Nokia 6230

مردم زیادی به انتظار آمدن یك گوشی جدید كه تولید یكی از سه كارخانه معتبر گوشی همراه باشد بودند . آنها علاقمندی خود را نیز ، بارها به این كارخانجات نشان می دادند .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
NOKIA 6230

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-  گوشی موبایل

-  شارژر

-  راهنمای استفاده از دستگاه

-  CD نرم افزار

-  یك هندز فری استریو

-  یك كارت حافظه MMC با حجم 32 مگا بایت

- باتری  

 

مردم زیادی به انتظار آمدن یك گوشی جدید كه تولید یكی از سه كارخانه معتبر گوشی همراه باشد بودند . آنها علاقمندی خود را نیز ، بارها به این كارخانجات نشان می دادند .

نوكیا 6220 دارای تفاوت های خاصی نبود و همچنین نتوانست بازار را به سمت خود معطوف سازد . بعد از  عرضه این گوشی ، نوكیا نقاط ضعف خود را یافته و در صدد از بین بردن آنها برآمد و خوشبختانه 6230  ، یك نسل تازه در سری 40 بود و كارایی های فراوانی را به همراه داشت . این مدل ، به خودی خود هم یك نوآوری بود و حجم بالایی از راه حل های زیبا و جالب را در خود  جای داده بود .

از جهت دیگر ، تمامی گوشی ها ، متناسب با زندگی روزمره ما نیستند و شاید ، باید گفت : نوكیا ، اولین شركت در جهان بود كه قابلیت كارت حافظه ی قابل تغییر را در گوشی های خود قرار داد .  یعنی استفاده از كارت های حافظه مرسوم . (Memory Card)

 

image

 

دفترچه تلفن گوشی از سری های 6000 تبعیت می نماید كه ابتدا در نوكیا 6610 و سپس در 6220 استفاده گردید و در حال حاضر هم در 6630 به كار رفته است . اندازه گوشی 20×44×103 می باشد . نه بزرگ و نه كوچك . وزن گوشی بدون كارت حافظه ، استاندارد بوده و حدود 95 گرم است كه با كارت حافظه 97 گرم می شود . البته گوشی را نمی توان سبك خواند ؛ وزن دستگاه در شكل و حجم كم آن فشرده شده است و آنرا به راحتی می توانید احساس كنید . قسمت بالای گوشی دارای شیار می باشد ، این شیار از قسمت بلندگو شروع و تا صفحه کلید ادامه یافته است . گوشی در چند رنگ استاندارد ساخته شده است ؛ نوك مدادی و نقره ای و در كل می توان گفت : قاب صفحه نمایش به صورت مجزا از قاب دستگاه به نظر می رسد . قسمت بالا به رنگ نقره ای بوده و همچنین دوربین در پشت دستگاه قرار گرفته است .

دستگاه از قاب های قابل تعویض استفاده می كند و این كارایی امروزه بین اكثر گوشی ها ، مرسوم شده است . با این قابلیت ، شما می توانید ، یك گوشی در چهار رنگ سبز ، قرمز ، قهوه ای و خاكستری داشته باشید .

قاب پشت دستگاه ، تنها یك نگهدارنده دارد و برای درآوردن قاب باید توجه داشته باشید كه آن را به سمت بالا بكشید ، متاسفانه بعد از مدتی ، قاب پشت دچار لقی می شود . ساختار نگهدارنده قاب دستگاه مطمئن می باشد و با وجود لق زدن ، باز هم محافظ خوبی است !

دستگاه دارای لقی افقی خاصی نیز می باشد كه نشان دهنده عدم تعادل و بالانس اجزای گوشی است . زمانی كه با گوشی شماره گیری می كنید ، دستگاه كمی جیر جیر می كند و اگر گوشی را چه محكم و چه شل بگیرید این اتفاق خواهد افتاد .

البته این لقی ها ابتدا ظاهر نمی شوند ، بلكه بعد از مدتی استفاده از گوشی ، پدیدار می گردند . این ماجرا حداقل 2 هفته طول خواهد كشید . شما در بخش راست گوشی ، بلندگو  را برای پخش زنگ دستگاه و همچنین گوش دادن به تلفن با صدای بلند ، مشاهده می كنید . بلندگو های شما از لحاظ حجم صوتی ، پشتیبانی خوبی را خواهند داشت و گوشی 24 زنگ پلی فونیك را داراست . زمانی كه شما  MP3دلخواه خود را گوش خواهید كرد  ، بلندگوهای گوشی ، تازه به چشم خواهد آمد .

شاید كیفیت آن تحسین برانگیز نباشد ، اما آنچه از بلندگوها بیرون می آید موجب رضایت شما خواهد بود .

به علت وجود عكس ها و زنگ های گذاشته شده توسط سازنده ، متاسفانه شما فقط از اجرای یك سوم برنامه ها بهره خواهید برد ، چراكه حافظه موقت گوشی محدود می باشد .

 

image

 

صفحه نمایش گوشی دارای 65000 رنگ با رزولوشن 128×128 پیكسل می باشد و از تكنولوژی TFT بهره می جوید .

شاید 6230 ، تنها گوشی باشد كه كیفیت حقیقی تصاویر را نشان می دهد . همزمان با این گوشی ، رقبای نوكیا ، رزولوشن هایی در حد 160×128 و 220×176 را نیز ، به بازار عرضه كرده بودند . صفحه نمایش 6230 تا 6 خط نوشته را نشان می دهد كه یك خط برای اطلاعات دیگر می باشد . در صورت كوچك كردن اندازه فونت ها ، این تعداد به 8 سطر نیز می رسد .

تصاویر در نور مستقیم و زمانی كه نور صفحه خاموش است ، تا حدی با عدم وضوح روبرو می گردند كه با روشن نمودن صفحه ، این مشكل تا حدودی بر طرف می شود . در مجموع نگران نباشید ، در زیر نور آفتاب هم می توانید از گوشی استفاده كنید . البته كار بعضی رقبا ، مثل سامسونگ ، سونی اریكسون و موتورولا در این مورد بهتر بوده است ، ولی در مقایسه با S65 زیمنس ، 6230 پیروز میدان می باشد .

 

image

 

 

image
 

 

این نكته را به یاد داشته باشید كه ، اگر از عكس های پس زمینه ، با رنگ تیره استفاده كنید ، نوشته ها دیگر خوانده نمی شوند . به همین علت ، بیشتر مصرف كنندگان به دنبال تصاویری روشن و یا ایجاد محیطی روشن در فضای نوشته های ریز پائین هستند . در صورت وجود صفحه تیره ، هنگام شماره گیری هم به مشكل برخواهید خورد . از یك سو ، صفحه ای با قابلیت نمایش زیبای تصاویر ، و از سویی دیگر ، دیده نشدن نوشته ها با وجود پس زمینه كم نور و تیره را باید خاطر نشان كرد .

متاسفانه ، نوكیا در این گوشی كادری را به صورت جدا برای شماره گیری اختصاص نداده است . به همین دلیل بسیاری از مصرف كنندگان از قسمت POP UP برای شماره گیری استفاده می كنند . چرا كه دارای زمینه ای سفید می باشد . مثلا ، تماس های از دست رفته در این پنجره های سفید روی صفحه نشان داده می شوند .

 

image
               
image

 

یك نكته منفی دیگر كه در مورد رنگ ها ، این است كه  مصرف كننده نمی تواند رنگی را برای منو های خود انتخاب نماید كه در پس زمینه از آن رنگ استفاده کند . چراكه این تغییر رنگ با عكس پس زمینه تركیب شده و آنتن و باتری رنگ خود را از دست می دهد .

حل این مشكل ، با استفاده از یك نرم افزار ممكن است ، اما  متاسفانه ، نوكیا هنوز تدبیری برای آن نیندیشیده است .

بار دیگر به این مطلب اشاره می كنیم كه نوكیا 6230 یكی از بهترین صفحات نمایش را در اختیار دارد ؛ اما این مطلب بحث های زیادی را برانگیخت . با وجود كیفیت بالای تصاویر ، یكی از نقایص بزرگ ، ضعف رزولوشن صفحه نمایش است .

 

image

 

مطابق تصویر ، 2 صفحه نمایش هم اندازه ، یكی برای 6230 و یكی برای 6820 در تصویر دیده می شوند . می بینید كه تصویر در صفحه 6820 به علت وجود 4096 رنگ (SNT) مقداری زرد و مات بوده و در مجموع كیفیت پائین تری دارد . یعنی ورود گوشی 6230 به بازار ، كار صفحات دیگر گوشی ها را كساد نمود .

در حالت استندبای ، اسكرین سیور یك ساعت دیجیتالی را بر روی صفحه نشان می دهد كه به نحوی از 6600 ، كپی برداری شده است . در قسمت بالای صفحه هم ، قفل بودن و یا وجود تماس های از دست رفته ، نشان داده می شود .

 

 

image

 

بعد از آزمایشات ، نشان داده شد كه تصاویر روشن تر ، بیش از دیگر تصاویر ، انرژی و باتری گوشی را مصرف می نمایند . شاید به همین دلیل است كه ، كارخانه از تصاویر مات تری استفاده كرده است !

گوشی از باتری LI-ION 850 mAh استفاده می كند (BL-5C) و بنابر گفته سازنده گوشی چهار ساعت و نیم صحبت را تحمل می كند و در حالت استند بای هم 200 ساعت روشن خواهد ماند . نتایج به دست آمده از آزمایشات دیگر نیز در زیر آمده است :

 

image

 

- تنها صحبت با كمترین استفاده از كارایی های دستگاه : 15 تا 20 دقیقه صحبت روزانه ، به شما سه روز و نیم قدرت استفاده از گوشی را می دهد . با  35 تا 40 دقیقه صحبت روزانه هم ، تا دو روز و نیم كار خواهد كرد .

- صحبت ، بازی و برنامه ریزی : با 20 دقیقه صحبت روزانه و 25 دقیقه كار با كارایی های دستگاه ، حدود 2 روز می توانید از باتری استفاده كنید . البته بدون استفاده از بلندگو و پخش MP3 .

- موسیقی : با 20 دقیقه صحبت و 2 ساعت پخش موسیقی ، باتری تا 2 روز به شما سرویس خواهد داد .

- بلوتوث : استفاده از این سیستم 10% انرژی گوشی شما را خواهد گرفت .

 

شاید با تمام این اطلاعات ، می توان گفت كه شما دو روز می توانید روی گوشی خود حساب باز كنید .

شارژ كامل دستگاه شما ، حدود یك ساعت و نیم به طول خواهد انجامید . حواستان باشد كه نشانگر باتری ، بعد از گذشت زمان ، ناگهان با سرعت بیشتری شروع به كم شدن می كند . مثلا در روز اول همه خانه های آن پر است و در روز دوم 3 تا 4 خانه آن خالی می شود .

شكل ظاهری دستگاه با گوشی های 6230i قابل مقایسه است . فقط یكی از مشكلات این است كه رنگ نور پس زمینه دكمه ها و صفحه كلید سفید بوده و تمامی دكمه ها به یك اندازه روشن نمی شود . (ردیف وسط تاریك می ماند) .

دكمه حركتی گوشی ، تنها امكان چهار طرف حركت را به شما نمی دهد بلكه با فشار دادن آن می توانید ، انتخاب كنید . البته عادت به آن مدتی زمان می برد . كلید تنظیم صوتی هم ، سمت چپ دستگاه قرار گرفته است . در سمت راست گوشی  فرورفتگی برای بند گردن موجود است . در پائین دستگاه پورت پاپ (POP) می باشد و محل اتصال هندزفری نیز همان جا قرار گرفته است.

یكی دیگر از مشكلات ، بزرگی بیش از اندازه گوشی هنگام اتصال هندزفری به دستگاه می باشد .

وقتی در مورد این گوشی صحبت می كنیم ، نمی توانیم از محل قرارگیری MMC كارت ، صحبتی به میان نیاوریم . این قسمت زیر باتری قرار گرفته است و برای جازدن آن باید گوشی را خاموش كنید . این نكته برای كسانی كه از گوشی به عنوان پخش كننده MP3 استفاده می كنند ، نمی تواند خبر خوبی باشد !!

برای رفع این مشكل دو راه  موجود است : خرید یك كارت حافظه با حجم بسیار بالا و یا خاموش و روشن نمودن گوشی و جابه جا كردن كارت های حافظه . ولی شاید بهتر باشد یك كارت 256 بخرید و خودتان را راحت كنید . اما باید حواستان باشد كه گوشی با تمام كارت های حافظه خوب كار نمی كند .

برای انتقال اطلاعات از كارت حافظه ، می توانید از پورت  infrared (مادون قرمز) و یا بلوتوث استفاده نمائید . این كار حدود 30 تا 40 دقیقه برای 100 مگا بایت طول خواهد كشید . ولی با استفاده از كابل USB این پروسه ، سریعتر انجام خواهد گرفت و حداكثر 25 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت . البته Card Reader ها ، با سرعت بالاتری این كار را انجام می دهند . شاید 2 برابر سریع تر .

نگهدارنده سیم كارت هم مثل دیگر گوشی های نوكیا ، عادی می باشد و مطمئنا با آن مشكلی نخواهید داشت .

 

 

منوها (Menu) :

در این مدل شما بخش های جدیدی را مشاهده خواهید نمود و در واقع نتایج ارتقای ویرایش سری 40 را در آن خواهید دید . به عنوان مثال ویرایش جدید لیست آیکن ها را خواهید دید ، مثلاً لیست به همراه آیتم و یا نشان دادن فایل ها به عنوان آیکن که این حالت برای فایل های گرافیکی بسیار خوب و مهم می باشد و از برخی زوایا ، شکل فولدرها شبیه به میز کار رایانه می باشد (Desktop) .

 

image

 

انتخاب این حالت نمایش به خصوص برای پوشه ی گالری بسیار کار مناسبی می باشد ولی فراموش نکنید که نام فایل در قسمت بالای گوشی نمایش داده می شود که البته فضای زیادی در بالای آن نبوده و نام ها به اختصار نشان داده خواهند شد و عملاً در این حالت متوجه نخواهید شد که فایل صوتی یا ویدئویی شما در چه زمینه ای می باشد . به خصوص که در روی کارت حافظه ذخیره شده باشد .

یکی از مزایای گوشی قابلیت حرکت از پوشه به پوشه ی دیگر می باشد . به عنوان مثال اگر بخواهید عکسی را به عنوان تصویر پس زمینه انتخاب کنید می توانید تمامی پوشه ها را لیست نموده و سپس با استفاده از منوی Option (کلید چند منظوره سمت چپ) Soft key تصویر مورد نظرتان را به عنوان تصویر پس زمینه انتخاب نمایید و یا این که کنتراست صفحه را تنظیم کنید .

خاطرمان باشد که افزایش کارآیی ها و مهارت های گوشی باعث افزایش مدت زمان کار با گوشی می شود . البته تمامی منوها معقولانه تنظیم نشده و گاهی اوقات ایجاد برخی مشکلات را نیز باعث می گردد . به عنوان مثال نبودن منوی Context و یا دسترسی سریع شبیه به آنچه در سونی اریکسون موجود است یکی از همین نکات منفی است .

نکته ی مهم دیگر که طرفداران نوکیا را متعجب ساخته است دکمه ی انتخاب آیتم ها می باشد که به جای دکمه ی چند منظوره سمت چپ ، دکمه ی وسط  Joystick  می باشد که برخلاف محصولات قبلی نوکیا می باشد . البته در نهایت باید خاطر نشان کرد که منوی گوشی سازگار با رزولوشن آن نیست و این رزولوشن برای مدل بعدی این گوشی در نظر گرفته شد که به دلیل به تاخیر افتادن ارائه مدل جدید تر در همین گوشی به کار رفت .

 

image
        
image
 

 

 

منوی گوشی قابل دسترسی با فشار دادن دکمه ی کنترل می باشد . در منوی اصلی نیز شما قادر به مشاهده ی آیتم به صورت ماتریسی خواهید بود و اگر بیش از این تعداد آیتم داشتید می توانید با استفاده از دکمه ی حرکتی ما بین آن ها حرکت نمایید .

 

image
 

 

Joystick گوشی به جهت های مختلفی قابل حرکت می باشد و کارآیی های مختلفی را می توان به آن نسبت داد که کار را راحت تر و سریع تر می نماید . 10 فرمان صوتی نیز قابل ذخیره برای کارآیی های گوشی می باشد که گوشی آن ها را به خوبی تشخیص می دهد . حافظه ی گوشی 11.5 مگابایت می باشد که البته برای هر قسمت و کارآیی گوشی مقدار محدودی از حافظه در نظر گرفته شده است . به عنوان مثال برای قسمت بازی mb 2.4 در نظر گرفته شده است . عملاً شما قادر به استفاده ی حافظه بیش از این میزان در این قسمت نخواهید بود . کارت حافظه نیز کار یک پشتیبان را انجام می دهد به عنوان مثال شما قادر به ذخیره ی شماره ها برروی کارت حافظه نخواهید بود و از رایانه برای این امر باید کمک بگیرید و به همین علت کارآیی های گوشی شامل محدودیت هایی می گردد که البته در بیشتر موارد این چنینی اکثر مصرف کنندگان بدون مشکل ، نیاز خود را برطرف می سازند و  باید در کنار رایانه جهت پخش موسیقی استفاده گردد .

 

دفترچه تلفن (Phone book) :

شما قابلیت ذخیره ی 1000 ورودی را در حافظه ی گوشی خواهید داشت که این البته برای حالتی است که برای هر نام 1 یا 2 فایل را پر نمایید اما با پر نمودن متوسط این میزان به 500 ورودی کاهش خواهد یافت (6 یا 7 فایل برای هر نام) .

همان طور که می دانید برای هر فرد قابلیت ذخیره ی 5 نوع شماره ی اصلی و موبایل و خانه و دفترکار و فاکس را خواهید داشت . اولین شماره ای که وارد می کنید به عنوان شماره ی پیش فرض ذخیره خواهد گردید که به عنوان مثال لحظه ای که می خواهید شماره ای را وارد کنید کافی است که نام و یک شماره را وارد نموده و بعداً سر فرصت برای ویرایش آن نام اقدام نمایید .

 

image
   
image
    
image
 

 

همچنین شما می توانید به مشخصات فرد آدرس ایمیل ، Web ، آدرس های پستی او را نیز بیافزایید و همچنین از سیستم UserID نیز بهره بجویید .

برای هر نام نیز می توانید یک عکس را قرار دهید که البته در زمانی که در حال پر نمودن اطلاعات می باشید عکس نشان داده نمی شود اما در منوی دفترچه تلفن می توانید عکس را مشاهده نمایید و در واقع در لیست کلی شما قادر به مشاهده ی نام و تصویر فرد مذکور خواهید بود و شما قابلیت ذخیره 25 فرمان شماره گیری صوتی را نیز در این قسمت دارا می باشید و تا 100 تصویر نیز قابل استفاده در دفترچه تلفن می باشد و وقتی گوشی زنگ می خورد شما شماره تلفن و عکس فرد را برروی صفحه مشاهده خواهید نمود که البته تصویر آن بزرگ تر از آنچه در لیست دفترچه تلفن دیده می شد ، می باشد ولی با تمام این احوال باید حواستان را بیشتر جمع کنید تا متوجه شوید فرد تماس گیرنده چه کسی می باشد و این یکی از ضعف های نوکیا است که امیدواریم در سری های بعد آن را درست کند .

 

image

 

شما دارای 5 گروه تماس در گوشی می باشید و هر گروه می تواند زنگ مخصوص به خود را داشته باشد و زنگ را می توانید از حافظه ی گوشی و یا از فایل های کارت حافظه انتخاب نمایید . در صورتی که فرد تماس گیرنده جزء یکی از گروه های گوشی باشد ، چراغ پس زمینه گوشی حین زنگ خوردن گوشی روشن نمی شود که حل این معضل برای نوکیا 6 ماه به طول انجامید و نوکیا بیش از 2 مدل را با این مشکل به بازار عرضه نمود و این مشکل درگوشی های 6230 نیز دیده شده است .

 

image

 

اگر بخواهیم دفترچه تلفن گوشی را از لحاظ راحتی نمره دهیم باید بگوییم که در حد متوسط قرار گرفته است و شاید کار با رایانه و سپس انتقال اطلاعات به گوشی ساده تر باشد و در حالت کلی دفترچه تلفن گوشی مشخصاً تولید نوکیا می باشد و دچار تغییرات اساسی نگردیده است و شاید باید گفت در مقام پایین تری نسبت به زیمنس و سونی اریکسون قرار گرفته است .

 

پیام ها (Messages) :

گوشی پیام های هوشمند نوکیا Nokia Smart Message را پشتیبانی می کند که به شما اجازه ی ارسال و دریافت زنگ های ساده را خواهد داد همچنین می توانید تصاویر سیاه و سفید ساده ای را از این طریق ارسال نمایید که این پیام های استاندارد را در گوشی های سامسونگ و ال جی و موتورلا نیز مشاهده می نماییم . 10 پیام پیش فرض گرافیکی نیز درگوشی می باشد ولی متأسفانه پیام های EMS را پشتیبانی نمی کند و EMS نیز سیستمی می باشد که علاوه بر ارسال ملودی و تصویر ، کارهای دیگری نیز انجام می دهد و در سیستم های اروپایی مصرف بالایی را دارا می باشد .

ولی متأسفانه نوکیا از آن استفاده ننموده است که این یکی از نکات منفی تولیدات این شرکت می باشد اگر چه اپراتورهای کمی از این سیستم بهره مند هستند .

 

image
        
image

 

شرکت سازنده  ، سیستم MMS را جایگزین مناسبی برای EMS می داند که فرهنگ استفاده از آن روز به روز در حال رشد است و به شما اجازه ی تدوین یک پیام همه کاره و دارای همه ی نکات را می دهد و هر پیام می تواند حجمی حداکثر برابر KB 100 داشته باشد .

 

image

 

البته گوشی سیستم پیام گیر Email را که قابل همخوانی با پروتکل های POP3/SMTP می باشد نیز دارا بوده که البته ضعف های زیادی را نیز شامل می شود . شما می توانید یک پیام کوتاه را برای هر تعداد فردی که می خواهید از لیست دفترچه تلفن انتخاب و ارسال نمایید . به خصوص وقتی ، نیامدن استاد را می خواهید به دیگر همکلاسی هایتان در دانشگاه اطلاع دهید ! یک سری پیام پیش فرض نیز در گوشی موجود بوده و شما نیز قادر به ساختن یک تعداد از این گونه پیام ها می باشید .

 

لیست تماس ها (Call list) :

در این قسمت گوشی شامل سه لیست تماس های رسیده Received Call ، تماس های از دست رفته Missed Call و تماس های شماره گیری شده Dialed Call می باشد که هر یک نیز گنجایش 20 شماره تلفن را دارد تاریخ و زمان هر تماس نیز در لیست نشان داده می شود و با فشردن دکمه ی قبول تماس لیست تماس های شماره گیری شده ظاهر می گردد .

 

image

 

تنظیمات (Setting) :

پروفایل های گوشی می تواند از این بخش فعال گردد و یا با استفاده از یک بار فشردن کلید روشن و خاموش گوشی ، همچنین قادر به زمان بندی پروفایل ها در یک زمان مشخص می باشید که پس از پایان این مهلت پروفایل مذکور غیر فعال می گردد . همچنین می توانید زنگ مشخصی را برای تماس ها و رویدادهای مختلف در گوشی انتخاب نمایید و این قدرت پروفایل بندی گوشی های نوکیا ، یکی از مزایای مهم این تولیدات می باشد .

 

image

 

تنظیمات صفحه نمایش به شما اجازه ی انتخاب تصویر پس زمینه و تم های مختلف را می دهد . همچنین قابلیت انتخاب اسکرین سیور را نیز برای گوشی خواهید داشت و می توانید یکی از تصاویر موجود در گوشی را برای آن منظور انتخاب نمایید .

 

image
         
image

 

همچنین می توانید ساعت دیجیتالی را جایگزین آن نمایید . در این قسمت شما قادر به دسترسی به اینفرارد GPRS نیز می باشید . بلوتوث دستگاه نیز تنها با برخی از لوازم و گوشی ها ارتباط برقرار می کند و احتمال ایجاد مشکل در ارتباط با HP ipad ها زیاد بوده و کیفیت هدست های بلوتوث ساخت کارخانجات دیگر با گوشی مناسب نمی باشد البته فراموش نکنیم که هدست های سونی اریکسون امروزه بهترین های موجود در بازار می باشند .

استفاده از بلوتوث گوشی برای ارسال و دریافت اطلاعات با رایانه نیز ایده آل و مناسب می باشد . همچنین یک تنظیم خودکار صدای بلندگو را در گوشی دارا می باشیم که در شرایط مختلف برحسب سر و صدا ، حجم صوتی را تنظیم می کند و یا کد دهی به قفل صفحه کلید از دیگر کارآیی های موجود در این قسمت می باشد ، برخی تنظیمات فعال سازی پروفایل ها مثل فعال شدن یک پروفایل به طور خودکار در حین شارژ نیز در همین بخش قابل تنظیم می باشد .

 

گالری (Gallery) :

تمامی پوشه های مختلف در این قسمت قرار گرفته اند که هر یک نیز دارای تیتر مخصوص به خود می باشند و تمامی آن ها در لیست هایی به همراه نام و آیکن آن ها قابل مشاهده می باشند . همچنین شما از این قسمت قابلیت دسترسی به کارت حافظه را نیز خواهید داشت و این منو دارای آیتم های فرمت ، تنظیمات کارت و تغییر حافظه کارت را دارا می باشد و همچنین شما قابلیت ساخت پوشه هایی مخصوص به خود را نیز خواهید داشت و گالری گوشی تا حدی سرگرم کننده بوده و اصلاً با یک File Manager ساده قابل مقایسه نمی باشد .

 

image
 

 

مدیا (Media) :

در این قسمت تمامی تنظیمات مربوط به مولتی مدیا و کارآیی های مربوط به آن موجود می باشد و شاید بهتر باشد از دوربین آن شروع کنیم . دوربین گوشی از نوع VGA بوده که قابلیت عکس برداری پرتره را نیز دارا می باشد (انفرادی 80x96) و کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی در حد متوسط می باشد . البته پس از اتصال به رایانه و انتقال تصاویر به رایانه کیفیت این تصاویر افزون تر می گردد که البته باز هم در حد خوب نخواهد بود . تنظیمات دوربین نیز ساده و عادی بوده و دارای قابلیت عکس برداری در شب نیز می باشد . سه کیفیت مختلف نیز برای عکس برداری در گوشی موجود می باشد و تصاویر با فرمت JPEG ذخیره می گردند . در قسمت ویدئو نیز شما قابلیت فیلم برداری تا 15 ثانیه را با فرمت 3GP خواهید داشت (با فرمت صدای AMR و رزولوشن 128*96) البته مدت زمان فیلم برداری تا 4 دقیقه (1.5 مگابایت) نیز قابل ارتقاء می باشد . همچنین می توانید کارت حافظه را به عنوان محل ذخیره اصلی این قسمت تنظیم نمایید که این مطلب اجازه ی فیلم برداری بیشتری را به شما خواهد داد .

 

مدیا پلیر (Mediaplayer) :

یک برنامه جهت پخش موسیقی با پشتیبانی لیست پخش Playlist که البته بهتر است آن ها را در رایانه فرمت و تنظیم نموده و به گوشی ارسال نمایید . همچنین تیتر و نام Mp3 ها نیز نوشته می شود ولی باید مطمئن باشید که فایل های مورد نظرتان در پوشه موسیقی Music Folder قرار گرفته باشد .

این برنامه قابلیت پخش انواع فرمت های Mp3 را داشته و کیفیت آن حتی زمانی که از بلندگوی دستگاه شنیده می شود ، باور نکردنی می باشد و دیگر با چنین زنگ های Mp3 ، زنگ های پلی فونیک جذابیتی نخواهند داشت .

ضبط گوشی Dictaphone نیز به شما اجازه ی ضبط 3 دقیقه صحبت را خواهد داد که در حین مکالمه نیز کار خواهد نمود ولی تعداد فایل های ذخیره شده بسته به حجم حافظه خالی دارد اما در این که چرا قابلیت ضبط صدا 3 دقیقه بوده و قابل افزایش نیست ، این است که این برنامه جهانی می باشد و صرفا برای گوشی های دارای کارت حافظه طراحی نشده است . به عنوان مثال در زیمنس SL45 و سونی اریکسون نیز قرار گرفته شده است .

 

image
 

 
رادیو (Radio) :

گوشی به شما اجازه ی ذخیره ی 20 کانال رادیو را خواهد داد که در خیلی از گوشی های دیگر نیز استفاده گردیده است . رادیوی گوشی نیز قابل شنیده شدن از طریق هدست و بلندگو می باشد ولی چون هدست نقش آنتن را برای گوشی ایفا می کند باید در هر حالتی به گوشی متصل باشد . همچنین رادیو قابل تنظیم و پخش به عنوان زنگ هشدار و بیداری گوشی نیز می باشد ولی متأسفانه قادر به ذخیره و ضبط برنامه های رادیو نمی باشید که البته این کارآیی در 3300 نوکیا وجود داشته ولی به این گوشی منتقل نگردیده است .

 

تنظیم كننده (Organizer) :

شما قادر به ذخیره 100 تا 250 رویداد در حافظه گوشی می باشید که این تعداد به طول آن ها بستگی دارد رویدادهای قدیمی نیز به طور خودکار حذف و پاک می گردند ، تقویم گوشی نیز قابل رؤیت به صورت هفتگی و ماهیانه بوده و قابلیت حرکت سریع برروی تاریخ های مختلف را نیز دارا می باشید .

5 قرار و رویداد مختلف ملاقات ، تماس ، تولد ، یادآوری ، یادبود در این قسمت موجود می باشد که می توانید برای هر رویداد زنگ به خصوصی را قرار دهید که می تواند رویداد در دوره های مختلف نیز تکرار گردد .

 

image
         
image

 

لیست انجام وظایف (To do list) :

لیست انجام وظایف نیز به شما اجازه ی ساخت و نوشتن وظایف روزانه با اهمیت های مختلف را می دهد و برای هر یک نیز می توانید زمان یا تاریخ خاصی را قرار دهید .

 

image

 
نوشته ها (Note) :

در هر نوشته شما گنجایش 3000 کاراکتر را خواهید داشت که بیش از حد کافی نیز می باشد و در دو اندازه فونت موجود می باشد .

 

image

 
Electronic Walet :

کیف پول الکترونیکی که در آن می توانید اطلاعات سرّی و شخصی خود از قبیل کدهای رمز کارت های اعتباری و غیره را ذخیره کنید که البته ما استفاده از این قسمت را به شما توصیه نمی کنیم چون یافتن اطلاعات داخل این نرم افزار خیلی هم کار غیرممکنی نمی باشد .

 

كارایی ها (Application) :

در این قسمت نیز تمامی کارآیی های نصب شده تحت Java موجود می باشد که می توان از ماشین حساب ، تایمر ، کرونومتر ، تبدیل واحد و ساعت جهانی نام برد و سه بازی رالی و گلف و شطرنج نیز در این بخش موجود می باشد .

 

image
   
image
    
image
 

  

WAP Browser :

WAP Browser ویرایش 2 با قابلیت نشان دادن صفحات XHTML نیز در این بخش موجود است نرم افزار اتصال به رایانه نوکیا نیز همگانی گردیده و احتیاجی به جستجو جهت یافتن نرم افزار مدل خاصی از گوشی ها نیست در واقع این برنامه با همه گوشی های نوکیا همخوانی دارد .

 

و در نهایت :

گوشی دارای هیچ گونه مشکل آنتن دهی نمی باشد و صدای زنگ گوشی نیز تا حد زیادی بلند می باشد به خصوص که یک زنگ Mp3 مناسب و بلند را برای آن قرار داده باشید ، قدرت ویبره ی گوشی نیز در حد متوسط است .

گوشی از طرفی از لحاظ کارآیی و کیفیت یکی از بهترین های سری 40 می باشد و از طرف دیگر تعداد زیادی از کارآیی های گوشی محدودیت هایی را در خود دارند مثل عدم امکان ضبط برنامه از رادیو .

یکی از مزایای مهم گوشی نیز صفحه نمایش ارتقاء یافته ی آن می باشد که یکی از بهترین های نوکیا بوده و رفتار مناسبی را نیز در برابر نور خورشید خواهد داشت . ایرادات و مشکلات مربوط به اینترفیس گوشی نیز به این زودی ها درست نخواهد شد و به همین علت باید حواستان به این مطلب باشد که یکی از آن ها سرعت پایین ذخیره در کارت حافظه ی MMC می باشد .

البته این گوشی تقریباً اولین مدل مجهز به کارت حافظه می باشد . البته این گوشی برای آن هایی که همواره به دنبال بالاترین کارآیی در گوشی می باشند ، هنوز دارای مشکلاتی بوده و خیلی مناسب این هدف نمی باشد . البته این گوشی که در دنیای گوشی های مدگرایانه پا به عرصه گذاشت ، در ابتدا از قیمت بالایی برخوردار بود که پس از مدتی دچار افت قیمت گردید و دانش آموزان و جوانان از مشتریان پر و پا قرص این گوشی می باشند که می توانند از گوشی به عنوان یک پخش کننده Mp3 نیز بهره بجویند .

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)