Samsung B7722

باید قبول کرد که نام B7722 خیلی جذاب نیست اما وقتی بدانید که این گوشی بر خلاف اغلب گوشی های دوسیم کارته بازار که تنها موارد اساسی و پایه ای را پوشش می دهند ...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۶/۲۶
بررسی تخصصی Samsung B7722 : فعـــالیـــت دوگــانـه
مقدمه

باید قبول کرد که نام B7722 خیلی جذاب نیست اما وقتی بدانید که این گوشی بر خلاف اغلب گوشی های دوسیم کارته بازار که تنها موارد اساسی و پایه ای را پوشش می دهند ، به بسیاری از قابلیت های پیشرفته که بسیار کم در این گونه گوشی ها دیده می شوند ، مجهز است حتما شگفت زده خواهید شد.

شاید برخی استفاده از دو عدد هفت و دو عدد دو در کنار هم برای نام گوشی را یک نشانه تلقی کنند اما باید بدانید که این نام هیچ شباهتی به نام های دیگر دوسیم کارته های شرکت ندارد. به هر حال دو سیم کارته بودن اصلی ترین ویژگی Samsung B7722 است اما این تنها قابلیتی نیست که گوشی در چنته دارد.

علاوه بر ظاهر زیبا و اداره خوب دو سیم کارت به صورت همزمان ، B7722 به یک دوربین 5  مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و امکانات ارتباطی بالاتر از حد متوسط (شامل پشتیبانی از شبکه های 3G در یکی از سیم کارت ها و همین طور Wi-Fi) مجهز است. و بهتر از هر دوی این ها صفحه نمایش لمسی 3.2 اینچی گوشی است.

 

image
 
image

با اینکه گوشی های دوسیم کارته تنها مورد توجه مجموعه خاصی از مشتریان هستند ، به نظر می رسد که هیچگاه جزو جریان های اصلی صنعت گوشی های تلفن همراه نخواهند بود. اینکه آیا به کارگیری قابلیت های بیشتر می تواند به افزایش تمایل عمومی به سمت این گوشی ها کمک کند ، و یا اینکه افزودن چنین قابلیت هایی به مذاق کاربرانی که نمی خواهند پول اضافه ای برای چنین امکانات زائدی بدهند، خوش خواهد آمد یا نه  ، خود مبحث دیگری است. Samsung B7722 یکی از گوشی هایی است که با چنین پرسشی روبروست. بهتر است نگاهی به مشخصات گوشی بیاندازیم و ببینیم جای خالی چه امکاناتی هنوز در آن حس می شود:

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3.2 اینچی با قابلیت نمایش 256000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن WQVGA

پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE  در هر دو سیم کارت

پشتیبانی یک بانده از 3G با HSDPA (تنها در SIM 1)

رابط کاربری TouchWiz

دوربین 5  مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و ضبط ویدیویی QVGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

Wi-Fi

رادیو اف ام با RDS

بلوتوث استریو v2.1

پورت استاندارد microUSB

مرورگر اسناد آفیس

کیفیت صدای خوب

 

نقاط ضعف اصلی

 

قیمت بسیار بالا

مشکلات مدیریت حافظه

خوانایی ضعیف صفحه نمایش در برابر نور آفتاب

پنل های جلویی و پشتی مستعد پذیرش لکه ها هستند

نبود سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

 

همانطور که مشاهده می کنید ، B7722 قابلیت های فراوانی دارد. و با اینکه این موضوع برای ما بسیار جذاب و دوست داشتنی است ؛ به بالا رفتن قیمت گوشی منتج می شود: قیمت بسیار بالا.

 گوشی قیمتی حدود سیصد یورو دارد که برای یک گوشی غیرهوشمند به نظر خیلی زیاد می آید.

گرچه شاید دیگر گوشی های دو سیم کارته بازار به دلیل قیمت بیش از حد ارزان شان مورد توجه قرار نمی گیرند و این B7722 باشد که چنین نقدی را به خود وارد نمی بیند. این یکی از موضوعاتی است که در جریان این بررسی به آن خواهیم پرداخت.

 

image
 
image

image
 
image

 

در قسمت بعد ما را همراهی کنید تا ببینم جعبه Samsung B7722 چه لوازمی را در خود جای داده است و نگاهی از نزدیک به طراحی و ظاهر گوشی بیاندازیم؛

 

محتویات جعبه درخشان B7722

 

Samsung B7722 در یک جعبه کوچک با نوشته های درخشان عرضه می شود. با توجه به اینکه گوشی از نوع Fashion یا مدگرا نیست ، این امر کمی غیر معمول به نظر می رسد. نوشته های درخشان جعبه گوشی در مقابل طراحی بسیار ساده گوشی قرار دارند. بهتر است ببینیم چه لوازمی در داخل این جعبه قرار داده شده اند.

جعبه Samsung B7722 لوازم زیادی در خود جای داده است. یک شارژر microUSB کوچک ، کابل انتقال داده microUSB ، کتابچه های معمول و دو سی دی محتوی نرم افزار در داخل این جعبه دیده می شوند.

 

image
 
image

یک هدست با یک مبدل microUSB به 3.5 میلی متری که یک کلید آغاز/پایان مکالمه و یک میکروفن در آن تعبیه شده است هم از دیگر محتویات این جعبه کوچک اما درخشان است.

 

نمای 360 درجه Samsung B7722

اندازه Samsung B7722 برای یک گوشی لمسی دو سیم کارته واقعا تحسین برانگیز است. گوشی ابعادی معادل 14.3 * 55.5 *113.5 میلی متر و وزنی معادل 112 گرم دارد. B7722 به آسانی در دست جای می گیرد و گوشه های گرد آن سبب کار آسان با گوشی می شوند.

طراحی

هیچ چیز غیر معمولی در طراحی Samsung B7722 به چشم نمی خورد اما از آنجاییکه گوشی های لمسی اجازه خلاقیت به خرج دادن چندانی برای طراحان مهیا نمی کنند ، نمی توان از این نکته شگفت زده شد. تمامی بدنه گوشی به جز قاب نقره ای که گوشی را احاطه کرده است ، مشکی است (همانند Samsung Omnia II).

گوشی از پلاستیکی با کیفیت فوق العاده ساخته شده است: در کل هم ظاهر گوشی و هم کار با آن بسیار عالی هستند. شاید حتی طراحی Samsung B7722 هم برای شما جذاب باشد اما از این می ترسیم که چنین طراحی ای برای مخاطبین هدف مناسب نباشد. در طراحی گوشی زیاده از حد از Corby الهام گرفته شده است که تناسب چندانی با مخاطبین مسن تر گوشی های دو سیم کارته ندارد. گرچه تنها با نگاه کردن به ظاهر گوشی نمی توان حدس زد گوشی چه قابلیت ویژه ای در خود دارد.

هم پنل جلویی و هم پنل پشتی مستعد جذب اثرات انگشت هستند.

 

image
 
image

image
 
image

 

Samsung B7722 از یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3.2 اینچی با قابلیت پشتیبانی  از رزولوشن WQVGA بهره می برد. صفحه نمایش حساسیت بالایی دارد اما خوانایی آن در برابر تابش نور آفتاب جای سوال دارد.

 

image
 
image

 

 پلاستیک استفاده شده بر روی صفحه نمایش قابلیت انعکاسی بالایی دارد و با گذشت مدت زمانی کوتاه اثرات انگشت زیادی به خود جذب می کند . در کل می توان گفت که صفحه نمایش تنها در فضاهای بسته قابل به کارگیری است.

در بالای صفحه نمایش خروجی صدای مخاطب قرار دارد. درست در کنار آن و در سمت راست دوربین ثانویه مخصوص تماس های ویدیویی جای گرفته است. در زیر صفحه نمایش کلیدهای سخت افزاری استاندارد یعنی کلید های آغاز و پایان مکالمه و کلید بازگشت در میان آن ها تعبیه شده اند. کلید پایان مکالمه به عنوان کلید روشن/خاموش گوشی هم عمل می کند.

 

image
 
image

image
 
image

 

کناره سمت چپ Samsung B7722 میزبان کلیدهای تنظیم صدا و پورت MicroUSB است. می توانید از پورت microUSB برای اتصال شارژر ، کابل انتقال داده یا مبدل هدست ارائه شده (که اجازه استفاده از هدست های استاندارد با سوکت صوتی 3.5 میلی متری را مهیا می کند) استفاده کنید. یک پوشش پلاستیکی این پورت را می پوشاند.

در کناره سمت راست Samsung B7722 ، کلید قفل گوشی ، کلید سوییچ بین سیم کارت ها و کلید دوربین تعبیه شده اند.

image
 
image

image
 
image

 

کناره پایین B7722 تنها دهنی را در خود جای داده است و کناره بالایی گوشی کاملا خالی از هر نوع کنترلی است.

 

image
 
image

 

در کناره پشتی Samsung B7722 لنز دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار ، فلاش LED و اسپیکر گوشی قرار گرفته اند.

 

image
 
image

 

در زیر کاور باتری اسلات کارت حافظه microSD قرار دارد. کارت هایی تا گنجایش هشت گیگابایت با B7722 سازگارند. گوشی به آسانی و به خوبی کارت حافظه هشت گیگابایتی ما را که پر از انواع گوناگون فایل ها بود ، مدیریت کرد.

در زیر کاور باتری به شیارهای سیم کارت ها دست پیدا خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که تنها در SIM 1 از ارتباطات 3G پشتیبانی می شود و اگر چنین سیم کارتی دارد برای استفاده از روش های پرسرعت انتقال داده باید آن را در شیار SIM 1 جای دهید.

Samsung B7722 به یک باتری Li-Ion با ظرفیت 1200 میلی آمپر مجهز است و اعلام شده است که این باتری تا 420 ساعت در حالت آماده به کار و تا 12 ساعت و 50 دقیقه در حالت مکالمه می تواند انرژی مورد نیاز Samsung B7722 را تامین نماید.

 

image
 
image

image

 

هیچ ابهامی در کیفیت ساخت Samsung B7722 وجود ندارد. و ما با هیچ مشکلی که مربوط به ساخت گوشی باشد در حین انجام بررسی برخورد نکردیم. این گوشی احساس استحکام بالایی دارد و استفاده از آن هم بسیار آسان است. Samsung B7722  (بخوانید گرانقیمت) به نظر نمی رسد و شاید برای مخاطبین هدفش هم بیش از حد جوانانه طراحی شده باشد.

 

image
 
image

 

در قسمت بعد رابط کاربری گوشی را به همراه شما بررسی خواهیم کرد.

 

TouchWiz 2.0 Plus

Samsung B7722 از رابط کاربری TouchWiz 2.0 Plus  استفاده می کند. این نسخه همانند نسخه های پیشین TouchWiz  است اما شباهت بسیاری هم به Bada پیدا کرده است. Plus به دلیل چندین به روز رسانی این رابط کاربری نسبت به نسخه 2.0 به نام آن افزوده شده است.

بسیاری از قسمت های TouchWiz 2.0 Plus برای کاربران قدیمی سامسونگ آشنا خواهند بود و برای کاربران تازه کار سامسونگ هم این رابط بسیار سر راست،دوست داشتنی و جذاب به نظر خواهد آمد.

با توجه به غیر هوشمند بودن گوشی ، Samsung B7722 بسته نرم افزاری غنی ای دارد و البته از جاوا هم پشتیبانی می کند. بدین طریق امکان نصب بازی ها و حتی نرم افزار های اضافی دیگر را هم بر روی گوشی خواهید داشت.

صفحه اصلی TouchWiz  مبتنی بر ویدجت است و بنابراین می توانید هر چند تا از آن ها را که بخواهید بر روی صفحات اصلی جای دهید اما تنها سه صفحه اصلی در اختیار شما قرار می گیرد و امکان افزودن تعداد آن ها هم وجود ندارد.

با ضربه زدن بر روی کلید Widget اجازه افزودن و همین طور حذف ویدجت ها را به صفحه اصلی را پیدا خواهید کرد. قسمت حاوی ویدجت ها در سمت پایین صفحه اصلی قابل مشاهده است و به همان طریقی که پیش از این کار می کرد ، کار می کند. در همین قسمت صفحه سه شماره را مشاهده خواهید کرد که صفحه اصلی فعال را به شما نمایش می دهند.

 

image
 
image
 
image

 

Widget  ها نرم افزارهای کوچکی هستند که به شما اجازه می دهند صفحه اصلی خود را سفارشی سازی نمایید. . برخی از آنها مانند Calendar ،World Clock ، Image Gallery ، پخش کننده موسیقی یا رادیو  کاملا کارآ و هدفمند هستند و برخی نیز کاملا بیهوده و بی مصرف هستند و فقط برای سرگرمی ایجاد شده اند.

با استفاده از ویدجت More Widget می توانید  ویدجت های جدیدی هم برای گوشی تان دانلود نمایید. در حال حاضر تنها بیست و یک ویدجت در دسترس کاربران قرار دارد.

منوی اصلی گوشی به چندین صفحه متفاوت (تا ده صفحه) گسترش پیدا کرده است که به طرفین قابل پیمایش هستند. تمامی نرم افزارها (غیر از نرم افزارهای جاوای نصب شده) از طریق منو قابل دستیابی اند و به همین دلیل نیازی به رفتن به زیرمنوها نخواهد بود.

 

image
 
image

 

B7722 به یک Task Manager هم مجهز است . گرچه با استفاده از آن تنها می توانید ببینید که حافظه گوشی پر شده است و برای باز کردن نرم افزاری دیگر و آزاد سازی حافظه  باید یکی از نرم افزار های فعال را ببندید . بنابراین سوییچ میان نرم افزارهای در حال اجرا غیرممکن است.

هنگامی که نرم افزاری را می بندید می توانید آن را به حالت معلق درآورید (که تا هنگامی که به آن بازگردید ، آن را از کار کردن منع می کند) و یا می توانید آن را به حالت فعال در پس زمینه باقی گذارید(که در مواردی که نرم افزار نیاز به دسترسی به اینترنت دارد ، ممکن است باعث هزینه های ناخواسته برای شما شود).

 

image
 
image
 
image

 

Samsung B7722 از قابلیت محبوب قفل گشای هوشمند هم بهره می برد. این قابلیت به شما اجازه می دهد که با رسم یکی از حروف انگلیسی بر روی صفحه نمایش قفل گوشی را باز کرده و یا حتی به اجرای نرم افزاری خاص یا برقراری تماس با مخاطبی خاص اقدام نمایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

قابلیت Etiquette pause - که نام دیگری برای قابلیت Turn To Mute  است- هم در این گوشی عرضه شده است.

 رابط TouchWiz  بخوبی کار می کند و گوشی در هنگام استفاده اصلا از کار نمی افتد. البته گاهی کندی هایی در مرور عکس های پنج مگاپیکسلی و صفحات وب سنگین دیده می شود .

 

نرم افزار ها و ویدجت های سرویس های شبکه های اجتماعی ،عدم یکپارچگی با دفترچه تلفن

 

B7722 به خوبی با سرویس های شبکه های اجتماعی یکپارچه شده است و چهار ویدجت را در صفحه اصلی برای دسترسی به MySpace ،FaceBook ، Twitter و Bebo ارائه می کند.MySpace و FaceBook نرم افزارهای اختصاصی خودشان را هم دارا هستند.

تمامی این چهار ویدجت از رابط مشابهی بهره مند هستند . یک کلید بزرگ update در بالا ، یک کادر متنی برای نشان دادن وضعیت و حالت فشما و چند کلید دیگر در پایین این رابط دیده می شوند.

در ویدجت MySpace گزینه هایی چون چک کردن پیام ها ، چت کردن و افزودن دوستان جدید دیده می شود.

ویدجت FaceBook هم اجازه چک کردن پیام ها و در نهایت حذف آیتمی از لیست دوستان تان را برای شما فراهم می آورد.

 و در نهایت ویدجت Twitter تنها دو کلید مجازی friends و Followers را در خود دارد. کلید Setting هم در هر سه این ویدجت ها دیده می شود که برای افزودن عکس و همچنین تنظیمات مربوط به به روز رسانی به کار برده می شود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

همانطور که مشاهده می کنید ویدجت ها کامل نیستند اما قابلیت های اساسی و ضروری را پوشش می دهند.برای استفاده از امکانات بیشتر می توانید از نرم افزارهای اختصاصی MySpace و FaceBook استفاده نمایید.

نرم افزار FaceBook اخباری را که پیگیری می کنید ، عکس های شما و دوستان تان ، پیام ها ، یادآورها و تقاضاهای مطرح شده از سوی دیگران را نمایش می دهد و تقریبا از همه چیز پشتیبانی می کند. بوسیله آن می توانید به ارسال پیام های جدید و همین طور آپلود عکس ها هم بپردازید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

 ویدجت ها می توانند از اینترنت از طریق Wi-Fi استفاده نمایند و به همین دلیل نیازی نیست در مورد هزینه های اضافی نگران باشید. نرم افزارهای MySpace و FaceBook در حالت آفلاین کار نمی کنند اما ویدجت های آن ها چنین محدودیتی ندارند.

Communities لینک هایی به وب سایت هایی از قبیل FaceBook ، Picasa و Flicker و قابلیت آپلود مستقیم فایل به این سایت ها را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین می توانید تنظیمات مربوط به وارد شدن به این سایت ها را یکبار انجام دهید تا در دفعات بعد ورود به سایت و یا آپلود فایل ها نیازی به انجام این کار نباشد.این نرم افزار امکان تغییر خودکار اندازه عکس ها و همین طور آپدیت های زمان بندی شده را هم دارد.

 

image
 
image
 
image

 

با توجه به مطالب ذکر شده سامسونگ پشتیبانی کاملی از سرویس های شبکه های اجتماعی عرضه می کند. متاسفانه این سرویس ها همانند رابط های کاربری برخی از گوشی های هوشمند با دفترچه تلفن یکپارچه نشده اند.

هنوز هم ، کنترل های در دسترس در Samsung B7722به شما اجازه چت کردن ، به روز رسانی وضعیت جاری ، پست مطلب ، آپلود عکس ها و خواندن مطالب جدید پست شده توسط دوستان تان را می دهد.

 

دفترچه تلفن معمولی

 

دفترچه تلفن Samsung B7722 می تواند تا 2000 مخاطب با مشخصات متفاوت را در خود ذخیره نماید. گوشی می تواند نام های موجود روی سیم کارت ، حافظه تلفن و یا هر دو را نمایش دهد.امکان کپی کردن و انتقال مخاطبین از یک سیم کارت به سیم کارت دیگر هم وجود دارد.امکان جستجوی مخاطبان با استفاده از تایپ تدریجی اسامی و همینطور پیمایش الفبایی آن ها وجود دارد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نکته آزار دهنده در مورد جستجوی مخاطبان با استفاده از تایپ تدریجی اسامی این است که این امکان از قابلیت پیش بینی متن برخوردار نیست ، این به آن معناست که برای  تایپ DE برای یافتن نام Dexter ابتدا باید کلید شماره 3 را فشرده، مدتی صبر کنید و مجددا آن را دوبار بفشارید. نمی توانید از دو ضربه متوالی برای درج کاراکترها استفاده کنید .

در هنگام دیدن مخاطبین با ضربه زدن بر روی کلید مجاور هر شماره ، گزینه هایی برای برقراری تماس صوتی ، ارسال پیام و برقراری تماس ویدیویی نمایش داده خواهد شد. کلید Call در لیست مخاطبین تنها برای برقراری تماس های صوتی به کار می رود.

 

image

 

فیلدهای اطلاعاتی متفاوتی برای هر یک از مخاطبان در دسترس است. می توان 5 شماره تلفن ، چهار آدرس ایمیل ، آدرس های وب و مانند این ها را به هر مخاطب تخصیص داد. همچنین هر مخاطب می تواند زنگ ها ، یادداشت ها و عکس خاص خود را داشته باشد. می توان از کلیپ های ویدیویی نیز به جای تصویر مخاطب استفاده کرد ، امکانی که این روزها دیگر عادی تلقی می شود.

 

image
 
image
 
image

 

یکی از قابلیت های مفید این دفترچه تلفن امکان سوییچ بین حالت های خاص راست دست و چپ دست است. با این کار تنها جای قرار گیری پیمایشگر تغییر خواهد کرد و کلید برقراری تماس همواره در سمت راست باقی خواهد ماند.

 

قابلیت های تلفنی دو سیم کارته

 

برقراری تماس همیشه اولویت اول برای هر گوشی تلفن همراه است و مشخصا دو سیم کارته بودن، B7722 را در رده های بالاتر استاندارد های قابلیت های تلفنی قرار می دهد. ما در طی انجام این بررسی به هیچگونه مشکل مرتبط با آنتن دهی یا اختلال صدا در حین مکالمات برنخوردیم.

این گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند هم برخوردار است که تنها با شماره ها و نه با اسامی کار می کند.برای جستجوی مخاطبین بوسیله تایپ تدریجی اسامی آن ها باید از دفترچه تلفن استفاده کنید.

 

image
 
image
 
image

 

برای انتخاب سیم کارت (SIM 1 یا SIM 2) برای برقراری تماس ، باید از کلید اختصاصی در نظر گرفته شده در کناره سمت راست گوشی استفاده کنید. این کار را هر زمانی پیش از فشردن کلید سخت افزاری آغاز مکالمه می توانید انجام دهید.

نشانگر سیم کارت ها در گوشه بالای سمت چپ صفحه نمایش نشان داده می شود و سیم کارت فعال با رنگ سبز مشخص می گردد.

 

image
 
image

 

ویدجت Buddy list (یا همان Photo Contacts) روشی سرگرم کننده برای مرور مخاطبین مورد علاقه تان در اختیار شما قرار می دهد ، این نرم افزار از محیطی سه بعدی استفاده کرده و هشت مخاطب را در یک کمان به نمایش می گذارد . می توانید آن ها را به سمت بالا یا پایین پیمایش کرده و با هر کدام که می خواهید به برقراری تماس بپردازید. این نرم افزار رابط زیبایی دارد اما تصور نمی کنیم که در زندگی روزمره شما استفاده و کاربرد چندانی داشته باشد.

 

image
 
image
 
image

 

Samsung B7722به همراه یک نرم افزار گزارش تماسهای خوب عرضه می گردد که تمامی مکالمات ، داده های دریافت و ارسال شده (تنها اینترنت) ، تعداد پیام های ارسالی ، مدت مکالمات و ... را در خود نگاه می دارد.

این گزارش از طریق منوی اصلی هم قابل دستیابی است و سازگاری خوبی با قابلیت دو سیم کارته بودن گوشی پیدا کرده است. این گزارش نوع تماس (دریافتی ، گرفته شده و ...)، سیم کارت استفاده شده ، نام یا شماره تماس گیرنده و تعداد تماس ها را نمایش می دهد. بعد از انتخاب یکی از آیتم ها ، می توانید تاریخچه کامل تماس که شامل تاریخ و ساعت مکالمه و مدت زمان آن است را نیز مشاهده نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

در مورد عملکرد بلندی صدا ، B7722 توانست به امتیاز «خوب» دست یابد.

 

پیام رسانی با صفحه کلید QWERTY مجازی

 

همانطور که انتظار داشتیم ، Samsung B7722 از تمامی تمامی انواع پیام ها  پشتیبانی به عمل می آورد. این گوشی از یک ویرایشگر مشترک برای SMS و MMS ها و یک ویرایشگر مجزا برای ایمیل ها استفاده می کند. می توانید گزارش تحویل را هم فعال کنید تا در هنگام رسیدن پیام ها به مقصد ، از آن آگاه شوید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

یک بخش اختصاصی ایمیل نیز در B7722 وجود دارد. به دلیل اینکه تنظیمات Gmail به صورت خودکار انجام نمی شوند ، مجبور به وارد کردن این تنظیمات به صورت دستی  هستید. با یکبار انجام این تنظیمات ، در سایر مراجعات براحتی می توانید از این قسمت استفاده کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

حداکثر اندازه فایل های ضمیمه 5 مگابایت است که برای بیشتر انواع فایل ها کافی است.اگر یک فایل آفیس را بعنوان ضمیمه ایمیل دریافت کردید ، با استفاده از نرم افزار Document viewer می توانید آن را مشاهده نمایید.

 در مورد گزینه های درج متن هم Samsung B7722 با صفحه کلید مجازی QWERTY جادار خود توانست ما را شگفت زده کند. یک صفحه کلید معمولی با دوازده کلید هم در این بخش تعبیه شده است.

 

image
 
image
 
image

 

یک مرورگر فایل خوب

 

مرورگر فایل گوشی Samsung B7722 می تواند فایل ها و پوشه های موجود در حافظه داخلی یا کارت حافظه گوشی را به صورت مجزا  و یا هردو را به صورت همزمان نمایش دهد .

پوشه های مخصوصی برای انواع فایل ها(عکس ها ، ویدیوها و صداها) وجود دارد و این امر به گوشی اجازه می دهد که محتویات حافظه را به خوبی سازماندهی و مرتب نماید. گرچه شما مجبور نیستید که این ساختار را رعایت کنید و می توانید فایل هایتان را هر کجا و در هر پوشه ای که می خواهید قرار دهید و مطمئن باشید که گوشی در به کارگیری آنها دچار مشکل نمی شود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

شما می توانید فایل هایتان را تک به تک یا به صورت گروهی کپی کنید  یا انتقال دهید. می توانید پوشه های جدید ایجاد کنید و یا آنها را حذف نمایید (البته به غیر از پوشه های پیش فرض مثل Sounds ، Images و...). فایل ها را می توانید یک به یک یا به صورت گروهی با بلوتوث ارسال کنید. در تمام File manager  شما می توانید فایل ها را برای اینکه تصادفا حذف نشوند ، قفل کنید.

خواندن از کارت حافظه بسیار سریع صورت می گیرد و اصلا موجب رنجش کاربران نمی شود. لیست کردن پیش نمایش های کوچک تصاویر که در پوشه خاصی در کارت حافظه ذخیره شده اند ، هم بسیار سریع انجام می شود.راه اندازی و شناسایی اولیه کارت های حافظه هم با سرعت زیادی انجام می پذیرد. Samsung B7722 به سرعت توانست یک کارت حافظه 8 گیگابایتی که پر از انواع گوناگون فایل ها بود را در حدود ده ثانیه شناسایی نماید.

 

گالری آشنا

 

گالری Samsung B7722 بخشی جدایی ناپذیر از File Manager گوشی است و با باز کردن پوشه های حاوی تصاویر اجرا می شود.

هنگامی که عکسی را باز می کنید، بدون بازگشتن به حالت قبل، می توانید با حرکت انگشتان تان روی صفحه نمایش میان عکس ها حرکت کنید .مرور عکس ها بسیار سریع صورت می گیرد اما بزرگنمایی بر روی عکس های پنج مگاپیکسلی با کمی تاخیر انجام می گیرد.

می توانید با نگهداشتن انگشت تان بر روی صفحه از قابلیت بزرگنمایی با یک انگشت استفاده نمایید. با فعال شدن این قابلیت حتی بدون حرکت دادن انگشت تان ، بزرگنمایی افزایش پیدا می کند که در صورتیکه بخواهید از میزان بزرگنمایی بکاهید آزاردهنده خواهد بود.

مرور عکس ها در حالت افقی هم امکانپذیر است و چرخش خودکار هم با توجه به وجود شتاب سنج در دسترس است.

 

image
 
image

 

گالری از امکان اسلاید شو هم بهره می برد اما این امکان قابل سفارشی سازی نیست و پیمایش عکس ها با سرعت زیادی انجام می پذیرد.

 

پخش کننده موسیقی با DNSe

 

در کنار  اسلات کارت حافظه microSD ، کارکرد موسیقیایی Samsung B7722با استفاده از یک پخش کننده موسیقی توانمند که معمولا در گوشی های سامسونگ یافت می شود ، تکمیل می گردد. گرچه آنچه که نبود آن حس می شود سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد است. با استفاده از مبدل microUSB به 3.5 میلی متری ، می توان این مشکل را تا حدودی جبران کرد.

Album art یا تصویر مربوط به آلبوم نیمه بالایی صفحه پخش کننده موسیقی را اشغال می کند و کنترل ها در زیر آن قرار می گیرند.با زدن ضربه بر روی این تصویر کنترل های دیگری چون نوار پیشرونده ، کلیدی برای تغییر حالت تکرار ، کلید پخش تصادفی آهنگ ها یا Shuffle و حالت های اکولایزر نمایان می شوند.

این پخش کننده موسیقی به شما اجازه می دهد که آهنگ هایتان را با نام خواننده ، نام آلبوم و سبک دسته بندی کنید.همین طور بعد از دسته بندی کردن آهنگها بوسیله فیلتر ها می توانید از آنها به طور خودکار یک لیست پخش  تهیه کنید. اگر کافی نیست ، امکان ساخت لیست های پخش دلخواه هم وجود دارد.

می توان پخش کننده موسیقی را برای پخش در زمینه هم تنظیم کرد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

اکولایزر حالت های استانداردی چون پاپ ، جاز ، کلاسیک و... را ارائه می دهد. و سه گزینه دیگر idening ، Dynamic و Surround را هم در بر می گیرد.نمی توانید حالت های جدیدی ایجاد نمایید اما به نظر نمی رسد با توجه به گستره خوب این حالت ها نیازی به این کار داشته باشید.

فناوری صوتی DNSe حالت هایی چون Externalization ، Music Clarity ، Bass enhancement ، Mega Bass ، Wide و Concert Hall را برای تجربه موسیقیایی بهتر در اختیار کاربران می گذارد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سرویس شناسایی موسیقی Find Music هم در B7722 در دسترس است و می تواند با ده ثانیه نمونه برداری از آهنگ و جستجو به دنبال آن در سرورهای وب ، نام آهنگ و خواننده آن را به نمایش در آورد.

 

image
 
image
 
image

 

خروجی صدای تحسین برانگیز

 

Samsung B7722 از بلندترین صدایی که تاکنون شنیده ایم بهره نمی برد اما بعد از انجام آزمون کیفیت صدا مشخص شد که میزان بلندی صدای آن اصلا ضعیف هم نیست. علاوه بر این خروجی بسیار شفاف است و در کل تاثیری مثبت بر روی ما باقی می گذارد.

پاسخدهی به فرکانس ها به قدر کافی خوب است و انحراف هیچگاه از حد 0.86 دسی بل در فرکانس های محدوده شنوایی تجاوز نمی کند. سطح نویز و میزان سیگنال های ناخواسته هم بسیار خوب هستند و نیازی به نگرانی در مورد تغییر شکل فرکانسی یا دامنه پویا هم حس نمی شود.

 

رادیو با ضبط کننده داخلی

 

Samsung B7722 به یک رادیو اف ام با RDS هم مجهز است . نرم افزار رادیو با Find Music هم کار می کند که به شما کمک خواهد کرد نام خواننده آهنگ هایی که از رادیو پخش می شود را بیابید.

 

image
 
image

 

گزینه ای برای ضبط برنامه های در حال پخش از رادیو هم در نظر گرفته شده است که می تواند راهی ارزان برای تهیه آهنگ های شخصی در اختیار شما بگذارد.

این نرم افزار با استفاده از فرمت Mp3،192Kbps و 32KHZ به ضبط برنامه های رادیویی می پردازد که تقریبا برای هر دقیقه صدا یک مگابایت از حافظه را اشغال می کند. می توانید در ضبط این برنامه و برای مثال نادیده گرفتن و رد شدن از تبلیغات ، ضبط را متوقف و سپس دوباره ادامه دهید.

یک ویدجت هم برای رادیو در نظر گرفته شده است که سبب می شود از طریق صفحه اصلی بر روی رادیو کنترل داشته باشید.

 

پخش کننده ویدیویی می توانست بهتر باشد

 

پخش کننده ویدیویی یک رابط ساده دارد و قابلیت های زیادی در اختیار کاربر نمی گذارد. گرچه، این نرم افزار تمامی نیازهای اساسی کاربر را پوشش می دهد .

 

image
 
image
 
image

 

این پخش کننده از فرمت MP4 هم پشتیبانی می کند گرچه ما فقط توانستیم فایل هایی با رزولوشن QVGA را با استفاده از این نرم افزار مشاهده نماییم. ویدیوهایی با رزولوشن VGA و حتی CIF  هم در این نرم افزار پخش نمی شوند.

 

یک دوربین 5  مگاپیکسلی خوب

 

Samsung B7722 به یک دوربین پنج مگاپیکسلی مجهز است که می تواند عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2560 x 1920 پیکسل ثبت نماید. این دوربین از فوکوس خودکار و فلاش LED هم بهره می گیرد. هیچگونه محافظی برای لنز دوربین در نظر گرفته نشده است.

این دوربین از مشخصه هایی چون تشخیص لبخند ، حالت های پیش فرض صحنه ها ، خطوط راهنمای منظره یاب ، برچسب گذاری جغرافیایی و حالت پانوراما برخوردار است.گرچه این بار خبری از برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر نیست.

رابط دوربین به خوبی برای کار با صفحه لمسی گوشی بهینه شده است ، این رابط تقریبا همان رابطی است که در S5620 Monte به کار گرفته شده بود.

 

image
 
image

image
 
image

 

دوربین Samsung B7722 عملکرد بسیار خوبی دارد. ما به دیدن عکس هایی که تحت تاثیر پردازش های بیش از حد قرار می گرفتند ، عادت کرده بودیم. خوب این بار اوضاع چنین نیست. عکس های ثبت شده توسط دوربین Samsung B7722 احتمالا به یک پردازش نهایی توسط کامپیوتر نیاز خواهند داشت اما به هر حال ما آن ها را به عکس هایی که تحت پردازش های داخلی ناکامل خراب می شوند ؛ ترجیح می دهیم.

عکس ها کنتراست پایینی دارند که کمی آن ها را رنگ و رو رفته جلوه می دهد اما خوشبختانه خبری از نواحی بیش از حد روشن در عکس ها نیست. نویزی در عکس ها مشاهده نمی شود و اثری از جلوه های مصنوعی ایجاد شده توسط الگوریتم واضح سازی به چشم نمی خورد. در مورد میزان جزئیات هم می توان دوربین B7722 را یک دوربین پنج مگاپیکسلی خوب دانست.

 

ضبط ویدیویی

 

Samsung B7722 امکان ضبط ویدیویی هم دارد اما این قابلیت گوشی چندان هیجان انگیز نیست. B7722 تنها قادر به ضبط تصاویر ویدیویی با رزولوشن QVGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه است. این ویدیوها تنها برای ارسال توسط MMS یا تماشا بر روی صفحه نمایش گوشی کارآمد هستند و نمی توان انتظار دیگری از آن ها داشت.

 

image
 
image

 

امکانات ارتباطی

 

Samsung B7722 با پشتیبانی چهاربانده از GSM در سرتاسر نقاط دنیا قابل استفاده است و علاوه بر این می تواند از شبکه های 3G در باند 2100 هم پشتیبانی کند.  از HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه برای انتقال پرسرعت داده ها هم پشتیبانی می شود. گرچه باید به خاطر داشته باشید که تنها در SIM 1 از شبکه های 3G حمایت می گردد. برای انجام کارهایی که به انتقال مقادیر داده زیاد نیازمند هستند می توانید از Wi-Fi استفاده کنید. Wi-Fi manager همان نرم افزار استاندارد و همیشگی سامسونگ است و کارش را به نحو احسن به انجام می رساند.

بلوتوث هم در دسترس است و از پروفایل A2DP پشتیبانی می کند. پورت microUSB برای انتقال داده و انجام همگام سازی و همین طور شارژ گوشی از طریق کامپیوتر به کمک شما خواهد آمد. در حالت Mass Storage می توانید تنها به کارت حافظه و نه حافظه داخلی گوشی دست پیدا کنید.

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد در گوشی تعبیه نشده است اما مبدلی به منظور استفاده از هدست های استاندارد در داخل جعبه گوشی جای داده شده است.

 

مرورگر وب عالیست (البته وقتی که کار می کند)

 

Samsung B7722 ، همانند اغلب گوشی های غیرهوشمند سامسونگ از از مرورگر وب دلفین استفاده می کند که توسط خود سامسونگ و بر پایه WebKit توسعه داده شده است.با پشتیبانی کامل از فلش و بزرگنمایی با یک انگشت یا Finger Zooming ، این مرورگر به یکی از بهترین مرورگرهایی تبدیل می شود که ما تابحال شاهد ارائه آنها در گوشی های غیرهوشمند بوده ایم .

 

image
 
image
 
image
 
image

 

  البته با کلیک دوگانه روی یک متن یا عکس هم گوشی به طور خودکار آن بخش را بزرگ می کند. با یک کلیک دوگانه دیگر می توانید به حالت بزرگنمایی معمول برگردید.این مرورگر از پیمایش حرکتی و حالت تمام صفحه هم پشتیبانی می نماید.

بزرگنمایی در کل بسیار کند انجام می گیرد ، بعد از عمل بزرگنمایی و برای اینکه محتویات صفحه مجددا رسم شده و قابل مشاهده شوند ، به چند ثانیه زمان نیاز خواهد بود اما عمل پیمایش و همین طور Panning به روانی انجام می پذیرند.

همان طور که ذکر شد این مرورگر به طور کامل از فایل های فلش پشتیبانی می کند و این پشتیبانی شامل ویدیوهای YouTube هم می شود اما میزان کم حافظه RAM در B7722 مانع از تماشای این ویدیوها بر روی گوشی های موبایل می گردد.

ما نتوانستیم هیچ یک از ویدیوهای YouTube و یا دیگر سایت های به اشتراک گذاری ویدیوها را بر روی این گوشی مشاهده کنیم . بازی های فلش هم بر روی این مرورگر کار نکردند.مرورگر حتی بعد از آغاز مجدد نرم افزار هم خطای «صفحه بیش از حد بزرگ است» را به نمایش در می آورد.

با این اوصاف استفاده از مرورگر برای مشاهده صفحات سنگین هم ممکن نیست. اما مرورگر وقتی کار می کند ، بسیار عالیست.

به هر حال همیشه می توانید مرورگر پیش فرض گوشی را نادیده بگیرید و از مرورگر پرسرعت و خوب opera mini استفاده نمایید که گفته می شود راه حل واقعی مشکل کمبود حافظه را در خود دارد.

 

سازمان دهنده و نرم افزارها

 

Samsung B7722 با شماری از نرم افزارهای مدیریت زمان مفید ارائه می شود.

از نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم که سه حالت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهانه ارائه می دهد . شما می توانید حالت نمایش پیش فرض آنرا انتخاب کنید و همین طور امکان انتخاب روز شروع هفته هم در این گوشی تعبیه شده است و می توانید آنرا بر روی یکشنبه یا دوشنبه قرار دهید. اگرچه در Samsung B7722 تنها دو نوع رویداد Schedule  و Anniversary قابل تعریف است. شما می توانید ساعت و تاریخ  رویداد را تنظیم کرده و یک زنگ هشدار برای آن به عنوان یادآور تنظیم کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

هشدار ها به گونه قابل توجهی قابل سفارشی سازی هستند. شما می توانید تا ده هشدار با تنظیمات زنگ مخصوص ، صدا ، نام و روزهای تکرار مجزا برای هرکدام تنظیم نمایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

ماشین حساب B7722 بسیاری از عملیات ریاضی را پوشش می دهد.نرم افزارهای دیگری مانند voice recorder ، Worldtime و مبدل واحد در این بخش قرار دارند. محدودیت زمانی در نرم افزار voice recorder ، 60 دقیقه است. یک تایمر و کرنومتر هم در این گوشی قرار داده شده اند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

در این گوشی نرم افزارهای To do و Memo هم برای ثبت سریع کارها و یادداشت ها وجود دارد. شما می توانید از ویدجت مخصوص یادداشت ها برای قرار دادن آنها در صفحه اصلی استفاده کنید تا آنها را فراموش نکنید.  ویدجت جدا از نرم افزار عمل می کند پس نباید انتظار داشته باشید که یادداشت هایتان به طور خودکار در صفحه اصلی نمایش نشان داده شوند.

Samsung B7722 به همراه یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی عرضه می شود و می تواند لغات مورد نظر شما را در لیستی به نام My Vocabulary ذخیره نماید. برای کاربران غیر انگلیسی زبان این نرم افزار حتما مفید خواهد بود.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

یکی از بهترین نرم افزارهای این بخش نرم افزار Office document viewer است که امکان مرور فایل های Word ، Excel ، PowerPoint و PDF را مهیا می کند. این نرم افزار توسط  Access توسعه داده شده است و یکی از بهترین نمونه های این نرم فزار است .از دیگر توانمندی های این نرم افزار قابلیت باز کردن اسناد آفیس 2007 و بزرگنمایی با یک انگشت است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

این نرم افزار در هنگام مرور اسناد و همین طور پیمایش های افقی و  عمودی آن ها عملکرد بسیار سریع و رضایت بخشی دارد.گرچه در هنگام باز کردن فایل های PowerPoint هم گهگاه با پیام های کمبود حافظه مواجه شدیم.

B7722 از Exchange ActiveSync هم پشتیبانی می کند که برای بسیاری از کاربران جذاب خواهد بود. ویدجتی هم در این گوشی تعبیه شده است که امکان انجام همگام سازی ، ارسال ایمیل جدید و چک کردن ایمیل ها را برای شما فراهم می کند. می توانید این ویدجت را Minimize نمایید و به همین دلیل به نظر نمی رسد که فضای زیادی را اشغال نماید.

Samsung B7722 به صورت پیش فرض به همراه نرم افزار پیام رسانی فوری Palringo عرضه می شود که توانایی پشتیبانی از پروتکل های G-Talk ، ICQ ، AIM و MSN را دارد. این نرم افزار قادر به اداره چندین گفتگو به صورت همزمان است و حتی گزینه ای به منظور به اشتراک گذاردن مختصات جغرافیایی در اختیار شما قرار می دهد. ایجاد حساب های کاربری هم با استفاده از آن آسان است .

 

image
 
image
 
image

 

حتی با وجود اینکه Samsung B7722 فاقد گیرنده GPS است ،باز هم نرم افزار Google Maps به همراه آن به صورت پیش فرض عرضه می گردد. این نرم افزار تمام ویژگی های معمول را دارد و می تواند در مواقعی بسیار سودمند باشد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

و در آخر پنج بازی به صورت پیش فرض بر روی Samsung B7722 نصب است : Monopoly ، Millionaire ، Brick breaker ، Brain Challenge 2 و Asphalt 4 WCG .

تمامی آن ها دمو هستند و حتی یک بازی به صورت نسخه کامل هم در گوشی تعبیه نشده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

سخن پایانی

Samsung B7722 قطعا ارزش یک نگاه را دارد. اما آیا ارزش زمان و بهای پرداختی شما را هم دارد؟ برای شروع ، باید بدانید که اگر دو سیم کارته بودن اولویت نخست شماست ، انتخاب های معدودی پیش روی شما قرار دارد. افرادی وجود دارند که سوگند خواهند خورد گوشی های دو سیم کارته بهترین گوشی های موجود در بازار هستند اما با اینحال  دو سیم کارته ها هیچوقت بازار عمده ای نداشته اند.

پس اوضاع برای B7722 چگونه پیش خواهد رفت؟ این گوشی قابلیت کارکرد همزمان با دو سیم کارت را دارد و از یک صفحه نمایش لمسی استفاده می کند. همین طور این گوشی به خوبی با سرویس های شبکه های اجتماعی یکپارچه شده است و قابلیت ثبت عکس و پخش موسیقی هم دارد. تمامی این قابلیت ها خوب هستند و به ندرت می توانیم گوشی غیرهوشمندی بیابیم که با چنین مجموعه امکاناتی ما را تحت تاثیر قرار داده باشد.

این موضوع تا حدی دلیل گران قیمت بودن گوشی را مشخص می کند. B7722 تقریبا تمامی امکاناتی را که در این رده یافت می شوند را داراست. در زمان عرضه گوشی قیمتی حدود چهارصد یورو داشت و قیمت کنونی آن به حدود سیصد یورو تنزل پیدا کرده است . گرچه ما مطمئن نیستیم که چه تعداد از خریداران گوشی های دو سیم کارته حاضر شوند برای این قابلیت های اضافی و غیرمرتبط هزینه ای اضافی پرداخت کنند.

از سوی دیگر نمی توانیم مشکلات جدی مربوط به مدیریت حافظه در Samsung B7722 را نادیده بگیریم. گوشی در اجرای همزمان چند نرم افزار با مشکل مواجه می شود. شرایط در مرور صفحات وب به اوج وخامت خود می رسد. اما اگر منصف باشیم راه حل آسان ، ساده و رایگانی هم برای رفع این مشکل وجود دارد و آن چیزی نیست جز Opera mini .

به هر حال اگر مایل به خرید گوشی های دوسیم کارته هستید باید Samsung B7722 را جزو یکی از گزینه های خوب بدانید. نیازی به یادآوری امکانات ارتباطی خوب گوشی چون Wi-Fi نیست. چیزی که اوضاع را برای Samsung B7722 بدتر می کند دیدگاه عمومی موجود در مورد گوشی های دو سیم کارته به عنوان یک گوشی ثانویه عالیست:یک گوشی ارزان قیمت که داشتن آن همیشه مفید خواهد بود.

یکی از گزینه هایی که با این دیدگاه بیشتر جور در می آید Samsung B5722 است. این گوشی تمام لمسی هم دوسیم کارته است اما به دلایلی ارزان تر است. صفحه نمایش کوچکتر ، نبود Wi-Fi و دوربین سه مگاپیکسلی سبب می شوند که B5722 ارزان قیمت تر از برادر بزرگترش باشد. این گوشی تقریبا قیمتی معادل نصف قیمت B7722 دارد.

یکی دیگر از گزینه های محتمل LG GX500 است که تقریبا مشابه Samsung B7722 است. پس نباید فراموش کنید که نگاهی هم به آن بیاندازید. این گوشی از یک صفحه نمایش سه اینچی با رزولوشن WQVGA ، Wi-Fi ، دوربین سه مگاپیکسلی و باتری 1500 میلی آمگری بهره می برد. قیمت GX500 هم حدود 200 یورو است.

با پرداخت بهایی معادل همین 200 یورو می توانید Gigabyte GSmart S1205 را تهیه کنید. بر خلاف گزینه هایی که تا به حال بدان ها اشاره شد ، این گوشی یک گوشی هوشمند است. و البته یک گوشی دو سیم کارته هم هست. GSmart S1205 مبتنی بر Windows Mobile 6.5 است و به یک صفحه نمایش 3.2 اینچی با رزولوشن WQVGA ، پشتیبانی از Wi-Fi و رابط کاربری بسیار عالی مجهز است. همانند B5722 و GX500 ، GSmart S1205 هم نمی تواند از 3G پشتیبانی نماید.

در نهایت باید بگویم که گوشی های دو سیم کارته زیادی در بازار وجود ندارد و Samsung B7722 جزو گوشی های پیشرفته و گران قیمت این دسته که از امکانات محدودی استفاده می کنند ، است. قیمت گوشی با توجه به قابلیت های آن چندان زیاد نیست اما به نظر می رسد که این بها بیش از چیزی است که بسیاری از مشتریان بالقوه تمایل به پرداخت آن داشته باشند.اگر سامسونگ در پی تغییر دیدگاه مردم نسبت به گوشی های دو سیم کارته است ، B7722 قطعا می تواند این اعتقاد را به وجود آورد . پس مشخصا تنها موفقیت در بازار برای آن ها مهم نیست.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

رضاجباری نژاد

۱۴۰۰/۲/۳
سلام ببخشید میخوام گوشی سامسونگ مدل GT-B7722رو فرمت کنم قفل گوشی رو فراموش کردم لطفا همراهی کنید

مهمان

۱۳۹۳/۲/۲۷
سلام.من امروز صبح برا عدم دریافت یا عدم اطلاع از دریافت اس ام اس شماره های خاص پیام دادم خبری نشد؟؟؟تا کی جوابمو میدین؟؟؟اگه خیلی طول میکشه،راه دیگری رو برا کمکم اعلام کنین.ممنون.

مهمان

۱۳۹۳/۲/۲۷
تو رو بهر ایینی که میپرستین بگین چطوری میتونم کاری کنم که اس ام اس های یک یا چند شماره خاص رو دریافت نکنم؟؟؟؟؟؟دیوانم کرد.گوشیم هم همینه.خواهشا کمکم کنین.خط گوشیم اصلیه نمیتونم عوضش کنم.خیلی ممنون.

مهمان

۱۳۹۳/۱/۱۷
اين گوشي رو الان دوساله كه دارم خيلي گوشي خوبيه بنظرم الان يه خورده قديمي شده ولي هنوزيه سال ديگه رو راحت جواب مي ده

مهمان

۱۳۹۲/۹/۶
ببخشید سیستم عامل این گوشی چیه راستی میشه روش بازی نصب کرد