Nokia 6030

این گوشی ، یك گوشی ارزان قیمت است كه هم زیباست و هم دارای یك رادیو می باشد .

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۷/۷/۴
NOKIA 6030

 

آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :

-  گوشی موبایل

-  یك عدد باتری BL-5C نوكیا

-  یك هدست HS-7

-  راهنمای مصرف كننده

 

این گوشی ، یك گوشی ارزان قیمت است كه هم زیباست و هم دارای یك رادیو می باشد . ساخت گوشی 6030 توسط نوكیا ، برای تجدید موفقیت های قبلی این شرکت در بین گوشی های كلاس میانی می باشد که هم اکنون در حال خارج شدن از رده است ، اما آیا حقیقتاً 6030 قابلیت پیروی و ادامه راه نیاكان خود را دارد ؟

آیا می تواند طعم موفقیت را ، مجدداً به نسل خود بچشاند ؟

 

نقاط قوت این گوش :

-  طراحی زیبا و مناسب

-  همراهی یك رادیو با شما

-  دكمه های بزرگ و كاربردی برای دستیابی به منوهای داخلی

 

چند نقطه ضعف در این دستگاه :

-   دكمه كنترل وسط ، برای استفاده راحت نیست

-   باید استفاده از INFRARED را فراموش كنید !

-   صفحه نمایشگر حساس به خط و خش و لک

-  داشتن صدای مونو برای رادیو (باید از صدای استریو صرف نظر نمایید)

 

 

image

 

در ماه مارس سال 2005 میلادی ، نوكیا ، این مدل گوشی را به بازار معرفی نمود ، یعنی دقیقاً قبل از نمایشگاه سبیت آلمان . نقطه ی قوت این گوشی وجود طراحی زیبا و قیمت مناسب آن می باشد . 6030 یكی از پرطرفدارترین گوشی ها برای استفاده كنندگانی است كه دنبال دردسر نبوده و یك گوشی زیبا به همراه منوهای ساده ، آنها را راضی خواهد نمود . این مدل گوشی برای تولید كنندگان،  اهمیت بالایی پیدا كرده است ؛ حتی بیش از آنچه ابتدای كار تصور می شد ، زیرا امروزه والدین كودكان نیز برای رفع نگرانی خود به فكر تجهیز نوجوانان شان در سنین پائینتر به تلفن همراه افتاده اند ؛ یك كنترل و وسیله ارتباطی ساده با قیمت مناسب ، مساوی است با ، درست حدس زدید : موفقیت صد در صد .

همچنین استفاده كنندگانی كه از گروه های دیگر سنی به این جرگه می پیوندند ، از همین نظرات برخوردار می باشند و فكر   می كنند ، كلاً نیازی به یك دوربین چند مگا پیكسلی ، كارت حافظه و از اینگونه تجهیزات جانبی روی موبایل نیست .

 

مشخصات فیزیكی : نوارهای براق و درخشنده

یكی از بهترین و مورد قبول ترین استانداردها برای موبایل ، ساختاری با لبه های گرد و اندازه 18×44×104 میلی متر و وزنی برابر 90 گرم می باشد . نوارهای درخشنده در تمام طول گوشی كشیده شده و تجسم زیبایی را ایجاد می كنند ، همچنین این نوارها پشت و روی گوشی را از یكدیگر مجزا می سازند و باعث شده كه گوشی ، لاغرتر از حالت عادی به نظر بیاید . پوشش جلوی گوشی یك مدل جدید است كه در دیگر گوشی ها ، این سبک طراحی کمتر دیده می شود

 

image

 

این پوشش ، قاب مقابل چشمان شما را به 5 نوار بزرگ تقسیم می كند كه دو نوار مخصوص كلید های CONTEXT می باشد و البته نكته ای كه  نظر مشتریان را جلب می كند ، كلید كنترل میانی است كه مانند نوارهای دور گوشی ، از درخشندگی و زیبایی خاصی برخوردار می باشد و یك نگاه كافی است كه تصور یك كلید كنترل پلاستیكی ساده را فراموش شود .
علامت شركت تولید كننده در زیر نوار نقره ای بلندگو ی دستگاه ، زیر یك شیشه حك شده است همچنین پشت دستگاه نیز این علامت واضح و مشخص می باشد .

وجود و یا اتصال یك دوربین دیجیتال به این گوشی ، منتفی است و این خود یك نظر هوشمندانه جهت رسیدن به اهداف مشتریان با قیمت پائین می باشد .

 

image

 

قسمت بالای گوشی به صورت یك تكه است و قابلیت باز شدن و جدا سازی را ندارد که این قضیه حاکی از ساختار محکم گوشی و کیفیت بالای مونتاژ آن است . متاسفانه در اكثر آزمایشات بر روی این گوشی ، با اینكه گوشی از جنس تحسین برانگیزی ساخته شده ، بعد از گذشت زمان ، پوشش عقب كه باتری و سیم كارت را در زیر خود قرار می دهد ، دچار لقی شده و دیگر محكم و سفت در جای خود نمی ایستد .

جنس قاب دستگاه خیلی قابل ستایش نمی باشد . به هر حال قاب رویی دستگاه دارای یک سطح صاف و براق مشکی رنگ است که به سادگی اثر انگشتان کاربر همه جای آن حک می شود و به همین منوال قاب گوشی به زودی کثیف و چسبناک می شود و بهتر بود که به جای یک قاب براق ، از یک قاب مات همانند آنچه در قاب پشتی گوشی به کار رفته در جلوی آن نیز به کار می رفت .

باید گفت كه وقتی نوكیا 6030 در دست شماست ، هیچ كس گمان نمی كند كه این گوشی ، گوشی ارزان قیمتی باشد . این گوشی به راحتی با گوشی های گران قیمت اشتباه گرفته می شود ولی خوب ، متأسفانه دوربین در آن یافت نمی شود . در کل می توان گفت : ظاهرش به قیمتش نمی آید . این گوشی در سه رنگ سیاه براق ، بژ و نقره ای در بازار موجود می باشد و دارای قاب قابل تعویض است .

 

غیر فعال یعنی آرام

صفحه نمایشگر این گوشی از نوع CSTN می باشد که معمول گوشی های این کلاس است . اطلاعات صفحه ی نمایشگر در زیر تشعشع آفتاب قابل خواندن است و این گوشی دارای قابلیت نشان دادن تصاویربا 65000 رنگ می باشد که رزولوشن آن  128×128 پیكسل در مساحت 27×27 میلی متر می باشد . البته خوشبختانه صفحه پلاستیكی استفاده شده روی نمایشگر مناسب و مسطح است ؛ چراكه گاهی اوقات از شیشه محدب استفاده می شود كه همه چیز را خراب می كند .

 

صفحه کلید :

کلیدها در کل شل می باشند . کلید 4 طرفه (Joystick) نیز با این که به راحتی به جهت های دلخواه حرکت می کند ولی کمی دچار لقی است که گاهی به دکمه ی وسطی گیر کرده . باعث اذیت شدن کاربر می شود . در کنار کلید 4 جهته کلیدهای کمکی (Context Keys) و کلیدهای رد و برقراری تماس قرار دارند و کلیدهای عددی ، حرفی نیز بزرگ بوده و کار با آن ها مطلوب می باشد . نور زمینه ی صفحه کلید نیز در محیط های تاریک سودمند است .

 

image

 

image
 

 

یك منوی آشنا :

طراحی منوی این دستگاه ، مانند تمامی منوهای سری 40 نوكیا است . جستجو در منوها با استفاده از دكمه های كنترل كه در اطراف قرار گرفته اند و همچنین با كلید 4 جهته (Joystick) ، انجام می شود .

شما قابلیت تغییر رنگ نوشتار را ندارید و مطمئناً در زمینه های تیره به مشكل برخواهید خورد ، نمونه این ایراد را در شكل می بینیم ، با وجود پس زمینه تصویر زیر دریا ، دیگر نوشته ها به خوبی قابل مشاهده نیستند .

دكمه ی کمکی سمت چپ (CONTEXT KEY) برای انتخاب گزینه GO TO می باشد که این منو اكثر گزینه های مهم را شامل می شود و قابلیت انتخاب گزینه ها به دلخواه در آن وجود دارد . دكمه سمت راست هم مثل دکمه ی وسط كنترل چهار طرفه می تواند یك منوی مشخص شده را انتخاب نماید .

 

دفترچه تلفن (Phone book) :

این دستگاه ، قابلیت استفاده همزمان از هر دو دفترچه تلفن موجود در گوشی و سیم كارت را دارد . حافظه تلفن گنجایش 300 تلفن را دارد كه این مقدار شاید زیاد نباشد ولی ، آنقدر زیاد هست كه اکثر استفاده كنندگان این تلفن را قانع کند .

برای هر نام هم ، قابلیت ذخیره 5 تلفن مختلف وجود دارد . همچنین E-mail و آدرس اینترنتی فرد را نیز ذخیره می كند . اگر آدرس هم گرفتید ، نگران نباشید ؛ اسم خیابان را ، با یك نوشته كوتاه می توانید ذخیره كنید . اما مطمئن باشید برای دوستان خاص تان نمی توانید تصویر و یا زنگ خاصی را انتخاب نمائید ، مگر اینكه آنها را در گروه بندی های تلفن قرار دهید آن وقت است كه برای آنها قابلیت تفكیك ملودی را دارید .

همچنین شما قابلیت شماره گیری صوتی را نیز ندارید ، حتی زمانی كه از هندزفری استفاده می كنید . تمامی جستجو ها باید توسط دكمه ها انجام شوند .

 

صوت و نوشتار

زنگ ها پلی فونیك و 16 صدایی می باشند . حدود 30 عدد ملودی نیز در گوشی موجود است که قابلیت باز كردن و ذخیره ملودی های بیشتر نیز در گوشی می باشد و حدود 3 مگا بایت حافظه برای آن در نظر گرفته شده است .

گوشی نوكیا 6030 ، دو پروفایل را هم به شما اختصاص داده است كه هر طور مایل باشید آنرا تنظیم نمائید . همچنین با استفاده از Time Profile Set Up از قابلیت زمان بندی پروفایل ها نیز برخوردار می باشید .

در این گوشی امکان ارسال و دریافت پیام های SMS و EMS وجود دارد و همچنین می توانید حداکثر 6 پیام کوتاه (SMS) را در قالب یک پیام ، یعنی به صورت پشت سرهم از طریق این گوشی ارسال نمایید . البته T9 انگلیسی هم در خدمت شماست كه کاربردی برای فارسی زبانان ندارد . پیام های MMS نیز قابلیت حجمی تا میزان حداکثر 100 كیلوبایت را دارند ، ولی گوشی قابلیت E-mail ندارد .

 

زنگ بیداری و تقویم :

زنگ بیداری شما با تنظیم و انتخاب مدت زمانی كه خودتان صلاح می دانید ، می تواند به صورت متناوب و مداوم به كار خود ادامه دهد . همچنین شما می توانید روزهایی را كه قصد بیدار شدن ندارید را جدا كنید .

تقویم شما كامل نیست و تنها یك ماه در سال را نشان می دهد ، كه كافی نیست . برای هر روز می توانید یك رویداد به همراه یک نوشته كوتاه تا حداكثر 160 كاراكتر تعریف کنید . همچنین از یك یادآور كوتاه و ساده كه می تواند روزانه ، هفتگی ، ماهانه و یا سالیانه تکرار شود . نیز می توانید استفاده كنید كه شما را با خبر كند . ولی حواستان باشد كه شماTask Manager  ندارید . راستی همانطور كه گفته شد اصلا به دنبال كرنومتر ، شمارش معكوس ، Dictaphone و Mailbox در 6030  نباشید . موبایل شما تنها از یك ماشین حساب ساده و استاندارد و یك تبدیل واحد ساده برخوردار می باشد . یك تبدیل واحد پیچیده تر نیز جزء كاربردهای نصب شده است كه حجم ، فاصله ، سطح و ... را در واحد های مختلف محاسبه می كند .

 

یك رادیوی FM مونو همراه شماست

برای كسانی كه بدنبال یك وسیله مناسب جهت پركردن اوقات فراغت می باشند ، شاید اولین موردی كه نظرشان را جلب كند ، وجود یك گیرنده FM در دستگاه تلفن باشد . البته شاید خیلی بهتر بود اگر ، گیرنده رادیوی نوكیا استریو بود . حواستان باشد كه برای راه اندازی رادیوی گوشی باید هندزفری HS-7 نوكیا را به گوش خود متصل نمائید . البته بهتر است كه از همان هندزفری مخصوص موبایلتان  استفاده كنید و از انواع دیگر صرف نظر كنید .

 

image

 

در این حالت گوشی شما قابلیت ذخیره 12 ایستگاه رادیویی را به همراه نام هایشان دارا خواهد بود . سیستم اتوماتیك جستجوی ایستگاه های رادیویی نیز قابل اطمینان می باشد . باید به خاط داشته باشید كه هدفون موجود قابلیت استفاده جهت Handsfree و پاسخگویی به تلفن را نیز دارد . به همین جهت در محل اتصال دو سیم یك میكروفن قوی ولی كوچك به همراه دكمه های قطع و وصل تماس قرار گرفته است .

 

نحوه ی اتصال به کامپیوتر :

جهت اتصال 6030 به كامپیوتر ، شما باید ، از كابل اتصال دیتا استفاده كنید و خبری از گزینه های دیگر مثل كابل USB و غیره نمی باشد . مشکل اساسی این گوشی عدم وجود بلوتوث و یا اینفرارد (Infrared) می باشد . در ضمن کابل دیتا نیز در بسته ی گوشی وجود ندارد و باید به خرج خودتان یک کابل دیتا تهیه نمایید .

در اوایل ارائه ی این گوشی به بازار ، شایعه هایی مبنی بر این که پورت اتصالی گوشی از نوع Mini USB می باشد ، وجود داشت . (این پورت از لحاظ ظاهر شبیه به پورت Mini USB می باشد) که متأسفانه این چنین نیست و به اصطلاح خود سازندگان گوشی این پورت "Plug and Play" نام دارند !

 

image

 

به هر حال با تمامی خوبی ها و بدی ها ، این گوشی یكی از موفقیت های شركت نوكیا به شمار می آید كه یاد آور قهرمانانی چون 3510i و 3100 نوكیا می باشد كه بازار را به قبضه خود درآورده بودند .

البته شاید پیشنهاد بدی نباشد كه با پرداخت مبلغی اضافه تر ، صاحب یك گوشی 6021 شوید كه مجهز به صفحه TFT ، بلوتوث و تقویمی قوی تر می باشد .

 

 

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)