Nokia 9300

شاید ، بتوان گفت كه نوكیا بنیان گذار كلاس جدیدی از گوشی های همراه به عنوان Communicator می باشد ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
 Nokia 9300
 
آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-  گوشی موبایل

- شارژر

- Dock-station ( پایه رومیزی )

- كارت حافظه 64 مگا بایتی

- هندزفری

- راهنمای مصرف كننده

 

image

 

شاید ، بتوان گفت كه نوكیا بنیان گذار كلاس جدیدی از گوشی های همراه به عنوان Communicator می باشد . امروزه خیلی از گوشی ها با این نام خوانده می شود ؛ ولی باید گفت اولین گوشی با صفحه كلید کامل ، تولید كسی غیر از نوكیا نبود . یك گوشی با كامپیوتری همراه . البته خودتان قضاوت كنید مطمئناً نمی توان یك صفحه کلید كامل كامپیوتر را در یك Smartphone جای داد . امروزه تلاش های فراوانی را از شركت های مختلف می بینیم كه تمام سعی خود را برای قراردادن صفحه کلید کامل و در عین حال كم كردن حجم این گوشی ها كرده اند كه چندان هم تاثیر به سزایی نداشته است .

به هر حال نوكیا 9300 جدیدترین گوشی در میان 2 مدلCommunicator  ساخته شده توسط این شركت است . نوكیا 9500 با قابلیت بسیار بالاتر باتری و وجود با دوربین پیشرفته و پشتیبانی Wifi می باشد . این باعث شد كه نوكیا گوشی كوچكتری را تولید كند . در مقابل 9500 با وزن 222 گرم ، این گوشی دارای 167 گرم وزن می باشد . همچنین اندازه گوشی هم كاهش یافته و به اندازه 132x51x21 میلیمتر رسیده است كه با این حالت شما قابلیت حمل گوشی در جیب را نیز خواهید داشت و شاید بهترین حالت برای حمل این گوشی ، حمل در كیف كمری باشد . (اندازه ی گوشی 9500 ، 148x57x24 میلی متر بود .)

باید خاطرنشان نمود كه یك وسیله در چنین اندازه ای برای استفاده هر روز خیلی راحت و مناسب نمی باشد (البته اگر با گوشی خیلی حرف می زنید) شاید امروزه تنها راه حل این مشكل استفاده از هندزفری های بلوتوث دار باشد . مثلا اگر گوشی در كیف شما باشد و بلوتوث آن در مقابل دیدگان شما ؛ وقتی كه زنگ می خورد شماره را می بینید و اگر خواستید جواب می دهید و یا می توانید تماس را رد كنید .

با این مشخصه ها بهترین آیتم برای استفاده كننده ، هدست بلوتوث سونی اریكسون می باشد و با وجود این وسیله ، دیگر نباید نگران ابعاد گوشی خود باشید . البته در آینده ای نزدیك Communicator هایی با قابلیت های ارزنده قرار است تولید شوند و چندین بار هم نمونه هایی در نمایشگاه ها نشان داده شده ولی هنوز نمی توان گفت كه اولین تولید كننده ، چه شركتی می باشد . البته موتورلا قول چنین دستگاهی را برای سال 2006 داده است .

مهمترین مطلب در رابطه با این گوشی ها ، ایدئولوژی مصرف آنها است . در اینجا كارایی های گوشی و Communicator به طور كامل از یكدیگر جدا می باشد ؛ قسمت كامپیوتر گوشی همواره روشن بوده مگر با خروج باتری از دستگاه و دكمه مجزایی برای روشن و خاموش دارد . یعنی در نمای بیرونی شما تنها یك گوشی موبایل با ابعاد بسیار بزرگ می بینید و كافی است دستگاه را به صورت افقی گرفته و باز كنید تا یك كامپیوتر كوچك در دستتان باشد .

 

image

 

شما در باز و بسته كردن گوشی به مشكلی بر نخواهید خورد . اما مهمترین نقص در این بخش عدم تعادل وزنی است . به صورتی كه اگر در گوشی بیش از 45 درجه باز شود مركز ثقل قسمت بالای به سمت گوشی بیرون افتاده و سنگین تر به نظر می آید . به همین دلیل باید دستگاه را به دقت در میان انگشتانتان در هنگام استفاده نگه دارید و نمی توانید مثل كامپیوتر بر روی آن تایپ نمائید .

 

image

 

نوكیا 9300 در حالت تلفن :

 

با یك نگاه گذرا می توان دریافت كه این گوشی با تمام خوبی ها و بدی های موجود در این سری ها ، از سری 40 می باشد و صفحه نمایش بیرونی دستگاه از نوع TFT با قابلیت نمایش 65 هزار رنگ بوده كه دارای رزولوشن 128×128 پیكسل می باشد که این صفحه نمایش شبیه به همانی است كه در 6230 استفاده گردیده است . صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید محو می گردد ولی نوشته ها در این حالت هم خوانا هستند .

 

image

 

صفحه كلید از جنس پلاستیك ساخته شده است و دكمه ها كاملا داخل بدنه گوشی قرار گرفته و احساس می شود این هم یكی از راه ها برای كم كردن ضخامت این گوشی می باشد و در حالت كلی شما تنها با این صفحه كلید شماره گیری خواهید نمود . زیرا با وجود صفحه کلید کامل دیگر سراغ کلیدهای روی گوشی نخواهید رفت .

طبق آزمایشات انجام شده ، پس از استفاده از این دستگاه در مدت طولانی ، دكمه های گوشی كمی لق شده و در جای خود بازی خواهند كرد . دكمه های حركتی نیز تا حد زیادی راحت هستند و نور پس زمینه نیز آن ها سفید می باشد كه خیلی روشن نیست ولی نگران نباشید ، چون تمام كاراكترها خوانا خواهند بود.

دكمه روشن و خاموش ، بالای دستگاه موجود می باشد و همچنین پورت ورودی pop و محل اتصال شارژر در سمت پایینی دستگاه مشاهده می شود . قسمت مربوط به مادون قرمز (Infrared) نیز در سطح كناری سمت راست گوشی دیده می شود .

گنجایش باتری دستگاه 970mAh و از جنس Li-Ion می باشد كه بنابر گفته سازنده تا حدود 200 ساعت در حالت استندبای روشن خواهد ماند و همچنین ظرفیت 4 ساعت و نیم صحبت را داراست .

در یكی از آزمایشات انجام شده دستگاه 2 روز با 30 دقیقه صحبت و 10 دقیقه كار با دیگر كارایی های دستگاه ، روشن باقی ماند . البته كار با 9300 خیلی بیشتر از این حرف ها می باشد . شارژ كامل دستگاه حدودا 2 ساعت به طول خواهد انجامید .

 

image

 

دفترچه تلفن (Phone book) :

در حالت تلفن می توانید از دفترچه تلفن استفاده كنید و بدون هیچ محدودیتی شماره هایی را كه می خواهید وارد دستگاه   نمائید . تا 5 شماره را می توانید برای هر نام اضافه كنید . و نوع شماره ها را نیز می توانید تعیین نمائید . البته اولین شماره به عنوان پیش فرض برای دستگاه تعیین می شود و  به بقیه  می توانید از طریق منوی ویرایش ، دسترسی پیدا کنید .

همچنین می توانید تصویر افراد را به نام آنها اضافه کنید ، ولی وقتی اطلاعات مربوط به فرد را می بینید ، نمی توانید تصویر او را ببینید ؛ و مشاهده تصویر و اطلاعات فرد در لیست كلی امكان پذیر می باشد و شما لیستی را با نام و شماره خواهید داشت و تلفن های ذخیره شده گوشی و سیم كارت در کنار هم قابل نمایش روی دفترچه تلفن دستگاه  هستند .

 

image

 

برای شماره گیری سریع نیز ، می توانید تلفن های ضروری را بر روی شماره های 2 تا 9 ذخیره نمائید . تصویر نشان داده شده در هنگام مکالمه ، كمی بزرگتر از آن چه در لیست نشان داده می شود است و در حالت كلی ، عكس ، بخش كوچكی از صفحه نمایش را خواهد داشت . همچنین شما 5 گروه برای طبقه بندی افراد خواهید داشت كه مثل تمام گوشی های نوكیا می باشد و می توانید برای هر گروه زنگ مشخصی تعیین نمائید .

 

پیام ها (Messages) :

دستگاه ، پیام های هوشمند نوكیا را پشتیبانی می كند  (Nokia smart messages)كه قابلیت ارسال و دریافت ملودی ها را ایجاد می كند . همچنین قابلیت ارسال پیام های تصویری سیاه و سفید را خواهید داشت همانند گوشی های سامسونگ و ال جی و گوشی های جدید موتورولا ؛ همچنین حدود 10 تصویر گرافیكی به صورت پیش فرض در دستگاه موجود می باشد .

 

image

 

این گوشی دارای سیستم E-mail توسعه یافته بوده كه با پروتكل های POP3 و SMTP سازگار می باشد . البته این سیستم پیوست ها (Attachments) را پشتیبانی نمی كند .

 

لیست تماس ها (Call list) :

در این بخش ، لیست تماس های گرفته شده (Dialed calls) ، لیست تماس های وارد شده (Received calls) و لیست تماس های از دست رفته (Missed calls) موجود می باشد .

 

پروفایل (Profile) :

از طریق منوهای مشخص یا دكمه خاموش و روشن دستگاه ، می توانید به این قسمت دست بیابید ، هر پروفایل می تواند با مشخصلات مختلفی زمان بندی نیز گردد و برای هر پروفایل می توانید یك سیستم صوتی جداگانه اعم از صدای زنگ مخصوص را تعیین نمائید .

 

image

 

تنظیمات (Settings) :

در بخش تنظیمات صفحه نمایش شما رنگ كلی صفحه را تعیین می نمائید ، همچنین تعیین عکس پس زمینه و اسكرین سیور نیز در همین قسمت قرار گرفته است و انتخاب تصاویر گذاشته شده توسط نوكیا خیلی بهتر می باشد چون از كیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و برای اسكرین سیور نیز می توانید از ساعت دیجیتالی استفاده نمائید .

و این تمام كارایی های گوشی در حالت تلفن بوده و دیگر كارایی ها در حالت اصلی می باشد .

 

image

 

نوكیا 9300 در حالت Communicator :
 
صفحه نمایش :

بهتر است که گوشی را به طور افقی گرفته و درب آن را باز کنیم و سپس در رابطه با صفحه نمایش آن به صحبت بپردازیم . همانطور كه مشاهده می كنیم از یك صفحه نمایش TFT 65000 رنگ با رزولوشن 640x200 پیكسل برخوردار می باشد و در حقیقت صفحه نمایش 9300 و 9500 بهترین صفحه نمایش در گوشی های هم ترازشان می باشند . برای مشاهده فایل های متنی و جداول طولانی ، كافی است تنها از دكمه Scroll عمودی استفاده نمائید . رزولوشن صفحه نمایش یكی از مهمترین مزایای این دستگاه می باشد .

 

image

 

متاسفانه زمانی كه می خواهید تصاویر را در این گوشی نگاه كنید ، تصاویر بیشتر حالت پرتره دارند و وقتی می خواهد در صفحه قرار گیرند نتیجه خوبی را به ما نخواهند داد . آیكن ها مناسب و خوب می باشد ولی تصاویر تكی با سایز بزرگ كیفیت مناسبی ندارند كه البته این دستگاه ها بیشتر با متن كار می كنند و عدم كیفیت تصویر اهمیت زیادی ندارد . صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید به خوبی خوانا می باشد .

 

صفحه كلید :

صفحه كلید بسیار راحت بوده و تنها قابل رقابت و مقایسه با دیگر تولیدات نوكیا می باشد چون كه هیچ Communicator دیگری با چنین كیفیت صفحه كلیدی در بازار موجود نمی باشد .

 

image

 

ردیف بالای دكمه ها اختصاص به كارایی های روزمره و كارهایی كه بیشتر انجام می شود دارد مثلDesk ، Telephone ، Messaging Web ، دفترچه تلفن ، اسناد ، تقویم ، اطلاعات شخصی و یك دكمه آخر هم برای قرار دادن كارایی دلخواه شما موجود می باشد كه می توانید  آن را تنظیم نمائید .

یك سری دكمه ها ، انجام دو كارایی را بر عهده دارند كه با رنگ آبی مشخص شده اند و با نگه داشتن دكمه Chr و فشار دادن آنها كار دوم (آبی رنگ) انجام می شود . به عنوان مثال تغییر اندازه فونت ها ، تغییر كانتراست ، روشن نمودن مادون قرمز ، بلوتوث و اتصال به كامپیوتر و تبادل اطلاعات .

به علت نبودن صفحه حساس Touchscreen ، دكمه حركتی (جهت دار) كه در سمت راست گوشی قرار گرفته است که از سرعت بالایی برخوردار می باشد و این نیاز را بر طرف می سازد . این دكمه دارای 9 موقعیت حركتی است كه كار با آن را بسیار راحت می سازد .

 

حافظه و پردازشگر :

شما در این گوشی از پردازشگر ARM9  با سرعت 150 مگا هرتز بهره می جوئید . همچنین در این گوشی دارای 80 مگا بایت حافظه Rom و 64 مگا بایت حافظه Ram می باشید و قابلیت استفاده از كارت حافظه MMC را برای توسعه این میزان دارید كه   می توانید این كارت را در حین روشن بودن دستگاه عوض كنید . ولی حواستان باشد ، محل ورود كارت در پشت قاب عقب دستگاه می باشد . سرعت دستگاه در اجرای برنامه ها قابل قبول است . اجرای برنامه ها بر روی دستگاه حدود 1 تا 2 ثانیه به طول می انجامد . زمانی كه با برنامه های كم حجم تر كار می كنید سرعت دستگاه بسیار عالی است ولی در برنامه های حجیم تر از سرعت دستگاه كمی كاسته می شود .

 

ارتباط متقابل دستگاه با كاربر :

همه چیز در این دستگاه حساب شده و مشخص است و شما می توانید كارایی های مورد نیاز خود را اجرا نمائید و با آنها كار كنید . به وسیله Joystick می توانید مابین منوها حركت كرده و انتخاب كنید و همچنین با استفاده از دكمه های دستگاه عملیات Copy و Paste را انجام داده و متون را از جایی به جای دیگر انتقال دهید .

 

image

 

image

 

كار كردن با این دستگاه شباهت زیادی با كاركردن با كامپیوتر دارد . همچنین برنامه های مختلفی را می توانیم در گروه های متفاوتی تقسیم بندی كنیم .

منوی دستگاه هم به صورت لیست و هم به صورت آیکن های بزرگ قابل نمایش می باشد .

 

برنامه ها (Applications) :

 

دفترچه تلفن (Contacts) :  

شما هیچ محدودیتی برای وارد كردن شماره تماس ها ندارید و می توانید عكس افراد را نیز كنار شماره های آنها قرار دهید . شما قابلیت اتصال به برنامه Outlook ویندوز را نیز دارید و باید منصفانه بگوئیم كه قابلیت و كارایی دستگاه در این بخش بی نظیر است.

 

ساعت بیداری (Alarm Clock) :

این ساعت می تواند یك و یا چند بار زنگ بخورد و همچنین می توانیم روزهای مشخصی از هفته را برای زنگ زدن مشخص كنیم .

 

image

 

تقویم (Calendar) :

9300 هر نوع فیلدی که فکرش را بکنید و هر نوع برنامه ی به یاد آورنده (Reminder) را پشتیبانی می كند و تقویم را می تواند به صورت ماهانه ، هفتگی و روزانه نمایش دهد . رویدادها در تقویم می تواند با دوره انجام خود مشخص شوند مثلا هر هفته سه شنبه ساعت 4 تا 8 استخر ! یكی از مزایای گوشی ، نشان دادن این انواع مختلف رویدادها با رنگ های متفاوت است .

 

image

 

image

 

لیست تماس ها (Call list) :

در این بخش نیز ، لیست تماس های گرفته شده (Dialed calls) ، لیست تماس های وارد شده (Received calls) و لیست تماس های از دست رفته (Missed calls) موجود می باشد که هیچ محدودیت در تعداد آن ها وجود ندارد .

 

image

 

مدیر فایل ها (File manager) :

در این قسمت می توانید كارهای مختلفی اعم از جابجایی ، انتقال و .... را با فایل های درون حافظه ی دستگاه و كارت حافظه انجام دهید .

 

image

 

متون و جداول (Documents , sheet , presentation) :

در این بخش می توانید فایل هایی را در محیط های Word و Excel ایجاد نمائید كه این فرمت ها در كامپیوتر قابل باز شدن و خواندن می باشد که این قابلیت بسیار كاربردی می باشد .

 

ماشین حساب (Calculator) :

یك ماشین حساب عادی و یك ماشین حساب مهندسی در این گوشی موجود می باشند .

 

image

 

پیام ها (Messages) :

این گوشی جدا از قابلیت دریافت و ارسال پیغام های کوتاه (SMS) قابلیت ارسال و دریافت SMS های به هم چسبیده (چند SMS در قالب یک SMS یکپارچه) را نیز دارا می باشد و همچنین استاندارد  "Nokia smart messaging" را نیز پشتیبانی می کند .

همه چیز در این قسمت آسان و ساده و در عین حال کامل می باشد . قسمت پیغام های این گوشی دقیقا مطابق معمول دیگر گوشی های نوکیا می باشد . با این تفاوت که می توانید از صفحه کلید (Keyboard)سخت افزاری (که یک قابلیت بسیار مناسب و ایده آل می باشد) کامل آن استفاده نمائید . 

 

image

 

MMS

به راحتی پیام های MMS را با این گوشی ساخته و ارسال می نمائید .

 

E-mail:

این بخش ، فونت ها و زبان های زیادی را پشتیبانی می كند و با سیستم SMTP همخوانی كامل دارد .

 

پخش كننده موسیقی (Music player) :

قابلیت پخش و تولید انواع پسوند های موسیقی استاندارد در حالت استریو را دارا می باشد و شاید تنها نقص گوشی این باشد كه فقط از یك پوشه می توانید موسیقی ها را اجرا نمائید .

 

image

 

Real player:

یك برنامه متداول و كارآمد برای پخش مولتی مدیا می باشد .

 

Opera:

یک کاوشگر اینترنت (Browser) که به خوبی در میان گوشی های تلفن همراه جای باز کرده و همراه بی رقیب آنها برای گشت و گذار در اینترنت می باشد و از قابلیت های متعارف یک کاوشگر اینترنت بهره می برد ، کم کم به خاطر سیاست های شرکت نوکیا جای خود را در محصولات جدید این شرکت از دست خواهد داد و شاید دیگر در گوشی های آتی نوکیا اثری از این برنامه نبینیم . 

 

قابلیت اتصال (Connection possibilities) :

شما از پشتیبانی بلوتوث و اینفرارد برخوردار می باشید و از طریق این دو ، هر فایل دلخواه قابل انتقال و جابجایی به یک دستگاه دیگر می باشد . همچنین دستگاه سیستم EDGE را نیز پشتیبانی می كند .

 

و در نهایت :

این دستگاه قابلیت برقراری تماس در حد عادی و بدون مشكل را دارد . صدای گوشی به علت اندازه آن و قرار گرفتن در كیف گاهی اوقات كافی نبوده و شاید بهتر باشد آن را در كیف كمری حمل نمائید . سیستم منوهای این گوشی شباهت زیادی با 9500 دارد و یك گوشی با قابلیت های فراوان كه حجم كمی را اشغال می كند و  قیمت پائین تری را نیز به نسبت 9500 دارد ، می باشد

هیچ رقیبی با یك صفحه كلید كامل در بازار موجود نمی باشد و در واقع 9300 شباهت فراوانی را با یك نوت بوك در كارهای نوشتاری و متنی دارد و برای افرادی كه سفر های تجاری دارند گوشی مناسبی می باشد كه می توانید پیام ها و E-mail های خود را در آن چك نمائید . به هر حال گوشی 9300 و 9500 گوشی هایی هستند كه از بازار ثابتی برخوردار می باشند و یك كلاس پائین تر از آنها فاصله زیادی را با آنها خواهد داشت و شاید تنها تفاوتی كه بین این دو گوشی بوده و سبب تفاوت شایان قیمت آنها شده . بودن سیستم WIFI یعنی اینترنت بدون سیم در 9500 می باشد ، ولی با تمام اینها این تولیدات آخرین های این خط تولید می باشند و برای تولیدات بعدی از این سنخ باید منتظر نسل جدیدتری از این گوشی ها باشیم .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)