Nokia N72

طراحی هوشمندانه و ساختار شیک و زیبای N72 به سرعت توجه همه را جلب می کند، اما با این حال خیلی از مردم علاقه ای به این شکل طراحی ندارند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
  
Nokia N72

 

گوشی مکعبی شکل N72 یکی دیگر از مدل های گوشی های هوشمند نوکیاست که البته دارای سیستم عامل سیمبین نسخۀ 8.1 و اینترفیس کاربری نسخۀ 2.8 است و از این لحاظ با مدل های دیگر هوشمند نوکیا متفاوت است. این مدل هم دارای ویژگی های گوشیهای سیمبین قبلی نوکیا و هم دارای بعضی ویژگی های جدید نسخۀ سوم اینترفیس کاربری است.

 

image

 

image

 

 مهمترین خصوصیّات N72:

- دوربین 2 مگاپیکسل

- ضبط ویدئویی CIF با رزو لوشن 288×352 پیکسل و 15 فریم در ثانیه

- رادیو FM

- GPRS و EDGE، کلاس 10

- اسلات کارت RS-DV-MMC

- کارت حافظه 128 مگابایتی

 

برخی خصوصیات منفی N72:

- سایز بزرگ و وزن زیاد گوشی

- نداشتن ویژگی ماکرو برای دوربین

- صفحه نمایش ضعیف

- عدم پشتیبانی 3G

- طراحی بحث برانگیز

- شل بودن پوشش لنز دوربین

 

بررسی ظاهر N72:

طراحی هوشمندانه و ساختار شیک و زیبای N72 به سرعت توجه همه را جلب می کند، اما با این حال خیلی از مردم علاقه ای به این شکل طراحی ندارند. گوشی طراحی مکعبی شکل سیاه رنگ دارد و خطوط نقره ای که البته درخشش زیادی ندارند در اطراف گوشی قرار گرفته است. یکی از بخش هایی که توجه را جلب می کند پوشش لنز دوربین است که در نگاه اول شبیه پوشش لنز دوربین K800 به نظر می رسد ولی از آن بزرگتر و ضعیف تر است.

 

N72 یک گوشی بزرگ و سنگین است اما می توان گفت این حجم و وزن برای یک گوشی هوشمند مناسب است. در واقع N72 در سری N گوشی های نوکیا یکی از کوچکترین هاست! صفحه کلید گوشی کلیدهای کوچک و ظریفی را دارد که باید با دقت با آن ها کار کرد. یک امتیاز منفی برای این گوشی جذب سریع اثر انگشت و گرد و غبار است، هیچ قسمتی از گوشی از اثر انگشت در امان نیست!

 

image
    
image
    
image

 

به هر حال حتی درخشندگی کم و یا جذب اثر انگشت نمی تواند N72 را جزو انتخاب های اول خریداران گوشی های هوشمند و شیک، قرار ندهد. ممکن است ظاهر گوشی دلچسب نباشد اما به زودی به آن عادت خواهید کرد و جزو یکی از وسایلی خواهد شد که هر روزتان را با آن سر می کنید.

 

با این که N72 از نوعی پلاستیک ساخته شده است ولی خیلی محکم و مقاوم است، البته به غیر از درب لنز دوربین که نسبتاً ضعیف است. با کشیدن این درب به سمت پایین، دوربین 2 مگاپیکسلی دوربین نمایان می شود. درب دوربین در نگاه اول جذاب و شیک به نظر می رسد اما احتمالاً همین درب اولین چیزی است که پس از مدتی استفاده از آن متنفر خواهید شد.

 

پنل جلویی N72 از پلاستیک محکم سیاه و خطوط نقره ای تشکیل شده است. این خطوط نقره ای در بالای گوشی شکل جالبی را ایجاد کرده اند. البته این خطوط نقره ای، چهار کلید صفحه کلید را هم در برمی گیرند، دکمه های: Menu (منو)، Pencil(در سمت چپ)، Music و دکمۀ اصلاح یا C (در سمت راست).

 

صفحه نمایش گوشی با رزولوشن 208×176 پیکسل و از نوع TFT است که قابلیت نمایش 262144 (یا 256 کیلو بایت) رنگ را دارد. کیفیت صفحه نمایش جزء بهترین ها نیست و هنوز در بین گوشی های اسمارت فون سری 60  نوکیا جزء بهترین صفحه نمایش ها       می باشد.

 

image

 

در قسمت پشت گوشی چیز خاصی وجود ندارد به جزء درب لنز گوشی، اما با این حال خسته کننده به نظر نمی رسد. در بالای لنز لوگوی Nokia با رنگ سفید وجود دارد. درب لنز گوشی از پلاستیک سیاه براق است که بخش خاکستری نیز آن را جذاب تر کرده است. در زیر این درب لنز دوربین و فلاش دیودی قرار دارد. در قسمت پایین پشت گوشی کلید درب باتری است.

 

image

 

image

 

 با بازکردن درب باتری گوشی (که به راحتی باز می شود)، باتری BL-5C , Li-Ion , 970mAh دیده می شود. این باتری قابلیت 260 ساعت حالت آماده به کار 3 ساعت 35 دقیقه مکالمه را دارد. در زیر باتری هم سیم کارت قرار می گیرد که به راحتی قابل بیرون آوردن و یا تعویض می باشد.

 

image

 

image

 

کنارۀ سمت چپ گوشی کاملاً خالی است و چیزی در این قسمت قرار ندارد، اما در کنارۀ سمت راست دکمۀ دوربین و اسلات کارت حافظه قرار دارد. قرار گرفتن دکمۀ دوربین در این قسمت غیر عادی است، چرا که عکس برداری در حالت افقی با این کلید خیلی مشکل می شود.

در اسلات کارت حافظه، کارت هایی از نوع ولتاژ دو برابر و سایز کوچک (RS-DV-MMC) می تواند قرار بگیرد. حافظۀ 128 مگابایتی به همراه هدست استریو مدل HS-31، کابل اتصال CA-53، مچ بند و دستمالی برای تمیز کردن گوشی در بستۀ خریداری شده وجود دارند.

 

image

 

image

 

در قسمت بالای N72 فقط دکمۀ خاموش و روشن گوشی قرار دارد که البته توسط این دکمه پروفایل ها را هم می توان عوض کرد. این دکمه کمی کوچک است اما کار با آن راحت است. در قسمت پایین گوشی نیز محل اتصال شارژر و POP-Port نوکیا قرار دارد. شارژر گوشی از نوع جدید و لاغر است.

 

image

 

image

 

صفحه کلید N72:

صفحه کلید گوشی در نگاه اول غیرقابل تحمل به نظر می رسد. به خصوص چهار دکمه ای که با نوار نقره ای از بقیه جدا شده اند. ظاهر کل صفحه کلید را به هم ریخته اند. البته این حس فقط در نگاه اول ایجاد می شود ولی پس از کمی کارکردن  با این صفحه کلید سادگی آن را درمی یابید. دو کلید چند کاربره (SOFT KEY) و کلیدهای سبز و قرمز که برای پاسخ گویی به تلفن هستند. در اطراف کلید 4 جهته قرار دارند. دکمه های شماره دار با فاصله مناسب از هم در زیر قرار دارند. صفحه کلید نسبتاً تخت است و نور پس زمینه روشنی در زیر در هر کدام از دکمه ها وجود دارد.

 

image

 

صفحه نمایش N72 نسبت به گوشی های جدید سری 60 نوکیا کیفیت پایین تری دارد و تصاویر کیفیت نسبتا خوبی دارند، اما جزئیات آنها کمی نا معلوم می باشد. نور پس زمینه صفحه نمایش مناسب است همچنین در زیر نور مستقیم خورشید تصاویر و نوشته ها محو      می شوند.

 

سیستم عامل N72:

N72 دارای سیستم عامل سیمبین 8.1 و نسخۀ 2.8 اینترفیس کاربری سری 60 است. نسخۀ 2.8 هم خصوصیات نسخۀ  2.5هم برخی خصوصیات نسخۀ 3 اینترفیس را دارد. دلیل استفاده از ورژن قدیمی سیستم عامل، وجود برنامه های کاربردی زیاد برای آن است در حالی که سیمبین ورژن 9.1 با نسخه 3 اینترفیس بسیاری از نرم افزارها و برنامه های لازم را ندارد. صفحه نمایش در حالت standby، پنج آیکن از برنامه هایی که بیشتر استفاده شده اند را به همراه اطلاعاتی نظیر تقویم، پیام ها، تماس های از دست رفته و... نشان می دهد.

 

image

 

در بالاترین قسمت صفحه نمایش آیکن های خطوط آنتن شبکه، نام شبکه، تاریخ، ساعت و باتری وجود دارند. عکس پس زمینه قابل تعویض است، همچنین عملیات دو کلید Soft Key را نیز می توان تنظیم کرد. منوی اصلی می تواند به حالت grid و شامل 9 آیکن به صورت 3×3 یا به صورت لیست باشد. سه مدل تم از پیش نصب شده روی گوشی وجود دارد.

 

image

 

image

 

صفحه نمایش N72 در حالتی که غیر فعال باشد، تاریخ و زمان جاری، تماس های از دست رفته و پیام های دریافت شده را نمایش      می دهد. با فشردن دکمۀ خاموش و روشن منویی ظاهر می شود که از طریق آن می توان پروفایل جاری را تغییر داد، گوشی را خاموش کرد، کارت حافظه را خارج کرد یا بعضی ویژگی های N72 مثل Flight Mode را غیرفعّال کرد.

 

image
    
image

 

حافظه داخلی گوشی 20 مگابایت است که بین برنامه های مختلف گوشی به اشتراک گذاشته شده است. علاوه بر این، میزان حافظه کارت حافظه 128 مگابایتی هم وجود دارد. گوشی برای خواندن این حافظه مشکلی ندارد و با سرعت خوبی می تواند حافظه را بخواند. سرعت بازشدن منوها هم خیلی خوب است و فقط در هنگام باز کردن منوی دوربین یا هنگام باز کردن چند برنامه به طور همزمان، کمی تأخیر داریم.

 

منویی با عنوان Go To در این گوشی وجود دارد که به عنوان منوی دوم عمل می کند و نه تنها می توان آن را به طور کامل سفارشی کرد بلکه می توان آن را به یکی از کلیدهای عملیاتی نسبت داد. عکس پس زمینه و محتویات این منو قابل تغییر است، حتی می توان چیدمان آیکن ها را به صورت لیست یا ماتریس 5×4 تنظیم کرد.

 

image

 

از طریق دکمه ای که در بالای گوشی قرار دارد و یا با استفاده از این منو می توان پروفایل های مختلفی را تنظیم کرد. این تنظیمات شخصی مختلف شامل تغییر تم، تغییر زنگ، تنظیمات ولوم و ویبره و... می باشد.

 

Phone Book:

دفترچه تلفن N72 مانند دیگر گوشی های سیمبین است. برای هر Contact تعداد زیادی فیلد برای پر کردن اطلاعات وجود دارد. Contactها بر اساس نام و یا نام خانوادگی قابل مرتب کردن هستند. عملیات جستجو Contact نیز با وارد کردن حروف اول نام و یا نام خانوادگی شخصی انجام می شود. می توان Contactها را گروه بندی کرد ولی نمی توان از این گروه ها به عنوان فیلتری برای تماسها استفاده کرد. N72  یک خصوصیت جالب به نام شماره گیری Speaker Independent Voice هم دارد که با این خصوصیّت می توان شماره گیری صوتی (تلفظ کردن نام فرد مورد نظر) را انجام داد بدون این که صدای خود را از قبل ضبط کرده باشیم.

 

تماس ها:

دریافت سیگنال شبکه و آنتن دهی گوشی بسیار خوب است، همین طور صدا در هنگام مکالمه بسیار مناسب است. البته در گوشیهای مدل بالای امروزی این خصوصیات عادی شده است.

N72  نیز مثل گوشی های دیگر سیمبین نوکیا قابلیت ذخیره تا 10شماره تلفن در هر کدام از لیست ها ( تماس های از دست رفته، شماره تماس های دریافت شده و تماس های گرفته شده) را دارد. البته تبی برای نمایش آخرین تماس انجام شده از جمله از دست رفته، گرفته شده یا دریافت شده وجود دارد. هر کدام از شماره ها اطلاعاتی از قبیل مدت زمان مکالمه و یک شمارنده که نشان می دهد این شماره در کل چند بار با گوشی تماس گرفته است را دارد.

 

image
    
image
    
image
    
image
 

 

قسمتی با عنوان Packet data Counter ذخیره کننده تعداد فایل ها یا دیتاهای انتقال یافته است. در صورتی که تماس از دست رفته یا Missed call داشته باشید یک منوی pop-up روی صفحه اصلی ظاهر می شود. که اگر بدون چک کردن از این منو خارج شوید آیکن کوچکی در سمت راست و بالای صفحه ظاهر می شود تا زمانیکه منوی تماس های missed call را چک کنید.

 

 

image
    
image
    
image

 

یک خصوصیّت بسیار مهم و جالب این گوشی، قابلیت ارسال SMS از پیش تعریف شده ای برای شماره هایی است که reject می کنید. از طریق SMS می توان به شکل مودبانه ای توضیح داد که چرا تماس آن شخص را reject می کنید. این خصوصیت از سری 40 در گوشیهای نوکیا وجود دارد ولی خیلی از آن استفاده نمی شود.

 

 SMS و email:

منوی اصلی SMS در N72 شباهت زیادی با بقیه گوشی های سیمبین نوکیا دارد. این منو شامل Inbox (صندوق پیام های دریافتی )، Draft (پیش نویس ها )، email inbox ( صندوق ایمیل های دریافتی )، Reports folder ( فولدری برای ذخیره report ها )، My folder (فولدرهای اختصاصی خودتان )، Sent (صندوق ذخیره پیام های ارسال شده ) و outbox می باشد. در هنگام تایپ کردن SMS در هر صفحه 6 خط قابل دیدن است، شمارنده ای برای شمارش کاراکترها و نیز شمارنده ای برای شمارش تعداد SMSهایی که فرستاده خواهند شد در گوشه سمت چپ بالا دیده می شوند. دیکشنری T9 هم برای کمک در تایپ کردن در این گوشی وجود دارد. در هنگام خواندن SMSها هم 6 خط روی صفحه نمایش قابل خواندن هستند. ایمیل این گوشی از نوع استاندارد گوشی های سیمبین است و سازگار با پروتکلهای SMTP و POP می باشد.

 

image
    
image

 
موزیک:

Music player در N72، Music نامیده می شود که شامل playlist ) لیست پخش ها ) است ولی equalizer ندارد. این پخش کننده      می تواند در پس زمینه و به همراه برنامه های دیگر اجرا شود و در زمان آماده بکار موسیقی جاری روی صفحه نمایش دیده می شود.

 

image
    
image
    
image

 

N72 دارای رادیو FM هست که البته فقط با هدفون که به عنوان آنتن است کار می کند. رادیوی این گوشی تصویری است، یعنی عکس ها یا ویدئوهایی که از شبکه های رادیویی ارسال می شود را می تواند دریافت کند.

 

image

 
دوربین:

دوربین 2 مگا پیکسلی N72 که کیفیت نسبتاً خوبی هم دارد با باز شدن درب لنز آن بصورت اتوماتیک فعال می شود. دکمه عکسبرداری در جایی قرار گرفته که برای عکسبرداری در حالت افقی استفاده می شود ولی این دوربین به طور عادی فقط در حالت عمودی عکسبرداری می کند. بنابراین استفاده از دکمه های عملیاتی برای گرفتن عکس مناسبتر به نظر می رسد.

 

image
    
image
    
image
    
image

 

به دلیل اینکه دوربین N72 کاملاً شبیه دوربین N70 است، وارد جزئیات این دوربین نمی شویم. توضیحات کامل دوربین را از مقاله ای که در مورد N70 است می توانید بخوانید.

N72  دارای خصوصیات ارتباطی GPRS و EDGE است. همچنین یک گوشی GSM سه بانده است اما در شبکه های 3G قابل استفاده نیست. برای انتقال اطلاعات در فواصل کوتاه می توان از بلوتوث استفاده کرد ولی قابلیت اینفرارد در این گوشی وجود ندارد و بنابراین امکان ارتباط با گوشی های قدیمی که بلوتوث ندارند، وجود ندارد. البته امکان اتصال به کامپیوتر از طریق کابل USB 2.0 هم وجود دارد.

  
اینترنت:

N72  دو جستجوگر وب دارد که یکی از آنها جستجوگر قدیمی ای است که در گوشی های سیمبین قبلی نوکیا وجود دارد. این جستجوگر صفحات HTML را باز می کند ولی جستجوگر جدیدی که در نسخه سوم سری 60 وجود دارد خیلی پیشرفته تر است. صفحات ساده و کم حجم به راحتی باز می شوند ولی صفحات پیچیده تر و سنگین تر در هم دیده می شوند.

 

image

 

جستجوگر وب دیگر این گوشی Opera است که بهتر از مدل قدیمی است. البته این جستجوگر Opera که در سیمبین است با        Opera mini java که در سیستم عامل های جاوا وجود دارد متفاوت است. البته باز هم جستجوگر سری 60 بهتر از Opera است.

 

image
    
image

 

منوی office این گوشی شامل برنامه هایی نظیر: Recorder (ضبط صدا)، Converter (تبدیل کننده)، To-do، Calculator ( ماشین حساب )، Notes ، Security ، Quicksheet ، Quick Word ، Quick Point ، Adobe Reader و HP Info Print است. برنامه Recorder برای ضبط صدا تا 1 دقیقه است. برنامه Converter هم برای تبدیل واحدهاست.

 

image

 

برنامه To-do برای ذخیره کردن یک متن کوچک و زمان مشخص برای کارهایی است که قصد انجام آنها را در آینده دارید. ماشین حساب این گوشی نیز از نوع بسیار ساده است. برنامه Notes هم برای ذخیره متن بکار می رود. برنامه Secure این گوشی در واقع نسخه موبایل برنامه آنتی ویروس F-Secure است.

 

image
    
image

 

برنامه های Quick sheet ، Quick Word ، Quick Point در واقع برای باز کردن برنامه های Office و فایل های Excel ، Word و Power Point هستند. از معایب بزرگ این برنامه ها نداشتن امکان ویرایش یا Edit فایل هاست یعنی با این برنامه فقط می توان این نوع فایل ها را باز کرد. برنامه Adobe reader هم برای باز کردن فایل های PDF می باشد و با برنامه HP Info Print می توان از اطلاعات روی گوشی پرینت گرفت.

 

image
    
image
    
image

 

برنامه Calender یا تقویم خارج از منوی Office بوده و در منوی اصلی قرار دارد. تقویم سه نوع امکان بررسی ماهیانه، روزانه و هفتگی را دارد و می توان نوت های مختلفی را به روزها نسبت داد.

 

image
    
image

 

برنامه دیگری که که در گوشی قرار دارد و در مورد آن صحبت نشد، Nokia Lifeblog است که با استفاده از آن می توان اطلاعات روی گوشی را مستقیماً به Blog خود منتقل کرد و با بیشتر سایت های Blog در اینترنت کار می کند. برنامه دیگری نیز به نامImage Printer در N72 است که برای پرینت گرفتن از عکس های دوربین استفاده می شود.

 

image
    
image

سرگرمی:

در N72 سه بازی از پیش نصب شده وجود دارد، البته چون این گوشی از نسخه 2 سیمبین استفاده می کند، هزاران بازی مختلف برای این ورژن وجود دارد. این سه بازی عبارتند از: Card Deck ( مجموعه ای از بازی های کارتی معروف)، Snake (نسخه 3 بعدی بازی معروف Snake که البته کنترل کردن آن در این گوشی کمی مشکل است) و The Snowboard 3D (می توان گفت بهترین بازی این گوشی است که گرافیک بالایی هم دارد)

 

      
در نهایت:

N72  گوشی بسیار جنجال برانگیزی است. نبودن ویژگی های مهمی مثل 3G و اینفرارد در این گوشی و نیز معایبی مثل حافظه داخلی کم و صفحه نمایش ضعیف این گوشی در سطح پایینی قرار داده است. از لحاظ قیمت، n72 تقریباً شبیه n70 است، ولی از لحاظ ویژگیهای خاص پایینتری نسبت به n70 قرار دارد. یک نکته مثبت مهم در این گوشی وجود نرم افزارهای فراوان برای آن است. چون سیمبین این گوشی ورژن 2 است. احتمالاً کاربران اصلی این گوشی کسانی هستند که در نگاه اول از طراحی این گوشی خوششان بیاید، در غیر اینصورت موفقیت N72 در بازار موبایل بعید به نظر می رسد.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حمید

۱۳۹۹/۶/۲۶
چطوری شماره رو تو لیست سیاه قرار بدم

مهمان

۱۳۹۳/۲/۱
با سلام خسته نباشید مئ گوشی ان 72 رو دارم ولی نور زیر صفحه کلیدش روشن نمیشه نمیدونم کچای تظیمات باید برم آخه هر چه گشتم ندیدمش ممنونم از سایت خوبتون