اما در کل تفاوت زیادی از لحاظ اندازه و وزن با هم ندارند.

 

image

 

 

 

image

 

 

 

جالب اینجاست که در حالت باز بودن کشوی گوشی، 8600 به اندازه 0.5 سانتیمتر کوتاهتر از 8800 است اما کارکردن با آن بسیار راحت است. این چند میلی متر کاهش قد با استفاده از یک شیب و تورفتگی در روی درب 8600 ایجاد شده است.

 

 

image

 

 

image

 

image

 

 

image

 

مکانیسم باز شدن کشوی گوشی به راحتی کارکرده  و خیلی خوب و مناسب می باشد و در هنگام باز شدن صدای کمتری نسبت به 8800 تولید می کند.

 

 

باتری

باتری این گوشی لیتیومی از مدل BP-5M و با ظرفیت 900 میلی آمپر ساعت می باشد. سازنده گوشی ادعای 10 ساعت کار در حالت آماده باش و 3/7 ساعت صحبت را کرده است. البته در مورد 8800 نیز چنین ادعایی شده بود اما در واقعیت شارژ گوشی به اندازه ی 1 روز دوام می آورد. البته باتری 8800 ظرفیت 700 میلی آمپر در ساعت را دارد. افزایش ظرفیت باتری و مواد سازنده ومتفاوت باعث شده تا عمر باتری گوشی بیشتر باشد. در کل می توان گفت عمر این باتری 10% از 8800 بیشتر است و در حدود گوشی سیروکواست.

 

 
صفحه نمایش

صفحه نمایش 8600 از نوع QVGA و با تکنولوژی TFT است که قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ مختلف را با رزولوشن 240×320 پیکسل دارد. متاسفانه صفحه نمایش این گوشی قابلیت تنظیم روشنایی بصورت خودکار را که در کاهش مصرف باتری تاثیر زیادی می گذارد، ندارد و همیشه نور پس زمینه صفحه نمایش بطور یکنواخت ومعمولی است. البته کاربر می تواند نور پس زمینه را غیر فعال کند که در این صورت نوشته های روی صفحه فقط با نگه داشتن گوشی در زوایای خاصی قابل دیدن هستند. علاوه بر این می توان صفحه نمایش را کاملاً خاموش کرد که دراین صورت چیزی روی صفحه دیده نمی شود. بدلیل وجود پوشش آینه ای روی صفحه نمایش در زیر نور خورشید هم می توان به راحتی صفحه و نوشته های روی آن را مشاهده کرد.

 

 

 

image

 

 

image
 

 

 

 

 

    حافظه

حافظه داخلی گوشی 128 مگابایت است. از لحاظ فنی می توان 8600 و 6233 را در یک سطح دانست وهر دو دارای خصوصیات تکنیکی مشترکی هستند. 8600 نیز جزو گوشی های سری 40 با نسخه 3 است که ویژگی های استاندارد زیادی را داراست.

 

 

سوکت های USB، بلوتوث و . . .
 
USB

8600 دارای اسلات Micro USB است که نسبت به اسلات Mini USB باریکتر است. به زودی Micro USB به یک اسلات استاندارد برای لوازم خانگی و به خصوص گوشی های موبایل تبدیل خواهد شد. هر چند د رحال حاضر خرید کابل Micro USB از خرده فروش ها کار سختی است، اما این نوع کابل در بیشتر بسته ها ی خریداری شده وسایلی مثل MP3 Player وجود دارد. این گوشی دارای USB نسخه 2.0 است که سرعت انتقال اطلاعات با آن در حدود 500 تا 600 کیلوبایت در ثانیه می باشد. از لحاظ سرعت کمی کندتر از گوشی موتورولا RAZR2 V8 که آن هم از اسلات Micro USB  بهره می برد. با اتصال کابل USB سه حالت مختلف را می توان انتخاب کرد: USB Mass Storage ، PC Studio و Modem، که با انتخاب هر کدام گوشی شروع به شارژ شدن می کند. در این گوشی از حالت MTP پشتیبانی نمی شود و تراک های موسیقی باید به صورت دستی به روی گوشی منتقل شوند.

 
بلوتوث

این گوشی دارای بلوتوث نسخه 2.0 به همراه EDR است و از پروفایل های زیر پشتیبانی می کند:

 

 Dial-up Networking Profile-

- Generic Access Profile

Generic Object Exchange Profile -

Object Push Profile -

Serial port Profile -

-  Hands free Profile

 Headset Profile -

Synchronization Profile -

   Profile Basic Image -

Profile File Transfer -

Profile HID (host) -

Stereo Advanced Audio Distribution Profile -

Advanced Audio/video Remote conference Profile -

 

 

 

اتصال بلوتوث به سادگی صورت گرفته و تنظیمات خاصی ندارد، در حالت هدست استریو هم به خوبی عمل می کند.

 

 
 جک 2/5 میلیمتری صوتی

معلوم نیست ایده ایجاد جک 2/5 میلیمتری از کجا آمده، اما شاید بدلیل برخی ویژگی های هدست وجود آن نیاز باشد. در این گوشی فقط یک پورت وجود دارد وهمه اتصالات از همین پورت صورت می گیرد. برای هدفون هم اسلات خاصی در نظر گرفته نشده است.

 

 

کارایی

8600 همانند 6233 از گوشی های سری 40 نسخه 3 نوکیاست که از لحاظ کارایی با 8800SE بسیار متفاوت است. سرعت اجرای برنامه ها و کار با منوها نسبتاً خوب است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

 

 

image

 

 

 

image

 

 

 

 

image

 

 

دوربین

دوربین گوشی از نوع CMOS و 2 مگاپیکسلی است که البته نسبت به استانداردهای امروزی دوربین های موبایل، چیز خاصی نیست اما می توان گفت کارایی خوبی دارد. شاید بتوان گفت نوکیا قصد نداشته روی دوربین گوشی سرمایه گذاری زیادی انجام دهد و به دوربین به چشم یک مشخصه اختیاری نگاه می کند. و به همین دلیل ماژول دوربین 8600 ارزانترین وساده ترین بخش آن است که عکس هایی با کیفیت کمی بالاتر از حد متوسط تولید می کند.

 

 

image

 

 

رزولوشن های قابل عکس برداری با دوربین عبارتند از:

 

1600×1200

1280×960

640×480

320×240

160×120

 

 

 

 

 

دو رزولوشن آخر برای گرفتن عکس هایی که بتوان به عنوان عکس پس زمینه استفاده کرد، قرار داده شده اند. سه نوع فشرده سازی JPEG برای عکسها وجود دارد: ساده، معمولی و خیلی زیاد. بهتر است برای گرفتن عکس های خوب تنظیمات رزولوشن را روی بیشترین اندازه قراردهید. صدای شاتر دوربین قابلیت قطع شدن دارد. امکان زوم دیجیتالی تا 8 برابر وجود دارد. عکس ها را می توان روی حافظه داخلی ذخیره کرد.

 

 

فیلمبرداری

امکان فیلم برداری با فرمت 3GP و رزولوشن های 128×96 یا 176×144 پیکسل وجود دارد. می توان برای فیلم ها محدودیت تعیین کرد اما امکان ضبط فیلم بدون محدودیت و تا جائیکه حافظه داخلی خالی داشته باشیم وجود دارد. همچنین امکان اعمال افکت روی عکس یا فیلم وجود دارد.

 

 

تم، برنامه وبازی

4 بازی از پیش نصب شده روی گوشی وجود دارند که عبارتند از High Roller Casino، Soccer 3D و 3D Golf Tour. کاربر می تواند بازی ها و برنامه های دیگری را نیز نصب کند اما حجم فایل های jar برنامه های Java نباید بیشتر از 1 مگابایت باشد. د رمنوی برنامه ها، برنامه هایی مثل Converter II، World Clock و Presenter وجود دارند. همچنین Luna دارای 7 تم بسیار جذاب از پیش نصب شده می باشد.

 

image
         
image

 

 

image
         
image

 

 

image
         
image

 

 

درنهایت

صدای پلی فونیک 64 کاناله این گوشی تقریباً مناسب شنیدن در هر شرایطی است و از این لحاظ شبیه بسیاری از گوشی ها ی این نسل است. قدرت لرزاننده گوشی در هنگام Silent بودن متوسط است اما حتی اگر گوشی درون جیب هم باشد قابل حس کردن است. قیمت آن از قیمت 8800، به دلیل تغییر در مواد سازنده کمتر است اما در کل Luna نسبت به 8800 در سطح بالاتری قرار می گیرد. برخلاف 8800 که بیشتر مردانه به نظر می رسید و خریداران آن هم بیشتر آقایان بودند، Luna توجه بسیاری از خانم ها را نیز جلب خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)