Nokia 6230i

شركت نوكیا ، سیاست جدید را مبنی بر افزایش طول عمر گوشی های خود در خطوط تولید كلاس تجاری قرار داد و 6230 محصول این سیاست بود .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
NOKIA 6230i

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-  گوشی موبایل

-  راهنمای مصرف گوشی

-  CD و نرم افزار

-  شارژر

-  كارت حافظه MMC

- باتری  

 

شركت نوكیا ، سیاست جدید را مبنی بر افزایش طول عمر گوشی های خود در خطوط تولید كلاس تجاری قرار داد و 6230 محصول این سیاست بود . این مدل قدیمی تر ، عملاً گوشی قابل رقابتی در بازار نداشت و با تمام مشكلات موجود در آن یكی از پرفروش ترین گوشی ها در بازار گردید . یكی از مزایای بسیار مهم گوشی ، وجود كارت حافظه در آن بود و یكی از نقایص گوشی ، وجود صفحه نمایش كوچك با رزولوشن 128×128 پیکسل بود كه نسبت به تمامی رقبا ضعف داشت ؛ تولید كننده نیز با یك تدبیر خاص ، بدون تغییر در شكل بیرونی دستگاه ، با افزودن "i" ، در همان ابعاد ، اندازه صفحه نمایش را افزایش داده ، صفحه 27.3×27.3 تبدیل به 30×30 شده است ، اندازه ی گوشی نیز 103x44x20 شده است . 

تغییرات در صفحه نمایش ، در وزن گوشی نیز تاثیر داشته و با 2 گرم افزایش ، وزن گوشی به 99 گرم رسیده است .

طراحی دستگاه عملاً نسبت به 6230 دچار تغییرات خاصی نشده است و حتی زنگ دستگاه هم همان حال و هوای مدل قبل را دارا می باشد !!

این خود ، راه و روشی بود برای ایجاد عدم تغییر در قیمت مدل قبلی ؛ قاب گوشی قبلی شباهت زیادی با این گوشی داشته و در این گوشی ، تنها به افزودن رنگ هایی اضافی پرداخته شده است . شما عملا مشكلی با كیفیت این قسمت ها نخواهید داشت و بقیه نكاتی كه به آن می پردازیم ، ایرادهای جزئی است كه از زمان 6230 وجود داشته است ؛ نوكیا هم با تمام این احوال ، سعی بر افزودن كیفیت این قسمت داشته است .

 

image

 

صفحه كلید دقیقاً مثل 6230 در همان ابعاد طراحی شده و درای حركات نرم و راحتی است ؛ رنگ پس زمینه هم از سفید به آبی مات تغییر كرده است . نوشته های روی صفحه تا حدی كوچك و لاغر بوده و در همه شرایط به راحتی خوانده نمی شوند . دكمه جهتی تغییر زیادی نكرده است و یك دكمه جداگانه OK در وسط طراحی شده است . یك مشكل اساسی در گوشی ، استفاده از دكمه های مکعبی شکل می باشد كه توجه زیادی را هنگام فشار دادن ، می طلبد .

 

image

 

صفحه نمایش از نوع TFT با رزولوشن 208×208پیكسل است . نوكیا ، روی تصاویر سه بعدی و آیكن هایش پافشاری زیادی داشته كه بسیار زیبا هم می باشند . ولی نكته جدیدی ندارند ؛ این مطلب توسط شركت های دیگر تولید كننده هم امروزه به خوبی انجام می شود ، منوهای ریزتر به صورت آیتم های عمودی قرار گرفته و هریك آیكن مخصوص به خود را نیز دارا می باشند .

كوچك شدن اندازه پیكسل ها ، باعث ایجاد تصاویری روشن و واضح شده ، اما متاسفانه ، عكس های گرفته شده توسط گوشی دارای تداخل رنگ می باشد و در مقابل تصاویر پس زمینه و پیش فرض بسیار مات می باشد .  تصاویر گرفته شده توسط گوشی قابل قیاس با عكس های موجود به صورت پیش فرض در گوشی نمی باشد . پیشنهاد ساده برای حل این معضل ، انتقال عكس ها از PC می باشد . صفحه نمایش در مقابل نور مستقیم آفتاب ، تصویر مطلوبی نشان نمی دهد . صفحه نمایش بیش از 5 خط را نشان می دهد كه 2 خط آن برای دیگر اطلاعات می باشد . شما می توانید فونت نوشتار را نیز تغییر داده و آن را  بزرگتر نمائید .

كه در این حالت 4 سطر خواهید داشت . با تغییر فونت ، بین 4 تا 6 خط روی صفحه نمایش ، نشان داده می شود .

دكمه روشن و خاموش ، در قسمت بالای گوشی و پورت POP  در انتهای گوشی تعبیه شده اند . یك قسمت اتصال شارژر در پایین گوشی هم موجود است . در سمت چپ گوشی دكمه تنظیم حجم صوتی را مشاهده می كنید . همچنین یك دوربین 1.3 مگاپیكسلی در پشت گوشی قرار دارد .

 

image

 

گوشی شما دارای یك باتری LI-ION , BL-5C با گنجایش 850 mAh می باشد . نگران نباشید چرا كه روكش باتری لقی ندارد . طبق گفته تولید كننده ، باتری دستگاه تا چهار ساعت و نیم صحبت و قریب به 200 ساعت در حالت استند بای روشن می ماند . آزمایشات انجام شده نیز همین نتیجه را نشان داده است .

 

image

 

اگر فقط با گوشی 15 تا 20 دقیقه در روز صحبت كنید و به بخش های دیگر گوشی كاری نداشته باشید ، گوشی تا حدود 3 روز روشن باقی خواهد ماند و این برای گوشی در این كلاس ، مزیت بسیار خوبی است . اگر گوشی شما ، روزانه 35 تا 40 دقیقه   كار كند ؛ دو روز و نیم شارژ خواهد داشت و اگر روزانه 20 دقیقه صحبت و با دیگر كارایی های گوشی كار كنید ، تا 2 روز كار خواهد نمود . البته در صورت  استفاده از بلندگو ها ، 2 ساعت رادیو و 20 دقیقه صحبت روزانه ، گوشی 2 روز روشن خواهد ماند . روشن ماندن مداوم گوشی تا 15% مدت كارایی گوشی را كاهش می دهد . محل اتصال كارت حافظه ، زیر باتری می باشد و قابلیت بیرون آوردن MMC در حین روشن بودن گوشی را ندارد . البته برای پخش موزیك و MP3 به طور حرفه ای ، كارت حافظه با حجم بیشتری لازم است . ( كارخانه سازنده اعتقاد دارد كه گوشی تا یك گیگابایت حافظه را پشتیبانی می كند ) . البته بهتر است كه شما در حالت فعال ، 2 روز روی گوشی حساب باز نمائید . و اگر از گوشی هم خیلی استفاده می كنید و هم اینكه خیلی با آن موزیك گوش می كنید ، بهتر است فقط یك روز روی باتری آن حساب باز كنید . در حالت عادی هم شارژ باتری تا 3 روز جواب خواهد داد كه خیلی در این رابطه تفاوتی با 6230 ندارد .

 

منوها (Menu) :

تمام تغییرات و كارایی های موجود در سری های جدید 40 در این گوشی اعمال گردیده است . با فشار دادن دكمه سمت چپ Soft key می توانید لیستی از كارایی های موجود در گوشی را بیابید ، شما می توانید این لیست را بنابر سلیقه خود مرتب سازید .

دكمه سمت راست ، تنها برای دست یابی به دفترچه تلفن است ؛ فشار دادن joystick باعث آمدن لیستی از منو ها به صورت آیكن های ردیفی می شود كه اگر هم ، همه در یك صفحه جا نشوند می توانید با فشار دكمه حركتی در بین آنها حركت كنید و همچنین در حالت نشان دادن تك تك ، آیكن ها بزرگ تر نمایش داده می شوند . تمامی آیكن ها دوباره طراحی شده و جدید هستند و تنها كمی شبیه به 8800 می باشند .

 

image
       
image

 

حركت joystick به جهت های مختلف باعث انتخاب راحت تر  و كارایی بهتر شده است .

یكی از تفاوت ها با 6230 ، افزایش حجم حافظه داخلی است كه با 6 مگا بایت افزایش ، به 32 مگا بایت رسیده  است . البته می توانید حدود 23 تا 24 مگابایت از حافظه را استفاده نمائید .

یكی از نقایص گوشی ، كند بودن حركت در بین منوها می باشد . مخصوصاً زمانی كه آیكن ها ، به صورت ماتریسی نشان داده می شوند . البته حركت در بین زیر منو ها سریع تر است . گوشی دارای دكمه های نرم و راحتی است و لی صفحه نسبتاً تاریكی دارد .

برای حل این مشكل ، نام ها در فریم های سفید رنگ قرار می گیرند و اندازه نوشته ها نیز قابل تغییر است .

شما با داشتن 6230i ، كارایی عكس برداری های مكرر در یك زمان را دارید ، تا بهترین آنها را انتخاب نمائید .  البته برای عکس برداری می توانید از دکمه ی وسط استفاده کنید از این دكمه می توانید در فرستادن MMS نیز استفاده نمائید ، یعنی به نوعی استفاده های همزمان . البته این قابلیت ها ، گاهی اوقات ، كار را برای مصرف كنندگان آماتور مشكل می كند .

پیشرفت سیستم سخت افزاری در این گوشی چشمگیر است . زنگ های پلی فونیك از 24 به 64 رسیده است . البته فایل های midi صاف تر می باشند  ولی بدون افزایش حجم صوتی . شاید به خاطر شفافیت صوتی ، استفاده از Mp3 خیلی دلچسب تر باشد .

سیستم های نرم افزاری هم شباهتی با همتایان زیمنس خود دارد كه البته سریعتر بوده و برنامه های با كیفیت دارد . در برنامه های organizer و دفترچه تلفن از API استفاده شده كه این باعث انعطاف بالای دستگاه ، به خصوص در سیستم های پست الكترونیكی می شود .

 

دفترچه تلفن (Phone book) :

شما می توانید  تا 1000 عدد ، ورودی در دستگاه ذخیره نمائید ؛ برای هر نام نیز می شود اطلاعاتی وارد نمود كه البته با ورود این توضیحات تا 500 ورودی می توانید داشته باشید . همچنین قابلیت افزودن 5 تلفن برای هر فرد را خواهید داشت (اصلی ، موبایل ، خانه ، محل كار و فاكس) كه ابتدا شماره اصلی را وارد می كنید و سپس بقیه شماره ها را از طریق ویرایشگر به آن اضافه كنید . همچنین دفترچه تلفن شما قابلیت افزودن e-mail و آدرس Web را دارد . برای هر نام نیز می توانید تصویر فرد را قرار دهید و برای دیدن آن ، باید وارد اطلاعات شخص در دفترچه تلفن بشوید .

شما می توانید حالت نشان دادن اسامی در دفترچه تلفن را تنظیم نمائید . بعنوان مثال اینكه ، تنها اسم را نشان دهد ، اسم و تلفن ، اسم و عكس و ....

شما می توانید 10 نام را نیز به صورت صوتی ذخیره كنید تا با گفتن آنها ، دستگاه با آنها تماس بگیرد ، این قابلیت خیلی خوب كار می كند و حتی در خیابان نیز می توانید از آن استفاده كنید .

گوشی شما ، می تواند 100 عكس را برای 100 نام ذخیره كند . این عكس ها هنگام برقراری تماس با فرد مورد نظر ، روی صفحه نمایش شما ، ظاهر می شوند . البته كیفیت بالایی ندارند .

گروه بندی در این گوشی بصورت پیش فرض قرار نگرقته است ؛ ولی شما قادر هستید آن را برای خود ایجاد كنید . شما می توانید تا 25 گروه را در گوشی خود داشته باشید كه یكی از مزیت های بسیار خوب گوشی است . برای هر گروه نیز می توانید تصویر خاصی را انتخاب نموده و هر فرد نیز می تواند در چند گروه وجود داشته باشد .

اگر بخواهیم به امكانات دفترچه تلفن نمره بدهیم  ، باید بگوئیم كه در حد متوسط می باشد ؛ از یك طرف حجم اطلاعاتی زیادی برای هر روز داریم و از طرف دیگر ، وارد كردن اطلاعات در كامپیوتر و فرستادن آن به گوشی ، كار راحت تری است . در مجموع ، دفترچه تلفن یك دفترچه تلفن عادی در گوشی های نوكیا می باشد .

 

پیام ها (Messages) :

در این قسمت شما می توانید از كارایی های T9 بهره بجوئید كه تا حدودی به روز شده است و قابلیت آن تا حد I TAP مورد  استفاده در موتورولا بالا رفته است . البته بد نبوده ولی دستگاه ، مثل موتورولا  قادر به حدس لغات ورودی جدید كه قبلا وارد شده اند ، نمی باشد . لغت نامه انگلیسی گوشی ، دارای مقداری ضعف است . مجموعاً ، نسبت به گوشی های قبل ، خیلی تغییر خاصی در این بخش مشاهده نمی شود . برای هر ورودی ، در هر منو ، می توانید زبان دستگاه را تغییر دهید .

این قسمت برای كسانی كه  گوشی زبان مورد استفاده آنها را دارد ، بسیار مفید و خوب است .

همچنین این گوشی (Nokia smart messaging)  را پشتیبانی می کند و به شما این امكان را می دهد كه زنگ های تان را از طریق SMS ارسال كنید . درست مانند تصاویر سیاه و سفید . البته این كارایی توسط گوشی های سامسونگ و LG هم پشتیبانی می شود . ده تصویر سیاه و سفید به صورت پیش فرض در دستگاه موجود می باشد . متاسفانه این دستگاه EMS را پشتیبانی نمی كند ، ولی می توانید به جای آن از MMS استفاده نمائید . شما تا 150 پیام را می توانید در گوشی خود ذخیره نمائید . شركت سازنده بر این عقیده است كه MMS جایگزین كاملی برای EMS است . البته این مطلب زمانی درست است كه این سیستم كاملا عمومی شود . شما از طریق این سیستم می توانید تصویر ، عكس ، زنگ و .... را ارسال نمائید . هر پیام می تواند حجمی تا حدود 300 كیلوبایت داشته باشد . شما حتی می توانید تصاویر گرفته شده توسط دوربین را از طریق این سیستم ارسال نمائید . در صورتی كه حجم آن كمتر از 30كیلوبایت باشد .

سیستم Email  دستگاه با پروتكل های POP3 و SMTP كار می نماید . که می توانید با استفاده از آن فایل های Jpeg را به ای میل متصل کنید .

یك محدودیت بالا در فرستادن تصاویر بزرگتر از 156×195 پیكسل می باشد كه حتی تصاویر VGA نیز دیگر قابل ارسال نمی باشند و تنها می توانید تا 60 پیام را در گوشی ذخیره نمائید .

به هر حال معلوم می شود كه این بخش زیاد برای كاربران تجاری مناسب نمی باشد . خاصیت سری 40 این است كه در آن از سیستم Symbian استفاده نشده است. یك سری Instant message نیز به منوی دستگاه اضافه شده است .

 

لیست تماس ها (Call list) :

در این بخش ، لیست تماس های گرفته شده (Dialed calls) ، لیست تماس های وارد شده (Received calls) و لیست تماس های از دست رفته (Missed calls) موجود می باشد . هر لیست قابلیت 20 ورودی را دارا می باشد و در هر كدام  زمان و تاریخ تماس نیز ثبت گردیده است . با فشار دادن دكمه برقراری تماس در حالت استندبای ، شما به لیست تماس های قبلی خود دست پیدا خواهید كرد كه نسبت به قبل ، سرعت شما در این گوشی برای دستیابی ، بالاتر می برد .

 

تنظیمات (Settings) :

پروفایل ها ، هم از این منو و هم با فشار دادن كلید روشن/خاموش ، قابل انتخاب و تنظیم زمانی ، برای فعال شدن هستند . همچنین هشدار صوتی هم برای تمامی رویدادها قابل تنظیم است . تشخیص پروفایل و گروه های مشخص شده در نوكیا یكی از مهمترین كاربری ها در گوشی شما می باشد .

 

image

 

شما می توانید رنگی را برای حالت كلی منوها و غیره انتخاب نمائید . اسكرین سیور هم كه تصویری است كه در زمان استندبای روی صفحه می آید ، موجود می باشد . در این حالت رنگ صفحه هم غیر فعال است . البته بهتر است یكی از تصاویر موجود در گوشی را برای اسكرین سیور انتخاب كنید ، چون از كیفیت بسیار بهتری برخوردار است ؛ همچنین از تصویر یك ساعت دیجیتال نیز برای این این حالت می توان استفاده نمود . شما می توانید رنگ فونت را برای حالت استند بای انتخاب كنید كه در بخشی به نام Themes آمده است . این اولین مدلی است كه دارای این كارایی می باشد .

 

image
        
image

 

گوشی شما از سیستم قفل خودكار صفحه كلید برخوردار می باشد ، شما می توانید برای آن یك رمز عبور قرار دهید تا كسی غیر از شما به تلفن تان ، دست نیابد . همچنین می توانید برای موقعیت های مختلف ، مثلا زمانی كه باتری ، شارژ می شود ، زنگ خاصی را برای گوشی قرار دهید .

قسمت صوتی دستگاه ، كارایی های غیر معمول و خاصی را دارا است كه بسیار مفید هستند . این قسمت شامل یك نوع سیستم متعادل كننده صوتی با گرفتن پارازیت صدای خروجی می باشد .

پیشرفت بعدی حاصل شده ، استفاده از كابل USB برای انتقال اطلاعات است ؛ شما این امكان را دارید كه وقتی كه به یك كامپیوتر متصل شدید ، دستگاه را مثل یك هارد دیسك متحرك در صفحه مانیتورتان ، مشاهده كنید . در واقع می توانید با دستگاه تعاملی ، مثل یك فلش كارت داشته باشید . و احتیاجی به نصب هیچ درایوری نمی باشد .

طبق معمول همیشه ، تا 9 فرمان در قسمت صوتی موجود می باشد . شناخت صدا برای انجام كار بسیار خوب و دقیق بوده و حتی در یك خیابان شلوغ نیز قابل انجام می باشد . شما برای برقراری تماس ، شارژ و میزان سیگنال آنتن می توانید از این بخش استفاده نمائید و این برای خیلی ها ضروری می باشد .

 

گالری (Gallery) :

گالری ، پوشه ای است كه در آن انواع فایل ها دیده می شود ، همچنین در این قسمت قابلیت دسترسی به كارت حافظه ، فرمت كردن و قراردادن رمز برای ورود به آن را خواهید داشت . در این بخش شما می توانید ، یك پوشه شخصی ساخته و آن را ویرایش نمائید . قابلیت های این بخش كاربردی است ولی خیلی  وسیع نمی باشد ، تا آنجائیكه  حتی نمی توانید از آن به عنوان یک یك File manager (برنامه مدیریت فایل ها ) ساده ، استفاده نمایید.

 

image
            
image

 

مدیا (Media) :

تمامی امكانات مربوط به مولتی مدیا و تنظیمات آنها در این بخش موجود می باشد . بهتر است كه اول از دوربین گوشی شروع كنیم .

دوربین توسعه داده شده ی این گوشی ، این امكان را به شما می دهد كه تصاویری با رزولوشن های 120×160 پیكسل ، 240×320 ، 480×640 و 1024×1280 و همچنین در مد پرتره 96×80 پیكسل را عكسبرداری نمائید . تصاویر در داخل گوشی به خوبی آنچه كه بر روی PC منتقل كنید نمی باشند و به قولی باید گفت : صفحه نمایش گوشی ، جلوی عكس ها كم می آورد . البته دوربین گوشی ، دارای سنسور CMOS می باشد كه یكی از ضعیف ترین تولیدات نوكیا می باشد . ولی توجیه قرار دادن این بخش این بوده كه این سیستم دارای سرعت بالاتری می باشد ، اما الگوریتم ذخیره آن تا حدی ضعیف است . در واقع 3 تا 5 ثانیه برای پخش فایل هایی با حجم 300 تا 500 كیلوبایت ، مناسب می باشد .

تنظیمات این بخش بسیار ساده می باشد . شما دارای قابلیت عكسبرداری در شب و سه حالت دیگر می باشید  (از لحاظ كیفیت و حجم) و فایل ها به صورت Jpeg ذخیره می گردند ؛ در قیاس با تصاویر سونی اریكسون S700 ، سونی اریكسون ، كیفیت بهتری داشته و عكس های گرفته شده با دوربین  6230i در تاریكی ، كیفیت پائینی دارند  . در كل باید با دوربین به صورت یك تجهیزات جانبی ساده كه به گوشی اضافه گردیده است ، كنار بیائید . متاسفانه تصاویر زیبایی یك عكس برداری حرفه ای را ندارند .

 

image
      
image

 

image
image
        

 

 شما قابلیت زوم تا 4 مرحله را خواهید داشت كه البته زوم دیجیتال می باشد ؛ همچنین قابلیت ضبط تصاویر ویدئویی QCIF را با دو كیفیت خواهید داشت ، البته حداكثر تا یك ساعت .  تنظیمات فیلم برداری  با تنظیمات عكس برداری ، یكجا می باشد كه به هر حال خیلی مطلوب نیست .

 

پخش كننده (Media player) :

این برنامه كار را بسیار آسان و راحت نموده است . شما با بازكردن فایل ها با این برنامه ، قادر به گوش دادن به موسیقی با بلندگو و یا با هدست می باشید . البته خبری از لیست فایل های اجرایی نمی باشد (play list) . اكولایزر هم به آیتم های جدایی در كارایی های مربوط به موزیك ها منتقل گردیده است . یكی از نقایص این قسمت ، نشان ندادن كامل توضیحات و سرفصل  MP3 ها می باشد .

 

Music player :

این بخش نیز قادر به پخش موسیقی است كه پخش فایل ها را نیز پشتیبانی می كند و همچنین مرتب نمودن آنها در pc راحت تر و بهتر می باشد . سرفصل و توضیحات MP3 ها نیز به طور كامل پشتیبانی نمی شوند . البته باید مطمئن باشید كه فایل ها در پوشه موزیك ها قرار گرفته است و اگر نه برنامه ، آنها را پخش نخواهد نمود ؛ این برنامه تمامی فایل های MP3 با bit rate های متفاوت را پشتیبانی می كند و كیفیت پخش آن نیز بسیار بالا می باشد و هیچ گونه تغییر صدایی در آن نخواهید داشت ، حتی اگر از طریق بلندگوها به آن گوش دهید . البته بی انصافی است كه كیفیت بالای اسپیكرها را خاطر نشان نكنیم . كیفیت بلندگوها آنقدر خوب است كه فایل های MP3 را به زیبایی پخش می نماید . البته كیفیت MP3 ها به خوبی یك پخش كننده خاص MP3 نمی باشد ولی این تفاوت خیلی هم مشهود نیست و بهتر است برای ارتقای كیفیت از هندزفری اصلی دستگاه استفاده نمائید و البته مهمترین مطلب در رابطه با MP3 ها این است كه می تواند با خارج شدن از منوها نیز به كار خود ادامه داده و شما از لیست آهنگ های انتقالی خود لذت ببرید و حتی نام آهنگ پخش شده را در میان صفحه مشاهده نمائید .

 

image
          
image

 

image
image
           

 

ضبط خبرنگاری (Dictaphone) :

به 6230i امكان یك ساعت ضبط افزوده شده است . تعداد فایل های ذخیره شده ، به حجم اطلاعاتی دستگاه بستگی دارد .

 

رادیو :

این ابزار قابلیت ذخیره 20 كانال رادیویی را به شما خواهد داد ؛ آن هم به همراه یك توضیح نوشتاری . این كار شبیه به دیگر گوشی های دارای رادیو می باشد . با فشار دادن دكمه ی روی هندزفری ، ایستگاه مورد نظر را به دست خواهید آورد . برای گوش دادن به رادیو هم می توانید از هندزفری استفاده كنید و هم از بلندگوهای گوشی ، اما وجود هندزفری ضروری است .

یك كارایی جدید با نام Visual radio نیز در دستگاه قرار داده شده است كه توسط نوكیا پشتیبانی می شود و در آن می توانید قسمت های از تصاویر ، اسامی و توضیحاتی در مورد خواننده ها را بیابید . این امكان ، یك آیكن مناسب برای تبلیغات (تا حدودی تصویری) می باشد كه البته شركت HP نیز ، تازه هایی در این مقوله داشته است .

 

سیستم بی سیم (Push to talk) :

شما ، توسط این قسمت (PTT) ، قابلیت اتصال با تمامی افرادی كه نام آنها ، در دفترچه تلفن گوشی شما موجود است و گوشی موبایل شان از قابلیت PTT بهره می برد را دارید و با نگه داشتن این دكمه می توانید با آنها صحبت كنید ، البته اگر این سرویس در كشور شما پشتیبانی می شود .... !

 

Organizer :

این قسمت ، یك برنامه ریز قوی ، با قابلیت 100 تا 250 ورودی بسته به طول نوشتارها ، پنج رویداد مانند تولد ، ملاقات ، تماس و یادواره ، نوشته كوتاه و همچنین قابلیت to do list یا شرایط مختلف برای شرح كار مورد نظر را دارا می باشد .

در این گوشی ، شما از كیف پول الكترونیكی نیز برخوردار خواهید بود . البته استفاده از آن را ،  خیلی به شما توصیه نمی كنیم .

این گوشی همچنین از مزیت زنگ بیداری با قابلیت یك و یا چند بار زنگ زدن ، برخوردار است كه شبیه به دیگر تولیدات نوكیا می باشد .

 

كارایی ها (Application) :

تمامی كاربرد ها در این بخش ، تحت برنامه Java بوده ، كارایی های استاندارد موجود همیشگی مانند ماشین حساب ، تایمر ، كرونومتر به همراه یك برنامه تبدیل واحد روی گوشی شما موجود است . شما از ساعت جهانی ، لغت نامه چند زبانه ، بازی های گلف و رالی و back gammon  ، نیز بهره می جوئید .

 

Web :

قابلیت استفاده از web browser 2.0 با امكان باز نمودن صفحات XHTML در گوشی شما موجود می باشد .

 

اتصالات :

در این گوشی از IRDA یا مادون قرمز (Infrared) و بلوتوث ، GPRS و EDGE نیز استفاده خواهید كرد .

این دستگاه ، لوازم جانبی بلوتوث را به شرح ذیل پشتیبانی می نماید :

هندفری ، هدست ، object push profile ، انتقال دهنده اطلاعات ، شماره گیر جهت اتصال به اینترنت ، Voice Gateway و بلوتوث 1/1 كه پدیده ای است كه باعث انتقال صوتی به هدست ها می شود و بسیار عالی است كه البته صدای آن مونو می باشد .

 

كیفیت تولید :

ما به منظور اندازه گیری كیفیت تولید ، از سه برنامه Jbenchmark  ، midp 1.0.2 و 3D استفاده نموده ایم . نتیجه آزمایش java برای 6230i خیلی جالب نبوده ، ولی نتایج آزمایش سه بعدی java بد نبود و قابل رقابت با سونی اریكسون می باشد ولی پیروز میدان K750i سونی اریكسون بوده است .

 

 

K750i

6230i

JBenchmark 1

3845

1399

Details

Text         متون 

1000

259

2D Shapes    اشکال دو بعدی  

951

365

3D Shapes   اشکال سه بعدی 

650

269

Fill Rate         سرعت فایل ها 

377

106

Animation               انیمیشن

867

400

1.0.4

 

 

K750i

6230i

Jbenchmark 2

321

147

Details

Image manipulation   کیفیت تصاویر

194

118

Text                          متون 

611

156

Sprites                     زنده بودن تصاویر

295

216

3d Transform            انتقال سه بعدی     

336

106

User Interface           تجربه کاربران

289

160

2.0.4

 

 

K750i

6230i

Jbenchmark 3D

Details

JBenchmark3D High Qualityتصاویر کیفیت بالای سه بعدی

75

105

JBenchmark3D Low Qualit تصاویر کیفیت پائین سه بعدی

129

164

Triangles per second            

17583

20091

KTexels per second

819

1008

3.0.2 version

 

 

كیفیت تولید ، تقریباً طبق جداول ثابت مانده است و تنها در بعضی موارد سرعت مولتی مدیا بیشتر شده است . البته كند شدن دوربین هم در خیلی موارد دیده شده است و بیشترین نكته اشاره شده توسط كاربران ، افزایش سرعت دستگاه بوده است .

 

 و در نهایت :

این وسیله كیفیت اتصالی مناسب و قابل مقایسه با مدل های قبل را دارا می باشد ؛ شرایط مثبت دستگاه اكولایزر باعث ارتقاء سطح تماس در جاهایی كه بد آنتن  می دهد ، می شود  . بلندی صدای زنگ ها مانند گوشی 6230 می باشد . فایل هایMP3 ، AAC ، WAV یا MIDI نیز می توانند جایگزین زنگ گوشی شوند . البته  بیشتر حجم صوتی مربوط به فایل های WAV و MP3 خواهد بود . نكته دیگر اینكه : قدرت لرزاننده و ویبراتور گوشی متوسط است .

در مجموع یك سری تغییرات مشخص در 6230i آن را از گوشی قبلی خود متمایز ساخته كه در ذیل آمده است :

- كارایی های سه بعدی تحت java

- انتقال صوتی از وسیله به ابزار مشخص توسط بلوتوث

- قابلیت اجرای برنامه های متفرقه

- یك دفترچه تلفن توسعه یافته از لحاظ كارایی و گروه ها

- افزایش و ارتقای سطح دوربین و رزولوشن آن و قابلیت عكس برداری VGA  تا 1.3 مگا پیکسل

- صفحه نمایشی بهتر با رزولوشن بیشتر

- طراحی جدید نمایه ها و آیكن ها و متحرك سازی آنها (چه در لیست اصلی و چه در منوها)

-  P.T.T (سیستم بی سیم)

-  رادیوی تصویری visual radio  ، ابزاری جهت تبلیغات

-  افزایش مدت یك ساعته ضبط خبرنگاری

-  تغییر تم ها

-  پیشرفت كار بلوتوث

- حل معضلات موجود در لیست های اجرایی و قابلیت پشتیبانی فایل های MP3 بالاتر از 40 مگا بایت

-  قابلیت پس زمینه شدن بخش موسیقی در هنگام  استفاده از دیگر كارایی های گوشی

-  وجود OMA DRAM 1.0 یا قابلیت ارتباط دیجیتال

-  افزایش حافظه داخلی و افزایش و ارتقای حافظه با كارت حافظه

-  جایگزینی حالت پلی فونیك 64 تن به جای 24 تن

-  تا حدود 300 كیلو بایت حافظه برای MMS

-  T9 جدید ، با سیستمی جهت حدس خودكار كلمات

- برخوردی مانند یك فلش كارت با گوشی ، هنگام اتصال به كامپیوتر

 

نقایصی نیز برای صفحه نمایش قبلی گفته شده بود كه طی یك سال پیشرفت یافته و تامین گردید ؛ در قسمت ایمیل نیز شما از EMS برخوردار نیستید . طریقه نمایش دستگاه ارتقاء یافته است كه البته بهترین حالت برای نمایش نیست . سیستم كار با كارت حافظه هیچ تفاوتی با مدل قبلی نكرده است ؛ افزایش كارایی ها و جلوه های نمایشی ، سرعت كلی كاربری را  كاهش داده است . ولی روی هم رفته می توان ارتقای 6230i را نسبت به6230  احساس كرد . البته 6230i با یك سری وسائل سرگرم كننده مثل پخش كننده رادیو و MP3 و بازی های 3D به خوبی آرایش شده است كه البته این دستگاه در قیاس با سونی اریكسون K750 در جاهایی ضعف دارد .

یك سری مزایایK750نسبت به  6230i به شرح ذیل می باشد :  

- خوانا بودن صفحه نمایش

- سطح یكسان برای طراحی منوها و نمایه ها

- قابلیت جاگذاری كارت حافظه در زمان روشن بودن گوشی

-  كارایی بهتر از لحاظ موسیقی با لیست موسیقی ها

-  دوربین 2 مگا پیكسلی ، فلاش ، فوكوس اتوماتیك ، ویرایشگر تصویر

-  پروفایل وسیع تری برای بلوتوث

-  سیستم ایمیل قوی تر و سریعتر

 

نقاط ضعف K750i نسبت به 6230i

-  برای كار با pc به نصب درایور احتیاج دارد

-  نبودن edge جهت اتصال

-  نبودن  Push to talk

-  كوچك تر بودن دفترچه تلفن

 

و در پایان ، دارندگان 6230 منتظر سری جدید آن بودند كه تفاوت های آن را شرح دادیم . این آخرین مدل از سری 40 بود كه البته به زودی جایگزینی برای آن نیز به بازار خواهد آمد ، آن هم از سری 60 و با ارتقای بخش های مختلف ، یعنی دوربین های 2 مگا پیكسل ، سیستم های قابلیت جاگذاری حافظه سریع و ..... كه البته باید نشست و دید كه آیا محصول بعدی نوكیا ، حقیقتاً تمامی خواسته ها را برآورده می كند یا نه ؟

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Navid

۱۳۹۶/۳/۲۴
سلام دوستان.
من چند ساله که این نوکیا رو دارم و الان کد اون رو فراموش کردم.
لطفا اگه میشه یه راهی پیشنهاد بدید تا من دوره بتونم از اون استفاده کنم
اگه میشه زود تر جواب بدید.
با تشکر