Nokia 7610

این گوشی SMARTPHONE موج عظیمی از بحث های مختلف را برانگیخت ، چراكه اولین گوشی بود كه در آن دوربین دیجیتال مگا پیكسل تعبیه شده بود ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
NOKIA 7610

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود است :

گوشی موبایل

راهنمای مصرف كننده

CD نرم افزار

یك كارت حافظه RS-MMC با حجم 64 مگا بایت

بند آویز گردن

كابل اتصال به كامپیوتر

 

این گوشی SMARTPHONE موج عظیمی از بحث های مختلف را برانگیخت ، چراكه اولین گوشی بود كه در آن دوربین دیجیتال مگا پیكسل تعبیه شده بود . این گوشی دارای مزایای بسیاری می باشد  كه در مقایسه با همتایانش به آن برتری داده است .

البته ما امكانات تمام گوشی ها را بررسی كرده ایم ؛ در اینجا به گوشی 7610 و امكانات جدیدش خواهیم پرداخت .

 

image

 

طراحی گوشی 7610 بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد و از تمامی نظرات داده شده در رابطه با دیگر گوشی ها استفاده  كرده است و این مدل بسیار جذاب را به بازار عرضه نموده . شباهت به قطره ، در این گوشی ، شكل و شمایلی مشابه با 7600 را ایجاد نموده است . وجود پلاستیك براق در طراحی این گوشی ،  برگرفتهاز گوشی های امروزی نوكیا می باشد .

گوشی ، در 2 رنگ ساخته شده است . شیری رنگ و قرمز ؛ كه البته هر دو زیبا می باشند و نمی توان گفت كه كدام یك برای چه قشری از مردم می باشد . طراحان گوشی ، آن را با قابلیت تعویض قاب ساخته اند كه این امر نیز در این نوع کلاس  گوشی ، كاری بی نظیر و متفاوت بمی باشد . چرا كه تنوع قاب ، خود یك مزیت برای گوشی است . چون در اینصورت گوشی ، به سرعت نو می شود . از لحاظ قاب نیز می توان گفت هیچ لقی احساس نمی شود .

صفحه كلید گوشی شما دارای طراحی جدید و خاصی می باشد كه سوالات زیادی را مطرح كرده است ؛ یكی از مهمترین آنها ، این است كه چه قشری از مردم از این گونه صفحه كلید استفاده می كنند ؟ البته شاید گفتن این مطلب ، كه صفحه كلید راحتی نمی باشد ، عاقلانه نباشد ، بلكه باید گفت : بگونه ای ، باید به آن عادت كرد .

در مقایسه با نوكیا 3650  و زیمنس SX1 ، گوشی 7610 از صفحه كلید راحتتری برخوردار است . ولی در مقایسه با 6600 ، گوی سبقت در دست 6600 است .

یكی از نقایص گوشی ، كوچك بودن دكمه های ردیف راست و حركت ناچیز تمامی کلیدها می باشد و این نقص وقتی بخواهید متن بزرگی را وارد كنید ، خود را نشان می دهد .

یك نور پس زمینه آبی رنگ برای صفحه كلید موجود می باشد ، كه در تمامی شرایط قابل خواندن نیست . صفحه نمایش این گوشی دقیقا شبیه به 6600است ؛ یعنی از نوع TFT و با قابلیت نمایش 65000 رنگ و با رزولوشن 176×208 پیكسل و قابلیت نمایش تا 8 خط متن و یك خط برای اطلاعات دیگر را داراست .

در حالت كلی صفحه نمایش مناسب و خوب است و تصاویر آن واضح خواهند بود ( اما نه وضوحی که شما را حیرت زده سازد! ) . تصاویر در نور خورشید محو می گردند ، ولی نوشته ها قابل خواندن می باشند . در قسمت بالای گوشی هم یك دكمه روشن و خاموش پلاستیكی  قرار گرفته است ؛ كه فشار دادن آن ، كمی سخت می باشد .

 

image

 

در این گوشی ، برنامه ای برای قفل كردن اتوماتیك صفحه کلید ، وجود ندارد كه باید نرم افزاری جداگانه برروی دستگاه نصب شود .

در قسمت پایین هم محل اتصالات جانبی گوشی قرار گرفته است (POP-PORT) همچنین ، محل اتصال شارژر در نزدیكی آن قرار گرفته است . هیچ خروجی استریویی برای هدفون وجود نداشته و باید آنرا به خروجی مونو دستگاه متصل سازید .

دوربین ، در پشت گوشی قرار دارد . هیچ دریچه ای ، روی لنز وجود نداشته و همیشه باز می ماند و این باعث می شود كه گاهی اوقات ، لنز دوربین شما كثیف گردد . در قاب پشتی نیز یك آئینه كوچك تعبیه شده است که در هنگامی که که می خواهید از خودتان عکس بگیرید مفید خواهد بود .

گوشی 7610 را ، نمی توان یك گوشی بزرگ خواند ؛ البته طول آن زیاد است . اندازه آن  108.7x53x108.6 میلی متر بوده و دستگاه با وجود پهن بودن باز هم از نظر اندازه ، استاندارد به نظر می آید . همچنین وزن 118 گرمی دستگاه ، سبك تر از انتظار است .

باتری گوشی 900 mAh , BL-5C می باشد كه بنا به گفته سازنده ، در حالت استند بای 250 ساعت و در حال صحبت كردن ،3 ساعت كار خواهد نمود ؛ در یكی از آزمایشات انجام شده گوشی 2 روز با شرایط نیم ساعت صحبت و یك ساعت كار با دیگر كارایی های روشن باقی ماند . شارژ كامل دستگاه حدوداً یك ساعت و نیم به طول خواهد انجامید .

محل اتصال سیم كارت و كارت حافظه RS-MMC ، زیر باتری قرار گرفته است كه یک كارت حافظه 64 مگا بایتی نیز در بسته شما موجود  می باشد .

كارت موجود در دستگاه ، در اندازه كوچكتری كه مخصوص گوشی است ، طراحی شده است كه با كمك یك تبدیل موجود در بسته ی گوشی ، اندازه آن به حالت استاندارد برمی گردد . البته  خیلی كار سختی نیست ، اگر بخواهید در گوشی از MMC معمولی موجود در بازار استفاده كنید (این عمل ، با در آوردن رویه پلاستیكی بوسیله ابزار و قراردادن MMC معمولی و سپس قرار دادن سیم كارت در آن انجام می شود) این كار را می توان یك تجربه شجاعانه خواند چرا كه  در این صورت گارانتی دستگاه را از دست خواهید داد . پس بهتر است از همان RS-MMC خود دستگاه استفاده نمایید .

همچنین 8 مگا بایت حافظه داخلی در دستگاه موجود می باشد ، لذا شما مجبور به ذخیره اطلاعات و فایل های زیادی در كارت حافظه می باشید .

گوشی شما ، بر اساس سری 60 ، پایه گذاری شده است و سیستم عامل Symbian 7.0 بر روی آن اعمال گردیده است . قصد نوكیا از این كار ، بیشتر كردن عمر این  سری گوشی ها می باشد و برای این منظور نرم افزار های زیادی را به بازار عرضه نموده است .

حال بهتر است به شرح برخی از كارایی های جدید موجود در این گوشی بپردازیم :

 

EDGE :

یك سرویس بسط داده شده GPRS كه البته در خیلی از شبكه ها هنوز پشتیبانی نمی شود .

 

پروفایل (Profile) :

قابلیت ساخت پروفایل و قرار دادن كارایی هایی نظیر تنظیم INSTANT MESSAGE

 

دوربین مگا پیكسلی :

وجود دوربین مگا پیكسلی با رزولوشن 864 × 1152 پیكسل .

 

JAVA :

مدل جدید JSR-135 ویرایش 1/1 را پشتیبانی می كند كه می تواند كارایی هایی جهت كار با صوت و تصویر و عكس را ایجاد نماید به علاوه ایجاد یك  پخش كننده MP3 را نیز ایجاد می كند .  

 

BROWSER :

یك BROWSER جدید و به روز شده كه HTML 4.01 را پشتیبانی می نماید كه  پیشرفت موثری داشته است . ما می توانیم منوها و (Scroll bars) را افقی و عمودی داشته باشیم . همچنین می توانیم ، داشتن حالات تمام صفحه را تجربه نمائیم .

 

پیام ها (MESSAGES) :

در این قسمت ، از قابلیت های پیشرفته ای برخوردار می باشیم كه از آنجمله سیستم محافظت اطلاعات محرمانه می باشد كه توسط مایكروسافت پشتیبانی شده است . همچنین سیستم OMA MMS 1.2 نیز در این دستگاه فعال میباشد .

 

پیام های فوری (Instant Messaging) :

این سیستم كاربردی ، پشتیبانی پیام های OMA  را در بر می گیرد . همچنین قابلیت پشتیبانی از سرویس Present  ویرایش 1/1 را نیز دارا می باشد .

 

مالتی مدیا (MultiMedia) :

پشتیبانی لیست های بخش مالتی مدیا ، اعم از MP3 و MP4 که فرمت لیست های بخش M3U می باشد . همچنین دستگاه دو فرمت جدید MP3 و AAC را نیز پشتیبانی می كند .

 

هم خوانی با زبان های دیگر :

متاسفانه بنابر SMARTPHONE بودن دستگاه ؛ سازنده سیستم سازگاری با زبان های دیگر درستی را برای دستگاه ایجاد ننمود . وقتی از منو ها به زبان انگلیسی استفاده می كنید ، مشكلی نخواهید داشت ، ولی در صورت استفاده از زبان دیگر ، مثلاً عربی ، تازه به شك خواهید افتاد كه این دیگر چه نوعی از SMARTPHONE می باشد ؟!!

یكی از مزایای دستگاه ، قابلیت انتخاب زبان منوها می باشد ، آن هم به طور جداگانه از زبان نوشتن پیام ها . به عنوان مثال داشتن منوهای روسی ، ولی وارد كردن اطلاعات به زبان انگلیسی و یا برعكس .

 

بازدهی و کارکرد گوشی :

از برنامه ی SPMARK 04 به منظور تست کارآیی های گوشی استفاده گردید و نتایج ذیل بدست آمد . ما آنها را با اطلاعات N-GAGE QD مقایسه كردیم ، سرعت بالاتر این دستگاه در تمامی موارد و پارامترها ، آنرا بسیار مثبت تر ازN-GAGE QD  نشان می دهد .

 

image

 

همچنین از آزمون تولید JBenchmark 2.0.2 نیز استفاده كردیم و نتایج ، به شرح ذیل به دست آمد :

·         Total score 158

·         Image manipulation 191

·         Text 349

·         Sprites 38

·         3D Transform 49

·         User interface 782

و نتایج به دست آمده توسط ویرایش اول JBenchmark 

·         Total score 2534

·         Text 611

·         2D Shapes 601

·         3D Shapes 378

·         Fill Rate 245

·         Animation 699

و این نتایج ، كارایی بسیار عالی دستگاه را نشان می دهد و نباید اصلاً نگران سرعت پائین پردازشگر دستگاه باشید .

 
و درنهایت :

كیفیت ارتباطی دستگاه جایی برای عیب جویی نگذاشته است . گوشی بسیار عالی كار می كند و حجم صدای زنگهای 48 پلی فونیك ، در حد متوسط می باشد كه در اتاق براحتی شنیده می شود ، ولی شاید در یك خیابان شلوغ كمی با مشكل برخورد كنید . همچنین قدرت ویبره دستگاه متوسط می باشد .

باید به این نكته اشاره نمود كه زنگ های 48 پلی فونیك یكی از نقاط ضعف نوكیا می باشد و گوشی های كره ای نظیر سامسونگ و LG گوی سبقت را در این مطلب از نوكیا ربوده اند ، همچنین زیمنس و موتورولا .

 بهترین راه برطرف کردن این ضعف ، قرار دادن MP3 برای زنگ دستگاه می باشد ، نكته خروجی منوی دستگاه می باشد كه شاید اگر استریو بود ، بهتر بود .

همچنین گوشی دارای 48 زنگ پلی فونیك می باشد ، نشانگر های باتری و آنتن با عکس پس زمینه مخلوط شده و خوانا نمی باشند .

اما از مزیت های دیگر باید وجود دوربین مگا پیكسلی را نام برد و همچنین ارتقاء كارت حافظه RS-MMC چه از لحاظ حجم و نوع آن . سعی نوكیا برای داشتن خصوصیات یك گوشی تجاری به همراه یك هم گرایی مناسب را در تولیداتش مشاهده می كنیم و این سعی در برخی نقاط مثبت نیز بوده است . چون نوكیا 7610 اولین گوشی با قابلیت برتر دوربین مگا پیكسلی می باشد و شاید به علل مختلف و همچنین سرعت بالای دستگاه و قدرت عمل كار با سیستم Symbian و قابلیت نصب برنامه های زیاد این گوشی جایگزین مناسبی برای 6600 باشد به علاوه شاید 6630 هم گزینه ی بدی نباشد . به هر حال نوكیا این گوشی را به عنوان یك گوشی تجاری اعلام ننموده است بلكه یك گوشی مد گرایانه و جوان پسند با كارایی بالای سیستم عامل Symbian .

البته یكی از رقبای قدرتمند این گوشی ، زیمنس SX1 می باشد . این گوشی دارای خروجی استریو ، پخش كننده MP3 و رادیوی FM می باشد و البته نقص آن نبود دوربین مگا پیكسلی است ، همچنین سرعت عمل پائینتر !

البته اگر به دنبال صفحه نمایش TOUCH SCREEN (صفحه نمایش لمسی) باشید ، شاید باید گفت P910 و یا P900 انتخاب مناسب تری برای شما باشند .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

حسین

۱۴۰۰/۶/۹
سلام ادمین سایت چرا بیتوجهی میکنی خووو
دارم میگم عکسهای این گوشی لود نمیشن اصلا روشون خط خط هیج عکسی نیس
یه لطفی کن این مقاله رو که نوشته توش عکسهای بیشتری بزار و ویرایشش کن ممنون

حسین

۱۴۰۰/۶/۷
سلام عکس ها لود نمیشن بررسی و چک کنید ممنون

مهمان

۱۳۹۳/۳/۱۷
11 سال پیش وقتی قیمتش 800 هزار تومان ناقابل بود دیدمش. بعد چند وقت قیمتش پایین تر اومد. اون موقع ها قیمت ها نجومی بالا بود. هیچوقت فکر نمی کردم بتونم یکی از اینها داشته باشم. ولی دست بچه پولدارها می دیدمش و خوب به خودم می گفتم من که نیازی ندارم! بعد از چند وقت قیمتش اومد پایینتر و رسید به 250 هزار تومان. برنامه های سیمبیان سری 60 ورژن 2 خیلی زیاد شده بود و یک روز دیدم بابام یکی برام خریده. خیلی ذوق کردم. این گوشی من ساخت فنلاند هستش نه چین. خیلی ها معتقدند اینها مهم نیست و مثلا اپل هم ساخت چینه ولی کیفیتش بالایه چون تحت لیسانس آمریکا هست. با این وجود من که این حرف ها را قبول ندارم. محض یک مثال این گوشی نوکیا هر بلایی که شما بگویید سرش آمده. آن اوایل که قیمتش بالا بود (نزدیک به 300 دلار) از من دزدیدنش. بلاخره پیداش کردم و دزد که معتاد بود تحویل مقامات پلیس شد. دزد این گوشی را با دیدن پلیس داخل سطل آشغال دستشویی انداخته بود. یک بار هم قاطی کردم و همچین با عصبانیت زدمش به دیفال (ببخشید دیوار) که گفتم از درون به 200 قطعه مساوی تقسیم شد که البته هیچ مرگش نزد. دقیقا مثل روز اول کار می کند. از دوربین تا سایر قسمت ها. از مرگ نیست. یعنی ممکنه من بمیرم ولی این گوشی هنوز کار خواهد کرد. حالا یک گوشی دیگر هم داشتم که آن هم نوکیا و صفحه لمسی بود. زرتی آب خورد و برای ابد خاموش شد و نمایندگی خودش را کشت و نتوانست درستش کند و من دوباره از همین گوشی قدیمی دارم استفاده می کنم. جهت اطلاع گوشی لمسی من مال نوکیا ولی ساخت چین بود. اگر گوشی اپلتان را من با شدتی که این گوشی را به دیوار می زنم به دیوار بخورد کمتر از 100 قطعه نخواهد شد. این گوشی خیلی با کیفیت است. خیلی...

مهمان

۱۳۹۳/۲/۱۸
من هنوز دامش باوجود داشت کوشی اندروید وتبلت هنوز دلم نمیاد7610رو کنار بزارم یه جورای وابستش شدم

مهمان

۱۳۹۲/۳/۵
من هنوز دارمش