خانهبررسی‌ها
Samsung B5310 CorbyPro

Samsung B5310 CorbyPro

S3650 Corby سرآغاز سری جدیدی از گوشی های سامسونگ است که به نظر می رسد پایانی نداشته باشند...

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۸/۱۲/۷
بررسی گوشی Samsung B5310 CorbyPRO
 

S3650 Corby سرآغاز سری جدیدی از گوشی های سامسونگ است که به نظر می رسد پایانی نداشته باشند. یک Corby‌مخصوص دوستداران گوشی های تمام لمسی ، یک Corby برای دوستداران موسیقی ، Corby دیگری برای افرادی که از قابلیت های پیام رسانی گوشی خود به وفور استفاده می کنند ، Corby دیگری برای جوانان و Corby خاصی هم برای بزرگسالان از جمله رهاوردهای این سری جدید سامسونگ است. حدس می زنیم  Corby‌دیگری هم برای کسانی که از Corby خسته شده اند در راه باشد!!!

زمان زیادی از عرضه پایه گذار این سری نمی گذرد . اگر S3650 و B5310 CorbyPRO را در کنارهم قرار دهید ، تفاوتی در طراحی آنها حس نخواهید کرد. اما باطن آن ها تفاوتی اساسی را نشان می دهد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Samsung B5310 CorbyPRO وسیله ای برای دسته متفاوتی از کاربران گوشی های تلفن همراست.این گوشی ، از قابلیت های پیام رسانی بالا ، کنترل های لمسی و امکانات ارتباطی مناسبی چون (HSDPA ، Wi-Fi ، GPS و سوکت صوتی 3/5‌میلی متری) برخوردار است و تمامی این امکانات را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

ویژگی های کلیدی
 

پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE

پشتیبانی دوبانده از UMTS به همراه HSDPA

صفحه نمایش تمام لمسی مقاومتی  2/8 اینچی از نوع TFT و پشتیبانی از رزولوشن QVGA
صفحه کلید کامل
QWERTY کشویی با چهار ردیف کلید

حافظه داخلی 150 مگابایتی و اسلات کارت حافظه microSD(پشتیبانی تا 16 گیگابایت)

دوربین 3 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و قابلیت تشخیص لبخند ، ضبط ویدیویی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه

رادیو FM با RDS

سرویس شناسایی موسیقی Find Music

رابط کاربری TouchWiz و Cartoon

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی با امکان آپلود مستقیم فایل ها

GPS با پشتیبانی از AGPS

Wi-Fi

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه

مرورگر اسناد آفیس

مرورگر وب بسیار عالی

قابلیت Push Email

قفل گشای هوشمند

کاور های پشتی قابل تعویض (Fashion Jackets)

 

نقاط ضعف اصلی
 

خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب ناامید کننده است

دوربین فاقد قابلیت هایی چون فلاش و یا فوکوس اتوماتیک است

ضبط ویدیویی گوشی در بهترین حالت به فیلم هایی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه محدود می شود

تمامی بازی های از پیش نصب شده بر روی گوشی ، تنها به صورت آزمایشی عرضه شده اند

Google Maps تنها نرم افزار مقصدیابی GPS است

اسلات کارت حافظه microSD زیر کاور باتری قرار گرفته است

S3650 Corby بر حول طراحی ، صفحه لمسی و قیمت متمرکز شده بود. CorbyPRO سعی می کند با حفظ این عوامل ، قابلیت هایی فراتر از قابلیت هایی که S3650 ارائه می داد ، عرضه کند.

برای مثال ، اکنون از UMTS و HSDPA پشتیبانی به عمل می آید که مرور وب را لذت بخش تر و آسان تر از پیش می کند. اما خبر واقعا عالی در این قسمت Wi-Fi است . البته نمی توان از صفحه کلید کامل QWERTY گوشی و سرویس های متعدد شبکه های اجتماعی که گوشی امکان دسترسی به آن ها را برای شما فراهم می کند ، به سادگی گذشت.

 

image
 
image

 

image

 

آخرین و جدیدترین گوشی Corby به یک گیرنده GPS داخلی هم مجهز شده است .می توانید از آن برای برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر و مقصدیابی استفاده کنید. متاسفانه اگر تصمیم دارید از B5310 CorbyPRO به عنوان یک ابزار مقصدیابی استفاده کنید ، باید به نرم افزار از پیش نصب شده Google Maps و یا یک نرم افزار جاوای دیگر اتکا کنید.

در باره وجوه مشترک گوشی های Corby ، اشاره به صفحه نمایش های لمسی 2/8 اینچی آن ها هم ضروری است. این بار سامسونگ از صفحه های لمسی مقاومتی به جای صفحه نمایش های خازنی استفاده کرده است اما این امر لزوما بد نیست. رابط کاربری رنگارنگ و دوربین 3 مگاپیکسلی که متاسفانه از فوکوس اتوماتیک بی بهره است ، از دیگر موارد قابل اشاره هستند.

گرچه محدوده زمانی بین ارائه S3650 و B5310 کوتاه بوده است اما همین وقفه کوتاه هم برای ظاهر شدن رقیبانی که امکاناتی مشابه را به قیمتی هم تراز قیمت CorbyPRO ارائه کنند ، کافی بوده است. در قسمت بعد با نگاهی به ظاهر B5310 CorbyPRO  و احساسی که در هنگام دست گرفتن به کاربر منتقل می کند ، بررسی را آغاز می کنیم.

 

نمای 360 درجه ای از Samsung B5310 CorbyPRO
 

بدنه Samsung B5310 CorbyPRO تماما از پلاستیک ساخته شده است . این گوشی ابعادی 15.7*56.8*105  میلی متر و وزنی معادل با 135 گرم را داراست. این گوشی تنها حدود 3 میلی متر از Corby ضخیم تر است که سبب می شود تا آنرا یک شاهکار مهندسی بدانیم. گرچه صفحه کلید کامل QWERTY عوارض خاص خود را هم دارد و باعث می شود که Pro ، 45 گرم سنگین تر از Corby باشد.

 

طراحی
 

همانند S3650 ، B5310 هم کاملا از پلاستیک ساخته شده است . گرچه نوع این گوشی ها از همدیکر متفاوت است و به همین سبب  وزن اضافه گوشی اصلا به چشم نمی آید. گوشی خیلی سنگین به نظر نمی رسد ، به راحتی قابل اداره کردن است و علاوه بر این توزیع وزن به قدری خوب صورت گرفته است که نگاه داشتن گوشی در دست بسیار آسان به نظر می آید.

نمای جلویی B5310 CorbyPRO باعث می شود که آن را همزاد S3650 Corby بنامیم.پشت این دو گوشی هم بسیار مشابه به هم است. ویژگی دیگری که در آن B5310 CorbyPRO با Corby مشترک است کاورهای پشتی قابل تعویض آن هاست. متاسفانه این کاورهای قابل تعویض (fashion Jackets) در بین گوشی های سری Corby با یکدیگر سازگار نیستند.

 

image

 

صفحه نمایش 2/8 اینچی گوشی که از نوع لمسی مقاومتی است بخش مرکزی نمای جلویی B5310 CorbyPRO را اشغال می کند. این گوشی همانند بسیاری از گوشی های لمسی دیگر همانند Corby  اصلی که توسط سامسونگ تولید شده اند از رزولوشن 320 x 240 پیکسل پشتیبانی می نماید.

کیفیت تصویر این صفحه نمایش در حد متوسط است: در فضاهای بسته صفحه نمایش بسیار خوب است ، گرچه ما انتظار کیفیت تصویر بهتری را در برابر نور افتاب داشتیم. صفحه نمایش CorbyPRO با صفحه نمایش Nokia 5530 XpressMusic قابل مقایسه است . یکی دیگر از جنبه های منفی صفحه نمایش B5310 CorbyPRO حساسیت پایین آن است.

 

image
 
image

 

در بالای صفحه نمایش، دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ویدیویی و خروجی صدای مخاطب به چشم می خورند. هیچ سنسور محدود کننده نوری برای تنظیم نور صفحه نمایش در این بخش قرار داده نشده است .در زیر صفحه نمایش سه کلید سخت افزاری دیده می شوند. این کلید ها شامل کلیدهای آغاز و پایان مکالمه و کلید بازگشت هستند. کلیدهای سخت افزاری CorbyPRO از نظر شکل و اندازه دقیقا مشابه Corby و Lindy هستند.

 

image
 
image

 

image

 

کناره سمت راست CorbyPRO میزبان پورت microUSB(که برای اتصال گوشی به کامپیوتر و شارژ گوشی به کار می رود) و کلید شاتر و کلید سخت افزاری Hold است که برای قفل کردن گوشی و باز کردن قفل گوشی به کار برده می شود. فضای کافی مابین این کلیدها در نظر گرفته شده است و علاوه بر این آن ها به قدر کافی برجسته هستند تا با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند. کلید قفل گوشی هم به اندازه کافی برجسته شده است و بازخورد بسیار خوبی دارد. پورت microUSB با یک پوشش محافظ ، پوشانده شده است.

 

image
 
image

 

روزنه مخصوص بند گوشی در گوشه بالایی کنار سمت چپ قرار گرفته است و در کنار آن کلیدهای تنظیم صدا دیده می شوند. همین طور در سمت چپ و در زیر کاور باتری اسلات کارت حافظه microSD قرار داده شده است که قابلیت تعویض سریع کارت حافظه را در اختیار شما می گذارد و می تواند از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت پشتیبانی به عمل آورد.در آزمونی که انجام دادیم ، این گوشی به راحتی توانست کارت های 16 گیگابایتی  را پشتیبانی و اداره نماید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در کناره بالایی گوشی سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری دیده می شود در حالیکه دهنی گوشی در کناره پایینی آن جای داده شده است.در کناره پایین اهرمی برای باز کردن و برداشتن آسانتر کاور باتری هم دیده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در پشت دوربین تنها لنز دوربین و اسپیکر گوشی دیده می شوند. سامسونگ کاورهای پشتی را fashion Jacket نامیده است  و تعدادی از پنل های قابل تعویض را به همراه گوشی ارائه می دهد. نمی توانید از کاورهایی که برای دیگر مدل ها (همانند S3650) تولید شده است ، استفاده نمایید.

 

image
 
image

 

با برداشتن کاورپشتی گوشی ، باتری 960 میلی آمپری آن نمایان می شود . رسما بیان شده است که این باتری می تواند تا 8 ساعت در حالت مکالمه و 560 ساعت در حالت آماده به کار دوام آورد. تنها چیزی که در زیر باتری دیده می شود ، شیار جای گیری سیم کارت است.

 

image

 

طراحی گرد لبه های گوشی ، چه در حالت مکالمه و چه در حالت تایپ با صفحه کلید QWERTY بسیار خوب عمل می کند. وزن گوشی هم مناسب است و گوشی به خوبی قابل اداره نمودن است. مشخصا مقدار زیادی از این وزن را باید به حساب صفحه کلید QWERTY کشویی گوشی بگذاریم و وزن گوشی در حین تایپ با گوشی باعث استوار و محکم و ثابت بودن آن می شود. مکانیزم کشویی به خوبی کار می کند و هیچ صدا و لرزشی در آن مشاهده نمی شود.

 

image

 

صفحه کلید QWERTY بسیار خوب
 

Samsung B5310 CorbyPRO به یک صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه مجهز است که بسیار خوب عمل می کند و  از محدودیت فضای موجود بسیار خوب استفاده می نماید.کلیدها در داخل یک قاب بسیار محکم پلاستیکی جای گرفته اند که باعث می شود صفحه کلید بتواند در برابر باز و بسته شدن مکرر دوام آورد.

تایپ با B5310 CorbyPRO بسیار آسان است:کلید ها از اندازه و فرم بسیار مناسبی برخوردارند و بازخورد بسیار خوبی در هنگام فشردن آن ها وجود دارد. به جای استفاده از طرح بندی همیشگی ، این بار اعداد در ردیف بالایی این صفحه کلید جای داده شده اند و به همین دلیل ردیف بالایی از فضای مناسبی برخوردار است.

صفحه کلید QWERTY از میانبرهای اختصاصی برای وب و پیام رسانی استفاده می کند. کلیدهای جهت نما ، backspace ، Enter و کلید OK نشانگر این نکته هستند که با استفاده از صفحه کلید QWERTY به راحتی قادر خواهید بود به گشت و گذار در رابط کاربری B5310 CorbyPRO بپردازید.

 

image
 
image

 

 درکل، گوشی میان قیمت CorbyPRO از صفحه کلید کامل QWERTY بسیار خوبی برخوردار است و در این مورد از بسیاری از گوشی های گران قیمت بازار برتر است.

 

رابط کاربری TouchWiz
 

رابط  TouchWiz زنده ، گیرا و رنگارنگ است . TouchWiz در اینگونه گوشی های سامسونگ به زیبایی  گوشی و راحتی استفاده از آن می افزاید.

رابط کاربریB5310 CorbyPRO  سه صفحه اصلی متفاوت دارد و شما می توانید به راحتی به هر کدام از آنها که می خواهید سوییچ کنید. صفحه انتخاب شده با سه نقطه کوچک در پایین صفحه مشخص خواهد بود.همه چیز هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی کار می کند و صفحه بعد از باز کردن صفحه کلید چرخیده و به صورت افقی قرار می گیرد.

می توانید هر کدام از صفحات اصلی را با هر تعداد از  Widget ها که مایل باشید ،پر کنید. همانند S8000 Jet عکس های پس زمینه مختلف در واقع قسمتی از یک عکس پس زمینه واید هستند.

ابزارها یا Widget  ها نرم افزارهای کوچکی هستند که به شما اجازه می دهند صفحه اصلی خود را سفارشی سازی نمایید. . برخی از آنها مانند Calendar ،World Clock ، image gallery و یا پخش کننده موزیک یا رادیو  کاملا کارآ و هدفمند هستند ، برخی دیگر برای سرگرمی ساخته شده اند و برخی نیز کاملا بیهوده و بی مصرف هستند.

مثل همیشه ، Widget ها در گوشه پایین صفحه قرار می گیرند و برای مشاهده و استفاده از آن ها باید جهت نمایی را که در گوشه پایین سمت چپ قرار دارد ، بفشارید.

شما می توانید Widget های مورد نظرتان را برای نمایش در صفحه به سادگی و با کشیدن آنها در صفحه قرار دهید.  اگر می خواهید هر کدام از آنها را از روی صفحه حذف نمایید ، لازم است که آنها را به محل اصلی Widget ها در گوشه پایین بکشید.  یک گزینه مبنتی بر شتاب سنج نیز در این گوشی تعبیه شده است که به شما اجازه می دهد با تکان دادن گوشی Widget ها را در صفحه مرتب کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

image
 
image

 

بنابراین رابط B5310 CorbyPRO همان رابط همیشگی سامسونگ است (یا حداقل همان رابطی است که برای آخرین بار شاهد به کارگیری آن در S3650 Corby بودیم). در پایین صفحه نمایش سه کلید مفهومی مجازی قرار دارند که بنا بر صفحه ای که در آن هستید ، عملکردی متفاوت ارائه می دهند. همچنین جلوه های متحرک و انتقالی خوبی در سرتاسر رابط مشاهده می شود.

منوی اصلی به صورت نمایش مشبک 4 x 3 از آیکن ها ارائه می شود و زیر منوها به صورت لیست نمایش داده می شوند.می توانید زیر منوهایی را که به صورت لیست ارائه می شوند را با استفاده از کلیدهای جهت نما واقع در صفحه کلید QWERTY پیمایش نمایید.

خود منوی اصلی شامل سه صفحه قابل پیمایش مجزاست. دلیل نیاز به فضای زیاد در این بخش  این است که سامسونگ تقریبا تمامی نرم افزارها در این گوشی در منوی اصلی قرار داده است . این آیکن ها در یک ساختار مسطح همانند گوشی iPhone سازماندهی شده اند. برای یافتن تنظیمات کمی بیشتر باید به جستجو بپردازید.

Samsung B5310 CorbyPRO از چند وظیفه گی هم پشتیبانی می کند که به معنی آنست که نرم افزارهای جاوا می توانند برای اجرا در پس زمینه ، Minimize شوند.  با فشردن و نگهداشتن طولانی مدت کلید مرکزی task manager گوشی نمایش داده خواهد شد.

سامسونگ B5310 CorbyPRO  را به یک قفل گشای هوشمند نیز مجهز کرده است که قبلا از آن به عنوان قفل حرکتی یا Gesture Lock یاد می شد. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد که با ترسیم یک حرف بر روی صفحه ، نه تنها قفل صفحه را باز کنند ، بلکه به آنها اجازه می دهد در آن واحد یک نرم افزار را اجرا کنند یا حتی با یکی از مخاطبان تماس برقرار نمایند.

 

image
 
image

 

image
 
image
 

 

هر کدام از حروف  A تا Z می توانند برای راه اندازی نرم افزار خاصی به کار روند . برای نمونه می توانیداز این قابلیت برای راه اندازی نرم افزارهایی مانند پخش کننده موسیقی  ، پیام رسانی ، مرورگر وب ، نرم افزارهای جاوا یا حتی صفحه کلید مجازی استفاده نمایید.

B5310 CorbyPRO به تم هایی مجهز است که در این گوشی مخصوص مخاطبان جوان تر در نظر گرفته شده است.این تم ها را هم پیش از این در گوشی S3650 و تعدادی دیگر از گوشی های سامسونگ مشاهده کرده بودیم. رابط کاربری Cartoon  از آیکن های زیبا و از فونتی دست نویس در منو و لیست ها استفاده می کند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

دفترچه تلفن عالی
 

Samsung B5310 CorbyPRO از دفترچه تلفن نسبتا کاملی برخوردار است. این دفترچه تلفن می تواند تا 2000 مخاطب با مشخصات متفاوت را در خود ذخیره نماید. گوشی می تواند نام های موجود روی سیم کارت ، حافظه تلفن و یا هر دو را نمایش دهد.امکان جستجوی مخاطبان با استفاده از تایپ تدریجی اسامی نیز وجود دارد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

فیلدهای اطلاعاتی متفاوتی برای هر یک از مخاطبان در دسترس است. می توان 5 شماره تلفن ، چهار آدرس ایمیل ، آدرس های وب و مانند این ها را به هر مخاطب تخصیص داد. همچنین هر مخاطب می تواند زنگ ها ، یادداشت ها و عکس خاص خود را داشته باشد. می توان از کلیپ های ویدیویی نیز به جای تصویر مخاطب استفاده کرد ، امکانی که این روزها دیگر عادی تلقی می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

قابلیت های تلفنی
 

Samsung B5310 CorbyPRO وظیفه اصلی خود یعنی برقراری تماس ها را به طرزی عالی انجام می دهد. هیچ گونه اختلالی در آنتن دهی و یا مشکلی در کیفیت صدا در حین تماس ها مشاهده نمی شود.

روند شماره گیری در این گوشی هم مانند سایر گوشی های لمسی است.شماره گیر از طریق میانبر مربوطه یا از طریق منوی اصلی فعال می شود . در این بخش سه کلید مجازی دفتر تلفن ، more و back وجود دارند. با وارد کردن شماره تلفن یا انتخاب مخاطب از دفترچه تلفن با کلیک بر روی more گزینه هایی چون برقراری تماس ، ارسال پیام یا افزودن به دفترچه تلفن به کاربر نمایش داده می شود. البته کلید های سخت افزاری نیز در دسترس هستند و می توان از آنها هم استفاده کرد.

 

image
 
image

 

image

 

این گوشی از قابلیت شماره گیری هوشمند هم برخوردار است که تنها با شماره ها و نه با اسامی کار می کند.

در حالیکه شماره گیر خیلی جالب نیست ، راه خاص و سریع دیگری نیز برای برقراری تماس وجود دارد. نرم افزار Photo Contact  مخاطبان را به صورت مجموعه ای از تصاویر نمایش می دهد . با ضربه زدن روی عکس منویی با گزینه هایی برای برقراری تماس یا ارسال پیام به کاربر نمایش داده می شود.

 

image
 
image

 

پیام رسانی
 

همانطور که انتظار داشتیم ،B5310 CorbyPRO  از تمامی تمامی انواع پیام ها  پشتیبانی به عمل می آورد. این گوشی از یک ویرایشگر مشترک برای SMS و MMS ها و یک ویرایشگر مجزا برای ایمیل ها استفاده می کند.می توانید از صفحه کلید معمولی مجازی گوشی (تنها در حالت قرارگیری عمودی آن) و یا صفحه کلید QWERTY آن برای نوشتن پیام ها استفاده نمایید که استفاده از آن بسیار آسان و لذت بخش است.

 

image
 
image

 

image

 

یک بخش اختصاصی ایمیل نیز در B5310 CorbyPRO وجود دارد. به دلیل اینکه تنظیمات ایمیل ها  به صورت خودکار انجام نمی شوند ، مجبور به وارد کردن این تنظیمات به صورت دستی  هستید. با یکبار انجام این تنظیمات ، در سایر مراجعات براحتی می توانید از این قسمت استفاده کنید.

حداکثر اندازه فایل های ضمیمه 5 مگابایت است که برای بیشتر انواع فایل ها کافی است.اگر یک فایل آفیس را بعنوان ضمیمه ایمیل دریافت کردید ، با استفاده از نرم افزار Document viewer می توانید آن را مشاهده نمایید.

برای گوشی ای در این رده بسیار عجیب است اما Samsung B5310 CorbyPRO از push Email هم پشتیبانی می نماید. همانند سایر نرم افزار های جاوا ، نرم افزار Emoze هم تنها در هنگام باز بودن کار می کند اما با توجه به پشتیبانی گوشی از قابلیت چندوظیفه گی ، می توان آن را در پس زمینه در حال اجرا نگاه داشت.

 

image
 
image

 

Samsung B5310 CorbyPRO با یک بخش پیام رسانی فوری (IM) که نرم افزار جاوای palringo آن را تامین می کند ، عرضه می گردد. بسیاری از سرویس ها همانند Yahoo!Messenger ، Google talk ، ICQ ، Windows Live Messenger و... توسط این نرم افزار پشتیبانی می شوند.

 

image

 

سرویس های شبکه های اجتماعی
 

همانطور که پیش از این بیان شد CorbyPRO به خوبی با سرویس های شبکه های اجتماعی یکپارچه شده است و چهار ویدجت را در صفحه اصلی برای دسترسی به MySpace ،FaceBook ، Twitter و Bebo ارائه می کند.

تمامی این چهار ویدجت از رابط مشابهی بهره مند هستند . یک کلید بزرگ update در بالا ، یک کادر متنی برای نشان دادن وضعیت و حالت فشما و چند کلید دیگر در پایین این رابط دیده می شوند.

در ویدجت MySpace گزینه هایی چون چک کردن پیام ها ، چت کردن و افزودن دوستان جدید دیده می شود. ویدجت FaceBook هم اجازه چک کردن پیام ها و در نهایت حذف آیتمی از لیست دوستان تان را برای شما فراهم می آورد. و در نهایت ویدجت Twitter تنها دو کلید مجازی friends و Followers را در خود دارد. کلید Setting هم در هر سه این ویدجت ها دیده می شود که برای افزودن عکس و همچنین تنظیمات مربوط به به روز رسانی به کار برده می شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

همانطور که مشاهده می کنید ویدجت ها کامل نیستند اما قابلیت های اساسی و ضروری را پوشش می دهند. مطمئنا آن ها برای متصل نگاه داشتن شما به سرویس های شبکه های اجتماعی کافی خواهند بود.

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی به همین جا ختم نمی شود . حتی یک آیتم اختصاصی در منوی اصلی برای دسترسی به این سرویس ها در نظر گرفته شده است . آیتم Communities لینک هایی به وب سایت هایی از قبیل FaceBook ، Picasa و Flicker و قابلیت آپلود مستقیم فایل به این سایت ها را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین می توانید تنظیمات مربوط به وارد شدن به این سایت ها را یکبار انجام دهید تا در دفعات بعد ورود به سایت و یا آپلود فایل ها نیازی به انجام این کار نباشد. B5310 CorbyPRO این مشخصات را برای شما ذخیره خواهد کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

Samsung در بخش سرویس های اجتماعی تقریبا همه چیز را در نظر گرفته است. متاسفانه تنها چیزی که در این بخش به چشم نمی خورد یکپارچگی این سرویس ها با دفترچه تلفن است که پیش از این در رابط Sense در HTC Hero و HTC HD2 و یا رابط MotoBLUR در Motorola Dext شاهد عرضه این قابلیت بودیم.

اگر محدودیت های موجود را کنار بگذاریم ، کنترل های در دسترس در Samsung B5310 CorbyPRO به شما اجازه چت کردن ، به روز رسانی وضعیت جاری ، پست مطلب ، آپلود عکس ها و خواندن مطالب جدید پست شده توسط دوستان تان را می دهد.با استفاده از صفحه کلید سخت افزاری QWERTY تایپ کردن به آسانی صورت می پذیرد .پشتیبانی از 3G با HSDPA و همین طور wi-Fi موجب می شود که راحت تر و سریع  از پیش بتوانید تمامی کارهای ذکر شده را صورت دهید.

 

مرورگر فایل ها
 

مرورگر فایل ها در B5310 CorbyPRO  می تواند فایل ها و پوشه های موجود در حافظه داخلی یا کارت حافظه گوشی را به صورت مجزا  و یا هردو را به صورت همزمان نمایش دهد .

پوشه های مخصوصی برای انواع فایل ها(عکس ها ، ویدیوها و صداها) وجود دارد و این امر به گوشی اجازه می دهد که محتویات حافظه را به خوبی سازماندهی و مرتب نماید.

گرچه شما مجبور نیستید که این ساختار را رعایت کنید و می توانید فایل هایتان را هر کجا و در هر پوشه ای که می خواهید قرار دهید و مطمئن باشید که گوشی در به کارگیری آنها دچار مشکل نمی شود.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

شما می توانید فایل هایتان را تک به تک یا به صورت گروهی کپی کنید  یا انتقال دهید. می توانید پوشه های جدید ایجاد کنید و یا آنها را حذف نمایید (البته به غیر از پوشه های پیش فرض مثل Sounds ، Images و...).

فایل ها را می توانید یک به یک یا به صورت گروهی با بلوتوث ارسال کنید. در تمام File manager  شما می توانید فایل ها را برای اینکه تصادفا حذف نشوند ، قفل کنید.

خواندن از کارت حافظه بسیار سریع صورت می گیرد و اصلا موجب رنجش کاربران نمی شود. 

لیست کردن پیش نمایش های کوچک تصاویر که در پوشه خاصی در کارت حافظه ذخیره شده اند ، هم بسیار سریع انجام می شود.

صرفنظر از گنجایش کارت حافظه ، آماده سازی اولیه آن به طرز شگفت آوری سریع صورت می گیرد. B5310 CorbyPRO کارت حافظه را در ده الی پانزده ثانیه شناسایی می کند. گوشی می تواند به راحتی با کارت های حافظه 16 گیگابایتی پر از فایل های گوناگون کار کند. با یکبار آماده شدن کارت حافظه ، در دفعات بعد می تواند به سرعت به آن دست یافت و از آن استفاده کرد. گرچه این سرعت با کاهش فضای آزاد حافظه ، کاهش می یابد.

 

گالری ساده اما مفید
 

بر خلاف برخی از گوشی های دیگر سامسونگ B5310 CorbyPRO   فقط از یک گالری تصاویر استفاده می کند.گرچه به دلیل کامل بودن گالری عرضه شده ، نمی توان به این مطلب به دید یک مشکل نگریست .  با قابلیت های چشم گیری که این گالری دارد ، حتما شما هم آن را دوست خواهید داشت.

این گالری بخش جدانشدنی از file manager است و با باز کردن پوشه های حاوی تصاویر اجرا می شود.

هنگامی که عکسی را باز می کنید، بدون بازگشتن به حالت قبل، می توانید با کشیدن انگشتان تان روی صفحه نمایش میان عکس ها حرکت کنید .مرور عکس ها بسیار سریع صورت می گیرد و مشکلی در این بخش دیده نمی شود .

بزرگنمایی بسیار حساس و سریع صورت می گیرد و کاربران را راضی نگاه خواهد داشت. در این جا هم امکان بزرگنمایی با یک انگشت یا Finger Zooming مهیاست که به نظر می رسد بهتر از این قابلیت در Lindy کار می کند.

برای بزرگنمایی از حالت پیش نمایش به اندازه واقع عکس تنها کافی است که ضربه ای دوگانه بر صفحه وارد آورید. با تکرار این کار به حایت پیش نمایش باز خواهید گشت.

روش دوم بزرگنمایی بسیار آسان تر است و به شما اجازه می دهد با ضربه زدن بر روی آیکن های ویژه به راحتی عمل بزرگنمایی را انجام دهید.

می توانید در حالت افقی هم به مرور عکس ها بپردازید. به دلیل وجود سنسور شتاب سنج ، این عمل را می توانید با استفاده از چرخاندن گوشی و قرار دادن آن به صورت افقی و یا باز کردن صفحه کلید کشویی گوشی صورت دهید.

 

image
 
image

 

image

 

پخش کننده موسیقی و رادیو FM
 

پخش کننده موسیقی به کار رفته در B5310 CorbyPRO  دقیقا همانی است که در S3650 Corby به کار رفته بود و از گوشی M8800 به بعد تغییری در آن دیده نمی شود.

این پخش کننده موسیقی به شما اجازه می دهد که آهنگ هایتان را با نام خواننده ، نام آلبوم و سبک دسته بندی کنید.همین طور بعد از دسته بندی کردن آهنگها بوسیله فیلتر ها می توانید از آنها به طور خودکار یک playlist تهیه کنید. اگر کافی نیست ، امکان ساخت Playlist های دلخواه هم وجود دارد. می توان پخش کننده موسیقی را برای پخش در زمینه هم تنظیم کرد.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ویدجت ویژه پخش کننده موسیقی هم جالب است که به شما اجازه می دهد که با یک کلیک به برنامه کامل آن دسترسی پیدا کنید.می توانید با استفاده از این ویدجت آهنگ در حال پخش را متوقف کنید و یا در میان آهنگ ها به جلو و عقب حرکت نمایید.

اکولایزر حالت های استانداردی چون پاپ ، جاز ، کلاسیک و... را ارائه می دهد.

پخش کننده به خوبی برای کار با رابط لمسی بهینه سازی شده است و مثل S5600 شامل کنترل هایی برای جلو و عقب بردن سریع آهنگ ها هم هست. این امکانات باعث می شود که این پخش کننده موسیقی به خوبی جای پلیرتان را بگیرد.

علاوه بر این نباید فراموش کنیم که Samsung B5310 CorbyPRO به یک سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری هم مجهز است که به شما اجازه می دهد از هدست های دلخواه تان به همراه این گوشی استفاده نمایید.

Samsung B5310 CorbyPRO از یک رادیو FM با RDS هم استفاده می کند.این رادیو از کنترل های بسیار ساده و همین طور  یک سیستم شناسایی موسیقی به نام Find Music برخوردار است  که همانند  قابلیت TrackID که در گوشی های سونی اریکسون به کار رفته است ، عمل می کند.

 

image
 
image

 

image

 

نرم افزار رادیو در منوی نرم افزارهای کاربردی قرار دارد اما ویدجت رادیو در صفحه اصلی است و باعث دسترسی سریع به کنترل های رادیو می شود . با کلیک بر روی آن برنامه اصلی رادیو نمایان می شود . شما می توانید بدون اجرای رادیو از طریق ویدجت به تغییر ایستگاه ها بپردازید یا پخش رادیو  را شروع یا متوقف کنید. از طریق ویدجت تنها می توانید بین ایستگاه هایی که ذخیره کرده اید حرکت کنید و اگر به دنبال ایستگاه های دیگر هستید باید از طریق برنامه اصلی این کار را انجام دهید.

در مورد ایستگاه ها باید بگوییم که فقط آنها را می توانید با فرکانس خودشان نامگذاری کنید و امکان تغییر نام آنها وجود ندارد. همین طور لیستی از ایستگاه های مورد علاقه شما در این بخش وجود دارد.

 

پخش کننده ویدیویی
 

پخش کننده ویدیویی یک رابط ساده دارد و قابلیت های زیادی در اختیار کاربر نمی گذارد. گرچه، این نرم افزار تمامی نیازهای اساسی کاربر را پوشش می دهد و از آنجایی که اندازه  صفحه نمایش برای تماشای ویدیو خیلی جالب به نظر نمی رسد ،این قابلیت ها می توانند کافی باشند .

 

image

 

image
 
image

 

این پخش کننده از فرمت MP4 هم پشتیبانی می کند گرچه ما فقط توانستیم فایل هایی با رزولوشن QVGA را با استفاده از این نرم افزار مشاهده نماییم. ویدیوهایی با رزولوشن VGA هم در این نرم افزار پخش نمی شوند.

 

کیفیت صدای بسیار خوب
 

خروجی صدای Samsung B5310 CorbyPRO در کل خوب است و گوشی در بسیار از جنبه های آزمون ما توانست امتیاز «عالی» کسب نماید.

پاسخدهی به فرکانس ها بسیار خوب است و تنها انحراف هایی جزئی دو بخش انتهایی محدوده شنوایی دیده می شود. مکالمه متقابل استریو هم همانند سطح نویز و دامنه پویا عالیست.

تغییر شکل بیش از حد برخی فرکانس ها ، تنها عاملی است که کیفیت صدای B5310 CorbyPRO را از کامل بودن خارج می کند. گرچه این تغییر شکل ها خیلی آزاردهنده نیستند اما به دلیل اینکه گوشی در این بخش نمره ای کمتر از متوسط کسب کرده است باید به آن اشاره می کردیم.

 

image

 

دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس ثابت
 

Samsung B5310 CorbyPRO به یک دوربین 3مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است که قادر به ثبت تصاویری با حداکثر رزولوشن 2048 x 1536 پیکسل است.

گرچه دوربین از قابلیت فوکوس اتوماتیک بی بهره است اما  به یک قابلیت بسیار خوب تشخیص لبخند مجهز شده است. در هنگام فعال بودن این قابلیت فشردن کلید دوربین سریعا منجر به ثبت عکس نخواهد شد . به جای آن بعد از فشردن این کلید دوربین شروع به ردیابی چهره سوژه خواهد نمود . به محض لبخند زدن سوژه ، گوشی به طور خودکار عکس را برای شما ثبت خواهد نمود.

رابط دوربین به خوبی با صفحه نمایش لمسی گوشی سازگار شده است و می توان آنرا جز راحت ترین رابط های کاربری دوربین در گوشی های لمسی دانست.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

گرچه دوربین CorbyPRO عملکرد فوق العاده ای ندارد اما عملکرد آن برای یک دوربین 3 مگاپیکسلی قابل قبول است.شدت الگوریتم کاهش نویز کمی بیش از حد است و گاهی مواقع باعث از میان رفتن جزئیات می شود البته بازهم این الگوریتم قابل قبول است.

در مقایسه با دوربین 5530 XpressMusic ، دوربین Samsung B5310 CorbyPRO کمی بهتر عمل می کند. و هم در رزولوشن عمودی و هم در رزولوشن افقی نسبت به آن برتر است. با در نظر گرفتن شدت بیشتر کاهش نویز ها در 5530 این نکته بسیار قابل توجه است.

 

ضبط ویدیویی
 

قابلیت های ضبط ویدیویی دوربین Samsung B5310 CorbyPRO بسیار ضعیف هستند. این گوشی می تواند ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه ضبط نماید.ویدیوهایی با چنین مشخصاتی را به سختی می توان قابل استفاده دانست اما باید توجه داشته باشید که رقبایی همانند LG GW520 هم کیفیتی بهتر از آن را ارائه نمی کنند.

 

امکانات ارتباطی کامل
 

Samsung B5310 CorbyPRO به پشتیبانی چهاربانده از شبکه های GSM مجهز است و می توانید در سراسر دنیا از آن استفاده کنید. این گوشی از 3G و HSDPA و همین طور Wi-Fi هم پشتیبانی به عمل می آورد.

بلوتوث هم در این گوشی عرضه شده است و می تواند از پروفایل A2DP پشتیبانی کند.

مانند اکثر گوشی های اخیر سامسونگ ، B5310 CorbyPRO به یک پورت microUSB هم مجهز است . با اتصال به کامپیوتر می توانید از حالت های mass Storage و یا Pc Suite استفاده نمایید.

در حالت mass storage  می توانید به کارت  حافظه دسترسی پیدا کنید اما در این حالت دسترسی به حافظه داخلی گوشی امکان پذیر نیست و همین طور در زمان اتصال به کامپیوتر نمی توانید برای برقراری تماس از گوشی تان استفاده نمایید.

 

مرورگر  وب خارق العاده
 

Samsung B5310 CorbyPRO همانند Samsung S3650 Corby از یک مرورگر وب عالی به نام دلفین که مبتنی بر WebKit است و توسط خود سامسونگ توسعه داده شده است ، استفاده می کند. با پشتیبانی کامل از فلش و الگوریتم جدید بزرگنمایی با یک انگشت یا finger zoom ، این مرورگر به یکی از بهترین مرورگرهایی تبدیل می شود که ما تابحال شاهد ارائه آنها در گوشی های موبایل بوده ایم .

  بزرگنمایی با یک انگشت یا finger zoom در این بخش واقعا جذاب است. البته با کلیک دوگانه روی یک متن یا عکس هم گوشی به طور خودکار آن بخش را بزرگ می کند. با یک کلیک دوگانه دیگر می توانید به حالت بزرگنمایی معمول برگردید.

 

image
 
image

 

image

 

علاوه بر قابلیت پشتیبانی از جاوا و فلش ، مرورگر جدید این گوشی از پیمایش حرکتی و حالت تمام صفحه هم پشتیبانی می کند.امکان پیمایش صفحات با استفاده از حرکت انگشتان نیز وجود دارد و شما می توانید با حرکت دادن انگشت در امتداد صفحه نمایش از این امکان استفاده کنید.این پیمایش خیلی کند صورت می گیرد و شاید تنها جنبه منفی مرورگر وب باشد.

همان طور که ذکر شد این مرورگر به طور کامل از فایل های فلش پشتیبانی می کند و این پشتیبانی شامل ویدیوهای YouTube هم می شود. البته همیشه می توانید از نسخه سبک تر سایت YouTube به نشانی m.youtube.com  که برای کاربران تلفن های همراه بهینه شده است ،هم برای تماشای ویدیوهای این سایت بهره بگیرید.

 

image
 
image

 

سازمان دهنده
 

Samsung B5310 CorbyPRO با شماری از نرم افزارهای مدیریت زمان مفید ارائه می شود.از نرم افزار calendar یا تقویم شروع می کنیم که سه حالت نمایش روزانه ، هفتگی و ماهانه ارائه می دهد . شما می توانید حالت نمایش پیش فرض آنرا انتخاب کنید و همین طور امکان انتخاب روز شروع هفته هم در این گوشی تعبیه شده است که به طور پیش فرض روی یکشنبه یا دوشنبه قرار دارد.اگرچه در B5310 CorbyPRO  تنها یک نوع از رویداد قابل تعریف است. شما می توانید ساعت و تاریخ  رویداد را تنظیم کرده و یک زنگ هشدار برای آن به عنوان یادآور تنظیم کنید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

هشدار ها به گونه قابل توجهی قابل سفارشی سازی هستند. شما می توانید تا ده هشدار با تنظیمات زنگ مخصوص ، صدا ، نام و روزهای تکرار مجزا برای هرکدام تنظیم نمایید.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

ماشین حساب گوشی Samsung B5310 CorbyPRO  بسیاری از عملیات ریاضی را پوشش می دهد.نرم افزارهای دیگری مانند voice recorder ، Worldtime و مبدل واحد در این بخش قرار دارند. محدودیت زمانی در نرم افزار voice recorder ،60دقیقه است. یک تایمر و کرنومتر هم در این گوشی قرار داده شده اند.

 

image
 
image

 

image
 
image

 

در این گوشی نرم افزارهای To do و Memo هم برای ثبت کارها و یادداشت ها وجود دارد. شما می توانید از ویدجت مخصوص یادداشت ها برای قرار دادن آنها در صفحه اصلی استفاده کنید تا آنها را فراموش نکنید.  ویدجت جدا از نرم افزار عمل می کند پس نباید انتظار داشته باشید که یادداشت هایتان به طور خودکار در صفحه اصلی نمایش نشان داده شوند.

یکی از بهترین نرم افزارهای Samsung B5310 CorbyPRO  در این بخش نرم افزار Office document viewer است که امکان مرور فایل های Word ، Excel ، PowerPoint و PDF را مهیا می کند. این نرم افزار توسط  Access توسعه داده شده است و یکی از بهترین نمونه های این نرم افزار است .

 

image
 
image

 

image
 
image

 

نرم افزار document viewer در هنگام باز کردن فایل ها به اندازه کافی سریع هست . گرچه عمل Panning کمی کندتر انجام می گیرد.

 

بازی ها ، باز هم نسخه آزمایشی
 

همانند گوشی های اخیر سامسونگ ، گوشی B5310 CorbyPRO  هم با چندین بازی آزمایشی عرضه می شود.این بازی ها عبارتند از : Rollercoaster 3D, PyramidBloxx, Crazy penguin,  ، Brain Challenge 2 و bobble Propper .

نقطه ضعف عمده دیگر این گوشی این است که با وجود اینکه B5310‌به یک گیرنده داخلی GPS مجهز شده است اما نرم افزاری برای مقصدیابی بر روی گوشی در نظر نگرفته شده است .

 

image
 
image

 

image
 
image

 

البته نرم افزار  Google Mapsبه همراه این گوشی عرضه میشود اما خودتان محدودیت های این نرم افزار را بهتر از ما می دانید.

 

سخن پایانی
 

S3650 Corby و B5310 CorbyPRO که عرضه آن ها تنها یک ماه با همدیگر تفاوت داشت همانند برادرانی هستند که از مادرهای متفاوت متولد شده باشند. آن ها بسیار شبیه به هم هستند و بسیار هم با یکدیگر متفاوتند. و این دقیقا همان نکته ای است که روند موفقیت گوشی های Corby را زنده نگاه می دارد.به طور خلاصه باید بگوییم که گوشی های سری Corby نکته ای را که در ابتدای این بررسی بدان پرداختیم تایید می کنند:یک Corby برای هر کس.

اما با بررسی  B5310 CorbyPRO به این نتیجه می رسیم که این گوشی قصد  دارد برترین گوشی این سری باشد. اگر به پیام رسانی ، وبگردی ، موسیقی ، تصویر و یک گوشی لمسی علاقه دارید و نمی خواهید که گوشی مورد نظرتان جزو گوشی های هوشمند باشد ، CorbyPRO یک انتخاب بسیار خوب است. Samsung B5310 CorbyPRO امکانات جالب توجهی ارائه می دهد اما پسوند PRO برای چه به نام آن افزوده شده است؟

مسلما دلیل این امر این نیست که B5310 بهترین امکانات ممکن را ارائه می کند. نقاط ضعفی هم در این گوشی به چشم می خورد اما هیچکدام از آن ها انچنان جدی نیستند. تمامی بدنه این گوشی از پلاستیک ساخته شده است و به همین دلیل گوشی کمی ارزان قیمت به نظر می رسد ، دوربین فاقد قابلیت فوکوس اتوماتیک است و صفحه نمایش می توانست بسیار از چیزی که هست بهتر باشد(هم در اندازه و هم در کیفیت تصویر).

اگر تنها یک دلیل وجود داشته باشد که این گوشی را شایسته قرار گرفتن عنوان PRO بکند ، صفحه کلید QWERTY کامل و بسیار عالیست که این گوشی از آن بهره می برد. در واقع به دلیل قیمت پایین گوشی و بدنه پلاستیکی آن،می توان آنرا یک سورپرایز ویژه تلقی کرد.

قیمت Samsung B5310 CorbyPRO در حال حاضر چیزی کمتر از 300 دلار ست. در این رده قیمت ، رقبای معدودی وجود دارند که می توانند با آن برابری کنند. برخی از آنها با صفحه کلید کامل QWERTY کشویی عرضه می شوند و برخی دیگر این صفحه کلید را با همان فرم ساده ارائه می کنند.

اگر قصد خرید گوشی های کشویی از این نوع را دارید ، پیش از این که راهی خرید B5310 CorbyPRO شوید بهتر است به سه گوشی دیگر LG GW520، Samsung B3410 و Nokia 6760 Slide توجه کنید.همه آن ها از Wi-Fi پشتیبانی می کنند(گرچه B3410 از 3G پشتیبانی نمی کند) ، 6760 به صفحه نمایش لمسی مجهز نیست و GW520 هم فاقد سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری است. اما از طرف دیگر B3410 قیمت بسیار ارزان تری دارد ، 6760 یک گوشی هوشمند است و GW520 از صفحه نمایش بزرگتری نسبت به  B5310 CorbyPRO برخوردار است.

گروه دیگر رقبا شامل گوشی هایی چون Samsung B3210 CorbyTXT  ، LG GW300 و Nokia E63 است. هیچکدام از آنها صفحه نمایش لمسی ندارند و CorbyTXT از صفحه نمایش کوچک و رزولوشن بسیار پایینی برخوردار است . دوربین GW300 از کیفیت پایین تری برخوردار است و با توجه به کمبودهایی که در امکانات ارتباطی دارد ، رقابت را به حریف قدرتمندش وا می گذارد. E63 اما یک گوشی هوشمند و با قابلیت های ارتباطی غنی است و احتمالا می توانید برخی کمبودهای آن را نادیده بگیرید.

بنابراین همان گونه که مشاهده می کنید ، Samsung B5310 CorbyPRO باید رقبای متعددی در بازار دست و پنجه نرم کند. برخی از آن ها قابلیت های خوبی ارائه می کنند اما نقطه قوت برخی دیگر تنها به قیمت پایین تر آن ها باز می گردد.

اگر صادقانه قضاوت کنیم ، CorbyPRO از شکل ظاهری مناسبی برخوردار است و می تواند جایگاه ویژه ای بین گوشی های پیام رسان برای خودش دست و پا کند. منظور ما این نیست که این گوشی می تواند با گوشی های هوشمند لمسی دارای صفحه کلید QWERTY رقابت کند اما به نظر می رسد به خوبی از پس انجام کاری که به آن سپرده شده است ، برآید.

 

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مهمان

۱۳۹۲/۹/۱۷
گوشی بسیار مضخرفیه پول بزارین galaxy star بخرین واقعا مضخرفه

مهمان

۱۳۹۲/۶/۱۶
سلام واقعا ممنون معرفی این گوشی فوق العاده خوب انجام گرفته راغب شدم به خریدش فقط شک دارم سفید بگیرم یا مشکی بازم متشکر

مهمان

۱۳۹۱/۹/۹
گوشی خوبی نسبت به قیمتش است.