خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia 8800

بررسی تخصصی Nokia 8800

مطمئناً بیان این که یک گوشی از کیفیت بسیار بالائی برخوردار است برای عالی بودن آن گوشی کفایت نمی کند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
Nokia 8800

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد  :

-  گوشی موبایل

-  شارژر

-  پایه رومیزی مخصوص شارژ گوشی

-  کیف مخملی

-  پارچه نخی مخصوص گردگیری گوشی

-  راهنمای مصرف کننده

-  یک هدست مدل 15-HS   

 

مطمئناً بیان این که یک گوشی از کیفیت بسیار بالائی برخوردار است برای عالی بودن آن گوشی کفایت نمی کند ؛ همچنین تولید کنندگان معتبر زیر ریسک گوشی های بسیار عالی نمی روند در نتیجه گوشی هائی با نام اینکه از کیفیت بالا و عالی برخوردارند توسط شرکت های متفرقه وارد بازار می گردند ، که به عنوان مثال می توان از پروژه ناموفق Mobiado Professional نام برد .

با توجه به شرایط و دلایل فوق نوکیا تصمیم گرفت تا یک گوشی را طبق سلیقه مصرف کنندگان این رده تولید کرده ، تا زمانی که می تواند قیمت آن را بالا نگه دارد . به علت کارآئی های این گوشی و به روز بودن آن ، 8800 حتی تا به امروز یکی از نتایج موفق نوکیا بوده و این گوشی را یک گوشی منحصر به فرد نگاه داشته است . البته سیاست نوکیا کمی تغییر کرده و 8800 دیگر تنها گوشی در این کلاس خاص نبوده و تولیدات دیگر چون 8910i نیز به بازار عرضه گردیده است ولی شرکت های دیگر حتی نتوانستند به گردپای نوکیا در تولید این گونه گوشی ها برسند . حدود 7 تا 8 ماه 8800 کل بازار این گروه گوشی را در حیطه خود نگه داشت . بدنه گوشی نسبت به تمامی گوشی ها مگر آن هائی که از بدنه استیل برخوردار بودند ، منحصر به فرد می باشد .

پوشش فلزی پشت دستگاه و نزدیک سیم کارت ، بسیار ضخیم و قابل توجه می باشد یعنی حدود mm 0.5  و شاید نتوان به آن نام روکش را داد چرا که این ضخامت در دیگر گوشی ها نصف این میزان است ، در این دستگاه استفاده بیش از حد از فلز ، باعث اطمینان نسبت به مقاومت گوشی شده است . گوشی در دست ، حالت خوشایندی را دارد و از سنگینی مناسبی برخوردار می باشد و قطعاً احساس بهتر را آن موقع خواهید داشت ؛ که سطح براق و تمیز شده گوشی را می بینید و در دست لمس می کنید .

 

image

 

سطح دستگاه به راحتی کثیف شده و جای انگشتان روی آن می ماند ، اگر جای انگشتان روی فلز زیاد به چشم نیاید اما وجود آنها بر روی سطح شیشه ای دستگاه کاملاً احساس می شود ؛ در بعضی کشورها ، مصرف کنندگان ماندن جای انگشت به روی دستگاه را یک فاجعه می دانند و به همین دلیل سراغ خرید این گونه گوشی ها نمی روند . به هر حال این مسأله به شخص شما بستگی دارد ، شاید به نظر شما ، ماندن جای دست روی سطح 8800 یک فاجعه محسوب نمی شود و نمی توان آن را جزو نکات منفی به حساب آورد و این مطلبی است که در تمامی سطوح براق از این سنخ دیده می شود . وزن دستگاه به علت جنس خاص استفاده شده در آن 134 گرم بوده ، دارای ابعاد 107x45x15 میلی متر  می باشد ، البته دستگاه سنگین تر از این نشان می دهد .

اصولاً خانم ها گوشی های 8850 و 8910 را بیشتر ترجیح می دهند و این امر اصلاً به علت وزن و یا طراحی گوشی نمی باشد ، بلکه به علت موقعیت خاص گوشی و ایجاد تفکر خاص نسبت به آن است که  شاید بخش اعظم این تفکر متاثر از تصاویر تبلیغاتی این گوشی مشتمل بر یک مدیر موفق در یک لیموزین که یک 8800 در دست او می باشد ، است !

 

image
 

 

صفحه شیشه ای محافظ صفحه نمایش ، شبیه به شیشه های استفاده شده در برخی مدل های کمی پائین تر و در حد متوسط و به رنگ کبود می باشد که از صفحه نمایش در مقابل خراش به خوبی محافظت می نماید . بلندگوهای دستگاه همانند دیگر سرویس های موجود در آن ، از سطح دستگاه کمی بالاتر و به صورت برجسته می باشند و اگر گوشی را به رو ، روی زمین قرار دهید روی این برآمدگی ها تکیه می کند و عملاً ایجاد خراش بر روی سطح صفحه نمایش غیر ممکن می شود ، ولی صفحه در حین آزمایشات انجام شده توسط کلیدهای فلزی خراش پیدا کرده است .

قسمت های براق گوشی ، می تواند تا حدی خراش را روی گوشی نشان دهد . یک قسمت فلزی که بلندگوها در زیر آن قرار گرفته است در زیر صفحه نمایش موجود بوده ، دارای حالتی استوانه ای است و به راحتی انگشتتان روی آن قرار می گیرد که باعث عدم کثیف شدن گوشی خواهد شد . 

 

image

 

دستگاه مجهز به یک سیستم روان و راحت برای باز و بسته کردن گوشی می باشد و دیگر نیاز نیست شما کار خاصی را برای باز و بسته کردن درب گوشی انجام دهید ، درب گوشی به نرمی و آهستگی باز و بسته می شود . کلید های دستگاه لبه دار هستند که امکان دارد در صورت باز و بسته کردن سریع درب گوشی ، به دست شما آسیب برسانند ؛ البته مشکل دیگر گوشی ، سریع بسته شدن درب آن است چرا که امکان دارد پوست دست شما لای آن بماند ، اگر با صورت درب گوشی را ببندید نیز همین اتفاق برای پوست صورت شما خواهد افتاد ،  ولی به هر حال ، اکثر مصرف کنندگان 8800 از فرهنگ مناسبی جهت نحوه باز و بسته کردن درب گوشی برخوردار می باشند .

 

image

 

صفحه کلید گوشی با نمای ظاهری که جلوه فراوانی را ایجاد می نماید ، بیشترین جای بحث را نسبت به سایر اجزای گوشی دارد ، کلید های دستگاه پلاستیکی بوده ، بسیار نزدیک به هم قرار گرفته اند و از ابعاد کوچکی نیز برخوردار می باشند که کار با آن ها را  کمی سخت تر می کند ، ولی به هر حال قرار دادن صفحه کلید کامل و بزرگتری در ابعاد این گوشی غیر ممکن بوده است ، نکته منفی دیگر نزدیکی بیش از اندازه ی دکمه های پائینی به لبه ی برآمده گوشی می باشد که شما را هنگام فشار دادن آنها دچار مشکل می سازد ، دکمه OK نیز بسیار ریز و مینیاتوری طراحی شده و کار با آن دشوار است ؛ کلید های چند منظوره در دو طرف و در سطح بالاتری نسبت به دیگر کلید ها قرار گرفته اند ، شما برای استفاده از آن ها باید انگشتان خود را از سطحی به سطح دیگر ببرید که شما را کمی دچار مشکل خواهد نمود ، نور پس زمینه دستگاه سفید بوده و در تمامی شرایط به وضوح دیده می شود .

صحبت با گوشی در فاصله ای نزدیک ممکن است و شما می توانید تماس تان را تأیید ، رد و یا گوشی را خاموش نمایید ؛ رد تماس در دو مرحله انجام می شود ، با فشار اول زنگ خاموش می شود و با فشار دوم تماس قطع می گردد ، پس نمی توانید وقتی گوشی را به گوش خود چسبانده اید ، این کارها را به راحتی انجام دهید و مجبور خواهید بود حداقل در ابتدای امر آن را در نزدیکی گوش خود ولی کمی با فاصله قرار دهید .

تنها راه تغییر پروفایل ها نیز استفاده از دکمه خاموش و روشن که در بالای گوشی قرار گرفته است می باشد که این کار با یک فشار بر روی دکمه و آمدن لیست پروفایل ها بر روی صفحه نمایش انجام می پذیرد .

 

image

 

شاید واقعاً جای سوال باشد که با وجود درب قابل باز و بسته شدن ، وجود قفل خودکار برای دستگاه به چه دردی می خورد ، به   هر حال این کارآئی به صورت پیش فرض بر روی دستگاه موجود بوده و بدون باز کردن این قفل شما نمی توانید SMS و شماره ها را مشاهده نمائید .

یکی از نقایص جدی گوشی ، عدم وجود دکمه های تنظیم صوتی در کنار دستگاه می باشد ، در نتیجه این وظیفه به عهده ی    دکمه های جهت دار گذاشته شده است ، ولی تنظیم صدا با دکمه های جهت دار در حین مکالمه کار بسیار دشواری است ، متاسفانه دستگاه نیز در زمان ساخت مجهز به تکنولوژی تنظیم خودکار صوتی نسبت به صداهای بیرونی نشده است و این تنظیم صدا نیز باید دستی انجام گردد . نهایت صدای گوشی از حجم زیادی در یک محیط آرام برخوردار است ، ولی برای خیابان مناسب نیست و یک تغییر مکان کوچک می تواند کار شما را سخت کند ، در اینجاست که نبود اکولایزر در گوشی احساس می شود.

 

image

 

صفحه نمایش گوشی شبیه به 6230i بوده ، دارای رزولوشن 208×208  از نوع TFT ، با قابلیت نشان دادن 262 هزار رنگ می باشد و ابعاد کوچک صفحه نمایش گوشی تصاویری زیبا و خوشایند را ایجاد می کند . پنج  خط برای نوشتن و 2 خط برای توضیحات در  صفحه نمایش قرار می گیرد ، شما قابلیت تغییر اندازه فونت نوشتاری را خواهید داشت که با  کوچکترین اندازه جای 6 خط را برای نوشتار ایجاد خواهید کرد . صفحه نمایش در نور مسقیم خورشید خوانا می باشد ، رزولوشن دستگاه مناسب بوده و تصاویر گرفته شده توسط گوشی نیز قابل قبول و مناسب است ؛ البته رنگ ها نسبت به عکس های پیش فرض کمی مات تر است .

 

image

 

دوربین در پشت درب لغزنده گوشی قرار گرفته است و دارای کیفیت بین VGA و مگاپیکسل می باشد ، دلیل این مطلب ، عدم همخوانی دوربین های مگاپیکسل با سری های 880X است ، ولی شاید اگر روزی سری i برای 8800 تولید گردد ، باید به دوربین مگاپیکسل نیز مجهز باشد ، و انتخاب فدر این دوربین SXGA تصمیم مناسبی برای بازار فروش بوده است .

 

image

 

باتری دستگاه از نوع جدید BL– 5X بوده که در زیر پوشش دستگاه دیده می شود و از جنس Li – Ion می باشد و با وجود گنجایش 600MAH   ابعاد بسیار کوچکی دارد .  بنا به گفته سازنده ، این باتری در حالت استندبای (Standby) 190 ساعت کار می کند و 1.5 تا 3 ساعت قابلیت روشن نگه داشتن گوشی در حین مکالمه مداوم را دارد ، ولی در برخی از آزمایشات باتری به سرعت خالی شده است و بعد از 30 دقیقه صحبت در شب ، صبح فردا با اولین تماس گوشی خاموش شده است ؛ شما نمی توانید به نشانگر باتری اعتماد کنید و اگر می خواهید گوشی شما 2 روز روشن بماند ، باید با آن ، کم صحبت کنید و زیاد هم با کارآئی های گوشی کار نکنید ، شاید بتوان گفت علت وجود شارژر رومیزی در بسته خریداری شده ، به علت ضعف باتری گوشی باشد .

شارژ کامل دستگاه کمی بیش از یک ساعت به طول می انجامد و اگر عادت به کار با گوشی در حالت بلندگو در ماشین دارید ، بعد از استفاده در ماشین ، شارژ زیادی باقی نخواهد ماند .

محل اتصال شارژر استاندارد بوده ، در قسمت زیرین گوشی قرار گرفته و در کنار آن نیز محل اتصال هدست قرار گرفته است . گوشی دارای پورت POP و صدای استریو نبوده و خروجی هدست 8800 ، خروجی Mono (مونو) می باشد . یک هدست تک گوشی در بسته موجود است که دارای دکمه رد و یا قبول تماس می باشد و شما مجبورید برای گوش دادن به رادیو و MP3 نیز از همین هدست استفاده کنید چون دیگر هدست های دارای دو گوشی ، اکثراً دارای این دو دکمه رد یا قبول تماس نیستند و کار با این هدست راحت تر نیز خواهد بود .

نوکیا تصمیم گرفت تا امکان انتقال صدای استریو را از طریق بلوتوث در این گوشی قرار دهد تا کاربر بتواند با استفاده از هدست های مناسب از گوش دادن به موسیقی لذت ببرد . به هر حال شما از بلوتوث 1.2 بهرمند هستید و قابلیت انتقال صدای استریو را خواهید داشت ، البته ، این قابلیت انتقال ، تا حدی غیر قابل اطمینان است ؛ به عنوان مثال HS – 12Wهدست استریو است ولی دارای کمی خش در صدا خواهد بود .

یک نکته مهم مربوط به زمانی است که شما می خواهید از هدست دستگاه به عنوان آنتن رادیو استفاده کنید و هد ست بلوتوث را نیز در گوش خود نگه دارید ، در این صورت دستگاه امکان استفاده از بلوتوث را در حین قرار گیری هدست به عنوان آنتن به شما نخواهد داد و در نتیجه نمی توانید روی گوش دادن به رادیو با صدای استریو حساب باز کنید .

گوشی های نوکیا کلاً با بلوتوث و شناسائی آن مشکلات اندکی دارند ، البته مشکل شما در این زمینه قابل مقایسه با مشکلات 6230 نیست ، ولی به هر حال دستگاه در بعضی موارد در شناخت دستگاه های دارای بلوتوث دچار مشکل می گردد . گوشی 8800 با استفاده از هدست بلوتوث دچار مشکل نمی شود ولی امکان ایجاد مشکل در انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث نیز هست ، به عنوان مثال شما تمام سعی خود را برای ارسال یک تصویر به یک گوشی دیگر می کنید ولی موفق نمی شوید و گوشی نمی تواند مقصد ارسال را بیابد .

شما قابلیت استفاده گوشی در ماشین را به صورت Car Speaker Phone Kit دارید .

اگر بخواهیم در رابطه با سیستم صوتی گوشی صحبت کنیم ، باید بگوئیم گوشی مجهز به یک زنگ 64 تن پلی فونیک است ، صدای زنگ ها بلند و دل نشین بوده ، کلاً در رده ای بالاتر نسبت به 6230i قرار گرفته است و قابلیت پشتیبانی فایل های MP3 و AAC را نیز دارا می باشد .

حافظه ROM دستگاه  47/5 مگا بایت می باشد که بسیار بالا بوده و قابل استفاده در تمامی بخش های صوتی و تصویری به صورت مشترک می باشد ، یک حافظه جداگانه نیز برای Organizer ، کارآئی ها و دفترچه تلفن با حجم  2/5 مگا بایت قرار داده شده است ، حداکثر حجم هر یک از کارآئی ها  100 کیلو بایت می باشد .

 

کیفیت تولید گوشی :

گوشی توسط نرم افزار های J Bench Mark اعم از MIDP 1 و MIDP 2 و سیستم سه بعدی این برنامه تحت آزمایش قرار گرفته که نتایج آن در جدول زیر آمده است و این نتایج با 6230i به مقایسه گذاشته شده است .

 

 

8800

6230i

JBenchmark 1

993

1399

Details

Text

199

259

2D Shapes

251

365

3D Shapes

175

269

Fill Rate

89

106

Animation

279

400

1.0.4

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کامیار

۱۳۹۹/۹/۵
من ازش راضی هستم