خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia N76

بررسی تخصصی Nokia N76

بالاخره نوکیا نیز نتوانست از پیوستن به رقابت برسرتولید " لاغر ترین گوشی دنیا " اجتناب کند و با ارائه N76 که از لحاظ ساختار ظاهری ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
مروری بر گوشی  Nokia N76  

image
 
image

- محتویات بسته خریراری شده:

- گوشی موبایل N76

- باتری

- شارژر

- کابل USB

- CD به همراه نرم افزار

- راهنمای کاربر

- هدست HS_43

بالاخره نوکیا نیز نتوانست از پیوستن به رقابت برسرتولید " لاغر ترین گوشی دنیا " اجتناب کند و با ارائه N76 که از لحاظ ساختار ظاهری شباهتهای زیادی به RAZR موتورولا دارد ، وارد عرصه این رقابت شد، اما حتماً تا به حال حدس زده اید که تفاوت های این گوشی باریک اندام با دیگر رقبایش چیست. N76 در واقع یک اسمارت فون است که ویرایش سوم ازسیستم عامل (سیمبین سری 60) بهره می برد.اما اینکه چرااین گوشی را با RAZR مقایسه کردیم به دلیل وجود صفحه کلیدفلزی N76 به علاوه بر آمدگی در زیرصفحه کلیداست که اولین بار در ساختار RAZRدیده شده بود .   

image
 
image

در واقع می توان گفت نوکیاتصمیم داشته تاکلیه سخت افزاربه کار رفته رادر این گوشی را  فشرده کرده ودر پوششی به ضخامت 13.7 میلیمترقرار دهد وبه همین دلیل از لحاظ قدی ، این گوشی کمی درازتر از مدل های باریک و تاشوی دیگراست. می توان مدل 6290 را یک کپی از N76 دانست بطوریکه ابعاد 6290 ، 20.8×50×94 میلیمتر بوده و ابعاد این گوشی  13.7×52×106.5میلیمتر است.نگه داشتن گوشی دردست، هنگامیکه بسته باشد بسیار راحت است. اما به دلیل نبودن مکانیذم فنری اتوماتیک برای بازشدن درب آن، هنگام باز کردن گوشی با کمی مشکل مواجه می شوید ودر نهایت مجبورید از هر دو دست برای باز کردن آن استفاده کنید.

image
 
image

از آنجا که N76 به عنوان یک گوشی مد روز طراحی شده رنگهای مشکی و قرمز آن به بازار ارائه شده اند.یکی از اشکالات این گوشی وجود پوشش آینه ای درب رویی این گوشی است که نه تنها باعث انعکاس نور شده بلکه نور و شفافیت صفحه نمایش روی درب آن را به شدت کاهش داده است. به علاوه N76  به میزان زیادی گردو غبار و چربی جذب می کندو بنابر این باید مدام آن را تمیز کرد.

image

در کنار سمت چپ گوشی محل قرارگیری کارت حافظه micro SD با پوشش لاستیکی است که البته بیرون آوردن و جازدن کارت حافظه در شکاف چنان باریکی ، کار نسبتاً سختی است. در کنار آن بند محل اتصال شارژر قرار گرفته است.

image

در قسمت کناری سمت راست گوشی دکمه مخصوص دوربین به همراه دکمه ای برای ورود به گالری عکسها  که در گوشی های دیگر سری N هم دیده شد وجود دارند.در بالای کناره سمت راست دکمه تنظیم ولوم گوشی که در هنگام عکسبرداری یا فیلمبرداری به عنوان زوم نیز عمل می کند وجود دارد.

image

 در قسمت بالای گوشی محل اتصال کابل Mini USB ، دکمه خاموش/روشن  گوشی ونیز محل اتصال هدفون 3.5 میلیمتری دیده می شوند. N76 یک هدست  مدل HS_ 43 به همراه دارد که با مدل  HS_42 که به همراه 5300  ارائه می شد متفاوت است از این لحاظ که HS_ 43 از جک 3.5 میلیمتری استفاده کرده اما HS_42 از جک صوتی 2.5 میلیمتری استفاده می کند.

image

در کنار پایین گوشی اسپیکر پخش زنگ گوشی وموزیک وجود دارد.

image

صفحه کلید N76 از جنس فلزی است و در بین دکمه های آن فریم هایی وجود دارند که بسته به رنگ گوشی رنگشان متفاوت است. فریم های قرمز برای برای گوشی های قرمز و فریم های مشکی یرای گوشی های مشکی است. به دلیل پوششی که روی صفحه کلید وجود دارد لمس دکمه ها لذت بخش بوده و به ندرت در هنگام تایپ اشتباه می کنید.

image
 
image

 کلید 4 طرفه در بالای صفحه کلید وجود دارد ، این کلید دارای سر های گرد است و کلید های سبز و قرمز و مداد کلید C و دو کلید چند منظوره اطراف آن را فراگرفته است .

image

در زیر صفحه نمایش خارجی گوشی نیز دکمه های عملیاتی پخش موسیقی قرار گرفته اند که نور پس زمینه آنها در گوشی های قرمز به رنگ قرمز و در گوشی های مشکی به رنگ آبی است .

image

این تصور در بین بسیاری از کاربران وجود دارد که بدنه N76 بطور کامل از فلز ساخته شده است اما در واقع فقط صفحه کلید آن فلزی است و بسیاری از بخش های آن از جنس پلاستیک براق است.

image

برای خارج کردن باتری، باید گوشی را در حالت باز قرار داده و سپس درب پشت آن را باز کنید. جنس پلاستیک بکار رفته در گوشی بسیار خوب بوده و اثر انگشت را جذب نمی کند.

image

یکی دیگر از اشکالات N76 در مقایسه با 6290 ، باتری نامتناسب آن با طول عمر کم است باتری N76 مدل BL_ 4B از نوع لیتیومی با ظرفیت mAh 700 است که قابلیت 200 ساعت ماندن در حالت آماده به کار و حدود 2 ساعت و 45 دقیقه مکالمه مداوم را دارد. این در حالیست که 6290 با داشتن باتری mAh  950 قابلیت 240 ساعت ماندن در حالت آماده به کار را دارد. البته از آنجا که نمی توان به گفته های سازندگان گوشی ها اعتماد کرد، پس از بررسی مشخص شد که 6290 قابلیت نگهداری شارژر تا 2 روز دارد در حالیکه N76 را هرروز باید شارژکرد.

image

در حالت پخش موسیقی نیزبه گفته سازنده تا 8 ساعت و در عمل تا 5 ساعت دوام می آورد که البته این به نوع تم انتخاب شده میزان میزان ولوم و نوع هدفون هم بستگی دارد.سیم کارت گوشی در زیر باتری و درون یک فریم زرد رنگ قرار دارد هنگامیکه باتری و سیم کارت را خارج می کنید می توانید میزان باریک بودن صفحه کلید را احساس کنید.

image

صفحه نمایش داخلی N76 شبیه N75 است که قطر آن 2.4 اینچ است . البته از لحاظ پخش رنگ و وضوح تصویر سطح بالاتری قرار دارد. رزولوشن پخش تصاویر در این گوشی 320×240 پیکسل بوده و قابلیت پخش 16 میلیون رنگ را دارد.

image
دفترچه تلفن :

دفترچه تلفن مانند تمام گوشی های سری 60 به خوبی عمل می کند تمامی مخاطبان به صورت لیست نشان داده می شوند عکس مخاطب در بالای گوشی چپ صفحه نمایش به صورت یک نمونه کوچک نشان داده می شود ، برای جستجو ی مخاطب می توانید نام مخاطب را تایپ کرده و نتایج را مشاهده کنید برای اضافه کردن اطلاعات بیشتر باید منوی Add Detail را انتخاب کنید .

سیستم پیام نیز مانند تمامی گوشی های سری 60 می باشد و نیاز به توضیح ندارد .

در بالای صفحه نمایش بلند گوی پخش صدای مکالمه و یک دوربین برای تماس های ویدئویی در شبکه های 3G و یک سنسور نوری وجود دارد.

image

از لحاظ نرم افزاری N76 کاملاً شبیه N75 است. یکی از قابلیت های اظافه N76 امکان پخش در حالت افقی صفحه نمایش است اما همچنان امکان A2DP را کم دارد.

بلوتوث N76  نسخه 2 با قابلیت ویژه EDR است و از پروفایل های زیر پشتیبانی می کند:

* BIP _ Image Push

* DUN_GW

* FT_ Server

* Hands Free_AG (1.0)

* Headset_ AG

* OBEX

* OPP_ Client

* OPP_ Server

* SIM Access_ Server

متأسفانه عدم وجود A2DP در این گوشی، امکان انتقال موسیقی صدای استریو رابصورت بی سیم فراهم                  نمی کند. البته این امکان در اکثر گوشی های نوکیا وجود دارد. متوسط سرعت انتقال دیتا در هر اتصال بلوتوث حدود 100 کیلو بایت در ثانیه است. البته در نسخه ها ی جدید این گوشی بلوتوث با پشتیبانی A2DP هم اضافه شد .

N76 از اتصال USB برخورداربوده که سرعت انتقال اطلاعات از طریق این کابل در حالت   Mass Storage حدوداً800 کیلو بیت در ثانیه است. در هنگام اتصال می توان یکی از 3 حالت Mass Storage، pc Suite و یا Modem را انتخاب کرد.

صفحه نمایش خارجی

از آنجا که N76 یکی از اولین تاشو های نوکیا است سعی شده در صفحه نمایش خارجی آن تاآنجا که ممکن است اطلاعات بصورت فشرده شده نمایش داده شود. صفحه نمایش خارجی N76 شبیه صفحه نمایش خارجی 6290 و با سایز 28×22 میلیمتر (1.36 اینچ ) و با رزولوشن 160×128  پیکسل می باشد. البته این سایز و رزولوشن صفحه نمایش خارجی در بسیاری از گوشی های تاشوی معمولی وجوددارد. این صفحه نمایش از تکنولوژی TFT بهره گرفته و قابلیت نمایش 262 هزار رنگ را دارد. این صفحه گنجایش نمایش 6 خط متن و 2 خط برای سرویس هارا دارد. در این صفحه نمایش از امکان UI Caver استفاده شده است. در حالت آماده به کار، نشانگرهای سرویس، زمان، 3 آیکن که عملکرد سه دکمه زیر صفحه نمایش را نشان می دهند وجود دارند.دکمه سمت راست برنامه رادیو را اجرا می کند و پس از آن با دکمه های سمت راست و چپ می توان کانالها و ایستگاه های رادیویی را تغییر داد.دکمه وسطی مخصوص پخش موسیقی است که پس از فشردن آن با دکمه سمت چپ می توان لیست موسیقی مورد نظر را انتخاب کرد.

با فشردن و نگه داشتن دکمه سمت چپ زیر صفحه نمایش خارجی، گوشی شروع به خواندن پیام ها کرده و با فشردن و نگه داشتن دکمه سمت راست، امکان شماره گیری صوتی یا همان Voice dialing فعال می شود. البته برای استفاده از این قابلیت باید هدست به گوشی متصل شود.

می توان بدون باز کردن گوشی لیست تماسهای از دست رفته یا همان missed Call ها را مشاهده کرد. همچنین امکان مرور پیام های کوتاه به این صورت فراهم است اما اگر ایمیلها یا پیامها دارای فایل ضمیمه باشند باید گوشی را باز کرد.

در هنگام مکالمه روی صفحه نمایش خارجی تصاویر سیاه و سفیدی دیده می شود. البته نمی توان در مورد این ویژگی خاص نظری داد اما تنها چیزی که می توان گفت این است که با این گوشی نمی توان تظاهر به مکالمه کرد. در قسمت تنظیمات گوشی می توان میزان روشنایی و وضوح این صفحه نمایش خارجی را تنظیم کرد. همچنین  می توان  تصویری را روی این صفحه تنظیم کرد و یا نمایش ساعت دیجیتالی را به عنوان محافظ صفحه نمایش  screen Server) ) تنظیم کرد.

image
 
image

پخش کننده موسیقی N76 از لحاظ کارایی بسیار بهتر از 6290بوده و امکان تنظیماتی مثل افکتهای تصویری ویا نمایش آلبوم هنری را فراهم می کند.

 

ساختار منو:

N76 دارای سیستم عامل سیمبین سری 60 است که نسخه ی  آن 9.2 می باشد با منوی اصلی به صورت یک ماتریس 4×3 از آیکن هاست که آنها را می توان به صورت لیست مرتب کرد . از دکمه های صفحه کلید عددی می توان به عنوان میانبر استفاده کرد این میانبر ها فقط مربوط به 12 آیکون اول منو می باشد و اگر منو آیکون های بیشتر ی داشته باشد میانبری نمی توان برای آنها تعیین کرد با فشار دادن و نگه داشتن کلید C می توان برنامه  های در حال اجرا را مشاهده و آنها را بست .

image
 

image
 
image

دوربین

مثل بسیاری دیگر از گوشی های سری 60 نوکیا، N76 دارای یک دوربین 2 مگاپیکسلی ساخته شده توسط توشیبا می باشد. متأسفانه بدون حضور روشنایی کافی ،عکس های این دوربین تار و بی کیفیت هستند و فلاش LED آن نمی تواند میزان نور لازم را تأمین کند.

image
 
image

در حالیکه گوشی بسته باشد می توان در حالت افقی نیز عکس برداری یا فیلمبرداری کرد.   رزولوشن های موجود برای انتخاب 1200×1600 ، 764×1152 ، 480×640 و 240×320 پیکسل هستند.تنظیماتی نظیرعکسبرداری در شب، تایمر اتوماتیک ( هر 10 ، 20 یا 30 ثانیه ) و یا امکان گرفتن چند عکس پشت سر هم وجود دارند. از جمله تنظیمات رنگ برای عکس هاsepia ، Blak & White و Neqative هستند. با استفاده از دکمه های جهتی می توان زوم کرد اما کیفیت عکس به شدت پایین می آید.

 کیفیت فیلم های گرفته شده با این گوشی متوسط است. رزولوشن های قابل استفاده فیلمبرداری 240×320 ، 144×176 و 96×128 پیکسل هستند. سرعت فیلبرداری 15فریم در ثانیه است و فیلمها با فرمت 3GP ذخیره  می شوند.

image
 
image

در نهایت

اگر طول عمر باتری و نبود بلند گوی استریو را در نظر نگیریم، N76 و 6290 را می توان دوقلو دانست. البته ساختار این دو نیز کمی با هم متفاوت است و N76 به عنوان یک گوشی مد روز با طرح زیبا و شیک و رنگ های چشمگیر عرضه شده است.که توجه بسیاری از مردم را جلب می کند. از جمله معایب این گوشی سخت بازو بسته شدن آن است و اینکه به راحتی چربی و گردو غبار را جذب می کند.از طرف دیگر این گوشی برای مخاطبان مدگرا طراحی شده اما آیا واقعاً نیازی به وجود سیستم عامل سیمبین روی آن بوده است ؟ بسیاری از کاربران این گوشی حتی از وجود سیستم عامل روی آن خبر هم ندارند.

از طرف دیگر وجود پورت 3.5 میلیمتری و دکمه های مخصوص پخش موسیقی، این گوشی را در زمره گوشی های مخصوص پخش موسیقی قرار داده است در حالیکه با طول عمر کم باتری آن امکان پخش موسیقی بیشتر از 4 یا 5 ساعت نمی باشد .

از لحاظ نرم افزاری و برنامه های داخلی N76 کاملاً شبیه به 6290 است بنابراین پیشنهاد می شود برای اطلاع از سیستم نرم افزاری آن بررسی تخصصی 6290 را مطالعه بفرمائید.  

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

narges

۱۳۹۴/۶/۱۰
منم داشتم ولی داغووون شد البته بعد از چند سال.اگه کسی قصد فروش داشت حتماااااااااااااااااااااااااااااا خبرم کنه.مرسی

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۱۹
کسی میدونه الان هم میشه از جایی تهیه کرد یا خیر؟

مهمان

۱۳۹۳/۹/۱۴
منم 7 ساله دارمش خیلی خوبه دوسش دلرم ولی سوهان روحه همه ی فامیلا و دوستام شده

مهمان

۱۳۹۲/۲/۱۷
.azin gushiaye jadid kheyli behtare haft sale daramesh,bekhoda alieeeeeeeeeee.

مهمان

۱۳۹۲/۱/۳۰
mamane man in gushio 5sale dare. vaghean AliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiE har kari mikonim avazesh nemikone!!!!! :)