خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia N95

بررسی تخصصی Nokia N95

و حالا بررسی تخصصی N95 ، بهترین و کاملترین گوشی حال حاضر بازار که طرفداران زیادی هم دارد...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
نوکیا N95
 

و حالا بررسی تخصصی N95 ، بهترین و کاملترین گوشی حال حاضر بازار که طرفداران زیادی هم دارد:

 

image

 

 

image

 

 

 
ویژگیهای کلیدی

-          ساختار کشویی دو طرفه

-          کلیدهای مخصوص موسیقی

-          امکان دیدن صفحه نمایش در حالت افقی

-          بلندگوهای استریو

-          اسلات کارت حافظه MicroSD

-          پشتیبانی از امکانات UTMS، Wi-Fi، USB، بلوتوث استریو و اینفرارد

-          پورت mini USB

-          رادیو FM

-          دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک

 -     ضبط فیلم و ویدئو با رزولوشن VGA و480×640 پیکسل 

-          گیرنده GPS به همراه امکانات جهت یابی اولیه به صورت رایگان

-         سیستم عامل نسخه 9.2 با اینترفیس نسخه سوم سری 60 به همراه Feature Pack1

-          جک صوتی استاندارد 3.5 میلیمتری

-          پورت خروجی تلویزیون

معایب اصلی:

-          طول عمر کم باتری

-          عدم امکان شارژ گوشی از طریق اتصال کابل USB

-          عدم وجود امکان RDS در رادیو

-          رایگان نبودن قابلیت جهت یابی صوتی با GPS

-          عدم کارکرد تراشه GPS با نرم افزارهای جانبی

-          عدم امکان ویرایش فایلهای آفیس

در حال حاضر N95 بهترین و کاملترین گوشی در سری گوشیهای نوکیا و همچنین در بازار موبایل دنیاست که در سپتامبر 2006 و ابتدا در نیویورک به همگان معرفی شد.

 

 

image

 

 

 

image

 

 

 

image

 

 

 

image

 

 

N95 جزو اولین گوشیهایی است که مجهز به دوربین 5 مگاپیکسلی، امکان GPS و پشتیبانی از HSDPA ساختار کشویی دو طرفه است. سیستم عامل این گوشی سیمبین نسخه 9.2 و نسخه سوم اینترفیس سری 60 است که دارای Feature pack1 می باشد.

 

 

image

 

 

 

image

 

 
طراحی و ساختار ظاهری

 

نقاط قوت: طراحی زیبا و جذاب – سایز و وزن مناسب و راحت برای یک گوشی هوشمند – ساختار کشویی دوطرفه – استفاده از مواد خوب و با کیفیت در بدنه خارجی – پوشش مات و نرم در پشت نقاط ضعف: وجود نداشتن فنر برای باز شدن راحت گوشی- در هنگام باز بودن گوشی بخش بالایی تکان می‏خورد – در اثر اصطکاک بین بخش‏های پلاستیکی، در هنگام باز کردن گوشی صدای تق و تق به گوش می‏رسد.

 

از لحاظ ظاهری این گوشی بسیار زیبا و شیک بوده و طراحی آن به نوعی نوآوری است. پانل جلویی گوشی فلزی نقره ای رنگ و پشت آن تیره رنگ و از جنس نرم و کرکی است. البته N95 در دو رنگ عرضه شده است که رنگ دیگر آن " شنی " است. سطح خارجی گوشی مات است، بنابراین اثر انگشت و گرد و غبار را جذب نمی‏کند.

 

 

image

 

 

image

 

 

نوآوری طراحی N95 در کشویی بودن دو طرفه ی آن است و می‏توان گفت اولین گوشی با این شکل ساختار است. حرکت کشو به سمت بالا، صفحه کلید و حرکت آن به سمت پایین دکمه ‏های کنترل پخش موسیقی را نمایان می‏کند.

 

 

 

image

 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

N95 با ابعاد 9921×53× میلی‏متر و وزن 120 گرم سایز و وزن مناسبی نسبت به کارائی‏های فوق‏ا‏لعاده ا‏ش دارد. به نظر می‏ رسد مهندسین نوکیا برای کاهش ضخامت و وزن آن نسبت به N80 که یک سال قبل معرفی شده بود تلاش های زیادی کرده ‏اند. تنها گوشی سری N سیمبین نوکیا که از N95 باریک‏تر باشد N73 است که ضخامت آن 2 میلی‏متر و وزن آن 4 گرم کمتر از گوشی N95 است. به هر حال با اینکه N95 یک گوشی بزرگ به حساب می‏آید اما در بین اسمارت فون های بازار ظاهری جمع و جور دارد.

 

 

 

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

کشویی دوطرفه

در هنگام باز کردن کشوی گوشی، در واقع دو بخش پلاستیکی بر خلاف یکدیگر سائیده می‏شوند. به دلیل وجود یک برآمدگی در زیر صفحه نمایش، این امکان وجود دارد که برای باز کردن آن از انگشت شست استفاده کرده و با تکیه دادن انگشت به آن و فشار آوردن، باز شود. البته واضح است که برای به پایین هدایت کردن بخش کشویی باید از دو به صورت افقی دست استفاده شود.

 

 

image

 

 

image

 

 

image

 

 

در هنگام بسته بودن گوشی، فاصله بسیار اندکی مابین دو نیمه گوشی وجود دارد که همین امر باعث می‏شود در هنگام باز بودن گوشی صدای کلیک بلندی بخصوص در هنگام تایپ به گوش برسد در واقع این صدای بلند از صفحه کلید نیست بلکه از برخورد دو نیمه روی هم قرار گرفته در گوشی این صدا به گوش می‏رسد.

 

باتری و امکانات جانبی
نقاط قوت: بلندگوهای استریو – دسترسی سریع به عکسها – جک 3/5 میلیمتری برای اتصال هدفون– 160 مگابایت حافظه داخلی- اسلات کارت حافظه microSD – مینی شارژر نقاط ضعف: در بسته خریداری شده کارت حافظه وجود ندارد – عمر کم باتری

 

پانل رویی و جلویی گوشی توسط صفحه نمایش بزرگ آن احاطه شده است و از تمام فضای این پانل به خوبی استفاده شده است. صفحه نمایش گوشی نسبت به بقیه بخشهای پانل 1 میلیمتر فرو رفته تر است که این از ایجاد خراشیدگی روی صفحه جلوگیری می‏کند و حتی اگر گوشی را از طرف صفحه نمایش روی میز قرار دهید آسیبی نمی‏بینید.

در بالای صفحه نمایش یک گیرنده با پوشش فلزی، حسگر نور برای کنترل میزان روشنایی صفحه نمایش و یک دوربین برای مکالمات ویدئویی وجود دارد. در زیر صفحه نمایش نیز کلیدهای کمکی و حرکتی با پوشش کرومی در احاطه یک قاب زیبای فلزی قرار دارند.

در کناره بالایی گوشی دکمه خاموش / روشن با امکان تغییر پروفایل ها قرار دارد. در دو کناره چپ و راست گوشی نیز بلندگوهای استریو برای پخش صدا در هنگام استفاده از گوشی در حالت افقی وجود دارند. در صورتی که گوشی به حالت افقی قرار گیرد این اسپیکرها در یک طرف گوشی در قسمت بالایی و در طرف دیگر در قسمت پایینی قرار خواهند گرفت.

 

 

image

 

 

کناره سمت راست گوشی شامل کلیدهای کنترل صدا و نیز زوم دوربین، دکمه مخصوص دوربین و کلیدی برای دسترسی سریع به گالری تصاویر می‏باشد.

 

 

image

 

 

image

 

 

در کناره سمت چپ اسلات هدفون ( سازگار با جک 3.5 میلیمتری و بدون نیاز به هر گونه تبدیل )، پورت اینفرارد و اسلات کارت حافظه با پوشش پلاستیکی وجود دارد. متأسفانه کارت حافظه microSD نه درون گوشی و نه درون بسته خریداری یافت می‏شود. البته در برخی دیگر از محصولات نوکیا مثل E61i نیز کارت حافظه باید بصورت جداگانه تهیه شود. به هر حال N95 دارای 160 مگابایت حافظه داخلی است که البته برای شروع کار بد نیست!

 

 

 

 

 

درپوش اسلات کارت حافظه فعال نیست یعنی در هنگام بیرون آوردن کارت حافظه، گوشی عکس العملی نشان نمی‏دهد، به همین دلیل بهتر است قبل از خارج کردن کارت حافظه، پروفایل “Extract memory card” را از منوی تغییر پروفایل که با زدن دکمه خاموش / روشن گوشی باز می‏شود انتخاب شود که با این کار هم برنامه‏های مربوط به کارت حافظه بسته شده و هم کارت آماده خارج شدن می‏شود.

البته برای خارج کردن کارت حافظه انجام این عملیات لازم و ضروری نیست و می‏توان به راحتی آن خارج کرد اما بهتر است مراحل بالا طی شود.

شارژ باتری

در کناره زیرین گوشی اسلات اتصال mini USB و در کنار آن اسلات شارژر دیده می‏شود. اسلات شارژر شبیه به دیگر گوشیهای نوکیاست.

 

 

image

 

 

 

image

 

 

در پشت گوشی دریچه دوربین قرار گرفته که توسط یک فریم نقره‏ای احاطه شده است. در پایین آن نیز درب باتری قرار دارد. باتری این گوشی با گنجایش 950 میلی آمپر ساعت است و به گفته ی شرکت سازنده قابلیت 240 دقیقه مکالمه مداوم و 215 ساعت حالت آماده به کار را دارد. البته به این ارقام ارائه شده نباید خیلی اعتماد کرد، چرا که هنگام آزمایش متوجه شدیم تقریبا باید هر روز باتری گوشی را شارژ کرد.

 

 

image

 

 

می‏توان گفت بزرگترین ضعف N95 همین کارایی کم باتری گوشی است. قابلیتها و برنامه ‏های جالبی که در این گوشی ارائه شده کاربر را خسته نمی‏کند اما طول عمر کم باتری موجب دلسردی کاربران حرفه ‏ای خواهد شد.

 

صفحه کلید و صفحه نمایش
نقاط قوت: قفل هوشمند صفحه کلید- راحتی کار با کلیدهای کاربردی و چند منظوره – صفحه نمایش بزرگ – کنترل روشنایی صفحه نمایش از طریق یک حسگر نوری – امکان تنظیم دستی روشنایی صفحه نقاط ضعف: سایز کلیدهای عددی صفحه کلید بهتر بود بزرگتر باشد- نور پس زمینه نامناسب در زیر کنترلهای پخش موسیقی – رزولوشن ناکافی صفحه نمایش- فونت ریز ساعت در حالت آماده به کار گوشی – عدم وجود چراغ LED هشدار دهنده

 

قفل هوشمند صفحه کلید، همانطور که قبلا در N80 هم دیدیم بسیار جالب است. تقریبا 2 ثانیه پس از بسته شدن کشوی گوشی صفحه کلید قفل می‏شود و در این 2 ثانیه فرصت دارید تا با کلیدهای چند منظوره کار را ادامه دهید. به محض باز شدن کشوی گوشی، صفحه کلید از حالت قفل خارج می‏شود. البته این حالت با باز شدن کشو در هر دو طرف و یا باز شدن لنز دوربین اعمال می‏شود. البته می‏توان زمان قفل شدن صفحه کلید را تنظیم کرد.

در مورد کلیدهای کمکی چند منظوره و نیز جهتی نکته خاصی وجود ندارد فقط اینکه کلید C و کلید قلم در زمان بسته بودن گوشی تقریبا قابل استفاده نیستند (که البته کمتر در این مورد استفاده می شوند).

 

 

image

 

 

دکمه هایی که در کناره‏ های گوشی قرار گرفته اند به اندازه کافی بزرگ بوده و به راحتی قابل دسترسی ‏ا‏ند.

 

 

image

 

 

image

 

 

 

image

 

 

روی صفحه کلید موجهایی دیده می‏شود که در واقع هر کدام از موجها یک ردیف کلید است! سایز دکمه‏ های صفحه کلید نسبت به سایز گوشی کوچک است و در هنگام تایپ با ردیف آخر دکمه‏ ها مشکل خواهید داشت.

 

 

image

 

 

 

image

 

 

نور پس زمینه صفحه کلید، آبی است اما کلیدهای چند منظوره با رنگهای بیشتری روشن می‏شوند. روشنایی پس زمینه به صورت اتوماتیک ( از طریق حسگر نوری بالای صفحه نمایش ) و با کم شدن نور محیط فعال می‏شود.

 

 

image

 

 

کلیدهای مالتی مدیا که در طرف دیگر کشو قرار دارند، مشکی، لاستیکی و کاملا تخت هستند که در نگاه اول لمسی به نظر می‏رسند اما اینطور نیست. نور پس زمینه این کلیدها نیز آبی است.

 

 

 

 

 

image

 

 

صفحه نمایش بزرگ

ابعاد صفحه نمایش 4053× میلیمتر و با قطر 2.6 اینچ است.

 

 

image

 

 

این صفحه نمایش از نوع QVGA استاندارد با رزولوشن 240320× پیکسل است. مطمئنا کسانی که با N80 با آن صفحه نمایش بزرگ و رزولوشن دقیق که پیکسلها در آن غیرقابل دیدن‏اند، کارکرده باشند با دیدن صفحه نمایش N95 دلسرد می‏شوند چون تصویر در آن وضوح کمتری دارد و پیکسلها قابل دیدن‏ اند.

فونت نوشته‏ های صفحه نمایش مناسب است . به طور کلی همه PDA ها یا کامپیوترهای جیبی همین میزان رزولوشن را برای صفحه نمایش دارند.

 

 

Display comparison

phone

dimensions

resolution

density

Nokia N95

40 x 53 mm

240 x 320 pixels

3,623 pixels/cm 2

Nokia N73

37 x 49 mm

240 x 320 pixels

4,236 pixels/cm 2

Nokia N80

35 x 41 mm

352 x 416 pixels

10,204 pixels/cm 2

Nokia N93

37 x 44 mm

240 x 320 pixels

4,717 pixels/cm 2

Sony Ericsson P990i

42 x 56 mm

240 x 320 pixels

3,265 pixels/cm 2

HTC P4350 (Herald)

43 x 57 mm

240 x 320 pixels

3,133 pixels/cm 2

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۶/۱۸
100 هزار تومان خوبه