Nokia N71

نوکیا اولین شرکتی بود که گوشی های اسمارت فون تحت Symbian را که حالت تاشو داشتند به بازار معرفی کرد .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia N71
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

_ گوشی موبایل

_ باتری نوکیا BL-5C

_ شارژر کوچک AC-3

_ هدست استریو HS-23

_ آداپتور صوتی AD-15

_ کارت حافظه mini SD با گنجایش 128Mb

_ CD شامل نرم افزار 6.7 PC Suite و آلبوم فتوشاپ ویرایش مقدماتی

_ راهنمای مصرف کننده ، راهنمای سریع و راهنمای کارآیی های جدید

 

 

image

 

نوکیا اولین شرکتی بود که گوشی های اسمارت فون تحت Symbian را که حالت تاشو داشتند به بازار معرفی کرد . نتیجه این کار گوشی 6260 بود که از اندازه ی بزرگ و وزن بالایی برخوردار بود و دارای شکل خاصی بوده و البته قابلیت انعطاف پذیری نسبت به انجام برخی کارآیی ها داشته و حتی برتر از برخی گوشی های موجود بازار بود . گوشی به علت نداشتن صفحه نمایش بیرونی کارآیی لازم برای یک گوشی تاشو را دارا نبود و به همین دلیل نتوانست بازار مناسبی را کسب نماید و تنها قشر خاصی در ابتدای تولید از آن بهره برداری نمودند .

بعد از گذشت مدتی بر همین اساس دو خط تولید برای گوشی های اسمارت فون تاشو ایجاد شد . که از یک سو گوشی های مدگرایانه و تشریفاتی بودند که در آن ها کارآیی های جدیدی که تا به حال استفاده نشده بودند ، ارائه گردید . همچنین از طراحی های خاص و نوآوری های فراوانی در آن ها استفاده شده بود که به عنوان یک مثال خوب و بارز می توان از گوشی N90 نام برد ، که نتیجه ی این تفکر تولید می باشد و دارای جذابیت های مدگرایانه فراوانی نیز می باشد . در کنار این گوشی ها خط تولید دوم نوکیا به تولید گوشی هایی با شکل و قیافه ی کلاسیک و کارآیی هایی عادی و همیشگی ادامه داد و این گوشی ها بیشتر شبیه به جعبه شکلات و شیرینی می باشند . البته تغییراتی در سیستم و کارآیی های گوشی انجام می پذیرفت و از برنامه های جدید در آن استفاده می گردید .

این شکل تولید پس از مدتی با موفقیت روبرو گردید و خط تولید گوشی ارتقاء و گسترش داده شد و این تولیدات ؛ مصرف کنندگان خود را یافتند . وقتی در مورد N71 صحبت می کنیم ، بیراه نگفته ایم که این گوشی نمونه ای از روی N70 است و این گوشی تاشو ، حالت توسعه یافته و ترمیم شده ی گوشی N70 می باشد .

 

image

 

اندازه ی این گوشی 98.6x51.2x23میلی متر می باشد که برای گوشی های تحت Symbian دارای اندازه مناسبی است . ولی کمی از حالت متوسط بیشتر می باشد . احساسی که از نگه داشتن این گوشی به شما دست می دهد شبیه به گوشی W900i است .

 

 

image

 

به علت اندازه ی خاصی که گوشی دارد می توانیم بگوییم تنها 5 تا 10 درصد استفاده کنندگان آن را خانم ها تشکیل می دهند و اگر یک تحقیق آماری در رابطه با گوشی انجام دهید ، اکثراً می گویند یک گوشی که وزن آن بسیار کمتر از حجم آن نشان می دهد . خانم ها توجه بیشتر خود را به سوی V3X جلب نموده اند که البته حجمی شبیه به N71 دارد .

وزن گوشی 139 گرم می باشد . اگر چه برای  یک گوشی زیاد است ولی شکل گوشی بیش از این ها نشان می دهد . بدنه ی گوشی قهوه ای رنگ می باشد و برخی جزئیات آن نقره ای رنگ است . که این مطلب نیز احساس سنگینی مجددی را نیز به گوشی می دهد و استفاده از فلز در حاشیه صفحه نمایش بیرونی این نظر را بیشتر تأیید می کند .

 

image

 

دوربین گوشی به همراه فلاش در روی قاب گوشی مشاهده می گردد که دوربین از نوع CMOS ، 2 مگاپیکسلی می باشد که شباهت زیادی به آنچه که در N70 استفاده شده دارد و دکمه ی بیرونی برای دوربین تعبیه نگردیده است و دوربین تنها از طریق منو فعال می گردد .

 

image

 

در مجموع سه دکمه ی خارجی برروی بدنه ی گوشی موجود است دکمه ی روشن و خاموش بالای گوشی می باشد . یک دکمه زیر صفحه نمایش که قابلیت نشان دادن پیام های سیستم را دارد و با آن می توانید به اطلاعات تماس های وارد شده دسترسی پیدا کنید ، بدون آن که گوشی را باز نمائید . یک دکمه ی فعال سازی (Push to talk) که در کناره ی سمت چپ گوشی مشاهده می شود و دکمه ی کنترل صوتی در گوشی مشاهده نمی شود .

صفحه نمایش بیرونی گوشی از نوع STN با پشتیبانی 65000 رنگ می باشد و به علت اندازه ی بزرگ فونت ها شما قابلیت خواندن نوشته ها را در برابر نور مستقیم خورشید نیز خواهید داشت .

 

image

 

البته ما نمی توانیم از این صفحه نمایش تعبیر یک صفحه نمایش خوب را داشته باشیم ولی به هر حال در حد متوسط ، صفحه نمایش مناسبی است و رزولوشن گوشی 68x96 پیکسل ، با دیاگنال 1.36 اینچ می باشد .

محل اتصال به سیستم گوشی POP Port نیز در بالای گوشی موجود می باشد . یک آداپتور صوتی با خروجی اسلات mm3.5  نیز در بسته ی خریداری شده موجود می باشد که محل ورود آن در کنار POP Port بوده و اجازه ی اتصال هر هدستی را به دستگاه خواهد داد .

 

image

 

یک دریچه ی کوچک و باریک نیز زیر محل اتصال POP Port قرارگرفته که با حرکت آن می توانید محل قرارگیری کارت حافظه ی mini SD گوشی را مشاهده نمایید . کارت 128 مگابایتی موجود در بسته نیز در آن جای می گیرد .

 

image

 

شما می توانید گوشی را با یک دست باز نمایید . البته فنر درب گوشی خیلی قوی نمی باشد ولی باید برای بازنمودن گوشی بخشی از نیرو را نیز خودتان وارد نمایید . شکل و قیافه ی گوشی در حالت هایی شبیه به اتومبیل می باشد دارای وزن بالا و بدنه محکمی شبیه به مرسدس بنز ساخته شده است . شاید این گوشی برای کسانی که به ماشین های بنز علاقه مندند جذاب باشد .

 

image

 

در حاشیه ی صفحه نمایش داخلی گوشی نیز از فلز استفاده گردیده است و دکمه های چند منظوره شبیه به دکمه های پایین گوشی طراحی و جایگذاری شده اند . یک دوربین VGA نیز در بالای صفحه ، سمت راست کار گذاری شده که برای ویدئو کنفرانس ها مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید از آن برای عکس برداری نیز استفاده نمایید . یک حسگر نوری هم که در تاریکی می تواند نور صفحه کلید را تنظیم کند ، در زیر دوربین قرار گرفته است.

صفحه نمایش گوشی از نوع QVGA با رزولوشن 240x320 پیکسل می باشد و از نوع TFT با پشتیبانی 262000 رنگ می باشد و تصاویر در آن رنگی تر و واضح تر از سونی اریکسون W900i می باشند ولی به هر حال این صفحه نمایش در یک رده ی متوسط می باشد .

 

image

 

البته علت این که سازندگان از رزولوشن بالاتری در صفحه نمایش استفاده نکردند ؛ مخالفت آن ها با ایجاد یک قطب مشترک کارآیی و تکنولوژی و جلوگیری از افزایش قیمت زیاد گوشی بود که در حالت کلی خوب بوده و انتقادی را به سوی خود جلب نمی نماید . گوشی قابلیت نشان دادن 9 خط نوشته و 2 خط توضیحات را دارد . یک سری قطعات سیلیکنی در قسمت پایین گوشی برای جلوگیری از برخورد صفحه نمایش با صفحه کلید در حین بسته شدن قرار داده شده است . دکمه ی مولتی مدیا نیز در بالای صفحه کلید اصلی گوشی قرار گرفته است که آن دکمه ی Mp3 Player ، رادیو و دیگر کارآیی ها می باشد .

 

image

 

image
 

 

 

 با فشردن این دکمه ، شما 4 منوی جدید را مشاهده خواهید نمود . می توانید به حرکت دکمه های جهت دار ، فعال سازی یک کاربرد را نسبت دهید و تعریف نمایید .

 

image

 

دکمه هایی ، هم چون دکمه ی مولتی مدیا باید در تمامی گوشی ها توسعه یابد . چون قراردادن دسترسی سریع به برخی از  کارآیی ها برروی شماره های گوشی تا حدی سخت می باشد و این روش راحت تر از روش ساده تر که همان قراردادن دکمه های جداگانه می باشد ، نیست . البته افزایش دکمه های گوشی نیز خود می تواند مشکل ساز باشد و اکثر مصرف کنندگان بر این عقیده اند که تعداد دکمه ها نباید افزایش یابد . شاید قراردادن یک دکمه منوی خلاصه شده تر روش بهتری نسبت به قراردادن دکمه ی مولتی مدیا باشد. البته در سامسونگ از روش کد گذاری برای دسترسی سریع به منوها و زیرمنوها استفاده گردیده است و در نهایت این که اگر نخواهیم دکمه های گوشی را بیافزاییم باید کاربری های دکمه های موجود در گوشی ها را افزایش دهیم و این کار برای سیستم های Symbian امکان پذیر و ساده می باشد .

قسمت دکمه های کاربردی از دکمه های شماره دار جدا می باشد و این دکمه ها بزرگ و کارکردن با آن ها ساده می باشد . دکمه جهت دار گوشی نیز دارای اندازه ی متوسطی بوده و یک دکمه تأیید (OK) نیز در میان آن قرار گرفته است که کوچک بوده و راحت نمی باشد . دکمه های شماره دار نیز از اندازه ی کوچک تری برخوردار می باشند . نور پس زمینه ی صفحه کلید گوشی سفید می باشد و در شرایط مختلف قابل مشاهده خواهد بود .

 

image
 

 

image
 

 

 

حفره های دو بلندگوی موجود در گوشی در پایین آن مشاهده می گردد و صدای استریو را ایجاد می نمایند که البته تا حد زیادی این مطلب بازار گرایانه بوده و خیلی تأثیری را برای ایجاد حالت استریو ندارد .

 

image

 

باتری گوشی دارای پوشش جداگانه ای بوده و با آن پوشش که نقش بخشی از قاب بیرونی پشت گوشی را نیز ایفا می کند در داخل گوشی جای می گیرد که این حالت در تعدادی از گوشی های اخیر نوکیا استفاده شده است که باتری کمی در آن شل بوده ولی دارای لقی نمی باشد . این باتری از نوع Li-Ion با گنجایش mAh 970 است که بنابر گفته ی سازنده 4 ساعت در حال مکالمه و 210 ساعت در حالت استندبای به کار خود ادامه می دهد . در یکی از آزمایشات انجام شده ، گوشی 2 روز با 40 دقیقه صحبت و یک ساعت کار با دیگر کارآیی ها به کار خود ادامه داد . شارژ کامل گوشی 2 ساعت به طول می انجامد .

 

نرم افزارها و دوربین :

در گوشی N71 از نرم افزار Symbian  نسخه 9.1 استفاده گردیده است که به معنی استفاده از EKA2 در آن می باشد که اجازه ی ساخت کارآیی ها را به شما می دهد همچنین در آن از کارآیی های VOIP تحت شبکه استفاده شده است و سخت افزار گوشی نمی تواند در حال حاضر از چیپ های چند پردازشگر استفاده نماید و این امر به علت استفاده از EKA2 می باشد دیگر به جزئیات بیشتر نرم افزار و تغییرات آن ها نمی پردازیم .

گوشی دارای 10 مگابایت حافظه ی داخلی می باشد و یک کارت 128 مگابایتی نیز در گوشی موجود است که دیگر خیالتان از لحاظ حافظه راحت باشد و شما قابلیت ذخیره ی اطلاعات را در هر یک از این دو حافظه خواهید داشت .

منوی دوربین نیز گسترش داده شده و بازنگری نیز شده است و عکس های گرفته شده در آن به صورت Thumbnail (عکس های کوچک و کنار هم) نشان داده می شود . با فشردن یک دکمه می توانید تنظیم های مختلف گوشی را تغییر دهید و تنظیمات دوربین نیز نزدیک به N70 می باشد کیفیت دوربین ها یکسان بوده و کمی دارای کیفیت پایین تری نسبت به K750 سونی اریکسون می باشد . تنظیمات دوربین به شرح زیر می باشد :

 

Scene (تنظیم محیط) :

تصویر را برای عکس برداری در این بخش تنظیم می کند که در حالت عادی برروی حالت خودکار می باشد که می توانید آن را به صورت دستی نیز تنظیم نمایید . البته این کار لازم نبوده چون حالت خودکار از کیفیت مناسبی برخوردار است و شما دارای حالت های پرتره ، فضای باز ، تنظیم مصرف کننده ، ورزشی و شب می باشید و تنظیمات آن شبیه به دوربین های دیجیتال و S700 و K750 سونی اریکسون می باشد .

فلاش می تواند به طور خودکار کار نموده یا حالت ) Anti-red-eyeسیستم ضد قرمزی چشم) را فعال و پشتیبانی نماید که آن را روشن و یا خاموش خواهید نمود . فاصله مؤثر برای فلاش دستگاه 1.5 متر می باشد و فلاش دستگاه برای قابلیت های ماتریس CMOS دوربین بسیار ضعیف می باشد .

 

White balance (تنظیم نور) :

به طور خودکار قابل تنظیم است که برای تنظیم نور می باشد و حالت دستی آن نیز دارای تنظیمات ابری ، آفتابی ، عادی ، فلورسنت (نور سالن) و تنگستن (نور اتاق) می باشد . شما تغییرات این بخش را در تصویر نشان داده شده در روی صفحه نمایش کاملاً مشاهده خواهید نمود .

 

Exposure Value (تنظیم زنگ) :

قابل تنظیم از 2- تا 2+ می باشد که یکی یکی اضافه می شود و میزان آن برروی صفحه نمایش نشان داده خواهد شد .

 

Colour Tone :

رنگ تصاویر دارای گوناگونی فراوانی نبوده و علاوه بر حالت عادی ، حالت سیاه و سفید و نگاتیو برجسته را نیز دارید .

 

انتخاب رزولوشن (Select a photo resolution) :

رزولوشن های گوشی 1200x1600 ، 640x480 و 180x240 پیکسل می باشد .

 

انواع عکس برداری (Shooting mode) :

در سه حالت عادی ، سری و تایمر می باشد . شما قابلیت بزرگ نمایی تا 20 درجه را دارید که با Joystick انجام پذیر است و شاید انجام این کار با برنامه های مربوط بعد از عکس برداری نتیجه بهتری را به شما بدهد . کیفیت عکس برداری با گوشی نیز در حدود N70 می باشد . که بالاتر از حد متوسط برای گوشی ها می باشد که یک تصویر گرفته شده توسط دوربین را در زیر مشاهده می کنید :

 

image

 

Video :

قابلیت فیلم برداری با فرمت Mpeg4 را بدون محدودیت زمانی خواهید داشت و فیلم برداری باصدا و بی صدا قابل انجام است و دارای رزولوشن های 96x128 ، 176x144 و 288x352 و کیفیت آن نیز قابل قبول می باشد .

 

بلوتوث ویرایش 1.2 :

که باعث می شود گوشی بدون هیچ مشکلی به هر دستگاه و وسیله ای متصل گردد . گوشی دارای قابلیت اجرای فرمان صوتی برای کنترل و شماره گیری را نیز دارد و با GPS (نشانگر مکان ماهواره ای) نیز کار می کند .

 

image
 

 

و در نهایت :

گوشی هیچ مشکلی با اتصال و ارتباط تلفنی ندارد و صدا به راحتی در آن شنیده می شود و صدای زنگ 64 تن پلی فونیک آن بالا بوده و زنگ های Mp3 نیز به راحتی در آن اجرا می گردد . که کیفیت بالاتری را نسبت به زنگ های پلی فونیک دارد . قدرت ویبراتور گوشی در حد متوسط است و شاید کمی پایین تر ، ولی مهمترین نکته ی مثبت گوشی پایه گذاری آن برحسب سری ویرایش جدید Symbian می باشد . که تمامی مزایای نرم افزاری را در بر خواهد داشت و در حالت کلی در سری گوشی های مدگرایانه قرار نمی گیرد و یکی از اولین گوشی های کاربردی با این شکل و قیافه در سری N می باشد و این گوشی شاید خیلی در دست شما به چشم نیاید و کیفیت تکنیکال N80 را نیز ندارد ولی در واقع گوشی در موقعیتی مابین N70 و N80 قرار گرفته است و با ورود به بازار ، فروش بسیار خوبی را خواهد داشت و قرار بوده در ماه March سال 2006 به بازار عرضه گردد .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)