Nokia N93

هنگامی که گوشی N90 نوکیا به بازار عرضه شد ، واضح بود که این کمپانی تصمیم به استفاده از شکل ظاهری این گوشی در مدل های بعدی خود دارد

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia N93
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ کارت حافظه 128 مگابایتی از نوع mini SD

_ باتری BP-6M

_ هدست استریو مدل HS-23

_ شارژر مسافرتی مدل AC-4

_ تبدیل شارژر مدل CA-44

_ کابل اتصال به رایانه مدل CA-53

_ کابل اتصال به تلویزیون مدل Ca-64U

_ کیف محافظ مدل CP-83

_ بند مچی مدل CP-84

_ یک DVD شامل نرم افزارهای (Nokia PC Suite ، Lifeblog ، Adobe Photoshop Album Starter Edition ، Adobe Premiere Elements2.0 ، Home Media Server software)

 

هنگامی که گوشی N90 نوکیا به بازار عرضه شد ، واضح بود که این کمپانی تصمیم به استفاده از شکل ظاهری این گوشی در مدل های بعدی خود دارد زیرا این قالب (ظاهر گوشی) بسیار مناسب برای قرار گرفتن دوربین هایی با کیفیت و توان بالا می باشد و دیگر لازم نیست به خاطر کمی جا در گوشی نگران بود .

 

image

 

همان طور که مشاهده می کنید سایز این گوشی کمی بزرگ می باشد ، ولی امروز علاقه مندان و دوستداران تلفن های همراه بیشتر به قابلیت ها و نوآوری های به کار رفته در گوشی های جدید اهمیت می دهند تا سایز بزرگ و وزن آن ها .

با تمام قطعات موجود در بسته ی گوشی مانند بند و کارت حافظه ، وزن این گوشی 188 گرم می باشد که اگر تمامی آن ها را کنار بگذاریم وزن گوشی به 180 گرم تقلیل می یابد . ولی باز هم وزن این گوشی از حد معمول بسیار بیشتر است ! ابعاد گوشی  118x55.5x22میلی متر می باشد که بسیار بزرگ است و شاید در هر جیبی جا نشود مخصوصاً جیب پیراهن !

 

image

 

این گوشی در دو رنگ نقره ای و مشکی به بازار عرضه شده و عنوان شده که رنگ نقره ای مشخصاً مربوط به بانوان و رنگ مشکی مربوط به آقایان می باشد ولی جای یک سؤال وجود دارد و آن هم این است که آیا بانوان یک گوشی با این ابعاد بزرگ و وزن 180 گرمی را در دست می گیرند یا نه ؟!

 

image

 

image
 

 

برخلاف مدل N90 که دوربین گوشی حالت چرخشی داشت ، در این گوشی دوربین بر سر جای خود ثابت است ، که از این لحاظ شبیه به مدل N92 می باشد . قسمت بالایی گوشی که صفحه نمایشگر نیز برروی آن قرار دارد قادر به چرخش می باشد و محل اتصال آن به قسمت دیگر گوشی در سمت راست واقع شده است .

این گوشی همانند دیگر گوشی های تاشوی دیگر باز و بسته می شود و حتی می توانید بعد از چرخاندن قسمت بالایی آن صفحه نمایشگر را برروی پهلوی سمت راست گوشی قرار دهید که در این حالت اطلاعات موجود برروی صفحه نمایشگر به حالت افقی در می آیند . همچنین می توانید همانند دوربین های فیلم برداری دیجیتال صفحه ی گوشی را به طرف خود چرخانده و به راحتی به عکس برداری و یا فیلم برداری بپردازید .

 

image

 

image
 

 

image
 

 

image
 

 

کیفیت مونتاژ و ساخت گوشی در حد بالایی می باشد و تمام قطعات به خوبی در کنار هم سوار شده اند . شاید فکر کنید که استفاده از یک مفصل برای وصل شدن دو قسمت گوشی به هم غیرمنطقی و نامطمئن باشد ولی این چنین نیست و اگر با تمام قدرت خود سعی کنید که دو قسمت فاصله گرفته ی بدون لولای گوشی را به هم برسانید این امر ممکن نمی باشد !

 

image

image
 

 

صفحه نمایشگر خارجی گوشی از نوع TFT بوده و با رزولوشن 36x128 قابلیت نمایش 65000 رنگ را دارد که جدا از نمایش میزان باتری و آنتن دهی گوشی ، اطلاعاتی نظیر ساعت و یا شماره شخص تماس گیرنده (البته بدون عکس او) و همچنین تماس های از دست رفته و... را نمایش می دهد .

همیشه وجود یک صفحه نمایشگر ثانویه در یک گوشی تاشو یک امتیاز محسوب می شود و این گوشی نیز از این امر مستثنی نیست ، ولی با وجود چنین ابعادی یعنی 36x128 پیکسل که مسلماً کمترین اطلاعات ممکن از طریق آن قابل مشاهده می باشند بهتر بود به جای صفحه نمایشگر رنگی از یک نوع سیاه و سفید (تک رنگ) در این گوشی استفاده می شد و یا این که کلاً اندازه ی آن به مقدار 128x128 پیکسل افزایش می یافت .

در هر حال می توانید برای این صفحه ی کوچک از طریق منو ، عکس پس زمینه (Wallpaper) نیز تعریف نمایید .


image
 

 

image
 

 

بلندگوی گوشی که تمامی اصوات خروجی از دستگاه را می توانید از طریق آن بشنوید در زیر صفحه نمایشگر خارجی گوشی قرار گرفته است و با این که صدای بلند و رسایی دارد باز هم بلندگوی مدلN91  از آن بهتر است .

در کناره های قسمت بالایی گوشی (همان قسمتی که صفحه نمایشگر برروی آن قرار دارد) از یک لایه ی پلاستیکی نازک و براق استفاده شده که گوشی را کمی لاغرتر از آن چه هست نشان می دهد . اگر این لایه ی پلاستیکی را تا پایین گوشی دنبال کنید دقیقاً در قسمت پایینی گوشی به پورت مادون قرمز برخواهید خورد که در زیر آن (یعنی در بخش انتهایی قسمتی از گوشی که صفحه کلید برروی آن قرار دارد) محل اتصال بند به گوشی واقع شده است . البته با توجه به ساختار گوشی بعید است کسی آن را با بند به گردن خود بیاویزد و یا از بند مچی برای حمل گوشی استفاده کند .

 

image
 

 

بخش ارتباطی گوشی یا Pop-Port دستگاه که محل اتصال شارژ نیز در کنار آن قرار دارد در قسمت کناری سمت چپ گوشی واقع شده اند که قسمت Pop-Port توسط یک لایه ی پلاستیکی پوشانیده شده است و این لایه ی پلاستیکی به راحتی از سطح گوشی جدا می شود و کار با آن راحت می باشد .

قسمتی هم که کارت حافظه ی mini SD درون آن قرار می گیرد در زیر دوربین در سمت چپ دستگاه واقع شده است که آن هم توسط یک لایه ی پلاستیکی محافظت می شود . امکان استفاده از کارت های حافظه ی mini SD تا حداکثر گنجایش 2 گیگابایت در این گوشی وجود دارد و دستگاه قابلیت تعویض فوری کارت حافظه یا "Hot Swap " را نیز پشتیبانی می کند .

 

image

 

image
 

 

کلید روشن و خاموش کردن گوشی در قسمت بالایی آن قرار دارد که طبق روال نوکیا برای تعویض پروفایل ها نیز می توانید از آن استفاده کنید .

در سمت چپ قسمت بالایی گوشی دکمه ی عکس برداری وجود دارد که همانند دوربین های دیجیتال یک نقطه ی قرمز روی آن قرار دارد و یک حلقه دور این دکمه برای بزرگ نمایی (Zoom) صفحه ی عکس برداری وجود دارد .

دقیقاً در زیر این قسمت یک کلید 5 جهته وجود دارد که برای تنظیمات دوربین به کار می رود و باید اشاره کرد که کوچک بودن ابعاد این دکمه ها ، کارآیی آن ها را به نحو قابل توجهی زیر سؤال برده است .

دکمه ی فلاش هم وقتی گوشی در حالت آماده باش (Standby) قرار دارد گوشی را تبدیل به چراغ قوه می کند و باید اشاره نمود که به دلیل ضعیف بودن نور فلاش در موقع عکس برداری ، بود و نبود آن تأثیر چندانی برروی نور عکس ندارد !

باید عنوان نمود که قرار گرفتن دوربین گوشی در قسمت بالای آن تنها به دلیل اندازه ی خود دوربین نمی باشد بلکه به خاطر وجود سیستم زوم اپتیکال در ساختار دوربین است . اندازه ی ماتریس دوربین این گوشی بسیار کوچک است یعنی 4.5x5.5 میلی متر ولی عکس های گرفته شده توسط آن نسبت به رقیبان چیزی کم ندارد . در هر حال وجود لنز شیشه ای و میزان فوکوس شایان ذکر این گوشی باعث شده تا عکس های گرفته شده توسط دوربین این گوشی بسیار مناسب و با کیفیت باشند .

وجود درپوش ، که هم برروی لنز قرار می گیرد و هم می توان آن را با نخ به بدنه ی گوشی متصل نمود ، یکی از ریزه کاری های جالب به کار رفته در ساختار این گوشی می باشد .

 

image

 

image
 

 

با باز کردن درب گوشی به صفحه ی نمایشگر این گوشی برمی خوریم که در بالای آن یک دوربین ثانویه با رزولوشن 352x288 برای برقراری تماس های ویدئویی قرار گرفته است که البته قادر به عکس برداری با آن نیز می باشد و مسلماً با وجود دوربین اصلی گوشی ، دیگر نیازی به عکس برداری توسط این دوربین ندارید .

 

image

 

دو دکمه نیز در بالای صفحه نمایشگر گوشی قرار دارند که بسته به هر برنامه ای که فعال است ، کارآیی مخصوص به خود را دارند و قطعاً می توانید حدس بزنید که وقتی دوربین گوشی فعال است این دکمه ها به منظور فعال کردن منوی تنظیمات پیشرفته ی عکاسی می باشند .

وقتی که دستگاه به حالت افقی در دستان شما جای دارد کار با این دکمه ها اصلاً راحت و خوشایند نمی باشد ولی وقتی که صفحه نمایشگر را بچرخانید تا به حالت افقی درآید آن وقت است که از کار با این دکمه ها لذت خواهید برد .

صفحه نمایشگر اصلی یا داخلی این گوشی دقیقاً مطابق گوشی های نسل خودش می باشد که رزولوشن آن 320x240 پیکسل است . (QVGA)

در حالی که قطر صفحه نمایشگر N80 در حدود 2.2 اینچ می باشد ، قطر صفحه نمایشگر این گوشی 2.4 اینچ است که این قضیه یک امتیاز مثبت برای این گوشی محسوب می شود .

این صفحه نمایشگر ممتاز قابلیت نمایش 262000 رنگ را دارد . همانند دیگر صفحه نمایشگرهای TFT امروزی این صفحه نمایشگر هم مجهز به یک لایه ی آینه ای می باشد که از محو شدن عکس ها و نوشته ها در مقابل تابش مستقیم نورخورشید جلوگیری می کند . این تکنولوژی در گوشی هایی نظیر N80 و مدل های K790 و K800 سونی اریکسون نیز به کار رفته است .

زاویه ی دید صفحه نمایشگر این گوشی نیز در حدود 160 درجه می باشد که البته وقتی بحث مربوط به صفحه نمایشگر یک تلفن همراه است این قضیه اهمیت چندانی پیدا نمی کند زیرا هیچ وقت شما به همراه دوستان خود اقدام به دیدن یک فیلم از طریق تلفن همراه تان نمی کنید تا زاویه ی دید برایتان مهم باشد !

 

image

 

رنگ ها در صفحه نمایشگر واضح و شفاف می باشند و اطلاعات به خوبی مشاهده می شوند و به جرأت می توان گفت که صفحه نمایشگر این گوشی یک لیدر در میان گوشی های هم تراز خود می باشد . درباره ی صفحه کلید گوشی هم می توان گفت که کلیدها بسیار زیبا و با ندازه ای مناسب در کنار هم چیده شده اند و به نرمی فشرده می شوند که البته با این فضای مناسب انتظار دیگری نمی شد از شرکت نوکیا داشت زیرا فضای مناسب ، امکان استفاده از این صفحه کلید مناسب را به کمپانی سازنده می دهد .

کلیدهایی نظیر کلید منو ، کلید C و دو کلید دیگر در یک خط و در زیر کلیدهای 5 جهته ی گوشی واقع شده اند ، نور زمینه ی صفحه کلید به رنگ سفید می باشد و با این که نور فوق العاده زیادی ندارد شما را دچار مشکل نخواهد کرد .

 

 

image
 

 

image
 

 

 

یک دکمه ی تقریباً ناآشنا در محصولات کمپانی نوکیا در پشت گوشی به چشم می خورد که وظیفه ی تعریف شده برای آن "Soft Reset" می باشد . بعد از باز کردن قاب پشتی دستگاه که کمی هم به سختی باز می شود به محل قرارگیری سیم کارت و باتری گوشی برمی خوریم .

امکان تعویض فوری کارت حافظه ی (Hot Swap) نیز در این گوشی وجود دارد که البته بهتر است زمانی که گوشی روشن می باشد اقدام به درآوردن کارت حافظه از محل خود نکنید .

 

image

 

باتری این گوشی از نوع Li-Ion و با گنجایش 1100 میلی آمپر می باشد (BP-6M) و به گفته ی شرکت سازنده 240 ساعت در حالت آماده باش (Standby) روشن می ماند و قابلیت روشن ماندن با 3 ساعت صحبت کردن در باند GSM و 3 ساعت صحبت کردن در شبکه های UMTS را دارد . شارژ شدن کامل این گوشی کمی بیش از دو ساعت طول می کشد .

 

image

 

منو و دیگر قابلیت ها :

نرم افزار گوشی براساس سری 60 سیمبین و ویرایش سوم آن می باشد . پردازشگر گوشی هم از نوع 314 مگاهرتزی می باشد که در هنگام آزمایش نتایج بسیار قابل توجهی از خود نشان داد و مقدار حافظه ی اشتراکی موجود در خود گوشی 50 مگابایت است و کارت حافظه ی موجود روی دستگاه هم همان طور که در اول مقاله اشاره شد 128 مگابایت (از نوع mini SD) می باشد که مسلماً با وجود دوربینی با این کیفیت شاید لازم باشد به فکر خرید یک کارت حافظه ی دیگر با حجم بالا (2 گیگابایت) باشید !

سیر تکاملی قسمت های ارتباطی گوشی های نوکیا با دیگر وسایل الکترونیکی باعث شده تا در گوشی های جدید این شرکت از خروجی های صدا و تصویر برای ارتباط با وسایل صوتی تصویری موجود در منزل استفاده گردد .

بدین منظور یک کابل در بسته ی گوشی موجود می باشد که از یک سو به Fast – Port Connector گوشی وصل می شود و از سوی دیگر با 3 فیش استاندارد خروجی صدا و تصویر به تلویزیون متصل می گردد .

همچنین این گوشی در استانداردهای PAL و NTSC پشتیبانی می کند و همچنین در منوی تنظیمات می توانید یکی از دو اندازه ی 4:3 و یا 16:9 را برای نمایش انتخاب نمایید .

بعد از برقراری ارتباط گوشی با تلویزیون عکس ها و یا فیلم ها هم برروی گوشی و هم برروی تلویزیون قابل مشاهده می باشند البته باید توجه داشته باشید که جدا از مشاهده ی عکس ها و یا فیلم ها می توانید از طریق تلویزیون اقدام به مرور صفحات وب و یا بازی کردن با گوشی بپردازید و یا در منوها گشت و گذار کنید . ولی باید توجه داشته باشید که دلیل اصلی وجود این ارتباط دیدن عکس ها و مشاهده ی فیلم می باشد و اصولاً بازی ها برروی تلویزیون جالب و زیبا به نمایش درنمی آیند و همچنین گشت وگذار در میان منوها نیز سخت و دشوار می باشد .

 

image

 

image
 

 

لازم به ذکر است که تعداد تلفن های همراهی که چنین قابلیت هایی داشته باشند بسیار کم است که شاید معروف ترین آن ها مدل D600 شرکت سامسونگ باشد .

به جز کابل ذکر شده یک راه ارتباطی بسیار جالب و مناسب دیگر برای دیدن اطلاعات صفحه نمایشگر برروی تلویزیون و یا کامپیوتر شخصی وجود دارد و آن هم ارسال اطلاعات توسط Wifi است و کافی است برنامه ی مربوطه را در کامپیوتر خود داشته باشید و یا سیستم صوتی تصویری منزلتان همخوان با سیستم Wifi باشد .

شاید فکر کنید که کار با چنین سیستم هایی به مهارت و یا دانش خاصی احتیاج دارد ولی باید بدانید که از لحاظ فنی کار با این سیستم ها سخت تر از کار با بلوتوث نمی باشد و به زودی خواهیم دید که تلفن همراه به جزء با وسایل صوتی و تصویری با دیگر لوازم موجود در منزل نیز توانایی برقراری ارتباط و دستور دادن به آن ها خواهد داشت .

این گوشی از استاندارد Dual Transfer Mode یا DTM پشتیبانی می کند . یعنی قابلیت رد و بدل کردن صدا و اطلاعات در شبکه های GSM و EDGE را در یک زمان دارد که در نوع خود جالب توجه و کم نظیر است .

این گوشی پس از اتصال به کامپیوتر از طریق کابل USB می تواند از 3 طریق به تعامل با کامپیوتر بپردازد که کاربر باید یکی از این 3 حالت را به طور پیش فرض انتخاب نماید . این 3 حالت عبارتند از :

1- Mass Storage : که در این حالت گوشی به عنوان یک درایو خارجی توسط کامپیوتر بدون نیاز به هرگونه درایوی شناخته می شود .

2- PC Suite : که بعد از نصب این برنامه و درایوهای مربوطه مطابق مدل قبلی این گوشی می توانید به کامپیوتر متصل شوید و به رد و بدل کردن اطلاعات بپردازید .

3- Picture Bridge : برای ارتباط مستقیم باید نسخه هایی که از این استاندارد پشتیبانی می کنند .

بلوتوث این گوشی هم نسخه ی 1.2می باشد که پروفایل های استاندارد را پشتیبانی می کند که نقاط خوب بسیاری دارد و  تنها ضعف این بخش عدم وجود پشتیبانی از پروفایل A2DP برای استفاده از هدست بلوتوث است .

Wifi (IEEE 802.11g) این دستگاه تمام استانداردهای امنیتی نظیر WEP و WPA و WPA2 را پشتیبانی می کند و باید عنوان کرد که تنظیمات این بخش بسیار پیشرفته و سخت می باشد .

از طریق Wifi این دستگاه می توانید عکس های خود را از طریق تلویزیون مشاهده نمایید و یا موسیقی های موجود در دستگاه را از طریق سیستم های صوتی خانگی بشنوید و یا عکس های خود را توسط پرینتر چاپ نمایید (UPNP) .

قسمت پخش موسیقی (Music Player) در نگاه اول تغییری نکرده است ولی اگر کمی دقیق تر شویم خواهیم دید که این گوشی OMA DRM2.0 و Janus DRM را به طور کامل پشتیبانی می کند .

اگر بخواهیم کمی در مورد این دو مورد صحبت کنیم باید گفت که OMA DRM در حقیقت حفظ حق کپی کردن اطلاعات و Janus DRM هم امکان رد و بدل کردن فایل های موسیقی و لیست های بخش موسیقی را با برنامه ی Windows Media Playe11 موجود در کامپیوتر ممکن می سازد .

قسمت Music Library هم امکان دیدن تمامی فایل های موسیقی موجود در حافظه ی خود گوشی و یا کارت حافظه را به کاربر می دهد که حتی امکان طبقه بندی فایل های موسیقی برحسب نوع (Genre) ، خواننده و نام آلبوم آن ها نیز وجود دارد . این قسمت به طور خودکار بعد از فرستادن هر فایل موسیقی به گوشی به روز می شود ولی متأسفانه امکان جستجو و یا Search در این بخش موجود نمی باشد . در کل قسمت پخش موسیقی همانند دیگر مدل های نوکیا می باشد (البته به جزء گوشی N91) و کیفیت صدا نیز در حد معمول است .

این گوشی امکان خواندن فایل های eAAC+ ، AAC+ ، M4A ، MPEG-4 ACC LC ، LTP ، MP3 ، AMR-NB ، AMR-WB ، MIDI (64 پلی فونیک) و WMA را دارد .از جالب ترین موارد می توان به خواندن فایل های Mp3 با هر Bit rate و یا خواندن هر نوع فایل AAC (برای کاربرانی که از I Tunes استفاده می کنند) و بالاخره WMA اشاره نمود .

برای هر لیست پخش موسیقی نیز می توانید امکان Shuffle یا پخش بدون نظم و ترتیب آهنگ ها و یا Repeat را فعال و یا غیرفعال نمایید . چند اکولایزر صوتی نیز در این قسمت قرار دارند که به سلیقه ی خود می توانید آن ها را تغییر دهید . پخش موسیقی می تواند به صورت پس زمینه انجام پذیرد . یعنی می توانید در حالی که به موسیقی گوش می دهید از سایر منوها و امکانات گوشی نیز استفاده نمایید که در این حالت نام آهنگ و زمان موسیقی در صفحه به نمایش درمی آیند .

رادیوی FM موجود در دستگاه نیز نسخه ی به روز شده ی Visual Radio را پشتیبانی می کند . یعنی می توانید نوشته ها و یا عکس هایی را که مرکز فرستنده ی امواج رادیویی مخابره می کند برروی گوشی خود مشاهده نمایید .

 

مرورگر صفحات وب (Nokia Web Browser) :

در این گوشی یک مرورگر صفحات استاندارد ولی متفاوت با آن چه در مدل های قبلی دیده بودیم ، وجود دارد . دقیقاً مشابه نسخه ی به کار رفته در گوشی N80 نوکیا .

یکی از ضعف های موجود در این برنامه ، نمایش کلی و یکباره ی صفحات یعنی همان طور که طراحی شده اند ، می باشد و لازم است که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی در صفحه حرکت کنید تا قادر به مشاهده ی کامل اطلاعات و یا خواندن متن ها باشید .

با تمام اصلاحات و تمهیدات به کار رفته ، باز هم این برنامه ، بازی را به مرورگرهای Opera واگذار کرده است . به عنوان مثال نمایش یک صفحه ی 220 کیلوبایتی توسط برنامه ی نوکیا در حدود 6 ثانیه (البته به صورت 3G) طول کشید و جالب اینجاست که نمایش کامل همین صفحه توسط مرورگر Opera فقط و فقط 3 ثانیه به طول انجامید ! در ضمن مرورگر Opera خود به تغییر اندازه ی عکس ها می پردازد و از یک سرور برای بهینه سازی محتویات صفحات (همانند تغییر اندازه ی عکس) بهره می برد .

از دیگر ضعف های این برنامه می توان به این مورد اشاره کرد که تا وقتی که یک صفحه به طور کامل به نمایش در نیامده امکان بالا و پایین و چپ و راست (Scroll) در صفحه را نخواهید داشت و حتی برخی مواقع به دلیل نامعلومی از برنامه خارج می شوید . البته یک نقشه ی صفحه (mini map) برای حرکت سریع در طول و یا عرض صفحه وجود دارد که وجود آن بسیار امیدوار کننده و سودمند می باشد .

امکان کوچک و یا بزرگ کردن صفحات نیز در این برنامه وجود دارد و در کل می توان 5 پنجره را به صورت همزمان باز نمود که البته باید حواستان به مقدار RAM دستگاه باشد . زیرا چنین عملیات هایی بسیار حجیم بوده و مقدار زیادی از حافظه ی RAM را اشغال می کنند .

یکی دیگر از موارد موجود در این برنامه امکان مشاهده ی صفحات مشاهده شده در قبل (History) به صورت Thumbnail می باشد . همچنین می توانید از Bookmark ها نیز در این برنامه استفاده کنید و می توان یکی از نقاط قوت این برنامه را وجود امکان جستجو در بین کلمات یک صفحه نام برد .

در کل سرعت مرور صفحات خوب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد . تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید تعداد برنامه هایی است که همزمان در حال اجرا شدن می باشند . البته باید توجه داشته باشید با تمام ضعف هایی که عنوان شد این برنامه در نوع خود بسیار جالب و کارآمد می باشد و اگر این ایرادات را کنار بگذاریم با یک مرورگر بی نقص روبرو هستیم !

 

میزان کارآیی های گوشی (Performance) :

سخت افزار و قطعات به کار رفته در این دستگاه همانند مدل N91 می باشد و شاید تنها تفاوت وجود صفحه نمایشگری با رزولوشن بالاتر در این گوشی باشد . در کل در قسمت 3 بعدی امتیاز این گوشی نسبت به مدل N91 کمتر است ولی در دیگر آزمایشات همان گونه که مشاهده می کنید نتایج بهتری نسبت به مدل N91 به دست آمده است :

 

 

Nokia N91

Nokia N93

JBenchmark 1

5483

6701

Details

Text

1425

1842

2D Shapes

1349

1660

3D Shapes

745

783

Fill Rate

495

368

Animation

1469

2048

Screen Width

176

240

Screen Height

144

320

Color Screen

true

true

Number of Colors

16777216

16777216

Double Buffer

true

true

Total Memory

819200

819200

Free Memory

368252

349192

CLDC - 1.1.1

Microedition Profile MIDP-1.0 MIDP-2.0

Nokia N91-1/1.0606.009.05

 

 

Nokia N91

Nokia N93

JBenchmark 2

485

638

Details

Image manipulation

335

410

Text

710

897

Sprites

504

617

3d Transform

789

1019

User Interface

281

457

Screen Width

176

240

Screen Height

144

320

Color Screen

true

true

Number of Colors

16777216

16777216

JPEG Support

true

true

Transparency (Alpha Level)

256

256

Total Memory

819200

819200

Free Memory

361860

297612

CLDC - 1.1

Microedition Profile MIDP-2.0

Microedition Platform: Nokia N91-1/1.0606.009.05

Microedition Encoding: ISO-8859-1

 

 

Nokia N91

Nokia N93

JBenchmark 3D HQ

202

132

JBenchmark 3D LQ

333

132

Triangles ps:

51904

4450

kTexes ps:

2191

299

Screen(canvas)width:

176

240

Screen(canvas)height:

208

320

3D Subsystem

M3G Version:

1

1

Antialaising:

false

false

True color:

false

false

Dithering:

false

false

Mipmapping:

true

true

Perspective correction:

true

true

Local camera lighting:

false

false

Max lights:

8

8

Max Viewport dimensions:

1024

1024

Max Texture Dimensions:

256

256

Max Sprite Crop Dimensions:

256

256

Max Transforms Per Vertex:

4

4

Number of Texture Units:

2

2

Other properties:

 

 

Color Screen

true

true

Number of colors

16777216

16777216

Transparency (alpha level)

256

256

Double buffer

true

true

Total memory:

1024

819200

Free memory:

1024

299304

MicroEdition Configuration

CLDC-1.1

CLDC-1.1

MicroEdition Profiles:

MIDP 2.0

MIDP 2.0

Microedition Platform:

Nokia N91-1/1.0606.009.05

Nokia N91-1/1.0606.009.05

Microedition Encoding:

ISO-8859-1

ISO-8859-1

Microedition Locale

en

en

Microedition Communication ports:

COM0, IR0, USB0, BT0-BT-63

COM0, IR0, USB0, BT0-BT-63

Microedition Hostname:

localhost

localhost

3.1.0

 

 

و درنهایت :

از نظر کیفیت برقراری تماس ضعفی در این گوشی وجود ندارد و صدای مکالمه نیز واضح و رسا می باشد . صدای زنگ 64 پلی فونیک گوشی نیز در حد متوسط است و اگر از زنگ های Mp3 استفاده کنید دیگر ضعفی در صدای زنگ مشاهده نخواهید کرد . میزان قدرت ویبراتور و یا لرزاننده دستگاه هم کمی از حد معمول پایین تر است و ممکن است برخی اوقات متوجه لرزش گوشی نشوید .

کیفیت فیلم برداری و همین طور عکس برداری گوشی بسیار خوب و مناسب می باشد و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین ها در سطح بازار باشد .

یکی دیگر از نقاط قوت گوشی وجود برنامه هایی هم چون Quick Office برای مشاهده و ویرایش فایل های Office و برنامه ی PDF reader برای مشاهده ی فایل های PDF شرکت Adobe می باشد که البته باید برای آن ها پول پرداخته و Registration Key را برای ادامه ی کار با این برنامه ها دریافت نمایید .

مواردی که در این گوشی کمی ناامید کننده می باشند عبارتند از : محدودیت یک دقیقه ای ضبط صدا ، اندازه ی بزرگ گوشی و عدم امکان نمایش کامل فایل های ویدئویی به صورت تمام صفحه ، وقتی که صفحه نمایش به حالت افقی قرار دارد .

اگر به این ضعف ها اهمیتی نمی دهید حتماً این گوشی را خریداری کرده و امتحان کنید . البته اگر به گرانی قیمت آن که البته با وجود چنین امکاناتی عادلانه است اهمیتی نمی دهید !

لازم به ذکر است که در آینده مدل N83 به بازار خواهد آمد که ترکیبی از دو مدل N91 و N80 می باشد و دارای دوربین 5 مگاپیکسلی است .

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

علی

۱۴۰۱/۸/۹
ممنون میشم کمکم کنید راننده کامیونم برای جاده میخوام استم

علی

۱۴۰۱/۸/۹
سلام گوشی نوکیا n93میخواستم 09904904169

محمد دارابی

۱۳۹۵/۱/۲۱
سلام ، خسته نباشید ، میتونم خواهش کنم مبایلتان را بفروشید ، قیمتش 300 هزار تومان هستش ، اما من 350 هزار تومان میدم ، اگر مایل به فروش هستیت به ایمل من پیغام بدید ، خواهش میکنم بفروشید لطفا